Miksi ihmiset pelkäävät ajaa lumipöperössä?

Menee kuin juna

Näköjään asutusalueella lasten seassa saa ajaa 60 km/h, mutta moottoritiellä lumisohjossa max 70 km/h.

Kyllä nykyajan autoilla voi huoletta vetää sen 100 km/h, kun vain pitää turvavälin kunnossa. Ei sohjo merkkaa mitään, roiskuu vain.

Onneksi ohituskaistalla on tilaa.

154

5071

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • Riisipussi tappaa

        Dodii, jälleen kerran tuo hengenvaarallinen takavetoinen Hiace ja ilmeisesti automaattivaihteilla. Tuo kun lähtee sivuluisuun, ei voi tehdä muuta kuin rukoilla. Noihin ei pitäisi saada asentaa vetokoukkua.


      • köingd

        tässä sohjossa kaikki mene päin helvettiä, niin autotkin!


      • !!!
        Riisipussi tappaa kirjoitti:

        Dodii, jälleen kerran tuo hengenvaarallinen takavetoinen Hiace ja ilmeisesti automaattivaihteilla. Tuo kun lähtee sivuluisuun, ei voi tehdä muuta kuin rukoilla. Noihin ei pitäisi saada asentaa vetokoukkua.

        Minä ajoin takavetosella Hiacella kymmenisen vuotta. Mitenkään leuhkimatta ei ollut koskaan mitään vaikeuksia talviliikenteessä. Asuin silloin pienen kapean ja huonosti hoidetun/auratun tien varrella. En koskaan jäänyt tienpäälle lumen tai liukkauden vuoksi enkä mennyt ojaan. Autoa kun pitää opetella ajamaan, eikä vain mennä koheltaa. Autossa oli myös mainittu vetokoukku, mutta sitä ei paljon käytetty.


      • .,.,
        !!! kirjoitti:

        Minä ajoin takavetosella Hiacella kymmenisen vuotta. Mitenkään leuhkimatta ei ollut koskaan mitään vaikeuksia talviliikenteessä. Asuin silloin pienen kapean ja huonosti hoidetun/auratun tien varrella. En koskaan jäänyt tienpäälle lumen tai liukkauden vuoksi enkä mennyt ojaan. Autoa kun pitää opetella ajamaan, eikä vain mennä koheltaa. Autossa oli myös mainittu vetokoukku, mutta sitä ei paljon käytetty.

        tiukka paikka kun tulee ja auto lähtee käsistä niin sehän lähtee käsistä. Minä ajoin takavetoisella hiacella kans vuosia eikä koskaan mitään ongelmia. Joskus perä meinasi lähtä luisuun mutta auton sain pidettyä hallinnassa AINA. Muutama viikko sitten rysäytin pikkuruisella etuveto fiestalla päin puuta. Sievästi on tehnyt mieli ajella liukkailla tuon jälkeen.


      • vetoo
        .,., kirjoitti:

        tiukka paikka kun tulee ja auto lähtee käsistä niin sehän lähtee käsistä. Minä ajoin takavetoisella hiacella kans vuosia eikä koskaan mitään ongelmia. Joskus perä meinasi lähtä luisuun mutta auton sain pidettyä hallinnassa AINA. Muutama viikko sitten rysäytin pikkuruisella etuveto fiestalla päin puuta. Sievästi on tehnyt mieli ajella liukkailla tuon jälkeen.

        etuveto ja perävaunu hengen vaarallinen yhdistelmä.ylämäessä kun ei pyörä jaksa pitää tiestä kiinni niin takaperin lähtö on varmaa.jarrut kun ei jarruta perävaunussa takaperin mennessä metsään lähtö on varmaa.mutta takavetoisella pito paranee kun laittaa saman perävaunun siihen kiinni.etuvetoinen puskee metsään kun etupyörät jarruttaa mutkassa ohjattavuus häviää metsä kutsuu tai vastaan tulijan kaista.takavetoisia en ole romuttanut yhtään,40 vuoden aikana.etuvetoisella pärjää kun ei kytke siihen edes koukkua,ja vartti vauhtia pois talvikelissä.eikä siinä etuvetoisessa ole samoja ajoominaisuuksiakaa.ratti nykii ajaessa ja kädet väsyy.se on vain niin paljon halvempi teollisuuden tehdä,eikä se maksa uutenakaan,takavetoiset kymmeniä tuhansia euroja kalliimpia.4000000km jo takana,että luulen jotain tietävän.takavetoisella en ole samassa mäessä jäänyt kiini,mutta etuvetoiselle täytyy aurata tie ensin jos sittenkään.


      • sutii sutii
        köingd kirjoitti:

        tässä sohjossa kaikki mene päin helvettiä, niin autotkin!

        missä on sohjoo.ei ainakaan helsinki-kuopio valii.eikä meilläkään ole sohjoo,kun ei oo luntakaan,vihreä nurtsi sutii,et nurtsi mullikolla.


      • x koppi vetoo
        Riisipussi tappaa kirjoitti:

        Dodii, jälleen kerran tuo hengenvaarallinen takavetoinen Hiace ja ilmeisesti automaattivaihteilla. Tuo kun lähtee sivuluisuun, ei voi tehdä muuta kuin rukoilla. Noihin ei pitäisi saada asentaa vetokoukkua.

        etuvetoisiin sivuluisu koppiloihi ei saisi asentaa,vetokoukkua ylämäessä kiemurtellee vaaralliseti kun ei tiedä mihin suuntaan syöksyilee.onneksi syöksyi metsään eikä vastaan tulevien kaistalle.enpä olis tätä kirjottamassa.sitten kun jää mäkeen pysähdyksiin niin taakse päin ei kärry jarruta olleskaan takaperin perävaunu vetää sitä etuveto koppia ,metsikköön että rumina käy.ajan nukyisin takavetoisella autolla,eipä ole enää noita ongelmia,mitä etuveto kopeilla on.onhan se kyllä kalliimpi hankkia mutta ajoominaisuudet paremmat ei syöksyile minne sattuu,ja perävaunun ja asuntovaunun veto ominaisuudet mahtavat.että se siitä koppi etuvedosta.


      • kuljettaja
        .,., kirjoitti:

        tiukka paikka kun tulee ja auto lähtee käsistä niin sehän lähtee käsistä. Minä ajoin takavetoisella hiacella kans vuosia eikä koskaan mitään ongelmia. Joskus perä meinasi lähtä luisuun mutta auton sain pidettyä hallinnassa AINA. Muutama viikko sitten rysäytin pikkuruisella etuveto fiestalla päin puuta. Sievästi on tehnyt mieli ajella liukkailla tuon jälkeen.

        mulla on auto lähtenyt,käsistä kun myin sen.muutoin auto on ajaessa ollut hallittavissa.vai tarkoititko,kun auto menee itse minne haluaa,silloin kuljettajasta tulee matkustaja,ei ole enää auton kuljettaja.auto hallitsee itse minne menee.


      • Talvirenkaat kärryyn
        vetoo kirjoitti:

        etuveto ja perävaunu hengen vaarallinen yhdistelmä.ylämäessä kun ei pyörä jaksa pitää tiestä kiinni niin takaperin lähtö on varmaa.jarrut kun ei jarruta perävaunussa takaperin mennessä metsään lähtö on varmaa.mutta takavetoisella pito paranee kun laittaa saman perävaunun siihen kiinni.etuvetoinen puskee metsään kun etupyörät jarruttaa mutkassa ohjattavuus häviää metsä kutsuu tai vastaan tulijan kaista.takavetoisia en ole romuttanut yhtään,40 vuoden aikana.etuvetoisella pärjää kun ei kytke siihen edes koukkua,ja vartti vauhtia pois talvikelissä.eikä siinä etuvetoisessa ole samoja ajoominaisuuksiakaa.ratti nykii ajaessa ja kädet väsyy.se on vain niin paljon halvempi teollisuuden tehdä,eikä se maksa uutenakaan,takavetoiset kymmeniä tuhansia euroja kalliimpia.4000000km jo takana,että luulen jotain tietävän.takavetoisella en ole samassa mäessä jäänyt kiini,mutta etuvetoiselle täytyy aurata tie ensin jos sittenkään.

        >etuveto ja perävaunu hengen vaarallinen yhdistelmä.ylämäessä kun ei pyörä jaksa pitää tiestä kiinni niin takaperin lähtö on varmaa.jarrut kun ei jarruta perävaunussa takaperin mennessä metsään lähtö on varmaa>

        Puhutkohan nyt asiasta, josta et mitään ymmärrä?
        Eiköhän etuvetoautossa ole joka pyörässä jarrut, kuten takavetoisessakin!

        Juuri takavetoinen auto on vaarallinen liukkaalla, koska pyörien sutiessa, myös auto lähtee pyörimään, toisin kuin etuvetoinen, joka ei muuta suuntaansa vaikka pyörät lyövät tyhjää sohjossa.

        Tottakai peräkärry lähtee vispaamaan (oli veto mikä tahansa), jos sen kuormaa takapainoiseksi tai ei älyä laittaa jarruttomaan kärryyn talvirenkaita (vaikkei laki niitä vaatisikaan).


      • Talvirenkaat kärryyn
        Talvirenkaat kärryyn kirjoitti:

        >etuveto ja perävaunu hengen vaarallinen yhdistelmä.ylämäessä kun ei pyörä jaksa pitää tiestä kiinni niin takaperin lähtö on varmaa.jarrut kun ei jarruta perävaunussa takaperin mennessä metsään lähtö on varmaa>

        Puhutkohan nyt asiasta, josta et mitään ymmärrä?
        Eiköhän etuvetoautossa ole joka pyörässä jarrut, kuten takavetoisessakin!

        Juuri takavetoinen auto on vaarallinen liukkaalla, koska pyörien sutiessa, myös auto lähtee pyörimään, toisin kuin etuvetoinen, joka ei muuta suuntaansa vaikka pyörät lyövät tyhjää sohjossa.

        Tottakai peräkärry lähtee vispaamaan (oli veto mikä tahansa), jos sen kuormaa takapainoiseksi tai ei älyä laittaa jarruttomaan kärryyn talvirenkaita (vaikkei laki niitä vaatisikaan).

        PS. jos etuveto puskee suoraan, niin sehän on helpoin oikaistava kun vaan painaa kytkimen pohjaan.

        Toinen asia on jos kuljettaja ajaa tarkoituksella metsään välttääkseen isommat vahingot kärryn vispatessa, (kuten esimerkkitapauksessa on kommenttien mukaan ilmeisimmin käynyt.).


      • Höpö höpö juttuja
        x koppi vetoo kirjoitti:

        etuvetoisiin sivuluisu koppiloihi ei saisi asentaa,vetokoukkua ylämäessä kiemurtellee vaaralliseti kun ei tiedä mihin suuntaan syöksyilee.onneksi syöksyi metsään eikä vastaan tulevien kaistalle.enpä olis tätä kirjottamassa.sitten kun jää mäkeen pysähdyksiin niin taakse päin ei kärry jarruta olleskaan takaperin perävaunu vetää sitä etuveto koppia ,metsikköön että rumina käy.ajan nukyisin takavetoisella autolla,eipä ole enää noita ongelmia,mitä etuveto kopeilla on.onhan se kyllä kalliimpi hankkia mutta ajoominaisuudet paremmat ei syöksyile minne sattuu,ja perävaunun ja asuntovaunun veto ominaisuudet mahtavat.että se siitä koppi etuvedosta.

