Luuk.2:8 Sillä seudulla oli paimenia yöllä ulkona vartioimassa laumaansa.
Jos Jeesus syntyi 25.12, niin silloin ei ole voinut olla paimenia yöllä kedolla.
Käytännössä Israelissa on lokakuun jälkeen liian kylmä ilmasto lampaiden paimentamiseen.
Miten selitätte ristiriidan?
Raamatussa ei ole ristiriitaa, koska siellä ei tuota päivää sanota.
Ristiriita on siinä kun kristityt ottivat Paavi Julius I:n määräyksestä kyseisen päivän käyttöön 300-luvulla.
Paimenet kedolla?
38
660
Vastaukset
- tode*
jaahas, Peku se vaan viihtyy Sanan ääressä.
Napsaseppa tuosta:
http://www.napsu.fi/matkailu/maailman-saa/1335
Ja toisekseen, Jeesuksen syntymäpäivä on tutkijoiden mukaan mahdollisesti keväämmällä. Mutta sehän taasen ei muuta miksikään sitä tosiasiaa, että Hän on Totinen Jumala ja herrain Herra."....mahdollisesti keväämmällä."
Hyvinkin mahdollista:
Alkukristillisyyden suurimpiin oppi-isiin kuulunut Klemens Aleksandrialainen sanoi noin vuonna 200 Jeesuksen syntymäpäivän olevan 28.3
http://fi.wikipedia.org/wiki/Klemens_AleksandrialainenPe.ku kirjoitti:
"....mahdollisesti keväämmällä."
Hyvinkin mahdollista:
Alkukristillisyyden suurimpiin oppi-isiin kuulunut Klemens Aleksandrialainen sanoi noin vuonna 200 Jeesuksen syntymäpäivän olevan 28.3
http://fi.wikipedia.org/wiki/Klemens_Aleksandrialainen* Pe.ku, asian ydin on siinä, että Jeesus on syntynyt, elänyt lyhyen ja ansiokkaan elämän, kulkenut Viadoloroosan, eli tuskien tien, hamaan kuolemaan asti. Sovitti maailman synnin, kuoli, haudattiin, nousi ylös kuolleista, astui taivaaseen omalle paikalleen, ja elää tänäkin hetkenä. Siksi on meille hyväksi kunnioittaa Hänen syntymäpäiväänsä. On aivan sama, onko se juuri 25, tai ei, Hän on SYNTYNYT, ja elää meidän eduksemme edelleen. Sinunkin kieltäjän tahtois armahtaa, mutta kun kova oot, et ymmärrä tulla oikeasti Jumalan mielenmukaisesti "tyhmäksi", ja uskoa evankeliumin.
- jt
Jeesus syntyi syys-lokakuussa.
http://www.kolumbus.fi/gematria/joulu.htm - Jesus Baby
Senhän me tiedämme että veronkanto suoritettiin syksyllä heti sadonkorjuun jälkeen. Jeesus on syntynyt syys-lokakuussa.
- Niko.
Jeesus ei syntynyt jouluna.
Joulu "siirrettiin" Roomalaiskatolisen kirkon ja keisarin toimesta Kristuksen syntymäajankohdaksi 300-400 luvulla.
Kristus on syntynyt Lehtimajajuhlan aikoihin, syys-lokakuun tienoilla.
Sen kertoo Raamattu, sillä me tiedämme Jeesuksen syntyneen 6kk Johanneksen jälkeen ja tiedämme VT:n temppeliohjeen mukaan sen, milloin Johanneksen isällä oli temppelipalvelusvuoro.- Anonyymi
HYVÄÄÄ JOULUA ILOSANOMAA. JOULU ON TAAS ILOITKAA NYT JEESUS ON MEILLE SYNTYNYT.
- to..
