Kertokaa linja-autonkuljettajan työstä

10+6

Juttuahan tämä palsta on täynnään, mutta kun tuntuu olevan niin riitelyhengessä kirjoitettua, että rasittaa kahlata läpi ja toisaalta ei voi oikein luottaa kuka puhuu totta ja kuka suoltaa lannoitetta. Siis jos muutaman asiallisen kommentin saisi siitä millaisia työpäiviä teillä on ja miten koette kuljettajan ammatin. Niin ja onko pitkillä linjoilla ajaminen kovinkin paljon erilaista kuin vaikka pääkaupunkiseuden paikallisliikenteessä. Työajat, palkat, tauot jne. Kaikki sellainen kiinnostaa mitä ei omilla silmillä ole saanut tietoonsa ongittua.

77

9891

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Takasilta

      Helbheppi ja Nobikäkkyrä ne parhaiten tietää ja parhaat kermasarjat työaikoineen päältä nuolee. Myös jotain muuta siinä sivussa...

      • Takasilta se sitten

        heitti aloituksen jälkeen heti asiallisen kommentin. Asiallisiin kysymyksiin asiallisia vastauksia K I I T O S .


      • Anonyymi

        Bussikuskeista huutava pula Treella, syyt: firmojen surkea johto, huonot työolot, 12h(!)työpvät, ei taukoja, ei päästetä wc:hen jne jne jne. Vieläkö haluat bussikuskiksi Tampereelle? Edes eläimiä ei kohdella noin huonosti.


    • Ensimmäinen työvuoro alkaa Helbillä 04.20 ja viimeinen loppuu n. 02.30. Työpäivien pituudet vaihtelevat 5 tunnista 12 tuntiin(sidonnaisuusaika). Työn mielekkyys täysin kiinni asenteesta ja tietenkin kiinnostuksesta alaa kohtaan. Jos osaat ottaa asiat turhista pikku asioista stressaamatta ja tiettyä rauhallisuutta noudattaen, helpommalla et juuri voi päästä. Jos taas asenne perus negatiivinen, elämäsi on yhtä helvettiä. Itse bussilla ajaminen aika yksinkertaista, maisemat vaihtuu ja katseltavaa riittää ;D Siisti sisätyö, mukava istuin, omat stereot jne.. Aikataulut kuulemma tiukkoja, mitä sitten? Jos myöhästyy niin myöhästyy, ylitöistä maksetaan jne... Ruokatunti vähintään puoli tuntia, usein lähemmäs tunnin, lisäksi palkallisia taukoja sarjasta riippuen. Pitkillä matkoilla teet myös ruummillista työtä koska rahtia liikkuu paljon enemmän kuin matkustajia, ja itse lastaat ja purat kuormat, paikallisliikenteessä paljon helpompaa...

      • Takasilta

        Siis helppoa kuin heinänteko , vai löydätkö yhtään negatiivista lausuttavaa ?
        Olen kuullut että se on vuorotyötä , mutta sillä erotuksella että se on vuorotonta. Toisinsanoen jatkuvaa työssä kiinnioloa tai valmistautumista siihen. Vuorokauden sisäinen vapaa-aika on 7-9 tuntia joka menee matkoihin ja nukkumiseen ennen seuraavan työvuoron alkua ? Palkalliset tauot pidentävät päivää ja päälle vielä myöhässä olemisen takia joka päivä ylityötä ? Kello 04.20 viiva 02.30 on näin äkkipäätä ajatellen että mieluummin ei jos ei ole ihan pakko. Mutta jos joku tykkää niin mikäs siinä , senkunvaan siitä.


      • joukkoliikenne
        Takasilta kirjoitti:

        Siis helppoa kuin heinänteko , vai löydätkö yhtään negatiivista lausuttavaa ?
        Olen kuullut että se on vuorotyötä , mutta sillä erotuksella että se on vuorotonta. Toisinsanoen jatkuvaa työssä kiinnioloa tai valmistautumista siihen. Vuorokauden sisäinen vapaa-aika on 7-9 tuntia joka menee matkoihin ja nukkumiseen ennen seuraavan työvuoron alkua ? Palkalliset tauot pidentävät päivää ja päälle vielä myöhässä olemisen takia joka päivä ylityötä ? Kello 04.20 viiva 02.30 on näin äkkipäätä ajatellen että mieluummin ei jos ei ole ihan pakko. Mutta jos joku tykkää niin mikäs siinä , senkunvaan siitä.

        homo


      • Homom
        joukkoliikenne kirjoitti:

        homo

        "homo"


      • Jopinpostii

        " helpommalla et juuri voi päästä."

        Paitsi tietenkin missä tahansa (ei-kiertävässä) myyntiammatissa tai toimistotyössä. Linja-auton kuljettaminen varsinkin käyttöönottovaiheessa talvella 20 asteen pakkasella voi olla aika hankalaa toisinaan. Ohjaamo on pitkään kylmä, ovet reistaavat jne.

        Toimistotyöläinen istuu lämpimässä toimistossa päivän ja juo lämmintä kahvia talvella ja kesällä viileitä juomia ja näkee pakkasta vain koti- ja työmatkalla.

        Toimisto- ja myyntityössä olevilla on yleensä myös säännölliset työajat, kun taas linja-autotyö ei ole mitään 9-17 jopia.


      • Anonyymi
        Jopinpostii kirjoitti:

        " helpommalla et juuri voi päästä."

        Paitsi tietenkin missä tahansa (ei-kiertävässä) myyntiammatissa tai toimistotyössä. Linja-auton kuljettaminen varsinkin käyttöönottovaiheessa talvella 20 asteen pakkasella voi olla aika hankalaa toisinaan. Ohjaamo on pitkään kylmä, ovet reistaavat jne.

        Toimistotyöläinen istuu lämpimässä toimistossa päivän ja juo lämmintä kahvia talvella ja kesällä viileitä juomia ja näkee pakkasta vain koti- ja työmatkalla.

        Toimisto- ja myyntityössä olevilla on yleensä myös säännölliset työajat, kun taas linja-autotyö ei ole mitään 9-17 jopia.

        Työaikojen vaihtelu tekee tästä paskahommaa.
        Hirveä kiire, paska palkka. Lähäri tienaa enemmän.


    • ####TÄSSÄ FAKTAA###

      Huomioitani etummaisesta penkistä:

      -Tähän hommaan raavitaan töihin jokainen joka vain luulee siihen pystyvänsä ja joka erehtyy menemään varikon aitojen sisälle. Työsopimus kirjoitetaan vaikka väkisin.
      Rollaattorikaan on este työllistymiselle. Ainoa ehto on, että sinulla on oma auto jolla pääsee helev..aikaisin työhön ja sieltä yöllä pois.

      -Ikää ei kysytä. Vaarit ja mummot kelpaavat. Samoin maahanmuuttajat, ha- kortin juuri saaneet ja kortittomat koulutetaan oppisopimuksellakin heti suoraan bussin pukille.

      -Tällä alalla ei kenkää hevin tuu ellei rupea pomoja neuvomaan.

      -Saa ajaa isoa autoa kraka kaulassa ihan 5 tuntia putkeen. Tauko ja taas 5 tuntia ajoa putkeen. Tietysti ilman turhia kahvi- ja WC taukoja.

      -Saa olla kuski, psykologi, pappi, järkkäri, poliisi, painija, pelle, siivooja, rahastaja. Ajattele: kaikki nämä kuskin palkalla. Säästyt vuosikausien yliopisto-koulutukselta.

      -Saa olla julkisena surkimuksena lehtien yl.osastosivuilla tai palautteissa.

      -Palkalla tulee toimeen jos elää säästäväisesti.

      -Palkka maksetaan 80 tunnin mukaan 2ssa viikossa niinkuin muuallakin mutta sen eteen joutuu olemaan työssä 100kin tuntia. Nämä 20 ylimääräistä työssä vietettyä tuntia 2ssa viikossa eivät suinkaan ole korotettua ylityöpalkkaa vaan pohjapalkkaa ilman lisiä.