        Enpä ole onnistunut ajamaan 30 vuoden aikana ( jona ajokortin olen omistanut) etuvetoisella ulos tieltä, oli kärry perässä tai ei.

        Kyllä on kuskissa vika jos ei ehjällä etuveto autolla tiellä pysy!

        Tuommoisella etuvetopakettivolkkarilla saa ajaa kuormattuna 150km/h paksussa sohjossa ilman kärryä, eikä varmasti lähde liirtoon jos osaa ajaa.

        Parempi jättää auto kokonaan kotiin jos sohjo tuottaa ongelmia.


      • Saabismi on ...
        x koppi vetoo kirjoitti:

        etuvetoisiin sivuluisu koppiloihi ei saisi asentaa,vetokoukkua ylämäessä kiemurtellee vaaralliseti kun ei tiedä mihin suuntaan syöksyilee.onneksi syöksyi metsään eikä vastaan tulevien kaistalle.enpä olis tätä kirjottamassa.sitten kun jää mäkeen pysähdyksiin niin taakse päin ei kärry jarruta olleskaan takaperin perävaunu vetää sitä etuveto koppia ,metsikköön että rumina käy.ajan nukyisin takavetoisella autolla,eipä ole enää noita ongelmia,mitä etuveto kopeilla on.onhan se kyllä kalliimpi hankkia mutta ajoominaisuudet paremmat ei syöksyile minne sattuu,ja perävaunun ja asuntovaunun veto ominaisuudet mahtavat.että se siitä koppi etuvedosta.

        Etuvetoisissakin on eroja. Saab 900 OG on esimerkiksi ihan siedettävä vetoauto, mutta kyllä liukkailla lasken kärryn kanssa nopeuden herkästi.

        Hyvillä renkailla OG menee lähes kelissä kuin kelissä 120km/h turvallisesti ilman peräkärryä. Missään muualla maailmassa ei ole käytössä typeriä talvinopeusrajoituksia, ei edes Ruotsissa. Jos halutaan rajoittaa, niin rajoitetaan sitten valmistusmaan mukaan: Ruotsi 140, Saksa 120, USA 100, Japani 80 ja Italia 60.


      • Talvirenkaat kärryyn kirjoitti:

        >etuveto ja perävaunu hengen vaarallinen yhdistelmä.ylämäessä kun ei pyörä jaksa pitää tiestä kiinni niin takaperin lähtö on varmaa.jarrut kun ei jarruta perävaunussa takaperin mennessä metsään lähtö on varmaa>

        Puhutkohan nyt asiasta, josta et mitään ymmärrä?
        Eiköhän etuvetoautossa ole joka pyörässä jarrut, kuten takavetoisessakin!

        Juuri takavetoinen auto on vaarallinen liukkaalla, koska pyörien sutiessa, myös auto lähtee pyörimään, toisin kuin etuvetoinen, joka ei muuta suuntaansa vaikka pyörät lyövät tyhjää sohjossa.

        Tottakai peräkärry lähtee vispaamaan (oli veto mikä tahansa), jos sen kuormaa takapainoiseksi tai ei älyä laittaa jarruttomaan kärryyn talvirenkaita (vaikkei laki niitä vaatisikaan).

        Jarrut voi olla joka pyörässä, mutta tottahan se on, ettei *peräväunun* jarrut jarruta, jos auto valuu taaksepäin. Siinä ei jarrun painamiset auta. Sen sijaan sen saa kyllä jarruttamaan kun peruuttaa taaksepäin. En tiedä lähtisinkö kokeilemaan...

        Tasan kerran on lähtenyt auto valumaan mäessä alaspäin jarru lukossa. Siitäkin selvittiin, mutta sen jälkeen en ole nastarenkaita autooni huolinut. :)


      • Riisipussi tappaa kirjoitti:

        Dodii, jälleen kerran tuo hengenvaarallinen takavetoinen Hiace ja ilmeisesti automaattivaihteilla. Tuo kun lähtee sivuluisuun, ei voi tehdä muuta kuin rukoilla. Noihin ei pitäisi saada asentaa vetokoukkua.

        Hiacen ymmärrän kyllä mutta, mitenkäs tuo automaattivaihteisto liittyy sivuliusuun?? Kyllä harha luulo jos mielestäsi automaatti on huono talvella! uskotko myös liukkaankelin suistavan autoja ojaan.


      • kdjfgdkjgj
        vetoo kirjoitti:

        etuveto ja perävaunu hengen vaarallinen yhdistelmä.ylämäessä kun ei pyörä jaksa pitää tiestä kiinni niin takaperin lähtö on varmaa.jarrut kun ei jarruta perävaunussa takaperin mennessä metsään lähtö on varmaa.mutta takavetoisella pito paranee kun laittaa saman perävaunun siihen kiinni.etuvetoinen puskee metsään kun etupyörät jarruttaa mutkassa ohjattavuus häviää metsä kutsuu tai vastaan tulijan kaista.takavetoisia en ole romuttanut yhtään,40 vuoden aikana.etuvetoisella pärjää kun ei kytke siihen edes koukkua,ja vartti vauhtia pois talvikelissä.eikä siinä etuvetoisessa ole samoja ajoominaisuuksiakaa.ratti nykii ajaessa ja kädet väsyy.se on vain niin paljon halvempi teollisuuden tehdä,eikä se maksa uutenakaan,takavetoiset kymmeniä tuhansia euroja kalliimpia.4000000km jo takana,että luulen jotain tietävän.takavetoisella en ole samassa mäessä jäänyt kiini,mutta etuvetoiselle täytyy aurata tie ensin jos sittenkään.

        Jos tavallisella etumoottorisella takavetoisella henkilöautolla (ilman mitään tp-lukkoja, lumiketjuja tms ylimääräisiä jippoja) jonkin mäen menee ylos, menee sen kyllä etumoottorisella etuvetoisellakin. Todennäköisesti vieläpä paremmin, koska etupyörien päällä on enemmän painoa.

        Erittäin hyvä etenijä on SAAB 96, myös 99.


      • .................
        Riisipussi tappaa kirjoitti:

        Dodii, jälleen kerran tuo hengenvaarallinen takavetoinen Hiace ja ilmeisesti automaattivaihteilla. Tuo kun lähtee sivuluisuun, ei voi tehdä muuta kuin rukoilla. Noihin ei pitäisi saada asentaa vetokoukkua.

        Eikö ihmiset osaa ajaa takavetoisella ei minullakaan ole ollut talvella mitään vaikeuksia ajaa sillä kamalalla Hiacella missä on vetokoukku.
        Olen jo selvinnyt sillä yli 10 vuotta pitää vaan ajaa sään mukaan.


    • Kokemusta on

      Kyllä se sohjo tuppaa sitä autoa vetelemään ja kun siellä motarilla sitä on välillä useita senttejä vaikka aurausohjeistus sallii vain muutaman millin...

      Motarilla on vain usein niin, että oikeanpuoleisella kaistalla voi ajaa reippaastikkin, mutta ohituskaista on niin loskainen ja luminen, että niiden hitaampien ohittaminen on riskialtista.

      • oliiopiop

        että kokemusta vai??missä päin vaikutat kun väität että ohituskaista on sohjossa ja sitä ei ajeta???


      • Urhoska
        oliiopiop kirjoitti:

        että kokemusta vai??missä päin vaikutat kun väität että ohituskaista on sohjossa ja sitä ei ajeta???

        Jokunen talvi sitten ainakin Helsinki-Turku-motarilla loskaa oli vaikka koko Euroopalle jakaa.


      • osaava kuljettaja

        opetelkaa ajamaan.kaikki sivutiet auraamatta,jos ei suoralla tiellä osaa ajaa puhumattakaan asvaltilla.myykää kotteronne,ajakaa exbress bussilla se on gool aina menee oli lunta 5 senttiä,tai kakskymmentä senttiä oli suolattu tai kalju jäätikkö.se on ratin välissä joka osaa ajaa.40 vuotta ajanut,menkää autokouluun niin opettavat teidät ajamaan.se on vakta


    • Vesiliirrosta kai olet joskus kuullut?
      Mitenpä sohjoliirto? Sopiiko järkeen?

      • vesi hiihtoo

        meillä on moottori vene se kulkee vesiliitoo kurvissa se on vesiliirrossa,sillä ei oikein voi sohjossa ajaa kun pumppu imee sohjot moottoriin ja moottori kuumenee.että se siitä vesihiihdosta.


    • nlälÄMÖ

      Niin juuri, menee kuin juna, kun sohjoliirtoon lähtee. Toivottavasti lähdet sitten ulkokaarteessa.

    • MH

      Oulussa ei ainakaa osata moottoritiellä ajaa ees sitä 80km/h. Normaalisti ripsii vähä vettä ni porukka polkee jarrua :D voisivat sit ajaa pienempiä teitä..

      • 120km/h

        120k/.h.moottori tiellä oulussa!!!Ainna..onhan niitä kyttyyttäjiä joka paikassa..


      • pwslotj

        Kyllä täällä etelässä on MH samanlaisia urpoja myös ihan yhtä paljon!!ei sellaisia pas-kahousuja sais päästää kuin metsäauto teille korkeintaan!! ja sinnekin kävellen...


      • zxz.
        pwslotj kirjoitti:

        Kyllä täällä etelässä on MH samanlaisia urpoja myös ihan yhtä paljon!!ei sellaisia pas-kahousuja sais päästää kuin metsäauto teille korkeintaan!! ja sinnekin kävellen...

        Ohita pölvästi jos moottoritiellä olet, siellä on 2 kaistaa yhteensuuntaan jollet ole huomannut. Viisas hiljentää sohjokelillä, mutta pölvästejä riittää..


    • Kerran kokenut!

      Kyllä sitä sitten oppii ajamaan kun kerran kokee läheltäpiti tilanteen jossa on mennä henki vaikka nopeutta ei oliskaan kun sen mitä nopeusrajoitukset näyttävät! Itse ajoin mäen alla olevaan prutakkoon 80km tunnissa joka tuli yllätten ja meinas henki lähteä kun auto lähti liiruun ja vastaan tuli rekka ja sen perässä autoja että luojalle kiitos että sain pidettyä autoa sen verran hallinassa etten ollut vastaan tulevien kaistalla joka oli sitten niin lähellä kuolemaa :/ Henki toppas hetkeksi ja sydän hakkasi tuhatta ja sataa koko matkan perille, ettei kyllä kiva kokemus. Huonoilla keleillä ajaessani tämä tapahtuma muistuttaa minua siitä miten lähellä kuolema oli. Miksi ihmiset ette voi käsittää kuinka olette vaaraksi liikenteelle ajaessane reippaasti ylinopeutta, toivon joka kerta että polisiit pysäyttää tai olette ojassa tai jotain vastaavaa. Voitte myöskin tuolla ajaotavallanne monesti aiheuttaa sivulissille todella vaarallisia tilanteita tai vaikka kuoleman sillä että ette osaa ajaa tai saatika noudattaa nopeusrajoituksia. Jos on niin kiire niin sitä voisi sitten lähteä aikasemmin ajamaan. Muistakaa ketään ei ole täydellinen kuski vaikka olis omistanut 50 vuotta ajokortin eikä se oikeuta kaahailuun! Muistakaa että kuolema vaanii nurkan takana minä hetkenä hyvänsä.

