Pietarin kalansaalis

Yle tarjoilee tällaista, eli osattiin sitä ennenkin kalastaa:

http://yle.fi/uutiset/kulttuuri/2011/11/jo_kivikauden_ihminen_kavi_kalassa_kaukana_merella_3059041.html

Australialaiset arkeologit ovat löytäneet todisteita siitä, että ihmiset kykenivät kalastamaan syvissä vesissä jo kymmeniä tuhansia vuosia sitten. Uusien löytöjen joukossa ovat myös maailman vanhimmat tunnetut ongenkoukut.

Jerimalain luolasta Itä-Timorista löydetyt koukut on tehty simpukasta. Koukuilla kalasteltiin 16 000 - 23 000 vuotta sitten. Australian kansallisen yliopiston professori Sue O'Connor sanoo niiden osoittavan, että kivikauden ihmisillä oli ällistyttävän hyvät merikalastuksen taidot.

Itä-Timorin tutkimuspaikalta löytyi miltei kolmen tuhannen kalan ruotoja, joista vanhimmat ovat 42 000 vuoden ikäisiä.

- Jerimalain asukkaat kalastivat rantavesissäkin, mutta saaliin joukossa on myös avomeren lajeja, joita ei ole helppo pyydystää edes tämän päivän välineillä. He onnistuivat pyytämään muun muassa tonnikaloja, O'Connor kertoo.

Muinaisten jerimalaisten ruokavaliossa oli myös muita syvien vesien kaloja, kuten haikaloja ja rauskuja. Tutkijat arvelevat, että niitä pyydettiin kuiduista punotuilla verkoilla ja siimoilla, joihin oli kiinnitetty koukkuja.
Meren selkä oli iso haaste

Koukkujen lisäksi asukkailla täytyi olla myös merikelpoisia veneitä, joista kalastaminen onnistui ja joilla ensimmäiset itätimorilaiset tai australialaiset ylittivät meren jo 50 000 vuotta sitten.

Australian aboriginaalien nykyiset veneet ovat kuitenkin varsin yksinkertaisia lauttoja tai kanootteja. Siksi onkin iso arvoitus, miten kivikauden ihmiset onnistuivat ylittämään merten suuret selät.

Nyt löydetyt kalanruodot eivät ole maailman vanhimpia. Afrikasta on löydetty kalaruoan jätöksiä jopa 140 000 vuoden takaa. Ne ovat kuitenkin rannan tuntumassa elävien kalojen ruotoja. Tonnikalan selkänikamia on tätä ennen löydetty niin vähän, että ne ovat selitettävissä rannalle huuhtoutuneiden kalojen syömisellä.

Sue O'Connor arvelee, että Afrikastakin olisi voinut löytyä merenkäynnissä ja kalastuksessa käytettyjä kehittyneitä välineitä, elleivät ne olisi kadonneet merenpinnan noustessa.

Jerimalain löydöistä kertoo yhdysvaltalainen tiedelehti Science.

Ja sama toisella kotimaisella:

http://www.nature.com/news/archaeologists-land-world-s-oldest-fish-hook-1.9461

On siinä taas nuoren maan pölvästeillä ihmettelemistä.

8

66

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Fniss!

      En minä ihmettele enää mitään sen jälkeen kun luin Grimmin veljesten sadut. Jatka vaan...

      • >>> En minä ihmettele enää mitään sen jälkeen kun luin Grimmin veljesten sadut. Jatka vaan... >>>

        Jos ihminen perustaa maailmankuvansa todistettavasti irrationaaliseen ja todellisuuden kanssa ristiriidassa olevaan uskomukseen, myös hänen kykynsä ja mahdollisuutensa vastata järkevästi esitettyihin asioihin ovat sangen rajalliset.

        Vastauksistasi näkee, että tuonpuoleisen aspekti on osaltasi aika heikoilla kantimilla, eikä tämänpuoleinenkaan kovin vakuuta, mutta sellaisia nuo Amerikan lahkot tapaavat olla.

        Osaatko sinä mihinkään vastata mitään järkevää, vai onko pakko vetää läskiksi koko ajan? Eikö edes hävetä ollenkaan? No ei sinua hävetä, sen minä oikeastaan tiedän. Jos hävettäisi, niin olisit jo lähtenyt tuosta typeryyden pesästä.


      • Fniss!
        bushmanni kirjoitti:

        >>> En minä ihmettele enää mitään sen jälkeen kun luin Grimmin veljesten sadut. Jatka vaan... >>>

        Jos ihminen perustaa maailmankuvansa todistettavasti irrationaaliseen ja todellisuuden kanssa ristiriidassa olevaan uskomukseen, myös hänen kykynsä ja mahdollisuutensa vastata järkevästi esitettyihin asioihin ovat sangen rajalliset.

