Elämäntilanteeni muututtua päätin karsia kannatusluontoisia jäsenyyksiä eri yhteisöissä. Eräs näistä oli Ev.Lut.Kirkko.
Sain useilta miellyttävää, kiittävää palautetta antamastani tuesta. Muutama hauska tilaisuuskin järjestettiin.
Kirkkokin antoi palautetta. Sain postissa mainoslehtisen kaltaisen painotuotteen, ristisiteenomaisen, jossa todetaan eroamiseni ja luetellaan menettämäni edut :
en saa kirkollista vihkimistä, en voi olla kastettavan lapsen kummina ja en saa kristillistä hautaamista. Vain viimeksimainittu on lunastamaton etu, enkä ole sitäkään itse lunastamassa. Tuhkani ripotellaan hautausmaata iloisempaan paikkaan.
Minulla on työelämässäni ollut siten onnea, että olen saanut maksaa huomattavia summia myös kirkollisveroina. Saamassani joukkoristisiteessä ei tosin ole kiitoksen viitettäkään suorittamastani tuesta. Koppavahkosti vain todetaan, että kirkko jatkaa eroamisestani huolimatta. No, jos niin on, niin sittenhän kaikki ovat tyytyväisiä.
Eroni kirkosta ei johtunut mistään antipatiasta tai ikävästä kokemuksesta. Ainoa kanssakäymisenikin ex-nykyisen seurakuntani kanssa oli po. ristiside, puolin ja toisin.
Uskon jatkossa kuten ennenkin, mutta veloituksetta.
Kirkolle myönteisimmät ja vilpittömimmät parhaan jatkon toivotukseni!
Erosin kirkosta, sain palautetta
13
128
Vastaukset
Sä sait oikein palautetta menetyistä eduista. Silloinkun minä erosin kirkosta, niin sain paljon kylmemmän palautteen. Siinä luki vain se, että tällä päivämäärällä ero astuu voimaan. En nyt sanamuotoa muista, mutta ei siinä muuta ollut. Ei oltu niin huolissaan kuin sinun kohdallasi. Joo ei usko maksa mitään, siinä olet oikeassa.
-
Jes. 55:1
Kuulkaa, kaikki janoavaiset, tulkaa veden ääreen. Tekin, joilla ei ole rahaa, tulkaa, ostakaa ja syökää; tulkaa, ostakaa ilman rahatta, ilman hinnatta viiniä ja maitoa.- en toimi niin
MInä en aio erota kirkosta! KOska en halua.
en toimi niin kirjoitti:
Minä erosin. Kumma juttu, että en ole koskaan liittynyt kirkkoon, mutta erota piti silti.
En ole koskaan edes tuntenut olevani luterilainen ja vielä vähemmän uskoontuloni jälkeen. Siellä sitä silti tuli roikuttua vielä jonkin aikaa uskossaolo aikanakin, mutta sitten tuli pakko, pakko erota. Koska en voinut enää olla tukemassa verorahoin tämänlaatuista toimintaa, se ei yksinkertaisesti enää tullut kysymykseen.- Muistitko myös
jari-pek-ka kirjoitti:
Minä erosin. Kumma juttu, että en ole koskaan liittynyt kirkkoon, mutta erota piti silti.
En ole koskaan edes tuntenut olevani luterilainen ja vielä vähemmän uskoontuloni jälkeen. Siellä sitä silti tuli roikuttua vielä jonkin aikaa uskossaolo aikanakin, mutta sitten tuli pakko, pakko erota. Koska en voinut enää olla tukemassa verorahoin tämänlaatuista toimintaa, se ei yksinkertaisesti enää tullut kysymykseen.kirota Jumalan nimeen sen saamasi perkeIeellisen lapsikasteen joka on demonisista pimeyden syövereistä lähtöisin?
- En muista
Muistitko myös kirjoitti:
kirota Jumalan nimeen sen saamasi perkeIeellisen lapsikasteen joka on demonisista pimeyden syövereistä lähtöisin?
Olin aika pieni silloin. Vanhempani (protest../ortod.) valitsivat minulle kristillisen kasteen. Jos olisin silloin kyennyt tietämään, että Jumalan nimeen kastamisessa on jotain perkeleellistä tai demonista, niin ehkä olisin protestoinut.
Minun jumalassani ei ole mitään kiroamista, joten meillä nimimerkin "Muistitko myös" kanssa on ihan eri jumalat.
Jos meillä nimimerkin kanssa on samat jumalat, niin nimimerkki asenteellaan edistää loistavasti sitä fundamentaalista suvaitsemattomuutta, jolla kirkko menettää jäseniään.