      • Hmmm... Se jolla on ollut 50 vuotta ajokortti, ei todellakaan ole enää täydellinen kuski :D
        Eikä se kerro ajotaidoista muutenkaan mitään, kauanko se kortti on ollut, jos ei sitä autoa aja tarpeeksi usein erilaisissa keliolosuhteissa. Kokemus opettaa.
        Mutta! Tarkoitus ei ollut mitenkään vähätellä pointtiasi. Itse olen ollut ammattiautoilija kohta pari kymmentä vuotta, ja noudatan kyllä aina nopeusrajoituksia, mutta vähennän myös nopeutta kelin mukaan tarvittaessa. En siltikään ole ollut kertaakaan "teiden tukkona". Muutkin voisivat tehdä niin... Ja ihan vinkkinä; urissa ei ole pakko ajaa, näin helpottaa jopa kanssa-autoilijoiden matkantekoa, myös ohitustilanteissa, kun kaikki paska ei roisku "silmille"!!!


      • owrjgroej

        lähteehän se kerran kokeneella liiruun kun tekee paniikki jarrutuksen kun ei tiedä mitä tehdä moisessa tilanteessa. mene ja ota ajotunteja joltakin rallikuskilta!! ne kyllä neuvoo miten toimia.


      • Akka ratissa

        JUURI NÄIN. Ainoa järkevä kysymys mitä voi tähän aiheeseen liittyä: MIKSI TÄTÄ AIHETTA EDES PITÄÄ PUIDA?! Itsestäänselvää asiaa. Maailma olis hitusen parempi paikka jos ratin takana noudatettais 3 T:tä: TOLKKU, TILANNENOPEUS & TURVAVÄLI!!!


      • ukkoles
        Akka ratissa kirjoitti:

        JUURI NÄIN. Ainoa järkevä kysymys mitä voi tähän aiheeseen liittyä: MIKSI TÄTÄ AIHETTA EDES PITÄÄ PUIDA?! Itsestäänselvää asiaa. Maailma olis hitusen parempi paikka jos ratin takana noudatettais 3 T:tä: TOLKKU, TILANNENOPEUS & TURVAVÄLI!!!

        Ja akka ottaa sen kännykän pois korvaltaan ja luikertelee hiukan sivuun sillä tilanne nopeudellaan että muut pääsevät jatkamaan matkaa


      • zxz.
        owrjgroej kirjoitti:

        lähteehän se kerran kokeneella liiruun kun tekee paniikki jarrutuksen kun ei tiedä mitä tehdä moisessa tilanteessa. mene ja ota ajotunteja joltakin rallikuskilta!! ne kyllä neuvoo miten toimia.

        Taas joku superkuski jolla kuitenkin tositilanteessa menee housuihin.. Ei siinä
        rallikuskien neuvot auta jos oolosuhteet on huonot. Hiljentäminen ainoa järkevä teko..


      • Akka ratissa
        ukkoles kirjoitti:

        Ja akka ottaa sen kännykän pois korvaltaan ja luikertelee hiukan sivuun sillä tilanne nopeudellaan että muut pääsevät jatkamaan matkaa

        Että aina on näköjään joku jonka on vaan pakko vittuilla, vaikka asiaa puhuiskin. Ensinnäkään tää akka ei nykyään puhu puhelimeen ajaessa (juurikin riskit tiedostaen, koska tajuan keskittymisen ja auton käsittelymahdollisuuden äkkitilanteissa kärsivän (vaikka olenkin hyvä ajaja -ja tämä on tullut MIESTEN suusta) eikä kyllä muutenkaan enää huvita juoruta puhelimessa), toisekseen eilen tuli tasan puoli vuotta kun menetin omaisen liikenneonnettomuudessa, joten kiitos neuvoista mutta enköhän pärjää ihan omalla maalaisjärjellä paremmin. Ja juu, tilaa annan kyllä mielelläni, koska yritän todellakin pysyä mahdollisimman etäällä kusipäisistä kaahareista, jotka ovat kuninkaita ajokkiensa rateissa -ja surullisen usein juuri niitä joista (ja joiden takia valitettavasti sivullisistakin) luetaan lehdistä ja kuolinilmoituksista. Että voi se pilkka käydä omaankin nilkkaan mutta valitettavasti myös me muut kanssaliikkujat lapsinemme ollaan vaarassa, tahtomattamme. Ja tähän on turha vastata näsäviisaasti: "Pysy sitten kotona jos pelottaa!" tms. Tässä päässä on aivot, ja jos siellä päässä ei ole, ei kai sitä kannata tulla tänne julkisesti tunnustamaan. Hyvää joulun aikaa kaikille, vaikka raatoja varmaan tänäkin jouluna liikenteessä tulee, kiitos mm. ylimielisen välinpitämättömyyden... :(


    • Niimpäniin

      ja alapuolella löytyy sopivasti autokorjaamon yhteystiedot...kun sulla kumminki tulee tarvetta ;)

    • 1518

      Tottakai hiljennän, jos tuiskuttaa lunta niin että näkyvyys on lähes nolla tai tie on pelkkää lumisohjomössöä.

      Mutta sinä kuka haluat ajaa sataa kelissä kuin kelissä, niin anna mennä. Omahan on asiasi. Katsot vaan että et tapata ketään ulkopuolista.

    • Yksinkösliikkeellä

      Miten vain haluat. Toivottavasti on vakuutukset kunnossa, myös muidenkin henkivakuutus j hyvä mieli, kun ei suvaitsevuutta löydy.....

    • Ilman.

      Muuta hiljennän vauhtia,jos keli niin vaatii. Se on sitä ennakointia. Ei se tee autosta turvallista jos auto uusi ja siinä on monenlaista varustetta,ajonvakautusta, abs,jarrutuksen tehostajaa ym. vaan kyllä penkin ja ratin välistä löytyy se tärkein turvallisuuden tekijä.

    • sekopää

      koita nyt hyvä mies taikka nainen no ilmeisesti se ensimmäinen niin tajuta se että kaikilla ei ole ollut mahdollisuutta ajella pienestä pitäen rallia! ite olen huomannut että nämä jotka ajavat aina rauhallisesti katse tiessä niin vähän jos alkaa rengas lipsua ni puristetaan ratista rystyset verillä ja jarrut pohjassa. no eihä tuossa mitää jos tykkää mennä sitten ojaan ja ymmärrän sen täysin koska ovat tunnollisia ihmisiä eivätkä ole kokeilleet satasen vauhdista käsijarrua niinkuin eräät idiootit itse myös mukaan lukien mutta pakkohan niitä on ymmärtää. joten lopputulokseksi saamme vastauksen: rauhoitu ja lähde aikaisemmin liikeelle herra "keskivertoa parempi kuljettaja". ja tarkoitukseni ei ole mollata ketään vaan ajatella miksi he ajavat hitaasti.

    • Välimallin kaveri

      En ole kanssasi samaa mieltä lumisohjossa ajamisesta, mutta mielestäni
      olet oikeassa tuon taajama-alueen ajon älyttömyydestä. Monet ajaa vaikkapa
      ok-taloalueella tosi kovaa eikä tilannenopeus oo oikein kohdallaan ja sit kun
      päästään isommalle tielle, niin vauhti on lähes sama. Ei mitään järkee!

      • Turvallista matkaa

        http://www.tilannehuone.fi/halytysmap.php

        Tuolla voi seurata realiajassa kun etelän kouhakkeet lähtee mukulakivi maastureilla joulun viettoon, Keltaisia autonkuva mollukoita alkaa ilmaantuun jonossa kohti pohjoista. ;D


    • Aatu14

      Jos naiset vaan pysyy poissa liikenteestä niin ei ole huolia ja murheita.

      • klm

        akoille ei ole neuvottu autokoulussa mistä löytyy suuntavilkut ja miten ne toimii!!eikä monelle miespuolisellekaan.jos te ohittaessa käyttäisitte sitä vilkkua ajoissa niin moni kolari jäis ajamatta.ja kaikissa muissakin tilanteissa!!


      • zxz.
        klm kirjoitti:

        akoille ei ole neuvottu autokoulussa mistä löytyy suuntavilkut ja miten ne toimii!!eikä monelle miespuolisellekaan.jos te ohittaessa käyttäisitte sitä vilkkua ajoissa niin moni kolari jäis ajamatta.ja kaikissa muissakin tilanteissa!!

        Käytän aina vilkkua kun se on tarpeellista.. Mutta autokoulussa en oppinut yhtään uutta asiaa...Melkein 7 vuotta ajoin ilman ajokorttia, ennenkuin menin autokouluun.


      • 1984
        zxz. kirjoitti:

        Käytän aina vilkkua kun se on tarpeellista.. Mutta autokoulussa en oppinut yhtään uutta asiaa...Melkein 7 vuotta ajoin ilman ajokorttia, ennenkuin menin autokouluun.

        oot sä käyny autokoulun.minä ajoin 4 ajotuntia ja inssiajoon suoraan,ja kortti tuli.en käynyt autokoulua vai neljän tunnin ajoharjottelu.ajoin aiemmin traktorilla,eikä siihenkään tarvinnut mitään koulua käydä pelkkä kirjallinen koe katsastus asemalla.eikö korttia saa enää ilman koulua.aika outoo nykyisin.


      • zxz.
        1984 kirjoitti:

        oot sä käyny autokoulun.minä ajoin 4 ajotuntia ja inssiajoon suoraan,ja kortti tuli.en käynyt autokoulua vai neljän tunnin ajoharjottelu.ajoin aiemmin traktorilla,eikä siihenkään tarvinnut mitään koulua käydä pelkkä kirjallinen koe katsastus asemalla.eikö korttia saa enää ilman koulua.aika outoo nykyisin.

        Ei saa... Kaikki ajokerrat, ja teoriatunnit piti suorittaa...Vuosi oli 1994....

        Yksityisesti voi suorittaa, jos vanhemmat, tai joku muu käy teoriatunneilla, ja saa
        opetusluvan.. Kokeet tehty aika vaikeaksi niille....Polkimet asennettava autoon...niinkuin varmaan tiedät...Rahastusta se autokoulu on.


    • ktk71

      joo kyl ajelen kelin ja auton mukan jos on hyvät renkaat niin hiukan yli rajotusten mut jos lisut alla niin varovasti sit mennä isola kalustolla kul talvella turva väli tule pidettyä. järki käteen liikentessä!! kuminkin aina on vika ratin ja penkkin välissä on kesä tai talvi!!!

    • liukkailla

      koskahan sitä aletaan syyttää vasaran valmistajaa jos sillä lyö ohi tai sormeensa.
      auto kun karkaa alta niin sen syy on tiessä

      • suora varsi

        auto voi karata alta.esimerkiksi kun ulosottomies vie sen,tai olet rahaa vastaan antanut sen pois alta.minulla on ollut sellaisia autoja rahalla alta pois,paremman edestä.muutoin on auto ollut hanskassa.vasara taas jos siinä on kiero varsi,sillä lyö helposti sormeen,se on taas ostajan vika kun on ostanut kierovartisen vasaran.kannattaa mitata ostaessa että varsi on suora.


