Alatukivarren pallonivelet väljät vuodessa??

Auto 11v katsastus

Hylky tuli katsastuksessa, kun katsastusmies totesi molemmat pallonivelet väljiksi.

Ihmettelin asiaa, kun noi vasta toissa vuonna vaihdetiin koko alatukivarren vaihdon yhteydessä molemmille puolille. Kilometrejä uusille nivelille kerkesi tulla 15000.
Niinpä soittelin korjaamoon, jossa ihmeteltiin, että olipa nopeasti vieläpä molemmat nivelet kuluneet ja olivat sitä mieltä että pakko olla kyseessä valmistusvika. Lupasivat selvitellä, että josko takuu kattaisi uusinnan.

itseäni jäi hieman mietityttämään asia.

Nousee tonnin auto uuteen arvoon, kun vetoakselit ja etujarrut juuri uusittiin. Ja arvaten kuitenkin joudun pallonivelien maksumieheksi.

22

10778

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ggjhgjhghj

      no kyllä ne nivelet vuoden pitää kestää vaikka kilsoja tullutkin, nivelen pitäsi kestää vähintää 50 tkm niin siilloin ok... vaadi takuuna uudet ja jos viellä osat korjaamon hankkimia niin koko homma korjaamon hoitoon...

      • EUKunVieVarat

        Mä olen vaihdattanut niitä omaan autooni joka toinen vuosi ja kilometrejä 150 000 ajettuun autoon on lähes kuudessa vuodessa tullut 45 000. En tiedä tiet on aika huonossa kunnossa ja aina vahingossa osuu ajamaan johonkin monttuun.

        EU:hun liittymisen jälkeen Suomen teiden kunto on laskenut kuin lehmän häntä. Ei ole enää varaa korjauttaa teitä kunnolla ja paikkoja laitetaan jotka taas on äkkiä kuopalla.


    • Jippomies

      Toisinaan ihan uudetkin nivelet ovat väljiä. Useita kertoja olen joutunut hylkäämään auton samana päivänä vaihdetun nivelen väljyyden vuoksi.

      • nuukailia

        Ei vastaa täysin kysymykseen, kun ei selviä mikä auto ja millaiset nivelet vaihdettu.. mutta näin yleistyksenä.
        Jotkin tarvike nivelet on täyttä kuraa. esim suojakumit ei kestä pakkasta halkeilematta ja suolavesi/hiekka pääsee rasvan sekaan, jos sitä edes sattuu siellä olemaan uutenakaan.
        Nivelien vaihto on itse tehtynä sen verran tympeä ja teetettynä sen verran kallis, että ei kannata säästää pariakymppiä tarvike ja alkuperäis osan välillä.


      • Uhriksi joutunut

        Juuri näin, katsastusmiehet tosiaankin kusettavat asiakkaita muka väljillä nivelillä. Kieroa sakkia.


      • arrrrr

        Olen kuullut samaa jo vuosia sitten. Bilteman halvimmat pallonivelet ovat olleet väljiä jo asennuksen jälkeen, eli täyttä roskaa. Osta esim. TRW:n tuplasti hintavammat MN:stä (myös sieltä saa usein halpaa, jos haluaa, ja lisäksi rinnakkaisen laatuvalmisteen kun latoo rahaa pöytään enemmän).


      • arrrr
        arrrrr kirjoitti:

        Olen kuullut samaa jo vuosia sitten. Bilteman halvimmat pallonivelet ovat olleet väljiä jo asennuksen jälkeen, eli täyttä roskaa. Osta esim. TRW:n tuplasti hintavammat MN:stä (myös sieltä saa usein halpaa, jos haluaa, ja lisäksi rinnakkaisen laatuvalmisteen kun latoo rahaa pöytään enemmän).

        Tunnistin viestin itse kirjoittamakseni. Peruutan TRW:n laadukkuuslausumani. Autoni, Volvo 945 oli isommassa remontissa mm. öljyvuotojen takia. Korjaaja huomasi toisen pallonivelen olevan väljä. Näistä vaihdoista olen pitänyt kirjaa ja olen käyttänyt useamman vuoden aikana TRW:n palloniveliä. Pitäisi katsoa milloin on vaihto tehty viimeksi ja kummalle puolelle. Nyt meni oikea pallonivel vaihtoon. 1 v ajot ovat minulla olleet viime vuosina n. 20000 km (ehkä pari tuhatta enemmänkin joskus). Siis nivel olisi kestänyt vain joko n. 20000 km tai 40000 km, pitää katsoa auton huoltokirjaani kun huomenna saan autoni korjaamosta.