      -Työssä ollaan yleensä säännöllisen epäsäännöllisesti ja aina kellon ympäri.
      -Työajat ovat erittäin joustavia; ne voivat alkaa minä vrk:n aikana tahansa.
      -Pitkätkin vapaat, kuten Joulu- Pääsiäinen samoin kuin Vappu ja Juhannus on aina työtä. Koskaan ei ne ole kokonaan vapaata.

      -Ajattele tätäkin: Missä työmaassa saat palkan tekemättömästä työstä ja vielä joka päivä niitä on vielä 1-3 tuntia! Se on suuri etu!

      -Kotonakaan ei paljoa tarvi olla. Kun ei ehdi. Lähden, tulen, suihku, pieni iltapala, maate, uudet eväät ja taas mennään. Se on siinä. Hyvä kun ei tarvi siivota. -Vaimokin on tyytyväinen kun ukkoo ei näy ja on aikaa käydä vieraissa.
      -Lapset voivat alkaa vierastamaan.

      -Vain tosiystävät jäävät koska sosiaalinen elämä harrastuksineen loppuu. Niitä voi tavata vain vapaapäivisin.

      -Aamuyöllä 03:10 herännyttä kuskia piristää vielä klo 11 aikaan kuuluvat reippaat Hyvät Huomenet.

      Aamukahvi katsii nauttia pukilla istuen ikiomasta termarista. Muuta mahkua ei ole. Sama koskee iltapv.kahvia. Kahvila ja WC on aina kaukana. Ajattele: saat olla työmaalla kahvitauollakin!

      -10 tuntia kun on istunut pukilla, jaksaa hymyillä ja olla ystävällinen. Senkun vaan hymyilee mielipuolisesti kaikille.

      -Väsynein autossa on sen kuski.

      -Pari kertaa päivässä kantsii saada raivari. Piristää kummasti. Muuten uhkaa sikaväsy ja rattiin nukahtaminen.

      -Yövuorot ovat haluttua rahamannaa ja aamua venyttää mukavasti sammuneitten nostelu ja oksennusten siivous. Mukavahan se on tarkistaa mitä onkaan syöty.

      -Yöpyä saa vieraalla paikkakunnalla pikkusessa hieman nuhjuisessa (vrt. virolainen bordelli) kämpässä monien makaamissa lakanoissa ja tyynyliinoissa kuorsaavien kollegojen kanssa. Tai sitten varikolla kaikkien yhteisissä petiliinavaatteissa. -Takuuherätys toimii kummassakin joka tunti työkamujen tullessa ja mennessä. Näin saa hyvän alun Uudelle Hyvälle Päivälle..

      -Asiakkaat ovat se tämän alan paras suola kaikenkuntoisten dösien lisäksi: Ei tarvi paljookaan mielikuvitusta tajutakseen, että tuon naama on kuin norsunviddu. Ne ovat muuten enemmistö. Samoin lukuisat pomojen tutut jotka järjestää takuupotkut.

      -Aikataulut ovat se suola joka panee stressihormonit jyllään, kaataa jalankulkijat, liikennemerkit sun muut esteet tieltä.

      -Ruuhkissa on miellyttävä katsella uusia upeita automalleja. Niitä riittää niinkun eteen tulleita mopoautoja ja tuplateiniskoottereita.

      -Saa ajaa niinkun Räikkönen mutta yleisellä tiellä ja maksaa ihan itse sakot.

      -Paikkureissa siisti mies on täälläkin siisti ja kusee keskiovesta mutta EB kuskeilla on ikioma WC aina mukana! Luulevat siksi olevansa kokoomuslaisia.



      .

      • Takasilta

        Tätä mä vähän arvelinkin ja hieman jo lieväsit sanottuna pelkäsinkin että totuus on kuviteltua karumpi. Nää Hepit ja Käkkyräturvat ei ilmeisesti tajunne että elämässä voisi olla muutakin kuin jatkuva työnteko poissuljettuna lyhyt nukkuma-aika.


      • hölmöläisten homma
        Takasilta kirjoitti:

        Tätä mä vähän arvelinkin ja hieman jo lieväsit sanottuna pelkäsinkin että totuus on kuviteltua karumpi. Nää Hepit ja Käkkyräturvat ei ilmeisesti tajunne että elämässä voisi olla muutakin kuin jatkuva työnteko poissuljettuna lyhyt nukkuma-aika.

        Ja ehdottomasti kannattaa muistaa sekin että kun saat työpäivän päätökseen niin sennkin jälkeen lähdet sujuvasti omalla ajallasi harjoittelemaan uusia linjoja josta sitten voit saada jonkun tunnin "palkkaakin"


      • Tuossa jutussa ei ollut mitään muuta faktaa kuin kirjoittajan asennevamma...


      • Takasilta kirjoitti:

        Tätä mä vähän arvelinkin ja hieman jo lieväsit sanottuna pelkäsinkin että totuus on kuviteltua karumpi. Nää Hepit ja Käkkyräturvat ei ilmeisesti tajunne että elämässä voisi olla muutakin kuin jatkuva työnteko poissuljettuna lyhyt nukkuma-aika.

        Kyllä tajuaa ja oma työaikani on 4.20-12.29, kaikki viikonloput ja arkipyhät vapaat jne. Ja helbillä 2-viikon työaika 76,30, jaksossa yleensä 3-5 pitkää päivää, loput 5-8 tuntisia. Täällä edelleen liioitellaan että kaikki päivät ovat aina pitkiä, ei pidä paikkaansa. Sama Nobinalla, vaimolla ei yhdessäkään jaksossa ole ollut maksettuja taukoja puolta tuntia enempää.


      • hölmöläisten homma kirjoitti:

        Ja ehdottomasti kannattaa muistaa sekin että kun saat työpäivän päätökseen niin sennkin jälkeen lähdet sujuvasti omalla ajallasi harjoittelemaan uusia linjoja josta sitten voit saada jonkun tunnin "palkkaakin"

        Omalla ajalla ei tarvitse opetella yhtään linjaa, työnantaja on velvollinen järjestämään linjaharjoittelun työajalla, tavalla tai toisella.


      • h-kuski
        Takasilta kirjoitti:

        Tätä mä vähän arvelinkin ja hieman jo lieväsit sanottuna pelkäsinkin että totuus on kuviteltua karumpi. Nää Hepit ja Käkkyräturvat ei ilmeisesti tajunne että elämässä voisi olla muutakin kuin jatkuva työnteko poissuljettuna lyhyt nukkuma-aika.

        Toisaalta: rrrankka on päivän sana! Joukkoliikenteen kuskina pääset duudsonien eliittiin, ilman että tarvitsee tv-tyrkkynä keekoilla julkisuuden ja palkkion toivossa.

        Alan viehätys perustuu juuri siihen, että besserwisser-paviaaneja kuskatessa oma ego paisuu yli hilseen. Noita ihmisen irvikuvia alkaa aidosti iloiten halveksia aivan kaikkialla, ikään kuin katsoisi komediaa minne ikinä meneekin.

        Kuskeista vain juopot ym. reppanat samastuvat matkustajiin ja syyttelevät sitten kollegoita, jotka yrittävät pitää ihmisen standardia yllä niin työoloissa kuin itsensä ja matkustajienkin suhteen.


      • nobinakuski
        helbkuski kirjoitti:

        Omalla ajalla ei tarvitse opetella yhtään linjaa, työnantaja on velvollinen järjestämään linjaharjoittelun työajalla, tavalla tai toisella.

        HelBbi o iha paska verrattuna Nobinaan. Nobinan talossa on hyvä meininki, HelBillä kuskit saavat huonompaa palkkaa ja on likaisemmat/huonommassa kunnossa olevat autot. HelBin talossa ruokatauko tarkoittaa kahvin ja donitsin mässyttämistä päätepysäkillä, Nobinalla on siistit henkilöstöruokalat. HelBbi on talous kuralla ja on luultavasti menossa konkkaan. Nobina ei ole menossa mihinkään, vaan tulee jatkossakin ajamaan pk-seudun busseja, kun kaikki kusiset hebulit on pois pelistä. Jos joku väittää että HelB on hyvä, niin vedän sitä turpaan ja aion yrittää kusta Helbin bussin penkille! :)


      • Anonyymi

        Täydellinen vastaus! 5kk orjaraatamista riitti mulle, olipahan painajainen. Älkää hyvät ihmiset alkako bussikuskeiksi, menee elämä hukkaan ja menee elämä pilalle.


