Golda Meirin kuolemasta 33 vuotta.
Wiki:
"Golda Meir
גולדה מאיר
Israelin 4. pääministeri
17. maaliskuuta 1969 – 3. kesäkuuta 1974
Edeltäjä Levi Eshkol
Seuraaja Jitzhak Rabin
Syntynyt 3. toukokuuta 1898 Kiova, Venäjän keisarikunta
Kuollut 8. joulukuuta 1978 (80 vuotta) Jerusalem Israel
Puolue Mapai
Ammatti opettaja
Uskonto juutalaisuus
Puoliso Morris Meyerson
Golda Meir (alkuaan Golda Mabovitz, 3. toukokuuta 1898 Kiova, Ukraina – 8. joulukuuta 1978 Jerusalem) oli Israelin valtion perustajia. Hän toimi työministerinä (1949–1956), ulkoministerinä (1956–1965) sekä Israelin neljäntenä pääministerinä 1969–1974.
Golda Meir oli Israelin politiikan "rautarouva" – vuosia ennen kuin sanaa alettiin käyttää Margaret Thatcherista. David Ben Gurion kuvasi häntä kerran "hallituksen ainoaksi mieheksi". Hän oli ensimmäinen nainen pääministerinä ja näihin päiviin ainoa Israelissa, kolmas naispääministeri maailmassa."
*
Golda Meir
22
335
Vastaukset
- KTS (Ei kirj.)
Meir, Sadat ja Peres leppoisissa tunnelmissa 1977:
http://www.ilpost.it/files/2011/10/AP7711210166.jpg - juutal. (kiinnost.)
Juu, tuo oli sitä rauhaanpyrkimisen aikaa. Ja sitten Anvar Sadat murhattiin.
Sadat oli varmasti hyvä mies ja miten on nyt Egyptin asiat?
Golda Meir oli hieno ja vahva persoona.
Esikuvallinen.- KTS (Ei kirj.)
Egyptissä mennään koko ajan parempaan suuntaan. Kansa saa vihdoin vapaat vaalit.
- juutal. (kiinnost.)
KTS (Ei kirj.) kirjoitti:
Egyptissä mennään koko ajan parempaan suuntaan. Kansa saa vihdoin vapaat vaalit.
No tämähän on vaan hieno asia.
Kun kansa alkaa voida paremmin, niin rauhalliset ajatkin mahdollistuvat.
Toivotaan, että heille sopiva demokratia löytyy.
Luin, mitä wiki kertoo Anwar Sadatista.
- KTP
Minäkin voisin alkaa osallistumaan tähän keskusteluun. Silloinhan tämä kaikki rinnastuisi kristinuskon kolminaisuusoppiin. On kolme osaa, mutta oikeasti vain yksi.
Säälittävää.- juutal. (kiinnost.)
Onko se säälittävää, että me emme riitele ja säti toisiamme, vaan kykenemme keskustelemaan tosiasioista rauhallisesti, ystävyydessä ja kunnioituksessa?
- Pikemminkin
olisi tosiaan korvata sana säälittävä sanalla huolestuttava. Ei koskaan tiedä, mikä persoona ottaa vallan.
- juutal. (kiinnost.)
Ja tässä tietoa Mapai-puolueesta:
http://en.wikipedia.org/wiki/Mapai
* - KTP
Jatkuvasti teet samaa. Kirjoituksesi eivät mitenkään liity palstan aiheeseen. Pitäisihän se vähitellen mennä jakeluun sinullakin. Uskontopalstalla alat kirjoittelemaan erän Lähi-idässä olevan valtion poliitikoista, jotka eivät olleet tippaakaan uskonnollisia. Pitäisiköhän kristinuskopalstalla alkaa tämän jälkeen keskustelemaan jostain paragualaisista toisen maailmansodan aikaisista vasemmistopoliitikoista.
- juutal. (kiinnost.)
Hei kuule.
Nyt luultavasti sekoitat minut johonkin toiseen henkilöön.
Tulin tälle foorumille ens. kertaa muutama päivä sitten ja olen täällä sellainen, kuin olen esittäytynytkin.
Krist.usk.palstoilla olen kyllä ollut kristitty, mutta täällä olen pitänyt kaikki sellaiset mielipiteet poissa ja olen täällä sitä, mitä myös aidosti olen, eli juutalainen näillä edellytyksillä ja ajatuksilla. Kun tulin tänne, ainakin toist. katkaisin muualla kirjoittelun. En mää kuule huseeraa monella suunnalla ja sano yhtäällä olevani yhtä ja toisaalla toista. Jopa krist.palstoilla olen aiemmin tuonut julki juut.juureni, sekä varsin myötämieliset, aatteeni, jotka olivat jo vuosikymmeniä vahvat, ennenkuin edes sain varmuuden omista juuristani. Olin ikäänkuin juutalainen, ennenkuin olinkaan.
