Osalle kristityistä näyttää olevan selvää, että homoseksuaalisen taipumuksen toteuttajille, jotka eivät parannusta tee, tämä luetaan synniksi, joka vie kadotustuomioon. Olenko ymmärtänyt oikein?
Miten mielestänne käy sellaisen kristityn, joka on itse hetero, mutta joka hyväksyy homoseksuaalisuuden eikä huomauta homokaverilleen tämän homoliitossa elämisestä? Onko homoudesta nuhtelematta jättäminen kadottava synti?
Kuka laatii taivaan valtakunnan Linnan juhlien vieraslistan ja millä perusteilla?
Kysymys
43
137
Vastaukset
- ei kuule kiinnosta
ei jaksas jauhaa noista homoista ................bläääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääh
Eikä täällä kukan uskova enää kirjottele edes joten, mee tekee kinkkuleipä tai jotain. - Paaavo
Jos ei tuomitse ja paheksu homoja toimii Raamatun vastaisesti.
Joo...Helvetti kopajaa sellaisillekkin, jotka hyväksyy synnin..Taneli-pappihan on luonnollisesti erimieltä, mutta hän vasta opetteleekin luterilaista uskoa. Hänhän opetti jopa väärin kasteesta. Hänkin on Helvetissä. Tosin minäkin olen siellä, joten hän pääsee onneksi itseään parempaan seuraan....Mavetismilaisuuden Helvetti on luterilaiselle taivas...
Tuohon alkuperäiseen kysymykseen pitäisi ensin etsiä vastausta uskosta. Mitä usko on. Onko usko sitä, että uskoo Jeesuksen opetuksiin ja elää niden mukaan...Sillä perusteella jokainen luterilaisen kirkon jäsen olisi Helvetissä. Kirkkohan opettaa väärin Raamatun mukaan....EIkä ole mikään yksittäinen kohta, vaan koko uskonto on Jeesuksen vastainen...
Mikäli taas usko on sitä, että riittää vain suun tunnustus uskomisen määrittelyyn, niin sitten taivaaseen pääsee kuka tahansa. Papit ei tykkää puhua Helvetistä muutenkaan, kun se osoittaa heidän uskontonsa olevan sadistinen uskonto. Heidän luterilaisen uskontonsa mukaisesti pitäisi puhua siitä Helvetistä, sillä vain pelastuksen saarnaaminekin aiheutti Helvettituomion ...tunnustuskirjojen mukaan...Vai mitä Tane?iaurwen
Miten mielestänne käy sellaisen kristityn, joka on itse hetero, mutta joka hyväksyy homoseksuaalisuuden eikä huomauta homokaverilleen tämän homoliitossa elämisestä?
_______
Hesekiel 33:39 --> menettää sielunsa.
Hesekiel:
3:18 Jos minä sanon jumalattomalle: sinun on kuolemalla kuoltava, mutta sinä et häntä varoita etkä puhu varoittaaksesi jumalatonta hänen jumalattomasta tiestänsä, että pelastaisit hänen henkensä, niin jumalaton kuolee synnissänsä, mutta hänen verensä minä vaadin sinun kädestäsi
Hesekiel:
33:8 Jos minä sanon jumalattomalle: jumalaton, sinun on kuolemalla kuoltava, mutta sinä et puhu varoittaaksesi jumalatonta hänen tiestänsä, niin se jumalaton kuolee synnissänsä, mutta hänen verensä minä vaadin sinun kädestäsi.
33:9 Mutta jos sinä varoitat jumalatonta hänen tiestänsä, että hän kääntyisi siltä pois, eikä hän tieltänsä käänny, niin hän kuolee synnissänsä, mutta sinä olet sielusi pelastanut
3. Moos.
19:17 Älä vihaa veljeäsi sydämessäsi, vaan nuhtele lähimmäistäsi, ettet joutuisi hänen tähtensä syynalaiseksi.Heistä on myös ennustanut Henok, Aadamista seitsemäs: "Katso, Herra tulee pyhiensä tuhatlukuisen joukon kanssa 15 ja panee jokaisen tuomiolle. Hän rankaisee kaikkia jumalattomia jokaisesta teosta, jonka he jumalattomuudessaan ovat tehneet, ja kaikista julkeista puheista, joita nuo jumalattomat syntiset ovat häntä vastaan puhuneet." 16 Nuo ihmiset ovat osaansa tyytymättömiä valittelijoita, jotka elävät himojensa vallassa. Heidän puheensa ovat suurellisia, ja omaa etuaan tavoitellen he mielistelevät ihmisiä.
http://www.evl.fi/raamattu/1992/Juud.1.html#o1
Näitähän riittää uudessa testamentissa..Pertsa, Raamatun suoraluku antaa siis aihetta olettaa, että kaikki homouden hyväksyvät kristityt ovat tiellä h*lvettiin?
Mainitsemasi Raamatun kohdat kuuluvat kuitenkin kaikki Vanhaan testamenttiin. Eivätkö Vanhan testamentin määräykset menneet pois voimasta Uuden liiton solmimisen jälkeen? Löytyykö UT:sta jotain nykykristittyä sitovaa menettelytapaa homoystävien suhteen?iaurwen kirjoitti:
Pertsa, Raamatun suoraluku antaa siis aihetta olettaa, että kaikki homouden hyväksyvät kristityt ovat tiellä h*lvettiin?
Mainitsemasi Raamatun kohdat kuuluvat kuitenkin kaikki Vanhaan testamenttiin. Eivätkö Vanhan testamentin määräykset menneet pois voimasta Uuden liiton solmimisen jälkeen? Löytyykö UT:sta jotain nykykristittyä sitovaa menettelytapaa homoystävien suhteen?Olen kuullut, että teidän keskuudessanne on haureutta, jopa sellaista mitä ei tavata edes pakanakansojen parissa: eräskin elää äitipuolensa kanssa. 2 Ja te vielä pöyhkeilette, vaikka teillä olisi ollut syytä surra ja erottaa joukostanne mies, joka on syyllistynyt tuollaiseen. 3 Vaikka minä ruumiillisesti olen poissa luotanne, olen kuitenkin hengessä läsnä ja olen kuin paikalla olevana jo päättänyt, mitä syylliselle on tehtävä. 4 Kun te olette yhdessä koolla Herramme Jeesuksen nimessä ja minun henkeni ja Herramme Jeesuksen voima ovat läsnä, 5 tuo mies on luovutettava Saatanalle ja niin annettava hänen ruumiinsa tuhoutua, jotta hänen henkensä pelastuisi Herran päivänä.
6 Te teette väärin, kun kerskutte. Ettekö tiedä, että pieni määrä hapatetta hapattaa koko taikinan? 7 Puhdistakaa siis talonne hapantaikinasta, niin että teistä tulee uusi taikina. Happamattomiahan te olettekin, sillä meidän pääsiäislampaamme, Kristus, on jo teurastettu. 8 Meidän on siis aika viettää juhlaa, ei vanhan pahuuden ja kelvottomuuden hapattamina, vaan happamattomina, vilpittömyydessä ja totuudessa.
9 Sanoin kirjeessäni teille, että teidän ei pidä olla tekemisissä siveettömästi elävien kanssa. 10 En tarkoittanut tämän maailman siveettömiä enkä ahneita, riistäjiä tai epäjumalanpalvelijoita, sillä silloinhan teidän pitäisi lähteä kokonaan pois maailmasta. 11 Nyt täsmennän vielä: jos jotakuta sanotaan veljeksi mutta hän on siveetön tai ahne, epäjumalanpalvelija, pilkkaaja, juomari tai riistäjä, älkää olko tekemisissä hänen kanssaan. Älkää edes aterioiko tällaisen kanssa. 12 Ei kai minun asiani ole tuomita ulkopuolisia? Ettehän tekään tuomitse muita kuin omaan piiriinne kuuluvia. 13 Ulkopuoliset tuomitsee Jumala. "Poistakaa keskuudestanne se, joka on paha."
http://www.evl.fi/raamattu/1992/1Kor.5.html#o8
Tuosta voisi vääntää jotakin...Lisäksi Johanneksen, Pietarin ja Juudaksen kirjeissä varoitetaan vääristä profeetoista..
