Olen tässä ajatellut ostavani itselleni pienen kerrostalo yksiön, mutta minua on paljon peloteltu sillä että tuossa ostovaiheessa verottaja voisi alkaa kyselemään sitä että mistä olen nuo rahani saanut.
Ajatteli ostaa n. 60 000e maksavan kerrostalo-osakkeen ja minulla on juuri tuon verran tilillä rahaa, mutta vain ~25 000e noista rahoista on hankittu verollisella ansiotyöllä ja pitkäaikaisella säästämisellä, loput ovat kertyneet viimeisen 2 vuoden aikana omista käteistalletuksistani (olen myynyt vanhempieni ja isovanhempieni irtaimistoa, tallettanut heitä saamiani rahoja (pienissä erissä aina pari tonnia kuukaudessa 2 vuoden ajan) sekä tehnyt vieläpä pimeästi siivousalan töitä), tuon lisäksi tililleni on tullut myös useita n. 4000e kertatalletuksia vanhemmiltani, eikä niistä ole mitään lahjaveroa makseltu.
Poikaystäväni on nyt alkanut peloittelemaan minua sillä että kun ostan asunnon, niin verottaja kiinnostuu rahojen alkuperästä, kun minulla ei ole virallisesti ollut viimeiseen 5 vuoteen mitään muita tuloja kuin opintotuki ja satunnaisia kesätöitä.
Kysyykö verottaja rahojen alkuperää asuntoa ostettaessa, jos oletetaan että kyseisellä henkilöllä ei pitäisi olla varaa ostaa sen arvoista asuntoa?
Jos ostan asunnon niin kysyykö verottaja rahojen alkuperää?
13
2084
Vastaukset
- Laamakuiskaaja
Kyllä, verottaja vaatii selvitystä tuossa tilanteessa 100% varmuudella.
- hmmm..
Jos ei verottaja tähän päivään mennessä ole ottanut yhteyttä tilisi rahoista niin tuskinpa. Minulta ovat tiedustelleet muutamankin tonnin summista kun tulleet ulkomailta ja pankki ilmoitti rahasiirroista verottajalle. Ne 3999 euron rahalahjat ovatkin verovapaaita mikäli 3 vuoden välein niitä saa.
- Varmasti kysyy..
Kyllä kyselee. Kokemusta on.
Ostin parisen vuotta sitten asunnon, maksoin osan säästöilläni. n. 70.000€.
Parin kuukauden päästä tuli verottajalta pyyntö selvittää noiden rahojen alkuperä.
Ilmeisesti pyytävät silloin selvityksen, jos palkkatulot ei oikein täsmää "käteisenä" maksettuun summaan. Vaativat tiliotteet pitkältä ajalta, joista selviää rahojen alkuperä.
Ilmeisesti tällä estävät, että ei ole "pimeää" rahaa, tai rahanpesua.
Jos aloittajalla ei ole viimeiseen viiteen vuoteen ollut ansiotuloja, niin voi tulla aika ikäviä kysymyksiä rahojen alkuperästä. - Malla_89
Varmasti kysyy.. kirjoitti:
Kyllä kyselee. Kokemusta on.
Ostin parisen vuotta sitten asunnon, maksoin osan säästöilläni. n. 70.000€.
Parin kuukauden päästä tuli verottajalta pyyntö selvittää noiden rahojen alkuperä.
Ilmeisesti pyytävät silloin selvityksen, jos palkkatulot ei oikein täsmää "käteisenä" maksettuun summaan. Vaativat tiliotteet pitkältä ajalta, joista selviää rahojen alkuperä.
Ilmeisesti tällä estävät, että ei ole "pimeää" rahaa, tai rahanpesua.
Jos aloittajalla ei ole viimeiseen viiteen vuoteen ollut ansiotuloja, niin voi tulla aika ikäviä kysymyksiä rahojen alkuperästä.Juuri tuota samaa se on poikaystävänikin minulle sanonut.
Mutta näkeekö se verottaja tarkan tilihistoriani? Jos nyt odottelisin vaikka vuoden ajan, enkä tekisi enempää "veronkiertoa", niin voisinko sitten ostaa asunnon huoletta?
Kuinka pitkältä ajalta verottaja vaatii/näkee tarkat tilitiedot? Vai näkeekö se verottaja noita tietoja olleenkaan kun pankillahan on tietty velvoite olla antamatta tilitietoja ulkopuolisille.
Osaan kyllä kirjoittaa verottajaa tyydyttävät selitykset muutamalle kymppitonnille, mutta riittääkö noissa asunnon oston yhteydessä nousseisiin "veronkierto" epäilyksiin pelkkä kirjallinen selitys rahojen alkuperästä vai pitääkö toimittaa tiliotteet josta se rahojen alkuperä selviää? - Laamakuiskaaja
Malla_89 kirjoitti:
Juuri tuota samaa se on poikaystävänikin minulle sanonut.
