Oliko järkevää pitää lasta sittenkään?

mirjam_90

Tästä tulee varmaan kauhea huuto ja valitus monelta äidiltä mutta kirjoitan kuitenkin.

Olen siis 21-vuotias nainen ja viikolla 18 3 raskaana. Odotan esikoistani. Mieheni kanssa asiat ovat menneet todella nopeasti,olemme olleet vasta puoli vuotta yhdessä,mutta silti päätimme pitää lapsen kun sain tietää testin olevan positiivinen viikolla 5 3. Asia on alusta asti hieman mietityttänyt minua. Voin aivan hyvin sanoa etten ole valmis äidiksi. Elin ennen railakasta elämää,vielä kesällä joimme ja juhlimme usein mieheni kanssa,vietimme aikaa kavereiden kesken ja nautimme oikeasti elämästämme. Kun sain tietää olevani raskaana,tuntui kuin elämäni olisi loppunut siihen. Kaverit ovat kääntäneet selkänsä,jopa oma isäni ei enää soittele minulle. Olen muutenkin todella yksinäinen, sillä muutin uuteen kaupunkiin maaliskuussa enkä tunne täältä ketään. Elämäni oli ennen pelkkää juhlimista ja kaverien kanssa oleilua (eli ei järkevää sisältöä),mutta välillä tuntuu että sekin olisi ollut parempi kuin tämä nykyinen aika. Mieheni on ollut alusta asti aborttia vastaan ja haluaa innolla lapsen. Olen myös onnellinen tästä mahdollisuudesta,mutta pelottaa joka päivä. Pelkään että jään lapsen kanssa yksin,nyt kun ei kavereitakaan enään ole. Mitä jos en jaksakaan hoitaa lasta tai ei edes kiinnosta. Jos nämä pelot ja ajatukset seuraa raskauden jälkeenkin? Ahdistaa että mulla on ensi toukokuun jälkeen joka päivä huollettava,en voikaan tehdä mitä tykkään tai lähteä nopean päätöksen johdosta matkalle tai juhlimaan. Näen välillä unia,viimeksi viime yönä,että sain keskenmenon. Olin siinä unessa jopa helpottunut asiasta. Mitä pitäisi tehdä? En ole kyllä valmis antamaan lasta poieskaan eikä mieheni ikinä suostuisi moiseen.

117

3621

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • too much too soon?

Hei.

Itselläni vähän samankaltaisia tuntemuksia. En ole oikein osannut nauttia tästä raskaudesta. Itsellä on nyt rv 28, eikä olo ole vielä helpottanut. Olen puhunut tästä mieheni kanssa, mutta hän aina suuttuu näistä pelkistä puheistä. Vaikka olenkin 20-vuotias, ajattelen olevani liian nuori äidiksi. Aivan liian nuori. Olen kyllä onnellinen tästä masuasukki pojastani, mutta en aina ajattele olevani sille sitä parasta. Ikävöin aikaa jolloin juhlimme mieheni kanssa. Haluaisin matkustella hänen kanssaan ympäri maailmaa ja joskus mennä vaikka jossain kaukana meren rannalla, keskellä ei mitään naimisiin. Sellaiseen ei lapsi mahdu. Itsekkin olen seurustellut mieheni kanssa vasta reilu 8kk. Ja niin paljon kokematta vielä..

• kaamoskaappi

Eiku menkää ny shoppailee ja ottaan vähän silikonipistoksii...
        Nii ja kavereiden kans chillaa. Sitte taas shoppailee ja sillee....

• yhden lapsen äiti

Kuulkaas nyt. Kaikki äidit ja isät rakastavat luonnostaan omia lapsiaa. Omat lapset ovat parasta mailmassa. Sinäkin rakastat häntä kun hän syntyy. Ne äidinvaistot heräävät synnytyksen jälkeen.

Oma lapsi sopii vaikka minne. Pikkulapsi tarvitsee vain rintamaitoa ja jos ei ole mahavaivainen niin hän nukkuu suurimman osan päivästä.

Ei se niin vaikeaa ole kuljettaa lastaan mukanaan joka paikkaan.

Älkää nuoret ottako enään eläimiä vaivoiksennne ja ottakaa kunnollinen ehkäisy heti synnytyksen jälkeen, jottei tule liää lapsia ennenkuin aika on valmis niille.

Yhden lapsen kanssa pärjää aina ja hänet saa helpolla myös hoitoon vaikkapa sukulaisiin.

Sinä jonka isä on lopettanut soittelemisen. Kuule sinä soitat nyt isällesi !!! Lapsenkin pitää muistaa vanhempiaan. Isälläsi heräävät vaarintunteet !!! Hänkin tulee varmasti joskus vaikkapa tunniksi lapsenpiiaksi jotta pääset ostoksille.

Suku on yleensä pahin, mutta myös hyvin, jos osaa pelata korttinsa oikein ;)) Onne molemmille äideille !!!

• näkemystä
        yhden lapsen äiti kirjoitti:

Kuulkaas nyt. Kaikki äidit ja isät rakastavat luonnostaan omia lapsiaa. Omat lapset ovat parasta mailmassa. Sinäkin rakastat häntä kun hän syntyy. Ne äidinvaistot heräävät synnytyksen jälkeen.

Oma lapsi sopii vaikka minne. Pikkulapsi tarvitsee vain rintamaitoa ja jos ei ole mahavaivainen niin hän nukkuu suurimman osan päivästä.

Älkää nuoret ottako enään eläimiä vaivoiksennne ja ottakaa kunnollinen ehkäisy heti synnytyksen jälkeen, jottei tule liää lapsia ennenkuin aika on valmis niille.

Yhden lapsen kanssa pärjää aina ja hänet saa helpolla myös hoitoon vaikkapa sukulaisiin.

Sinä jonka isä on lopettanut soittelemisen. Kuule sinä soitat nyt isällesi !!! Lapsenkin pitää muistaa vanhempiaan. Isälläsi heräävät vaarintunteet !!! Hänkin tulee varmasti joskus vaikkapa tunniksi lapsenpiiaksi jotta pääset ostoksille.

Suku on yleensä pahin, mutta myös hyvin, jos osaa pelata korttinsa oikein ;)) Onne molemmille äideille !!!

Voi, painoin väärää peukaloa

• Nainen.......
        näkemystä kirjoitti:

Voi, painoin väärää peukaloa

Mä painoin oikeaa. Ja se oli miinus.

Ärsyttää tollaset "ku mulla meni tällai, ni kyllä teilläki menee ihan hienosti hei".

Joku äiti oli kuristanut lapsensa vammaiseksi, kun ei jaksanut hoitaa, ja todettiin just olleen täydessä ymmärryksessä. Rakastiko hän lastaan myös? Kun kaikki vaan rakastaa ja on niin hienoo ja jeejee.

• tewetwtewetetw

"Kuulkaas nyt. Kaikki äidit ja isät rakastavat luonnostaan omia lapsiaa. Omat lapset ovat parasta mailmassa. Sinäkin rakastat häntä kun hän syntyy."

Näin ei kuule ole kaikilla. Omat lapset eivät todellakaan ole kaikille se paras asia, voivat olla se huonoinkin, se on vain asia josta ei saa puhua. Joten hys hys.

• Priima

Byhyy, saan lapsen siinä iässä kuin se onkin kaikkein luonnollisinta, yhyy, en pääsekään 30-vuotiaana kalliisiin hedelmöityshoitoihin odottamaan, josko saisin kehitysvammaisen esikoisen. Ähääää niisk, olen valkoihoinen länsimainen ihminen, jonka täytyy joka päivä keksiä, mitä ruokaa hakisi kaupasta, kun ei jaksa aina ravintolaankaan mennä.. äääähäää ja jonka täytyy käydä ilmaista koulua ja joka joutuu ottamaan yhteiskunnalta rahaa esimerkiksi tueksi lapsentekoon ja myöhemmin opiskeluun, johon minua väkisin kannustetaan. Puhumattakaan työnteosta, miksi minun pitää valita kaikista elämän mahdollisuuksista yhyyyyyyy. Kamalinta on, että minulla on vielä kumppani, joka väen väkisin haluaa sitoutua lapseeni.. niisk niisk

Saanhan sentään bilettää? En kestä elämääni ilman.

• wamic

voi helvetin tampio!!! jos on lapsi, niin eikö enään voi juhlia? ei se vaadi kuin vähän järjestelyjä, mutta jos on niin uusavuton, niin sitten jäät kotiisi.
        minulla ja vaimollani on kolme mukulaa, ikähaitarilla 11-1v, ja lähdemme huomenna juhlimaan. lapset menee mummolaan yöksi hoitoon, ja taatusti eivät saa tuosta traumoja. minäkin joudun muksut viemää sadan kilsan päähän mummille, mutta jos vain itse siihen viitsii aikaa jäjestää, niin juhlimaankin pääsee.
        tietysti jos haluat joka hetki juhlia, niin olisi ollut viisainta tehdä se abortti, kun oma napa on aina tärkein.

• älä saarnaa pelle
        Priima kirjoitti:

Byhyy, saan lapsen siinä iässä kuin se onkin kaikkein luonnollisinta, yhyy, en pääsekään 30-vuotiaana kalliisiin hedelmöityshoitoihin odottamaan, josko saisin kehitysvammaisen esikoisen. Ähääää niisk, olen valkoihoinen länsimainen ihminen, jonka täytyy joka päivä keksiä, mitä ruokaa hakisi kaupasta, kun ei jaksa aina ravintolaankaan mennä.. äääähäää ja jonka täytyy käydä ilmaista koulua ja joka joutuu ottamaan yhteiskunnalta rahaa esimerkiksi tueksi lapsentekoon ja myöhemmin opiskeluun, johon minua väkisin kannustetaan. Puhumattakaan työnteosta, miksi minun pitää valita kaikista elämän mahdollisuuksista yhyyyyyyy. Kamalinta on, että minulla on vielä kumppani, joka väen väkisin haluaa sitoutua lapseeni.. niisk niisk

Miten se muka auttaa ketään että pitäisi ajatella kuinka huonosti asiat jollain toisella jossain muualla? Ne ihmiset eivät kosketa meidän elämäämme mitenkään, emme tunne heitä joten itse en ainakaan haaskaa kyyneliä tuntemattomien. Miten se muka hyödyttää ketään? Se on huonompiosaisten pilkkaamista tuntea syyllisyyttä siitä, että on syntynyt näinkin hyvään maahan kuin Suomi.

Itse olisin kyllä tehnyt abortin, en halua mitään kakaraa kahlitsemaan elämääni. Ja olen alle 25-vuotias..

Elämä pitää elää ensin, kokea asioita, matkustella, hommata hyvä työpaikka ym. jos lapsen meinaa hommata.

• ;)
        älä saarnaa pelle kirjoitti:

Miten se muka auttaa ketään että pitäisi ajatella kuinka huonosti asiat jollain toisella jossain muualla? Ne ihmiset eivät kosketa meidän elämäämme mitenkään, emme tunne heitä joten itse en ainakaan haaskaa kyyneliä tuntemattomien. Miten se muka hyödyttää ketään? Se on huonompiosaisten pilkkaamista tuntea syyllisyyttä siitä, että on syntynyt näinkin hyvään maahan kuin Suomi.

Itse olisin kyllä tehnyt abortin, en halua mitään kakaraa kahlitsemaan elämääni. Ja olen alle 25-vuotias..

Elämä pitää elää ensin, kokea asioita, matkustella, hommata hyvä työpaikka ym. jos lapsen meinaa hommata.

tuossahan se vaara juuri piileekin, eli jos tykästyy liiaksi omaan mukavaan ja vauhdikkaaseen elämäänsä, siirtyminen kotirouvaksi voi olla mahdoton ajatus.
        Hyvän työpaikan nainen saa vasta kun työnantaja on vakuuttunut että lapset on jo tehty eikä ole vaaraa kalliille äitiyslomalle jäämisestä...

• child is my name

kaikki äidit eivät luonnostaan rakasta lapsiaan, ei edes niiden syntymään jälkeen. kaikki eivät kiinny. jos näin olisi, lapsia ei murhattaisi heti heidän syntymänsä jälkeen tai pian sen jälkeen. eikä taatusti tehtäisi niin kuin briteissä, jossa pariskunta oli muistaakseni alle 6kk vauvaansa pahoinpidelleet ja raiskanneet!

minä sanoisin, että kuuntele itseäsi. jos et ole valmis äidiksi,ehkä abortti kuitenkin on paras ratkaisu. et voi tehdä päätöstä lapsesta vain sen perusteella mitä mies ajattelee ja sanoo. kyseessä on sinunkin loppuelämäsi. ja tarkoitan siis todellakin loppuelämääsi. lapsi ei häviä elämästä täytettyään 18 eikä myöskään sinun vastuusi lopu siihen.

itse en ole valmis äidiksi missään nimessä. ja olen sinua vuosia vanhempi. itsekin uudessa kaupungissa ja yksinäinen, kun duunia ei ole löytynyt eikä myöskään kavereita. vauva tähän ja soppa olisi valmis! joutuisin muuttamaan takas sinne mistä tulin, sinne mistä niin kovin tahdoin päästä pois. äidiksi vasta sitten kun siihen on 100% valmis ja sitä todella haluaa, ilman liian suuria epäilyksiä. toki siihen myös vaaditaan mies, jonka kanssa perheen haluaa ;)

lapsen hoito ei ole helppoa. se on erittäin rankkaa. arki alkaa pyörimään vain lapsen ympärillä helposti. vaipanvaihtoa, syöttämistä, pyykinpesua. jatkuvaa heräilyä eli voit odottaa ettet tule nukkumaan juurikaan. mitä tuohon rintaruokintaan tulee... YHDEN LAPSEN ÄIDILLE tiedoksi, että jokainen ruokkii lastaan kuten parhaaksensa näkee. jos ei halua rintaruokkia, sittenpä ei rintaruoki. ei se tee kenestäkään yhtään sen huonompaa äitiä.

