Kirkkokunnan vaihto

Kirkkokunta uusiksi

Olen ajautunut erilleen Evli. Lut. Kirkon ajattelusta. En ymmärrä toisten ihmisten pilkkaamista ja sanomisien vääristelyä (esim. Rannan pilakuva). Tai että kirkko palkkaa palkkaa palvelukseensa henkilöitä, jotka vaanivat teinityttöjä öisin metroasemilla. Minulla on vaikea ymmärtää tällaisten asioiden rahoittaminen kirkollisverosta.

Lähdön syynä ei ole vain muutamat yksittäistapaukset. Kirkon arvomaailma on muuttunut ja perinteisiä arvoja on kyseenalaistettu liikaa. Katson, että kirkon tehtävänä on juuri ollut arvojen säilyttäminen ja toki tarvittaessa sopeuttaminen ympäröivään maailmaan.

Olen lähinnä tapakristitty ja kaikki arvoni pohjautuvat kristilliseen elämänkatsomukseen - toteutus toki saattaa vaihdella.

Olen ajatellut vaihtaa katolisten kirkkoon tai vaihtoehtoisesti liittyä ortodoksisen seurakuntaan.

Uskonto on liian monimutkainen asia käsiteltäväksi esim. Tiede.fi keskustelupalstalla. Haluaisin tietää miten muut suomalaiset reagoivat kirkkokunnan vaihtoon. Onko kokemusta?

1

106

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tupsaliina

Nyt en tunne Rannan tapausta, mutta oma kokemukseni kahdesta eri kirkkokunnasta jäsenenä ja yhdestä sen ihmisiä tuntevana on, että kaikissa on yksilöitä, jotka eivät aina käyttäydy omasta mielestä fiksusti. Kun yhdessä noista kysyin, miten suhtautua esim. henkilöön, joka väitti, että minussa asuu paholainen, hän vastasi, että armon sanoma on edelleen oikea, ihminen vain on vajavainen.
      Tärkeintä minusta on, miten kimurantteihin tilanteisiin suhtaudutaan. Jos ongelma pyritään ratkaisemaan, se antaa tietenkin paremman kuvan kuin että kohautetaan olkaa ja sanotaan, että toivottavasti tuo metrossa maleksija ymmärtää parantaa tapansa.
      En ole ihan varma, mitä tarkoitat perinteisten arvojen kyseenalaistamisella, mutta jos kyse on näistä homokeskusteluista sun muista, tulee mieleeni, mitä eräs tuttavani sanoi: sen sijaan, että jättää laivan, voi aktivoitua sen kannella ja yrittää muuttaa kurssia. Jos se ei onnistu, voi tietysti olla, että joku toinen kirkkokunta on sinulle sopivampi.
      Itse löysin lopulta ihan toisenlaisen filosofian, mutta se on sitten eri asia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 507
      7606
    2. Mitä sanoisit kolmella sanalla

kaivatullesi ja tunteidesi kohteelle? 🙎💝💝
      Ikävä
      230
      2666
    3. Kun katsoin häntä

Niin ajattelin että hän on niin rakas ❤️
      Ikävä
      26
      2581
    4. Miksi Pekkaa ei hyväksytä maailmalla julkisiin virkoihin?

On mennyt jo monta hommaa ohitse.
      80 plus
      160
      1917
    5. Haluisin niin

Selvittää sun kanssa asiat. Kumpa uskaltaisin. Haluatko sinä?
      Ikävä
      114
      1768
    6. 24h Kirppis

Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?
      Jämsä
      4
      1495
    7. Kansallismieliset järjestöt muistelivat Tammisunnuntaita eri puolilla maata

Ugissa muisteltu kunnolla. 🔥 https://www.kansalainen.fi/kansallismieliset-jarjestot-muistelivat-tammisunnuntaita-eri-p
      Uusikaupunki
      1
      1372
    8. Minkälainen koti

kaivatullasi on?
      Ikävä
      76
      1183
    9. Nyt mielipiteitä kehiin?

Niin ,onko arvon kuhmolaiset teidän mielestänne kaupungin hommissa turhia työpaikkoja/työntekijöitä? Mielipiteitä tu
      Kuhmo
      62
      1168
    10. IS: Paljastus - Tästä syystä Marika jätti Diilin kesken -Tilittää: "Jäi vähän karvas maku, koska..."

Diilissä lähti yllättäen yksi kisaaja. Voi harmi, leikki loppui liian varhain… Diilissä Jaajo Linnonmaa etsii vetäjää Ka
      Tv-sarjat
      4
      1155
    Aihe