"tiedämme VT:n temppeliohjeen mukaan sen, milloin Johanneksen isällä oli temppelipalvelusvuoro"
???Tuo on kyllä epäluotettava laskentamalli.
kun joskus on ollut vuorotellut 24 palvelusvuoroa, eikä tiedetä jatkuiko se enää Jeesuksen syntymän aikoihin, eikä tiedetä sitäkään jos porukat vaihteli vuorojaan kuten nykyisin vuorotyössä.- to..
Pe.ku kirjoitti:
Tuo on kyllä epäluotettava laskentamalli.
kun joskus on ollut vuorotellut 24 palvelusvuoroa, eikä tiedetä jatkuiko se enää Jeesuksen syntymän aikoihin, eikä tiedetä sitäkään jos porukat vaihteli vuorojaan kuten nykyisin vuorotyössä.Ei niistä vuoroista ole kellään enää tietoa eikä ollut Luukkaallakaan joka kertoo legendoja sekä Jeesuksen että Johannes Kastajan synnystä.
- Niko.
to.. kirjoitti:
Ei niistä vuoroista ole kellään enää tietoa eikä ollut Luukkaallakaan joka kertoo legendoja sekä Jeesuksen että Johannes Kastajan synnystä.
Temppelin ollessa Jerusalemissa vuorot olivat hyvin tiukasti noudatettuja satojen vuosien ajan.
Johanneksen isä Sakarias kuului Abian pappissukuun.
1. Aikakirja kertoo meille sen, missä kuussa Abian sukukuntaosaston vuoro oli suorittaa temppelin palvelusta. Temppelipalvelus vuorot suoritettiin vuoden kierrossa ja heimoja oli 24.
Näin ollen Abian osasto palveli temppelissä vuoden neljännessä kuussa juutalaisen kalenterin mukaan!
Luukas kertoi Elisabethin tulleen raskaaksi juuri tuohon aikaan, Sakariaan ollessa suorittamassa palvelustaan. Jeesus syntyi 6kk Johanneksen jälkeen.
Eli pienoisella laskutoimituksella voimme huomata Jeesuksen syntyneen 15 kk siitä hetkestä kun Sakarias oli toimittamassa Abian sukukunnan palvelusvuoroa!
Ajoitus osuu juurikin lehtimajajuhlan aikaan, syys-lokakuun tietämille!
Sanottakoon vielä sekin kuriositeetti, että juutalaiset ovat aina odottaneet Messiaan tulevan juuri Lehtimajajuhlan aikoina, ja odottavat yhä edelleen.
Surullista sinänsä, että he eivät huomanneet, että Hän tuli juuri silloin. Niko. kirjoitti:
Temppelin ollessa Jerusalemissa vuorot olivat hyvin tiukasti noudatettuja satojen vuosien ajan.
Johanneksen isä Sakarias kuului Abian pappissukuun.
1. Aikakirja kertoo meille sen, missä kuussa Abian sukukuntaosaston vuoro oli suorittaa temppelin palvelusta. Temppelipalvelus vuorot suoritettiin vuoden kierrossa ja heimoja oli 24.
Näin ollen Abian osasto palveli temppelissä vuoden neljännessä kuussa juutalaisen kalenterin mukaan!
Luukas kertoi Elisabethin tulleen raskaaksi juuri tuohon aikaan, Sakariaan ollessa suorittamassa palvelustaan. Jeesus syntyi 6kk Johanneksen jälkeen.
Eli pienoisella laskutoimituksella voimme huomata Jeesuksen syntyneen 15 kk siitä hetkestä kun Sakarias oli toimittamassa Abian sukukunnan palvelusvuoroa!
Ajoitus osuu juurikin lehtimajajuhlan aikaan, syys-lokakuun tietämille!
Sanottakoon vielä sekin kuriositeetti, että juutalaiset ovat aina odottaneet Messiaan tulevan juuri Lehtimajajuhlan aikoina, ja odottavat yhä edelleen.
Surullista sinänsä, että he eivät huomanneet, että Hän tuli juuri silloin."Sanottakoon vielä sekin kuriositeetti, että juutalaiset ovat aina odottaneet Messiaan tulevan juuri Lehtimajajuhlan aikoina, ja odottavat yhä edelleen."