      • Näinonn

        Volvo ei ole koskaan tehnyt mallia 945. Newer.


      • arrrr

        Siinä oli viisas mies. Ja tosi tarkka mallinumeroista. Onkohan minulla ollut tuo auto jo saman aikaa käytössä mitä sinulla on ikää (14 v).


      • Perseitä-K-Peitsamo
        Näinonn kirjoitti:

        Volvo ei ole koskaan tehnyt mallia 945. Newer.

        Mitä tuo sana newer tarkoittaa lauseessasi? Taidat olla oikein kielimiehiä.
        Terveisin "demograattimies Husgvarnasta"


    • Tekonivel

      Hyvinhän tuo on mennyt kun vuoden olet italialaisilla nivelillä päässyt. Yleensä eivät kestä edes sitä.
      Tarvikeniveliä ostettaessa ei kannata sekaantua mihinkään muihin, kuin saksalaisiin osiin. Tai hakea osat merkkiliikkeestä.
      Sahatkaapa joskus kokeeksi (halpis)tarvikepallonivel ja alkuperäinen halki, ei tarvitse paljon ihmetellä että mistä kestävyys erot johtuvat.

    • e181

      Kunnon osia eikä halvinta kuraa. niissä halvoissa paskoissa ei ole edes rasvaa juuri nimeksikään niin ei ne voikkaan kestää. Eikä niitten ole ilmeisesti tarkoituskaan kestää kun just sen verran että ne saadaan vaihdettua.

      Laatuosia vaan.

      • vaseliinia lisää

        Voihan niihin lisätä rasvaa, juuri vaihdoin neljä niveltä ja kaikkiin laitoin lisää tavaraa.


    • Näinkin voi käydä:
      • K1-ukko

        "Lukijat protestoivat, ja kävi ilmi, että asiasta oli olemassa tarkastusohjekin. Sitä vain ei ollut toimitettu katsastusmiehille!"

        Niin...
        Auton valmistajan edustajan tehtävä on hoitaa asia tiedettäväksi.
        Esim. Mersu Sprinterin alapallot jne.


      • ei katsastajillee!
        K1-ukko kirjoitti:

        "Lukijat protestoivat, ja kävi ilmi, että asiasta oli olemassa tarkastusohjekin. Sitä vain ei ollut toimitettu katsastusmiehille!"

        Niin...
        Auton valmistajan edustajan tehtävä on hoitaa asia tiedettäväksi.
        Esim. Mersu Sprinterin alapallot jne.

        Riittää että se on toimitettu Trafille.


      • Pöhönä
        K1-ukko kirjoitti:

        "Lukijat protestoivat, ja kävi ilmi, että asiasta oli olemassa tarkastusohjekin. Sitä vain ei ollut toimitettu katsastusmiehille!"

        Niin...
        Auton valmistajan edustajan tehtävä on hoitaa asia tiedettäväksi.
        Esim. Mersu Sprinterin alapallot jne.

        Niin, mistä löytyy ohje Sprinterin alapalloniveliä koskien? Ei tietenkään mistään, joten mitään poikkeuksia ei niiden suhteen ole.


      • Ruila
        ei katsastajillee! kirjoitti:

        Riittää että se on toimitettu Trafille.

        Mistä katsastaja sen tietää, jos trafi ei toimita tietoa eteenpäin?


    • K1-ukko

      Älä osta halvinta palloniveltä vaan laadukkaita.

      • Sattumaako42o?

        Ostin moogin nivelet motiksesta ja hyvin on kestänyt jo 60 000km.


    • Auto30v

      Ystävällinen katsastusmies neuvoi aikoinaan ettei kannata pitää jarruja "kiinni" kun ajaa tiessä olevan kuopan, hidasteen tai muun jousitusta täräyttävän epätasaisuuden yli. Mukulakivikadut on aika haastavia:)
      Samoin voimakkaasti tehostettua ohjausta ei kannata kääntää tappiin, tai ainakaan pitää sitä tapissa kääntyessä. Mieluummin sitten vähän vaikka vexlailee.
      Olen näitä mielestäni viisaita ohjeita noudatellut jo ainakin 15 vuotta, enkä edes muista että tänä akana olisi etuakselistohylkyä tullut.

      • ettet

        Onnea! Paitsi että nuo neuvot eivät ole auttaneet tippakaan, monissa kestää etuakselisto 40v ilman korjauksia vaikkei tuollaisia koti-insinöörin neuvoja kuuntelisikaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      456
      3326
    2. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      436
      3115
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      127
      2849
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      164
      2202
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      8
      2050
    6. 182
      1420
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1347
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1226
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      81
      1200
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1050
    Aihe