Mistään ulkomaisista poliitikoista en ole muualla kirjoitellut.
Uskonnolliset mielipiteeni voin tuoda julki sellaisina, ettei niissä ole krist. väriä ja joiden kohdalla oletan juut.uskoisenkin voivan olla samaa mieltä. Olen vuosikymmeniä elänyt samassa uskossa juutalaistenkin kanssa, eikä heillä ole ollut valittamista. Kun puhun J-lasta, puhun Yhdestä ainoasta, Herra On Yksi.
* - juutal. (kiinn.)
Hei, tarkoitatsä ulkomaisilla poliitikoilla Meiriä ja Dayania?
Hyvänen aika, eiväthän he tällä palstalla ole ulkomaisia!
Hehän ovat juutalaisia! Koko Israelin valtion perustajajäseniä!
Mutta kuka sinä olet? - En sekoita
juutal. (kiinnost.) kirjoitti:
Hei kuule.
Nyt luultavasti sekoitat minut johonkin toiseen henkilöön.
Tulin tälle foorumille ens. kertaa muutama päivä sitten ja olen täällä sellainen, kuin olen esittäytynytkin.
Krist.usk.palstoilla olen kyllä ollut kristitty, mutta täällä olen pitänyt kaikki sellaiset mielipiteet poissa ja olen täällä sitä, mitä myös aidosti olen, eli juutalainen näillä edellytyksillä ja ajatuksilla. Kun tulin tänne, ainakin toist. katkaisin muualla kirjoittelun. En mää kuule huseeraa monella suunnalla ja sano yhtäällä olevani yhtä ja toisaalla toista. Jopa krist.palstoilla olen aiemmin tuonut julki juut.juureni, sekä varsin myötämieliset, aatteeni, jotka olivat jo vuosikymmeniä vahvat, ennenkuin edes sain varmuuden omista juuristani. Olin ikäänkuin juutalainen, ennenkuin olinkaan.
Mistään ulkomaisista poliitikoista en ole muualla kirjoitellut.
Uskonnolliset mielipiteeni voin tuoda julki sellaisina, ettei niissä ole krist. väriä ja joiden kohdalla oletan juut.uskoisenkin voivan olla samaa mieltä. Olen vuosikymmeniä elänyt samassa uskossa juutalaistenkin kanssa, eikä heillä ole ollut valittamista. Kun puhun J-lasta, puhun Yhdestä ainoasta, Herra On Yksi.
*En todellakaan!
- Golda
En sekoita kirjoitti:
En todellakaan!
Taidan myös arvata, kuka sinä olet.
Ympäri käydään, jne.
Ei tapella täällä. - Jospa
juutal. (kiinn.) kirjoitti:
Hei, tarkoitatsä ulkomaisilla poliitikoilla Meiriä ja Dayania?
Hyvänen aika, eiväthän he tällä palstalla ole ulkomaisia!
Hehän ovat juutalaisia! Koko Israelin valtion perustajajäseniä!
Mutta kuka sinä olet?kuitenkin kävisit tavaamasta sivun ylälaidasta, että tämä on uskontopalsta. Golda Meir ei ole uskonto. Hän oli poliitikko, jonka ajattelumaailmaan uskonto ei liittynyt millään tapaa. Hänestä voit mennä keskustelemaan esim. historiapalstalle. Siellä onkin usein hyviä keskustelijoita.
Minäkin eläisin mielelläni muutaman vuosikymmenen takaista ihanteiden aikaa. Se on kuitenkin mennyttä ja jos Lähi-idän nykytilannetta haluaa ymmärtää, niin pitää puhua tämän päivän poliitikoista. Sekään keskustelu ei kuulu tälle palstalle. - Golda
Jospa kirjoitti:
kuitenkin kävisit tavaamasta sivun ylälaidasta, että tämä on uskontopalsta. Golda Meir ei ole uskonto. Hän oli poliitikko, jonka ajattelumaailmaan uskonto ei liittynyt millään tapaa. Hänestä voit mennä keskustelemaan esim. historiapalstalle. Siellä onkin usein hyviä keskustelijoita.
Minäkin eläisin mielelläni muutaman vuosikymmenen takaista ihanteiden aikaa. Se on kuitenkin mennyttä ja jos Lähi-idän nykytilannetta haluaa ymmärtää, niin pitää puhua tämän päivän poliitikoista. Sekään keskustelu ei kuulu tälle palstalle.Uskontoa on monenlaista.
Golda Meir kuuluu oleellisena osana siihen, mitä uskon.