Ja sanovat uskonkirjassaan messiaan syntyvän kuninkaallisessa palatsissa, eikä missään tallissa.- to..
Niko. kirjoitti:
Temppelin ollessa Jerusalemissa vuorot olivat hyvin tiukasti noudatettuja satojen vuosien ajan.
Johanneksen isä Sakarias kuului Abian pappissukuun.
1. Aikakirja kertoo meille sen, missä kuussa Abian sukukuntaosaston vuoro oli suorittaa temppelin palvelusta. Temppelipalvelus vuorot suoritettiin vuoden kierrossa ja heimoja oli 24.
Näin ollen Abian osasto palveli temppelissä vuoden neljännessä kuussa juutalaisen kalenterin mukaan!
Luukas kertoi Elisabethin tulleen raskaaksi juuri tuohon aikaan, Sakariaan ollessa suorittamassa palvelustaan. Jeesus syntyi 6kk Johanneksen jälkeen.
Eli pienoisella laskutoimituksella voimme huomata Jeesuksen syntyneen 15 kk siitä hetkestä kun Sakarias oli toimittamassa Abian sukukunnan palvelusvuoroa!
Ajoitus osuu juurikin lehtimajajuhlan aikaan, syys-lokakuun tietämille!
Sanottakoon vielä sekin kuriositeetti, että juutalaiset ovat aina odottaneet Messiaan tulevan juuri Lehtimajajuhlan aikoina, ja odottavat yhä edelleen.
Surullista sinänsä, että he eivät huomanneet, että Hän tuli juuri silloin.Legendoista ei voi laskea mitään eikä kukaan muutenkaan enää tiedä mikä osasto palveli milloinkin.
Juutalaiset eivät ole odottaneet messiasta tulevaksi minään tiettynä aikana tai tietystä paikasta eivätkä odota vieläkään.Sen voi nähdä että messias ei ole tullut koska yhtäkään niistä asioista joita on liitetty hänen tuloonsa ei ole tapahtunut. - to..
Pe.ku kirjoitti:
"Sanottakoon vielä sekin kuriositeetti, että juutalaiset ovat aina odottaneet Messiaan tulevan juuri Lehtimajajuhlan aikoina, ja odottavat yhä edelleen."
Ja sanovat uskonkirjassaan messiaan syntyvän kuninkaallisessa palatsissa, eikä missään tallissa."Ja sanovat uskonkirjassaan messiaan syntyvän kuninkaallisessa palatsissa, eikä missään tallissa" mistä nuo tarinat ovat? Messiaaksi uskottuja/ toivottuja on ollut monia, kaikki syntyneet eri paikoissa eri aikoina eikä kukaan ole keksinyt diskata heitä siksi että eivät ole syntyneet Betlehemissä ja lehtimajanjuhlan aikaan tai jossain palatsissa . Viimeisin Lubavitcher-rebbe syntyi Venäjällä nisankuussa tavallisessa talossa.
- Anonyymi
Niko. kirjoitti:
Temppelin ollessa Jerusalemissa vuorot olivat hyvin tiukasti noudatettuja satojen vuosien ajan.
Johanneksen isä Sakarias kuului Abian pappissukuun.
1. Aikakirja kertoo meille sen, missä kuussa Abian sukukuntaosaston vuoro oli suorittaa temppelin palvelusta. Temppelipalvelus vuorot suoritettiin vuoden kierrossa ja heimoja oli 24.
Näin ollen Abian osasto palveli temppelissä vuoden neljännessä kuussa juutalaisen kalenterin mukaan!
Luukas kertoi Elisabethin tulleen raskaaksi juuri tuohon aikaan, Sakariaan ollessa suorittamassa palvelustaan. Jeesus syntyi 6kk Johanneksen jälkeen.
Eli pienoisella laskutoimituksella voimme huomata Jeesuksen syntyneen 15 kk siitä hetkestä kun Sakarias oli toimittamassa Abian sukukunnan palvelusvuoroa!
