Minusta ihan tuntuu, että näin käy. Väsy tulee helposti eikä kumminkaan nukuta. Mikä ristiriita! Askel on kömpelö ja lyhenee ja Caps Lock jä koko ajan vahingossa päälle.
Aika kuluu mutta toivottavasti ei loppu.
Kirjoitetaan ja nukutaan!
Tarttuuko vanhuus?
28
168
Vastaukset
- Lasritsa M
Vanhuus ei tartu. Ei se ole mikään tauti. Sen huomaa siitä, että nykyisin yhä nuoremmat täyttävät 75 vuotta.
- Makriina ek
Katswoin rouva Ruutua sunnuntaina. Haastateltiin ikäihmisiä nuorten käytöksestä.
Ajattelin, että ei se vanhuus tartu eikä se ole sairaus, sillä meidän ikäpolvemme ei todellakaan ole niin vanhaa ja wanhakantaista kuin muutama vuosikymmen sitten.
Silloin elämä oli elettävä vuosikymmenien tahdissa. Ikäihmisen kuului olla mustiin puettu ja hapan.
- hyvää-yötä!
Ei taida tarttua, lienee ihan ikäsidonnainen sivuvaikutus ihmisyyden elon taipaleelta.
Hyvin sanottu, aika kuluu, muttei lopu. Aina seuraaville sukupolville sitä riittää.
Ei kellekään määrättömästi, mutta kullekin oma osansa.
Hyvä uni on lahja, jota eivät kaikki ole saaneet.
Siltikin pitää olla ja yrittää, vaikkapa vain nukkua.
Älköön kukaan tule sanomaan, että puhdas omatunto on unen antaja.
Koko elämäni, jo kouluikäisestä, en ole ollut mikään hetkessä uneen vaipuja. - näin mietin,,,,
Tarttuu se, tai paremminki se vaan tulee vaikka sitä ei kutsu, voimat hiipuu hiljalleen, syynä sydämmen vajaa toiminta, kuolema lähestyy armotta, ei se pelota, miettii vain käykö äkkilähtö kipeetä, kuinka nopeesti taju katoaa, nämä ajatukset mietityttää, ja kuinka kauan vajaakuntosena ihminen elää, montako vuotta on jäljellä, vai onko yhtään.
Yksin ihmisen ei ole hyvä olla vajaakuntoisenakin olisi hyvä jos olisi samanlainen vajaakuntoinen kaveria, yhdessä voisi keksiä menoja, ja olispa oma puhekaveri.- .,
Ei eläminen vaadi täydellisyyttä, vähemmälläkin pärjää, sanoi jo Jorma Palo aikoinaan. Toki sen kaikki muutkin tiedostivat.
Eläminen vaatii vain kekseliäisyyttä, jos jotain puuttuu.
- se miettijä,,,
., = mitä neuvoisit, mikä olisi keksintösi tähän mun vajaakuntoisen elämään, otan kaikkineuvot kiitollisena vastaan, eriasia pystynkö niitä hyödyntämään.
- .
No, kerropa, missä asiassa apua kaipaat!
Minäkin, monessa, mutta onnekseni tuo kanssakamppailija ne pystyy täyttämään. - 21, 11
. kirjoitti:
No, kerropa, missä asiassa apua kaipaat!
Minäkin, monessa, mutta onnekseni tuo kanssakamppailija ne pystyy täyttämään.On todella hyvä asia, kun tuo elämän ns. intiimipuoli tässäkin iässä.
- se miettijä,,,
Ihan vaan vakituinen mukava puhekaveri joka kävis kattomassa ja jonka kanssa voisi mennä joskus jonnekki, kaikenlainen passailu ei olisi mitenkää tärkeetä, vain juttuseuraa.
Siivouksessa tarvin kaveria, imuroiminenkin aiheuttaa melkein sairauskohtaksen, en tahdo jaksaa imuroida huoneita.- ;)
Sympatiani on puolessasi.
- he
TOISET OVAT jo vanhoja syntyessään.
Tuo sanonta on väärä, kukaan ei ole eikä voikaan olla vanha syntyessään , vaikka ryppyisiä olemme silloinkin olleet.
Vanhuus on oma aikansa ja siihen kasvamme hiljaa vähitellen, Ihan loppumetrit, tiedän ja tunnen itsesssäni että ne ovat lähellä, on annettava periksi,
Minusta on tullut vuodessa parissa tosi kiukuttelevan paha akka, vaikka kiukkuani en saakaan aina itsestäni ulos
Kun kiukustumme, siinä samalla myös lahoamme , näivetymme, mutta kun emme ajattele aina niitä vaikeuksia josta kärsimme, selviämme sentään kunnolla loppuun asti.
