Tehoviljely on tehoviljelyä.
Aiheestahan on ollut paljon depattia, monissakin yhteyksissä. Ihmiset nyt ei ole eläneet luontaistaloudessa hirmu pitkiin aikohin. Maapallon väkiluku kasvaa järkyttävällä tavalla ja pitäähän sitä elukoilla olla syötävää, muuten ne kuolee nälkään. Se, mistä se ravinto revitään on tietenkin "luonto", käytännössä tehoviljely, koska ihan kaikki ravinto ei todellakaan kasva itsekseen.
Nojuu, suomessa tulee pian nälänhätä, jos panaani kuolee sukupuuttoon. Sehän on yksi suomalaisten peruselintarpeista, siinä kuin kiiwi, appelsiini tai kahvi Milläs sitä sitten eletään, kun ei enää saa edes panaaneja?
http://www.talouselama.fi/uutiset/ts kohta ei ole enaa banaania/a737811
=DW=
Panaanit kuolee sukupuuttoon
21
119
Vastaukset
- ...
samaa varmaan ihmettelee puppelipojatkin ku mistäs sit leluja riittää. Vai mitä???
- ...
... kirjoitti:
Tuolla taidetaan tietää vastaus kysymykseesi::
http://mina.suomi24.fi/touni
=DW=ai,onks toi sun entinen tyttökaveri vaiko nykynen?
- eukko.
Sinä korjailet joskus toisten kirjoitusvirheitä esim. Juise on oikein Juice. Niin panaani on oikeinkirjoitettuna banaani.
- eukko.
Äskeinen =DW=nimimerkille.
- ...
Panaani on panaani, tai mikä tahansa, yleiskielisti banaani.
Juice oli Juhani Leskisen taiteiljanimi. Siis nimi. Panaani ei ole nimi, Panaanin nimenä voi olla vaikkapa Chiquita.
Saivartelua juu, mutta mun mielestä nimet pitäisi koittaa kirjoittaa oikein. Jos kirjoitettu erilailla, sitten se on jokin pilkkanimi. Ja siinä kirjoituksessa ei käsittääkseni pilkattu Juicea, kyse oli joko lukutaidon puutteesta, tai täydellisestä sivistymättömyydestä :D
=DW=
Amen!
- (
Ihan sama suurelle osalle maapalloa, jos meidän pottumme vetelisi viimeisiään. Riisi on maailman käytetyin ravintoaine.
Monessa kolkassa maapalloa banaani on päivittäin käytetty ruoka.
Samahan se toki on länsimaitten läskeille, syödäänkö sipsejä, vai banaaneita.- eukko.
Kyllä banaani on hyvää. Mieluummin syön banaania kuin sipsejä. On banaanissa enemmän ravintoaineitakin kuin jossain suolasessa sipsissä, missä ei ole mitään ihmiskeholle tarpeellista, vain haitallisia lisäaineita.
- (
eukko. kirjoitti:
Kyllä banaani on hyvää. Mieluummin syön banaania kuin sipsejä. On banaanissa enemmän ravintoaineitakin kuin jossain suolasessa sipsissä, missä ei ole mitään ihmiskeholle tarpeellista, vain haitallisia lisäaineita.
Kaliumin puutteeseen minäkin niitä popsia, juuri äsken yhden vetäisin nassuuni.
- ...
Riisi ei kasva suomessa, Pottu kasvaa, se tuotu tänne jostain perusta, ei kuulu suomen luontoon. Kuten muuten ei kuulu kirjolohi tai jokin lupiinikaan. En tidä, onko lupiini syötävä vai myrkyllinen kasvi.
Kotomaisista elintarvikkeista paljon jäänyt hyödyntämättä, vaikkapa nyt horsma. Sitä ei tarvitse viljellä, se kasvaa kyllä ilman viljelyäkin :D
=DW= ... kirjoitti:
Riisi ei kasva suomessa, Pottu kasvaa, se tuotu tänne jostain perusta, ei kuulu suomen luontoon. Kuten muuten ei kuulu kirjolohi tai jokin lupiinikaan. En tidä, onko lupiini syötävä vai myrkyllinen kasvi.
Kotomaisista elintarvikkeista paljon jäänyt hyödyntämättä, vaikkapa nyt horsma. Sitä ei tarvitse viljellä, se kasvaa kyllä ilman viljelyäkin :D
=DW=Lupiini on lievästi myrkyllinen ihmiselle. Siemenet pahan makuisia.
Siemeniä kuitenkin oli käytetty hivenen taannoisessa Lidlin maahantuomassa ja myymässä auringonkukkaleivässä, joka oli todella hyvää.
Miten ne vois sukupuutton kuolla? nehän kasvaa villinä ja aina voi kehitellä uusia lajikkeita. Mä melkein kuolinnaurusta kun joku suomalainen tutkija on sanonut keksineensä 42 maailman 70 banaanilajikkeesta :) Se in vähän sellanen Kolumbuksen Amerikanlöytöjuttu: kyllä ne paikallisetkin jotain tietää ja löytää :)
- ...