Jokainen, joka tekee syntiä, syyllistyy laittomuuteen, sillä synti merkitsee Jumalan lain rikkomista. 5 Mutta te tiedätte, että Kristus, joka on synnitön, tuli ottamaan pois synnit. 6 Syntiä ei tee kukaan, joka hänessä pysyy. Ei kukaan, joka tekee syntiä, ole häntä nähnyt eikä tunne häntä.
http://www.evl.fi/raamattu/1992/1Joh.3.html#o10
Kun siis Kristus on ruumiissaan kärsinyt, niin olkaa tekin valmiita kärsimään, jotta eläisitte jäljellä olevan maallisen elämänne Jumalan tahdon mukaisesti ettekä ihmisten himoja seuraten. Sillä se, joka on ruumiissaan kärsinyt, on luopunut synnistä. 3 Aivan riittämiin te menneenä aikana elitte niin kuin pakanat tahtovat, ryvitte irstaudessa ja himoissa, juoppoudessa, mässäilyissä ja juomingeissa ja palvelitte epäjumalia jumalattomin menoin. 4 Nyt he kummeksuvat sitä, että te ette enää riennä heidän kanssaan samaan riettauden virtaan, ja syytävät herjauksiaan.
http://www.evl.fi/raamattu/1992/1Piet.4.html#o10
Rakkaat ystävät! Muistakaa te, mitä Herramme Jeesuksen Kristuksen apostolit ovat ennalta puhuneet. 18 Hehän sanoivat teille, että lopun aikoina tulee pilkkaajia, jotka elävät jumalattomien himojensa vallassa. 19 Nämä luokittelevat ihmisiä, vaikka itse ovat ajatuksiltaan maallisia, Henkeä vailla.
http://www.evl.fi/raamattu/1992/Juud.1.html#o1iaurwen kirjoitti:
Pertsa, Raamatun suoraluku antaa siis aihetta olettaa, että kaikki homouden hyväksyvät kristityt ovat tiellä h*lvettiin?
Mainitsemasi Raamatun kohdat kuuluvat kuitenkin kaikki Vanhaan testamenttiin. Eivätkö Vanhan testamentin määräykset menneet pois voimasta Uuden liiton solmimisen jälkeen? Löytyykö UT:sta jotain nykykristittyä sitovaa menettelytapaa homoystävien suhteen?Iaurwen sanoi :
Pertsa, Raamatun suoraluku antaa siis aihetta olettaa, että kaikki homouden hyväksyvät
kristityt ovat tiellä h*lvettiin?
21:27 Eikä sinne ole pääsevä mitään epäpyhää eikä ketään kauhistusten tekijää eikä valhettelijaa, vaan ainoastaan ne, jotka ovat kirjoitetut Karitsan elämänkirjaan.
Aina on kuitenkin mahdollisuus tehdä parannus jos sitä rehellisesti haluaa.
Mooseksen laki ei koske pakanakristittyjä , mutta se on aina hyvä ohjeellisessa mielessä vaikka kaikki sen 613 pykälää eivät enää ole meitä varten.
On kuitenkin yleispäteviä kohtia jotka koskevat kuten esimerkiksi dekalogi ja varmasti paljon muutakin.
Itse neuvoisin niin,että Jumalan oikea ja väärä vanhassa liitossa ovat samalla tavoin oikeaa ja väärää uudessa liitossa. On erittäin väärin sanoa, että Mooseksen laki ei olisi enää pätevä! On totta, että osa sen säädöksistä liittyi vanhaan liittoon eikä siten enää koske meitä uuden liiton uskovia, mutta tämä ei tarkoita, että meidän pitäisi heittää Mooseksen laki romukoppaan. Meidän on edelleen luettava Mooseksen lakia ja OPITTAVA siitä asioita.
Tuossa on nyt veljien eli nykykristittyjen roolista homoystävien suhteen.
Homonkin tulisi tällöin olla veli eli kristitty,mutta oli miten oli nuhdeltava on minun mielestäni , koska
siten voit pelastaa homoystäväsi siielun.
Jos joku näkee veljensä tekevän syntiä, joka ei ole kuolemaksi , niin hänen tulee ensin rukoilla tämän veljen puolesta, että hän saisi elämän tai oikeammin pysyisi Kristuksessa. (1Joh 5:15-18.) Jos veli jatkaa synnin tekemistä eikä hylkää mielenmuutoksen kautta syntiään, niin silloin on nuhdeltava häntä kahden kesken, jotta voitettaisiin veli takaisin suoralle tielle evankeliumin totuuden mukaan. (Matt 18:15-18.) Nuhtelu tarkoittaa silloin veljen synnin paljastamista ja toteen näyttämistä: nuhtelijan tulee silloin pystyä todistamaan veli syypääksi syntiin ja saada hänet häpeämään syntejään. Jos veli ei ota vaarin nuhteista ja ojentaudu totuuden sanan mukaan, niin sitten on otettava mukaan yksi tai kaksi muuta veljeä ja nuhdeltava syntiin langennutta uudestaan. Mikäli syntiä tekevä ei vieläkään kuule nuhtelijoita ja ota opikseen, niin sitten asia on vietävä seurakunnalle eli käytännössä seurakunnan vanhimmat käsittelevät asian ja erottavat tarvittaessa "pahan" pyhien keskuudesta. (1Kor 5:1-13; 2Kor 6:14-18.) Kaiken tämän tulee tapahtua Hengen johdossa ja rakkaudessa juuri niin kuin Sana opettaa.pertsa2012 kirjoitti:
Iaurwen sanoi :
Pertsa, Raamatun suoraluku antaa siis aihetta olettaa, että kaikki homouden hyväksyvät
kristityt ovat tiellä h*lvettiin?
21:27 Eikä sinne ole pääsevä mitään epäpyhää eikä ketään kauhistusten tekijää eikä valhettelijaa, vaan ainoastaan ne, jotka ovat kirjoitetut Karitsan elämänkirjaan.
Aina on kuitenkin mahdollisuus tehdä parannus jos sitä rehellisesti haluaa.
Mooseksen laki ei koske pakanakristittyjä , mutta se on aina hyvä ohjeellisessa mielessä vaikka kaikki sen 613 pykälää eivät enää ole meitä varten.
On kuitenkin yleispäteviä kohtia jotka koskevat kuten esimerkiksi dekalogi ja varmasti paljon muutakin.
Itse neuvoisin niin,että Jumalan oikea ja väärä vanhassa liitossa ovat samalla tavoin oikeaa ja väärää uudessa liitossa. On erittäin väärin sanoa, että Mooseksen laki ei olisi enää pätevä! On totta, että osa sen säädöksistä liittyi vanhaan liittoon eikä siten enää koske meitä uuden liiton uskovia, mutta tämä ei tarkoita, että meidän pitäisi heittää Mooseksen laki romukoppaan. Meidän on edelleen luettava Mooseksen lakia ja OPITTAVA siitä asioita.
Tuossa on nyt veljien eli nykykristittyjen roolista homoystävien suhteen.
Homonkin tulisi tällöin olla veli eli kristitty,mutta oli miten oli nuhdeltava on minun mielestäni , koska
siten voit pelastaa homoystäväsi siielun.
Jos joku näkee veljensä tekevän syntiä, joka ei ole kuolemaksi , niin hänen tulee ensin rukoilla tämän veljen puolesta, että hän saisi elämän tai oikeammin pysyisi Kristuksessa. (1Joh 5:15-18.) Jos veli jatkaa synnin tekemistä eikä hylkää mielenmuutoksen kautta syntiään, niin silloin on nuhdeltava häntä kahden kesken, jotta voitettaisiin veli takaisin suoralle tielle evankeliumin totuuden mukaan. (Matt 18:15-18.) Nuhtelu tarkoittaa silloin veljen synnin paljastamista ja toteen näyttämistä: nuhtelijan tulee silloin pystyä todistamaan veli syypääksi syntiin ja saada hänet häpeämään syntejään. Jos veli ei ota vaarin nuhteista ja ojentaudu totuuden sanan mukaan, niin sitten on otettava mukaan yksi tai kaksi muuta veljeä ja nuhdeltava syntiin langennutta uudestaan. Mikäli syntiä tekevä ei vieläkään kuule nuhtelijoita ja ota opikseen, niin sitten asia on vietävä seurakunnalle eli käytännössä seurakunnan vanhimmat käsittelevät asian ja erottavat tarvittaessa "pahan" pyhien keskuudesta. (1Kor 5:1-13; 2Kor 6:14-18.) Kaiken tämän tulee tapahtua Hengen johdossa ja rakkaudessa juuri niin kuin Sana opettaa."Jos joku näkee veljensä tekevän syntiä, joka ei ole kuolemaksi , niin hänen tulee ensin rukoilla tämän veljen puolesta, että hän saisi elämän tai oikeammin pysyisi Kristuksessa. "
Homostelu oli kuolemaksi...Joten tuossa ei olisi voinut edes auttaa homoja. Tuossa ei jää vaihtoehdoksi kuin karkottaa jäsen seurakunnasta ja jättää tämä Jumalan tuomittavaksi...Kuten Raamattu käskee tekemään.mave kirjoitti:
"Jos joku näkee veljensä tekevän syntiä, joka ei ole kuolemaksi , niin hänen tulee ensin rukoilla tämän veljen puolesta, että hän saisi elämän tai oikeammin pysyisi Kristuksessa. "
Homostelu oli kuolemaksi...Joten tuossa ei olisi voinut edes auttaa homoja. Tuossa ei jää vaihtoehdoksi kuin karkottaa jäsen seurakunnasta ja jättää tämä Jumalan tuomittavaksi...Kuten Raamattu käskee tekemään.mave sanoi :
Homostelu oli kuolemaksi..