    • 19+10

      Täällä Tampereella ei ainaka ihmiset osaa ajaa lujaa, vaikka olis kuinka hyvä keli tahansa. Moottoritiellä mennä nussitaan seittemääkymppiä, ja raskas liikenne joutuu koko ajan ohitteleen näitä pässejä. Pitääkö sinne motarille sitte ängetä, jollei uskalla ajaa rajotusten mukaan?!

      • huonoksi havaittu

        Kyllä se vaan elämä ja kokemus opettaa että järki voittaa.
        Olen ajanut kortin kuormurilla vuonna 1988 ja tuli silloin koettua ne hurjastelutkin,kerran meni 130km h katolleen 90 asteen mutkassa tuntemattomalla lumisella tiellä.onneksi ei tullut vastaan ketään ja onneksi oli saab,onneksi oli luminen se talvi.Muutoin meni puhelintolppa 10cm päästä.
        Kesällä 1990 vedin sitten 3vrk putkeen yötä päivää ja aamulla 7 aikaan sitten silmät ei enää auennutkaan vaan meni auto 3 kierrosta ympäri ja katolleen keskelle vastaan tulevaa ajokaistaa sekä siilasi katollaan 20m ,kaikki ikkunat paskana,katto sompaan asti kasassa ja itse turvavöissä,roikuin asfaltin ja somman välissä ulkona tuulilasista jalat oli konepellin ja somman välissä,vain vyö pelasti.nykyään kaasujalka sit kelien mukaan oli auto uusi tai vanha ,mut muista tärkein tutustuthan autoos ennen ,kuin on myöhäistä,siis miten se käyttäytyy ääritilanteessa ,kokeileppa piruuttaan ihan suljetulla alueella koet yllätyksiä.
        Eipä se luistonestokaan mikään kaksinen kapine ole ,tutkin senkin ohituksissa ,en päässyt ohi ,,kaveri oli uudella mersulla samassa tilanteessa viimme viikolla ei kerennyt ohi piti palata jonoon ,sellainen autoko hyvä,no ajotapa on tärkeä ja että hallitset sen kulkuneuvon myös silloin kun se lähtee lapasesta,monella menee heti sormi suuhun kun lähtee luisuun tai puskeen ja on penkassa tai toisen nokassa.Itse ajan rajoitusten mukaan ,jos olen hitaalla päällä annan kyllä merkin kun tie on vapaa,saat rauhassa tappaa itsesi ja ne vastaan tulijat ,muista että olet sit myös vastuussa siitä kun aiheutat kuolemia!!!Malttakaa ihmiset nytkin joulu tulee,eikös ole parempi ajaa luotettavasti perille kuin että vanhempasi ja sukulaisesi kärsii sinun päähän pistostasi !!menkää suljetulle ja vetäkää mettään jos niin sinne haluutte,minä olen ihan tarpeeksi jo siellä käynyt omilla pöljäillyillä vaikka olenkin hyvä kuski niin joskus sinustakin voi tulla yllättäen matkustaja ja se ei todellakaan ole kivaa seurata silmänräpäyksessä miten käy,menikö jalka ,käsi vai pää.Jäitkö kitumaan !!


      • +/-

        Miksi pitäisi ajaa aina Suurinta Sallittua Nopeutta? Eihän tässä mitään robotteja sentään olla.


      • ABCE kolaritta 49 vu
        huonoksi havaittu kirjoitti:

        Kyllä se vaan elämä ja kokemus opettaa että järki voittaa.
        Olen ajanut kortin kuormurilla vuonna 1988 ja tuli silloin koettua ne hurjastelutkin,kerran meni 130km h katolleen 90 asteen mutkassa tuntemattomalla lumisella tiellä.onneksi ei tullut vastaan ketään ja onneksi oli saab,onneksi oli luminen se talvi.Muutoin meni puhelintolppa 10cm päästä.
        Kesällä 1990 vedin sitten 3vrk putkeen yötä päivää ja aamulla 7 aikaan sitten silmät ei enää auennutkaan vaan meni auto 3 kierrosta ympäri ja katolleen keskelle vastaan tulevaa ajokaistaa sekä siilasi katollaan 20m ,kaikki ikkunat paskana,katto sompaan asti kasassa ja itse turvavöissä,roikuin asfaltin ja somman välissä ulkona tuulilasista jalat oli konepellin ja somman välissä,vain vyö pelasti.nykyään kaasujalka sit kelien mukaan oli auto uusi tai vanha ,mut muista tärkein tutustuthan autoos ennen ,kuin on myöhäistä,siis miten se käyttäytyy ääritilanteessa ,kokeileppa piruuttaan ihan suljetulla alueella koet yllätyksiä.
        Eipä se luistonestokaan mikään kaksinen kapine ole ,tutkin senkin ohituksissa ,en päässyt ohi ,,kaveri oli uudella mersulla samassa tilanteessa viimme viikolla ei kerennyt ohi piti palata jonoon ,sellainen autoko hyvä,no ajotapa on tärkeä ja että hallitset sen kulkuneuvon myös silloin kun se lähtee lapasesta,monella menee heti sormi suuhun kun lähtee luisuun tai puskeen ja on penkassa tai toisen nokassa.Itse ajan rajoitusten mukaan ,jos olen hitaalla päällä annan kyllä merkin kun tie on vapaa,saat rauhassa tappaa itsesi ja ne vastaan tulijat ,muista että olet sit myös vastuussa siitä kun aiheutat kuolemia!!!Malttakaa ihmiset nytkin joulu tulee,eikös ole parempi ajaa luotettavasti perille kuin että vanhempasi ja sukulaisesi kärsii sinun päähän pistostasi !!menkää suljetulle ja vetäkää mettään jos niin sinne haluutte,minä olen ihan tarpeeksi jo siellä käynyt omilla pöljäillyillä vaikka olenkin hyvä kuski niin joskus sinustakin voi tulla yllättäen matkustaja ja se ei todellakaan ole kivaa seurata silmänräpäyksessä miten käy,menikö jalka ,käsi vai pää.Jäitkö kitumaan !!

        Harmi ettei luonto korjannut sinua pois vaan tulet vastakin vaarantamaan syyttömien hengen omalla kohelluksellasi ja viemään jonkun ilman omaa syytään sairastuneen sairaalapaikan. Kaltaisesi pitäisi jotenkin saada kokonaan pois ratista. Pelkkä kortin poisotto sitä ei tee. radikaalimpaa tarvittaisiin.


      • 1E38

        Ohittaminen ei ole moottoritiellä mikään ongelma, toisin sanoen rajoitusta hitaammin ajava ei ole mikään haitta, kunhan vauhti on kuitenkin vähintään tuollaiset 70 km/h. Siihen on ihan hyvät perustelut, miksi traktorit ja mopoautot jms eivät saa liikkua (eivätkä tietenkään seistäkään) moottoritiellä.

        Rajoitus tarkoittaa _suurinta_ sallittua ajonopeutta, ei pakollista.


    • valtsu855

      Se ei ole liikenteessä haittana kun hiljempää ajelee.

      NE OVAT HAITTANA jotka eivät osaa pitää etäisyyttä edellä ajajiinsa.

      Hiljaa ajava mummo on helppo ohittaa ja myös kaksikin autoa menee hyvällä suoralla. Mutta auta armias kun kiroon autolijaa joka hinuttaa 2m rekan perästä aiheuttaen 20 auton jonoja.

      Ihan vihastuttaa tätä kirjoittaessakin =)

      • klm

        olet sinä valtsu855 harvinaisen tyhmä.nythän sitä ohittajaa riittää kun se mummo tukkii sen tien,ja polttaa kaikkien hermot,se aiheuttaa vihaisia ohituksia jolloin ei kukaan näytä vilkkua kun ohittaa.ja sitten ajaetaan toisten perään ja kylkeen jne.


      • zxz.
        klm kirjoitti:

        olet sinä valtsu855 harvinaisen tyhmä.nythän sitä ohittajaa riittää kun se mummo tukkii sen tien,ja polttaa kaikkien hermot,se aiheuttaa vihaisia ohituksia jolloin ei kukaan näytä vilkkua kun ohittaa.ja sitten ajaetaan toisten perään ja kylkeen jne.

        Hitaasti saa ajaa. Itse tyhmä ei tajua sitä, että kaikilla autoilla ei voi ajaa edes 100.


    • no nii

      No, tuolla periaattella vedät ennen pitkää auton ympäri. Varsinkin jos sattuu pienikään nyppylä kohdalle ja renkaat eivät ole parhaat mahdolliset. Toivottavasti ei satu toinen auto kohdalle ja on riittävästi lunta eikä puita edessä, jonne pölläytyät. Niin, koska sitten käy huonommasti. Ja ai niin, tietenkin täytyisi olla vielä kovat pellit autossa, ettei tule kovin pahaa jälkeä.

      Niin, itse hiljennän enkä hirveän pahalla kelillä lähde/mielelläni lähde pidemmille matkoille. Hurjastelijan kyydissä on myöskin stressaavaa olla, varsinkin huonolla kelillä. Muutenkin, jos kaarteisiin hiljennetään viime tipassa tms.

    • Tutkimuskeskus.

      Vaarallisintahan on se kun ihmiset liittyvät 40-60km/h tielle jonka rajoitus on 80 tai 100 km/h. tämän takia tulee paljon vaara tilanteita kesällä ja talvella. Ja ohitus kaistat on ohittamista varten eikä sitä varten että ajetaan samaa vauhtia kuin vierellä ajava kuski koska se tukkii liikenteen.ja jos et uskalla lumi keleillä ajaa niin jää mielummin kotiin kun menet tukkimaan liikenteen. Turva välilt olisivat aika mukavia kesäsin ja talvisin. ja sitten te jotka omistatta bmw, mersun tai katu-massturin muistakaa että samat säännöt koskevat myös teitä liikenteessä. Kaikkien mielestä nuoret leikkivät liikenteessä. Mutta suurin osa kolareista tulee kun vanhemmat ihmiset kääntävät päätä ja samaan aikaan rattikin kääntyy Minusta vanhojen ihmisten ajo kyky pitäisi testata vähän useammin ja toinen juttu on ettei liikenteessä tarvitse olla täysi kusipää tilaa voi antaa muttei sitäkään tarvitse liikaa antaa kuten kuka viittii hiljentää vauhdin 100km/h sta 60km/h siksi ettei joku uskalla ajaa 100km/h kiihdytys kaistalla ja jos joku sanoo ettei auto kiihdy tai kule niin kovaa niin viritä autoasti tai aja pikku teitä. mopo-autot ovat monen autoilian mielestä hirveä rasite se johtuu vain teidän asenteesta ja siitä että mopoilioiden nopeutta ei voi nostaa ajo-kokeesta huolimatta ja mopo autoiliat niin nuoret kuin vanhatkiin eivät olisi niin vaarallisia jos nopeutta nostettaisiin ja ei ne muutenkaan sen vaarallisempia ole kuin autot mutta suomessa olemme autoilijoina välilä hiukan kusi päisiä . Kuinka monen muun mielestä Nuorisolle pitäisi hommata ajo ratoja joissa he saisivat käydä kokeilemassa omilla välineillään omia taitoja ja millaista se ajaminen oikeasti on talvisin ja miksi ei myös kesäisin? Mutta turvallista matkaa kaikille ja Hyvää joulun odotusta.

