Juutalaisuus, uskonto, kulttuuri

juutal. kiinnostunut

Hei. Olen aivan uusi tällä juutalaisfoorumilla.

Olen uskoltani kristitty, mutta en halua ryhtyä vääntöön juutalaisuuden ja kristinuskon välillä, vaan keskustella ainoastaan juutalaisesta uskosta. Toivon, että muut kristityt tekevät samoin, eivätkä häiritse keskustelua asiattomuuksilla. Olen kiinnostunut sekä mahdollisen kääntymisen, että omien juurieni vuoksi. Tunnen jossain määrin juutalaisuutta, sillä olen aikoinaan ollut paljonkin tekemisissä tämän uskon ja kulttuurin kanssa, kuitenkin ikäänkuin ulkopuolisena katselijana, vaikka osallistuinkin mukana.

Tuolla toisessa ketjussa aloitinkin jo kysymään, aloittaen kaikkein tärkeimmästä, J-lasta itsestään.
Kuinka juutalais-uskoinen kokee J-lan? Rukoilevatko juutalaiset omassa elämässään, esim. omia iltarukouksia ja kuinka tämä hengellisyys vaikuttaa arkipäivän elämässä? Itselläni on se käsitys, että juutalaisuudessa J-laa pidetään jollain tavoin etäisenä henkilönä, kuinka on?

Kysyn tätä juutalaisilta itseltään.
*

27

232

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juutal. kiinnostunut

Mitä kaikkea kuuluu juutalaisuuteen kääntymiseen?
      Millä perusteilla hyväksytään uskoon kääntyminen?

• aito israelson

Opiskelu, kuulustelu , ympärileikkaus ja mikve. Hyväksyminen riippuu siitä katsooko se rabbi/beit din joka asian hoitaa, että kääntyjä on vakavissaan ja tietää tarpeeksi voidakseen elääkseen juutalaisena.

• juutal. kiinnostunut
        aito israelson kirjoitti:

Opiskelu, kuulustelu , ympärileikkaus ja mikve. Hyväksyminen riippuu siitä katsooko se rabbi/beit din joka asian hoitaa, että kääntyjä on vakavissaan ja tietää tarpeeksi voidakseen elääkseen juutalaisena.

Joo. Aivan.

Mitä juutalainen elämäntapa varsinaisesti edellyttää?
        Riittääkö, että kokee juutalaisuuden identiteetikseen, vai odotetaanko paljon uskonnon harjoitusta? Onko juutalaisuudessa paljon erilaisia asioita, jotka pitäisi hallita?

Minulla muuten pätkii tää yhteys, on vaikeuksia kirjoittaa.

• KTP
        juutal. kiinnostunut kirjoitti:

Joo. Aivan.

Mitä juutalainen elämäntapa varsinaisesti edellyttää?
        Riittääkö, että kokee juutalaisuuden identiteetikseen, vai odotetaanko paljon uskonnon harjoitusta? Onko juutalaisuudessa paljon erilaisia asioita, jotka pitäisi hallita?

Minulla muuten pätkii tää yhteys, on vaikeuksia kirjoittaa.

Tiedät kyllä itsekin vastaukset kysymyksiisi. Pätkii tosiaan...ja pahemman kerran, mutta ei täällä päässä.

• juutal. kiinnostunut
        KTP kirjoitti:

Tiedät kyllä itsekin vastaukset kysymyksiisi. Pätkii tosiaan...ja pahemman kerran, mutta ei täällä päässä.

No, on minulla käsitykset erilaisista asioista, mutta en nyt voi sanoa kovin hyvin tietäväni. Ei minulle kukaan ole koskaan tätä uskontoa kunnolla selittänyt, siksi kysynkin. Kaikki tietoni ovat hajanaisia, olen ymmärtänyt kuunnellessani ja kysyessäni. Eikös tämä ole oikein, eivätkö juutalaisuuteen kuulu nimenomaan kysymykset? Mutta itse uskon syvin olemus, sitä en tunne. Olen synagogassa katsellut ja kuunnellut ja halunnut ymmärtää.

Kun kauan sitten seisoin Muurilla ja nojasin siihen otsaani muiden vierellä, tunsin, että siinä oli J-la ja se oli oikeastaan koko uskoni.

• juutal. kiinnostunut
        KTP kirjoitti:

KTP: "Tiedät kyllä itsekin vastaukset kysymyksiisi".

Ajattelin, mitä tarkoitit tuolla. Mahdollisesti tuo oli jopa kohteliaisuus.