Jos uskova tekee syntiä kuolemaksi, niin hän luopuu silloin Herrasta synnin pettämänä ja paaduttaa sydämensä. Hän menettää Pyhän Hengen ja pelastuksen. Sellaisen puolesta ei Johanneksen mukaan ole rukoiltava.
Homous ei kuitenkaan ollut kuolemansynti ja koko tuo käsite on vähän epäselvä.
Paavalin mukaan seurakunnassa oli myös parannuksen tehneitä miehimyksiä :
1.Korinttolaiskirje:
6:9 Vai ettekö tiedä, etteivät väärät saa periä Jumalan valtakuntaa? Älkää eksykö. Eivät huorintekijät, ei epäjumalanpalvelijat, ei avionrikkojat, ei hekumoitsijat eikä MIEHIMYKSET,
6:10 eivät varkaat, ei ahneet, ei juomarit, ei pilkkaajat eivätkä anastajat saa periä Jumalan valtakuntaa.
6:11 Ja TUOMMOISIA TE OLITTE, JOTKUT TEISTÄ; mutta te olette vastaanottaneet peson, te olette pyhitetyt, te olette vanhurskautetut meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä ja meidän Jumalamme Hengessä.pertsa2012 kirjoitti:
mave sanoi :
Homostelu oli kuolemaksi..
Jos uskova tekee syntiä kuolemaksi, niin hän luopuu silloin Herrasta synnin pettämänä ja paaduttaa sydämensä. Hän menettää Pyhän Hengen ja pelastuksen. Sellaisen puolesta ei Johanneksen mukaan ole rukoiltava.
Homous ei kuitenkaan ollut kuolemansynti ja koko tuo käsite on vähän epäselvä.
Paavalin mukaan seurakunnassa oli myös parannuksen tehneitä miehimyksiä :
1.Korinttolaiskirje:
6:9 Vai ettekö tiedä, etteivät väärät saa periä Jumalan valtakuntaa? Älkää eksykö. Eivät huorintekijät, ei epäjumalanpalvelijat, ei avionrikkojat, ei hekumoitsijat eikä MIEHIMYKSET,
6:10 eivät varkaat, ei ahneet, ei juomarit, ei pilkkaajat eivätkä anastajat saa periä Jumalan valtakuntaa.
6:11 Ja TUOMMOISIA TE OLITTE, JOTKUT TEISTÄ; mutta te olette vastaanottaneet peson, te olette pyhitetyt, te olette vanhurskautetut meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä ja meidän Jumalamme Hengessä."Jos mies makaa miehen kanssa niin kuin naisen kanssa maataan, he ovat molemmat tehneet kauhistuttavan teon ja heidät on surmattava. He ovat itse ansainneet kuolemansa." 3. mooses 20 luku 13 jae.
Kyllä tuossa käsketään tappamaan sellainen. Juutalaisuudessa ei voinut olla miehimyksiä, mutta kreikkalaiset oli tunnetusti molempien astioiden käyttäjiä...Korintti kun oli kreikkalainen kaupunki. Siitä se mopo lähti keuliin. Tuo on muuten hassua, että tuolla vedotaan lakiin samassa kirjeessä, mutta silti siitä livetään myöhemmin.mave kirjoitti:
"Jos mies makaa miehen kanssa niin kuin naisen kanssa maataan, he ovat molemmat tehneet kauhistuttavan teon ja heidät on surmattava. He ovat itse ansainneet kuolemansa." 3. mooses 20 luku 13 jae.
Kyllä tuossa käsketään tappamaan sellainen. Juutalaisuudessa ei voinut olla miehimyksiä, mutta kreikkalaiset oli tunnetusti molempien astioiden käyttäjiä...Korintti kun oli kreikkalainen kaupunki. Siitä se mopo lähti keuliin. Tuo on muuten hassua, että tuolla vedotaan lakiin samassa kirjeessä, mutta silti siitä livetään myöhemmin.mave sanoi :
Kyllä tuossa käsketään tappamaan sellainen.
_______
Katso tuo 1.Korinttolaiskirje 6:9-11 siinä on homot päässeet luikahtamaan ilman hengen menetystä seurakuntaan ja heidän on sallittu tehdä parannus.
Mooseksen laki ei apostolien kokouksen mukaan sido pakanakristittyjä ,mutta
kyllä minä otan oppia myös sieltä.
Uuden testamentin homoklausuulit ovat ilman kuolemanrangaistuksia.
1.Korinttolaiskirje:
6:11 Ja TUOMMOISIA TE OLITTE, JOTKUT TEISTÄ; mutta te olette vastaanottaneet peson, te olette pyhitetyt, te olette vanhurskautetut meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä ja meidän Jumalamme Hengessä.pertsa2012 kirjoitti:
mave sanoi :
Kyllä tuossa käsketään tappamaan sellainen.
_______
Katso tuo 1.Korinttolaiskirje 6:9-11 siinä on homot päässeet luikahtamaan ilman hengen menetystä seurakuntaan ja heidän on sallittu tehdä parannus.
Mooseksen laki ei apostolien kokouksen mukaan sido pakanakristittyjä ,mutta
kyllä minä otan oppia myös sieltä.
Uuden testamentin homoklausuulit ovat ilman kuolemanrangaistuksia.
1.Korinttolaiskirje:
6:11 Ja TUOMMOISIA TE OLITTE, JOTKUT TEISTÄ; mutta te olette vastaanottaneet peson, te olette pyhitetyt, te olette vanhurskautetut meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä ja meidän Jumalamme Hengessä.Jos laki ei koske pakanakristittyjä, niin miksi sitten Paavali vetoaa tuossa samassa kirjeessä korinttilaisiin naisten hiljentämisestä lakiin perustuen?
"naisten tulee olla vaiti seurakunnan kokouksissa. Heidän ei ole lupa puhua, vaan heidän on oltava kuuliaisia, niin kuin lakikin sanoo. "
Selitäs tuo?mave kirjoitti:
Jos laki ei koske pakanakristittyjä, niin miksi sitten Paavali vetoaa tuossa samassa kirjeessä korinttilaisiin naisten hiljentämisestä lakiin perustuen?
"naisten tulee olla vaiti seurakunnan kokouksissa. Heidän ei ole lupa puhua, vaan heidän on oltava kuuliaisia, niin kuin lakikin sanoo. "
Selitäs tuo?mave sanoi :
os laki ei koske pakanakristittyjä, niin miksi sitten Paavali vetoaa tuossa samassa kirjeessä korinttilaisiin naisten hiljentämisestä lakiin perustuen?
1.Korinttolaiskirje:
14:34 olkoot vaimot vaiti teidänkin seurakunnankokouksissanne, sillä heidän ei ole lupa puhua, vaan olkoot alamaisia, niinkuin lakikin sanoo
ja alla laki sanoo jotakin :
1.Mooseksen kirja :
3:16 Ja vaimolle hän sanoi: "Minä teen suuriksi sinun raskautesi vaivat, kivulla sinun pitää synnyttämän lapsia; mutta mieheesi on sinun halusi oleva, ja hän on sinua VALLITSEVA."pertsa2012 kirjoitti:
mave sanoi :
os laki ei koske pakanakristittyjä, niin miksi sitten Paavali vetoaa tuossa samassa kirjeessä korinttilaisiin naisten hiljentämisestä lakiin perustuen?
1.Korinttolaiskirje:
14:34 olkoot vaimot vaiti teidänkin seurakunnankokouksissanne, sillä heidän ei ole lupa puhua, vaan olkoot alamaisia, niinkuin lakikin sanoo
1.Mooseksen kirja :
3:16 Ja vaimolle hän sanoi: "Minä teen suuriksi sinun raskautesi vaivat, kivulla sinun pitää synnyttämän lapsia; mutta mieheesi on sinun halusi oleva, ja hän on sinua VALLITSEVA."Joten valikoimalla sitten arvotaan ne säilyneet lait. Homoja saa syrjiä ja valkataan arvot joiden kanssa voi itse elää..Miten tuo oikeasti eroaa noista kukkahattutätien arpomisesta, sillä hekin valitsee haluamansa kohdat omien arvojen mukaisesti ja opettaa sen mukaisesti? Hehän ei tunne Raamattua oikeasti ollenkaan, mutta minä voisin täydellä heidän aivopierujansa joillakin sopivilla Raamantun pätkillä...Oikeastaan lähes mitä tahansa voitaisiin perustella Raamatulla.