        Vastauksistasi näkee, että tuonpuoleisen aspekti on osaltasi aika heikoilla kantimilla, eikä tämänpuoleinenkaan kovin vakuuta, mutta sellaisia nuo Amerikan lahkot tapaavat olla.

        Osaatko sinä mihinkään vastata mitään järkevää, vai onko pakko vetää läskiksi koko ajan? Eikö edes hävetä ollenkaan? No ei sinua hävetä, sen minä oikeastaan tiedän. Jos hävettäisi, niin olisit jo lähtenyt tuosta typeryyden pesästä.

        No älä nyt. Kyllä minä uskon, että kalanruotoja on löytynyt. On varmaankin ja paljon. Niin paljon kun kaloja on aikain saatossa pyydystetty ja ruodot syödessä sylkäisty suupielestä. Eihän kissatkaan niitä kaikkia ole jaksaneet syödä.

        Mutta kyllä minä pistän ehdolle nuo ruotojen iät. Et kai sinäkään ihan oikeasti niihin usko? Ethän?

        Ja sellaistahan tuossa on kaikenlaista arvelua taas kerran.


      • Fniss! kirjoitti:

        No älä nyt. Kyllä minä uskon, että kalanruotoja on löytynyt. On varmaankin ja paljon. Niin paljon kun kaloja on aikain saatossa pyydystetty ja ruodot syödessä sylkäisty suupielestä. Eihän kissatkaan niitä kaikkia ole jaksaneet syödä.

        Mutta kyllä minä pistän ehdolle nuo ruotojen iät. Et kai sinäkään ihan oikeasti niihin usko? Ethän?

        Ja sellaistahan tuossa on kaikenlaista arvelua taas kerran.

        Minulla ei ole yhtään syytä olla luottamatta tieteen tekijöiden päätelmiin tuossakaan asiassa.

        He ovat yliopistoissa pitkään asiaansa opiskelleita ja käytännön tutkimuksissa todistaneet taitonsa.

        Nykyfysiikka, geologia, matematiikka, kemia, biologia ja niin edelleen ovat osoittaneet toimivuutensa tuhansia ja taas tuhansia kertoja, joten miksi pitäisi epäillä?

        Ei öljyä löydy siksi, että geologia ei toimi, vaan siksi, että se toimii ja perustuu tosiasioille. Ei satelliitit pysy radoillaan siksi, että fysiikka ei toimi vaan siksi, että se toimii.

        Ei ydinvoimalat toimi siksi, että emme tunne ytimien halkeamisen perusteita vaan siksi, että me tunnemme ne ja erittäin hyvin.

        Iänmääritysmenetelmät toimivat samojen luonnonlakien pohjalta.

        Ja kysymys kuuluu, että perustele se, miksi me emme voisi luottaa niihin?

        Ajattelitko vastata kenties jotain typerää?


      • pyh!
        bushmanni kirjoitti:

        Minulla ei ole yhtään syytä olla luottamatta tieteen tekijöiden päätelmiin tuossakaan asiassa.

        He ovat yliopistoissa pitkään asiaansa opiskelleita ja käytännön tutkimuksissa todistaneet taitonsa.

        Nykyfysiikka, geologia, matematiikka, kemia, biologia ja niin edelleen ovat osoittaneet toimivuutensa tuhansia ja taas tuhansia kertoja, joten miksi pitäisi epäillä?

        Ei öljyä löydy siksi, että geologia ei toimi, vaan siksi, että se toimii ja perustuu tosiasioille. Ei satelliitit pysy radoillaan siksi, että fysiikka ei toimi vaan siksi, että se toimii.

        Ei ydinvoimalat toimi siksi, että emme tunne ytimien halkeamisen perusteita vaan siksi, että me tunnemme ne ja erittäin hyvin.

        Iänmääritysmenetelmät toimivat samojen luonnonlakien pohjalta.

        Ja kysymys kuuluu, että perustele se, miksi me emme voisi luottaa niihin?

        Ajattelitko vastata kenties jotain typerää?

        Niin, sinä uskotkin sokeasti tieteen jumaluuteen. Jumalaa sinä et kunnioita. Sen me jo kaikki tiedämme.


      • Fniss!
        bushmanni kirjoitti:

        Minulla ei ole yhtään syytä olla luottamatta tieteen tekijöiden päätelmiin tuossakaan asiassa.

        He ovat yliopistoissa pitkään asiaansa opiskelleita ja käytännön tutkimuksissa todistaneet taitonsa.

        Nykyfysiikka, geologia, matematiikka, kemia, biologia ja niin edelleen ovat osoittaneet toimivuutensa tuhansia ja taas tuhansia kertoja, joten miksi pitäisi epäillä?

        Ei öljyä löydy siksi, että geologia ei toimi, vaan siksi, että se toimii ja perustuu tosiasioille. Ei satelliitit pysy radoillaan siksi, että fysiikka ei toimi vaan siksi, että se toimii.