      • Anonyymi

        Loistava, täyttä totta oleva kirjoitus👍


    • 1++

      Tuossa jutussa oli oikeaa tietoa, noin se menee alalla ,monessa paikassa. Sinulla on erikoistyöaika, jota eivät kaikki saa, suurin osa kuljettajista joutuu ajamaan 12 tunnin päiviä, sinä et tiedä niistä mitään, joten älä kehu ja vähättele muita.

      • En oikein jaksa....

        Tänään sunn. työssä 7:40-16:40 ja palkka 6:20sta. Loppu olikin 1h palkatonta ja loput pohjaliksalla. Kotona oli JO kello 17:30.
        Koko päivä siihen sitten kului, paljoa tunteja ei kertynyt, työssä kuitenkin, lyhyt ilta ja huomenna maanantai aamulla aikaseen 04:40een. Pois pääsee 16:35 eli 12 tuntia! Työtunteja tulee 8.20, tunti palkatonta ja loput pohjapalkalla.

        Tiistaina alkaa 06:20 ja päättyy 17:05. Tunti palkatonta ja loput.....

        Keskiv. 06:15 ja päättyy 16:45......tunti palkatonta....Kyllä päivillä pituutta riittää!

        Tällä tapaa 2 vkoa ja 100 tuntia on äkkiä täynnä. Tosin vain 80 tuntia tulee työtunneiksi....


    • Maksimit

      2 vikon jaksossa voi olla enintään 6 pitkää päivää, muuten tulee ylitöitä. Helbillä 5 koska tekevät vähemmän tunteja jaksoon. Suurin ongelma on työaikojen epäsäännöllisyys ei niinkään tuntimäärät. Taukotunteja tulee yleensä 2-10.
      Näillä jotka liiottelee takotuntien määrää pitäisi olla tuhansia euroja suurempi palkka koska tekevät aina pitkää päivää. Ei mikään työnantaja ole niin hullu että maksaa työpaikallaolosta esim 400 kuljettajalle 3000€ vuodessa ylimääräistä.

      • Diämond o ' rössi

        Mä sossun luukulta saan 3000 eu. Kuukaudessa käteen. Maksa siitä ruoka ja asuminen ja jää n. 2000eu juopotteluun no eihän sitä saa edes suuta kunnolla kosteaksi kun vain 4 pulloa kossua päivässä on juotavaa.


    • 8+16

      kun kahlaat edes muutamna viestin hartaasti , niin huomaat ,ettei kovin kaksisilla aivoilla ole porukkaa siunattu.
      muutama viesti on sentään tekstattu asiallisesti ,mutta ei kestä pitkään ,kun joku alypää alottaa taas paskan jauhannan.

      vedä itse arviot mahdollisista " työ " kavereista

    • Ei ihmiselle

      No johan on helbkuski saanut nuoltua itsellensä hyvin asiat tai lähinnä työajat. Itse kävin ilmoittamassa että ei omaa autoa joten ei pääse töihin ennen kuin eka bussi liikkuu värikin suuntaan. Ni tähänkin tyly vastaus että on oma häpeä jos ei omista autoa ja töihin on päästävä, vaikkakin sitten kävellen.
      Piti olla myöskin 2-vuorotyö johon kuuluu aamuviikkoja, iltaviikkoja myöhäisessä sekä aikaisessa muodossa... Noh! Omalta osaltani selkeä työvuorokierto hävisi kuin paska saharaan ja vuoden tehnyt aikaista aamua ihan muutamaa satunnaista iltaa lukuunottamatta.
      Kaikki arkipyhät saa vapaaksi ettei vaan tarvitse maksaa ylimääräistä. Niihin varmaan halvempia miehiä ja samoin sunnuntait sattuu olemaan listan lyhkäsimpiä päiviä. 12-tuntisia tulee noin kolme kpl viikkoon ja nekin kello 6-18 joten mitään lisäansiota niistä ei kerry.
      Autossa kun ilmenee vikaa niin sillä nyt vaan on tultava toimeen ja konsti vikaan kuin vikaan on päävirran katkaisu ja uudelleen käynnistys. Tämä siis työnjohdon jokaikiseen vikaan tarjoama ratkaisu.
      Autot on aivan paskana koska ketään ei kiinnosta pitää niistä huolta turhaan kun suurinosa ei osaa ajaa ja kolhii ne jokatapauksessa romuksi.
      Työpäivät saattavat alkaa tai päättyä kahvitaukoon joka on aivan käsittämätöntä. Kello 02.30 on hyvä imeskellä sumppia varikolla kun virolaiset ja venäläiset eivät ole molottamassa toisin kuin päivisin.
      Jännä ettei kuskit yhdessä päätä tehdä asioiden eteen mitään... Kaikki paska otetaan vastaan mukisematta.

      • Ala Vaihdettu

        Semmoista touhua se siellä vieläkin sitten on. Ainoastaan Heppikeppi ja joku muutama niin ikään notkean makuaistilihaksen omaava saa olla kuin herran kukkarossa.
        Se omalla ajalla linjojen opiskelu kierretään sillä tavallakin , että käsketään menemään omalla ajalla , mutta maksetaan siitä , niin sitten se ei ole omaa aikaa jos joku höhlä vain suostuu niin tekemään.
        Aina joka käänteessä se Heppi sen vaimonsa tekemisiä vertailee. Panen paremmaksi. Mun muija oli kolme vuotta kotona hoitovapaalla ja molemmat senjälkeen oltiin vuorotellen peräkkäisinä vuosina vuorotteluvapaillakin. Eikä tehnyt taloudellisesti yhtään kipeää. Siinä sulle työtahtia ja vapaa-aikaa.


      • Ala Vaihdettu kirjoitti:

        Semmoista touhua se siellä vieläkin sitten on. Ainoastaan Heppikeppi ja joku muutama niin ikään notkean makuaistilihaksen omaava saa olla kuin herran kukkarossa.
        Se omalla ajalla linjojen opiskelu kierretään sillä tavallakin , että käsketään menemään omalla ajalla , mutta maksetaan siitä , niin sitten se ei ole omaa aikaa jos joku höhlä vain suostuu niin tekemään.
        Aina joka käänteessä se Heppi sen vaimonsa tekemisiä vertailee. Panen paremmaksi. Mun muija oli kolme vuotta kotona hoitovapaalla ja molemmat senjälkeen oltiin vuorotellen peräkkäisinä vuosina vuorotteluvapaillakin. Eikä tehnyt taloudellisesti yhtään kipeää. Siinä sulle työtahtia ja vapaa-aikaa.

        Vaimoni työpäivät vertailussa sen takia että hän ajaa Nobinalla niitä ns. AINA PITKIÄ PÄIVIÄ mistä täällä valitatte. Hän ei ole missään erityis asemassa, eikä niitä pitkiä päiviä liikaa ole, pari päivää viikossa...


      • Takasilta
        helbkuski kirjoitti:

        Vaimoni työpäivät vertailussa sen takia että hän ajaa Nobinalla niitä ns. AINA PITKIÄ PÄIVIÄ mistä täällä valitatte. Hän ei ole missään erityis asemassa, eikä niitä pitkiä päiviä liikaa ole, pari päivää viikossa...

        Yksi tuntikin on liikaa vaikka kerran parissa viikossa.


      • kusski verraton

        No eiköhän jokaiseen muuhunkin työhön pidä mennä omin välinein. Ei minua ainakaan ole koskaan haettu kotoa työhön.
        Ei arkipyhille eikä muihinkaan tuplapalkkatöihin haeta alempipalkkaisia,vaan niitä kyttää nykyään virolaiset ja itäiset tietäjät. porukkavoimalla puristavat parempipalkkaiset vuorot itselleen. Ja saavat. Ainakin Pohjolan liikenteellä eestiläiset ja itämään tietäjät ajaa kaikki paremmin palkatut vuorot. Nuoremmat kotimaiset tulokkaat ei aja kuin armosta.
        Autot on kuskien paskaksi ajamia, ei työnjohdon.
        Niin, miksi suomalaiset kuskit on niin munattomia.? Finskien pitäisi ainakin pysyä kaukana kun virolaiset ja ryssykät pettää vuorosta. Ne pitää blokkejaan niin pidettäis mekin..