Tekstiin mahtuu 5000 merkkiä ja nyt mua kiinnostaa kauheasti, että miten sinun tekniikka eroaa liberaaleista valkkaajista. Mikäli 5000 merkkiä ei riitä kertomiseen, niin jatka toiseen vastaukseen.pertsa2012 kirjoitti:
mave sanoi :
1.Korinttolaiskirje:
1.Mooseksen kirja :
3:16 Ja vaimolle hän sanoi: "Minä teen suuriksi sinun raskautesi vaivat, kivulla sinun pitää synnyttämän lapsia; mutta mieheesi on sinun halusi oleva, ja hän on sinua VALLITSEVA."pertsa
"Sieltä on osattava erottaa mikä ei enää koske meitä."
Tuohan avaa ovet aikamoiselle mielivallalle.iaurwen kirjoitti:
pertsa
"Sieltä on osattava erottaa mikä ei enää koske meitä."
Tuohan avaa ovet aikamoiselle mielivallalle.Iaurwen sanoi :
Tuohan avaa ovet aikamoiselle mielivallalle.
Muu laki eli lain kirja pantiin arkin sivulle todistukseksi Israelin kansaa vastaan.
Osa Vanhankin Liiton laeista on voimassa uudessa liitossakin ja ne ovat kirjoitettuna uudessa testamentissa.
Miten siis uuden liiton laki eroaa vanhasta?
1)Uhri ja puhtauslait ovat tarpeettomia ja kiellettyjä.
Jeesuksen veri PUHDISTAA ja Hänen uhrinsa oli kertakaikkinen SOVITUS syntiemme eteen.Kaikki uhraaminen vanhaan tyyliin
on kiellettyä.
2)Pappislait eivä ole voimassa uudessa liitossa.Meillä on käytössä yleinen pappeus.
3)Yhteiskunnalliset lait jotka yleensä koskivat vanhan Israelin teokratiaa eivät koske meitä. Esimerkkeinä voisi mainita vaikkapa
kuninkaan valitseminen, tuomiolait ja lait kansalaisuudesta. Enää ei tarvita ihmisten voitelemaa kuningasta, sillä Kristus on voideltu ja
hän on meidän kuninkaamme ja Herramme.
Uusi testamentti vahvistaa sen mikä Mooseksen laissa edelleen on voimassa.
4)Sapattilakia ei ole kumottu,koska se on ikuinen laki ,dekalogissa.Me uudessa liitossa vietämme lepopäivää ,ja siihen
juutalaisten moninaiset sapattisäädökset eivät koske meitä mutta kuitenkin :
4. Käsky
5:12 Ota vaari lepopäivästä, niin että sen pyhität...
Itse vietän lepopäivää ,jättämällä kaikki turhat touhuamiset pois
Pienen kasvihuoneeni kastelen ja saunan lämmitän.
5)Erinäiset moraalilait on uudistettu Uudessa Testamentissa - esimerkiksi ne paljon puhutut homopykälät.
Jeesus opetti, että laista ei poistu yksikään piirto, ennemmin katoavat taivas ja maa. Jumalan oikea ja väärä vanhassa liitossa ovat samalla tavoin oikeaa ja väärää uudessa liitossa. On erittäin väärin sanoa, että Mooseksen laki ei olisi enää pätevä! On totta, että osa sen säädöksistä liittyi vanhaan liittoon eikä siten enää koske meitä uuden liiton uskovia, mutta tämä ei tarkoita, että meidän pitäisi heittää Mooseksen laki romukoppaan. Meidän on edelleen luettava Mooseksen lakia ja OPITTAVA siitä asioita.
Kymmenen käskyä eli Siinain vuorella saatu laki pantiin arkkiin :
2.Mooseksen kirja
40:20 Sitten hän otti LAIN, pani sen arkkiin ja kiinnitti arkkiin korennot ja asetti armoistuimen arkin päälle
_________
Mooseksen muut lait pantiin arkin sivulle todistukseksi Israelin kansaa vastaan :
5.Mooseksen kirja
31:24 Ja kun Mooses oli kirjoittanut kirjaan tämän LAIN SANAT, alusta loppuun asti,
31:25 käski hän leeviläisiä, jotka kantoivat Herran liitonarkkia, sanoen:
31:26 "Ottakaa tämä LAIN KIRJA ja pankaa se Herran, teidän Jumalanne, liitonarkin sivulle, olemaan siellä TODISTAJANA SINUA VASTAAN.mave kirjoitti:
Joten valikoimalla sitten arvotaan ne säilyneet lait. Homoja saa syrjiä ja valkataan arvot joiden kanssa voi itse elää..Miten tuo oikeasti eroaa noista kukkahattutätien arpomisesta, sillä hekin valitsee haluamansa kohdat omien arvojen mukaisesti ja opettaa sen mukaisesti? Hehän ei tunne Raamattua oikeasti ollenkaan, mutta minä voisin täydellä heidän aivopierujansa joillakin sopivilla Raamantun pätkillä...Oikeastaan lähes mitä tahansa voitaisiin perustella Raamatulla.
Tekstiin mahtuu 5000 merkkiä ja nyt mua kiinnostaa kauheasti, että miten sinun tekniikka eroaa liberaaleista valkkaajista. Mikäli 5000 merkkiä ei riitä kertomiseen, niin jatka toiseen vastaukseen.mave sanoi :
Tekstiin mahtuu 5000 merkkiä ja nyt mua kiinnostaa kauheasti, että miten sinun tekniikka eroaa liberaaleista valkkaajista.
_________
Katso tuo vastaukseni Iaurwenille tässä samassa ketjussa 8.12.2011 09:33.
Siinä on ainakin osa vastausta.
Siis :
Jeesus opetti, että laista ei poistu yksikään piirto, ennemmin katoavat taivas ja maa. Jumalan oikea ja väärä vanhassa liitossa ovat samalla tavoin oikeaa ja väärää uudessa liitossa. On erittäin väärin sanoa, että Mooseksen laki ei olisi enää pätevä! On totta, että osa sen säädöksistä liittyi vanhaan liittoon eikä siten enää koske meitä uuden liiton uskovia, mutta tämä ei tarkoita, että meidän pitäisi heittää Mooseksen laki romukoppaan. Meidän on edelleen luettava Mooseksen lakia ja OPITTAVA siitä asioita.pertsa2012 kirjoitti:
Iaurwen sanoi :
Tuohan avaa ovet aikamoiselle mielivallalle.
Muu laki eli lain kirja pantiin arkin sivulle todistukseksi Israelin kansaa vastaan.
Osa Vanhankin Liiton laeista on voimassa uudessa liitossakin ja ne ovat kirjoitettuna uudessa testamentissa.
Miten siis uuden liiton laki eroaa vanhasta?
1)Uhri ja puhtauslait ovat tarpeettomia ja kiellettyjä.
Jeesuksen veri PUHDISTAA ja Hänen uhrinsa oli kertakaikkinen SOVITUS syntiemme eteen.Kaikki uhraaminen vanhaan tyyliin
on kiellettyä.
2)Pappislait eivä ole voimassa uudessa liitossa.Meillä on käytössä yleinen pappeus.
3)Yhteiskunnalliset lait jotka yleensä koskivat vanhan Israelin teokratiaa eivät koske meitä. Esimerkkeinä voisi mainita vaikkapa
kuninkaan valitseminen, tuomiolait ja lait kansalaisuudesta. Enää ei tarvita ihmisten voitelemaa kuningasta, sillä Kristus on voideltu ja
hän on meidän kuninkaamme ja Herramme.
Uusi testamentti vahvistaa sen mikä Mooseksen laissa edelleen on voimassa.
4)Sapattilakia ei ole kumottu,koska se on ikuinen laki ,dekalogissa.Me uudessa liitossa vietämme lepopäivää ,ja siihen
juutalaisten moninaiset sapattisäädökset eivät koske meitä mutta kuitenkin :
4. Käsky
5:12 Ota vaari lepopäivästä, niin että sen pyhität...
Itse vietän lepopäivää ,jättämällä kaikki turhat touhuamiset pois
Pienen kasvihuoneeni kastelen ja saunan lämmitän.
5)Erinäiset moraalilait on uudistettu Uudessa Testamentissa - esimerkiksi ne paljon puhutut homopykälät.
Jeesus opetti, että laista ei poistu yksikään piirto, ennemmin katoavat taivas ja maa. Jumalan oikea ja väärä vanhassa liitossa ovat samalla tavoin oikeaa ja väärää uudessa liitossa. On erittäin väärin sanoa, että Mooseksen laki ei olisi enää pätevä! On totta, että osa sen säädöksistä liittyi vanhaan liittoon eikä siten enää koske meitä uuden liiton uskovia, mutta tämä ei tarkoita, että meidän pitäisi heittää Mooseksen laki romukoppaan. Meidän on edelleen luettava Mooseksen lakia ja OPITTAVA siitä asioita.