      • zxz.

        Ei ne autot aina vaan kiihdy 80 km.iin jos kiihdytyskaista on lyhyt. Miksi sinne väliin
        pitäisi mennä. Siinä on säänöissä virhe, kun moottoritiellä ajava ei saisi siirtyä vasemmalle kaistalle, antaakseen tietä liittymästä tielle tulevalle. . Näin kuienkin monet tekevät..Tarkkana siinä kuitenkin pitää olla.....Ei se nyt kuitenkaan ole mikään formularata, vaikka joillekin se näyttää olevan..


      • 80 km

        ootsä pöljä.tiellä on vain suurin sallittu nopeus,joka täyttyy vain ohittaessa.minä ajan 80 km tunnissa oli kesä tai talvi,vesisade pouta,pakkanen lumikeli jäätikkökeli.oli siellä muita liikkujia tai ei.ei tartte satasta ajaa jos ei halua.se on vakta etkä mahda mitään sille.heh heeh


    • mikkota67

      Tuleppa itse kokeilemaan ajaa 100km/h jäisellä tiellä kitkarenkailla, autolla joka painaa 1050kg, etuvetoinen , ilman abs/luistonestoa ja hevosvoimia enemmän kuin sinulta löytyy rahaa tililtä ;)

      • lapaset hukassa

        kyl mopo karkaa käsistä,jo kahdeksassa kympissä,varsinkin etuveto koppimopo.ol siin kitkaa kesistä,tai nastaa,on muuten kokemusta,luisto kun alkaa lähtö tulee,eli karkaa lapasesta.lapaset vain jäi


    • Drifteri

      Itselläni on tuossa taka-veto Bmw 1000hp penkitetty ei vaan saatu kilpiin ku liian huonot jarrut kuulemma mutta kylhä sil o kiva jääradalla ajella vaikka kitkoilla ajaa pitojahan siinä ei yhtää ole kuivalla asfaltillakaa mut jäällä pääsee hyvin kuha ei vedä Kaasu pohjassa.

      • mikkota67

        1000 heppanen bemari? Elä ny luule liikoja 91 vuoden bmw 316 vehkeestäsi joka ei sudi edes talvella =D


      • drifteri
        mikkota67 kirjoitti:

        1000 heppanen bemari? Elä ny luule liikoja 91 vuoden bmw 316 vehkeestäsi joka ei sudi edes talvella =D

        tää korihan on bemarin mut ei se kone huoneen puolelta ihan eri ku toi sun oman kuppasen 91 vuoden bmw 316 joka ei sudi ees talvella ja se on muuten taka veto ei kä niinkun laitoit tolle et sun etu veto romus jossa on 53hp joka pitää ensiksi työntää käyntiin


      • as

        kyl sul on alitehonen bmv.tarkoitat varmaankin 100hv?mun päältäajetavas ruohonleikkurissa on jo 241hv.


      • mikkota67
        drifteri kirjoitti:

        tää korihan on bemarin mut ei se kone huoneen puolelta ihan eri ku toi sun oman kuppasen 91 vuoden bmw 316 joka ei sudi ees talvella ja se on muuten taka veto ei kä niinkun laitoit tolle et sun etu veto romus jossa on 53hp joka pitää ensiksi työntää käyntiin

        No jos kori on bemari ja moottori vaikka mitsun niin eihän se ole enää 1000 heppanen bemari ;)
        Itseasiassa sekoitit nuo luvut ja heppoja omasta kaakista löytyy tosiaankin se 35. Tästä taas näemme että bemari miehellä ei ole edes 35€uroa tilillä. Toisaalta autoni lähtee käyntiin jopa työntämällä, koska bemarissahan tunnetusti bensatankki on syöpynyt ja litkut eivät pysy sisällä (huom! ei siis käynnisty). Jos haluat väitellä etuvato, takaveto vai neliveto niin nehän tuntuvat olevan sinulle aivan monimutkainen käsite (bemari miehethän eivät tunnetusti huomaa kuinka heitä vedetään takaapäin).


      • mikkota67 G A Y
        mikkota67 kirjoitti:

        No jos kori on bemari ja moottori vaikka mitsun niin eihän se ole enää 1000 heppanen bemari ;)
        Itseasiassa sekoitit nuo luvut ja heppoja omasta kaakista löytyy tosiaankin se 35. Tästä taas näemme että bemari miehellä ei ole edes 35€uroa tilillä. Toisaalta autoni lähtee käyntiin jopa työntämällä, koska bemarissahan tunnetusti bensatankki on syöpynyt ja litkut eivät pysy sisällä (huom! ei siis käynnisty). Jos haluat väitellä etuvato, takaveto vai neliveto niin nehän tuntuvat olevan sinulle aivan monimutkainen käsite (bemari miehethän eivät tunnetusti huomaa kuinka heitä vedetään takaapäin).

        Vai että homppelis miehiä. Luulekko et ainut auto mitä mul on ni on toi Bemari ja itse asiassa jos autoon vaihtaa koneen vaikka tuon mitsun koneen niin onhan se sillon vielä Bmw koska sen papereissa lukee Bmw. pitääki tarkistaa tuo tankki ihmettelinkii miks nuo hävii joka kerta ku käypi radalla driftaamssa :O kiitti vinkistä ainaii ja muista et kannattaa jättää myös aukko siihen tankkii johon saat sen letkun et menee bensa koneelle asti. itse asiassa tolla toisella tilillä on just täl hetjkel toi 35€ mut toisel tilil en viitti eees laittaa tähän


      • mikkota67
        mikkota67 G A Y kirjoitti:

        Vai että homppelis miehiä. Luulekko et ainut auto mitä mul on ni on toi Bemari ja itse asiassa jos autoon vaihtaa koneen vaikka tuon mitsun koneen niin onhan se sillon vielä Bmw koska sen papereissa lukee Bmw. pitääki tarkistaa tuo tankki ihmettelinkii miks nuo hävii joka kerta ku käypi radalla driftaamssa :O kiitti vinkistä ainaii ja muista et kannattaa jättää myös aukko siihen tankkii johon saat sen letkun et menee bensa koneelle asti. itse asiassa tolla toisella tilillä on just täl hetjkel toi 35€ mut toisel tilil en viitti eees laittaa tähän

        Aikuistu jo hyvä ihminen. Oletko tosiaankin noin vannoutunut btfc jäsen joka ei kestä edes pientä huumoria? =D Ei sun kannatakkaan laittaa sen toisen tilin saldoa, hävettäisi saada tietää sen -520€ visan saldo. Jos käyt tosiaan driftailemassa radalla niin hyvähän harrastus tuo on, en tosin usko et tuollaisella kuvitellula autolla (polkuautolla) pääsee edes radalle. Ihan vinkiksi vain... Radat on nynnyille ;)


      • aijeelee
        mikkota67 kirjoitti:

        1000 heppanen bemari? Elä ny luule liikoja 91 vuoden bmw 316 vehkeestäsi joka ei sudi edes talvella =D

        mullakii on 300 sarjalainen baijerilainen 1124 hv.se sutii jo tyhjäkäynnilläkin,jos on lunta,me laitettii jarrut kuntoo nii voi ajella kesällä,virtasalmen motoparkissa,hyvin on jarrut 18 tuumase toiminu.laittakaa jarrut kuntoon nii pääset nauttii meiningistä asvaltilla.vai loppuko rahat pelkkään moottoriin,alota seuraava projekti jarruista,niin ainaskin pääset ajelee.


    • Väistä mummo!

      niiin,tottakai huono kelilä ptää hiljentää.Mm.eilen,tuli räntää taivan täydeltä niin tiputin vauhdin välillä 70km/h ja on rajoitus on 80km/h.
      Mutta,tänään sitten samainen tie,vettä satoi,ei kauheesti liikennettä,keskellä päivää klo 14 ja joku nysvää 70-80km/h väilä keräten jonoa taakseen.Kyllä taas mietti että hoh-hoijaa.Jos ei uskalla ajaa keskellä päivää edes reilua 80km/h niin miksi helvetissä edes lähtee rattiin.Sitä on bussit ja taksit sitä varten että kun ei uskalla niin ei sillon myöskään kannata.Järjen käyttö salittu,ihan molempiin suuntiin.

      • +/-

        Jätä miettiminen viisaammille.


    • 400hv

      en minä pelkää ajaa lumipöperössä.eli normaali kelillä ajan 80 alueella 70 km\h.ja kun keli muuttuu lumisen liukkaaksi ajan 80 alueella 60km\h. ja olen hyvin pysynyt tiellä.mä lähden liikeenteeseen jo hyvissä ajoin joten kiirettä ei tule. minulla on harvoin kiire mihinkään vaikkakin autossa olisi mehuja vaikka mihin. neliveto yms tehon lisäksi. ajakaa ohi jos teillä on niin kauhea kiire. tosin turha kerjätä hinaus apuja kun olette ojan puolella

      • Väistä mummo!

        "n minä pelkää ajaa lumipöperössä.eli normaali kelillä ajan 80 alueella 70 km\h.ja kun keli muuttuu lumisen liukkaaksi ajan 80 alueella 60km\h."

        Mikset samantien aja 50km/h,eihä sulla mikään kiire ole.Kiva vain kun sun kaltaiset tukkii liikenteen ja ajattelee että"minä se tässä körröttelen.Mikäs kiire tässä on kenelläkään".Väistäisit edes pysäkille että muut saisi mennä!


    • Mummo

      400hv kannattas vaihtaa kesä-renkaat pois. ja tänä talvena ainaki tääl eteläs on niin paljon lunta ettää kannattaa vaihtaa piikki renkaat ja hiljentää vauhtii 40km/h jokaiselle tielle niin ei tarvii hinata ku sun autos romuttamolle ku joku mummo ajaa perrääs. juu ja ei siin sun ladas varmaa oo ku 25hv ja kulkee just sen 15km/h

    • Voi voi teitä !!!

      En ymmärrä sitä että 80km nopeusrajoitusalueella ajetaan sitä kahdeksaakymppiä,oli keli kuinka liukas tahansa.

      Koittakaa nyt hyvät ihmiset tajuta ja painaa se paksuun kalloonne että jos nopeusmerkki on 80,niin se on SUURIN SALLITTU NOPEUS,EIKÄ SE TARKOITA SITÄ ETTÄ PITÄÄ AJAA 80 KM/H

      Ei ole mikään ihme kun joka päivä saa lukea lehdistä ojaan ajoja.
      Lukee vielä että liukas keli yllätti.
      Kun tosiaan on sellaisia jotka eivät tajua tilannenopeudesta mitään,eikä siitä että nopeutta voi tiputtaa ja pitääkin tiputtaa jos tie on liukas!!!!!

      Ja viime viikolla tuossa kaupan pihassa yksi päästään sekaisin oleva nuori kuski istui autossa tupakkaa poltellen ja poltti kumia,niin että koko kaupan piha oli sauhua täynnä.
      Siitä se sitten lähti kovaa vauhtia matkoihinsa.
      Taisi olla kaverilla rahaa että saa uudet renkaat!!!!!!!!!
      Niin että osa nuorista kuskeista on todella röyhkeitä ja piittaamattommia liikenteessä.