On tällä palstalla huomattavasti asiaankuulumattomampiakin ketjuja.
Jos tämä ketju ei saa kannatusta, se hiljalleen katoaa. - Siitä
Golda kirjoitti:
Uskontoa on monenlaista.
Golda Meir kuuluu oleellisena osana siihen, mitä uskon.
On tällä palstalla huomattavasti asiaankuulumattomampiakin ketjuja.
Jos tämä ketju ei saa kannatusta, se hiljalleen katoaa.olen sentään täysin samaa mieltä, että täällä on paljon asiaankuulumattomampakin kirjoituksia.
Tämä palsta on kuitenkin juutalaista uskontoa varten eikä sitä varten mihin sinä uskot. - Golda
Siitä kirjoitti:
olen sentään täysin samaa mieltä, että täällä on paljon asiaankuulumattomampakin kirjoituksia.
Tämä palsta on kuitenkin juutalaista uskontoa varten eikä sitä varten mihin sinä uskot.Olen aivan samaa mieltä.
Joka mielipiteelläni haluan kunnioittaa juutalaista uskontoa. - Golda
Siitä kirjoitti:
olen sentään täysin samaa mieltä, että täällä on paljon asiaankuulumattomampakin kirjoituksia.
Tämä palsta on kuitenkin juutalaista uskontoa varten eikä sitä varten mihin sinä uskot.Kun tulin tälle foorumille, luin ensimmäiseksi juuri tämän viestin foorumin lakkauttamista käsittelevässä ketjussa:
"aito israelson
4.12.2011 17:29
4
osa kirjottajista voisi mennä maailmanpolitiikka-palstalle ja loput eri Jeesuspalstoille.Toivon että ylläpito harkitsisi asiaa, tällaisena tämä ei palvele ketään.
Jos joku joku haluaisi keskustella/kysellä juutalaisuudesta (epätodennäköistä ei sellaista ole sattunut juuri koskaan ) yleistä uskonnoista - palsta kävisi siihen."
Päätin omalta osaltani toimia tämän mukaan, eli tuoda esille itse juutalaisuuteen liittyviä kysymyksiä, joihin myös Israel, sekä sen historia liittyvät. Toisessa ketjussa joku möläytti, että kaikki kommunistit ovat pahoja ja murhaajia, joten päätin valistaa tätäkin ilm. kristittyä kirjoittajaa runsaalla tiedolla Israelin sosialistisesta historiasta ja kaikesta siitä hyvästä, mitä sosialistit esim. Euroopan juutalaisessa historiassa ovat saaneet aikaan.
- juutal. (kiinnost.)
Golda Meirin koko elämä oli värikäs ja rikas. Hän oli taistelija alusta asti ja taisteli hyvin loppuun asti.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Golda_Meir
Golda Meirin koko elämästä on tehty ainakin yksi tv-sarja-elokuva, Meiriä esittää Ingrid Bergman. - Golda
Kunnioituksesta suuresti ihailemaani Golda Meiriä kohtaan, vaihdan nickini 'juutal. (kiinnost.)' nickiksi 'Golda' ja pyrin kantamaan sitä arvokkaasti.
- Golda
KTP: "Uskontopalstalla alat kirjoittelemaan erän Lähi-idässä olevan valtion poliitikoista, jotka eivät olleet tippaakaan uskonnollisia."
Juutalaisuus on paljon muutakin kuin uskonto.
Kaikki juutalaiset eivät välttämättä ole uskonnollisia, on myös lukuisa määrä ateisteja. Silti hekin ovat juutalaisia. Ei tullut koskaan mieleenikään erotella israelilaisissa sitä, kuka uskoi mitenkin. En esim. tajunnut kibbutzilaisten kohdalla heidän ateistisuuttaan, ennenkuin kerran syntyi tilanne, missä amerikanjuutalaiset nuoret halusivat sytyttää sapattikynttilät. He saivat lopulta keskenään sytyttää ne.
Sitä, kuka on milläkin tavoin uskonnollinen, emme voi tietää, eikä sen arvioiminen oikeastaan muille kuulukaan. Jokainen on oma itsensä. Me emme tiedä ed. mainittujen henkilöiden uskoa.
*- Golda
Näiden henkilöiden uskovaisuudesta en tiedä, mutta tämä on se Israel ja juutalaiset, jotka aikoinaan opin tuntemaan. Näiden tehtävänä on aivan maallinen maanpuolustus:
http://www.youtube.com/watch?v=Vp6cBngGlNA&feature=related
Mutta myös uskovaiset tulivat tutuiksi.
*
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236975Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää421249Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271052- 75891
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal48845Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61837Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93794Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38791Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43733