Kymmenen käskyä eli Siinain vuorella saatu laki pantiin arkkiin :
2.Mooseksen kirja
40:20 Sitten hän otti LAIN, pani sen arkkiin ja kiinnitti arkkiin korennot ja asetti armoistuimen arkin päälle
_________
Mooseksen muut lait pantiin arkin sivulle todistukseksi Israelin kansaa vastaan :
5.Mooseksen kirja
31:24 Ja kun Mooses oli kirjoittanut kirjaan tämän LAIN SANAT, alusta loppuun asti,
31:25 käski hän leeviläisiä, jotka kantoivat Herran liitonarkkia, sanoen:
31:26 "Ottakaa tämä LAIN KIRJA ja pankaa se Herran, teidän Jumalanne, liitonarkin sivulle, olemaan siellä TODISTAJANA SINUA VASTAAN."1)Uhri ja puhtauslait ovat tarpeettomia ja kiellettyjä.
on kiellettyä."
"Tee neuvomme mukaan: Täällä on neljä miestä, jotka ovat antaneet uhrilupauksen. 24 Ota heidät mukaasi, puhdistaudu yhdessä heidän kanssaan ja maksa heidän puolestaan, että he voivat leikkauttaa tukkansa. Siitä kaikki ymmärtävät, että sinusta levitetyissä puheissa ei ole mitään perää vaan sinäkin pidät kiinni laista ja elät sen mukaisesti. 25 Uskoon tulleiden pakanoiden asian me jo olemme ratkaisseet. Me olemme kirjeitse ilmoittaneet heille, että heidän tulee karttaa epäjumalille uhrattua lihaa, samoin verta ja myös lihaa, josta ei ole verta laskettu, sekä haureutta."
http://www.evl.fi/raamattu/1992/Apt.21.html#o68
Tuossa Paavali ja pari muutaki uhraa..
Mutta on siinä mielenkiintoista muutakin. "Me olemme kirjeitse ilmoittaneet heille, että heidän tulee karttaa epäjumalille uhrattua lihaa, samoin verta ja myös lihaa, josta ei ole verta laskettu, sekä haureuta" Tuo olisi mielenkiintoista ja selkeää, ellei Jeesus olisi sanonut opetuslapsille, että ei se saastuta ihmisistä, joka menee suusta alas...Opetuslapset on ollut paikalla Raamatun mukaan tuolloin. Jotakin on siis väärennetty tuossa kohtaa Raamattua. Joko Jeesuksen ilmoitus tai apostoleiden ilmoitus. Huoraaminen on aina ollut kiellettyä.
"4)Sapattilakia ei ole kumottu,koska se on ikuinen laki ,dekalogissa."
"tse vietän lepopäivää ,jättämällä kaikki turhat touhuamiset pois
Pienen kasvihuoneeni kastelen ja saunan lämmitän."
"32 Israelilaisten ollessa autiomaassa tavattiin muuan mies keräämästä polttopuita sapattina. 33 Ne, jotka olivat tavanneet hänet puita keräämästä, veivät hänet Mooseksen, Aaronin ja kansan eteen. 34 Miestä pidettiin vangittuna, koska ei vielä ollut selvää määräystä siitä, mitä tällaisessa tapauksessa oli tehtävä.
35 Silloin Herra sanoi Moosekselle: "Se mies on surmattava. Kansa kivittäköön hänet kuoliaaksi leirin ulkopuolella." 36 Niin kansa vei miehen leirin ulkopuolelle ja kivitti hänet hengiltä Herran Moosekselle antaman käskyn mukaisesti. "
http://www.evl.fi/raamattu/1992/4Moos.15.html#o30
Tossa tuli esille pari ongelmaa, joita pitää setviä pikkasen pitempään..mave kirjoitti:
"1)Uhri ja puhtauslait ovat tarpeettomia ja kiellettyjä.
on kiellettyä."
"Tee neuvomme mukaan: Täällä on neljä miestä, jotka ovat antaneet uhrilupauksen. 24 Ota heidät mukaasi, puhdistaudu yhdessä heidän kanssaan ja maksa heidän puolestaan, että he voivat leikkauttaa tukkansa. Siitä kaikki ymmärtävät, että sinusta levitetyissä puheissa ei ole mitään perää vaan sinäkin pidät kiinni laista ja elät sen mukaisesti. 25 Uskoon tulleiden pakanoiden asian me jo olemme ratkaisseet. Me olemme kirjeitse ilmoittaneet heille, että heidän tulee karttaa epäjumalille uhrattua lihaa, samoin verta ja myös lihaa, josta ei ole verta laskettu, sekä haureutta."
Mutta on siinä mielenkiintoista muutakin. "Me olemme kirjeitse ilmoittaneet heille, että heidän tulee karttaa epäjumalille uhrattua lihaa, samoin verta ja myös lihaa, josta ei ole verta laskettu, sekä haureuta" Tuo olisi mielenkiintoista ja selkeää, ellei Jeesus olisi sanonut opetuslapsille, että ei se saastuta ihmisistä, joka menee suusta alas...Opetuslapset on ollut paikalla Raamatun mukaan tuolloin. Jotakin on siis väärennetty tuossa kohtaa Raamattua. Joko Jeesuksen ilmoitus tai apostoleiden ilmoitus. Huoraaminen on aina ollut kiellettyä.
"32 Israelilaisten ollessa autiomaassa tavattiin muuan mies keräämästä polttopuita sapattina. 33 Ne, jotka olivat tavanneet hänet puita keräämästä, veivät hänet Mooseksen, Aaronin ja kansan eteen. 34 Miestä pidettiin vangittuna, koska ei vielä ollut selvää määräystä siitä, mitä tällaisessa tapauksessa oli tehtävä.
35 Silloin Herra sanoi Moosekselle: "Se mies on surmattava. Kansa kivittäköön hänet kuoliaaksi leirin ulkopuolella." 36 Niin kansa vei miehen leirin ulkopuolelle ja kivitti hänet hengiltä Herran Moosekselle antaman käskyn mukaisesti. "
Tossa tuli esille pari ongelmaa, joita pitää setviä pikkasen pitempään..Kirje roomalaisille...
Pakanakansatkin, joilla ei ole lakia, saattavat luonnostaan tehdä, mitä laki vaatii. Silloin pakanat, vaikkei heillä lakia olekaan, ovat itse itselleen laki. 15 Näin he osoittavat, että lain vaatimus on kirjoitettu heidän sydämeensä. Siitä todistaa heidän omatuntonsakin, kun heidän ajatuksensa syyttävät tai myös puolustavat heitä. 16 Tämä tulee näkyviin sinä päivänä, jona Jumala minun julistamani evankeliumin mukaisesti tuo ihmisten sisimmätkin salaisuudet Kristuksen Jeesuksen tuomittaviksi.
Juutalaiset ja laki
17 Kuinka siis on? Sinä sanot itseäsi juutalaiseksi, sinä luotat lakiin ja ylpeilet Jumalastasi. 18 Laista sinä opit tuntemaan hänen tahtonsa ja erottamaan sen, mikä on tärkeää. 19 Sinä uskot olevasi sokeiden opastaja ja pimeydessä elävien valo, 20 ymmärtämättömien kasvattaja ja kokemattomien opettaja, kun sinulla on tieto ja totuus hallussasi lakiin kirjoitettuna. 21 Kun siis opetat muita, etkö opetakaan itseäsi? Varastatko itse, vaikka julistat, ettei saa varastaa? 22 Teetkö itse aviorikoksen, vaikka kiellät muita tekemästä? Anastatko itsellesi temppelien aarteita, vaikka inhoat epäjumalia? 23 Kuinka sinä, joka ylpeilet laista, häpäiset Jumalaa rikkomalla lakia? 24 On kirjoitettu: "Teidän vuoksenne pakanakansat pilkkaavat Jumalan nimeä."
"25 Ympärileikkaus on kyllä hyödyksi, jos noudatat lakia. Mutta jos olet lainrikkoja, ympärileikkauksesi on mitätön. 26 Jos ympärileikkaamaton noudattaa lain säännöksiä, eikö häntä silloin tule pitää ympärileikattuna? 27 Ulkonaisesti ympärileikkaamaton, joka noudattaa lain käskyjä, on tuomitseva sinut, joka lain kirjaimesta ja ympärileikkauksesta huolimatta rikot lakia. 28 Oikea juutalainen ei ole se, joka on juutalainen ulkonaisesti, eikä oikea ympärileikkaus ole se, joka on ulkonaisesti näkyvänä ruumiissa. 29 Oikea juutalainen on se, joka on juutalainen sisimmässään, ja oikea ympärileikkaus on sydämen ympärileikkaus, jota ei saa aikaan laki, vaan Henki. Tällainen juutalainen saa kiitoksen Jumalalta, ei ihmisiltä."
