Kannattaako ennen pitkää alamäkeä pistää vaihde vapaalle ja antaa auton rullata? Onko tästä mitään haittaa? Säästää bensaa?
Vapaalla ajaminen?
30
10197
Vastaukset
- mää
ei kun vaihe päällä ja sitte rullata, näin autokoulussa neuvottiin..
- Kylmis__
Mitä ajaessa voi rullata? Sätkää?
- jow
Jos sulla on ruiskukone autossa niin ei kannata, koska auto kuluttaa bensaa tyhjäkäynnillä "paljon", mutta moottorijarrutuksessa ei yhtään eli laskettele mäkialas suurin vaihde päällä.
- veio4
Kytkin pohjassa rullaaminen aiheuttaa voiteluongelmia, koska toinen akseli vaihdelaatikossa ei pyöri. Siis vaihde vapaalle ja kytkin ylös rullatessa.
"Jos sulla on ruiskukone autossa niin ei kannata, k"
Se riippuu tilanteesta. Jos on tarkoitus päästä mahdollisimman pitkälle ja tien mäkisyys antaa siihen mahdollisuuden, on rullaus taloudellisempaa.
Ajattele vaikka 10 km mäki jossa vauhti pysyy juuri sopivasti rajoituksessa rullaamalla mutta moottorijarrutus pudottaisi nopeuden, niin rullaamalla menee vähemmällä kuin hieman kaasua painaen.
Jos taas on tarkoitus hidastaa, on paras käyttää moottorijarrutusta. Useimmiten kannattaa käyttää moottorijarrutusta kunhan ennakoi tilanteet (ja se taas ärsyttää niitä jotka ei hallitse ennakointia).
- Ensio
Mikäli auto on ruiskumoottorinen vaihde kannattaa pitää päällä. Tällöin kun auto kulkee, vaihde on päällä ja et paina kaasua, niin moottori ei kuluta ollenkaan bensaa.
Jos sinulla on vanha kaasuttimella varustettu moottori silloin vapaalla rullauksessa voit säästää vähän polttoainetta.- hanni
Vaihde päällä auton vauhti hiljenee nopeasti ja joudut taas kaasuttamaan, vapaalla rullaa pitemmälle ja voi ehkä säästää.
- Pihi
hanni kirjoitti:
Vaihde päällä auton vauhti hiljenee nopeasti ja joudut taas kaasuttamaan, vapaalla rullaa pitemmälle ja voi ehkä säästää.
Kaasutinmoottorisella ja ilman tehostajia olevalla on tapana aina sammuttaa kone jos veto eli kiihdytys tai tasavauhti ei ole päällä. Alamäet ja nopeuden hidastumistilanteet, liikennevalot, jonotus ym. Kone aina virtalukosta sammuksiin (huom. ohjauslukko) ja rullausta. Säästää 2l/100km kaupunkiajossa.
- Anssi
hanni kirjoitti:
Vaihde päällä auton vauhti hiljenee nopeasti ja joudut taas kaasuttamaan, vapaalla rullaa pitemmälle ja voi ehkä säästää.
Uudemmat autot ei kuluta yhtään bensaa silloin kun renkaat pyöritää moottoria. Moottorijarrutushan hidastaa autoa moottorin pyörityksen teholla, eli samalla teholla mikä tarvitaan tyhjäkäyntiin. Näin ollen säästön ero taitaa olla teoreettinen. Liikentessä on muutakin tekemistä kuin kikkaille jollain merkityksettömällä bensan säästöllä.
- mauno
tulee olla riittävän uusi jotta se olisi ohjelmoitu katkaisemaan polttoaineensyöttö em. tilanteissa. Esim. naapurin diesel-passat vuodelta 1988 ei ehkä noin toimi.
- Kallonkutistaja
hanni kirjoitti:
Vaihde päällä auton vauhti hiljenee nopeasti ja joudut taas kaasuttamaan, vapaalla rullaa pitemmälle ja voi ehkä säästää.
Noinhan sitä ensin ajattelee, mutta kyllä se säästää, kun syöttö katkeaa kokonaan. Säästön määrä riippuu tietysti mäistä. Ja jos edessä on taas ylämäki, niin alamäestä vauhdin ottaminen voi ollakin se säästävämpi tapa.