    • Sulle 10 6 vastauksena. Älä keskity näiden selkeästi oingelmaisten vastauksiin tai ylipäätään debatteihin, sillä niihin on olemassa ihan muut syyt, kuin alaan liittyvät tasot.

      Oikeasti jos alasta puhutaan ilman savia tai hampaita, niin alassa sinänsä ei ole suurtakaan ongelmaa, eli ala on turvallinen ja hyvin työklistävä, varsinkin PK-seudulla.

      Ala on myöskin itse työntekijän tiimoilta erinomaisen vapaa, eli ei ole ketään niskaan hengittämässä, mutta toki vaatii oikeaán asennoitumisen, eli realistisen asenteen palveluammattiin. Asennoitumine toisin kuten jotkut palstan kestohäiriköistä väittää, ei ole mitään orjatoimintaa, vaan vaatii vain kyvyn orientoitua alaan kuten sen vaatimat tasot edellyttävät. Jos ja kun ei informaatiosta tai mahdollisuudesta tutustua alanvaatimuksiin huolimatta koe itseään kykeneväksi toimimaan joukkoliikenteessä, joka on mitä viimeisemmän päälle palveluammatti, niin ei kannata edes harkita.

      Näitä alalle tulleita ja siihen kuulumattomia, kun on jo ihan liian paljon riveissä muutoinkin. Jos ja kun kuitenkin koet että sulla on edellytyksiä toimia palveluammatissa sen vaatimien kriteereiden mukaan, niin tervetuloa alalle, sillä ala ei todellakaan ole niin huono, kuin jotkin epäonnistuneet antavat näin nettimaailman kautta olettaa. Liioitelluista työaika kriittisyyksist (em. ryhmä) huolimatta ala on keskiverto muihin aloihin nähden, mutta esim. palkkauksen suhteen ohittaa jopa tietyt akateemiset alat. Vapaa-aika ja muutkaan alaan liittyvät nyassit eivät kalpene useimpaan työmarkkinatason aloihin.

      • Wanhempi kuski

        "ala on turvallinen, työllistävä ja työntekijän tiimoilta erityisen vapaa. Ketään ei ole niskaan hengittämässä"
        "alassa ei ole suurtakaan ongelmaa"

        Ala ei ole erityisen turvallinen. Työsuojelu on monelta kantilta pielessä. Esim huumehennerit, kylmyys ja veto. Katupölykin väärin suunnitellun etuoven vuoksi.

        Ala on työllistävä hetkeksi. Harjoittelija on halpa orja. Lähtee heti kun saa päivät nollattua tai toisiin töihin. Harva jää alalle. Maahanmuuttajatkin ylenkatsovat nykyään tätä työtä.

        Itse en koe olevani VAPAA. Minulla on aina tarkkailijoita. Joka silmänräpäys ja munien raapiminen huomataan.

        TYÖAIKA on liian pitkä ja se on pois vapaa-ajasta. Muualla saa saman rahan PALJON pienemmällä työajalla.
        Muissa töissä mm. konepajalla tiedän saaneeni jo 20vee suht'koht saman palkan kuin mitä nyt. Se liksa tuli 8n tunnin työpäivästä ja 80 h 2n viikon tiliin.

        EPÄONNISTUJAksi koen itseni kun aloin näihin töihin. Tämä tapahtui silloin pakon takia. Ikää senverta että oli ainoa mahku. Minut se työllisti mutta kuitenkin tulee mieleen se kuinka helpommalla ja pienemmälä työmäärällä sain saman rahan jo 20vee sitten....Tätä työtä en nuorempana tekisi.

        TYÖMÄÄRÄ on muihin aloihin verrattuna liian iso.

        ONGELMIA tässä työssä riittää niin moneen lähtöön että oikein potuttaa.

        Kerrotko mitkä akateemiset alat bussikuski palkassa ohittaa?


      • Tamperelainen rasist
        Wanhempi kuski kirjoitti:

        "ala on turvallinen, työllistävä ja työntekijän tiimoilta erityisen vapaa. Ketään ei ole niskaan hengittämässä"
        "alassa ei ole suurtakaan ongelmaa"

        Ala ei ole erityisen turvallinen. Työsuojelu on monelta kantilta pielessä. Esim huumehennerit, kylmyys ja veto. Katupölykin väärin suunnitellun etuoven vuoksi.

        Ala on työllistävä hetkeksi. Harjoittelija on halpa orja. Lähtee heti kun saa päivät nollattua tai toisiin töihin. Harva jää alalle. Maahanmuuttajatkin ylenkatsovat nykyään tätä työtä.

        Itse en koe olevani VAPAA. Minulla on aina tarkkailijoita. Joka silmänräpäys ja munien raapiminen huomataan.

        TYÖAIKA on liian pitkä ja se on pois vapaa-ajasta. Muualla saa saman rahan PALJON pienemmällä työajalla.
        Muissa töissä mm. konepajalla tiedän saaneeni jo 20vee suht'koht saman palkan kuin mitä nyt. Se liksa tuli 8n tunnin työpäivästä ja 80 h 2n viikon tiliin.

        EPÄONNISTUJAksi koen itseni kun aloin näihin töihin. Tämä tapahtui silloin pakon takia. Ikää senverta että oli ainoa mahku. Minut se työllisti mutta kuitenkin tulee mieleen se kuinka helpommalla ja pienemmälä työmäärällä sain saman rahan jo 20vee sitten....Tätä työtä en nuorempana tekisi.

        TYÖMÄÄRÄ on muihin aloihin verrattuna liian iso.

        ONGELMIA tässä työssä riittää niin moneen lähtöön että oikein potuttaa.

        Kerrotko mitkä akateemiset alat bussikuski palkassa ohittaa?

        Näin on! Kannattaa koulut käydä hyvin ja opiskella ahkerasti, niin ei vahingossakaan joudu tämmöseen p a s k a a n duuniin. Iha p e r s e e s t ä koko työ, matkustajat on hankalia ja työajat samaten, stressi on jossain pilvissä ja saa p a s k a a palkkaa.


      • älä viitsi
        Wanhempi kuski kirjoitti:

        "ala on turvallinen, työllistävä ja työntekijän tiimoilta erityisen vapaa. Ketään ei ole niskaan hengittämässä"
        "alassa ei ole suurtakaan ongelmaa"

        Ala ei ole erityisen turvallinen. Työsuojelu on monelta kantilta pielessä. Esim huumehennerit, kylmyys ja veto. Katupölykin väärin suunnitellun etuoven vuoksi.

        Ala on työllistävä hetkeksi. Harjoittelija on halpa orja. Lähtee heti kun saa päivät nollattua tai toisiin töihin. Harva jää alalle. Maahanmuuttajatkin ylenkatsovat nykyään tätä työtä.

        Itse en koe olevani VAPAA. Minulla on aina tarkkailijoita. Joka silmänräpäys ja munien raapiminen huomataan.

        TYÖAIKA on liian pitkä ja se on pois vapaa-ajasta. Muualla saa saman rahan PALJON pienemmällä työajalla.
        Muissa töissä mm. konepajalla tiedän saaneeni jo 20vee suht'koht saman palkan kuin mitä nyt. Se liksa tuli 8n tunnin työpäivästä ja 80 h 2n viikon tiliin.

        EPÄONNISTUJAksi koen itseni kun aloin näihin töihin. Tämä tapahtui silloin pakon takia. Ikää senverta että oli ainoa mahku. Minut se työllisti mutta kuitenkin tulee mieleen se kuinka helpommalla ja pienemmälä työmäärällä sain saman rahan jo 20vee sitten....Tätä työtä en nuorempana tekisi.

        TYÖMÄÄRÄ on muihin aloihin verrattuna liian iso.

        ONGELMIA tässä työssä riittää niin moneen lähtöön että oikein potuttaa.

        Kerrotko mitkä akateemiset alat bussikuski palkassa ohittaa?

        työmäärä liian iso? istut pehmeässä penkissä ja ajelet autolla? jessus kun on raskasta. eikö ole ohjaustehostinta vielä bussiin keksitty?

        kyseessä on kuitenkin siisti sisätyö, automaattivaihteiset, ilmajousitetu uudehkot autot joilla on mukava ajella. paljon paskempaakin hommaa löytyy joten turhasta valitatte.


