Kirkkokunnan vaihto

Kirkkokunta uusiksi

Olen ajautunut erilleen Evli. Lut. Kirkon ajattelusta. En ymmärrä toisten ihmisten pilkkaamista ja sanomisien vääristelyä (esim. Rannan pilakuva). Tai että kirkko palkkaa palkkaa palvelukseensa henkilöitä, jotka vaanivat teinityttöjä öisin metroasemilla. Minulla on vaikea ymmärtää tällaisten asioiden rahoittaminen kirkollisverosta.

Lähdön syynä ei ole vain muutamat yksittäistapaukset. Kirkon arvomaailma on muuttunut ja perinteisiä arvoja on kyseenalaistettu liikaa. Katson, että kirkon tehtävänä on juuri ollut arvojen säilyttäminen ja toki tarvittaessa sopeuttaminen ympäröivään maailmaan.

Olen lähinnä tapakristitty ja kaikki arvoni pohjautuvat kristilliseen elämänkatsomukseen - toteutus toki saattaa vaihdella.

Olen ajatellut vaihtaa katolisten kirkkoon tai vaihtoehtoisesti liittyä ortodoksisen seurakuntaan.

Uskonto on liian monimutkainen asia käsiteltäväksi esim. Tiede.fi keskustelupalstalla. Haluaisin tietää miten muut suomalaiset reagoivat kirkkokunnan vaihtoon. Onko kokemusta?

1

158

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tupsaliina

Nyt en tunne Rannan tapausta, mutta oma kokemukseni kahdesta eri kirkkokunnasta jäsenenä ja yhdestä sen ihmisiä tuntevana on, että kaikissa on yksilöitä, jotka eivät aina käyttäydy omasta mielestä fiksusti. Kun yhdessä noista kysyin, miten suhtautua esim. henkilöön, joka väitti, että minussa asuu paholainen, hän vastasi, että armon sanoma on edelleen oikea, ihminen vain on vajavainen.
      Tärkeintä minusta on, miten kimurantteihin tilanteisiin suhtaudutaan. Jos ongelma pyritään ratkaisemaan, se antaa tietenkin paremman kuvan kuin että kohautetaan olkaa ja sanotaan, että toivottavasti tuo metrossa maleksija ymmärtää parantaa tapansa.
      En ole ihan varma, mitä tarkoitat perinteisten arvojen kyseenalaistamisella, mutta jos kyse on näistä homokeskusteluista sun muista, tulee mieleeni, mitä eräs tuttavani sanoi: sen sijaan, että jättää laivan, voi aktivoitua sen kannella ja yrittää muuttaa kurssia. Jos se ei onnistu, voi tietysti olla, että joku toinen kirkkokunta on sinulle sopivampi.
      Itse löysin lopulta ihan toisenlaisen filosofian, mutta se on sitten eri asia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsalaisuuden Päivän virallinen liputuspäivä poistettava VÄLITTÖMÄSTI!

Suomen valtion ja suomalaisuuden kannalta ei ole minkäänlaisia perusteita liputtaa virallisesti ruotsalaisuuden päivää,
      Maailman menoa
      105
      5731
    2. Mikaela Nylander: Jos pakkoruotsi poistetaan, niin ruotsin kielen asema romahtaa

(Nylander on vanha RKP:nen) Mutta niin heikossa vedossa muumiruotsi siis on Suomessa, että vain tekohengityksellä se pys
      Maailman menoa
      65
      2572
    3. Nainen aion pilata elämäsi täysin, opetus sulle, että pelasit väärän ihmisen sydämellä.

Empatiani sua kohtaan katosi siinä kohtaan, kun teit tietoisen valinnan leikkiä mun sydämellä. Luulet olevas joku älykäs
      Ikävä
      241
      1585
    4. Kaivattusi nimi vol.3

Kaipaajankin nimi olisi kiva. 🥰
      Ikävä
      94
      1380
    5. Alkanut tuntua siltä

Että taisi olla kusetusta koko homma alusta saakka.
      Ikävä
      124
      1097
    6. 6 vkoa kulunut ilman sua

…ihme että olen vielä hengissä. 😔 Kyynelillä pessyt lattioita. Rakastan ja odotan sua ikuisesti❤️Projekti jäi kesken jo
      Ikävä
      8
      901
    7. Viestisi kaipaamallesi ihmiselle

Mitä ajattelet tilanteestanne tänään?
      Ikävä
      65
      882
    8. Nii, mites ne

Hampaat??
      Ikävä
      66
      857
    9. Joululahja/Jouluntoivotus

Millainen kaivatulle
      Ikävä
      75
      798
    10. Salailu jatkuu, poliisi tutkii

Nykyään Pienimäki toimii Ylitornion kaupunginjohtajana. HS tavoitti hänet puhelimitse. Pienimäki korosti, ettei ole enää
      Ähtäri
      17
      741
    Aihe