      • Väistä mummo!

        "En ymmärrä sitä että 80km nopeusrajoitusalueella ajetaan sitä kahdeksaakymppiä,oli keli kuinka liukas tahansa."

        Niin,kyllä,jos on pimeetä,sataa tuiskuttaa lunta,niin kyllä minäkin hidastan 70km/h tilanteen mukaan.Muttta,jos on päivä, 3 astetta,vettää sataa,selvä asfaltti,ei liukasta niin miks helvetissä sitä ei voi ajaa 80km/h.Vai,onko se siellä korvien välissä,et"heiii,nyt on talvi,pelottaa!!!.".Jos nääin niin jätä auto kotiin ja menee busilla.

        "Kun tosiaan on sellaisia jotka eivät tajua tilannenopeudesta mitään,eikä siitä että nopeutta voi tiputtaa ja pitääkin tiputtaa jos tie on liukas!!!!!"

        Nimenomaaan,ja jos eiii,niin sillon myös voi ajaa sen mitä laki sallii eikä tukkia teitä siten että muut joutuu ohittamaan.Siitä ne vaaratilanteet syntyy.



        "Ja viime viikolla tuossa kaupan pihassa yksi päästään sekaisin oleva nuori kuski istui autossa tupakkaa poltellen ja poltti kumia,niin että koko kaupan piha oli sauhua täynnä.
        Siitä se sitten lähti kovaa vauhtia matkoihinsa.
        Taisi olla kaverilla rahaa että saa uudet renkaat!!!!!!!!!
        Niin että osa nuorista kuskeista on todella röyhkeitä ja piittaamattommia liikenteessä. "

        Niiin,ja sinä se varmaan olet mielestäsi oikea "laki ja järjestys" liikenteessä.Se mitä sanot ja ajattelet on ainoastaan oikein.Toisekseen,jos kaverilla on rahaa polttaa renkaisiin niin mitä se sulle kuuluu.Hyppäät vaan Volgaas ja ajelet 20km/h kotia ettei vaan lähde auto lapasesta.


      • zxz.

        KYLLÄ.. TILANNENOPEUS...


    • 678tyujh

      oon mä tälleen vanhemmiten huomannu että oikein todella huonolla kelillä noi suomen nopeusrajoitukset just riittää.pääsääntöisestihän ne on aivan naurettavat,ainakin 20 pykälää sais nostaa joka paikassa,mutta ei,lasketaan vaan,ettei vaan kenellekkään mitään satu.itse kyllä miellän että se numero siinä merkissä tarkoittaa sallittua alinta nopeutta.ihmetyttää myös eikö ihmiset seuraa tausta pelistä ollenkaan,edessä tyhjä tie ja takana jono,mua kyllä hävettäis,painaisin kaasua tai väistäisin vaikka bussipysäkille.ja kyllä moottori baanalla voi nostaa sitä vauhtia, tilapäisesti edes, vaikka 140km/h,jos ohittaa,eikä jurnuttaa viittä kilometriä sen rekan vierellä mittarin mukaan satasta,todellinen vauhti 90.kauhulla odotan että joku kevät päätetään että ei vaihdetakkaan kesänopeuksia,turvallisuuden nimissä.

      • hoppu turhaa

        Jaa. Mielestäni ne (nopeusrajoitukset) riittää oikein hyvin. 120 on liikaa moottoriteilläkin kun liikennettä on paljon tai on pimeää. Leveäkaistateille pitäisi saada 80 talveksi.


      • zxz.

        678 tuhnu, Voitko lahjoitta mulle sellaisen auton jolla voi ajaa aina sitä nopeutta mitä se numero siinä merkissä näyttää... Voin mä 500 euroa siitä maksaa..


    • Voi voi voi

      Voi VOi teitä sun pitäs opetella ajaa autoo ja sul on niin ohut kallo ettet taijuu muutenkaa mitää. 80km/h rajotuiksella sais ajaa maksimissaan 10km/h alle muuten se on liikenteen vaarantamista ja enemmän nuo hitaasti ajavat aiheuttaa vaaroja onko se röyhkeää jos polttaa kumeja? omathan on kuminsa ja ei nuoret ajajat ole sen röyhkeempiä kuin muutkaan esim sinä muna-pää ajat jollain katu maasturilla kolmioiden takaa kaikkien eteen etkä päästä kaistalle koska sinulla on pieni kallo pienet aivot ja pieni muna mutta iso auto

      • TDI 16v

        juuri niin!! pieni muna ja iso VELKA VETOINEN AUTO!!!! JA VAIN SINÄ YKSIN LIIKKEELLÄ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


      • zxz.

        Kumman puolella tässä nyt oikein olaan ? voi voi voi.


    • Tapsa 1

      Minä oon sitä mieltä että tällaset kuin Aatu 14 pitäs olla pois liikenteestä.Nämät itsevarmat kahjot pitää olla ehdottomasti pois liikenteestä.Kokemusta on niin Naisia löytyy aina Aatun lyömään.

      • Tilastot ja tutkimus

        Tilastojen mukaan suurin osa kolareista on Naisten aiheuttamia Tästä on tehty myös monta tutkimusta.


      • nainen !
        Tilastot ja tutkimus kirjoitti:

        Tilastojen mukaan suurin osa kolareista on Naisten aiheuttamia Tästä on tehty myös monta tutkimusta.

        Olen ajanut 37 v autoa. En ole yhtään kolaria tai edes kolhua toisten tai omalle autolle aiheuttanut. Laita paremmaksi, jos pystyt. Ajan 50 km työmatkaa 5 pv viikossa.


      • Mummo amm autolla
        Tilastot ja tutkimus kirjoitti:

        Tilastojen mukaan suurin osa kolareista on Naisten aiheuttamia Tästä on tehty myös monta tutkimusta.

        Taitaa olla oma tutkimus....oikeesti n 20set nuoret miehet ajaa eniten kuolon ym pahoja kolareita ..noita kaahareita riitää teillä ja aina joku kuolee....vai eikö ole näin?


      • Mummo amm aut.
        Mummo amm autolla kirjoitti:

        Taitaa olla oma tutkimus....oikeesti n 20set nuoret miehet ajaa eniten kuolon ym pahoja kolareita ..noita kaahareita riitää teillä ja aina joku kuolee....vai eikö ole näin?

        Mummo ajanut työkseen sen 30v enemmän ,kuin nuo nuoret miehet on eläneetkään..lehdistä saa lukea noita kuolonkolareita ja itsekin vlaitettavasti tiedän muutaman ...vähän väliä näitä on,ei turvaväliä kaahaavat ja kiire ja humalatila ja UUSI AJOKORTTI Tälläinen kaahari ajoi tällä oman open päälle amm koulun kohdalla kiire vissiin kouluun ope jäi henkiin mut invaliidiks jäi..poika jo toisen kolarin ajo ikää 19v...että näin Kortti pois vähäks aikaa....kun niin kiire .Itse ajanut aina sääntöjen mukaan ..Itsellä ei kolareita mutta näitä kiireisiä autellu tienvarsilla..


      • trafiii
        Mummo amm autolla kirjoitti:

        Taitaa olla oma tutkimus....oikeesti n 20set nuoret miehet ajaa eniten kuolon ym pahoja kolareita ..noita kaahareita riitää teillä ja aina joku kuolee....vai eikö ole näin?

        Tilastojen mukaan naiset ovat ajaneet enemmän kolareita. mutta Nuorten miesten kolareita vain uutisoidaa enemmän. Olen nimittäin töissä trafilla ja valitettavasti merkkailen kolareiden määrät ja paikat jotta saisimme liikenteen turvalliseksi täälä ihanassa maassa. mutta toi on totta että kaahareita kylällä riittää ja kuskit ovat niin nuorempia kun vanhempia ja eivät kaikki naisetkkaan ole huonoja ajamaan vaikka naiset ovat ajaneet eniiten kolareita sillä tiedän itsekkin monta naista jotka ajavat joka pv eivätkä ole kertaakaan kolarissa olleet.


      • 45v ajo kokemus
        Mummo amm aut. kirjoitti:

        Mummo ajanut työkseen sen 30v enemmän ,kuin nuo nuoret miehet on eläneetkään..lehdistä saa lukea noita kuolonkolareita ja itsekin vlaitettavasti tiedän muutaman ...vähän väliä näitä on,ei turvaväliä kaahaavat ja kiire ja humalatila ja UUSI AJOKORTTI Tälläinen kaahari ajoi tällä oman open päälle amm koulun kohdalla kiire vissiin kouluun ope jäi henkiin mut invaliidiks jäi..poika jo toisen kolarin ajo ikää 19v...että näin Kortti pois vähäks aikaa....kun niin kiire .Itse ajanut aina sääntöjen mukaan ..Itsellä ei kolareita mutta näitä kiireisiä autellu tienvarsilla..

        Aina ei voi edes itse vaikuttaa kolariin. Itse olen ajanut 45v ja joutunut 3 kolariin. kahdesti katumaasturilla kolmion takaa kylkeen tultu ja kerran vanhempi mies leikki autollaan liikenteessä talvella ja pamautti lopuksi minun päälleni vaikka yritin väistää niin osuma tuli. Mutta miksi ihmiset pelkäävät ajaa lumella ja miksi kuivalla tiellä kesäisin pitää oikeasti ajaa se 70 km/h vaikka olisi 80km/h tai sitten 120km/h alueella ajetaan se 80km/h vaikkei olisi perä kärryäkään. mutta jokainen aijaa niinkuin aijaa esim mummo 30v on oikeesti aiheuttanut kolarin törtöilyllään tai on muuten vaan kusipää ratissa vaikkei kolari ole sattunut hänen kohdalleen vielä joka kerta on valoja vilkuttamassa ja tööttäilemässä ja toisten puskurissa kiinni tai muuten vaan ärsyttää toisia ja tuossa mummo kerto juuri kuinka teloi opettajansaki.kortti pois mummoilta koska ei niskat enää taivu. Olen täällä suomessa autoilun lisäksi myös americassa asunut ja joutunut autoilemaan sieläkin on kaahareita varsinkin taksi kuskit mutta siellä annetaan paremmin tilaa ja ei olla niin agresiivisiä kuin suomessa . mutta hauskaa joulun odotusta


    • Arrakis

      Kyllä olosuhteet on aina otettava huomioon, vaikka alla olisi millainen menopeli. Eivät fysiikanlait ole mihinkään muuttuneet.

      Liikenteessä eräs perustotuus on ns. tilannenopeus. Se tarkoittaa osapuilleen sitä, että auto on aina kyettävä pysäyttämään sillä vapaalla tieosuudella joka on edessä nähtävissä. Se tarkoittaa sitä, että jos näkyvyys on huono, räntäsateen, sumun, pimeyden ym. syyn vuoksi ei turvallinen ajonopeus voi olla sama kuin hyvässä näkyvyydessä, sama pätee tietenkin liukkaaseen keliin.

      Lisäksi on otettava huomioon tämä: vaikka itselläsi olisi uusi hieno auto jossa on abs-jarrut, luistonestot sun muut, niin naapurilla ei niitä välttämättä ole. Lisäksi tietenkin muistettava myös renkaiden kunto, auto on vain niin hyvä kuin sen heikoin lenkki.