    • 6-18 työpäivä.

      Åälä nyt viitsi taas... Päivätöitä tekemällä kuljettaja saa 2500 /kk brutto ja ne päivät voivat olla 10-12 tunnin pituisia, ei todellakaan voi verratta akateemisiin palkkoihin. Mitenkäs itselläsi Ari kun teet kahta työtä, ei taida kuljettajan palkka riittää.
      Mitä tulee vapaa-aikaan sitä on paljon vähemmän kuin normaalissa töissä olevilla, onhan selvää, että kun päivä voi olla kellon ympäri ja kaikkia tunteja ei lueta työaikaan, niin vapaa-aika on vähissä, normi-ihminen tekee 8-16 tai 7-15, konttorissa yleensä vain 7-7,5 tunnin päivä ja paremmalla palkalla kuin linja-autonkuljettaja ja ei lasketa viikonlopputöitä mukaan, puhutaan ja verrataan arkipäivätöitä.

      • Koiranturpa

        Anteeksi , puhun mitä sylki suuhun toi.


    • 2 vkoa ja n 95 h

      Kehotan lämpimästi tekemään elämässään muuta työtä. Saman rahan saat nopeammin ja helpommalla.
      Tämä bussitouhu tuntuu välillä siltä kuin olisi armeijan listoilla. Äijätouhua koko pitkä päivä yöpymisineen.
      Tänään juuri tuli tietoa palkoista. Keskipalkka liikkuu 3200 e kuussa.

      Olisi kiva laskea kuinka paljon tuo TYÖ ALKAA - TYÖ PÄÄTTYY välinen tuntimäärä vuositasolla olisi. Jos ne päälle 8n menevät työtunnit olisivat ylityötunteja veikkaan, että tulisi tuntikatto jo ennen neljännesvuotta vastaan.

      TYÖAIKA 4.20-12.29 ??????
      Ja aina sama työaika?
      Viikonloput vapaat?
      Ei edes iltatuuria?
      Ei yötöitä?
      Ei yöpymisiä jossakin työnantajan kimppa-luukussa?
      Viikonloppu tuossa listassa on aika pitkä kun jo perj. pääsee 12.29 töistä. Mulla tahtoo melko säännöllisesti työ ennen vapaata mennä puoliinöihin ja se jos mikä saa vapaat tuntumaan lyhyiltä - on yksi ilta pois.

      Tasan ei käy onnen lahjat työelämässäkään. Näköjään tasapuolisuus vuoroissa ja työtuntijaossa on joissakin työmaissa ajomestareilta tyystin nohtunut. Ajomestari ilmeisesti pitää suosikkiPOJUA. Sellaiseen on monta syytä.
      Samalla pätee vanha tapa hallita - "hajoita ja hallitse". Eripura on saatu aikaan kuskien keskuuteen.

      Herrajumala sentään!!!
      Tänään aloitin 7:50 ja lopetin 18:50. Kaikkiaan tasan 11 tuntia! Tunnin palkaton ruokatauko ja palkka lisineen tuli 8.20stä ja loput pohjapalkalla.

      Jos joku vielä väittää, että päivät eivät ole pitkät, tulen ja vedän sitä turpaan! Katsokaa nyttenkin. Työtunteja vajaa 8n ja ja työssä kuitenkin 11 tuntia!!!

      • 12.8. alkaen pääsin ajamaan vakituisesti seutulinjaa 550; Varikolla istuminen alkoi tympimään ja nyt vasta helpolla pääsen :) Arkiaamuvuorot edelleen, 2 viikossa 5 päivää alkaen 5.26-7.04 ja loppuen 16.25-18.30, toiset 5 päivää alkaen 4.05-5.17 ja loppuen 9.26-11.24 välisinä aikoina. Kaikkien pitkien päivien työtunnit 9,5-10,5 tuntia, lyhyissä n. 5,5 tuntia. Käytännössä siis 5 työpäivää ja 9 vapaata kahdessa viikossa! Ja ajan siis nyt samanlaisia vuoroja kuin muutkin!!! Ylimääräisiä taukotunteja(palkallisia) tulee jaksosta riippuen 2-5 tuntia(ei 20 niinkuin moni väittää). Yölisätunteja tulee jaksoon 12-17 tuntia... Eli ne kaikki päivät ei ole niitä pitkiä ja ilman lisiä ajettavia! Tule nyt vetämään turpaan...


      • Jani Nobinalta
        helbkuski kirjoitti:

        12.8. alkaen pääsin ajamaan vakituisesti seutulinjaa 550; Varikolla istuminen alkoi tympimään ja nyt vasta helpolla pääsen :) Arkiaamuvuorot edelleen, 2 viikossa 5 päivää alkaen 5.26-7.04 ja loppuen 16.25-18.30, toiset 5 päivää alkaen 4.05-5.17 ja loppuen 9.26-11.24 välisinä aikoina. Kaikkien pitkien päivien työtunnit 9,5-10,5 tuntia, lyhyissä n. 5,5 tuntia. Käytännössä siis 5 työpäivää ja 9 vapaata kahdessa viikossa! Ja ajan siis nyt samanlaisia vuoroja kuin muutkin!!! Ylimääräisiä taukotunteja(palkallisia) tulee jaksosta riippuen 2-5 tuntia(ei 20 niinkuin moni väittää). Yölisätunteja tulee jaksoon 12-17 tuntia... Eli ne kaikki päivät ei ole niitä pitkiä ja ilman lisiä ajettavia! Tule nyt vetämään turpaan...

        Mieli tekis, mutta ei viitsi.. Sinä se Hepi helbbi aina mainostat noita parempia sarjojasi.D Ajat pelkkää aamuvuoroa ja sinulle aina järjestetään ne paremmat vuorot.
        Listoissasi ei ole yhtään iltavuoroa, muutenkin suurin osa päivistä loppuu aikaisin, toisin kuin muilla, nuoleskelemalla se hoituu sinun kohdallasi.
        Toiset ajaa iltoja, ja 12 tunnin päiviä ja se lyhyt päivä voi olla vaikka kello 11-17 ja sitten ne pitkät 6-18 ja 13- 1.00, inise siinä, kun joku istuu vuosia pomon sylissä.
        Ajelin ruhassa ja näin sen pelleilyn, nyt Nobinalla, täälläkin niitä lipomismiehiä, oma joukkonsa, saakeli kun ottaa päähän ja vielä kehut eduillaisi.
        Yölisäsi ainakin tippuu, kun Akt soppari tulee helbille, putoaa sinullakin palkka hebuli hepi.


      • Jani Nobinalta kirjoitti:

        Mieli tekis, mutta ei viitsi.. Sinä se Hepi helbbi aina mainostat noita parempia sarjojasi.D Ajat pelkkää aamuvuoroa ja sinulle aina järjestetään ne paremmat vuorot.
        Listoissasi ei ole yhtään iltavuoroa, muutenkin suurin osa päivistä loppuu aikaisin, toisin kuin muilla, nuoleskelemalla se hoituu sinun kohdallasi.
        Toiset ajaa iltoja, ja 12 tunnin päiviä ja se lyhyt päivä voi olla vaikka kello 11-17 ja sitten ne pitkät 6-18 ja 13- 1.00, inise siinä, kun joku istuu vuosia pomon sylissä.
        Ajelin ruhassa ja näin sen pelleilyn, nyt Nobinalla, täälläkin niitä lipomismiehiä, oma joukkonsa, saakeli kun ottaa päähän ja vielä kehut eduillaisi.
        Yölisäsi ainakin tippuu, kun Akt soppari tulee helbille, putoaa sinullakin palkka hebuli hepi.

        Luetun ymmärtämisessä sinulla ainakin olisi parannettavaa :) Ja mitenkäs se palkka nyt yhtäkkiä tippuukin kun kaikki suureen ääneen kehuvat AKT:n tuhansia euroja parempaa palkkaa vuosittain? ;) Tuolla toisen otsikon alla se palkkavertailu on tehty aika lailla sentilleen....