• Mies 54v
        child is my name kirjoitti:

kaikki äidit eivät luonnostaan rakasta lapsiaan, ei edes niiden syntymään jälkeen. kaikki eivät kiinny. jos näin olisi, lapsia ei murhattaisi heti heidän syntymänsä jälkeen tai pian sen jälkeen. eikä taatusti tehtäisi niin kuin briteissä, jossa pariskunta oli muistaakseni alle 6kk vauvaansa pahoinpidelleet ja raiskanneet!

minä sanoisin, että kuuntele itseäsi. jos et ole valmis äidiksi,ehkä abortti kuitenkin on paras ratkaisu. et voi tehdä päätöstä lapsesta vain sen perusteella mitä mies ajattelee ja sanoo. kyseessä on sinunkin loppuelämäsi. ja tarkoitan siis todellakin loppuelämääsi. lapsi ei häviä elämästä täytettyään 18 eikä myöskään sinun vastuusi lopu siihen.

itse en ole valmis äidiksi missään nimessä. ja olen sinua vuosia vanhempi. itsekin uudessa kaupungissa ja yksinäinen, kun duunia ei ole löytynyt eikä myöskään kavereita. vauva tähän ja soppa olisi valmis! joutuisin muuttamaan takas sinne mistä tulin, sinne mistä niin kovin tahdoin päästä pois. äidiksi vasta sitten kun siihen on 100% valmis ja sitä todella haluaa, ilman liian suuria epäilyksiä. toki siihen myös vaaditaan mies, jonka kanssa perheen haluaa ;)

lapsen hoito ei ole helppoa. se on erittäin rankkaa. arki alkaa pyörimään vain lapsen ympärillä helposti. vaipanvaihtoa, syöttämistä, pyykinpesua. jatkuvaa heräilyä eli voit odottaa ettet tule nukkumaan juurikaan. mitä tuohon rintaruokintaan tulee... YHDEN LAPSEN ÄIDILLE tiedoksi, että jokainen ruokkii lastaan kuten parhaaksensa näkee. jos ei halua rintaruokkia, sittenpä ei rintaruoki. ei se tee kenestäkään yhtään sen huonompaa äitiä.

Viestiketjun aloittajalle. Biologisesti olet ihanneiässä lapsen synnyttämiseen, mutta nyky-yhteiskunnassa ikäisesi harvoin ovat sitä henkisesti. Menokenkä vipattaa ja nuoren elämä houkuttaa enemmän kuin aikuisen elämä, joten lapsi koetaan pikemminkin rasitteeksi kuin siunaukseksi. Siunauksella en tarkoittanut nyt tässä yhteydessä mitään uskonnollista, vaan sitä hienoa elämänsisältöä, jota lapsen kasvattaminen antaa.

Olet kuitenkin ratkaisusi jo tehynyt ja sen mukaan sinun on elettävä. Enää ei katuminen auta, vaan sinun on aloitettava harjoittelemaan sitä ns. tylsää aikuisen elämää. Kukaan ei, tai onhan niitäkin, voi koko ikäänsä kuitenkaan vain hengailla kavereiden kanssa ja bailata. Aikuistumisesi nyt hiukan vauhdittuu sattuneesta syystä.

Eli, suhtaudu asian oikein ja valmistaudu kantamaan vastuusi. Eikä se aikuisuus niin kamalaa lopulta ole, siinäkin on puolensa. Pääasia kuitenkin, että et koskaan missään tilanteessa pura tulevaan lapseesi mahdollisia ailahtelevia tunteitasi ja syytä häntä tilanteestasi.

Mieti myös kunnolla onko suhteesi lapsesi isään niin vakaalla pohjalla, että olette valmiita jakamaan elämänne arjen. Jos vain lapsen takia sitä harkitset, ei se ole riittävä perusta perheen perustamiselle. Olette tunteneet kovin vähän aikaa. Mahdolliset ihmissuhdeongelmat lapsenhoidon lisäksi eivät elämääsi helpota.

• 1+1

Puhu neuvolassa asiasta, etsi vertaistukiryhmiä netistä ( tämä ei ole paras).
        Olet kyllä aikuinen, mutta henkisesti liian nuori, toiset kypsyvät nuorempana, toiset eivät koskaan...
        Elämäsi tulee muuttumaan tosi paljon lapsen jälkeen. Millaiset suhteet teillä on vanhempiin ja isovanhempiin?
        Ethän kuitenkaan kosta tulevalle lapselle (omasta mielestäsi) elämätöntä nuoruutta?
        Monissa kulttuureissa nuoret tytöt naitetaan ensimmäisen ovulaation jälkeen ja he alkavat heti lisääntymään. Sinä sait kuitenkin itse päättää, haluatko käyttää ehkäisyä.

• pöppi
        ;) kirjoitti:

tuossahan se vaara juuri piileekin, eli jos tykästyy liiaksi omaan mukavaan ja vauhdikkaaseen elämäänsä, siirtyminen kotirouvaksi voi olla mahdoton ajatus.
        Hyvän työpaikan nainen saa vasta kun työnantaja on vakuuttunut että lapset on jo tehty eikä ole vaaraa kalliille äitiyslomalle jäämisestä...

Itse tällä hetkellä kotona lapsen kanssa ihan kela maksaa siitä eikä työnantaja! Ei pomollani ole mitään kuluja minusta poissa ollessani työstäni!

• voi elämä
        pöppi kirjoitti:

Itse tällä hetkellä kotona lapsen kanssa ihan kela maksaa siitä eikä työnantaja! Ei pomollani ole mitään kuluja minusta poissa ollessani työstäni!

Onhan pomosi pitänyt kouluttaa sijainen, ei sekään ilmaista ole. Lisäksi sinullehan pitää kuitenkin maksaa kesälomarahta yms. kun lomaahan karttuu vaikka et töissä olekaan. Äitiyslomalaisesta on aina kuluja vaikka Kela osan äitiyslomapalkasta maksaakin. Monilla aloilla joutuu sitäpaitsi työnantaja maksamaan äitiyslomapalkaa usealta kuukaudelta, ennenkuin Kela rientää apuun. Minulle työntanajana riitti, kun kaksi työntekijääni tuli raskaaksi. En palkkaa synnytysikäistä koskaan. Kolmannen kohdalla olisi niin tiukka paikka, että voisi olla tarkoituksen mukaista lopettaa koko yritys, koska budjetti ei kestä sitä, että pitää maksaa sellaiselle henkilölle palkkaa, joksa ei tee töitäkään ja jonka tilalle pitää kouluttaa uusi työntekijä. Se on kallista lystiä. Tämä harmittaa minua naisena suunnattomasti, mutta yritys on yritys, ei hyväntekeväisyyslaitos.

• Priima
        älä saarnaa pelle kirjoitti:

Hei sinä syvämietteinen filosofi,

Kuka on kehottanut itkemään? Pointtihan oli nimenomaan juuri päinvastainen. Mutta ruikuta säkin vain tyhjää elämääsi jatkossa, miksi mua kiinnostaisi, olethan vain joku tuntematon.

Suomi ois aika erilainen paikka elää, jos täällä noudatettas sun pikkusieluista piittaamattomuuden logiikkaa. Miksi mun pitäisi esimerkiksi maksaa veroja, jotta sullakin on ilmainen koulutus. Mun vanhemmillani olisi ollut varaa laittaa mut yksityiskouluun, joten miksi ihmeessä meidän on pitänyt rahoittaa sunkin opintojasi, terveydenhuoltoasi ym? No ehkä siksi, että me emme kuvittele olevamme ainoita maailmassa ja meillä on jokin oikeudenmukaisuuden taju. Mä ainakin oon sen verran älykäs, että kykenen ymmärtämään, että mun tilanne olisi voinut olla toinenkin. Sä oot typerä kakara, jos kuvittelet, että sun asemasi on jotenkin ikuisesti turvattu. Mussuta vaan hampurilaisia jatkossakin ja mieti bilettämistä samalla ku fanitat bb-talon asukkaita, mutta muista, että valtasuhteet voivat aina muuttua. Ne on muuttuneet kautta aikojen ja tulee muuttumaan jatkossakin. Sun kaltaisten itsekkäiden ja tyhmien pissisten ansiosta Suomikin on tänä päivänä yhä enemmän luokkayhteiskunta. Sä et ehkä tajua huomata sitä, kun sulla vielä on se hampurilainen kädessä. Mut saattaa olla, et pian säkin jonotat leipäjonossa. Sä varmaan toivot silloin muilta juuri tota sun kannattamaasi ideologiaa -pa*skat muista.

Mun empatia ei riitä, ku ruikutetaan turhasta.

Voisitko vielä perustella ton tähdellisen ajatuksesi "Se on huonompiosaisten pilkkaamista tuntea syyllisyyttä siitä, että on syntynyt näinkin hyvään maahan kuin Suomi. "

Mitenköhän siinä pilkataan huonompiosaisia, jos ei pidä ylimielisenä itsestäänselvyytenä omaa tuuriaan? Eiköhän toi turha ruikutus nimenomaan ole huonompiosaisten pilkkaamista?

Ps. Ja ei tarvii mennä ulkomaille löytääkseen huonovointisia ihmisiä. Mut sitähän sä et pissiksenä ole vielä tajunnut.

• Priima
        Mies 54v kirjoitti:

Viestiketjun aloittajalle. Biologisesti olet ihanneiässä lapsen synnyttämiseen, mutta nyky-yhteiskunnassa ikäisesi harvoin ovat sitä henkisesti. Menokenkä vipattaa ja nuoren elämä houkuttaa enemmän kuin aikuisen elämä, joten lapsi koetaan pikemminkin rasitteeksi kuin siunaukseksi. Siunauksella en tarkoittanut nyt tässä yhteydessä mitään uskonnollista, vaan sitä hienoa elämänsisältöä, jota lapsen kasvattaminen antaa.

Olet kuitenkin ratkaisusi jo tehynyt ja sen mukaan sinun on elettävä. Enää ei katuminen auta, vaan sinun on aloitettava harjoittelemaan sitä ns. tylsää aikuisen elämää. Kukaan ei, tai onhan niitäkin, voi koko ikäänsä kuitenkaan vain hengailla kavereiden kanssa ja bailata. Aikuistumisesi nyt hiukan vauhdittuu sattuneesta syystä.

Eli, suhtaudu asian oikein ja valmistaudu kantamaan vastuusi. Eikä se aikuisuus niin kamalaa lopulta ole, siinäkin on puolensa. Pääasia kuitenkin, että et koskaan missään tilanteessa pura tulevaan lapseesi mahdollisia ailahtelevia tunteitasi ja syytä häntä tilanteestasi.

Mieti myös kunnolla onko suhteesi lapsesi isään niin vakaalla pohjalla, että olette valmiita jakamaan elämänne arjen. Jos vain lapsen takia sitä harkitset, ei se ole riittävä perusta perheen perustamiselle. Olette tunteneet kovin vähän aikaa. Mahdolliset ihmissuhdeongelmat lapsenhoidon lisäksi eivät elämääsi helpota.

Asiaa!

• mirjam_90

Kiva kun kirjotit,ollaan aika samanlaisessa tilanteessa. Ei oo helppoo kun on tälläsiä ajatuksia,mulla tulee just aina inho itseäni kohtaan ja vihaan miten voin edes miettiä tälläsiä ajatuksia raskaana ollessa. Paha itkee enää,tehty mikä tehty. Mistä päin kirjoittelet? Kavereita ei oo koskaan liikaa..

• 4lapsen äiti

Voi hyvää päivää. Ettekö te hyvät ihmiset ole kuullut ehkäisystä? Hyvä että kaveria vielä kunnolla tunnetaan kun pitää jo alkaa leikkimään kotia. Jos kokee ettei ihan vielä ole valmis äidiksi niin kannattaisiko käyttää ehkäisyä!

Itse olen saanut esikoiseni 18 vuotiaana enkä ole päiväkään katunut.

Onnea odotukseen kuitenkin, toivottavasti kasvatte aikuisiksi odotuksenne aikana, tai annatte lapsen suosiolla vaikka isän kasvatettavaksi ja jatkatte elämäänne...ja bilettämistä yms.

• älkää moralisoiko
        4lapsen äiti kirjoitti:

Voi hyvää päivää. Ettekö te hyvät ihmiset ole kuullut ehkäisystä? Hyvä että kaveria vielä kunnolla tunnetaan kun pitää jo alkaa leikkimään kotia. Jos kokee ettei ihan vielä ole valmis äidiksi niin kannattaisiko käyttää ehkäisyä!

Itse olen saanut esikoiseni 18 vuotiaana enkä ole päiväkään katunut.

Onnea odotukseen kuitenkin, toivottavasti kasvatte aikuisiksi odotuksenne aikana, tai annatte lapsen suosiolla vaikka isän kasvatettavaksi ja jatkatte elämäänne...ja bilettämistä yms.

Kukakohan sanoi että ehkäsyä ei olisi käytetty? Luulisi 4lapsen äidinkin oppineen että ainut varma ehkäisy on sterilisaatio. Aina on mahdollisuus että ehkäisy pettää vaikka itse toimisikin täysin oikein.

• Pappi poika
        älkää moralisoiko kirjoitti:

Kukakohan sanoi että ehkäsyä ei olisi käytetty? Luulisi 4lapsen äidinkin oppineen että ainut varma ehkäisy on sterilisaatio. Aina on mahdollisuus että ehkäisy pettää vaikka itse toimisikin täysin oikein.

Mirjami ota lapsi vastaan. Lapset ovat Herran lahja, Kiitos Jeesus!

• eräs äiti

Hei!

Ota iisisti. Mulla oli sua reilu 10 vuotta ikää enemmän ja silti koin esikoiseni kanssa samanlaisia tuntemuksia- lähinnä epävarmuutta ja rimakauhua, vaikka lapsi oli haluttu ja toivottu ja yritetty.

On mahtavaa, että olette päättäneet pitäälapsen ja uskon varmasti, että raskauden edetessä mielialasi muuttuu. Niin kävi minullekin. Olette nuoria, mutta ette enää mitään teinejä. Nuorena valvotut yöt eivät tunnu niin raskailta kuin yli kolmikymppisenä.

