Akun kesto

Akkuraat

Kuulin, että varsinkin talvella pitäisi ajella kerralla pitempiä matkoja, että akku ehtisisi latautua tarpeeksi.
Mulla tulee työssä juuri tätä 1-5 km ajoa, kun tavaraa on mukana niin paljon, etten voi jättää autoa kotiin.
Minkä pituinen matkan siis pitäisi olla, tässä suhteessa?
Kiitos vastauksista!

23

2975

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nyt bosch

      Asiantuntijatkin antavat erilaisia suosituksia, mutta katsoisin, että pitäisi sen startin jälkeen ajaa ainakin 15 min, että akku latautuisi taas takaisin lähtökuntoon.
      Tai jos ajo on tätä lyhyempää, niin voi älylaturilla ladata joskus kotona akun täyteen ja samalla valvoa kuinka kauan meni . Itse ajelen paljon keskikaupungilla lyhhyttä ajoa lataa talven aikkana pari kertaa akun täyteen. Yleensä jo 2-3 tunnin lataus riittä, eli ei ollut kovin tyhjä. (tyhjää lataa n. 18 tuntia, kun latausteho on pikku cetekissä vaan 3,5 ampeeria )
      Akun kestosta tuli vielä mieleen, että surkeita ovat nämä "huoltovapaat" Kesti vain 3 talvea ja nyt sippasi ekoilla pakkasilla. Vanhat huollettavat sai kestämään 6-9 vuotta kuin vain tarkasti nestepinnan keväällä ja syksyllä ja piti akun navat sekä päälys pinnan puhtaana.

    • lokilämmittäjä

      Jos autossasi on verkkovirralla toimiva moottorinlämmitin, niin sen rinnalle voisi asentaa akkulaturin, joka lataisi akkua aina kun lämmitetäänkin. Kannattaa auto kuitenkin muutaman kerran talvessa ajaa kuitenkin lämpimäksi muunkin kuin akunlatauksen takia.

    • Akkuraat

      Asun Helsingin keskustassa eli ei ole muuta kuin kadunvarsipaikka ja ei siis mahdollisuutta auton lämmitykseen.
      Pahimmilla pakkasilla yritän välttää auton käyttöä, mutta pari viime talvea on autoa pitänyt vähän väliä käynnistää ja siirtää kattolumien tai aurauksen tieltä.
      Tuo on hyvä nyrkkisääntö tuo 15 min.

    • uijokla

      Idea ei ole pitempien matkojen ajamisessa, vaan moottorin yhtäjaksoisessa käymisessä, jotta laturi ehtisi ladata akun. Toki on järkevää ajaa samalla hoitamaan asioita, jottei kone jouten käy. Autonakkujen suorituskyvyt eroavat jo siinä, onko kyse bensa- vai dieselkoneesta, puhumattakaan niiden iästä ja eri akkutyypeistä. Kaikille autoilijoille käyvää vastausta ei siis ole.

      Kovilla pakkasilla konetta voisi käyttää puoli tuntia käynnistyksen jälkeen, koska akun virrananto- ja virranottokyky heikkenee lämpötilan laskiessa. Tällöin myös auton sähkölaitteita (penkin-, lasin- ja peilien lämmittimiä ym.) käytetään enemmän ja suuremmalla teholla, mikä pidentää latausaikaa.

      Maaseudulla voi huomioida vähän sitäkin, että talvella ajetaan enemmän pimeässä ja käytetään siksi isompitehoisia kaukovaloja enemmän. Toisaalta ajettavat matkat ovat yleensä muutenkin pidemmät, mikä kompensoi valojen kuluttavaa vaikutusta, eikä tätä seikkaa useinkaan tarvitse ottaa huomioon.

      • uijokla

        Kirjoittaessani ehtikin tulla lisätieto kaupunkikeskustan asukkaasta. Unohdettakoon tuo maaseutujuttu siis kokonaan.