Vanhuus tavallaan tarttuu , ruuneperi, jos annamme sen tarttua.
- *Kukkahame*
Aloitukseen sanon ettei tartu.
Vaikka ikää on jo, hoidan kaikki itse kaikessa rauhassa ja ajan kanssa,aikaahan on eikä sitä meiltä oteta pois.
Voimien vähentyessä kaikki toiminnot hidastuu, kuitenkin on tärkeää että jotain joka päivä tulee tehdä se on sitä hyötyliikuntaa.
Minulle vaikeinta on verhojen kiinnitys, niinpä tässä odotan jotain jotain joka ystävällisesti kipuaisi niitä tuonne laittamaan, minua huimaa jo keittiöportailla.
Olisiko vaan ihmisen omassa rakenteessa että rapistuminen alkaa joskus jostain, mutten sitä odota tai edes tunnustele, minä vaan elän tätä lahjaksi saatua elämääni. - katleija
Takerrun "Kukkahame" nyt vain noihin sinun keittiöportaisiisi, millaiset ne mahtavat olla. Olenhan joskus nuorempana lentänyt sellaisen metallijalkaisen kanssa murin ja loukkannut häntäluuni. Illalla myöhään laittelin olohuoneeseen verhoja ja ne portaat liukastuivat parketilla. Mahtoi alakerran asukas pelästyä sitä jymäystä ja kolinaa yläpuolellaan.
Tosi turvalliset portaat ostin Bauhausista, sellaiset kevytmetalliset kokoonpantavat, joissa on kaareva tukikaide. Eivät vie paljoa tilaa siivouskomerossa. Aina kun niille kiipeän tunnen tyytyväisyyttä niiden hankinnasta.- *Kukkahame*
Katleija!
Kevytmetallia on ja 4askelmaa, kokoon taittuvat ja kaarituki.
Minulla on ollut koko ikäni korkeanpaikan kammo ja nyt se korkeus ei normaalia ihmistä haittaa mutta minulle keittiöportaatkin liikaa.
Portailla voisin olla jos pidän kiinni tuesta, mutta yhdellä kädellä verhojen kiinnittäminen ei onnistu.
On vain odotettava kun teineillä on 'aikaa'.
Olen monesti ollut pahoissa tilanteissa, onneksi ikä ja järki mukana jo, en mene suin päin parvekkeille missä ei ole laseja, voi näitä vikoja ;-DD ! *Kukkahame* kirjoitti:
Katleija!
Kevytmetallia on ja 4askelmaa, kokoon taittuvat ja kaarituki.
Minulla on ollut koko ikäni korkeanpaikan kammo ja nyt se korkeus ei normaalia ihmistä haittaa mutta minulle keittiöportaatkin liikaa.
Portailla voisin olla jos pidän kiinni tuesta, mutta yhdellä kädellä verhojen kiinnittäminen ei onnistu.
On vain odotettava kun teineillä on 'aikaa'.
Olen monesti ollut pahoissa tilanteissa, onneksi ikä ja järki mukana jo, en mene suin päin parvekkeille missä ei ole laseja, voi näitä vikoja ;-DD !Vanhuus on jkv tarttunut, sillä enää en kiipeä lampun vaihdossa katon rajaan yhdistelemään johtoja "sokeripalaan". Silloin laitoin tuolin päälle taloustikkaat ja toisen tuolin viereen, josta kiipesin tikkaille. Apuliisan varrella pidin tasapainoa yllä, kun seisoin ylimmällä astimella. Tasapaino ei ole enää entisenlainen, jo pään kääntäminen siellä yläilmoissa voisi saada huimauksen aikaan.
Tuntuu että olette minua nuorempia kaikki ette vielä kaikkea ole nähneet.
Se vanhuus tarttuukin vasta sitten viime metreillä, toisilla vasta 100 vuotiaana, mutta kyllä se tarttuu.Ei ehkä toisesta ihmisestä, paremminkin
Nuo ikkunaverhojen kiinnitykset ovat vaikeita juttuja, mutta tänä vuonna oli paljon vaikeampaa kuin viime vuonna, ensivuonna ehkä en saa enää niitä ylös itse. Katsotaan....
Tietenkin riippuu paljon ikkunoista minkä korkuiset kenelläkin ne ovat.No, ei tartu, ihan isse issekseen vanhuus tulollaan uhkailee. Sitä nopeuttaa viisikymppisenä viisi kremppaa, kuusikymppisenä kuusi .... en takuullakaan laske, montako nyt. Keljuinta on, että muisti on hatarampi - vai onko vain laiska painamaan asioita mieleen. Tähän asti on voinut tervehtiä tuttujaan, joita ei vähään aikaan ole nähnyt, että "hauska tappa vanha tuttu", mutta kohta kai tervehtii omia tyttäriäänkin iloisesti, että "onpa hauska tutustua!" :)) Aina ei ihan naurata, mutta: Eteenpäin sanoi mummo lumessa!