Olin aikoinaan niin paljon tekemisissä juutalaisuuden kanssa, että oikeastaan omaksuin juutalaisuuden ja israelilaisuuden itseeni, toisinsanoen, olen tietyssä mielessä ollut juutalainen vuosikymmeniä, kasvoin nuoresta pitäen juutalaisten vierellä. Olen niistä ajoista lähtien uskonut mielessäni juutalaisittain, vaikka yhteys katkesi. En ole kuitenkaan kuulunut juutalaiseen seurakuntaan, vaan ollut muun uskoinen. On ollut kaksi uskontoa vierekkäin.

• aito israelson

Rukoileminen on henkilökohtainen asia, muiden puolesta ei voi vastata, kukin rukoilee henkilökohtaiset rukouksensa miten rukoilee, mutta juutalaisuudessa on tietyt määrätyt rukoukset jotka rukoillaan tiettynä aikana jos noudatetaan uskonnon määryksiä sekä siunaukset jotka sanotaan tietyissä tilanteissa.
      Jumala juutalaisuudessa ei ole etäinen- ei kai mikään uskonto pidä omaa jumalaansa etäisenä ?

• juutal. kiinnostunut

Olen aikoinaan tuntenut uskovaisia juutalaisia ja keskustellutkin, juutalaisuuden ehdoilla, siis en käännyttääkseni omaan uskooni. Itseasiassa kun juttelin erään vanhemman miehen kanssa, niin huomasin, että ajattelu ja ymmärrys J-lan olemuksesta oli jokseenkin samanlainen.

Israelissa tunsin paikallisia nuoria, vietettiin yhdessä mm. Yom Kippur ja kävimme Muurilla. Näille nuorille J-la oli jotenkin vieraampi ja neuvoin heitä vaan rukoilemaan ja kerroin, että kyllä J-la vastaa, jos rukoilee oikealla tavalla ja hartaasti. Heitä hiukan hymyilytti "nozrin" jutut. Itse halusin usein käydä Muurilla ja rukoilin sitä vasten J-laa.

Omien kaukaisten juurieni vuoksi olen parin viime vuoden ajan sytyttänyt Sapatti-kynttilät, sekä lukenut rukoukset hepreaksi, netistä ottamieni tekstien mukaan. Muutoin en osaa juhlia viettää, vaikka näinkin aikoinaan paljon näitä juhlien viettoja.
        *

• Jos keskustelua
        juutal. kiinnostunut kirjoitti:

Olen aikoinaan tuntenut uskovaisia juutalaisia ja keskustellutkin, juutalaisuuden ehdoilla, siis en käännyttääkseni omaan uskooni. Itseasiassa kun juttelin erään vanhemman miehen kanssa, niin huomasin, että ajattelu ja ymmärrys J-lan olemuksesta oli jokseenkin samanlainen.

Israelissa tunsin paikallisia nuoria, vietettiin yhdessä mm. Yom Kippur ja kävimme Muurilla. Näille nuorille J-la oli jotenkin vieraampi ja neuvoin heitä vaan rukoilemaan ja kerroin, että kyllä J-la vastaa, jos rukoilee oikealla tavalla ja hartaasti. Heitä hiukan hymyilytti "nozrin" jutut. Itse halusin usein käydä Muurilla ja rukoilin sitä vasten J-laa.

Omien kaukaisten juurieni vuoksi olen parin viime vuoden ajan sytyttänyt Sapatti-kynttilät, sekä lukenut rukoukset hepreaksi, netistä ottamieni tekstien mukaan. Muutoin en osaa juhlia viettää, vaikka näinkin aikoinaan paljon näitä juhlien viettoja.
        *

käydään juutalaisuuden ehdoilla ilman mitään käännytystavoitetta, niin asiaa ei tarvitse edes mainita.

• 7+7

Kristityillä on äärimmäinen pelko siitä, että ihmiset kääntyvät juutalaisuuteen.

Mistähän syystä ?

• juutal. kiinnostunut

Ehkä jotain tuollaista ilmapiiriä olen itsekin havainnut.
        En tiedä pelkäävätkö he varsinaisesti, mutta luulisin, että "hämmentyneitä", on oikeampi sana. Papisto ehkä miettii syytä, mikä juutalaisuudessa vetää ihmisiä puoleensa.

• Tosimies.

Niin on muuten, nyt vasta tajusin itsekkin, mutta miksiköhän??
        Mitä ihmettä se on heiltä pois?