        Ei ydinvoimalat toimi siksi, että emme tunne ytimien halkeamisen perusteita vaan siksi, että me tunnemme ne ja erittäin hyvin.

        Iänmääritysmenetelmät toimivat samojen luonnonlakien pohjalta.

        Ja kysymys kuuluu, että perustele se, miksi me emme voisi luottaa niihin?

        Ajattelitko vastata kenties jotain typerää?

        Ei, enhän minä koskaan mitään typerää ajattele vastata. Se tulee vaan.

        Mutta miten sinä voit luottaa tieteen tekijöitten erehtymättömyyteen niin täysin vielä senkin jälkeen kun pyh! tuossa joku aika sitten laittoi aloituksen, jossa selvästi kävi ilmi, miten he olivat taas kerran erehtyneet ja saaneet sinutkin uskomaan, kunnes, snopet värre, tuli esiin miten väärässä he olivat olleet.

        Minä en luota ihmisjärjen erehtymättömyyteen. Niin se vain on, vaikka herrat miten olisivat yliopistossa opiskelleet.

        Ja nuo sateliitit? Öh, pysyvätkö ne aina radoillaan, vai?


      • Fniss! kirjoitti:

        Ei, enhän minä koskaan mitään typerää ajattele vastata. Se tulee vaan.

        Mutta miten sinä voit luottaa tieteen tekijöitten erehtymättömyyteen niin täysin vielä senkin jälkeen kun pyh! tuossa joku aika sitten laittoi aloituksen, jossa selvästi kävi ilmi, miten he olivat taas kerran erehtyneet ja saaneet sinutkin uskomaan, kunnes, snopet värre, tuli esiin miten väärässä he olivat olleet.

        Minä en luota ihmisjärjen erehtymättömyyteen. Niin se vain on, vaikka herrat miten olisivat yliopistossa opiskelleet.

        Ja nuo sateliitit? Öh, pysyvätkö ne aina radoillaan, vai?

        >> Ei, enhän minä koskaan mitään typerää ajattele vastata. Se tulee vaan >>>

        Se on huomattu, mutta kiitos että vahvistit asian.

        >>> kun pyh! tuossa joku aika sitten laittoi aloituksen, jossa selvästi kävi ilmi, miten he olivat taas kerran erehtyneet ja saaneet sinutkin uskomaan, kunnes, snopet värre, tuli esiin miten väärässä he olivat olleet. >>>

        Tarkoittanet sitä ketjua, jossa arvoisa adventtikirkon tulevaisuuden toivo osoittautui valehtelijaksi. Hän taisi väittää, että nykyfysiikka romahtaa, mutta siihen se sitten jäi, eikä mitään järkevää häneltä vastaukseksi enää saatu ja sitä typeryyttä sinä sitten palvot ;)

        >>> Ja nuo sateliitit? Öh, pysyvätkö ne aina radoillaan, vai? >>>

        Sen aikaa kun on tarvetta.

        Katsos kun on tuo Maan vetovoima, joka taitaa olla sinulle koulusta täysin tuntematon käsite. Jos satelliitillä ei ole sellaista laitteistoa, jolla se voi korjata rataansa aina tarvittaessa, se joutuu Maan vetovoiman takia yhä lähemmäs maata kunnes viimein Maan vetovoima saa sen putoamaan taivaalta.

        Sitten jos se kykenee korjaamaan rataansa, se viihtyy avaruudessa kauemmin ja kun sen käyttöikä on tullut täyteen, se tuodaan ilmakehään, jossa se tuhoutuu.


    • Bushmannin aloitusotsikko: Pietarin kalansaalis

      Raamattu tietää sen tieteellsen tarkasti. Ei siihen ylen pitkiä pähkäilyjä tarvita.

      Luuk. 5:6
      Ja sen tehtyään he saivat kierretyksi suuren joukon kaloja,
      ja heidän verkkonsa repeilivät.
      7 He viittoivat toisessa veneessä olevia tovereitaan apuun. Nämä tulivat,
      ja he saivat molemmat veneet niin täyteen kalaa, että ne olivat upota.
      http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Luuk. 5:1&rnd=1322416813308

      Joh. 21:9
      Rannalle noustessaan opetuslapset näkivät, että siellä oli hiilloksella paistumassa kalaa sekä leipää.
      10 Jeesus sanoi heille: "Tuokaa tänne niitä kaloja, joita äsken saitte."
      11 Simon Pietari meni veneeseen ja veti verkon maihin. Se oli täynnä isoja kaloja, mutta vaikka kaloja oli paljon -- kaikkiaan sataviisikymmentäkolme -- verkko ei revennyt.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      261
      6108
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      145
      3586
    3. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      144
      2599
    4. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      344
      2476
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      2052
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      83
      1625
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      120
      1621
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      31
      1473
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1290
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      106
      1143
    Aihe