Mutta liikenne-esteitä, esim. liikennevaloja, lähestyessä ruiskulla isolla vaihteeella jalka pois kaasulta, niin säästö on ihan selkeä. - jne.
mauno kirjoitti:
tulee olla riittävän uusi jotta se olisi ohjelmoitu katkaisemaan polttoaineensyöttö em. tilanteissa. Esim. naapurin diesel-passat vuodelta 1988 ei ehkä noin toimi.
...voi katkaista pa.syötön moottorijarrutuksessa. Mun -87 Volvo 340 ainakin teki niin. Vieläkin vanhempi VW Formel E jopa sammutti auton liikennevaloissa ja käynnisti, kun painoi kaasua - ainakin uutena.
- Olle
Anssi kirjoitti:
Uudemmat autot ei kuluta yhtään bensaa silloin kun renkaat pyöritää moottoria. Moottorijarrutushan hidastaa autoa moottorin pyörityksen teholla, eli samalla teholla mikä tarvitaan tyhjäkäyntiin. Näin ollen säästön ero taitaa olla teoreettinen. Liikentessä on muutakin tekemistä kuin kikkaille jollain merkityksettömällä bensan säästöllä.
Moottori jarruttaa autoa huomattavasti suuremmalla teholla, kuin tyhjäkäyntiin tarvittava teho, koska pyörintänopeus on suurempi.
- veio4
Edelliseeni lisään. Jos taas on niin jyrkkä mäki jossa nopeus pysyy vähintään vakiona moottorijarrutuksella, on toki paras käyttää moottorijarrutusta.
Tosin ei välttämättä väljässä moottorissa joka syö öljyä runsaasti moottorijarrutuksessa.
- pirun pihi kuski
Ensinnäkin: ajan ruiskumoottorilla varustettua autoa.
Olen ajanut jo vuosia (7 v tällä nykyisellä autolla) systeemillä, että alamäissä, niin pitkissä kuin lyhyemmissäkin, heitän vaihteen vapaalle ja annan rullata niin pitkään kun vauhti pysyy vielä rajoitusten mukaisena. Joskus täytyy jarrutella. Vauhdin hiipuessa ja alamäen loputtua vaan takaisin vaihde silmään ja ajo jatkuu.
Tuossa viime kesänä/syksynä testasin pidemmän jakson eli 3-4 kuukautta mm. Motivan suosittelemalla moottorijarrutustekniikalla ja kappas kummaa: polttoaineen kulutus kasvoi lähes 1,5 l/100 km! Arvatkaa vaan palasinko takaisin omaan ajotapaani.
Tuota moottorijarrutustekniikkaa lukuun ottamatta ajotapani ja -matkani pysyivät suhteellisen samanlaisina joten mistään sellaisesta tuo kulutuksen kasvu ei voinut johtua.
Autoni on toiminut täysin moitteettomasti vapaarullauksista huolimatta, samoin katalysaattori. Eli ihmettelen: mitä vaaraa/haittaa tuosta vapaarullauksesta on?- ????????
Olen tehnyt samaa jo 15 vuotta eikä ole ollut mitään ongelmia.
Enkä ole takuulla ollut tien tukkona.
Mikä siinä on niin on niin erikoista en oikein käsitä senhän tajuaa maalaisjärjelläkin, että auto kuluttaa tyhjäkäynnillä paljon vähemmän ja minkä takia sen moottorin tarvitsisi jarruttaa alamäissä eihän siitä ole kuin haittaa.
Ei taida olla enään liikenteessä paljon näitä Saab 96 malleja missä oli ns.vapaakytkin.
- tsbmw
Öisin voi yksinajoa piristää:
- Mottoria käytetään hyvin lähellä sen edullisinta hyötysuhdetta = ainoastaan kierrosnopeudella 2000 - 3000r/min.
- Kaasutinmoottoreissa kaasutin pidetään moottorin käydessä parhaimman hyötysuhteensa verran auki, kaasuttimien optimi on n. 1/2 auki, kakkoskurkku ei saa aueta - eikä kiihdytyspumppu toimia. Periaatteessa alipainetta tulee olla kaasuuntumisen täydellistyttämiseksi.
- Moottori sammutetaan heti kun 3000r/min haluttulla vaihteella on saavutettu.