        Pakkaskäynnistyksen jälkeen vinkkaisin lasin raaputusta aloittavalle, että valomuistin sytyttämät ajovalot voi sammuttaa työn ajaksi. Eivätpä ole rasittamassa turhaan akkua. Täytyy vain muistaa kääntää ne takaisin päälle ennen liikenteeseen lähtemistä, mikä katulamppujen alla voi helposti unohtua..


      • ei merkitystä

        Auton "oheislaitteiden" määrällä ei ole käytännössä merkitystä, koska auton laturi on mitoitettu niiden mukaisesti ja aina jää ylimääräistä virtaa myös akun lataamiseen. Ja kuten kirjoitit, niin akku ei ota kylmänä yhtä hyvin virtaa vastaan kuin lämmenneenä. Eli latausvirtaa menee kylmänä sitäkin vähemmän.

        Helsingin keskustassa asuvalla pitäisi akunlataukseen riittää, että käy vaikka kerran viikossa ruokaostoksilla Vantaan Tammistossa.


      • Akku bin Laden
        ei merkitystä kirjoitti:

        Auton "oheislaitteiden" määrällä ei ole käytännössä merkitystä, koska auton laturi on mitoitettu niiden mukaisesti ja aina jää ylimääräistä virtaa myös akun lataamiseen. Ja kuten kirjoitit, niin akku ei ota kylmänä yhtä hyvin virtaa vastaan kuin lämmenneenä. Eli latausvirtaa menee kylmänä sitäkin vähemmän.

        Helsingin keskustassa asuvalla pitäisi akunlataukseen riittää, että käy vaikka kerran viikossa ruokaostoksilla Vantaan Tammistossa.

        >"Helsingin keskustassa asuvalla pitäisi akunlataukseen riittää, että käy vaikka kerran viikossa ruokaostoksilla Vantaan Tammistossa."

        Jos ei muuta viikottaista ajoa ole eikä auto ole näitä uusimpia datahirviöitä ja akku on helposti irrotettavissa ja kuljetettavissa asuntoon tms, kannattaa ostaa älylaturi ja ladata akku asunnossa tai muussa lämpimässä tilassa, jos mahdollista. Älylatureita on moneen käyttöön, mutta yleiskäyttöön on hyvä sellainen, jonka maksimi latausvirta on kuitenkin muutamia ampeereja, esim. aika tyypillinen 3.5-4 A.

        Liikennepolttoaineen käyttö akun lataamiseen ei ole kovin taloudellista. Autollakin toki kannattaa ajella, se on sille useimmiten hyväksi. Ostokset taas kannattaa tehdä siellä, missä ne halvimmalla tehdään, kun on kyse ei-nettikaupoista.


      • Akku bin Laden
        Akku bin Laden kirjoitti:

        >"Helsingin keskustassa asuvalla pitäisi akunlataukseen riittää, että käy vaikka kerran viikossa ruokaostoksilla Vantaan Tammistossa."

        Jos ei muuta viikottaista ajoa ole eikä auto ole näitä uusimpia datahirviöitä ja akku on helposti irrotettavissa ja kuljetettavissa asuntoon tms, kannattaa ostaa älylaturi ja ladata akku asunnossa tai muussa lämpimässä tilassa, jos mahdollista. Älylatureita on moneen käyttöön, mutta yleiskäyttöön on hyvä sellainen, jonka maksimi latausvirta on kuitenkin muutamia ampeereja, esim. aika tyypillinen 3.5-4 A.

        Liikennepolttoaineen käyttö akun lataamiseen ei ole kovin taloudellista. Autollakin toki kannattaa ajella, se on sille useimmiten hyväksi. Ostokset taas kannattaa tehdä siellä, missä ne halvimmalla tehdään, kun on kyse ei-nettikaupoista.