    • Onhan päivät pitkiä

      Viikossa 3 pitkää ja 2 lyhyttä päivää. 10 vuoteen en ole tehnyt yhtään viikonloppua ja vaan muutaman iltavuoron. Syynä on että aina löytyy niinpaljon niitä ahneempia jotka haluaa tehdä iltoja ja viikonloppuja kun niistä saa paremman palkan. Sama koskee yövuoroja.

      • Ala Vaihdettu

        Saattaa jossain yksittäisessä tapauksessa ja firmassa onnistuakin moinen käytännönläheinen järjestely , mutta allekirjoittanut on joutunut kokemaan täysin päinvastaista. Sellaiset ketkä todella olisivat olleet rahan tarpeessa ja halukkaita viikonloppu-ja iltavuoroja , eivät saaneet tehdä. Sitten taas sellaiset kuin minä joka ei enää niinkään rahan perässä tarvinnut ravata ja olisin halunnut pelkää ma-pe , ei kuuloonkaan vaan pakotettiin niihin hankaliin vuoroihin ja verot veivät leijonanosan niistä fyrkista. Kertakaikkiaan ei sopinut oikeat henkilöt sopiviin vuoroihin , vaan tarpeita ei huomioitu ja toiveet toteutuivat vain Helbkuskin osalta.


    • SuhariSatakunnasta

      Tervehdys!

      Meil ainaski tääl yhres firmas tääl satakunnas:

      - työpäivät vaihtelevat välillä 5h - 11h

      - kuljettajan ammatti parasta maailmassa (saa ajella isolla autolla kylillä, saa olla tekemisissä ihmisten kanssa, töitä löytyy joten murheet pois, hyvät korvaukset ilta ja viikonloppuvuoroista sekä pyhäpäivistä)

      - paikallisliikenteessä olen ja tykkään. ei kokemusta pitkistä linjoista nyt eikä tule koskaan sellaista olemaankaan (koska en ole paljon hyvää kuullut)

      - tauot sovitettu hyvin työpäiviin harvoin pääsee myöhässä tauolle tai töistä kotiin

      - talvella ihan normaalia olla muutaman minuutin tai jopa 5 min myöhässä. (ihmiset ei kuitenkaan tykkää jo moni kiukutteleekin ja syyttää kuljettajaa tästä, vaikka kuljettaja ei voi asialle yhtään mitään; muu liikenne ja ruuhkat; paljon kulkijoita verrattuna kevät-kesä-syksy akseliin)

      - kaupungissani asuu erittäin paljon antisosiaalista porukkaa, pääasiassa nuorisoa, joilla ei mitään perus käytöstapoja (kuljettajan tervehtiminen ynm.)

      - löytyy tosi mukaviakin asiakkaita jotka tervehtii iloisesti ja jää joskus juttelemaan etupenkkiin

      - perjantai ja lauantai yövuoroissa täytyy välillä hälyttää kissalan pojat korjaamaan sammuneet pois autosta jos et saa itse niitä mitenkään hereille ja tauko meneekin sitten siinä (huom! yövuoroissa pääsääntöisesti kaikki tauot palkallisia)

      - nuoriso tosi törkeää (roskastaa autossa yleensä, käyttäytyy kuin olisi paljon ylempänä kuin sinä ratin ja penkin välissä istuva) muutenkin outoa porukkaa. (kertoo kasvatuksen tason suunnan tämän päivän Suomessa)

      - työmatkalaiset ja vanhemmat ihmiset pääosin loistavaa ja kohteliasta porukkaa (ei ikinä mitään ongelmia heidän kanssaan, tulevat joskus etuovesta ulos ja kiittävät mukavasta kyydistä, tervehtivät aina ja kiittävät poistuessaan)

      - työkaverit kerrassaan huvittavaa, loistavaa ja ystävällistä porukkaa!

      - alalla pari vuotta ja alan vaihtoa harkitsen koko ajan. hyvää hommaa mutta ei minun juttuni. sopii tietynlaisille ihmisille varmasti hyvin. rohkeasti kokeilemaan niin sitten se selviää!

      • Kiitos asiallisesta

        ja fiksusta vastauksesta satakunnan suharille :-)


    • Turkulainen rasisti

      P a s k a duuni se on. Koko päivän istut p e r s e e l l ä s ja ajelet monta tuntia putkeen ja herättelet takapenkille sammuneita ja siivoilet kusta ja oksennusta penkeiltä. Itse jos on kushätä niin päättärillä päästät auton renkaaseen. Epäsäännölliset työajat, p a s k a t palkat, ärsyttävät matkustajat, huonot lomat, huonot työkaverit jne. Älä vaan rupea dösäkuskiksi!

      • maunomatila

        Olen rasistin kanssa samaa mieltä!


      • maisteriäo163

        Iltaa köyhät tulin justiinsa Jyväskylästä hesaan ja tuli ajettua reippaasti matka kesti tunnin ajaa tänne hesaan.


      • rasistille

        FUCK YOU et tiedä mitään koko alasta.


      • ministeriäo198
        maisteriäo163 kirjoitti:

        Iltaa köyhät tulin justiinsa Jyväskylästä hesaan ja tuli ajettua reippaasti matka kesti tunnin ajaa tänne hesaan.

        Poikkesit kahvilla.?? Minä nääs ajoin kolmeen varttiin ja vaihdoin renkaankin välillä. Alkoi nääs väpättämään se vanha conti niin vaihdoin tuoreempaa alle..


    • Bovaltsuk

      Täytyy sanoa että helsinkiläisille linja-autonkuljettajille en minäkään antaisi hyviä työvuoroja. Onpahan huonolla asenteella varustettuja ruikuttajia. Teidän onneksi teillä on vakituiset työpaikat ja osaatte linjanne, muuten olisitte kortistossa. Käsittämättömän pässiä porukkaa ja vielä tämän ajan Suomessa missä jokainen vakituinen työpaikka on lottovoitto.

      Jokainen työ on hyvä työ, kun asennoituu oikein. Ja minä olen kokeillut kaikenkaisia siivoushommia porrassiivouksesta käymälöiden puhdistukseen. Olen ollut myös kaupassa töissä ja siihenkin oppi nopeasti, että jos ei suhtaudu kaikkeen negatiivisesti, työpäivä on lyhyempi ja hymyilyttääkin enemmän. Lisäksi osaan tehdä huonekaluja alusta loppuun ja verhoillakin ne ja silti palasin linja-autonkuljettajaksi Tampereelle.

      Kyllä yövuorot on perseestä, aloititpa aikaisin tai lopetit myöhään. Joskus täytyy soittaa poliisit, välillä täytyy vähän siistiä bussia ja joskus jotkut keljuilee. Mitä sitten? Se kuuluu mun työhöni ja on vain 5% kokonaisuudesta. Ruokatauko on vain 45min joka päivä ja kaikki pitää toimittaa nopeasti, ehtii kyllä syödä, käydä vessassa, hakea kahvia ja pölistä kollegoiden kanssa. Ajaminen on kivaa, maisema vaihtuu, ihmiset vaihtuu, jotkut on tuttuja ja jää jutulle ja jotkut ei edes katso mua. Mitä sitten? Se kuuluu mun työhön. Palkka on kohtuullinen ja sillä pärjää yksinäinenkin ihminen. Perheellinen vielä paremmin kun on puoliso jakamassa menoja. Työvuorot on välillä kellon ympäri ja välillä niin lyhyitä, ettei ole edes ruokkista. Mitä sitten? Se kuuluu mun työhöni.

      Kouluttakaa ittenne johonkin toiseen ammattiin ettei ole niin kamalaa. Kuunnelkaa itseänne. Pidättekö siitä mitä kuulette?

      • oikein hyvä

        kommentti


      • Ala Vaihdettu
        oikein hyvä kirjoitti:

        kommentti

        Mutta totuutta eipä juuri nimeksikään.


    • traastui rukiveer

      Paikkureissa on myös sisävessat: Kusta voipi keskioven tiivisteisiin, sateella suoraan lattialle. Paskat väännnetään keskikäytävällä Metrolehden päälle ja lehti ulos.