- Kun moottori ei käy ja rullataan on kaasu kiinni eli poljin ylhäällä ja kytkin pohjassa / vaihde vapaalla.
- Kaasutinta painetaan moottorin pysähdyttyä hyvin hitaasti kiihdytysasentoon valmiiksi jottei kiihdytyspumppu toimi.
- Moottorin pysähtyessä kaikki kiertävät massat ja apulaitteet pysähtyvät ja kuluttavat vähemmän. Käynnistäessä taas kuluu lisäenergiaa, mutta ei niin paljon kuin tasaisessa ajossa.
- Alamäissä kone sammuksiin ja kytkin pohjaan.
- Valot kuluttavat myös eli ei ainakaan lisävaloja.
- Ennakointi ja aina kone rullatessa sammutettuna.
Isoimmalla vaihteella sahataan 60km/t ja 100km/t väliä, keskinopeudeksi siinä 75km/t. Tehostimet ei tuossa lakkaa toimimasta ja yöllä on jotain tekemistä.- ...........
Olipahan paskaa silmät ja korvat täyteen.
Parempi että menisit pellon reunalle puhumaan tulisi lannoitus samalla.
- PerAz
Mites nykyautoissa menee
- fhfghfhfh
Kannattaa ehdottomasti! Laita vaihde vapaalle ylämäessä tai jopa ennen niin säästät vielä enemmän polttoainetta.
- HowHowHow
Soita hinuri hinaamaan, jos on vakuutus, niin ei kulu pensiiniä
- puurupata
Vain vanhanaikaisilla autoilla eli manuaalivaihteisilla.
- 567891
Ei kannata rullata vapaalla. Laitteet kuluu enemmän kuin suuressa ja pitkässä alamäessä voi säästää.
Ja yleensä tuollaisessa yksittäisessä tapauksessa ei voi säästää yhtään mitään.
Enemmän säästät, kun ennakoit risteyksiin tulon jossa aiot kääntyä.
Pidät yli 100 m etäisyyden edelläajavaan, jotta saat ajaa omaa nopeuttasi etkä edellä ajava määrää sitä. Samalla myös kun et aja perässä ilmanputsarisi ei likaannu edelläajavan pölystä ja autosi kuluttaa vähemmän, aina.
100 kertaa enemmän säästät jos ajat hivenen rauhallisemmin, eli keskinopeutesi on 1 km/h pienempi. - säästöä
Bensiini on vain yksi osatekijä. Jos alamäissä laittaa vaihteen vapaalle ja rullailee, niin auto ei rasitu niin paljon, eli moottorin kuluminen vähäisempää.
- 32434
Kaasutinmoottorilla säästää teoriassa bensaa tuolla tavalla, mutta harvoin on niin pitkää/jyrkkää alamäkeä että sillä olisi mitään eroa. Enemmin risteyksiin hidastaessa kannattaa kaasutinkoneella pistää vaihde vapaalle. Ja kytkintä ei kannata pitää pohjassa koska kuluu aina kun on pohjassa.
- dippadaadappadii
"Vain vanhanaikaisilla autoilla eli manuaalivaihteisilla. "
Näinhän tuo menee, kaikki nykyaikaiset autot, mm. formula 1:t ja ralliautotkin ovat automaattivaihteisia.- hassutarina
Heheheee, vai että automaattivaihteisia. Aika huvittava väite. Esim. F1 ratissa on "siivekkeet" joilla vaihteita vaihdetaan.
- tavallinen.tallaaja
Vapaalla ajan enimmät ajoni. Työssä tulee ajettua aika vähän.
- vapaaajelija
Missähän Suomessa on niin pitkiä alamäkiä, että moinen kikkailu kannattaisi muuten kuin teoriassa?
- 102030405060
Ei kannata, ja itseasiassa kuluttaa enempi bensaa mitä vaihde päällä ajaminen.
- johanvitsinmurjaisit
Heheheheeeee. Hauksaaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata401410Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?
Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.981355Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin
Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l2891245- 1091105
- 191051
- 651028
- 711012
Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva161009Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f176878Vihdoinkin lavatansseja tv:ssä - Juhannuksena tanssitaan, bändeinä Yölintu ja Komiat!
Jes, vihdoinkin lavatansseja taas televisiossa! Keskikesän juhlaa vietetään tänä juhannuksena Tuuloksen Kapakanmäellä ju17833