Ajoitus osuu juurikin lehtimajajuhlan aikaan, syys-lokakuun tietämille!
Sanottakoon vielä sekin kuriositeetti, että juutalaiset ovat aina odottaneet Messiaan tulevan juuri Lehtimajajuhlan aikoina, ja odottavat yhä edelleen.
Surullista sinänsä, että he eivät huomanneet, että Hän tuli juuri silloin.Herodes. Siihen aikaan siellä.
- Anonyymi
Pe.ku kirjoitti:
"Sanottakoon vielä sekin kuriositeetti, että juutalaiset ovat aina odottaneet Messiaan tulevan juuri Lehtimajajuhlan aikoina, ja odottavat yhä edelleen."
Ja sanovat uskonkirjassaan messiaan syntyvän kuninkaallisessa palatsissa, eikä missään tallissa.SINÄ BETLEHEM JUUDAN SEUTU ! JOULUUNA BETLEHEM TÄHTI KIRKKAIN.
- muutokset..
Vuonna 354 jKr. tapahtui muutos joulun vietossa. silloin Rooman Paavi Liberius määräsi joulukuun 25. päivän Jeesuksen syntymäjuhlaksi. Sitä päivää oli aikaisemmin vietetty pakanallisena "voittamattoman auringonjumalan syntymäpäivänä".
Lähde: Katekismus v.1948.- m k
Jeesuksen syntymää 25. joulukuuta ei suinkaan keksitty tuolloin. Siitä kirjoittaa esim. Hippolytos (n. 170–235 jKr.). Sol Invictuksen, voittamattoman auringon, kultti tuli Roomaan vasta Hippolytuksen jälkeen.
- Anonyymi
BETLEHEM POIKA SYNTYI UUSI KUNINGAS. HERODES PELÄSTYI. TIETÄJÄT TOI LAHJOJA.
- m k
Mishnan mukaan Betlehemin seudulla lampaita pidettiin ulkona ympäri vuoden.
- to..
Hain tuon mishnan se on Shekalim 7:4
MISHNAH 4. IF CATTLE WAS FOUND IN JERUSALEM AS FAR AS MIGDAL EDER,24 AND WITHIN A LIKE DISTANCE ON ANY SIDE [OF JERUSALEM], MALES [MUST BE
CONSIDERED AS BEING] BURNT-OFFERINGS, BUT FEMAles MUST BE CONSIDERED AS] PEACE-OFFERINGS.25 R. JUDAH SAYS: IF THEY WERE FIT FOR THE PASSOVER-OFFERING,26 [THEY MUST BE CONSIDERED AS] PASSOVER-OFFERINGS
[WHEN FOUND] WITHIN THIRTY DAYS BEFORE THE FEAST [OF PASSOVER
linkki: http://halakhah.com/pdf/moed/Shekalim.pdf
Mitä sillä haluat sanoa? - Anonyymi
Varastetut tavarat Joosua 7 :15
Mishnan juttu kertoo ihan eri asioista jossa pyhättölampaita vartioitiin tornista.
Luukkaan jakeessahan paimenet ovat kedolla, eikä tornissa vartioimassa rituaalilampaita.- Markku Tampio
Israelissa ei ole talviaikaan kuin hyvin harvoin lunta. Että kyllä lammas pärjää kylmemmälläkin ja ruohoa on edelleenkin saatavilla..
Koska Raamattuun on kirjoitettu, että paimenet paimensivat yöllä ulkona kedolla laumaansa, niin asia on just noin kaikille Raamatun kirjoituksia uskoville sanantutkijoille..