Älä tee pesäeroa kavereihin. Pidä heihin yhteyttä. Heitä saattaa erilainen elämäntilanteesi kummeksuttaa, muttet ole muuttunut ihmisenä yhtään. Jos et voikaan enää bilettää samalla tavalla, niin kavereita voit silti tavata. Kerro se heille. Älä puhu pelkästään lapsestaja omasta tilanteestasi, vaan kysele heidänkin kuulumisiaan.

Neuvolasta saa ja kannattaa kysyä apua, jos olo tuntuu vaikealta. Jos oman neuvolatädin kanssa ei synkkaa, niin neuvolatätiä voi vaihtaa :)

Aikoinaan omat ajatukseni selkenivät ultran jälkeen, kun esikoisellani oli niskaturvotusta ja kävimme lapsivesipunktiossa. Jouduimme miettimään, mitä tekisimme, jos lapsella olisi kromosomipoikkeama. Pohdimme myös raskauden keskeytystä, jos niin olisi ollut. Onneksi lapsi oli terve. Pohtiminen kuitenkin sai minut vakuuttumaan siitä, että haluan pitää vauvan ja että rakastin sitä jo aivan kamalasti. Pelko tulevasta uudesta ja hallitsemattomasta sai ajatukset jotenkin vääristymään.

Luota kehoosi ja itseesi. Hyvin se kaikki sujuu. Pidä itsestäsi huolta.

• ei aina miltä näyttä
        älkää moralisoiko kirjoitti:

Paitsi ettei se sterilisaatiokaan 100% varma menetelmä ole.

Komppaan kyllä muuten, ottaa ylipäätään niin päähän ihmisten ennakkokäsitykset "vastuuttomista nuorista". Itsekin aikanaan kävin ostamassa je-pillerin varmuuden vuoksi varastoon, ettei sitten tarvitse kortsun mahdollisesti hajotessa juosta pää kolmantena jalkana apteekkiin. Asiani otettiin apteekissa lämpimän ystävällisesti ja ymmärtäväisesti. Eli ei todellakaan - sain siellä elämäni pahimman paatoksellisen moraalisaarnan asioiden ennakoinnin, harkintakyvyn ja ehkäisyn merkityksestä. Minähän en siis ollut harkinnut mitään ehkäisyyn liittyvää etukäteen. Huoh. (Juu, varmaan näistä asioista on apteekissa je-pillerin ostajalle mainittava, mutta paljon on siitä kiinni, miten asiansa esittää.)

• ...................
        ei aina miltä näyttä kirjoitti:

Paitsi ettei se sterilisaatiokaan 100% varma menetelmä ole.

Komppaan kyllä muuten, ottaa ylipäätään niin päähän ihmisten ennakkokäsitykset "vastuuttomista nuorista". Itsekin aikanaan kävin ostamassa je-pillerin varmuuden vuoksi varastoon, ettei sitten tarvitse kortsun mahdollisesti hajotessa juosta pää kolmantena jalkana apteekkiin. Asiani otettiin apteekissa lämpimän ystävällisesti ja ymmärtäväisesti. Eli ei todellakaan - sain siellä elämäni pahimman paatoksellisen moraalisaarnan asioiden ennakoinnin, harkintakyvyn ja ehkäisyn merkityksestä. Minähän en siis ollut harkinnut mitään ehkäisyyn liittyvää etukäteen. Huoh. (Juu, varmaan näistä asioista on apteekissa je-pillerin ostajalle mainittava, mutta paljon on siitä kiinni, miten asiansa esittää.)

E kuulu asiakaspalvelualalle tuo kohtaamasi henkilö... Ei apteekin täti saa sinulle omaa moraaliaan tyrkyttää. Apteekin tädin tehtävä on antaa sinulle je-pilleri, pillerin käyttöohjeet ja toivottaa hyvää päivänjatkoa. Suomessa jälkiehkäisyn saa ilman reseptiä/konsultaatiota ja hyvä niin.

Minulla oli ihana apteekin täti, itku kurkussa menin sopertamaan tädille että kondomi hajos ja täti lohdutti että je-pillerit on todella luotettavia kunhan ne otetaan ajoissa. helpotti vaikeaa tilannetta tosi paljon, kiitos hänelle!

• yritä nauraa joskus

Yritä edes,
        raskaana ollessasi ajatella positiivisesti. Sikiö ja sinä olette yhtä, kaikki tunnetilasi, hormonitoimintasi, lääkityksesi, alkoholinkäyttösi välittyvät myös hänelle, syyttömättä syntymättömälle. .

• Vauvaa_

Moi

Olette molemmat tosi nuoria. Ymmärrän, että ei varmasti ole helppoa tulla äidiksi noin nuorena. Mirjam: Kuitenkin vauvan kanssa voi mennä "mammatapaamisiin" tms, jossa varmasti tapaa muita samassa tilanteessa olevia äitejä. Onhan olemassa kaikkia imetystukiryhmiä yms. Ja niitähän järjestetään pienemmilläkin paikkakunnilla. Neuvolan täditläkin voi kysyä vinkkejä. Itsekin asun mieheni kanssa "vieraalla paikkakunnalla", jossa ei oikein työpaikan ulkopuolisia ystäviä ole. Eli mammalomalla voi välillä tuntua yksinäiseltä.

Oma tilanteeni poikkeaa teistä sillä tavalla, että olen "jo" kolmekymppinen. Laskettu aikani on toukokuussa. Lapseni sai alkunsa koeputkihoidoilla, eli on monta vuotta toivottu ja odotettu lahja. Ehkä lasta ei tuon ikäisenä ajattele lahjana, mutta sitä se on. Ja tulee olemaan teille arvokkain asia maailmassa. Itsekin luulin 16-vuotiaana olevani raskaana. Oli tuolloin todella iso helpotus, etten ollutkaan. Vaikeuksien jälkeen taas jälkikäteen ajattelen, että asiasta olisi tuolloinkin ajatellut eri tavalla, jos olisi joskus tiennyt, että lapsia ei välttämättä putkahtelekaan maailmaan tuosta vain. Onnea teille molemmille ja jaksamista!

• wvoriua

Hei!

Olen yli 10 v. sinua vanhempi ja sain vuosi sitten esikoiseni. Lapsi ei ollut suunniteltu vaan vahinko.

Tunsin aivan samanlaisia tunteita silloin kun plussasin kuin sinä. Välillä melkein vihasin tulevaa lasta,joka sitoo minut häneen enkä pääse enää menemään. Tuntui että elämäni loppui siihen. Ja voin sanoa että olen mennyt elämäni aikana ja PALJON. Mietin vaan mitä kaikkea lapsi minulta pois veisi.

Mutta. Kun sen lapsen syliinsä saa ja alkaa elämää hänen kanssa. En kaipaa mitään muuta enää. En menoja,en mitään ylimääräistä. Ihanaa katsella omaa nukkuvaa lasta iltaisin ja odottaa aamua että näkee hänen ihanan hymynsä

• Papitar.

Olen samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa, vanhimman lapseni kanssa on ikäeroa tasan 20v kun täytin 25 minulla oli kolme poikaa, en koskaan ole ajatellut että olisivat olleet haittana elämässäni, nyt kun olen jo ikääntynyt ovat suurena tukena ja turvana kun mieheni kuoli. Uskon kun saat sen lapsen ajattelet samoin.
        Onnea sinulle ja miehellesi.

• caibi6

Tsemppi teille!

Kommentoin vain näin lyhyesti, että mitä ihmeen "ystäviä" nämä "ystävät" ovat jotka kääntävät selkänsä raskausaikana?!?! Uusia OIKEITA ystäviä varmasti tulee löytymään :)

Halauksia!

• niin sitä kanssa mietin että ei kaverisi taineet oikeita ystäviä olla jos hylkäsivät raskauden takia=)tsemppiä löydät varmasti tosi ystäviä kun etsit paremmista piireistä!

• julianne354
        gblee kirjoitti:

niin sitä kanssa mietin että ei kaverisi taineet oikeita ystäviä olla jos hylkäsivät raskauden takia=)tsemppiä löydät varmasti tosi ystäviä kun etsit paremmista piireistä!

"ystävyys joka päättyy, ei koskaan alkanutkaan"

• ;)

Känniystäviä. Jos et voi enää kännätä heidän kanssaan, et ole ystävä.

• äidiksi kasvaa

Moikka!!! Itse olin myös 21 vuotias kun sain esikoiseni, tosin ehkäisy oli tietoisesti jätetty pois ja lapsi haaveissa. Mutta olihan se silti elämää muuttavaa saada siihen testitikkuun se plussa.. Oikeastaan sitten aika pelottavaakin. Aiemmin elämämme oli aikamoista rellestämistä, joka viikonloppuisia bileitä, usein kaksi päiväisiä samoilla silmillä! ;D heh.. Ja muuttuihan se elämä lapsen synnyttyä, esikoinen nyt 2v. enkä ole kertaakaan juopotellut hänen syntymän jälkeen, enkä tietysti odotus aikanakaan! Mutta sekinhän on oma valinta, voihan sitä käydä välillä juhlimassa, jos on lapselle hyvä hoitaja tai vaikka isi lapsen kanssa että äippä pääsee rentoutumaan.. Mutta se että haluaako sitä sitten enää lähteä on toinen juttu, kyllä minäkin luulin että käyn varmaan sitten välillä jossain, mutta ehei, en ole raaskinut lasta jättää vielä yö hoitoon. No nyt sitten odotan toista lasta joten tuskinpa pariin kolmeen vuoteen tulee rilluteltua, mutta elämä on ihanaa! Ystäviä kyllä näkee harvoin, varsinkaan niitä joiden kanssa tuli juhlittua, hehän elävät edelleen sitä edellistä elämääni johon en tavallaan enää kuulu.. Eli viikolla töissä ja viikonloppuna bilettämässä, joten emme ehdi nähdä. Mutta mies kun on rinnalla (vaikka hän onkin käynyt muutaman kerran bilettämässä) niin elämä hymyilee.. Meillä oli yhteistä taivalta ennen lapsen syntymää n. 5 vuotta. Ja mieti mitä kaikkea ehditte tehdä kun lapset ovat jo isompia, ettekä itse ole silloinkaan vielä ikäloppuja! :)

• kannustava.

Moi. Olen seurannut tosi nuorena lapsen saaneiden elämää sivusta ja voin todeta, että kokea ehtii.. opiskelut, työt ja hienot ulkomaanmatkat. Se on vaan sitten järjestelykysymys, arjen pyöritys ennen kaikkea. Apua ja tukea tarjoaa ympäristö, ystävät(niitä löytyy uskomattoman paljon samankaltaisissa elämäntilanteissa olevilta), kunnat, kaupunki, sosiaalitoimi ym! En usko, että nuorena lapsen saaneet jäävät mistään paitsi, lapsi ja tuleva elämä etenee vain samanaikaisesti. Uskon myös, että lapsen saamiselle ei ole sopivaa ikää. Tsemppiä nuorille tuleville äideille!

• Priima

• lastenpuolesta

Ihan kauheeta ! Ettekö te osaa käyttää ehkäisyä ? Tollaiset ihmiset ei ole oikeutettuja synnyttämään lapsia, olisitte tehneet abortteja jo ajoissa, ettekä synnytä onnetomia lapsia onnettomiin olosuhteisiin. Menkää juhlimaan ja bailaamaan, mutta jättäkää viattomat lapst tekemätää. HÄVETKÄÄ !

• lapset lapset

Just ja abortti on "ratkaisu"? Mieluummin niin, että kantavat vastuun ja ei abortteja.

• tyhmät tyhmät
        lapset lapset kirjoitti:

Just ja abortti on "ratkaisu"? Mieluummin niin, että kantavat vastuun ja ei abortteja.

No on se, onko sinusta oikein että viaton lapsi joutuu kärsimään ihan vain siksi että äiti ottaa vastuun ja muut pääsee lällättämään ähäkuttia "ota nyt vastuu teoistasi"? On siinäkin moraali

• Bella.bambino.

Moi:)

Olen myös 21, esikoiseni on 1v2kk ja odotan toista lasta rv 5 6. Asun myös oudolla paikkakunnalla, josta mieheni on kotoisin, ja minä en tunne ketään. Ystäväni ovat hieman jääneet elämästä, vaikka innoissaan näkevätkin kummityttöään joskus harvoin.
      Mammakerhoista en löytänyt itselleni ystäviä, katsoivat minua alaspäin, nuori kun olin. Mutta siihen loppukin sitte huonot uutiset!
      Siitä lapsesta tulee elämän rakkain asia, eikä päiviin kaipaa muuta tekemistä, netistä löytää samassa tilanteessa olevia chattailemaan tai kahvittelemaan varmasti:) Mieheni käy töissä joten olen melkein koko päivän yksin kotona tyttären ja koiriemme kanssa, mutta en vaihtaisi tätä mihinkään! Lapsi oli tosin toivottu, mutta pari viikkoa synnytyksen jälkeen masennuin hetkeksi ja kaduin lapsen tekemistä, onneksi tein. Toisaalta olen myös löytänyt erään vanhan ystävän uudelleen, jonka kanssa tiemme erosivat jo yläasteella, sillä hän sai samoihin aikoihin vaavin! Ja oma isäni ei myöskään puhu minulle enää, se surettaa minua, mutta lähinnä se on hänen menetyksensä:) Matkustella kerkeän vieläkin, kävin heinäkuussa jenkeissä, kun tytön mummilla oli kesäloma ja pyysi saada tytön hoitoon. Raha on kyllä aina vähän liian tiukassa:D

Tsemppiä kauheesti!
      Asun muuten Hyvinkäällä, jos satutte olemaan lähimaastossa!