    • uddiz

      Yhdistelmä kuljettajana voin kyllä sanoa että se vaikuttaa aika reippaastikkin ajonopeuteen

    • lumisade tulossa

      Lumisade ruotsista tulossa .täällä autopeltisepät hykertelee kun taas töitä tiijossa. ettekö s..t.na tajuu ajaa keilin mukaan varsinkaan siellä etelässä

    • Ongelma on naiset, jotka ovat jaloissa. Myöskin hyvät renkaat täytyy olla jotta viitsii 150 ohittaa sohjossa :)
      Ammattimies

      • Nainen ratissa

        Aina vaan naiset on syyllisiä kaikkeen, jopa liikenneonnettomuuksiin. Joittenkin naisten on vaan pakko ajaa oli keli mikä tahansa. Minä ainakin ajan kelin mukaan, mutta aina joku urpo roikkuu puskurissa. Taidanpa seuraavalla kerralla iskeä jarrut pohjaan niin lähtee siitä roikkumasta.


      • Naiset vaarallisia
        Nainen ratissa kirjoitti:

        Aina vaan naiset on syyllisiä kaikkeen, jopa liikenneonnettomuuksiin. Joittenkin naisten on vaan pakko ajaa oli keli mikä tahansa. Minä ainakin ajan kelin mukaan, mutta aina joku urpo roikkuu puskurissa. Taidanpa seuraavalla kerralla iskeä jarrut pohjaan niin lähtee siitä roikkumasta.

        Kannattaa miettiä ennenku ne jarrut iskee koska on sit mukava ku hauta kivessä lukee jarrutin kiusatakseni takana ajavaa urpoa ja molemmat kuoli ja sain vielä kuoleman tuottamuksesta syytten kun vierelläni ollut kaveri todisti että iskin jarrut pohjaan aivan turhaan. Juuri tuollaisten ajatteluiden takia naiset pois liikenteestä. ja rajouitukset on rajouitukset ja kelit on mitä on mutta ei vesi sade estä ajamasta 80km/h paitsi että unohdinkin että nainen muuttuu sokeaksi jo pelkästään siitä että hänen eteensä tuodaan tuuli-lasi.


      • Tapsa 1

        Älä yleistä Naisia.On niitä Miehiäkin.Kumma kun heti ollaan yleistämässä niinkun karavaanarit. Tien tukkoja. Oon ihan varma etten ole ollut tien tukkona kun olen aina mennyt vaunun kanssa noin 100-120. Mutta kun siinä niitä vaara tilanteita syntyy kun on niitä kaista päitä kun ohi pitää päästä ton perässä en kyllä aja.


    • kickboxer1

      mie itte oon kova merellä kulkeva ja myös paljon ajan maantielllä.. ittelläni on vaan volvo v40. silläkin tosin pääsee perille. oon oppinut merellä kun olen ollut veneelläni terhi 415 ja koneena evinrude 35hv......myrskyssäkin ajaneena niin kyllä keli olosuhteet täytyy ottaa mukaan ja paree aliarvioida ittensä kuin yliarvioida.. miettikää se että kumpi paree, päästä perille vähän myöhässä kuin että ei pääse ollenkaan?

    • piatrp

      Taas yks H. Moilanen kommentoimassa ja itsesuojeluvaisto kateissa. Mistä näitä puupääautoilijoita sikiää?

    • Minä ajan asutusalueella rajoitusten mukaan vaikka jotkut yltiöpäät hurjastelevat huomattavaa ylinopeutta. Minun elämäni ei heikkene rajoitusten noudattamisella.
      Yleensä hiljennän vauhtia kun keli on heikko vaikka mulla onkin uusi auto jossa liukkaan kelin hallintalaitteet ovat olemassa. Mottoni on: Tiellä emme ole yksin vaan siellä on monenlaisia autoilijoita, hitaasti ajavista HULLUIHIN KAAHAAJIIN!! Eläissäni en ole saanut ylinopeussakkoja vaikka olen autoillut yli 40 vuotta. Mulla on ajokokemusta raskaalla kalustolla 35 vuoden ajalta jona aikana olen ajanut arviolta 4 miljoonaa kilometriä kaikilla autoilla.
      Mielestäni sääolosuhteet pitää ottaa huomioon kaikilla autoilla ajettaessa.

    • ...mutta minne ?

      Autot ovat kyllä kehittyneet mutta ihminen vain luulemaan itsestään ja autostaan liikaa. Ja kaiken lisäksi siellä on niitä enemmän ja enemmän.

      • Liukurit alla

        Autot ovat kehittyneet mutta sohjo ja pehmeässä lumessa ajaminen nykyisillä leveärenkaisilla autoilla on suorastaan vaarallista. Vanhanajan korkeaprofiilinen 155-165 rengas oli yliveto nykyisiin liukureihin verrattuna. Pienetkin autot kulki 135-145 renkailla vakaasti pehmeässä lumessa ja sohjossa.

        Nykyisillä liukureilla kaikki autot ovat epävakaita ajettavia jo parin kolmen sentin irtolumessa ja sohjossa.

        Onneksi nykyisissä autoissa käytetään "liian" matalaa profiilia ja talvirenkaaksi voi valita paremmin talviolosuhteisiin sopivat renkaat. Valitettavast tarjonta on heikohko jos haluaa käyttää 175/70 - 15 renkaita, mutta muutamalta valmistajalta näitäkin löytyy.


      • neekri
        Liukurit alla kirjoitti:

        Autot ovat kehittyneet mutta sohjo ja pehmeässä lumessa ajaminen nykyisillä leveärenkaisilla autoilla on suorastaan vaarallista. Vanhanajan korkeaprofiilinen 155-165 rengas oli yliveto nykyisiin liukureihin verrattuna. Pienetkin autot kulki 135-145 renkailla vakaasti pehmeässä lumessa ja sohjossa.

        Nykyisillä liukureilla kaikki autot ovat epävakaita ajettavia jo parin kolmen sentin irtolumessa ja sohjossa.

        Onneksi nykyisissä autoissa käytetään "liian" matalaa profiilia ja talvirenkaaksi voi valita paremmin talviolosuhteisiin sopivat renkaat. Valitettavast tarjonta on heikohko jos haluaa käyttää 175/70 - 15 renkaita, mutta muutamalta valmistajalta näitäkin löytyy.

        Riippuu millaiset renkaat haluaa


    • crashtest dummies

      Kohta rytisee taas etelässä ja eikä mistään ole otettu opiksi! Ajetaan puskurissa kiinni kelillä kuin kelillä. Ja ohittamaan lähdetään aivan tappituntumasta...

    • uwydkbsjku

      Hyvä aloitus:))

      Niin suurin sallittu nopeus on mielestäni myös tavoite nopeus.
      Jos ajetaan pitkää matkaa, mitä järkee on ajaan 60 jos rajoitus on 80????
      ja niitä köröttelijöitä tosiaankin piisaa kesäkeleilläkin saati sitten talvella.
      Toki joskun on sohjo vallit, mutta tarkkaan ajamalla voi hyvin ajaa siinäkin rajoitusten mukaan. Mutta kuuttakymppiä ??? Sohjottomalla polanteisella tiellä voi huoletta päästellä rajoitusten mukaan ja hieman ylikin.

      Nuo hitaat köröttelee lisäksi niin lähellä keskiviiva kuin mahdollista.

    • Stoppi

      Roiskuu vain, aivan niin! On muuten useamman kuin kerran moottoritiellä sitä viereistä kaistaa ajanut sellainen tollo, että voi hyvät hepenet sentään! Jos on pakko ajaa sitä sataaneljääkymppiä huonosta (tai satastakin) keleistä huolimatta niin tuikatkoon ne roiskeet vaan omaan tuulilasiinsa! On muuten melkoinen pamaus, kun se sohjo iskeutuu vauhdista tuulilasiisi. Eikä muuten aivan heti näkyvyys palaudu... Hyvässä lykyssä näkyvyys muutenkin huono ja pamauksesta aiheutunut säikähdys vienyt huomion tiestä.. Huonossa lykyssä saat näkyvyyden tiehen ja ympäristöön vasta useiden sekuntien kuluttua, mikä moottoritiellä riittää varmasti pahaan jälkeen. Nopeus on sovitettava tilanteeseen, joten todennäköisesti kyseeseen tulisi jonkin asteen liikenteen vaarantaminen. Harmi vain ettei siellä tiellä ole kukaan valvomassa, ja meno pellossa jatkuu... Terv. "kannattaa kokeilla, jos ei muuten usko"

    • Ajelen vaikka 30km/h jos keli niin vaatii.
      Jarrutan heti vauhtia kun tuntuu perseessä että nyt lipsuu. Monesti ajelen talvella 80km/h alueilla 65-70 km/h jos keli niin vaatii.
      Jonoa tulee perään mutta tulkoon.
      Silläkö sitten täytyy juuri sohjo kelillä ohittaa kiilaamalla eteen 1m päähän keulasta, että oikein kura lentää tuulilasiin. Mutta ei haittaa autossa on 10-15litran pesusäiliöstä josta riittää ikkunan pesuun. Enkä näiden roiskuttavien ohittajien takia anna kyllä sitten tietäkään P- levikkeellä käymällä, jota joskus nuorempana sinisilmäisenä harrastin useinkin.

      • jaa

        Just tollasten kostajien takia kaikkien liikenne hidastuu. Jos joku on k.u.s.i.p.ä.ä anna hänen olla ei sun tarvii sellanen muille olla


    • Kelin mukaan

      No joo, ei todellakaan asutusalueilla kannate ajella neljää kymppiä lujempaa, ja koulun lähellä nopeuden saa laskea puoleen tuosta, siellä kun voi tenavat juosta tielle koska vain.

      Muutenkin nuo nopeudet on syytä muodostaa sen mukaan, niin kuin siellä autokoulussa on opetettukin, eli se maximi nopeusrajoitus ei tarkoita sitä, että sillä vauhdilla on aina ajettava, vaan sen maalaisjärjen käyttö on sallittua ja jopa suotavaa siellä liikenteessäkin. Eli ajetaan sen KELIN MUKAAN.

      Esim. jos vaikkapa vesisade kastelee asfaltin joka sitten jäätyy yöllä, ja taas päivällä lauhtuu niin, että tuo "mustajää" menee pinnalta märäksi, niin se on aivan sama vaikka olisi maailman parhaimmat nastarenkaat, ja autossa maailman hienointa tekniikkaa, niin auto muuttuu hetkessä KUSILUISTIMEKSI.

    • Sintti678

      Rallikuskit on varmaan hyviä kuskeja, mutta ajaminen vaatii jotain korvien väliinkin.Pitää ymmärtää että liikenteessä on muitakin kuskeja ja et sulle ei voi varata omaa kaistaa. Miehillä on monesti häiriintynyt asenne, eikä oteta muita huomioon, varsinkin ammattikuskit on tuollaisia. Itse olen joutunut vaaratilanteisiin vain miesammattikuskien taholta.