Kirkko, ei Jumala! - Huutavan ääni!
en toimi niin kirjoitti:
Oletkohan hengenheimolainen kirkkosi monien vapaamuuraripappien ja piispojen kanssa?
Mä en ikinä saastuttaisi sieluani mokomien taikuutta ja noituutta harrastavien 'sielunpaimenten' johtamassa puulaakissa!
Mä perustan seuraavan väitteeni UT:n kehotukseen:
"Eroa ensi tilassa tuosta Kristinuskolle vieraasta ja homouden ja lesbouden henkien haltuunsa ottamasta instituutiosta, jos tahdot pelastua siihen paikkaan, josta UT opettaa, etkä päätyä siihen paikkaan, josta UT:ssa varoitetaan!"
Ilm.18:4-5
"4. Ja minä kuulin toisen äänen taivaasta sanovan: "Lähtekää siitä ulos, te minun kansani, ettette tulisi hänen synteihinsä osallisiksi ja saisi tekin kärsiä hänen vitsauksistansa.
5. Sillä hänen syntinsä ulottuvat taivaaseen asti, ja Jumala on muistanut hänen rikoksensa."
- +++
"Vaikka minulla olisi kaikki mitä tarvitsen,
vaikka minulta ei puuttuisi mitään,
Osa minusta tuntee kaipausta jostakin, johonkin."
Tuon kaipuun voi vain Jumala tyydyttää.- Jumalaan voi uskoa
Jumala on uskottava tuote, josta riittää valikoimaa. Ei edes tarkkaan tiedetä kuinka paljon ihmiskunnalla on ollut ja on parhaillaankin jumalia.
Menestyneimmät jumaluusedustukset ovat saavuttaneet asemansa aika brutaaleinkin menetelmin, eräs vieläkin.
Ihannejumala tai yleensä Korkeampi Voima olisi kai sellainen, johon voisi uskoa ilman velvoitteita, siis muina henkilöinä, tai ilman hengenmenon tai vaikka kivitetyksi joutumisen uhkaa. Uskova joutuisi helvettiin omista ansioistaan, ei esimerkikisi kyvyttömyydestä suoriutua taivasmaksusta tai vaikkapa televisiovastaanottamisen omistamisesta.
Semmoinen salliva jumala, joka tulisi toimeen kollegoidensa kanssa.
Vaikka mistäs sitä tietää, vaikka jumalat konferensseissaan ja muissa tapaamisissaan ihmettelisivät, osa nolona naama punaisena, joidenkin kollegoiden maallisten kannattajien tekemisiä ja aikaansaannoksia.
Kun minä erosin kirkosta joskus 80-luvulla, en saanut muuta palautetta kuin kylmän vastaanoton kirkkoherranvirastossa. Tuohon aikaan siellä piti käydä henkilökohtaisesti eroamassa, eikä yksi kerta edes riittänyt. Kirkko oli säätänyt käsittämättömyydessään naurettavan "mietintäajan" ja kunnon ateistin piti mennä muutaman viikon kuluttua uudestaan vakuuttamaan, etteivät jeesukset ja jumalat ole mun juttu. Se oli institutionaalista nöyryytystä, mutta sitähän kristilliset yhteisöt ovat harjoittaneet parin vuosituhannen ajan.
- ei heitetä
Minä olen ollut uskossa jo monta vuotta ja matka jatkuu, kirkosta en aio erota, ennenkuin sieltä ulos heitetään...!
- Erosinkirkkouskonnos
Tiedote siitä,
http://p1.foorumi.info/ristinvalossa/viewtopic.php?t=3516 "Erosin kirkosta, sain palautetta"
- no, hyvä.
Kun erosin kirkosta, ei kuulunut mitään kommenttia. Kait olivat mielissään ratkaisustani?- Ei enää jouluilua
Tässä linkissä palautetta meille:
http://joulu.blogit.fi/perhejuhla/
Hyvää sellaista.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Korjaa toki jos...
Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä252583- 911014
- 58881
- 66855
olet kaiken rakkauden arvoinen
Olisinpa kertonut kuinka rakastuin sinuun. Kuinka hyvältä tunnuit siinä lähelläni, kunpa en olisi väistänyt vastapäätyy26837Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu6817Olisi kiva
Tietää, mitä oikein ajattelet minusta tai meistä? Mitä meidän välillä on? Salattua tykkäämistä, halua, himoa? Onhan tämä37790Mikä koirarotu muistuttaa kaivattuasi eniten?
Koirien piirteet muistuttavat usein ihmisten ja omistajiensa piirteitä.63772Oot mun koko maailma
Ei ole koskaan ollut ketään, joka olisi niin täydellinen minulle kuin sinä mies ❤️ Ikävöin sua🥹75704Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa
Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu135688