        >"Liikennepolttoaineen käyttö akun lataamiseen ei ole kovin taloudellista."
        Tarkoittaa, että ei ole järkevää lähteä ajamaan autolla pelkästään ladatakseen auton akkua.


      • latausta sisällä..?
        Akku bin Laden kirjoitti:

        >"Helsingin keskustassa asuvalla pitäisi akunlataukseen riittää, että käy vaikka kerran viikossa ruokaostoksilla Vantaan Tammistossa."

        Jos ei muuta viikottaista ajoa ole eikä auto ole näitä uusimpia datahirviöitä ja akku on helposti irrotettavissa ja kuljetettavissa asuntoon tms, kannattaa ostaa älylaturi ja ladata akku asunnossa tai muussa lämpimässä tilassa, jos mahdollista. Älylatureita on moneen käyttöön, mutta yleiskäyttöön on hyvä sellainen, jonka maksimi latausvirta on kuitenkin muutamia ampeereja, esim. aika tyypillinen 3.5-4 A.

        Liikennepolttoaineen käyttö akun lataamiseen ei ole kovin taloudellista. Autollakin toki kannattaa ajella, se on sille useimmiten hyväksi. Ostokset taas kannattaa tehdä siellä, missä ne halvimmalla tehdään, kun on kyse ei-nettikaupoista.

        Jos akku on helposti irroitettavissa ja vietävissä asuntoon lämpimään, se ei sitten enää tarvitsekaan lisälatausta. Lämpimällä akulla auto käynnistyy varmasti kunhan se muuten on kunnossa. Akun heikkeneminen johtuu eniten kylmyydestä, ja kun tämä on startatessa poistettu...

        Aikanaan autoja laitettiin käyntiin millaisella pakkasella tahansa kahdella helpolla kotikonstilla. Ensimmäinen oli se, että akku oli 5-8 tuntia sisällä lämpenemässä. Sen lisäksi kaasuttimen ympärille kiedottiin kuumaan veteen kastettu pyyhe siksi aikaa kun akkua asennettiin paikalleen. Tämän jälkeen seuraa startti moottorin mielestä lähes kesäoloissa. Jäljelle jäi vain sen ajan nihkeiden öljyjen vastus.


      • Akkuraat
        Akku bin Laden kirjoitti:

        >"Helsingin keskustassa asuvalla pitäisi akunlataukseen riittää, että käy vaikka kerran viikossa ruokaostoksilla Vantaan Tammistossa."

        Jos ei muuta viikottaista ajoa ole eikä auto ole näitä uusimpia datahirviöitä ja akku on helposti irrotettavissa ja kuljetettavissa asuntoon tms, kannattaa ostaa älylaturi ja ladata akku asunnossa tai muussa lämpimässä tilassa, jos mahdollista. Älylatureita on moneen käyttöön, mutta yleiskäyttöön on hyvä sellainen, jonka maksimi latausvirta on kuitenkin muutamia ampeereja, esim. aika tyypillinen 3.5-4 A.

        Liikennepolttoaineen käyttö akun lataamiseen ei ole kovin taloudellista. Autollakin toki kannattaa ajella, se on sille useimmiten hyväksi. Ostokset taas kannattaa tehdä siellä, missä ne halvimmalla tehdään, kun on kyse ei-nettikaupoista.

        No siinä menee kyllä raja, että autoni osina siirrtäisin asuntooni.
        Taitaa jo asuintalojen palo- ja pelastusmääräykset tulla tuossa vastaan.
        Varmaankin hyvää tarkoittava neuvo, mutta auto on hankittu käyttöä varten ja kuluu siinä sen minkä kuluu.
        Järkeä käytän, mutten ole siihen peltilehmään siinä mielessä rakastunut, että kaikkia älyyttömyyksiä lähtisin sen takia tekemään.


