Tarkkaavaisuushäiriötä & dysfasia & erityisluokka

----

Tytölläni on todettu dysfasia sekä levottomuutta käytöksessä, ei kuitenkaan adhd. Sellainen hyvänsuopa touhukas pikku viipertäjä:)
Ekalle luokalle sain tytön erityisluokalle, koska tiesin ettei hän pärjäisi ns "normiluokassa" puheen ymmärtämisen hitauden vuoksi. Nyt on erityisopettaja sekä avustaja paikalla koko ajan.
Nyt kuitenkin motkotusta koulussa kaiken aikaa, että tyttö käyttäytyy levottomasti tunnilla, liikehtii penkillä, puhua pölpöttää vastauksia ennen aikojaan jne.
Miten muilla erityisluokkalaisilla suhtaudutaan ns tarkkaavaisuushäiriköihin, sopeutuuko ope heihin, vai tuleeko huonoa palautetta liikehtimisestä, vaikka ovat erityiluokalla?
Millaista "käytöstä" yleensä vaaditaan erityisluokalla?
Naivisti kuvittelin, että erityisluokalla myös tarkkaavaisuushäiriöinen pärjää ja sitä katsotaan "suopeasti", koska diagnoosit ovat tehty.

5

432

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • malli 96

      Vaikea kysymys: toisaalta suodatetaan mutta toisaalta ei voi mennä diagnoosin taakse turvaan vaatimatta lapselta peruskäyttäytymistä. Tällainen lapsi tarvitsee usein selkeät rajat niin kotona kuin koulussakin selkeät arkirutiinit.

      Tämä voi kuulostaa tylyltä, mutta sanon sen 15 vuoden kokemuksella omasta ja tuntemistani nk erityislapsista. Sillä jos asioihin ei varhain puututa, ne ovat vanhempana entistä suurempia.

      Eiköhän olisi aika yhdessä rauhassa pohtia tilannetta ja miettiä, mikä avuksi. Paikalle varmaan olisi hyvä kutsua muitakin pohtimaan. Tiedän kuntien rahojen olevan tosi tiukassa, mutta olisiko mitään saumaa henk.kohtaiseen avustajaan edes lyhyeksi ajaksi.

    • ----

      ^Kiitos vastauksestasi:)
      Tyttö ei niinkään ole huono tapainen, peruskäytös on hallinnassa, mutta ei jaksaisi tarkkaavaisuuden puutteen vuoksi istuksia 45 min täysin paikallaan ihan hiljaa.
      Kotona rajat hallussa, ei siellä mitään pulmia ollut koskaan. Koulussa ope tahtoo tehdä tavallaan, resurssit eivät riitä mihinkään ylimääräiseen ja siellä ongelmat pelkästään ovatkin. Sitäpä tässä mietiskelin, että millä siihen puututaan...pohditaan;)

    • MammeliMM

      Eipä tuossa ainakaan voi muuta kuin itse keskustella lapsen kanssa omalta osaltaan, mutta kyllähän tuo olisi yhteisneuvottelun aika koulun kanssa. Miksi he eivät ole esittäneet mitään ehdotusta, kuinka toimitaan? Onpas hassua.

    • -----

      Sitä tässä kotonakin mietitään, puhutaan tytön kanssa käytöksestä. Liikaa emme tahdo "motkottaa", että säilyy kuitenkin positiivinen asenne kouluun. Kotona ei edelleen mitään ongelmaa, tekee läksyt jne täysin keskittyneesti jne.
      Mitä tarkoitat " miksi he eivät ole esittäneet ehdotuksia kuinka toimitaan"?
      Ihan positiivisessa mielessä?

      • Kbkfgbkgg

        Älkää ikinä laittako lastanne Maunulan yläasteen monimuotoluokalle! Siellä ei opeteta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      583
      3868
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2791
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2749
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2134
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2081
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1855
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1800
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1749
    Aihe