Tunnettu suomalainen juutalainen naisnäyttelijä sanoi haasttattelussa että uskonto on henkkohtasia eikä koskaan ole ymmärtänyt "värväämistä" ja on niin oikeassa kuin voi olla.

Monta krisulia maailmassa olisikaan ilman pakottamista, värväänmistä jne??

• 7+18

Kristityt ovat odottaneet kaksituhatta vuotta että juutalaisista tulee kristittyjä ja juutalaiset ryhtyvät saarnaamaan evankeliumia. Pettymystä on vaikea niellä, koska sitä ei tule tapahtumaan.

Papisto on hiljaa, koska todellisuudessa tietävät että heidän aikansa alkaa olla ohi.

Juutalaisuus tulee kiinnostamaan enenevässä määrin, ihmiset ovat juurettomia ja kaipaavat yhteyttä oikeissa arvoissa, ja muualta niitä ei enää löydy kuin juutalaisuudesta.

• juutal. kiinnostunut

Juutalaisuus on perususkonto, alku, siitä lähtee kuin oksina muita uskontoja.
        Kun muut uskonnot alkavat horjua, ihmiset muistavat, missä on alku ja jonka totuus pysyy, eikä horju.

Toisaalta uskonto ja usko eivät välttämättä ole sama asia. Uskosta on vaikeampi luopua, mutta kylläkin uskomuksista.

• 16+15

Niin, ja oletko tullut ajatelleeksi, että uskottomuuden vastakohta ei ole usko, vaan uskollisuus. Olla uskollinen.

Uskollinen on luotettava......juutalaiset ovat olleet uskollisia, se on suuresti kunnioitettavaa.

• juutal. kiinnostunut

Hyvää Itsenäisyyspäivää!

Kyllä. Nuo sanat usko, uskonto, uskollisuus, uskottomuus pitävät sisällään eri käsitteitä.
        Juutalaiset ovat varmasti olleet uskollisia, alusta asti.
        "Aabraham uskoi J-laa". J-la antoi hänelle arvon silloin ja antaa edelleenkin arvon hänen lapsilleen.

Juutalaisuus on kestänyt läpi hyvien ja pahojen aikojen. Uskon kannalta vaarallisempia ovat "hyvät" ajat, silloin ihmiset usein heittäytyvät itsetyytyväisyyteen, mutta pahoina aikoina ihmiset usein muistavat J-lan. Olisikin viisautta muistaa Häntä pahana päivänä ja kiittää hyvänä päivänä.

Tässä Tevje kertoo perinteistä, jotka ovat pitäneet kansan yhtenäisenä:
        http://www.youtube.com/watch?v=gRdfX7ut8gw

*

• juutal. kiinnostunut

Sävelmä Korobushka on varmasti yksi tunnetuimpia venäläisiä sävelmiä.
      Seuraavalla videolla Korobuska soitetaan selvästi jiddishvaikutteisesti.
      Onko Korobushka alunperin venäjänjuutalainen sävelmä? Esitys kannattaa kuunnella todella tarkkaan ja rauhassa, se on suorastaan juutalainen kertomus.

Bond: Korobushka
      http://www.youtube.com/watch?v=2oGMJ0CTREo

*

• golda

Tämä viikko uutena kirjoittajana tällä foorumilla on ollut opettavainen.

Olen taas ikäänkuin sisältäpäin nähnyt elämän yhteiskunnassa ikäänkuin juutalaisen silmin. Välittömästi kun itse alkaa tunnustaa juutalaisuutta, sillä on seurauksensa. Ystävinäkin pidettyjen ihmisten käytös voi muuttua tylyksi. Muutoinkin heitä ja asioita, joihin on ennen uskonut, alkaa katsoa toisin silmin. Eräälläkin muka ystävinä esiintyvien kristittyjen foorumilla minua itseäni viikko sitten jopa nimiteltiin, jonka asian otin (en aivan) tyynesti kunniana vastaan. Tämä ei ollut heiltä ensimmäinen kerta. Pari päivää tämän jälkeen erosin kristillisestä kirkosta, myös suhde itse kristittyihin etääntyy. Heissäkin on ystävällisiä ja hyvää tarkoittavia ihmisiä, mutta myös ymmärtämättömyyttä.

Vaikken ole vielä voinut ortodoksisesti todistaa juutalaisuuttani, he, isät ovat kuitenkin olemassa.