      • Ikiliikkuja-akku
        Akkuraat kirjoitti:

        No siinä menee kyllä raja, että autoni osina siirrtäisin asuntooni.
        Taitaa jo asuintalojen palo- ja pelastusmääräykset tulla tuossa vastaan.
        Varmaankin hyvää tarkoittava neuvo, mutta auto on hankittu käyttöä varten ja kuluu siinä sen minkä kuluu.
        Järkeä käytän, mutten ole siihen peltilehmään siinä mielessä rakastunut, että kaikkia älyyttömyyksiä lähtisin sen takia tekemään.

        Itselläni on sama ongelma. Talviaikaan minulla on todella vähän ajoa, 2 - 3 kertaa viikossa. Nekin lyhyitä alle kymmenen kilometrin matkoja, joihin liittyy vielä pysähdyksiä ja uudelleenkäynnistyksiä. Akku tyhjenee siinä vähitellen, se on ihan väistämätöntä.

        Vaikka lähdenkin aina tolpasta, kylmän vaikutus alkaa lopulta selvästi tuntua käynnistyksissä ja silloin on aika ladata akku täyteen. Onneksi akun irrottaminen ei tee autolle haittaa. Vuorokauden verran latausta sisällä ja ajaminen sujuu taas. Pari kolme latauskertaa talvessa riittää.

        Suosittelen, sillä muutos käynnistystehossa on helposti kuultavissa esilämmitetylläkin moottorilla. Todellisessa kylmäkäynnistyksessä ero vajaan ja täyden akun välillä näkyy siinä, liikkuuko auto yrityksen jälkeen vai ei.


      • Akku bin Laden
        Akkuraat kirjoitti:

        No siinä menee kyllä raja, että autoni osina siirrtäisin asuntooni.
        Taitaa jo asuintalojen palo- ja pelastusmääräykset tulla tuossa vastaan.
        Varmaankin hyvää tarkoittava neuvo, mutta auto on hankittu käyttöä varten ja kuluu siinä sen minkä kuluu.
        Järkeä käytän, mutten ole siihen peltilehmään siinä mielessä rakastunut, että kaikkia älyyttömyyksiä lähtisin sen takia tekemään.

        Akkujen yksi tyypillinen ominaisuus on, että kylmänä niiden latauksen vastaanottokyky on paljon huonompi kuin lämpimänä. Lisäksi jos auto ei ole sähköpistokkeen lähellä, ei sitä voi autossakaan ladata. Vaikka akku ei jaksa startata, ei se silti ole hylkykamaa. Joten akun lataaminen sisätiloissa ei ole ollenkaan huono vaihtoehto, jos autolla on liikkeelle päästävä. Muut vaihtoehdot ovat apuakku, akun vaihto tai mäkistartti.


      • lämmöttäjä
        latausta sisällä..? kirjoitti:

        Jos akku on helposti irroitettavissa ja vietävissä asuntoon lämpimään, se ei sitten enää tarvitsekaan lisälatausta. Lämpimällä akulla auto käynnistyy varmasti kunhan se muuten on kunnossa. Akun heikkeneminen johtuu eniten kylmyydestä, ja kun tämä on startatessa poistettu...

        Aikanaan autoja laitettiin käyntiin millaisella pakkasella tahansa kahdella helpolla kotikonstilla. Ensimmäinen oli se, että akku oli 5-8 tuntia sisällä lämpenemässä. Sen lisäksi kaasuttimen ympärille kiedottiin kuumaan veteen kastettu pyyhe siksi aikaa kun akkua asennettiin paikalleen. Tämän jälkeen seuraa startti moottorin mielestä lähes kesäoloissa. Jäljelle jäi vain sen ajan nihkeiden öljyjen vastus.

        Kannattaa laskea öljyt illalla johonkin kattilaan, että voi lämmittää ne liedellä aamulla ennen lähtöä. Jäähdytysnesteelle voi kokeilla samaa jippoa, jos intoa riittää!