Mutta näkeekö se verottaja tarkan tilihistoriani? Jos nyt odottelisin vaikka vuoden ajan, enkä tekisi enempää "veronkiertoa", niin voisinko sitten ostaa asunnon huoletta?
Kuinka pitkältä ajalta verottaja vaatii/näkee tarkat tilitiedot? Vai näkeekö se verottaja noita tietoja olleenkaan kun pankillahan on tietty velvoite olla antamatta tilitietoja ulkopuolisille.
Osaan kyllä kirjoittaa verottajaa tyydyttävät selitykset muutamalle kymppitonnille, mutta riittääkö noissa asunnon oston yhteydessä nousseisiin "veronkierto" epäilyksiin pelkkä kirjallinen selitys rahojen alkuperästä vai pitääkö toimittaa tiliotteet josta se rahojen alkuperä selviää?Kyllä verottaja saa tietosi aivan niin pitkältä ajalta kuin haluaa. Pankkisaliasuudessa on joukko poikkeuksia, verottajan oikeudet muun muassa.
- .
todennäköisesti kyselee heti tai myöhemmin.
helpoiten, varmimmin vältät, kun otat OIKEASTI pankista lainaa, ainakin niin että on yli vuodenvaihteen, mieluummin 2 vuodenvaihdetta.
lisäksi, voisiko vanhempasi, sisaresi yms lahjoittaa nyt sinulle 3999 € ja he lähettävvät verotoimistoon ja sinä ilmoitat "Röyhkeästi", aivan kun et tietäisi että sellaisia määriä ei ilmoiteta.
sillä huomaa, lainasi korko on 2-3 % ja siitä saat verealennuksen,
saat talletuksele myös 2 -3 % joten mitään menetyksiä ei ole,
"pimeästi siivousalan töitä)"
muuten, tuo on LOTTOAMISTA, mietippäs jos käy kun kaverilleni, ikää 28-v., -90 luvulla, teki pimeitä tötä, tuloja oli silloin hyvin, noin 2-300 000 €, tuli pois kuorma-autosta, polvi "nixahti", leikattiin ja epäonnistui, pystyy sisällä kävelemään, mutta ei muualla.
koska teki pimeää, siitä ei napashtanut eläkettä,
hänen eläkkeensä 800 €/kk ja joka vuosi inflaatio sitä syö,
paras, edullisin sairaus- ja tapaturmavakuutus on sittenkin verojen maksu.- Malla_89
En taida näillä nykyisillä tuloillani saada asuntolainaa pankista, kun vanhempani eivät varmaan ala sitä takaamaan ja ainoa tuloni tällä hetkellä on opintotuki. Vai saako muka pankista lainaa asuntoa ja omia käteistalletuksia vastaavan summan ilman mitään palkkatuloja tai takaajia?
En ole suunnitellut jatkavani opintojeni jälkeen tuon pimeän työn tekemistä, enkä työskentele sellaisella alalla että tapaturmien riski olisi kovinkaan korkea, mutta kiitos kuitenkin varoituksesta.
- Hyvneuvo
Mitään pimeää rahaa ei pankkitilille koskaan..
- veropelle
Perusta offshore yritys ja tallenna rahat yrityksen tilille -> osta asunnon yrityksen nimeen -> itse olet siellä vuokralla -> sinulle asuntotuki yms
- niinpä niin
Nuorten naisten prostituution kasvettua muoti-ilmiöksi tämän kaltaiset tilanteet ovat valitettavasti yleistyneet.
Totean tämän yleisellä tasolla ja en halua väittää että ap:n tilanteeseen millään lailla liittyisi prostituutio, hänhän kertoo siivonneensa...- Mää vaan luuttusin
Sama tuli kieltämättä heti mieleen.
Mutta mitäs, kyllähän sitä siivoamalla, Arabiaa myymällä ja vanhempien "pikku" vipeillä asunnon hinta hetkessä humpsahtaa tilille tommoselle vähän kolmannella kymmenellä olevalle plikalle... ;P
- Unts5
uskoisin että kysyy, kyseessä kuitenkin iso summa rahaa ottaen huomioon nuoren ikäsi jne.
- De fakta
100 % varmasti tulee kyselemään. Jos ostat jotain sellaista kuin asunto, se näkyy verottajalle, kun kerran vuodessa käydään tiedot läpi, siis kun tutkitaan ihmisten veroilmoitukset, siellä tottakai näkyy tämä omaisuuden lisäys verottajan tiedoissa.
Ja saat kyselykirjeen.
Sitten sinun on perusteltava, miten olet rahat saanut, jos sinulla ei ole kerran asuntolainaa.
Jos et vakuuta, tottakai verottaja voi tuolloin myös pyytää kaikki pankkitietosi tileistäsi ym pankeilta, pankkisalaisuus ei ole tuolloin esteenä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman481548Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355- 241060
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊871036- 87965
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187896Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20841Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi99835- 82811
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?70779