Identiteetti "suomenruotsalainen"!

123...

Mikaela Nylanderin mukaan kaksikielisten perheiden lapset ovat identiteetiltään suomenruotsalaisia.

- RKP ajaa kaksikielisiä kouluja kuin käärmettä pyssyyn mutta vain siten, että suomenkieliset koulut olisivat näitä kaksikielisiä. Ruotsinkieliset koulut pitäisi RKP:n mukaan olla yksikielisesti ruotsinkielisiä.
Jokainen ymmärtää jos osaa lukea, että ruotsinkielistä koulua käyvät olisivat automaattisesti suomenruotsalaisia identiteetiltään mutta sitten kaiken lisäksi ne jotka kävisivät kaksikielistä koulua olisivat suomenruotsalaisia identiteetiltään.

- Ajatteleva suomalainen ymmärtää, että se on suomalaisuuden loppu.
Miksi muuten esi-isämme ovat taistelleet suomen kielen ja suomenkielisten oikeuksien puolesta jos ne nyt annetaan suosiolla pois kun RKP sitä vaatii?

http://hbl.fi/opinion/lasares-brev/2011-12-09/sprakundervisningen-en-fraga-om-politisk-vilja

25

1127

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Svekohöpötystä!

Eihän edes yksikielisesti ruotsinkieliset perheiden lapset ole suomenruotsalaisia, vaan ruotsinkielisiä suomalaisia.

Miten siis kaksikielisten perheiden lapset voisivat olla suomenruotsalaisia?

Voisi kysyä Nylanderilta, etttä miten on Wallinin 3/4-osaa suomenkielisten lasten laita?

Ovatko HEKIN suomenruotsalaisia? ;)

• UP UP UP

Up

• Kyse ei ollut Nylanderin mielipiteestä vaan hän viittasi tutkimukseen kirjoittaessaan.

"En undersökning från 2009 visar att skolan spelar en mycket viktig roll för den språkliga identiteten. Barn och ungdomar från tvåspråkiga familjer som går i svensk skola identifierar sig som finlandssvenska. Intressant nog identifierar sig elever från enspråkigt finskspråkiga familjer som tvåspråkiga då de går i en svensk skola."

Käännös: Tutkimus vuodelta 2009 osoittaa että koululla on suuri merkitys kielellisen identiteetin kehittymiselle. Kaksikielisten perheiden lapset ja nuoret jotka käyvät ruotsinkielistä koulua kokevat itsensä suomenruotsalaisiksi. Mielenkiintoista on että että yksikielisisten suomenkielisten perheisen lapset jotka käyvät ruotsinkielistä koulua kokevat itsensä kaksikielisiksi.

Minusta tuo on täysin järkeen käypää.

Pitääkö tässä opettaa netti fennolle vielä suomeakin:
        Nefe: "Eihän edes yksikielisesti ruotsinkieliset perheiden lapset ole suomenruotsalaisia, vaan ruotsinkielisiä suomalaisia"

suomenruotsalainen = tavallisimmin Suomessa syntynyt ruotsia äidinkielenään puhuva suomalainen

Suomessa asuva riikiruotsalainen (från Sverige) ei ole suomenruotsalainen vaan Suomessa asuva ruotsalainen / riikinruotsalainen.

• Mites sitten,

lasketaanko esim. Gösta Sundqvist suomenruotsalaiseksi? Hänhän kävi suomenkielistä koulua.

• Nyt on liian myöhäistä, tai ehkä joku hänen kaverinsa tietäsi. Sinun olisi pitänyt kysyä sitä Göstalta itseltään. Sen henkilökohtaisen identiteetin saa jokainen päättää ihan itse, eli tunteeko itsensä suomenkieliseksi suomalaiseksi vaiko suomenruotsalaiseksi.

Minä esim koen olevani nimenomaan stadilainen suomenruotsalainen.

• Muistaakseni

Kristian Meurman sanoi joskus jossain haastattelussa, ettei miellä itseään suomenruotsalaiseksi, vaikka hänen virallinen äidinkielensä onkin ruotsi ja on käynyt ruotsinkielisen koulun.

• hjf jkl f

Mummilla osui kyllä nappiin tämä suomenkieli.

• jopas jotakin !

"sanoi joskus jossain haastattelussa"

Kuvitteletko olevasi uskottava?

• hähmitä?

Paavo Lipposen lapset mielletään suomenruotsalaiseksi jo isänsä 3/4-osasuomenruotsalaisuuden vuoksi.

• Eivät svekkuleita

Jos koulu määrää kielen niin lippåsen kakarat taitavat käydä ihan ulkomaista koulua.

• yöök yöök

"Minä esim koen olevani nimenomaan stadilainen suomenruotsalainen"

Reliikki

• Entä sitten? Mikäs sinä muutne olet? Kerropa sinäkin mikä on oma kansallinen identiteettisi?

• Wannabefinni

Minä se vain seilailen meriä.

• Suomalainen merimies siis? :-) Siinä on yhdelle miehelle identiteettiä ihan riittävästi.