Turha alkaa spekuloimaan asialla, koska se on jokaisen uskovan osa arjenharmaudessa uskooko kirjoitukset sellaisenaan vai uskooko selitysteorioihin.."Koska Raamattuun on kirjoitettu, että paimenet paimensivat yöllä ulkona kedolla laumaansa, niin asia on just noin kaikille Raamatun kirjoituksia usko"
Ei Raamatussa kerrota että milloin paimenet oli kedolla, eikä sitä mihin vuodenaikaan Jeesus syntyi.- Anonyymi
2 Mooses 22
- Jesus Baby
Kai Tampiokin sen myöntää jos kerran Raamattuun tukeutuu että verollepano/verokanto tapahtui ja silloin Jeesus syntyi. Verollekanto on merkitty senaikaisiin kalentereihin ja se on aina syys-lokakuussa.
- Anonyymi
Joosua 7:15
- Markku Tampio
Justiinsa niin..
Jotta syys-lokakuussa ei ole vielä lunta maassa vaan on lehet puussa ja linnut ne lauleloo oksilla ylimmillä.. ;)
Paimenet olivat yöllä paimentamassa kedolla laumaansa, kun Herran enkeli ilmestyi heille. Että silleesti..Jeesuksen syntymäpäivä ei sinunkaan mielestä ole joulukuussa.
Saahan sitä jouluna juhlia mutta se ei ole se oikea syntymäpäivä.
Edelleenkin useimmat kristityt tuovat esiin joulua Jeesuksen oikeana syntymäpäivänä, mutta ilolla voi huomata että monet kristityt ovat tarkistaneet kantaansa viimeisinä vuosina.- Anonyymi
Pe.ku kirjoitti:
Jeesuksen syntymäpäivä ei sinunkaan mielestä ole joulukuussa.
Saahan sitä jouluna juhlia mutta se ei ole se oikea syntymäpäivä.
Edelleenkin useimmat kristityt tuovat esiin joulua Jeesuksen oikeana syntymäpäivänä, mutta ilolla voi huomata että monet kristityt ovat tarkistaneet kantaansa viimeisinä vuosina.HYVÄÄ JOULUA KANSAT JA KIELET EVANKELIUMI JULISTETAAN KAIKKEEN MAAILMAAN KAIKILLE KANSOILLE.
- l-h
taalla lannella lehmat kahlaa tissejaan myoten lumessa keskitalvella 25 asteen pakkasessa,,mikas sitten ,ettei päkättäjät pärjää etelä euroopan talvessa villoineen ,vai oliko ne ennen ns. pullamosso lampaita?
ja mita haileen valia on silla onko Jeesus syntynyt 24 /12 vai 30 tammikuuta vai jopa 8 pv maaliskuuta-- pääasia on ,etta syntyi ja kuoli minun ja pekun.kin suurien ja pienien syntien takia..
eikos juu? - KTS (Ei kirj.)
Joulu ei ollut oikea syntymäpäivä mutta oli ihan kätevää ottaa käyttöön vanha talvipäivänseisaus. Onhan se Jumala sen maapallon akselinkin vinoon laittanut. Samalla voidaan juhlistaa sitä akselin vinoutta niin jouluna kuin juhannuksenakin.
- Anonyymi
Mikä lokakuu. Loska kuu. Jeesuksen syntymä oli talvella JOULUKUUSSA. Tietysti. Kuukausien nimet on erilaiset eri kielissä.
- Anonyymi
Lapsi on meille syntynyt poika on meille annettu.
- Anonyymi
En usko että moni uskoo että Jeesus syntyi 25.12. ja ei sillä ole väliä vaikka Jeesuksen syntymää juhlittaisiin juhannuksena. Ja Raamattu ei edes kehota juhlimaan joulua mutta kyllä joulun sopii vuoden pimeimpään aikaan ja 25.12. on paikallaan.
- Anonyymi
Aina verrannut raamattua Suomen Elokuvatarkastamon tuotoksiin. Saksittua tavaraa.
- Anonyymi
Puhumattakaan niistä osista, jotka jätettiin nykyisestä raamatusta pois koska aihepiiri oli aikalaisille täysin käsittämätön. Nyt ne olisivat myynnin edistämiseen soveltuvia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1251238
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait89904- 90845
Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede21786- 93717
Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat282712- 109636
- 32603
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.49543Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.
Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet117530