Tuossa sitten taas kumotaan apostoloiden jutut..Tuossa velvoitetaan noudattamaan lakia, tosin ympärileikkauksesta ei ole hyötyä...Merkittävä on lain noudattaminen..Tuo kirje on kirjoitettu apostoleiden kokouksen jälkeen. Tuo sitten selittäisi riidat apostoleiden kanssa ja sen, että apostolit varoittivat vääristä opettajista...Paavalista.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Paavalin_kirjeetmave kirjoitti:
"1)Uhri ja puhtauslait ovat tarpeettomia ja kiellettyjä.
on kiellettyä."
Tossa tuli esille pari ongelmaa, joita pitää setviä pikkasen pitempään..mave
_____
Aluksi :
Apostolien kokous Jerusalemissa noin vuonna 48 päätti ettei pakanoille ole pantava enempää kuin mitä jakeessa apt.15:20 on lueteltu.
Haureuskin on joka tapauksessa aika laaja käsite.
Kun lukee koko luvun 15 niin selviää mitä asioilla on tarkoitettu.
Apostolien teot :
15:5 Mutta fariseusten lahkosta nousivat muutamat, jotka olivat tulleet uskoon, ja sanoivat: "Heidät on ympärileikattava ja heitä on käskettävä noudattamaan Mooseksen lakia."
15:10 Miksi te siis nyt kiusaatte Jumalaa ja tahdotte panna opetuslasten niskaan ikeen, jota eivät meidän isämme emmekä mekään ole jaksaneet kantaa?
15:19 Sentähden minä olen sitä mieltä, ettei tule rasittaa niitä, jotka pakanuudesta kääntyvät Jumalan puoleen,
15:20 vaan heille kirjoitettakoon, että heidän pitää karttaman epäjumalien saastuttamaa ja haureutta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, sekä verta.
21:23 Tee siis tämä, minkä me nyt sinulle sanomme. Meillä on täällä neljä miestä, joilla on lupaus täytettävänä.
21:24 Ota ne luoksesi ja puhdista itsesi heidän kanssansa ja maksa kulut heidän puolestaan, että he saisivat leikkauttaa tukkansa; siitä kaikki huomaavat, ettei ole mitään perää siinä, mitä heille on kerrottu sinusta, vaan että sinäkin vaellat lain mukaan ja noudatat sitä.
21:25 Mutta uskoon tulleista pakanoista me olemme päättäneet ja kirjoittaneet, että heidän on välttäminen epäjumalille uhrattua ja verta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, ja haureutta."
Ota siis ne neljä miestä ja puhdistaudu heidän kanssaan - sitten jatkoksi hän alkaa puhua uskoon tulleista pakanoista.
Ne neljä miestä plus Paavali olivat juutalaisia ja heitä näköjään mooseksen laki koski , mutta ei uskoon tulleita pakanoita ,jotka
eivät sitten nähtävästi olleet edes juutalaisia.
2:16 Älköön siis kukaan teitä tuomitko syömisestä tai juomisesta, älköön myös minkään juhlan tai uudenkuun tai sapattien johdosta,
2:17 jotka vain ovat tulevaisten varjo, mutta ruumis on Kristuksen.
Tuossa niistä ruuistakin vähän :
Hebrealaiskirje:
9:9 Tämä on nykyistä aikaa tarkoittava vertauskuva, ja sen mukaisesti uhrataan lahjoja ja uhreja, jotka eivät kykene tekemään täydelliseksi omassatunnossaan sitä, joka jumalanpalvelusta toimittaa,
9:10 vaan jotka, niinkuin ruuat ja juomat ja erilaiset pesotkin, ovat ainoastaan lihan sääntöjä, jotka ovat voimassa uuden järjestyksen aikaan asti.
______
Haipola kirjoittaa myös noista asioista.
http://www.kolumbus.fi/~w462389/oppi/laki.htmpertsa2012 kirjoitti:
mave
_____
Aluksi :
Apostolien kokous Jerusalemissa noin vuonna 48 päätti ettei pakanoille ole pantava enempää kuin mitä jakeessa apt.15:20 on lueteltu.
Haureuskin on joka tapauksessa aika laaja käsite.
Kun lukee koko luvun 15 niin selviää mitä asioilla on tarkoitettu.
Apostolien teot :
15:5 Mutta fariseusten lahkosta nousivat muutamat, jotka olivat tulleet uskoon, ja sanoivat: "Heidät on ympärileikattava ja heitä on käskettävä noudattamaan Mooseksen lakia."
15:10 Miksi te siis nyt kiusaatte Jumalaa ja tahdotte panna opetuslasten niskaan ikeen, jota eivät meidän isämme emmekä mekään ole jaksaneet kantaa?
15:19 Sentähden minä olen sitä mieltä, ettei tule rasittaa niitä, jotka pakanuudesta kääntyvät Jumalan puoleen,
15:20 vaan heille kirjoitettakoon, että heidän pitää karttaman epäjumalien saastuttamaa ja haureutta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, sekä verta.
21:23 Tee siis tämä, minkä me nyt sinulle sanomme. Meillä on täällä neljä miestä, joilla on lupaus täytettävänä.
21:24 Ota ne luoksesi ja puhdista itsesi heidän kanssansa ja maksa kulut heidän puolestaan, että he saisivat leikkauttaa tukkansa; siitä kaikki huomaavat, ettei ole mitään perää siinä, mitä heille on kerrottu sinusta, vaan että sinäkin vaellat lain mukaan ja noudatat sitä.
21:25 Mutta uskoon tulleista pakanoista me olemme päättäneet ja kirjoittaneet, että heidän on välttäminen epäjumalille uhrattua ja verta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, ja haureutta."
Ota siis ne neljä miestä ja puhdistaudu heidän kanssaan - sitten jatkoksi hän alkaa puhua uskoon tulleista pakanoista.
Ne neljä miestä plus Paavali olivat juutalaisia ja heitä näköjään mooseksen laki koski , mutta ei uskoon tulleita pakanoita ,jotka
eivät sitten nähtävästi olleet edes juutalaisia.
2:16 Älköön siis kukaan teitä tuomitko syömisestä tai juomisesta, älköön myös minkään juhlan tai uudenkuun tai sapattien johdosta,
2:17 jotka vain ovat tulevaisten varjo, mutta ruumis on Kristuksen.
Tuossa niistä ruuistakin vähän :
Hebrealaiskirje:
9:9 Tämä on nykyistä aikaa tarkoittava vertauskuva, ja sen mukaisesti uhrataan lahjoja ja uhreja, jotka eivät kykene tekemään täydelliseksi omassatunnossaan sitä, joka jumalanpalvelusta toimittaa,
9:10 vaan jotka, niinkuin ruuat ja juomat ja erilaiset pesotkin, ovat ainoastaan lihan sääntöjä, jotka ovat voimassa uuden järjestyksen aikaan asti.
______
Haipola kirjoittaa myös noista asioista.
http://www.kolumbus.fi/~w462389/oppi/laki.htm"Sapatista sen verran , että minä vietän lepopäivää enkä noudata juutalaisten monimutkaisia sapattisäännöksiä."
Puun kantamisesta Jumala antoi pelkästään tappotuomion. Se ei siis ollut juutalainen säännös, jos Jumala määräsi niin. Tietenkin sen voi luokitella epäkiusallisiin asioihin, niin ei tartte noudattaa tiukkaa linjaa..
Kolossialaiskirje ei ole Paavalin kirje tai hyvin kiistanalainen ja hebrelaiskirje edustaa myöhäisempää alkukristillistä aikaa..
Paavali opetti kuitenkin toisin kuin apostolit oli Jerusalemissa opettanut. Hän alkoi sysäämään opetuksia laista pakanoidenkin niskaan. Tämä tapahtui 8-9 vuotta Jerusalemista lähtemisen jälkeen..mave kirjoitti:
Kirje roomalaisille...
Pakanakansatkin, joilla ei ole lakia, saattavat luonnostaan tehdä, mitä laki vaatii. Silloin pakanat, vaikkei heillä lakia olekaan, ovat itse itselleen laki. 15 Näin he osoittavat, että lain vaatimus on kirjoitettu heidän sydämeensä. Siitä todistaa heidän omatuntonsakin, kun heidän ajatuksensa syyttävät tai myös puolustavat heitä. 16 Tämä tulee näkyviin sinä päivänä, jona Jumala minun julistamani evankeliumin mukaisesti tuo ihmisten sisimmätkin salaisuudet Kristuksen Jeesuksen tuomittaviksi.