• korhrggvgtklglöglkjg

Juuri näin! Kakaranaivoiset idiootit leikkivät aikuisten leikkejä eivätkä tajua, että lapsi ei ole viihde-elektroniikkaa, jonka voi viedä kirpparipöydälle, kun ei enää jaksakaan leikkiä. Idiootit! Säälin lapsianne - jos aiotte ne pitää. Abortoikaa itsenne ja steriloikaa saman tien.

• zaisu

Mirjam: Voin kertoa etä nuo fiilikset on ihan normaaleja vaikka lapsi olisi tekemällä tehty ja toivottu. Itse olen sinua vanhempi 28v ja plussaaminen oli iso shokki vaikka molemmat halusimme vauvan. Meni muutama kuukausi ennenkuin ajaukseen tottui mutta oli todellisia morkkispäiviä ja ajattelin "mitä olen mennyt tekemään". Eli täysin luonnollisia ajatuksia ja murheita alkuraskaudessa. Monet tuttuni ovat sanonee samaa.

Ja painottaakseni muiden jo kirjoittamaa: elämä on vauvan kanssa niin ihanaa ja täyttävää ettei tee edes mieli lähteä kun muut menevät juhlimaan. Ja jos haluaa päästä menemän voi aina laittaa miehen hoitamaan :)

Itse olen käynyt juhlimassa ja tullu n.05 kotiin ja mies on hoitanut yösyötöt pullolla ja itse olen ollut sitten loppuön kotona (nukkunut sohvalla) niin ei tarvitse olla huolissaan onko kaikki hyvin :)

Tsemppiä äläkä kuuntele näitä moraalitanttoja täällä, varmasti ovat lapsettomia vanhuksia jotka ovat kateellisia kun nuoremmilla tärppää :)

• vieras mies

sinullakin saattaa tärpätä - jonain aamuna heräät vieraan miehen sohvalta.

• Sitä odotellessa...

Hei!

Olen ehkä sikäli aivan väärä ihminen tänne kirjoittamaan, koska minulla ei ole lapsia, mutta kirjoitan nyt silti omista tuntemuksistani tämän asian tiimoilta. Olen siis kohta 26-v. täyttävä nuori nainen. Mieheni kanssa yhteistä taivalta on takana 6 v., pitkä ja vakaa parisuhde siis. Olemme molemmat vakityössä ja oma asuntokin on ostettu, loistavat puitteet lapselle ulkopuolisin silmin! Totta kai näitä lisääntymis-asioita on tullut mietittyä, kun aletaan olemaan lähipiirissä ainoita tämän ikäisiä, joilla ei vielä lapsia ole. En kuitenkaan voisi kuvitellakaan lapsia elämääni, ainakaan tällä hetkellä. Itselläni ei ole ollut mitään tarvetta bilettämiselle/rellestämiselle viimeiseen neljään vuoteen, mutta siltikin koen, etten halua sitoutua mihinkään toiseen ihmiseen seuraavaksi 20 vuodeksi, enkä ole koskaan mikään lapsien ystävä ollutkaan, mieheni on hyvin samoilla linjoilla. Paljon on tullut seurattua lähipiirin perhe-elämää sivusta ja eihän se aina ruusuilla tanssimista ole, niin kuin ei tietenkään oma lapsetonkaan elämä. Toivon teille kaikille nuorille äideille pelkkää hyvää ja jaksamista todella paljon! Itse en missään tapauksessa olisi valmis äidiksi, mutta toivon, että itse koette tehneenne oikean päätöksen, kun lapsi on syntynyt. Jos olisin itse teidän tilanteessanne tai nyt tulisin raskaaksi, niin abortti olisi ainoa vaihtoehto, koska tiedän, etten ainakaan tällä hetkellä voisi olla lapselle hänen ansaitsemansa onnellinen ja kaikkensa antava äiti. Täällä maapallolla on jo ihan liikaa ei-haluttuja lapsia!

• entinen bileperhonen

Mun lapset on 4 v, 8 v ja 10 v. Sain ensimmäiseni 25-veenä eli voitte laskea ikäni siitä. Mieheni on minua 3 vuotta nuorempi.

Turhaan pelkäätte. Äitiyteen vain kasvetaan. En minäkään ensimmäistä odottaessani tuntenut olevani valmis. En ollut koskaan pitänyt vastasyntynyttä edes sylissäni, enkä todellakaan osannut vaihtaa vaippaa. Vaan vauva opettaa! En ollut varautunut yövalvomisiin, vaan selvisin niistäkin, ja halusin lisää lapsia.

Voin vakuuttaa, että elämäni ei ole ohi, vaan se on nyt rikasta, rikkaampaa kuin ennen, ja kun katson taaksepäin pitkiä sinkkuvuosiani, en kaipaa siitä yhtään mitään. Se oli tyhjää ja tyhjänpäiväistä elämää, töistä baariin, ystävien kanssa baarista toiseen ja sunnuntai-aamun krapulat päälle. Ei ole ikävä "vapautta". Ensimmäisen kanssa kipuilin pari kuukautta, sitten ymmärsin olevani todella äiti ja vastuussa pikkuisesta, jolla ei ole muita. Rakastuin lapseeni ja minusta tuli tiikeri.

Mitä tulee matkusteluun, niin se on vielä halpaa alle 12 vuotiaiden kanssa, ja tuon ikäiset katsoo maailmaa eri vinkkelistä, kuin itse katsoisi. Mieheni ei lentopelkoisena välitä matkustaa, mutta maksaa lasten kulut, itse reissaan kolmikon kanssa, viime vuonna käytiin sekä Pietarissa että Kööpenhaminassa ja kesällä mennään Lontooseen. Meillä on kivaa! Kun reissasin yksin, oli tylsää, kun ei voinut jakaa matkan hetkiä kenenkään kanssa.

Nyt olen ruokatunnilla, ja odotan että kello tulisi jo puoli neljä. Menen tänäänkin onnellisena tarhan kautta kotiin ja leivon lasten kanssa piparkakkuja, autan poikaa englannin läksyissä ja odottelen miestä iltavuorosta. Vuodet ovat menneet jo nopeasti, ja tuntuu kamalalta ajatella, että esikoisellani on kohta murkkuikä. Tahtoisin pitää hänet kainalossa vielä pitkään... ja kun 4 v. eilen kiipesi syliin ja sanoi: äiti, ankara halipula, niin mikään ei ollut ihanampaa, kuin painaa poski hänen poskeaan vasten ja höpötellä korvaan. Hän on minun joululapseni, paras joululahja kautta aikojen, pitkän odotuksen ja keskenmenojen jälkeen.

Siinä jää baarireissut tärkeysjärjestyksessä kirkkaasti viimeiselle sijalle.

• fkpeituhyugfigyhdjhi

ASIAA ! Fiksuin teksti koko palstalla kautta aikojen!

• tyttö 13.9.2011

Heippa! Olen 22v. ja synnytin esikoisen 13.9.2011 vaikka toivottu lapsi onkin niin plussauksen jälkeen tuli hirveä paniikki että entäs jos en olekkaan valmis äidiksi ja mitä jos mies ei jaksakkaan enään olla yhdessä mun kanssa kun lapsi tulee oltiin 1,5v seurusteltu ja 9kk asuttu yhdessä ennen plussausta.. Ihan viimesille asti raskaudessa mietin näitä asioita mutta ku synnytyssalissa sain ton ihanan pikku prinsessan syliin niin ei ollut epäilystäkään että olin tehnyt aivan oiken nyt on ihana kattoa tätä alku taivalta kun neiti oppii kaikkea uutta :) Myönnän alussa olin aika väsynyt kun neiti oli alle 3kilonen syntyessään että söi useemmin öisin heräilin 2-3 tunnin välein ensimmäisen kuukauden ja nyt nukkuu jo 7-8h yöunia joskus mennyt lähemmäs 10 tuntiakin :)

Mies on ihanasti ollut mukana vauvan hoidossa alusta asti ja päästää mut kerran viikossa huilimaan salille tai kaverien kanssa kahville (niiden kaverien ketkä on enää kuvioissa) Ja vuorostani en taas rajoita miehen juhlimista niin rauha pysyy katon alla :)

Ja mikä ihaninta 6.12. neidille syntyi serkku poika :) Eli mulla on mun isosiskosta kauhea tuki ja turva ollut raskauden aikana ja sen jälkeen

• Hienoa,

kuulostaa oikein hyvältä,
        mutta päästä lapsi irti, lattialle ryömimään...
        Muistat tietysti jutella, laulella hänen kanssaan, et ole vain netissä tai kännykässä, kuten monet nykyäidit.

• liki neljäkymppiseks

Nykyään ollaan niin "vapaita", ettei voida kuvitella muuta elämää onnelliseksi.
      Sinulla on onni, kun miehesi haluaa lapsen. Itse asiassa nuorena on parempi tulla vanhemmaksi, kuin liki neljäkymppisenä.
      Luota vain siihen, että elämä kantaa. Voithan palata lähemmäs tuttujasi esimerkiksi. Yksin et tule jäämään, koska neuvolastakin löytää uusia tuttuja ja leikkipaikoilta jne.
      Heistäkin voi saada hoitoapua, jotta pääsee joskus vapaalle.

On vielä yksi asia, jota et ole huomannut, lapsi on ihana! Onnea vain odotuksellenne!
      Juu ja elämä on lahjaa. Omaa lastani jouduin odottamaan kauan.

• karmaako?

Lapsi on aina lahja , tai laina taivaasta.
        Toiset niitä haluavat, eivät saa. Toiset eivät halua, mutta saavat.

• Vähät kateellisista.

Olen aika monesti lukenut näitä palstoja, ja melkein jokaisella (ellei jopa kaikilla) haukuta tulevia äitejä huonoiksi, jos he eivät miellytä muita kirjoituksillaan. Kaikilla tulee olla omat päätöksensä.

Itselleni abortti oli paras ratkaisu vuosi sitten. Kun silloin sain tietää raskaudestani, tietysti kerroin silloiselle miesystävälleni. Mies huusi ettei halua enää nähdä minua, lähti kävelemään, ja jätti minut miettimään yksin ratkaisua. Päätin tehdä abortin, sillä opiskeluni olivat kesken. Nyt tietysti alkaa huuto ja mekastus kun tein tällaisen ratkaisun. Mietin tietysti sitä pientä alkiota, joka kasvoi sisälläni, päivittäin. Mitä jos olisin tehnyt toisin? Abortin jälkeen "lapsen isä" halusi palata elämääni, mutta en antanut mahdollisuutta, ja siinäkin tein oikein. Miksi minun pitäisi katsoa miestä, joka jätti minut yksin ratkaisujen äärelle, eikä edes soitellut mitä olin päättänyt, tai miten oli mennyt.

Nykyisen miesystäväni kanssa haaveilemme yhteisestä kodista ja perheestä, sen toteuttamiseen menee kyllä jokunen tovi, mutta Miranda: Sinä teet omat valinnat miehesi kanssa, eläkää onnellisesti. Haleja!

• rv18 ja ekat potkut!

monissa viesteissä toistuu pelko, että ei olisi tarpeeksi hyvä äiti lapselleen. totuus kuitenkin on, että oli åiti millainen tahansa, hän on lapselleen kaikkein rakkain, paras, tärkein ja täydellisin äiti koko maailmassa. jos oma äitisuhde on ollut vaikea, kannattaa muistella sitä, kuinka pienenä rakasti ja edelleenkin omalla tavallaan rakastaa äitiään juuri sellaisena kuin hän on.
      me emme ole kukaan täydellisiä.
      ja jos riittämättömyys on elämää kontrolloiva tunne, olisi hyvä käydä juttelemassa ammattiauttajan kanssa. itse tarvitsin 4 vuotta psykoanalyysia hyväksyäkseni äitini, ja hyväksyäkseni itseni tarpeeksi hyväksi olemaan tulevalle lapselleni äiti.
      armahtakaa itseänne. te olette kaikki juuri omina itsenänne arvokkaita!

• Pollux

No mutta eikö ole mukavaa kun on oma lapsi ja saa olla äitinä lopun ikänsä?
        Näin miehenä mä ihmettelen kovasti kaikkia vahinko-lapsia jne
        Ehkäisyvalistusta annetaan jo peruskoulussa tai ainakin ennen on annettu.
        ei ole mitenkään vaikeata ostaa kondomeja vaikka kaupan kassalta:)
        Siinä säästyy myös sukupuolitaudeilta kun kondomia käyttää:)

• luonto toimii
        Pollux kirjoitti:

No mutta eikö ole mukavaa kun on oma lapsi ja saa olla äitinä lopun ikänsä?
        Näin miehenä mä ihmettelen kovasti kaikkia vahinko-lapsia jne
        Ehkäisyvalistusta annetaan jo peruskoulussa tai ainakin ennen on annettu.
        ei ole mitenkään vaikeata ostaa kondomeja vaikka kaupan kassalta:)
        Siinä säästyy myös sukupuolitaudeilta kun kondomia käyttää:)

Lähes kaikilla naisilla on sisäänrakennettu vietti lisääntyä, samoin kuin miehillä on tarve kylvää siementään.
        Luonto on päättänyt tämän meidän puolestamme. Seksuaalisuutta toteuttavat myös kasvit ja eläimet: "lisääntykää ja täyttäkää maa! "

• piuhat poikki

Siispä vuoden tai kahden sisään on Suomenmaassa yksi yh-iskä lisää.
      Voi kun te nuoret naiset tajuaisitte tehdä heti sen abortin tälläisissä tapauksissa.
      Vaikka sillä is... siittäjällä olisikin järkeä tehdä se ei hän asialle yksin mitään voi.
      Uusia ihmisiä maailmaan mahtuu ja heitä tarvitaankin, mutta kun ihmiset jotka eivät ole valmiita vanhemmuuteen saavat vahinko lapsen tulee se vain kuormittamaan yhteiskuntaa.

• kaveri

kaverit tuskin ovat jättäneet sinut raskautesi takia.oletkohan itse muuttunut?? tai edes pitänyt yhteyttä muihin?muuttuneessa elämäntilanteessa pitää nähdä vaivaa hoitaakseen ystävyys suhteita. jos et yritä niin et voi onnistuakkaan.