    • dösäkuski

      Joo, mää on paskonut kans suoraan lehden päälle bussin keskikäytävällä. Yhden kerran Arabiassa 52 päättärillä tuli yks aamu hirvee paskis hätä, eikä siellä ole kuskeille mitään vessaa. Ajoin dösän päättäriltä hieman eteenpäin (bus parkkis), koska siellä jo odotteli muutama matkustaja sisään pääsyä. Metro lattialle, paskat siihen, sitten lehti vain ojanpenkalle, kun ei siellä ole edes roskistakaan. Autoon jäi todella tunkkanen paskan haju, eli joudun tekemään ylimääräisen kunnia kierroksen, jotta haju lähtisi. Kyllähä siellä illoin haisi paskalle, mutta jos joku olisi siitä jotain kysynyt, niin olisin vastannut, että joku toi koiran paskaa kengissä, siksi haisee!

    • tulevakuski

      Minkälainen työtilanne tällähetkellä hesassa ?

      • säästöjä

        Heikkenemään päin. Vantaalla säästetään 9milj€ uuden junaradan (kehäradan) takia bussiliikenteestä. joten tietää pienempää kuljettajatervetta. ja yleensäkin pääkaupunkiseudun kunnilla menee huonosti niin on vain ajan kysymys kun joukkoliikenteestä säästetään ja bussiliikenne on ainoa mistä pystytään säästämään helposti.


      • säästöjä kirjoitti:

        Heikkenemään päin. Vantaalla säästetään 9milj€ uuden junaradan (kehäradan) takia bussiliikenteestä. joten tietää pienempää kuljettajatervetta. ja yleensäkin pääkaupunkiseudun kunnilla menee huonosti niin on vain ajan kysymys kun joukkoliikenteestä säästetään ja bussiliikenne on ainoa mistä pystytään säästämään helposti.

        Lieneekö Veolian mies/nainen ilmeisesti viimeisen kommentin laittaja. Se että kehärata tulee muuttamaan tietyin osin bussiliikenteen tarvetta, ei poista koko alan kehitystä, jolla kuitenkin on ihan positiivinen tulevaisuus edessään. Se miten tarjontaa ja siihen sitoutettua tarjontaa toteutetaan on alan toimijoiden määriteltävissä yhdessä HSL.n kanssa. Liittymälinjat, poikittaislinjat , runkolinjat muodostavat kuitenkin ne perus palvelutarjonnat, joiden suhteen ei ole syytä asennoitua väheksyttävästi, vaan rakennettava niistä sellainen kokonaisuus, jolla palvellaan käyttäjäkuntaa, että muodostetaan taloudellisesti kannattava toiminta alan yrittäjien suhteen. On kuitenkin selvää että vaikka kehärata tulee muokkamaan julkisenliikenteen palveluja ja siten jopa saattaa asettaa bussinkuljettajien kohdalla tiettyjä poistumia, niin on kuitenkin jo nähtävissä, Vantaan kaavoituksellisten toimien kautta, että julkisen liikenteen tarve tulee olemaan sekä pysyvä, että myös kasvava. Siihen vaikuttaa jo kaikkiaan yleinen ns. ekologisen ajattelun lisääntyminen, jonka kautta julkiselle liikenteelle on aina olemassa paikkansa ja yhä kasvavimmassa määrin. ts. joukkoliikenteen todellisen työllistävyyden suhteenkin, on olemassa pelkästään positiivisia odotuksia. Se miten tuo tarvittava palvelu tullaan toteuttamaan ja millä hinnoin tai toimin, on vain ja ainoastaan kysynnän ja siihen tarttuvien tarjoajien toimesta suoritettavaa toimintaa. Kilpailutus tulee määrittämään sekä hinnan, että myös sen, miten, millä kalustolla ja millä suuruudella mikäkin alueellinen kohde tullaan toteuttamaan.


    • Koiranturpa

      Oli hyvä homma , mutta puhalsin itseni pihalle. Nyt ajan roskalavoja.

    • ryte

      se riippuu ihan missä yhtiössä ajaa bussia. Esimerkiksi Satakunnan Liikenne antoi viime vuonna 30 linja-autonkuljettajalle kenkää koska liikennevuoroja vähennettiin vähäisen matkustajamäärän takia ja nyt joulukuussa 2015 yhtiö ilmoitti lopettavansa Sastamalan sisäisen koululiikenteen ajamisen. Yhtiö on yli 10v aikana ajanut tätä koululiikennettä ja kuljettanut koululaisia ynnä muita asiakkaita Mouhijärveltä, Punkalaitumelta, Kutalasta, Piimäsjärveltä, Suodenniemeltä ja Äetsästä Vammalaan. Syynä tähänkin vaan se että saa paikalliset yhtiöt myös mahdollisuuden ajaa näitä vuoroja. Tämä tulee tietää siis mahdollisia yt-neuvotteluja Satakunnan Liikenteelle taas eli tällä yhtiöllä ei mene ainakaan hyvin

      • Karjuheinolasta

        On kyllä ihme meininkiä. Vielä reilu 10 vuotta sitten ei olisi tullut kuuloonkaan ! Silloin pantiin hantiin vielä jonkin verran. Pers penkkiin jos kuuli kuiskauksenkin irtisanomisista. Nykyään ei ole enää miehiä. Ainoastaan samanlaisiin pitsileggareihin , joita vaimoväki käyttää meillä, pukeutuvat nykyhemmot ja alistuvat pyöräilemään työmatkat muun liikenteen ja miehisen autoliikenteen seassa. Autoja eivät käytä, mikä meidän aikaan työelämässä ollessa oli merkki määrätystä ominaisuudesta makkarissa. Ostoksetkin kulki Mersun takakontissa helpommin kuin fillarilla tyyliin nykynaisten.
        Ai että huvitti kun tänään yksi keikuttaja polki ja keikutti takapuoltansa ja viimein tarakalta putosi vappuviinat asfaltille ja säpäleiksi.
        Kumma tyyppi. Meinasi tulla päälle kun sanoin että miksi sä pyllyä pyöritit ja osta auto.


      • masaheadhill

        On sulla sitten ihme fiksaatio tuijotella miesten takamuksia, mistähän se johtuu.... Ainoa asia , mistä täällä puhut, on miesten takamukset-oikeesti?? Joka ikisessä viestissä sama aihe. Oletko rajoittunut jotenkin sanavarastoltasi, et osaa kommunikoida aikuisten tapaan mihinkään kysymyksiin/ asioihin? Olisiko syytä katsoa peiliin? Koska saisimme kuulla jotain aikuisten oikeasti järkevää sinun kirjoittamana?
        Oikein hyvää vappua!


      • Karjuheinolasta

        No osaatkos sinä sitten ? Et mitään muuta kun puolustella pyöräilijöitä. Toisaalta ymmärrettävää koska itse kuulut siihen jengiin jotka pyöräilee ja käyttävät vaimojensa ( mikäli sellaista on ) pitsileggareita asuinaan.

        Mitä niihin tuijottamisiin tulee , on sanottava että minkäs teet kun vaikea olla näkemättä kun ei voi muuallekaan liikenteessä katsoa ettei tule onnettomuutta. Sitä ei voi vältää parhaalla tahdollakaan ja on rumaa katseltavaa.

        Katsoisit sinäkin masahiiri peiliin ja lopeta se pyöräily ja osta auto.
        Siinä järkevää aikuisten oikeaa sulle ! Niin ja samalla kaikille fillaristileidipojille . Hyvää vappua samalla ja nythän ne pyöräilyasut menee vappuasujen piikkiin.


      • Dösähimassa

        No,teidän molempien (masa ja mikälie sika)kirjoitusasusta paistaa erilaisuus. Toinen osaa kirjoittaa sivistyneesti tsrvittaessa ja toinen ei. Kumpikohan on kumpi?


    • Työ on fyysisesti erittäin kevyttä. Tokihan se on asiakaspalvelua ja se pitää muistaa myös ajettaessa

      Palkka erittäin hyvä, samaten lisät

      Ja koska bussit kulkee lähes 24/7 niin työvuorot sovittavissa lähes miten haluaa. esim vaikkapa ma-su 10 tuntia ja viikko vapaata.