Ihan mukavasti tässä vanhetaan:) Tänään turistu videopuhelimella facebookissa vilkkaasti! Sais olla suomi24:lläkin se ilmainen yhteydenmuoto! Pojan tytär on Filippiineillä ja puhelut turhan kalliita!
Enpä käytä skypeä enää ollenkaan yhteydenpitoon!
Ans kattoo koska tulee raja oppimiselle näiden teknisten vempaimien kanssa.
Ja taas hommiin takaisin!- *Kukkahame*
texsanell kirjoitti:
Ihan mukavasti tässä vanhetaan:) Tänään turistu videopuhelimella facebookissa vilkkaasti! Sais olla suomi24:lläkin se ilmainen yhteydenmuoto! Pojan tytär on Filippiineillä ja puhelut turhan kalliita!
Ja taas hommiin takaisin!On niitä Messenger ja Skype, minä puhun paljonkin niillä.
Joka maailman kolkkaan missä kännyjä käytetään saa yhteyden, Atlanta ja Australiaan kuuluu kuin naapurista puhuis. texsanell kirjoitti:
Ja taas hommiin takaisin!Minulla taas sisarusten kanssa Yahoo Messenger, joka on valmiina toimimaan samassa, kun koneenkin avaan, eli pidän siitä kätevimpänä ja tärkeimpänä yhteyskanavana lähimmilleni. Skypeä availen harvemmin. Kumpikin on kyllä mukava keskustelukanava ääneen jutellessa, Yahoo kätevämpi kirjoitellen livenä kuin Skype, jos ei mikkiä viitsi joskus käyttää.
Facebookista en ole pitänyt ikinä yhtään ollenkaan, suorastaan inhoan sitä, koska se on varsinainen silppusäkki ja lapsellinen krääsäbulju, josta tunkee silmille kaikki sälä pälä, mitä ikinä jollekin tutulle sattuu mieleen juolahtamaan. Tuttuja on siellä ystävistä työkavereihin ... minua ei välttämättä ollenkaan kiinnosta, mitä joku vähemmän läheinen jossain juuri nyt tekee tai on viime päivinä tehnyt. Tosi tärkeät fiksut ystävät soittavat tai käyttävät sähköpostia. Avaan Facebookin tosi tosi harvoin. Se on ajansyöppö pahinta lajia. Jollekin toiselle tosin saattaa olla juuri se oikea yhteydenpitokanava, vaikka minulle se ei sitä olekaan.
En miäkään usko, että vanhuus tarttuu, se vain tulee.
Sitä ikäänkuin pystyy lykkäämään, kun vielä kykenee tekemään itse ne välttämättömät työt. Kyllä meillä nykyajan vanhuksilla on paljon mukavampaa kuin meidän vanhemmillamme, no olihan televisio jo minunkin äitini aikana, mutta helpottavat kotitalouskoneet ynnä muut laitteet puuttuivat.
Tietysti tuo oma "kaveri" on tärkeä, jos on iki oma, sujuu työtkin voimien mukaan.
Tuo katleijan mainisemat tikapuut ovat paljon turvallisemmat kyin keittiöjakkara, sillä on helpompi ja turvallisempi vaihtaa verhoja, lamppuja ja monia muitakin hommia tehdä.
Niitä on varmaan kaikissa rautakaupoissakin.
Kyllähän tuon rapistumisen itsekkin huomaa, mutta täytyy kaikin voimin pistää vastaan, liikkua ja käydä ainakin lenkillä.
Terveisiä, Ruuneperille Late- Lorena*
Rapistumisen huomaa ja tulee huomatuksi. Minua vaivaa sellainen tauti kun itsevarmuuden hienoinen heikkeneminen. Ennen ajelin autolla vieraissakin kaupungeissa ilman ajonuotteja, nyt pitää olla katsomassa ajo ohjeita tuulilasiin asennetusta ruudusta.
Happivaje tuntuu pitkillä lenkeillä ja ylämäkeä kävellessä eivätkä polvetkaan ole ilahtuneita liiallisesta rasituksessa. Yöpöydälle varattava puhelin, herätyskello, vesilasi noin niin kuin turvallisuuden vuoksi.
Kun sanotaan, on vikääntyminen aikaa ylen onnellista, jolloin persoona voi jatkaa kasvamista.