• ...........

No mulle on kyllä käynyt juuri niin. Itse pitänyt yhteyttä ihan samalla tavalla kuin ennenkin mutta kaverit tuntuvat hyljänneen. Sama ihminen mä vielä oon ku ennen, vaikka raskaana oonkin.

• 3+4

naisilla tulee aina noita tuntemuksia raskauden aikana mutta kun sitten semmoinen pieni nyytti tuodaan syliin niin kyllä se siitä ei edes kerkee miettiä onko
      vai eikö äidiksi onnea vaan ja kaikkea hyvää

• Lapsen etu ensin

Käy neuvolassa juttelemassa. Ja jos asut pk-seudulla niin Kätilöopistolla on hoitajia juuri tuollaisia asioita/ajatuksia varten. Varmasti muuallakin. Jos abortti vielä mahdollinen, harkitse myös sitä. Adoptiokin on yksi vaihtoehto. Äläkä kuuntele liikaa miestäsi, koska SINÄ sen lapsen kannat,synnytät,imetät ja varmasti suurimmaksi osaksi myös hoidat jos päätät pitää. Itse aikoinani taivuin mieheni tahtoon ja hänestä ei ollutkaan isäksi kun todellisuus iski päin naamaa vauvan syntymän jälkeen... Voimia. Älä jää yksin ajatustesi kanssa.

• beibe211

hei. olin juuri täyttänyt 21 ja minulla on 11 kuukautinen poika. olen ilman miesta ja lapseni ilman isää. mietin kanssa silloin että olenko valmis äitiksi sillä olin kova menemään yms. mutta kyllä hyvin on pärjätty lapsen kanssa. apua saa pyytää aina kun tarvii :)

• kiklibigli

Voi sua sanonkos mikä olet.HUO__RA!

• Säälittää
        kiklibigli kirjoitti:

Voi sua sanonkos mikä olet.HUO__RA!

kiklibigli,
        kertoisitko, mikä sinä itse olet?
        On erittäin epäkohteliasta nimitellä tuntemattomia ihmisiä. Minkälainen lapsuudenkoti sinulla oli? Rakastettinko sinua?

• mamu8

lueppa Kari Honkasen kirja "Oikeus elää, isyyspäiväkirja"

• lurpulli

"Äitiyteen vain kasvetaan."

No ei se nyt aivan näin yksioikoista taida käytännössä olla. Jos olisi, Suomessa tuskin tarvitsisi ottaa huostaan tuhansia lapsia vuosittain.

Eihän äitiys tuosta noin vaan tupsahda taivaalta juuri sopivana hetkenä varmistamaan, että äiti on varmasti hyvä vanhempi lapselleen. Jos on alunalkaenkin epävarma, halusiko lasta ylipäätään, niin ne raskaimmat hetket lasta kasvattaessa saattavat tympiä ja rasittaa todella paljon. Toisaalta, sitten taas kasvatukseen liittyvät odottamattomat ilot saattavat olla vaikutusvaltaisempia, mitä osasi kuvitella etukäteen.

Epäröiviltä äideiltä toivoisin vain sitä, että yrittäisivät nauttia raskaudesta. Se ei tosiaankaan ole aina ja jokahetki mahdollista. Sitten taas mielestäni se viaton sikiö, syntyvä lapsi, ansaitsee syntyä sellaisille vanhemmille, keille lapsi on toivottu ja odotettu. Kuulostaa aika surulliselta, jos äidin raskausaika kuluu lähinnä raskautta harmitellessa. Se ei tokikaan tarkoita sitä, että on huono äiti - se on vain todella surullista, että niinkin ainutlaatuinen asia menee harmitteluun.

Ja vaikka on tässä vaiheessa myöhäistä sanoa, senkin takia, ettei raskausaikakaan menisi vain murehtimiseen ja jotta lapsi puolestaan voisi syntyä todella toivottuna, noin lähtökohtaisesti suosittelisin miettimään kunnolla suhtautumistaan lastentekoon - puhumattakaan siitä, että todella tuntee lapsen isän.

• Pidä. Kyllä se jollain tavalla hoidetuksi tulee. Ei lapsi elämääasi hirveän monta vuotta rajoita kovin tiukasti. Siinä on omat hyvät puolensa, jotak selviävät myöhemmin. Itse olen 58 -vuotias mies, jolla elämä on mennyt niin., ettei ole yhtään omaa lasta, eikä niin myös lastenlasta. Jos saisin nyt päättää kuvioni uudestaan, varmaan olisi.
      Mulla on nyt aivan upea koira, mutta se on ihan oma juttunsa...

• ehkäisy on vierasta

EHKÄISY????On vieras sana sulle,kait???
      Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• Asiaa miettinyt

Tästä kyllä oppii, että kannattaa mennä sänkyyn vasta silloin, ku on naimisissa, muuten tulee näitä ikäviä tapauksia.

• Ensinnäkin nykyaikana ei tulla raskaaksi vahingossa! Missä sun ehkäisysi oli? Te teitte tai saatte lapsen yhdessä miehesi kanssa. Et sinä ole uuden ihmisen kanssa yksin, onhan hänellä myös isä joka tekstistäsi päätellen on iloinen teidän yhteisestä lapsestanne. Jos sun kaveris on kääntäneet sulle selkänsä, niin ei ne mitään oikeita kavereita olleet! Onko isäsuhteesi ihan ok? Ei kait isäsi pitänyt sinua omana pikkuisenaan? Hänen on ilmeisesti vaikea ajatella, että elät aikuisen naisen ja vaimon elämää. Sitten siitä juhlimisesta: elämä ei todellakaan ole pelkkää juhlimista, oikeasti! Kaikkia äidiksi tulevia pelottaa, se on ihan normaalia, se on elämää. Odottavan äidin mielialat vaihtelevat äärimmäisyydestä toiseen, ei sitä tarvitse hävetä. Juttele miehesi kanssa tuntemuksistasi ja nauti odotuksesta, se on ainutkertaista, joka kerta. Neuvolasta saat ihan varmasti apua, siellä on koulutetut ihmiset juuri sinua varten. Kysy ja kerro tuntemuksistasi vain rohkeasti. Onnea sinulle ja miehellesi sekä uudelle pienelle ihmiselle. Ajattele, että hänessä on sinua ja miestäsi. Asioilla on aina tapana lutviutua, ota rennosti ja nauti olostasi. Sinusta tulee hyvä äiti! Juuri sellainen jonka syntymätön lapsesi haluaa! Olet hänelle korvaamaton!

• asfeasefsawefaswef

No pidä kuule mieli hyvin, keitä vaikka keitto jos ei kelpaa
      dfsefasw
      efd
      asef
      asw
      ef
      as
      efa
      ss

• Suolaista ja makeaa

Sain toivotun ensimmäisen lapsen kun olin 36v.Ja onhan hän ihana ja kamala nyt 2v.Kyllä äitiyteen ns.kasvaa,mutta ei se niin auvoista ole päivästä toiseen vaihtaa vaippaa,syöttää,pukea jne.Se ei ole vaikeaa,mutta toisinaan niin armottoman pitkäveteistä.Vauvavuosi menee varmaan uutuuden viehätyksessä,mutta kannattaa ottaa omaa aikaa,vaikka vaatia miestä katsomaa lasta,että pääsee välillä tekemään asioita,joista nauttii.Itse en oikein välitä perhekerhoista,mutta lapsen takia käyn ja löytyy sieltä ainakin juttuseuraa,kun sinnikkäästi käy.Ja kaikenlaiset,myös negatiiviset tunteet ovat sallittuja myös äidille.Jos oikein tuntuu pahalle,neuvolasta,Mannerheimin lastensuojeluliitosta vaan rohkeasti apua hakemaan.

• raija900

Elämäsi sellaisena kuin se on ollut katoaa. Hukkaat luultavasti itsesi kokonaan. Olet kuitenkin nuori ja ehdit löytää oman elämäsi uudelleen. Kun olet kolmekymppinen, lapsesi on jo sen ikäinen että ehdit omiakin asioita miettiä.

Nelikymppisenä saat rauhan ja ehdit nauttia vielä vuosia.

Tilanne on paljon huonompi heille jotka lykkäävät lasten teon kolmenkympin päälle. Siinä on käytännössä loppuelämä menetetty.

• jyry 00021

Adoptoi !!!! ja juhlat jatkuu

• antero

Kyllä se taitaa loppu olla ainakin 18 seuraavaa vuotta,mutta kyllä se aika nopeesti menee.

• viisastuuko vahingos

Aika erikoinen ajattelutapa. Ensin hankkiudutaan raskaaksi ja sitten päätetään pidetäänkö lapsi. Asia pitäisi olla tietenkin että ensin päätetään hankkiudutaanko yleensäkään raskaaksi. Silloin ei tarvitse miettiä pidetäänkö lapsi.

• jhygfdfgh

joo kannattaa lopettaa kännissä pillun antaminen kun ei tiedä kuka laskee sisään. onko isästä edes varmaa tietoa

tee koneremontti jos pää kestää

• peikke3

Tiedoksi aloittajalle. Ihmisen perimmäinen tarkoitus on lisääntyä ja ylläpitää ihmisrodun olemassaoloa, joten on ihan ookoo saada lapsia.

• Vihaksi pistää!

En edes lukenut kirjoitustasi, vaan otsikon ja se riitti.

Liikaa hyssytellään ja voivotellaan. Isken nyrkillä pöytään ja sanon: jo nyt on perkele teidän nuorten naisten kanssa,
      että kehtaattekin ajatella vain itseänne, omaan napaan tuijottamista kun ajatuksena murhata syntymätön lapsenne!!!

Ihan oksettaa kun edes kyselet tällaisia ja ikävä kyllä teitä alkaa olla liikaa. Nykypäivänä on hyvät ehkäisymahdollisuudet, vai onko kyse viitseliäisyydestä!

Muista, että lapsi on lahjoista suurin!

• Turvaverkot kuntoon

On hyvä,että äiti,myös tuleva, uskaltaa kertoa,jos ahdistaa.Vähän väliä uutisissa on perhetragedioita,jotka varmasti olisi voitu välttää,jos apua olisi tarjottu ajoissa.Kukaan,edes neuvolan täti,ei ole ajatustenlukija.Ei ole häpeä kertoa tuntemuksistaan.On parempi epäillä jaksamistaan ja pyytää apua,kuin venyä äärimmilleen ja katketa.

• Selvyys asiaan?

Odottelin tässä juuri, että missä vaiheessa joku tässä ketjussa viitsii valistaa näitä "NYKYPÄIVÄNÄ ON HYVÄ EHKÄISY" -ihmisiä...

Eipä tullut vastaan.

Hyvät ihmiset, jos joku ei tiedä ehkäisystä niin TE.

Ei ole olemassa 100% ehkäisyä OIKEINKÄYTETTYNÄ. Siis jos vaikka naapurin Liisa käyttäisi esim. hormonaalista ehkäisyä oikein, jonka ehkäisyteho olisi 98%, hän voisi tulla silti raskaaksi.

Tuo luku 98% tarkoittaisi tällöin sitä, että 2/100 naisesta tulee ehkäisyn oikeasta käyttötavasta huolimatta raskaaksi joka vuosi!

Tämä koskee myös ehkäisyjä, joiden käyttäjävirhe ei ole oikeastaan mahdollinen, koska lääkäri asentaa. Silti tulee joskus esim. kierukkaraskauksia jne.

Ottakaa selvää asioista, ennenkuin alatte valistaa.

• 112
        Turvaverkot kuntoon kirjoitti:

On hyvä,että äiti,myös tuleva, uskaltaa kertoa,jos ahdistaa.Vähän väliä uutisissa on perhetragedioita,jotka varmasti olisi voitu välttää,jos apua olisi tarjottu ajoissa.Kukaan,edes neuvolan täti,ei ole ajatustenlukija.Ei ole häpeä kertoa tuntemuksistaan.On parempi epäillä jaksamistaan ja pyytää apua,kuin venyä äärimmilleen ja katketa.

Tietenkin tulevien äitien ja muidenkin ahdistuneiden/ masentuneiden/ häiriintyneiden pitäisi hakea ajoissa apua, mutta mistä?

• opelmanta

ggg

• joku vaaaaaaaaan

Alkuperäinen kirjoittaja ei nyt tainnut tarkemmin kertoa, miten raskaus sai alkunsa, mutta valitettavasti tähän päivään mennessä ei ole kehitetty yhtään täysin varmaa ehkäisykeinoa. Ainoa on siis selibaatti, ja on ehkä kuitenkin kohtuutonta nykyaikana vaatia, että seksiä harrastettaisiin vasta, kun ollaan valmiita ottamaan vastaan lapsikin. Itselleni kävi vasta niin, että kumista ja jälkiehkäisystä (jep, ihan oikein käytetty) huolimatta tulin raskaaksi. Omaa ratkaisuani pyöritin noin kuusi viikkoa edes takas, ja lopulta päätin, ettei minusta ole juuri nyt neljän lapsen yksinhuoltajaäidiksi. Onneksi oli olemassa valinnanmahdollisuus.