    • Nykylaturit ovat poikkeuksetta vaihtovirtalatureita jotka antavat lähes täyden virran jo tyhjäkäynnillä. Näin ollen ei ole mitään merkitystä virran riittävyyteen palavatko valot vai ei. Päin vastoin kun akkua kuormitetaan, eli samalla lämmitetään, niin sen virran vastaanottokyky vain paranee. Käynnistäminen pitää tehdä tietenkin valot pois päältä, jotta akun jännite olisi mahdollisimman korkea.

      Pakkasessa, esim. -20 celsiusta, akku latautuu vain 2-3 A:n virralla vaikka sitä olisi tarjolla kuinka paljon. Tuosta jokainen voi laskea, kuika kauan kylmää akkua pitää ladata talvella. 15 min on aivan liian vähän korvaamaan edes sitä yhtä käynnistystä.

      Verkkovirtakäyttöiset akkulaturit ja -lämmittimet ovatkin erinomainen apu pakkasilla lyhyttä ajoa ajaville.

      • uijokla

        Kiitos asiallisesta oikaisusta tekstiini.


    • Max Power

      Olen ihmetellyt että minkähän takia omassa koslassani akun jännite haluaa väkisin palautua sinne 12.3V paikkeille, eihän se silloin täysi ole? Latasin erikseen laturillakin useamman tunnin, kun laturi näytti täyttä oli se jännite siellä päälle 12.7V mutta seuraavana päivänä vajonnut taas jo 12.4V paikkeille. Auton laturi toimii ja tämä on jo toinen akku 3v sisällä, edellisellä (erimerkkisellä) sama ominaisuus. Vuotovirtaa 10mA minkä pitäisi olla normaali ja aika mitätön. En itse keksi tällaiselle akun hyytymiselle mitään järjellistä syytä, voiko kohdalle sattua peräjälkeen kaksi surkeaa akkua... Hyytymisen alkaa huomaamaan siitä kun starttaus kuulostaa vaivalloiselta.
      MIHIN SE VIRTA VOI AKUSTA KADOTA.

      Isäukon vanhassa romussa ties minkä vanhan akun jännite pidemmänkin seisonnan jälkeen näytti tervettä 12.8V:t.

      • Akkuvesi

        Jos kennoissa on nesteet ja se purkautuu itsekseen (eli ei ole kytkettynä mihinkään), niin kyllä siinä akussa silloin jotain vikaa on. Nykyakuissa on aika paljon laatuvaihteluja. Ei ne kestä välttämättä vuottakaan.


      • Todennäköisesti Sinä olet vaan malttamaton ja lataat akkuasi liian lyhyen aikaa. Jos jännite seuraavana päivänä on 12,4 V, niin akun kapasiteetti on noin 70 %. Täydellä akulla kuormittamaton lepojännite on 12,7 V, mutta vain uudella akulla. Latausaikana jännitteen noustessa 12.7 volttiin, akku ei ole läheskään täysi. Kun jännite latauksen aikana nousee yli 14 V:n, niin silloin akussa on suunnilleen ne Ah:t mitä se ikäisekseen pystyy vastaanottamaan.

        Nestepinnan olet tietenkin tarkistanut ja lisännyt tislattua vettä tarvitaessa.

        Akun napojen kosketuspintojen hapettuminen aiheuttaa jännitteen putoamisen ja estää myös käynnistymisen ja avainta käännettäessä saattaa kuulua vain klik.

        Nestepinnan lasku ja napojen hapettuminen on loppujen lopuksi aika yleinen syy hyljätä vielä toimintakuntoinen akku.

        Sulfatoitumisen poistavat "älylaturit" myös jatkavat akun ikää.