• että näin

Minulla on täysin ruotsinkielisiä sukulaisia, jotka pitävät itseään ruotsinkielisinä suomalaisina, ja ovat sitä mieltä, että koko käsite "suomenruotsalainen" on kehitetty yli sata vuotta sitten kielitaistelun aikana, perustuu rotutieteellisesti käsitteeseen "östsvensk" ja on luonteeltaan kansakuntaa jakava. Valitettavasti he ovat täysin oikeassa.

• db602

Ettei totuus unohtuisi: Nykyinen oikeusministeri eräässä haastattelussa televisiossa sanoi, että tarvitaan kaikkia suomalaisia avuksi ettei ruotsinkieli Suomesta häviäisi.
      Tässä on koko ongelman ydin.

• kakskielinen

Nylander saa puhua itsestään. Minä olen kaksikielinen, enkä tietenkään pidä itseäni suomenruotsalaisena. En myöskään yksikielisenä suomalaisena.
        Minä olen kaksikielinen Suomen kansalainen.
        Minun mielestäni sekä fennot että svekot saavat pitää mielipiteensä, mutta äärimmilleen vietynä ovat kummatkin pelkkiä typeryksiä, vihaa ja halveksuntaa kylväviä riidanhaastajia, omaan napaan tuijottajia, siitä napanöyhtästään häikäistyneitä.

• joe seaflower

mää on ruotsinkielinen .osaan toki sujuvaa suomea,englantia ja hivenen myös saksaa kreikkaa ja aloitin vuosi sitten japanin kielen opiskelun kuin sitää tarvitsee mun alalla .moniko kielinen minä on? ja hivenen on sitten enemän kuin turisti kieltä :) omasta mielestäni olen yksi kielinen .

• Kaksikielisyys ei

tarkoita sitä, montaako kieltä osaa, vaan sitä että hallitsee kaksi kieltä kutakuinkin yhtä hyvin. Osa suomenruotsalaisista on ruotsinkielisiä ja osa kaksikielisiä.

• Tärkeä lisäys!

Ja osa suomenruotsalaisista on suomenkielisiä!

• Niinpä,
        Tärkeä lisäys! kirjoitti:

Ja osa suomenruotsalaisista on suomenkielisiä!

moni heistä osaa tosiasiassa paremmin suomea kuin ruotsia. Kunhan vain ovat olevinaan niin ruotsinkielisiä.

• Hulluko?

Tekiköhän ne tämän tutkimuksen Pöpilässä? Nylander haluaa myös aikaistaa ruotsin opetuksen ja tehdä sen kulttuurisidonnaiseksi, että oppilas saisi enemmän ymmärrystä suomenruotsalaisesta kulttuurista. Eikö Nylander tiedä, että kulttuureihin tutustutaan esimerkiksi historiaa opiskellessa? Kuinka nämä kahelit ovat näin kiinnostuneita suomenkielisten kieliopinnoista? Vaiko juuri sen takia. Että ovat kaheleita.

• Tapio Rantalapio

Nyt on ongelma. Ostanko joulukuusen, jossa ei ole juurikaan oksia. Sellaisen alle mahtuu paljon lahjoja, mutta en osaa kiivetä oksattomaan puuhun.

• Tapio Rautalapio

Tämäntapaisten ongelmien parissa nettifennojen päivät vierähtävät.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pehmeää laskua

Sinulle. Muutaman kilsan päästä. Mieheltä, joka salaa välittää.
      Ikävä
      94
      3752
    2. Nainen olet minun

Olen ominut sinut itselleni, täysin itsekkäistä syistä. Haluan rakastella sinua nainen, toivottavasti sinäkin minua. Oli
      Ikävä
      45
      3134
    3. Sille ei voi enää mitään

Miten kaikki meni aiemmin. Oon aivan lukossa 🔒 Tuskin uskallat enää mitää tehdä. Ehkä pitää luovuttaa vaan.
      Ikävä
      97
      2739
    4. Harmi jos ei enään nähdä

Ehkä se on parempi näin kuitenkin. Ehkä jotain uutta löytyy. Uskon ja toivon että olet onnellinen. Sinussa on kaikki
      Ikävä
      57
      2420
    5. Mukavaa päivää

Miehelle 🖕❤️‍🔥 Kahvia ja kävelylle🌞
      Ikävä
      61
      2388
    6. Merja Kyllönen: Ero

Joko uusi kierroksessa
      Suomussalmi
      134
      2387
    7. Miten suhtauisitte jos kaivattunne sanoisi, ettei hänestä ole seurusteluun

mutta seksi, hellyys ja yhdessäolo kelpaa kyllä??
      Ikävä
      117
      2357
    8. Vau miten upea nainen!

Näytit todella tyrmäävältä. 🤩😍 En meinannut saada katsettani irti sinusta.
      Tunteet
      21
      2284
    9. Kunpa minä tietäisin

Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      23
      2266
    10. En voi sanoa että toivon sinulle hyvää.

Ei meitä ole tarkoitettu yhteen.
      Ikävä
      64
      2070
    Aihe