Alkuperäiselle sanoisin, että tuollaiset tunteet ovat kyllä täysin normaaleja raskauden aikana. Niitä kokee varmasti suurin osa tulevista äideistä jossakin määrin. Se on osa äidiksi kasvamista. Jos sinusta kuitenkin tuntuu, että sinun ajatuksesi ovat vahvempaa halua oikeasti jatkaa vielä huoletonta nuoren aikuisen elämää, siihenkin on vielä mahdollisuus. Ehdottomasti kannattaisi puhua noista tunteista jonkun asiantuntijan kanssa, esimerkiksi neuvolan terveydenhoitaja alkuun. Tsemppiä! :)

• Äippä -68

Hei Mirjam, lapsen saanti saattaa herättää tuollaisia ajatuksia, älä huolestu. Olen itse 43 vuosias kahden jo aikuisen lapsen äiti. Sain toivomani esikoisen ihanan tytön 22- vuotiaana. Mikään, ei mikään maailmassa ole ollut ihanampaa kuin oman lapsen saaminen synnytyksen jälkeen vatsan päälle. Rakas poikamme syntyi 1,7v esikoisen jälkeen. Muutama ensimmäinen vuosi meni toki täysin lasten ehdoilla. En koskaan ole ollut kova bailaaja tai kaivannut sitä. Kun lapset vähän kasvoivat, heidän kanssa on ollut mukava matkustaa ja tehdä kaikkea. Helmikuussa odottaa 10 päivän matka etelään. Lapsemme ja minä odotamme kovasti yhteistä kiireetöntä aikaa jota voimme matkalla viettää. Minusta oli tosi mukava tulla äidiksi nuorena. En ole vanha vieläkään, lapsieni kanssa on helppo samaistua heidän mureisiin, koska ikäeroa ei ole niin paljoa. En sano, että mikä on oikea ikä tulla vanhemmaksi. Sen päättää toki jokainen itse tai viime kädessä luoja. Tsemppiä, kyllä tulet varmasti rakastamaan lastasi. Jätä kuitenkin bailaaminen, sillä lapsesi tulee tarvisemaan sinua pitkään ja hän on vain hetken pieni. Et huomakkaan kun hän jo kohta lentää pesästä, voin sanoa omasta kokemuksesta:)

• 7+3

Jälkeenpäin aika samat tunteet; miten se aika menikin nopeasti....
        Vasta äsken he olivat niiiin pieniä, nyt jo aikuisia.....
        Voi, jos saisin takaisin sen ajan....

• hannele

Älä hätäile joskus ajatukset muuttavat kulkunsa ja raskauden aikana sitä vasta tapahtuu,lapset ovat rikkaus,älä panikoi vaan kuuntele kuinka se elää sisälläsi,sivelee sinua kuin perhosen siipi.
      katso luottavasti huomiseen,äläkä aseta itsellesi tavoitetta olla äiti/täydellinen liian korkealle,ja jos lapsen synnyttyä tulet ajattelemaan kuinka kaunis hän onkaan,hän vie sydämmesi!!!
      juhlimisen aika oli,nyt on aika rauhoittua,antaa aikaa olla joku muu,ja kun lapsi kasvaa pääseehän sitä sittenkin juhlimaan joskus kun niin järjästää että lapsella on hoitaja ja kaikki ok!
      itse olen 3 lapsen yh-äiti,ja olen todennut että elämässäni ei ole koskaan ollut mitään niin pysyvää kuin lapseni,ne rakastava tminua juuri sellaisena kuin olen ja minä rakastan heitä.
      minä aina uskon että kohtalo on minulle nämä "kulta" kimpaleet antanut,vaikka välillä on tosi raskasta ,muttaaian aurinko aamulla nousee ja saan iloita heistä.voimia sinulle,kumpa minäkin vielä saisin yhden lapsen olenhan jo 41v siis kohta se on mahdotonta.Kyllä kaikki järjästyy,anna itsellesi aikaa ..............!

• Voi ei hölmöjä

Luulis´21 vuotiaan tietävän mikä voi olla seuraus jos sänkyyn hyppää miehensä kanssa, vai jäikö biologian tunnit väliin, kun piti päästä p ... n ... maan; itse tulin raskaaksi 21 vuotiaana, lapsi on jo kolkytvuotias ja tuli tehtyä muutama muukin ja saman miehen kanssa, eikä tässä paljon ole kaduttanut ... LOpettakaa valitus typeristä asioista ... en tiedä kummassa päässä se vika on

• Manma

Lapsen tulo maailmaan muuttaa paljonkin omaa elämää ja parisuhdetta. Ja raskausaikana sekä lapsen synnyttyä monenlaiset kielteisetkin tunteet ovat sallittuja. Jos elämä lapsen kanssa tai omien tunteiden kanssa käy liian raskaaksi, muista pyytää apua esimerkiksi neuvolasta, se ei ole häpeä, vaan se on jos apua ei osaa pyytää.
      Voi tuntua että elämä loppuu, mutta lapsen synnytyä elämä vasta alkaa. Olen itsekin nuori, 21 vuotias, ja mieheni kanssa emme olleet kauankaan tunteneet kun viiime lokakuussa sain tietää odottavani tyttöämme. Kesäkuussa tyttömme syntyi, ja en ollut voinut kuviellakkaan niitä sanoinkuvaamattoman ihania tunteita joita lapseni minussa herätti. Kyllä asioilla on tapana järjestyä, mutta apua kannattaa pyytää jos vähänkään on sellainen tunne. Ja voisimpa jopa väittää että sellainen äiti joka väittää ettei ole mitään kielteistä tunnetta tuntenut raskausaikana tai pienen vauvan kanssa, valehtelee!

• Aloittajalle

Saimme usean vuoden odotuksen jälkeen lapsen hedelmöityshoidoilla, maailman ihanimman ihmeen. Odotukset olivat korkealla ja nyt muksun olessa reilun vuoden huomaan olevani aika väsynyt. Masennus ei iskenyt synnytyksen jälkeen vaan vasta nyt myöhemmin...Vauva-arki pääsi yllättämään, oli ehkä turhan ruusunpunaiset lasit silmillä millaista kaikki tulisi olemaan, mutta siitäkin huolimatta päivääkään en vaihtaisi (tai no ehkä muutaman). Tämä meidän pieni ihme on kaikki kaikessa, maailmamme napa vaikka onkin ollut melko haastava tapaus alusta asti. Halusin vain todeta, että minä todellakin luulin olevani valmis äidiksi, mutta hetkittäin vieläkin epäilen sitä. Rakastan lastani kuitenkin yli kaiken!

• Pidä huolta

Onnittelen,
        vauva-arki palauttaa monet todellisuuteen, uhma-ikäkin voi ahdistaa vanhempia.
        Sinulle toivoisin, maailman ihanimman ihmeen äiti, että osaisit kuitenkin pitää kiinni sovituista rajoista. ...
        Liian paljon nykyisin kaduilla täysin kasvatusta vaille jääneitä lapsia.

• baby eyes

En ole itse äiti, joten en tiedä lastenhoidosta yms. kovin paljon. Olisin kyllä halunnut lapsia. Mielestäni elämä on ihme, eikä siltä pitäisi viedä mahdollisuutta pienin perustein. Lapsen pitämistä puoltaa vahvasti se, että miehesi haluaa lapsen. Se on ihanaa. Ja eikö se ole riittävästi, vaikka kaverit ja jotkut muut eivät olekaan tukenasi. Ja netissähän on äideille paljon erilaisia keskustelusivustoja ja varmaan siellä voi solmia ystävyyssuhteitakin. Epävarmuus vaivaa varmaan kaikkia uusia äitejä iästä riippumatta. Kannustaisin sinua iloitsemaan tulevasta vauvasta.

• Leski isä

Lapsi on elämän alku. Siitä vasta alkaa todellinen elämä. Ensin puolison kanssa ja sitten ilman.

Nuorimmainen täyttää 18 ja lähtee kohta opiskelemaan. Onko tämä elämän loppu?

• 14+4

Luultavasti, näin se elämä etenee.
        Syntymästä kuolemaan, siinä välissä lisäännytään.

• vanha äiti***

Kukapa sitä olisi valmis äidiksi? Olin jo 22 -vuotias, kun ensimmäinen lapsemme syntyi. Hän oli ihana. Päivittäin istuin hänen vierellään häntä ihaillen. Johtuiko tämä siitä, että tehtiin sektio, koska ei lapsi tullutkaan omin voimin, ja olin valmistunut menettämään hänet jo alkuunsa. Nyt hän on lähes 50 - vuotias mies, ja voin olla ihan onnellinen, että sentään hänet sain terveenä ja elävänä maailmaan.

Neljäs lapsemme tuli odottamatta ja mietin vakaasti jo aborttiakin, mutta mieheni sanoi, ettei anna minulle koskaan anteeksi, jos sen teen, joten lapsi sitten syntyi "iltatähtenä" meille. Voi miten ihana on hänkin ollut, kaikkein iloisin, herkin ja osaaottavaisin, mitä näistä sisaruksista löytyy. Miten kiitollinen olenkaan mieheni tahdosta, että lapsi pidettiin. Nyt minulla ei ole tunnontuskia eika muutakaan harmia.

Lapsemme olemme kasvattaneet ihan maalaisjärjellä, joten se riittää. Ole vauvasi kanssa ensimmäiset elinvuodet, jos pystyt. Se maksaa takaisin ajan, jonka myöhemmin olet työssa tms. En koskaan tule katumaan noita vuosia, jotka hoidin lapsiani kotona. He olivat elemäni silloin, nyt he ovat ilomme , kun tulevat silloin tällöin käymään, kun me olemme jo vanhoja.

Toivotan sinulle onnea ja menestystä valintasi tiellä. Muista aina, olet tehnyt oikein, elämää säästävän valinnan. Sille annan arvoa kaikkein eniten. Toivottavasti sinä kasvat lapsesi mukana äitiyteen. Muista, että lapsen ohjaamminen alkaa jo kehdosta. Silloin pääset kaikkein helpoimmalla.

Rakkautta ja turvallisuutta lapsi tarvitsee. Sitä sinä voit hänelle antaa. Toivotan samaa myös puolisollesi, joka on saman valinnan takana. Tehkää paljon yhdessä. Se helpottaa molempia.

• niiiiin

kaikkihan eivät voi saada lapsia normaalilla tavalla saada, joten lapsi on lahja. Ja lasta täytyy rakastaa.

• rakas Mirjam

herää! Riittää nyt ajatella vain itsestäsi. Kamalia asioita puhut. Vatsassasi on jo pieni mutta mahtava sydän, siinä on sielu. Olet tälle pienen pienelle ainoa lähimmäinen, olet hänelle kaikki, olet hänelle koko maailma. Hän rakastaa sinua, hän riippuu sinusta TÄYSIN, hän tuntee ja kuuntelee sinua jo nyt. Älä mieti pahaa, sillä teet hänelle sydänsärkyä.
      Mahastasi pian tulee elämäsi Aurinko, josta aikoinaan kasvaa joko hyvä rakastava ihminen tai kaikkia vihaava tyyppi - tähän olet jo alkanut vaikuttamaan. Et ole enää yksin. Rakasta häntä, laula hänelle, kerro hänelle hyviä satuja jo nyt, ja tämä ihminen rakastaa sinua eikä peitä koskaan. Usko vain!

• rakas Mirjam

...eli tarkoitin tietysti sitä, tämä oikein rakastettu ja rakastava lapsi ei petä sinua.

Pahinta mitä voi tehdä tässä tilanteessa on hylätä lapsen, abortista/jälkiehkäsystä sanomatta.

Me emme päätä, milloin lapsemme syntyy ja syntyykö ollenkaan. Emmekä saa tappaa lapsiamme. Vaikka sikiö olisi vain muutaman tuntinen, tämä ON jo elävä henki, ON jo ihminen.

• KaikkiKylläJärjestyy

Moi!

Olin saman ikäinen kuin sinä kun esikoiseni sai alkunsa vastaavissa merkeissä. Tiedän sen epävarmuuden, mutta ilmeisesti se johtuu siitä ettemme voi tietää varmasti mitä tuleman pitää, koska ilmeisesti lähes kaikki äidit iästä riippumatta näin tuntevat esikoista odottaessa. Äitiyteen ei varmastikkaan voi koskaan olla valmis, siihen kasvetaan, kukin omaan tahtiinsa, luota siihen.

Vanhat ystävyyssuhteetkin jäivät raskauden myötä nopeasti, mutta sain uusia ystäviä ja yllättäen jotkin kauan aikaa sitten jäähtyneet ystävyyssuhteet lämpenivät uudelleen.

Kuitenkin sain jotain paljon parempaa ja ainutkertaista. Jo yksistään lasteni näkeminen ilahduttaa suunnattomasti huonoinakin päivinä ja lisäksi kasvoin ihmisenä sellaiselle tasolle, jota en varmasti olisi muuten koskaan kokenut ja koska kasvoin jo nuorena koen monen asian olevan paljon helpompaa nyt komekymppisenä.

On hyvä että mietit tunteitasi ja puhut niistä jollekin(, vaikka sitten tänne keskustelupalstalle kerrot), vaikka toiset sitä eivät ymmärtäisikään. Me kaikki kun koemme asiat niin eri tavoin. Muista, että neuvolassa voit myös puhua tunteistasi. Et ole ainoa äiti, joka noin tuntee ja varmasti saat sieltä tukea.

Sinulla on jokunen kuukausi aikaa valmistautua, käytä se hyvin ja kerää rohkeutesi ja maailma on sinun =) Ja ainakin minä tiedän elämäni olevan paljon rikkaampaa kuin niiden vanhojen ystävieni, jotka jatkoivat silloin biletystä ja bilettävät edelleen.

Jos kuitenkin joskus tulet siihen tulokseen, ettet pysty äidiksi 24/7, muista ettei syy ole lapsen, äläkä hylkää häntä. Mielestäni on parempi myöntää omat heikkoutensa kuin peitellä niitä, siitä tulee vain rumia sieluja. Se ei ole heikkouden osoitus, vaan rohkeuden, jos myöntää ettei pysty.

Asioila on tapana järjestyä ja kaikella on tarkoituksensa! Voimia ja tsemppiä!!!

• yh-yrjö

Ootko kokeillu jälkiehkäsyä, sellanen katumuspilleri. Otapa sellanen ja muista kondoomi kun seuraavan kerran otat peppuun!

Toisaalta sitku susta tulee yh ni saat todella usealta meisseliä, yh:t on kuuminta hottia bilemarkkinoilla.

• kaikkea hyvää

Minäkin haluan sanoa Sinulle pari sanaa.. vaikka neuvoja, hyviä sellaisia, olet saanut paljon. Tilanteesi koskettaa.

Olen tuore äiti. Vauvani on tänään 6kk.