Juutalaiset ja laki
17 Kuinka siis on? Sinä sanot itseäsi juutalaiseksi, sinä luotat lakiin ja ylpeilet Jumalastasi. 18 Laista sinä opit tuntemaan hänen tahtonsa ja erottamaan sen, mikä on tärkeää. 19 Sinä uskot olevasi sokeiden opastaja ja pimeydessä elävien valo, 20 ymmärtämättömien kasvattaja ja kokemattomien opettaja, kun sinulla on tieto ja totuus hallussasi lakiin kirjoitettuna. 21 Kun siis opetat muita, etkö opetakaan itseäsi? Varastatko itse, vaikka julistat, ettei saa varastaa? 22 Teetkö itse aviorikoksen, vaikka kiellät muita tekemästä? Anastatko itsellesi temppelien aarteita, vaikka inhoat epäjumalia? 23 Kuinka sinä, joka ylpeilet laista, häpäiset Jumalaa rikkomalla lakia? 24 On kirjoitettu: "Teidän vuoksenne pakanakansat pilkkaavat Jumalan nimeä."
"25 Ympärileikkaus on kyllä hyödyksi, jos noudatat lakia. Mutta jos olet lainrikkoja, ympärileikkauksesi on mitätön. 26 Jos ympärileikkaamaton noudattaa lain säännöksiä, eikö häntä silloin tule pitää ympärileikattuna? 27 Ulkonaisesti ympärileikkaamaton, joka noudattaa lain käskyjä, on tuomitseva sinut, joka lain kirjaimesta ja ympärileikkauksesta huolimatta rikot lakia. 28 Oikea juutalainen ei ole se, joka on juutalainen ulkonaisesti, eikä oikea ympärileikkaus ole se, joka on ulkonaisesti näkyvänä ruumiissa. 29 Oikea juutalainen on se, joka on juutalainen sisimmässään, ja oikea ympärileikkaus on sydämen ympärileikkaus, jota ei saa aikaan laki, vaan Henki. Tällainen juutalainen saa kiitoksen Jumalalta, ei ihmisiltä."
Tuossa sitten taas kumotaan apostoloiden jutut..Tuossa velvoitetaan noudattamaan lakia, tosin ympärileikkauksesta ei ole hyötyä...Merkittävä on lain noudattaminen..Tuo kirje on kirjoitettu apostoleiden kokouksen jälkeen. Tuo sitten selittäisi riidat apostoleiden kanssa ja sen, että apostolit varoittivat vääristä opettajista...Paavalista.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Paavalin_kirjeetmave sanoi :
29 Oikea juutalainen on se, joka on juutalainen sisimmässään, ja oikea ympärileikkaus on sydämen ympärileikkaus, jota ei saa aikaan laki, vaan Henki. Tällainen juutalainen saa kiitoksen Jumalalta, ei ihmisiltä."
Tuo sitten selittäisi riidat apostoleiden kanssa ja sen, että apostolit varoittivat vääristä opettajista...Paavalista.
aikaansa plus ympäristöönsä verraten , mutta uuteen liittoon täysin sopivaa.mave kirjoitti:
"Sapatista sen verran , että minä vietän lepopäivää enkä noudata juutalaisten monimutkaisia sapattisäännöksiä."
Puun kantamisesta Jumala antoi pelkästään tappotuomion. Se ei siis ollut juutalainen säännös, jos Jumala määräsi niin. Tietenkin sen voi luokitella epäkiusallisiin asioihin, niin ei tartte noudattaa tiukkaa linjaa..
Kolossialaiskirje ei ole Paavalin kirje tai hyvin kiistanalainen ja hebrelaiskirje edustaa myöhäisempää alkukristillistä aikaa..
Paavali opetti kuitenkin toisin kuin apostolit oli Jerusalemissa opettanut. Hän alkoi sysäämään opetuksia laista pakanoidenkin niskaan. Tämä tapahtui 8-9 vuotta Jerusalemista lähtemisen jälkeen..mave sanoi :
_________
Kolossalaiskirje on deuteropaavalilainen E. Lohse: Uuden testamentin synty.
Se merkitsee, että kirjeen kirjoittaja ei ole apostoli Paavali vaan joku hänen oppilaansa.
Lepopäivän pyhitän kuitenkin galatalaiskirjeen hengessä ja varmasti löytyy
sitä tukevaa aineistoa muualtakin Raamatusta.
Esimerkiksi mitä?
Jumalan lain merkitykset pätevät olivat ne Uudessa tai vanhassa testamentissa.
On vain osattava erottaa oikea ja väärä.
On syytä lukea vanhaa vanhaa testamenttia vakavin mielin vaikka nyt onkin
kirkon taholta tuotu esiin , että vain rakkauden kaksoiskäskyllä on merkitystä.
Joku sitten sanoo sitä mielivallaksi , mutta USKOVAT ottavat vanhastakin
testamentista sen Jumalan tahdon.
Itse en kyllä ole vanhaan testamenttiin syventynyt ,mutta esim. Balttis tuntuu
osaavan sen hyvin.
pertsa2012 kirjoitti:
mave sanoi :
_________
Kolossalaiskirje on deuteropaavalilainen E. Lohse: Uuden testamentin synty.
Se merkitsee, että kirjeen kirjoittaja ei ole apostoli Paavali vaan joku hänen oppilaansa.
Lepopäivän pyhitän kuitenkin galatalaiskirjeen hengessä ja varmasti löytyy
sitä tukevaa aineistoa muualtakin Raamatusta.
Esimerkiksi mitä?
Jumalan lain merkitykset pätevät olivat ne Uudessa tai vanhassa testamentissa.
On vain osattava erottaa oikea ja väärä.
On syytä lukea vanhaa vanhaa testamenttia vakavin mielin vaikka nyt onkin
kirkon taholta tuotu esiin , että vain rakkauden kaksoiskäskyllä on merkitystä.
Joku sitten sanoo sitä mielivallaksi , mutta USKOVAT ottavat vanhastakin
testamentista sen Jumalan tahdon.
Itse en kyllä ole vanhaan testamenttiin syventynyt ,mutta esim. Balttis tuntuu
osaavan sen hyvin.
hssmye kirjoitti:
Joten tuo ei eroa sitten mitenkään liberaaleista. Hekin vetää mutulla ja uskovat erottavansa oikean ja väärän..
hssmye
Joten tuo ei eroa sitten mitenkään liberaaleista. Hekin vetää mutulla ja uskovat erottavansa oikean ja väärän..
Mainitsemasi Raamatun kohdat kuuluvat kuitenkin kaikki Vanhaan testamenttiin. Eivätkö Vanhan testamentin määräykset menneet pois voimasta Uuden liiton solmimisen jälkeen? Löytyykö UT:sta jotain nykykristittyä sitovaa menettelytapaa homoystävien suhteen?Uskovaisten kuvitteleman Jeesuksen sanoessa "ananasakäämä" ja niin Mooseksen lait poistuivat voimasta.
Esimerkiksi homoja ei kivitetäkään, eikä ne ole enää kauhistus, kuten pertsa väittää jne. Suurelle osalle uskovaisista on jäänyt se vanhan testamentin rallatus päälle, vaikka se Jeesus uudisti Mooseksen lait (heidänkin mukaansa?)...joten ota nyt selvää, mikä on heille milloinkin voimassa ja mikä ei!
Voimassa ne vanhan testamentissa olleet kohdat taitavat olla silloin, mikäli siitä on heille jotakin itselleen hyötyä tai on heidän mieleen, joilla peloitella ihmisiä ja kuvitella että nyt he pelästyivät. Tuollainen tapa on eräänlaista pelottelua kun Raamatusta poimitaan vain ne raakalaisen kohdat eikä perustella sitä mitenkään vaan sanotaan että se lukee Raamatussa!! Se minua juuri vihastuttaakin, kun perustelut heiltä on yleensä "se lukee Raamatussa, ei sitä tarvitse enempää perustella" -tyylillä. Kaikki tulisi perustella ilman raamattua ...siitä alkaen jo, miksi yleensä uskoo!? Se, ettei ihminen usko tulisi olla luonnollista eli normaalia ja se että ihminen uskoo eikä kyseenalaista asioita tulisi olla TÄYSIN epäluonnollista!!ateisti1982 kirjoitti:
Uskovaisten kuvitteleman Jeesuksen sanoessa "ananasakäämä" ja niin Mooseksen lait poistuivat voimasta.
Esimerkiksi homoja ei kivitetäkään, eikä ne ole enää kauhistus, kuten pertsa väittää jne. Suurelle osalle uskovaisista on jäänyt se vanhan testamentin rallatus päälle, vaikka se Jeesus uudisti Mooseksen lait (heidänkin mukaansa?)...joten ota nyt selvää, mikä on heille milloinkin voimassa ja mikä ei!