      • Max Power
        Täpinä kirjoitti:

        Todennäköisesti Sinä olet vaan malttamaton ja lataat akkuasi liian lyhyen aikaa. Jos jännite seuraavana päivänä on 12,4 V, niin akun kapasiteetti on noin 70 %. Täydellä akulla kuormittamaton lepojännite on 12,7 V, mutta vain uudella akulla. Latausaikana jännitteen noustessa 12.7 volttiin, akku ei ole läheskään täysi. Kun jännite latauksen aikana nousee yli 14 V:n, niin silloin akussa on suunnilleen ne Ah:t mitä se ikäisekseen pystyy vastaanottamaan.

        Nestepinnan olet tietenkin tarkistanut ja lisännyt tislattua vettä tarvitaessa.

        Akun napojen kosketuspintojen hapettuminen aiheuttaa jännitteen putoamisen ja estää myös käynnistymisen ja avainta käännettäessä saattaa kuulua vain klik.

        Nestepinnan lasku ja napojen hapettuminen on loppujen lopuksi aika yleinen syy hyljätä vielä toimintakuntoinen akku.

        Sulfatoitumisen poistavat "älylaturit" myös jatkavat akun ikää.

        Eikö se akku sitten olekaan täysi vaikka älykäs einstein-laturi sanookin FULL? Pitääkö se jättää ylläpitolataukseen vielä ties kuinka pitkäksi aikaa että saa lopukin virrat tiristettyä sisään?

        Nestepintoja ei nykyakuista tietääkseni voi tarkistaa saati lisätä, kun ei ole korkkeja. Navatkaan ei ole ryytteessä.


      • Latailija.
        Täpinä kirjoitti:

        Todennäköisesti Sinä olet vaan malttamaton ja lataat akkuasi liian lyhyen aikaa. Jos jännite seuraavana päivänä on 12,4 V, niin akun kapasiteetti on noin 70 %. Täydellä akulla kuormittamaton lepojännite on 12,7 V, mutta vain uudella akulla. Latausaikana jännitteen noustessa 12.7 volttiin, akku ei ole läheskään täysi. Kun jännite latauksen aikana nousee yli 14 V:n, niin silloin akussa on suunnilleen ne Ah:t mitä se ikäisekseen pystyy vastaanottamaan.

        Nestepinnan olet tietenkin tarkistanut ja lisännyt tislattua vettä tarvitaessa.

        Akun napojen kosketuspintojen hapettuminen aiheuttaa jännitteen putoamisen ja estää myös käynnistymisen ja avainta käännettäessä saattaa kuulua vain klik.

        Nestepinnan lasku ja napojen hapettuminen on loppujen lopuksi aika yleinen syy hyljätä vielä toimintakuntoinen akku.

        Sulfatoitumisen poistavat "älylaturit" myös jatkavat akun ikää.

        "Latausaikana jännitteen noustessa 12.7 volttiin, akku ei ole läheskään täysi. Kun jännite latauksen aikana nousee yli 14 V:n, niin silloin akussa on suunnilleen ne Ah:t mitä se ikäisekseen pystyy vastaanottamaan." ???????

        Kun akkua ladataan, ei sen napajännite kerro yhtään mitään akun kunnosta. Napajännite kertoo ainoastaan laturin lataussäätimen kunnosta. Napajännite nousee vaikka 17 volttiin, kun laturi lykkää vaikkapa sataa ampeeria riittävän kauan, vanhassa akussa jännite nousee nopeammin (muutamassa sekunnissa) kuin uudessa akussa (parissa minuutissa).


      • Max Power kirjoitti:

        Eikö se akku sitten olekaan täysi vaikka älykäs einstein-laturi sanookin FULL? Pitääkö se jättää ylläpitolataukseen vielä ties kuinka pitkäksi aikaa että saa lopukin virrat tiristettyä sisään?

        Nestepintoja ei nykyakuista tietääkseni voi tarkistaa saati lisätä, kun ei ole korkkeja. Navatkaan ei ole ryytteessä.