Koko raskausajan olin aivan kuutamolla, vaikka lapsi oli toivottu. Periaatteessa olin kiitollinen ja onnellinen, mutta kuitenkin tilanteeseen oli vaikea suhtautua. Päässäni pyöri kaikenlaisia pelkoja; entä jos raskaudessa tulee ongelmia, mitä jos menetän lapsen, mitä jos lapsi on vammainen, osaanko hoitaa lasta, jaksanko, miten käy ihanan parisuhteen, entä harrastukset, reissut????jne

En oikein osannut hankkia vauvalle mitään valmiiksi ja minua ahdisti, kun neuvolassa sanottiin, että laula masullesi iltaisin. Minun mielestäni iso vatsa oli kummallinen ja vielä omituisempi olento, jonka mönkimisen tunsin. Oloa ei helpottanut yhtään se, että voin pahoin koko raskauden. No, pinnasänky haettiin ja vaunut kuukautta ennen laskettua aikaa. Vähän helpotti se, että sain laitettua sitten lopulta kaikki vauvalle valmiiksi, mutta koko juttu tuntui tosi kaukaiselle.

Yritän tässä selittää, että vauva muuttui minulle oikeasti todelliseksi vasta synnyttyään. Kun näin hänet ja sain syliini synnytyssalissa, kaikki muuttui. Vauvasta tuli rakkainta minulle.

Miehen kanssa ollaan päätetty yhä "elää", mutta ottamalla lapsi mukaan. Samalla intensiteetillä ei tietenkään voi harrastaa, mutta ei sellaista nyt kaipaakaan. Riittää kun kerran viikossa mennään vaikka metsään retkeilemään tai käydään kavereilla kylässä. Meillä oli oikein hauskaa asuntoautoreissussakin vauvan kanssa. Romantiikkaakin on riittänyt:)

Jos juhliminen (baarit dokaus) kiinnostaa, niinkuin kerroit, niin se ei kyllä sovi vauvan kanssa yhteen. En usko sellaisen sinua enää sitten kiinnostavankaan.
      Lapsi muuttaa arvomaailmaa, juhliminen saa uuden merkityksen. Osaltaan muutos on hormonaalinen, äiti kiintyy lapseen.

Voisi olla helpottavaa sopeutua siihen ajatukseen, että vauva muuttaa elämää. Että vauvan synnyttyä alkaa se aikakausi ja yrittää sitten nauttia siitä mahdollisimman paljon. Nauttia äitydestä ja omasta lapsesta ja perheestä!

Vauvan yksi perustarpeista on tuottaa iloa vanhemmilleen. Näytä vauvallesi, että hän tuottaa sinulle iloa! Että rakastat häntä. Se luo pohjan hänen itsetunnolleen ja kehittää hänelle kuvan itsestään rakastettavana ja hyväksyttävänä. Ehkäpä uskallat vaikka laulaa masullesi, vaikka minä en osannut.

Ja oikeasti, etsi samassa tilanteessa olevia ja löydä uusia kavereita. Minä olen tykännyt käydä mammakerhoissa ja löytänyt sieltä juttuseuraa sekä tukea lapsen hoitamisessa. Sinulla on oikeus nauttia raskaudestasi ja vauvastasi.

Onnittelut raskaudestasi! Anna itsellesi rauhassa aikaa sopeutua vauvan syntymään. Lapsi on maailman ihanin asia!

• sissuliini

Olet äidiksi aika nuori ja tuntuu kurjalta kun hormonien heittelyssä kärsin epäröivistä ajatuksista. Vaikutat kuitenkin vastuuntuntoiselta ja kiltiltä ihmiseltä, kun mietit lapsesi parasta jo nyt.
      Todellisuutta ei silti pidä aliarvioida, lapsen saaminen voi olla fyysisesti ja henkisesti erittäin rankkaa etenkin jos parisuhteesta ei ole paljon tukea saatavilla.
      Vauvan tultua ei ajatukset välttämättä automaattisesti lakkaa, eikä ole mitään takeita että kauhea äidinrakkauden ryöppy tekee sinusta pullantuoksuisen kanaemon, jos et ole sellainen aiemmin ollut.
      Hienoa jos miehesi välittää, mutta miehet voivat olla ailahtelevia.
      Tarvitset tukea ja apua heti, etkä vasta myöhemmin. Yksinäisyys on paha asia, sillä jokainen tarvitsee jonkun jolle voi puhua asioista ja pyytää jopa apua. Kerro neuvolassa tunteistasi ja sano, että olet niin yksin että tarvitset äitiytesi avuksi jonkun sopivan tukihenkilön. Heillä varmaan on kontakteja, et ole ainoa joka jossain vaiheessa epäilee itseään.
      Älä luovuta, olet sitten paras mahdollinen äiti omalla tavallasi. Ajattele, että lapsi on vanhemmistaan riippuvainen muutaman vuoden ja sinulla on paljon elämää elettävänä vielä senkin jälkeen.
      Jätä nämä lapsi-on-lahja-höpötykset omaan arvoonsa. Lapsi on osa sinua, oma itsensä, todella läheinen ja varmasti jossain vaiheessa hyvin raivostuttava. Täyttä elämää se kuitenkin lapsen kanssa on, ilot on jonkun aikaa erilaiset.
      Nyt ostelemaan pieniä töppösiä ja annat huomisen hoitua tavallaan. Lapsi tarvitsee turvaa, puhtautta, ruokaa, perusasioita.. jos niiden antaminen tuntuu ylivoimaiselta, harkitse adoptioon antamista ja älä anna miehen päättää puolestasi jos hän ei ole valmis ottamaan ja muuttamaan luotasi pois ja pitämään lasta itsellään alusta saakka.

• äidiksikö?

En ole äiti enkä ole vielä tulossakaan: Olen jo 25.v ja ole naimisissa. Olemme olleet aika kauan jo yhdessä mieheni kanssa.. Mieheni jo haluaisi jo kovasti lapsen/lapsia, mutta minusta tuntuu etten ole valmis äidiksi. Olen kuitenkin sanonut miehelleni että voisin yhden lapsen tehdä hänen kanssaan mutta en vielä. (Ei meillä tälää hetkellä olisi edes varaa elättää lasta). Mieheni on valmis kyllä jättämään minut jos en lopujen lopuksi haluakaan lasta koska hän haluaa sitä niin kovasti. Rakastan kuitenkin miestäni yli kaiken enkä haluaisi erota hänestä. En ole oikeen lapsi ihminen ja jos näen lapsia huutamassa/itkemässä kaupassa tai muualla niin se saa minut hermostumaan/pääni kireälle. Myöskin sukulaisilla jos lapset kirmaavat vallattomasti siitä vieläpä oikeen jalkojen niin kyllä se ärsyttää. Pelkään että olisin huono äiti ja hermostuisin omalle lapselleki ja huutaisin sitten hänelle tai pahimmassa tapauksessa antaa tukkapöllyä. Pelkään että mitäs jos vauvasta tulisi vammainen en todellakaan pystyisi hoitamaan jostain vammasta kärsivää lasta minusta ei vain olisi siihen. Pelkään että synytyksen jälkeen tulee masennus koska olen muutenkin vähän ei lapsen kannalla ja en haluaisi imettää lasta tai pitää sylissä (joillaki äidellä kerta tulee masennus synnytyksen jälkeen). Toisten pienet vauvat eivät herätä minussa mitään tunteita ja kyllä voin pitää heidän lastaan sylissäki, vaikka onhan siinä sellainen olo että mitä pitäisi tehä. Tykkään kyllä leikkiä vähän "isompien" lasten kanssa ja olen usein leikkinytkin ja nautin siitä. Minussa on kuitenkin asuu sisäisesti pieni lapsi. Yksi mahdollisuus on että vaikka minulla on jo nyt valmiiksi tälläisiä tunteita etten vältämättä halua edes äidiksi niin kasvaa sitten äidiksi ja rakastua tähän lapseen sitten. Mieheni kuitenkin toitottaa minulle on että se oma lapsi on sitten eri asia. Niin kasvatanhan minä sitten sitä 9kk mahassani ja synnytän sen, mutta silti nuo pelot on voimakkaita ja pelottaa sitten tulevaisuudessa kun raha asiamme on hyvin niin yrittää raskaaksi ja jättää pillerit pois. Onko minusta äidiksi ja mitä jos ei olekaan.
      Juhlimista ei tarvitse lopettaa kokonaan käy kerran/muutaman kerran kuussa ulkona kyllä se miehesi varmasti vahtii myös lastanne. ja myöhemmin kun lapsi pikkasen vanhemi ja nukkuu yönsä kunnolla niin voi antaa varmasti sitten isoäidille ja isoisälle hoitoon tai jollekin muulle luottevalle sukulaiselle/henkilölle.

• fjfgjdfhj

Woi Wittu mitä paskaa! Johan tuo on tilastoitu (tämäki...),että kaikkien juttu vaan ei ole sikiää ympäriinsä. Katkerat ihmiset nassuttaa kun ei ole ollut kanttia elää niinku itse haluaa,vaan on taipunut tyypillisiin stereotyyppeihin.Huostaan ottoja on nykyään enemmän kuin koskaan,luulis jo tuonki uutisen edes jollekki puupäälle jotain kertovan.

• kaverisi....

tai "ksverisi" on ääliöitä isäsi myös!! onhan sekin mahdollisuus että annat lapsen adoptioon?? jos tuntuu siltä että et halua tai jaksa kertakaikkisesti. mutta voihan olla että ajatuksesi muuttuu ei ehkä heti kun saat lapsen mutta ehkä ajanmyötä.:)

itsekkin kyllä sain suunnitellun lapsen aikoinani mutta kyllä alussa tuntu että onkohan tämä ihan silleen ok (ottaen huomioon että aijemmin en halunnut lapsia en sitten ollenkaan). en siis mikään lapsen vihaaja mutta itsekkin ajattelin että juu ei minusta kyllä äidiksi ole:D

mutta nykyään kun lapsi jo melkein 5v vanha niin en kyllä luopuisi ja henkenikin vaikka antaisin tuon pirpanan puolesta:D (eli ajan mittaanhan sitä äidiksi tullaan ja opitaan ei se minullakaan heti mitenkään sellain ollu että olisin heti itseni äidiksi tuntenut:) (vaikka lapsesta hyvän huolen pein MUTTA!! mieheni myös ei jättänyt yksin vaan AUTTOI! hoidossa) että tsemppiä sinulle:) kyllä jokin ratkaisu aina löytyy kunhan ei se (äärimmäinen että satuttasit itseäsi tai lastasi)

• Ehkäisystä

turha teidän on jauhaa mistään, käyttäisitte tyhmät ehkäisyä, tämä tyhmä käytti ehkäisyä ja on silti raskaana ja odottaa kaksosia. Ja ei, en unohtanut yhtäkään ja käyttänyt oon hormoniehkäisyä 13 vuotta.

Ja oon huomannu saman ku aloittaja, ystävät on ikäänkuin hienovaraisesti väistyneet sivummalle, ihan niinkuin haluaisin nyt sitte istua yksin kotona ketään tapaamatta.
      Kyllä muakin pelottaa tulevaisuus lasten kanssa, ajattelin aluksi, että eihän 1 lapsi nyt mikään maata mullistava asia oo, että eiköhän se nyt sitten jotenkin maailma pyöri, vaikka isä asuu 150km päässä, elikkä kyläreissu iskälle on 300km... ja seurustelua on takana vain puoli vuotta. Mutta nyt mun pitää selviytyä ja elättää 2 lasta yksin, mitähän siitä oikein mahtaa tulla....

• .

jos miehes on alunperin halunnu lapsen ja on siitä innoissaan niin ehdotappa että hän on koti-isi ja hoitaa lapsen. imettäminenhän ei ole pakollista.
      lapsen syntymä todellakin muuttaa kaiken. mutta sä olet siinä onnellisessa asemassa että ukkos haluaa lapsen. lapsen mukana tulee loputon riittämättömyyden tunne, huoli ja vastuu sekä järjen vievä väsymys!!! ja mitään omaa ei enää ole ensimmäiseen vuoteen. hommaa hyvä hoitoverkko nyt jo, mihin voit lapsen laittaa kun ahdistaa, koska jos nyt jo tuntuu tolle niin varmana ahdistaa kun lapsi on syntynyt. eli ystäv,t tutut kaupaungin perhetyöntekijät, sijaisperhe, selvitä etukäteen jos et halua uhraa elämääs lapsenhoitoon.

• hmm.

Saat ajan kanssa rakennettua elämää vanhassa tai uudessa paikassa. Kavereiden käytös ei kuulosta luotettavalta, ovatko he koskaan olleetkaan. Lapsi kasvaa pian, mutta hoitopaikkoja pitäisi olla.. missä on mummolat.

• listen to the man

Nykynaisten kykenemättömyys äitiyteen on feministien syytä. Vuosikymmenet on naisten mieliin taottu kuvaa itsenäisestä, vahvasta ja omaan elämäänsä ja mukavuuteensa keskittyvästä modernista naisesta. Eli naisesta joka asettaa oman itsensä kaiken muun edelle. Vaikeudet alkavat siitä hetkestä kun lapsi ilmestyy kuvioon. Vaistot kehottavat asettamaan lapsen etusijalle mutta päähän iskostetut opit aiheuttavat sellaisen ristiriidan että naiset hämmentyvät ja alkavat oireilla masennuksen ja jopa väkivallan kautta.

• järki käteen

Kuulehan äijä. Ongelmat eivät ratkea sillä, että naiset jäävät kotiin ns. hellan ja nyrkin väliin. Tämä yhteiskunta tarvitsee myös naisten panosta työelämässä. Entisaikana myös lesbojen ja lasta haluamattomien oli suvun ja joustamattoman yhteiskunnan painostuksesta mentävä naimisiin ja tehtävä lapsia, koska niin kuului tehdä. Ei ihme, että ennenkin on Suomessa ollut lapsenmurhia, itsemurhia ja silmitöntä väkivaltaa, kun lasta haluamattomat ovat joutuneet lapsia tekemään.