Tehotuotanto.
Kaupoissa myytävät panaanit on kloonattuja. Jokin kasvitauti, sinne meni panaanit, pittääpi etsiä uusi lajike ja sen saaminen laajalti käyttöön kestää kauan. Samahan se on potunkin kanssa. Suomessa viljellään ties kuinka monia lajikkeita, jos yksi lajike häviää, olemassa muita.
Lukases toi linkki, mikä mulla oli aloituksessa.
=DW= ... kirjoitti:
Tehotuotanto.
Kaupoissa myytävät panaanit on kloonattuja. Jokin kasvitauti, sinne meni panaanit, pittääpi etsiä uusi lajike ja sen saaminen laajalti käyttöön kestää kauan. Samahan se on potunkin kanssa. Suomessa viljellään ties kuinka monia lajikkeita, jos yksi lajike häviää, olemassa muita.
Lukases toi linkki, mikä mulla oli aloituksessa.
=DW=Valituissa Paloissa oli joskus kauan sitten juttu tuosta banaanin tuholaisesta. Joku sienitauti, jolle ei ole parannusta keksitty.
- bessie*10
sitroen kirjoitti:
Valituissa Paloissa oli joskus kauan sitten juttu tuosta banaanin tuholaisesta. Joku sienitauti, jolle ei ole parannusta keksitty.
Eihän tuon nyt luulisi olevan temppu eikä mikään. Jos vaikka hyppysellisen syvänmeren kalan geenejä ja hippusen jonkun muun sitkeän otuksen geenejä siirtäisi banskuun. Turnipsi kuulostaa aika vastustuskykyiseltä pärjääjältä sekin.
- zz-zz
Sinnikkäästi yrittävät pitää lajiketta hengissä. 60 ruiskutuskertaa vuodessa saa viljelmän pysymään tuottavana.
Luulisin olevan jäämiä näistä kasvinsuojeluaineista. Parempi syödä vain kotimaisia porkkanoita. - burjo
Oletkos nukkunut kun porkkanoita ruiskutetaan pariin kertaan kasvukautena?Kasvinsuojeluaineella.
- Ikävää jos niin käy!
Kasvitaudit voivat tehdä pian lopun banaanista, kertoo Turun Sanomat.
- 1943
Nuo kasvitaudit ovat todellinen riski. Eivät koske ainoastaan banaania, vaan kaikkia kasveja. Jossain syrjäisissä kolkissa voi säilyä alkuperäisiä kantoja. Siksi ei pidä jättää viljelyä muutaman lajikkeen varaan. Samoin on eläinten laita. Ykskaks voi syntyä mikrobi, joka tuhoaa paljon. Ihmiselläkin on vaaransa, mutta ei kannata pelätä liikaa, porskuttaa vain eteenpäin. Hyvällä tuurilla voi olla yksi niistä, jotka jäävät henkiin joksikin aikaa.
Ei banaanit kuole sukupuuttoon, ne on ikuisia niinkuin muutkin rikkaruohot. Cavendish-lajike voi kuolla mutta onhan niitä monta muuta . Oli kurjan näköisiä banaaneja keskisuomalaisessa marketissa niin kysäisin tytöltä mistä nää banaanit tulee niin se kertoi että Tampereelta :)))
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Porvarimediat paniikissa demareiden huiman kannatuksen vuoksi
Piti sitten keksiä "nimettömiin lähteisiin" perustuen taas joku satu. Ovat kyllä noloja, ja unohtivat sen, että vaalit725828KATASTROFI - Tytti Tuppurainen itse yksi pahimmista kiusaajista!!!
STT:n lähteiden mukaan SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti2564654Huono päivä
Tänään on ollut tosi raskas päivä töissä. Tekis mieli itkeä ja huutaa. En jaksa just nyt mitään. Minä niin haluaisin ja202578Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?
On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei282493Juuri nyt! Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti
Ai että mä nautin, Tytti erot vireille! "Käytös on kohdistunut avustajia ja toisia kansanedustajia kohtaan, uutisoi STT841521Puolen vuoden koeaika
Voisi toimia meillä. Ensin pitäis selvittää "vaatimukset" puolin ja toisin, ennen kuin mitään aloittaa. Ja matalalla pro111393- 1051337
Olen ihmetellyt yhtä asiaa
Eli miksi naiset ovat niin pelokkaan tai vaitonaisen oloisia minun seurassani. Se sai minut ajattelemaan, että olen epäm1281296seurakunnan talouspäällikön valinta meni perseelleen
Nyt on ihan pakko kyseenalaistaa tuo Kemijärven seurakunnan päätös talouspäälliköstä. Valitulla ei ole talouspuolen osaa1061235Rötösherra käräjillä
Ähtäriläisyrityksen epärehellisyys oli niin suurta, että mies yhtiön takaa oli lähellä saada ehdotonta vankeutta. Vaikeu191181