        Jos olet lataillut todellisella "älylaturilla" esim. Ctekillä ja käynyt läpi sen kaikki latausvaiheet, eli sulfatoinnin poiston, varsinaisen latausjakson ja siirtynyt automaattisesti ylläpitolataukseen, niin kyllä sen akun pitäisi olla täysi, niin täysi kuin vanha akku voi olla. Jo vajaassa kolmessa vuodessa suuressa osassa akkuja virranottokyky laskee lähes puoleen. Eli 60 Ah akussa on vain 30-40 Ah vaikka kuinka sitä latailisit, ja sillion lepojännite on 12,2-12,3 V.

        Ilman kuormitusmittausta ei täysin luotettavasti voi päätellä akun kuntoa.
        Varsinkin, kun et pysty suljetusta akusta mittaamaan nesteen ominaispainoa, niin ainoaksi suuntaa antavaksi jää lepojännitteen mittaaminen. Sekin on varminta todeta vasta seuraavana päivänä, kun on varmasti vakiintunut.

        "Huoltovapaan" suljetun akun nesteet voi tarkistaa joistain tyypeistä
        kaivamalla ne korkit esiin jonkin listan tai teippausten alta. Kuuluu sarjaan
        "tätä älä yritä kotona".


      • Latailija. kirjoitti:

        "Latausaikana jännitteen noustessa 12.7 volttiin, akku ei ole läheskään täysi. Kun jännite latauksen aikana nousee yli 14 V:n, niin silloin akussa on suunnilleen ne Ah:t mitä se ikäisekseen pystyy vastaanottamaan." ???????

        Kun akkua ladataan, ei sen napajännite kerro yhtään mitään akun kunnosta. Napajännite kertoo ainoastaan laturin lataussäätimen kunnosta. Napajännite nousee vaikka 17 volttiin, kun laturi lykkää vaikkapa sataa ampeeria riittävän kauan, vanhassa akussa jännite nousee nopeammin (muutamassa sekunnissa) kuin uudessa akussa (parissa minuutissa).

        Kyllä se lepotilassa oleva napajännite kertoo yleensä riittävästi ehjän akun kunnosta, eli kuinka paljon siinä on Ah:ja. Kuormitusmittaus tietenkin antaa tarkemman tuloksen.

        Jos jännite ei nouse esim. latauksellakaan 12.7 voltiin ja laskee välittömästi latauksen jälkeen, niin silloin todennäköisesti yksi kenno on oikosulussa. Eli kyllä yleismittari kertoo aika paljon akun käyttökelpoisuudesta.

        Sitä paitsi tuo latausjännitteen mittaaminen on aina ensimmäinen tehtävä, kun virta rupee loppumaan. Harvoin se latausjännite on liian suuri, päin vastoin tuppaa alenemaan. Samoin 100 A:n latureista ei ole pelkoa, niitä kun ei ole tavallisella autoilijalla käytettävänään. Niillä joilla niitä on, niin tietävät kyllä, miten ja missä niitä käytetään.


    • Toyotoyo

      Pihi mies kun olen, laitoin helposti irrotettavat akunkengät ja otan akun ylläpitolaturiin eteiseen ettei kulu startti eikä akku.
      400tkm ilman öljyjä, hihnoja ja jarruja kummempaa säätöä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En löydä sinua

      En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      22
      2441
    2. Mihin kaivattusi

      Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      62
      2374
    3. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

      Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      106
      2270
    4. Mihin se sysipska hävisi?

      Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      32
      1537
    5. Hajoaako persut kuten 2017?

      https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      238
      1532
    6. Opettelen sun jokaisen virheen

      ja rakastan sua.
      Ikävä
      32
      1510
    7. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

      IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      37
      1422
    8. Mitä haluat oikeasti

      Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      28
      1220
    9. Ne oli ne hymyt

      Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      20
      1176
    10. Mitä uskot sinun

      Ja kaivattusi välillä tulevan tapahtumaan lähiaikoina
      Ikävä
      95
      1171
    Aihe