      Isoin ongelma on tauot jotka ovat pakollisia, eli pakko pitää se 30 min palkaton tauko, siinä missä kuorma-auton kuljettajat voi ajaa sen yhteen putkeen ja pitää sen tauon vaikkapa lastatessa

    • Bussikuski1234

      Ihan eri mieltä että kuljettaja on asiakaspalvelija. Bussikuski vain ajaa bussia ei mitä muuta tarvii PK-seudulla.

      • Partajugi

        Tolle pärstäkuvansa laittaneelle poikkeavalle pojulle kerrottava että puhdasta palturia että voit sopia muka työvuorosi miten haluat. Viikkoa et saa vapaata. Neljä päivää korkeintaan. Lisäksi kuka hullu nyt käyttää ainoan ruokataukonsa lastaamiseen , eikä sekään pidä paikkaansa. Ei riitä yksi 30 min tauko jos pitkä päivä. Et tunne TES. iä ja mikäli sellaista toimintaa havaittaisiin , että tauotta teetettäisiin ,tulisi siitä äkillinen loppu sille ämpärifirmalle ja kovat sakot kummallekin. Kuljettajalle sekä sille isäntää leikkivälle.


    • PussiHomo

      Pussi kuski saa pillanderii lihavilt koti rouvilt.

      • Partajugi

        Sehän on hyvä vaan.


    • Eienääkyytiin

      Mitä laki sanoo näistä mielenterveys ongelmaisista kuljettajista, jotka ajavat voimakkaassa lääkityksessä.

    • Järkyttävää

      Kuljettajille vain lyhyt koulutus, ei mitään soveltuvuus testejä. Tiedän eräänkin kuljettajan, joka käy psyyken takia hoidoissa ja nauttii lääkitystä.

    • Anonyymi

      Paska homma mutta tulipa tehtyä.
      Tosin ei ihan siihen aikaan niin paskaa ollut kun olin HKL sinisissä Koskelassa vanhaan hyvään aikaan.
      Nykyään ei kuskeilla ole oikeuksia kun vain velvollisuuksia ja jotkut jäävät vielä eläkkeelläkin sinne duuniin. Minä häivyin heti kun pääsin 55 vuotiaana eläkkeelle.
      Päivääkään en ole duunia sen jälkeen tehnyt, toisin kuin nykyajan yksikin " kaasumies" joka väitti että hänen autoonsa Varhassa lasketaan jotain kaasua. Ajeli sadeviittakin päällä ja paksut suojalasit silmillä. Oli niin lähdössä niin lähdössä, vaan kun eläkepäivät koitti, niin ei saikuttanut enää yhtään vaan jatkoi duunintekoa.
      Mikä pahinta...se kuuluu fillaroivan vielä työmatkat.
      Onko tullut kaapista se poikkeava ehkäpä.

      Karju Heinolasta

    • Anonyymi

      Ai se kaasumies joka oli välillä pakkolomallakin ja jolla oli se vanha Lada missä riippulukko bensatankissa.

    • Anonyymi

      Tiedän tyypin.
      Oli takavuosina, tai yritti olla kovakin tyyppi ja yritti jopa omaa ammattiosastoakin kuljettajayhdistystä ja pyyteli euroa aloitusmaksuksi jokaiselta.
      Eihän sen kelkkaan kukaan lähtenyt ja oli rummuttamassa AKT sopimuksen puolesta ja kunnallisen sopimuksen hylkäämisestä.
      Fillarilla sekin eläkeukko kulkee duunimatkat, mutta sentään miesten vaatteet vielä yllä.
      Ei tosin kaukana ole kun keräämme sille porukalla hamerahat ja lahjoitamme hameen hyvin Syvällisin tervehdyksin.

      Helbheikki

    • Anonyymi

      Voisin ajankuluksi kertoa omat kokemukseni bussikuskin hommasta.
      Aloitin muistaakseni 2010, takana oli raskaan kaluston ajoa useampi vuosi.
      Eka duunipaikka ihan ok, myöhemmin ajateltuna johtui siitä kun talossa ei ollut ollenkaan lyhyitä 5 tunnin päiviä.
      Taukoja oli myös normaalisti päättäreillä, ehti tarkastaa matkustamon ja polttaa halutessaan tupakan.
      Seuraava firma olikin sit jotain muuta.
      Vkl vuorot meni tietylle jengille, itsellä aamuvuoron perjantai aina iltavuoro jne.
      Huomautin asiasta niin asia korjattiin mutta näkyi omissa vuoroissa, alkoi tulla huonoimpia sarjoja.
      Aikani ajoin ja häivyin, mietin että tää oli tässä mun osalta.
      No menin kuitenkin vielä kolmanteen lafkaan joka oli pahin.
      Ajosarjat tehty niin tiukoiksi että ehkä puolet lähdöistä myöhässä.
      Pitkiä päiviä joissa ainoa tauko safkis päivän keskellä.
      Vastapainoksi 5 tunnin päiviä jotka yleensä alkoivat aamu 4-5 aikaan. Nämä ajettiin ilman taukoja.
      Tässäkin firmassa vkl vuorot ja asialliset ajosarjat olivat tietyillä kuskeilla.
      Kaikki mitattiin, polttoaineen kulutus jos liian suurta niin joutui kehityskeskusteluun.
      Erikoinen juttu niin ainoa keino ehtiä seuraavalle lähdölle oli ajaa lujempaa.
      Useat tulivat työpaikalle 30min ennen vuoroa, koska ajallaan jos tuli niin ei välttämättä ehtinyt linjoille. Aikaa oli muutama minuutti kuitata itsensä sisään, hakea laukku, ajosarja, ja etsiä bussi.
      Joka minuutti oli laskettu.
      Keski-ikäisten naisten valituksesta monelle jäi traumat.
      Yleensä kun uusia kuljettajia tuli taloon niin odotukset korkealla. Vuodessa katsoivat uutta alaa.
      Itsekin siis vaihdoin alaa enkä suosittele bussihommia kenellekään, nykyisellä menolla.
      Poislukien tilausajohommat, ne menee parhaillaan lomasta mutta yleensä niitä ei riitä joka viikolle tai kuukaudelle.

    • Anonyymi

      Tilausajohommat ovat ihan peräsuolesta.
      Siellä on niin paljon mädännäisyyttä että ei sinne mene kuin jotkut eläkeukot keillä ei muuta elämää ole ja fillarismia kannattavat hinttarit.
      Mädännäisyyttä lisäksi sekin, kun eivät maksa TES in mukaisia palkkoja eikä lisiä.
      Päivän pituudet ja taukojen pitäminenkin ihan niin ja näin.
      Omalla ajalla joutuvat paljon tekemään ilman erillistä korvausta.

      Karju Heinolasta

    • Anonyymi

      Vanhemmat ja kokeneet kollegat joskus vinoilevat ettei nuoret muka jaksa näitä hommia, no, ehkä heidän nuoruudessaan tämäkin työ ollut paljon vapaampaa ja vähemmän stressaavaa niin on myös jaksettu niitä pitempiä päiviä. Aikoinaan on saanut parhaimmillaan ajella ns. vakilinjoja eikä kaikkea oltu vedetty niin äärimmäisen tiukalle, eikä ole ollut seurantalaitteita ja tarvinnut koko ajan miettiä sanomisiaan ettei parin sekunnin päästä kilahda konttorille tulikivenkatkuista joutavaa valitusta tai päädy jollekin somevideolle. Itse 10v katsellut näitä hommia ja nyt vain kolmikymppisenä jo aivan käpynä koko alaan. En ihmettele yhtään ettei tälle alalle saada nuorempaa työvoimaa

    • Anonyymi

      Tervetuloa miesten sakkiin keskustelemaan aiheesta. Me olemme keskimäärin 35-40 vuotta kuljetusalalla olleita, emmekä todellakaan isännänmiehiä, vaan kiitettyjä ja vihattuja kuka enemmän ja kuka vähemmän. Vankkumattomia ammattiliiton jäseniä. Paikka on perjantaisin rav. Pikkulintu Kontulassa ja klo 18 alkaa.

      Parta-Jugi

    • Anonyymi

      Tulen myös paikalle.

      Karju Heinolasta

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      251
      4121
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2368
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2141
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2076
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      101
      1733
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      25
      1414
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      16
      1362
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1317
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      311
      1290
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1237
    Aihe