Kultainen on ikä jospa kaikki sitä kunnioittaisivat. Harrastaa voi mitä vaan kunhan omat rajat muistaa. Viinin makukin on muuttunut, lauluääni kadonnut, aamulla kun peiliin katson, mietin missä olisi uusia naamoja myytävänä. Pitänee myöntää, me matkustamme ihaninta kautta. Maistuu vielä elämä, ei vielä lähde lautta. Nautitaan jokaisen päivän tuomista uusista mahdollisuuksista, jokainen omalla tavallaan, omien mahdollisuuksien mukaisesti.
Mahdollisuuksiena mukaan, näin tosiaan! Näitä mahdollisuuksia rajoittavat kyllä monet eri tekijät mutta valitukset jääköön, onhan itsenäisyyspäivä.
Tästä palstakirjoittelusta on tullut minulle tärkeä osa tätä "elämän loppumatkaa" ja olen matkaseurastanne kiitollinen.
Heilukoon töppnen matkalla viellä
usein me kuitenkin kohtaamme siellä
Iloa pintaan ja riemua rintaan
nahkaa ei myydä ees ylihintaan.- pihatonttu.
Ongelmani on seksi!
Käteni ovat halvautuneet, ja jalat eivät taivu. - hoitsu
Heko heko! Provoile vielä lisää!
- Jopelkueiviittiny
Vautsi, jos se on sairaus, niin olisi se somaa, kun olis joku semmonen rokote vanhuutta vastaan.
En minä oikeastaan vuosia välttämättä lisää haluaisi, mutta kroppa voisi olla suunnilleen siinä 30 kunnossa.
Niin ja viisautta saisi tietysti tulla niin kuin nytkin on meille tullut.
Kun sitten aika koittaisi niin pois vain lähdettäisiin, ettei maailma ylikansoittuisi.
Mitähän sellaisesta rokotteesta kannattaisi maksaa?
Meinaa Jopel joutessaan.- Lorena*
Vanhuus ei todellakaan ole sairaus, mutta se väjäämättä tulee jokaiselle eteen kun vuosirenkaita tulee lisää. Pelottaakin tulevaisuus - minua.
Kävin katsomassa 86v ennen virkeä, konjakki iltaisin ja taas tuli hyvät unet, liikkui, ystäviä oli ympärillä. Nyt voimien vähennyttyä tuli monenlaista kremppaa kupsahduksineen - tie selvä pitkäaikaisosastolle. TV pauhasi kolmen hengen huoneessa täydellä voluumilla, portatiiveja joka vuoteen vieressä, kaikki makasivat hiljaina, apaattisina, täysin omissa maailmoissaan tv.melun keskellä, ikäänkuin odottaen lähtevää laivaa joka heidät noutaisi.
Olin aivan allapäin kun kuljin kotiin. Tämäkö on hyvää vanhustenoitoa, täm'äkö on kohtalo. Lain mukaan lapsilla ei ole velvollisuus hoitaa vanhempiaan, näinhän se menee.
Nyt ymmärrän niitä jotka värväävät vaimokkeiksi ja ukkeleiksi nuorehkoja Igoreita ja Irinoita, niitä idän ihmeitä rajan takaa, luulevat niiden hoitavan heidät hautaan.Tai ottavat oman maan kansalaisen paljon nuoremman kanssakulkijaksi loppumatkalle, ei hassumpaa, sanoisin,laskelmoitua kaukonäköisyyttä.Aika näyttää. Siis rohkeat rokan syövät, kainot ei saa kaaliakaan soppakattilaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1762145
Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä
Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo381503Jotkut ihmiset pelkäävät syöpää sairastavaa
On hauskaa, kun kertoo jollekin, että "minulla on syöpä". Jotkut käyttäytyvät kuin se olisi tarttuva tauti. Eivät uskall1321184Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden
Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe56942Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.
Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol254883- 55866
Kääminsä polttanut taksi suomussalmella
Vieläkö sillä hermonsa menettäneellä hulluja ylinopeuksia ajavalla asiakkaansa haukkuvalla( jos ajat paska kyydin hänen20812Jorma Uotinen avaa sanaisen arkkunsa TTK-miesparista ja koko uudistuksesta: "Sehän on..."
Tanssii Tähtien Kanssa -parketilla nähdään ensimmäistä kertaa Suomessa tanssiparina miespari kauden alusta asti. Mikko S18745Aina ku nään sun kuvan
Tekis mieli kirjoittaa viesti: Moi kulta, on ikävä❣️🤗 ihan noin vain, lyhyt ja ytimekäs 😁🤭58733Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis209707