Huostaanottojen määrä lisääntyy koko ajan. Isolta osalta syynä on päihdeongelmat. On paljon perheitä, joihin kasaantuu ongelmia esim. mielenterveysongelmaa, alkoholismia, työttömyyttä jne. Jos lasta ei pysty pitämään, niin silloin suurinta mahdollista rakkautta lasta kohtaan on se, että pystyy takaamaan lapselle hyvän tulevaisuuden antamalla hänet adoptioon tai sijaisperheen hoidettavaksi.

AP:n on pakko ryhdistäytyä. Helpoimmalla hän pääsee tekemällä abortin ja sanomalla muille, että se oli keskenmeno. Muut vaihtoehdot on se, että on vaan kasvettava aikuiseksi ja löydettävä muuta elämänsisältöä kuin bilettäminen ja juominen. Ihan toinen juttu on sitten se, että onko myös lapsen isä siihen valmis? Erittäin usein mies haluaa lasta, kun se on niin söpöä, mutta miehet kypsyvät vielä hitaammin isyyteen kuin mitä naiset äitiyteen. Oletko valmis lopettamaan juomisen ja onko miehesi siihen valmis?

Lapsi muuttaa elämää paljon. On mahdollista käydä viihteellä silloin tällöin, mutta se ei tarkoita, että teillä olisi mahdollisuus siihen kuin ehkä kerran kuukaudessa, koska lapsen hankkiminen vie rahaa. Lapsen pitää olla etusijalla (ekaksi ostetaan lapselle ja vasta sitten itselle), joten dokaamiseen ei ehkä jääkään rahaa. Jos hankitte lapsen, niin isovanhemmat eivät ole koko ajan käytettävissä hoitamiseen. He ovat jo omat lapsensa kasvattaneet.

Varsinkin kun lapsi kasvaa isommaksi, niin mikään ei ole sen surullisempaa kuin se, että vanhemmat juoksevat baareissa etsimässä menetettyä nuoruuttaan ja lasta pompotellaan isovanhemmalta toiselle, vaikka isovanhemmat ovat ehkä itsekin vielä työelämässä mukana ja kaipaisivat omaa rauhaa enemmän.

Joskus abortti on paras ratkaisu. Lapsen etu on se tärkein seikka. Mieluummin abortti kuin ei-toivottu lapsi, josta ei huolehdita ihmisarvoisella tavalla.

• likka 14 v

"Miten se muka auttaa ketään että pitäisi ajatella kuinka huonosti asiat jollain toisella jossain muualla? Ne ihmiset eivät kosketa meidän elämäämme mitenkään, emme tunne heitä joten itse en ainakaan haaskaa kyyneliä tuntemattomien. Miten se muka hyödyttää ketään? Se on huonompiosaisten pilkkaamista tuntea syyllisyyttä siitä, että on syntynyt näinkin hyvään maahan kuin Suomi.

Elämä pitää elää ensin, kokea asioita, matkustella, hommata hyvä työpaikka ym. jos lapsen meinaa hommata. "

Se ei hyödytä muuta kuin sen, että ihmiset omistavat sen myötätunnon, joka erottaa meidät esim. suurimmasta osasta eläimiä. Jos ei osaa asettua muiden asemaan, mikä on lopputulos? Sitä en voi tietää, mutta varmaksi voin sanoa vain että psykopaatit EIVÄT niin osaa tehdä.

Syyllisyyttä ei toki tarvitse tuntea, eikä myöskään kovin moni sellaista tässä ketjussa olekaan väittänyt, vaan kannattaa arvostaa sitä ja olla siitä onnellinen. Näin siitä on eniten hyötyä. Koska hyötyähän sinä tavoittelit, eikö niin?

Kyllä huomaa että ajatusmaailmasi on pitkälti ikääsi vastaava. On toki sallittua sanoa mielipiteensä haluamallaan tavalla, mutta ota toki huomioon että "kakara" ei välttämättä "kahlitse elämääsi" millään tavalla. jollekulle ehkä bilettäminen ja juominen voivat olla maailman tärkeimmät asiat, joita ilman ei voi elää, mutta osa ihmisistä elää toisella tavalla (omasta mielestäni rikkaammin näin henkisesti) ja kaikki voisivat aivan hyvin elää niin. Yksi ryyppyreissu korvataan kuumalla kaakaolla, lämpimällä peitolla ja hyvällä elokuvalla sohvannurkasta katsottuna, kunnon bileet korvataan juoksulenkillä koiran kanssa tai vaikkapa kirjalla tai ystävien kanssa nauramisella ja juttelemisella.

Tai sitten viettämällä aikaa lapsen kanssa. Lapsi ei tee sinusta köyhempää, eikä se, että lapsi on viikon vaikkapa mummolassa ja joudut sopimaan menoistasi hieman ennen lähtöä. Voisin sanoa että monet ovat sitä mieltä että lapset ovat heidän elämänsä suola ja rikastuttavat sitä.

Oho, tulipa tyhmän kuuloinen romani, jossa toistuvat sanat rikastuttaa ja vaikkapa... No, tekevälle sattuu :) Sainpahan mielipiteeni ilmaistuksi. Tuo on minun mielipiteeni, ja sen mukaisesti haluan sanoa että jokaisella on hyvä, varteenotettava ja pohtimisen arvoinen mielipide, vaikka kaikki pitävätkin omaansa oikeana.

Ap:lle, koska nyt on jo liian myöhäistä surra, keskity mieluummin miettimään asioita joita saat lapselta, äläkä niitä mitä menetät. Koska sinusta on enemmän iloa muille ihmisille ja tukea vauvallesi vahvana ja onnellisena kuin kokoon käpertyvänä ja huolestunena.

Itse haaveilen jo nyt niistä hetkistä, joita voisin saada lapsen kanssa, olla tärkeä toiselle ihmiselle, olla sidottuna johonkuhun, että on joku, johon ei voi katkaista verisidettä, että voin suuttua ja kokea hänen suuttumuksensa ilman että hän voi minä hetkenä hyvänsä kävellä ovet paukkuen pois ja sanoa ettei halua enää nähdä minua, ja tunteesta että hän todella rakastaa minua..

Okei, riitti jo ^^ Toivottavasti joku sai tästä pohdittavaa ja analysoitavaa, ja toivottavasti ei ole monia jotka skippasivat argumenttini kylmästi miettimättä sen pointteja, tai niitä jotka vastaavat asiattomasti ja pyörittelevät sanoja haluamiinsa suuntiin ja luovat sanoille toisen merkityksen: Kenties olen psykopaatti, läheisriippuvainen, kukkahattutäti tai moralisoija?

• reilu 30v mies

listen to the man on hyvinkin oikeassa!!
      onneksi sulla on mies, anna hänelle paljon vastuuta sitten ja koita itse piristää mieltäsi jotenkin. äläkä häpeile myöntää että et ole huippu äiti. nykyään me miehet usein hoidetaan muksut paremmin vaikka sossut ei sitä tahdokkaan myöntää koska ovat naisia.

meillä miehillä on yleensä arvot enemmän kohdillaan emmekä ole niin pinnallisia.

itse olen todennäköisesti tuleva lähihuoltajaisä ja mulla on mennyt lapsen kanssa todella hienosti ja nyt kun se on jo vuoden vanha prinsessa niin se on seurallinen ja hauska ja tuo todella paljon iloa!:) alussa se on tietysti enemmän vaan sitä vaipan vaihtoa ym.. mutta aika menee nopeasti.

me käydään muksun kaa kyläilemässä ja kavereita käy täällä ja välillä se on mulla salilla mukana.

kaverit ja ystävät on tosi tärkeetä! pidä itse niistä kiinni jos sulla on sellasia joitten kanssa voi tehä muutakin kun käydä yökerhossa, niin hekin huomaa että ei se muksun tulo liikoja muuta! miettikää vielä sitä asuinpaikkaa..

• piia

Hei!

Sinun kannattaa kuitenkin vakavasti miettiä, annatko lapsesi adoptoitavaksi. Jos lapsi syntyy noin ei-toivottuna, ei tulevaisuus hänen kohdallaan kovin hyvältä näytä. Vauva-arki on valvomista, itkuun mahdollisimman nopeaa vastaamista, mahdollisimman hyvän perushoidon turvaamista vauvalle. Omaa itseään siinä ei voi eikä ehdikään ajatella.

Olet kovin nuori ja ymmärrän tilanteesi hyvin, sinullaei vaikuta olevan tukiverkostoakaan kovin paljoa, jota tarvitsee jokainen jotta lapsen elämä olisi turvattua. Puhu neuvolassa asiasta, kerro asiasta myös lapsen isälle. Itse olen äiti ja ehdoton abortin vastustaja, mutta kannatan adoptiota tapauksessasi. Suomessa on paljon lasta toivovia ihmisiä, jotka voivat antaa hyvän ja turvallisen elämän lapselle. Asia helpottaa sinua tilanteessasi, ja turvaa lapselle hyvän ja rakastavan kodin.

• Ruokaa ja rakkautta

Sopeudut kyllä, jos itse haluat.
      Vuosituhansia naiset ovat tehneet lapsia, nykyisin olosuhteet ovat paljon paremmat verrattuna aikaisempiin äiteihin.

• Yksvaa

Hei kohtalotoveri!

Olet ihanteellisessa iässä lasten saamisen kannalta. Se on vain nykyajan ilmiö, että lapset pitäisi saada mahdollisimman vanhana, sitten kun muka jotenkin asiat on kunnossa ja mallillaan. Tokihan lapsen saaminen on iso juttu ja vaatii sopeutumista mutta perimmältään se on kyllä suurin lahja mitä kuvitella saattaa. Ei vanhemmaksi voi koskaan olla valmis vaan siihen kasvetaan ja lapsen saaminen ei todellakaan tarkoita oman elämän päättymistä. Päinvastoin. Sitä paitsi se vauva-aika menee harmittavankin nopsaan ohi. Sen jälkeen lapsi pärjää vähitellen itsekseenkin yhä enemmän. Isäsi käytös on törkeää, mutta älä sen perusteella tee ratkaisua suuntaan tai toiseen.

Tsemppiä, mihin ikinä päädyttekään!

• EL.a . K:IM

mirjam_90

Paska nakki.

Sulle on luvassa tosi vaikea aika synnytyksen jälkeen.

Niinkuin Miehellesikin.

Ei tohon voi muuta sanoa, kuin elkää ukkos kanssa keskenään riidelkö. Kenen vika se on, että et pääse aina bilettämään. Tai matkustamaan.

Mutta se on tosiasia, että niin tulee käynmään, Hyväksy se, niin tsiigailet sitä pilttiä ihan eri silmin.

Sellasen pikkusen voi ottaa matkustamaan mukaan jo aika pienenä. Vaikkakin yö-kerhot on sillai hetken poissa laskuista.

Ellette käy vuoron perään ukkos kanssa.

• Kaikki OK

Lisääntyminen on maailman uonollisimpia asioita. Ajattele joskus muutakin kuin hauskanpitoa.

• Siis

Luonnollisimpia, ei uonollisimpia. Lapsus.

• minulla 3 lasta

Tulet huomaamaan, kun oelt saanut vauvasi, että rakastat häntä yli kaiken. Luonto kuitenkin menee kaiken edelle. Epävarmuuskin on normaalia. Et tule koskaan olemaan enää yksin, koska sinulla on lapsi. Ymmärrätkö, että ystäväsi eivät ole olleet oikeita ystäviä, jos jättävät kun olet raskaana. Voit hakeutua muiden odottavien äitien puheille ja alkaa kerämään ympärillesi uusia ystävyyssuhteita. Äkkilähtöjä et tietenkään yksin voi enää tehdä, ellet voi viedä lastasi vaikka mummilaan. Mutta voipi olla ettet haluakaan. Lapsen kanssa kyllä voi taas mennä moneenkin paikkaan, on vain huomioitava lapsi ja mentävä hänen ehdoillaan. On luonnollinen asia synnyttää lapsi ja ole onnellinen lapsestasi, voisihan olla, ettet voisi saadakaan lapsia. Ei sekään vaihtoehto ole mukava. Suhtaudu levollisesti tulevaan. Huomaat olevasi ihan hyvä ja normaali äiti. Pelon ja epävarmuuden tuntemukset ovat varmaan joka toisella naisella jotka esikoistaan odottaa. Niistä ei vain puhuta.

• SSSatana

Säälin tätä raukkaa ja kaikkia muita joilla on lapsia tai jotka haaveilevat tai pitävät niistä paska-automaateista. Te olette tuhonneet elämänne. Ihmisen kuuluu elää itselleen, ei millekään loiselle, jota joutuu huoltamaan ja josta joutuu kantamaan huolta. Koska kakara ei ole mitään muuta kuin vittumainen loinen ja inhottava törkykasa. Kannattais miettiä vähän.ennen.kuin.pilaa.elämänsä. ja itsensä siinä sivussa.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!

https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!
      Maailman menoa
      494
      3977
    2. Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta

Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi
      Ikävä
      48
      3816
    3. Kiitos rakastamani,

tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan
      Ikävä
      30
      3049
    4. Nainen, olen huolissani sinusta

Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!
      Ikävä
      90
      2260
    5. Mikä siinä naisessa

Sinua kiehtoo?
      Ikävä
      158
      2068
    6. Ollaanko me päästy

Toisista yli vai mikä on tilanne
      Ikävä
      105
      1760
    7. Miksi et lähesty

kaivattuasi jos olet kiinnostunut? Palstailu ei auta asiaa. 🤔
      Ikävä
      132
      1624
    8. Kello käy ja ilta pimenee

Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun
      Ikävä
      254
      1460
    9. Ruumisvaunut

Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.
      Kuhmo
      42
      1308
    10. Seiska: Ensitreffit Anna nosti katsojien karvat pystyyn - Touhuaa tätä auton ratissa: "Älytöntä..."

Annan käytös herättää vahvoja tunteita. Huh, huh, näyttää kyllä aikamoisen vaaralliselta touhulta auton ratissa… Lue l
      Ensitreffit alttarilla
      7
      1208
    Aihe