Voimassa ne vanhan testamentissa olleet kohdat taitavat olla silloin, mikäli siitä on heille jotakin itselleen hyötyä tai on heidän mieleen, joilla peloitella ihmisiä ja kuvitella että nyt he pelästyivät. Tuollainen tapa on eräänlaista pelottelua kun Raamatusta poimitaan vain ne raakalaisen kohdat eikä perustella sitä mitenkään vaan sanotaan että se lukee Raamatussa!! Se minua juuri vihastuttaakin, kun perustelut heiltä on yleensä "se lukee Raamatussa, ei sitä tarvitse enempää perustella" -tyylillä. Kaikki tulisi perustella ilman raamattua ...siitä alkaen jo, miksi yleensä uskoo!? Se, ettei ihminen usko tulisi olla luonnollista eli normaalia ja se että ihminen uskoo eikä kyseenalaista asioita tulisi olla TÄYSIN epäluonnollista!!Esimerkiksi homoja ei kivitetäkään, eikä ne ole enää kauhistus, kuten pertsa väittää jne.
_______
Kuolemanrangaistukset poistuivat Uudesta liitosta Jeesuksen antaman esimerkin
mukaisesti,mutta kyllä homoilu on vieläkin kauhistus - sillä sävyllä UT:kin
siitä puhuu.
Kun mooseksen laista siivotaan pois pappeus hallinnolliset plus muut tilpehöörit
niin kyllä sieltä on edelleen saatavissa Jumalan Sanaa.
Ei koske pakanakristittyjä mutta ei ole kiellettykään ottamasta oppia.
1.Korinttolaiskirje:
6:9 Vai ettekö tiedä, etteivät väärät saa periä Jumalan valtakuntaa? Älkää eksykö. Eivät huorintekijät, ei epäjumalanpalvelijat, ei avionrikkojat, ei hekumoitsijat eikä miehimykset,
6:11 Ja tuommoisia te olitte, jotkut teistä; mutta te olette vastaanottaneet peson, te olette pyhitetyt, te olette vanhurskautetut meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä ja meidän Jumalamme Hengessä.
Roomalaiskirje:
1:24 Sentähden Jumala on heidät, heidän sydämensä himoissa, hyljännyt saastaisuuteen, häpäisemään itse omat ruumiinsa,
1:25 nuo, jotka ovat vaihtaneet Jumalan totuuden valheeseen ja kunnioittaneet ja palvelleet luotua enemmän kuin Luojaa, joka on ylistetty iankaikkisesti, amen.
1:26 Sentähden Jumala on hyljännyt heidät häpeällisiin himoihin; sillä heidän naispuolensa ovat vaihtaneet luonnollisen yhteyden luonnonvastaiseen;
1:27 samoin miespuoletkin, luopuen luonnollisesta yhteydestä naispuolen kanssa, ovat kiimoissaan syttyneet toisiinsa ja harjoittaneet, miespuolet miespuolten kanssa, riettautta ja villiintymisestään saaneet itseensä sen palkan, mikä saada piti.
1:28 Ja niinkuin heille ei kelvannut pitää kiinni Jumalan tuntemisesta, niin Jumala hylkäsi heidät heidän kelvottoman mielensä valtaan, tekemään sopimattomia.
1.Timoteuksen kirje
1:9 ja tiedetään, että lakia ei ole pantu vanhurskaalle, vaan laittomille ja niskoitteleville, jumalattomille ja syntisille, epähurskaille ja epäpyhille, isänsä tappajille ja äitinsä tappajille, murhamiehille,
1:10 haureellisille, miehimyksille, ihmiskauppiaille, valhettelijoille, valapattoisille ja kaikelle muulle, mikä on tervettä oppia vastaan
Onhan tässäkin ketjussa noiden mainitsemiesi lisäksi sinä jolla o hauskaa, minä jolla ei nyt niin hauskaa ole, ihan normipäivä, ei kuule kiinnosta ja Paaavo. Tähän mennessä siis.
Vieraslistan laatimisesta kollegani Helena on tehnyt varsin osuvan jutun:
http://www.kotimaa24.fi/blogit/haku/article/?bid=544&id=19705
Minä ymmärrän ihmisten tarpeen ja halun määritellä tarkkaan, millä perusteella ne taivaan portit heilahtavat itse kullekin ja mihin suuntaan. Onhan se toki jo turvallisuuttakin luova asia monelle että voi oman elämänsä perusteella päätellä. miten käy.
Itse ajattelen, että asia kuitenkin on Jumalan kädessä. Hän on se, joka päättää. Meidän tehtäväksemme jää luottaa Jumalan rakkauteen ja armoon. Eikä tämä tarkoita sitä, että meillä olisi oikeus elää miten tahansa. Kyllä meillä on tehtävä elää ihmisiksi - ja tästä toki jo päästäänkin erimielisyyksiin...
Joku on sanonut siihen tapaan, että taivaassa hän varmasti hämmästyy: siitä, että sieltä puuttuu niitä, joiden oli kuvitellut siellä olevan. Siitä, että siellä on moni, jonka ei olisi uskonut siellä olevan. Ja ennen kaikkea siitä, että minä itse olen siellä. Tähän pohdintaan sisältyy mun mielestäni jotain oleellista.
Minun mielestäni homoudesta nuhtelematta jättäminen ei ole kadottava synti. Mutta minähän olenkin niitä surkeita luopiokirkon porttopappeja (ja mitä muita kauniita titteleitä täällä onkaan jo annettu), jotka eivät pidä homoseksuaalisuuttakaan syntinä. Ja vaikka minun mielestäni asiat ovat niin kuin ne minun mielestäni ovat, minunkin on tyydyttävä siihen, että lopullinen ratkaisu on Jumalan.
Aija-pappiAija pappi sanoi :
Minun mielestäni homoudesta nuhtelematta jättäminen ei ole kadottava synti.
Jos et nuhtele vaan laulat pappina tuutulaulua ja kehoitat jatkamaan homoilua niin hullustihan sinun käy koska papin vastuu on suuri.
Se joka tietää johtavansa lähimmäistään harhaan tekee raskaan synnin.
Nuhtelee ei nuhtele - aika vaikea juttu joskus.Jos tiedät ,että turpiin tulee
tavalla tai toisella jos nuhtelet niin mitäs teet :=)
Minä ymmärrän ihmisten tarpeen ja halun määritellä tarkkaan, millä perusteella ne taivaan portit heilahtavat itse kullekin ja mihin suuntaan. Onhan se toki jo turvallisuuttakin luova asia monelle että voi oman elämänsä perusteella päätellä. miten käy.
18:22 Älä makaa miehenpuolen kanssa, niinkuin naisen kanssa maataan; se on kauhistus.Aija
Tuohan oli hyvä laulu! Älkää kuitenkaan unohtako, että alakerrassakin on bileet, nokisemmat vain.
http://www.youtube.com/watch?v=XFGrQMD6Uqciaurwen kirjoitti:
Aija
Tuohan oli hyvä laulu! Älkää kuitenkaan unohtako, että alakerrassakin on bileet, nokisemmat vain.
http://www.youtube.com/watch?v=XFGrQMD6UqcKannattaa lukea Helenan blogista muitakin hyviä räppihenkisiä juttuja, hän riimittelee todella herkullisesti.
Aija-pappi
- body
Onneksi meillä ihmisillä ei ole mitään oikeutta, eikä mitään valtaa puuttua toisen ihmisen elämään tai hänen seksuaalisiin suuntautumisiin ja se on fakta, vaikka jotkut niin kuvittelavt.
Usko ei ole koskaan kollektiivista omaisuutta ja se ei tunnu menevä jäkeluun.
Raamattu ei ole koskaan syyttäjien lakirja, se on hengellisyyden siemen.
Nuo raamattufanaatikot ovat niin kieroon kasvaneet etteivät ole kiinni elämässä. - Pa5i
Kauhistuttavasta teosta surmattava ja ovat sen ansainneet. Homot ovat ihan vapaata riistaa Raamatun puolesta... Mikä oiva moraaliopas! :)
Mä en oo koskaan ymmärtänyt, että kumpaa se oli...Jumalan vaiko lähimmäisen rakastamista, jos homot kivitti....jompaa kumpaa sen piti olla, kun Jeesus sanoi noilla kahdelle asialle lain perustuvan.
- -kysymyksiä-
Jumala loi IHMISEN omaksi kuvakseen ja käski lisääntyä!
Kenen kuvaksi homot on luotu ja kenen toimesta?
Onko homoilla oma (epä)jumala?
Tai onko Jumalan pilkkaamista yrittää kavalasti todistaa, että homot ovat Jumalan kuvaksi luotuja?Käsittääkseni kristinuskon mukaan kukaan muu ei osaa luoda kuin Jumala...Kaikki on Jumalan aikaan saamia otuksia.
- Ev.lut.
Synnistä pitää nuhdella. Se on selvää.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!
"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its4018731Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa
Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.1683101- 171534
- 741066
- 761048
- 271005
Sylikkäin.
Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta63968- 55943
Eemeli Peltosen viimeinen postaus Facebookissa!
"Olen ollut kevätistuntokauden viimeisillä viikoilla paljon poissa eduskuntatyöstä. Sain toukokuussa hyvää hoitoa HUSiss73904- 65890