Kun tulipalo syttyy, ihminen pyrkii ensimmäiseksi pelastamaan rakkaimman esineensä. Olen tajunnut, mikä elämässäni on ollut kaikkein rakkainta.

*

• Esther***

golda,
      rabbinistinen ortodoksijuutailainen uskonto ei ole oikeaa ja aitoa juutalaisuutta.
      Messiaanisena voin sen vakuuttaa.
      Vain usko todelliseen Vapahtajaan vie aitoon juutalaisuuteen. Kristittykin tietää mistä kirjoitan, ja valitettavasti vastustaa sitä jo pelkkänä ajatuksenakin. Kirkkouskovaisuus nimittäin kavahtaa aitoa hebrealaista messiaanisuutta, ja orodoksijuutalaisuus tekee samoin.

Löydä Messias, JHWH, elämääsi, niin löydät Tien, Totuuden ja Elämän.

siunaavin terveisin, uskova

• Esther***

valitan kirjoitusvirheitä..

• KTS (Ei kirj.)
        Esther*** kirjoitti:

valitan kirjoitusvirheitä..

Onkos Esteri ihan juutalaissyntyinen messiaaninen vai pelkkä suomalaissyntyinen halpa kopio?

;O)

• golda

Vakuutan, että Herra, hebrealaisten Jumala, JHWH, on minun Jumalani.

• Esther***
        golda kirjoitti:

Ymmärrätkö Golda, kuka Messias on, ja että Hän on JHWH..
        luulenpa, ettet ymmärrä kun haluat mennä mukaan ortodoksijuutalaisuuteen.

• golda
        golda kirjoitti:

Minä olen vasta paremmin tutustumassa juutalaiseen uskoon. Olen tuntenut tätä jonkun verran, ollut paljon mukana, mutta itse opillisesti en tunne kovin hyvin.

Mutta varmuudella olen tuntenut suuren Jumalan pyhyyden läsnäolon sekä synagogassa, Muurilla, kuin myös esim. sapattirukouksissa ja muissa pyhissä juhlissa. Joskus juttelin jonkun verran erään uskovaisen vanhan miehen kanssa ja kysyin jotain J-lasta, en huomannut mitään, mitä en olisi uskonut samoin.

J-la on Nimessään, sen neljässä kirjaimessa.

• Esther***
        golda kirjoitti:

Minä olen vasta paremmin tutustumassa juutalaiseen uskoon. Olen tuntenut tätä jonkun verran, ollut paljon mukana, mutta itse opillisesti en tunne kovin hyvin.

Mutta varmuudella olen tuntenut suuren Jumalan pyhyyden läsnäolon sekä synagogassa, Muurilla, kuin myös esim. sapattirukouksissa ja muissa pyhissä juhlissa. Joskus juttelin jonkun verran erään uskovaisen vanhan miehen kanssa ja kysyin jotain J-lasta, en huomannut mitään, mitä en olisi uskonut samoin.

J-la on Nimessään, sen neljässä kirjaimessa.

Messias Yeshua on JHWH. Hänellä on todistus itsestään.
        Tiedät sen varmaan jos olet lukenut BritChadashaa.
        Niin, ja ilmoittaa Hän itsensä Tanachissakin. Lue ja näe.

• 10+8

Missä olet käynyt synagogassa. Voiko sinne mennä noin vain ?
      Kerro mitä siellä tapahtuu, onko siellä samanlainen ohjelmajärjestys kuin kirkossa.

• golda

Tällä foorumilla pitäisi puhua juutalaisesta uskonnosta ja kaikesta juutalaisuuteen liittyvästä.

Puhutaan vaikkapa Jerusalemin vanhasta temppelistä, sekä uudesta temppelistä.

En ole käynyt aikoihin Israelissa, joten en tiedä tästä uudesta temppeli-hankkeesta oikein mitään. Jerusalemiin on ilmeisesti rakennettu uusi iso synagoga, eli temppeli. Voitteko kertoa siitä?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua

Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä
      Äänekoski
      98
      2023
    2. Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa

Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.
      Maailman menoa
      286
      1837
    3. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      321
      1654
    4. Martina lähdössä Ibizalle

Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      201
      1534
    5. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      30
      1083
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      93
      1081
    7. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      51
      1027
    8. Avustikset peruttu.

Aettokosken ampuraan rahat otettu poekkeen valtiolle.
      Suomussalmi
      57
      1004
    9. Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg

parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤
      Ikävä
      56
      998
    10. 67
      964
    Aihe