      Vaatii hieman älliä tajuta että kuskeja on monenlaisia, esim. joku on voinut ajaa sairaalaan jonkun sairaan perheenjäsenensä ja tämä perheenjäsen on kuollut sinne. No se auto on sieltä pakko ajaa pois vaikka silmät vuotaa itkua niin että eteensä ei näe ja on pakko ajaa hiljaa. Liikenteessä on myös vasta kortinsaaneita ja vanhuksia ja niitä jotka eivät ole saaneet ylimääräistä oppia rallikuskeilta. Ja niitä jotka haluavat vaan pysyä hengissä.

      Ilmeisesti miehet jotka hurjastelevat vaarantaen muiden hengen ovat kasvaneet pumpulissa. Ovat saaneet hienon auton ja hyvän itsetunnon, eivätkä ole kokeneet mitään läheistensä menetyksiä. Kuolemakin on heille vaan joku juttu josta he ovat lukeneet lehdistä. On sellainen hieman lapsen tasolle jäänyt omnipotentti itsekuva. Liikennekin on heille vain sellainen leikki ja kilpailu.

      • niin tietty

        No ei tarvii mennä auton rattiin jos on niin vanha ettei pysty ajaa niin miks mennä rattiin ja ajaa se 40km/h ja vaarantaa muita ja sitten vielä kehtaatte haukkua mopo-autoilijoita.


    • Särkyy kuin muna

      Onko se sun mielestä ylpeilynaihe ja hyvän kuskin merkki, että riskeeraa oman ja muiden hengen? Ja mistä syystä, siksikö että on vähän kiire, vai siksikö, ettei KEHTAA ajaa turvallisesti?

      Entäpä jos ei ole ihan uudenuusi auto, eikä pääse alta pois, kun kaahaat takapuskurissa kiinni? Entä näkyvyys? Vaikka renkaat pitää, ehkä on hyvä nähdä, minne ajaa?

      Hoksasitko, kun autokoulussa kerrottiin jotain nopeusrajoituksista? Ne ei nääs ole pakollisia nopeuksia, vaan maksiminopeuksia. Ne numeroläpyskät ei tarkoita sitä, että on pakko ajaa niin lujaa missä tahansa olosuhteissa, vaan että ihanneolosuhteissakin saa ajaa KORKEINTAAN niin lujaa.

      Taidat olla niitä rullalippaisia amispoikia, jotka kuvittelevat, että kikkeli kasvaa kun kaahailee minkä autosta irti lähtee.

      Onneksi ruumishuoneella on sunlaisille tilaa.

    • tulipa tänään ajettua välillä Kokemäki-Pori Helsingintietä Porista Raumalle Turuntietä ja Raumalta Huittistentietä Euraan ja Harjavallantienkautta kotiin. sää 2 astetta ja vesisadetta. lunta ei missään muualla kuin korkeintaan ojanpohjalla, kesäkelit. Ja 80 alueella puolet autoista menee 70 tai jopa alle ! Valtatiellä ! Sais olla laki että kortti pois välittömästi jos joku torvelo valtatiellä hyvällä kelillä sateen takia kasaa peräänsä kilometrin mittaisia jonoja ja pakottaa muut tekemään vaarallisia ohituksia. sais painua ajamaan pikkuteitä jos ei ole kiire.

      • zxz.

        Onneksi semmoista lakia ei koskaan tule.. rosenberg87.


    • Barny

      Näin talvikelillä luulisi jokaisen järkevän ihmisen päässä alkavan soida hälytyskellot heti kun lähdetään ajamaan sohjoisille teille taikka hirveään lumisateeseen.Vaan ei,sillä AINA löytyy niitä törttöilijöitä,joilla on jokin outo(ja hengenvaarallinen!)näyttämisen halu liikenteessä.Ajavat hullut miten sattuu,ja vaikka itse ajaisi kuinka nopeusrajoitusten mukaan ja rauhallisesti,niin kyllä sitä vaan saa henkensä puolesta pelätä kun jonossakin lähtevät jotkut tumpelot vaan ohi painamaan,olkoon keli kuinka surkea tahansa.

      Kun ei vaan näille tyypeille riitä se kahdeksankympin vauhti.Yrittävät vaan säästää sen muutaman surkean minuutin matkassaan.On niin kova kiire kotiin sohvalle makaamaan.

      Joka päivä työmatkallani saan kauhistella,kuinka rämäpäisesti ja muista liikenteen kulkijoista piittaamatta teillä ajellaan,ollaan ihan kuin ei muita autoilijoita siellä olisikaan.

      Miettikää nyt hyvät ihmiset vähän.Järjen käyttö on liikenteessäkin sallittua.

    • Autoilija

      Aivan älytöntä tekstiä, että annetaan mennä vaan keliolosuhteistä riippumatta. Huhhuh, onhan se nyt päivän selvää, että vauhti muuttuu jos keli muuttuu. Ihmetyttääkö, että on peltikorjaamoilla kiirettä talvisin?

    • 15+20

      Tavallisesti ajelen kelin ja näkyvyyden mukaan mutta joskus tulee ajettua reippaampaa kyytiä. Tänään oli tuli vettä ja räntää ja sohjoa oli myös mutta ohittelin silti hitaampia. Eikä mulle ole mitään luuloja, että ei mulle vois tapahtua tai etten voisi vaikka kuolla tai vammautua. Riskillä painoin ihan tietoisesti. Haistakaa siis pitkä paska.

      Kun liikenteeseen lähtee niin kyllä pitää tajuta, että vaikka ajaisit itse kävelyvauhtia, siellä voi tulla joku kusipää kaahaaja, rattiin nukahtaja tai rattijuoppo ja tappaa teidät, ei se ole pelkästään omassa kädessä.

      Ehkä joku ajaa sataa perään kun joku paskahousu hitailee siellä kuuttakymppiä.

      Laittakaa nyt perkele edes ajovalonne kuntoon.

    • ei kaikki halua ajaa

      Riippuu sohjosta,tiestä ja tilanteesta. Tietty onhan se eri asia vetää työkengillä kuin korkkareilla etiäpäin talvella.
      Oisko niisä kärryissä ja kuljettajissa sitten niitä ihan samoja eroja, kuin kahella kenkäparilla talvella.

    • Nelivetoaudisti

      Kummallisia puupäitä kuskeja tuntuu riittävän. Koulussa jo fysiikan tunnilla alkeisvaiheessa opittuja asioita on, (joiden perusteella pitäisi ymmärtää) että nopeus on se muuttuja jolla tilanteet hallitaan. Jos ei koulussa tullut opituksi niin autokoulussa kortin saannin edellytyksenä pitäisi olla oppinut nämä asiat. Mutta ei. Minne järki katoaa, kun kortti on taskussa ja auto alla??? Mikä on että ei mene nuppiin tuo yksinkertainen asia. Tilannenopeus pitää olla oikea. Kyllä se olis kiva painella aina vaan kovaa. Mutta kun olosuhteet ei sovi niin kyllä se on tyhmä tai hullu joka vaarantaa muiden hengen ja samalla omansa. Kyllä mun autolla pääsee, kyllä mä osaan ajaa, kyllä mulla on hyvät renkaat jne. YKSINKERTAISESTI ON VAIN OLOSUHTEITA JOITA EI HENKILÖAUTON TEKNIIKALLA VOI TAISTELLA FYSIIKAN LAKEJA VASTAAN.

      • VW Passat

        En jaksanut lukea löpinöitäsi, mutta tuo viimeinen HUUDETTU lause on niin päin honkia kuin vain ollaja voi.

        ESP hoitaa homma ja se ei taida oikein toimia siinä audissasi, kun moisia lauot.


      • audit

        siinä taas yks audi mies joka on nyt nii huippu kuski et ei mitää rajaa


    • hohohohoh

      Audistiko täällä peräänkuuluttaa järkeä.

    • Eikun menoksi

      PIRUKORJAA TYHMÄT JA HAUTAUSURAKOITSIJA HYKERTELLEE ONNESTA.

    • hk,,

      totta kai vaikka 200 jos,,olet näköjään sanut kortin ihan äsken,,sitä vain .... anna palaa,,pääsee teistä eroon, luetaaan lehdistä sitten yksi kaahari vähennän,,

      • RYRruY

        Vaikka kovakin rattimies nuorempana,niin kummasti alkaa vauhti pudota keski-iän paremmalla puolella.Hämäränäkö menee jo niin huonoksi ettei ota turhia riskejä.Pahimpia teinit joiden on ihan pakko ohitella kaartuvassa mutkassakin kun älyä ei vielä ole ja odotetaan että vastaantulijat väistää kun edes vilkku ole päällä kun ei ole "coolia"


    • rallimiehet koslissa

      Täällä näyttää jälleen kirjoittelevan lähes kaikki keskitasoa selvästi paremmat autoilijat - ainakin omasta mielestään. Ovat neuvomassa niitä kaikkia muita taitamattomampia omilla ylivoimaisilla neuvoillaan. Itse asiassa kaikki muut ovatkin tien päällä niitä nysvääviä osaamattomia joiden pitäisi siirtyä pois näiden teiden kunkkujen tieltä heidän ylivoimaista menoaan haittaamasta kelissä kuin kelissä. Fysiikan kaikki lait on voitettu kun on rallimiehen taidot. Sillä lailla.

    • loskaliirto

      TYHMÄ aloitus!

    • BeC

      Ralli autoissa on ihan erinlaiset renkaat alustat jarrut tehot välitykset moottorit painot kuin siviili autoissa Eikä rallikuskitkaan aina tiellä pysy tilannenopeuden väärinarviointeja sattuu heillekkin ja liukkaus yllättää...
      Ja Nopeus ajat 60kmh helppoa 1min = 1Km jos ajat 80km/h 1min = 1,333333 km eli jos ajat 80 rajoituksella 30km aikaa menee n 22,5 min kuntaas 60km/h aikaa menee se 30min Kuinka suuri osa elämstä on 7,5 minuuttia?

      • gsyijklhusigyi

        Niin kun matka on 30km. mutta kun matkaa voi olla 480km.. köröttele sitten 60 ajavan perässä.. Siksi pitäisi todellakin ajatella muita tiellä liikkujia.. Siellä on rekkaa, linja-autoa., ne kaikki on todennäköisesti pitemmällä matkalla kuin mainitsemasi 30km.. ja niiden KAIKKIEN matka hidastuu tuon saman 7,5 minsaa koska sinä ajat 60 ja olisi kuulemmä törkeää ohittaa.... ja puhut kuin yksittäistapauksesta kerran eläessäsikö teet matkan.. töissä käydään yleensä säännöllisesti. 15m joka päivä. On noin reilu viikon työ aika vuodessa, eikö ole merkitystä??

        Mieti sitä. Et todellakaan ole Yksin liikenteessä

        Harvoin ajan alle rajoitusten.... saa olla tosi loskaista että alan hiljentelemään.


    • enpäskerro.....

      ja missähä päi suomea muka saat ajella 100km/h talvirajotuksilla?

      • kovempaa

        Onhan näitä siellä missä keskikaistalla on kaide ja nopeusrajoitus 100 km/h. Itse olen kyllä sitä mieltä tuosta nopeudesta että nopeuden laskiessa ajotaidot ja valppaus heikkenee ajan kanssa ja taas joudutaan laskemaan nopeutta. Itse olen ajanut kohta 35 vuotta ylinopeutta (= 10-15 km/h) ja ei onnettomuu´ksia / vahinkoja ja reaktiokyky pysynyt hyvällä tasolla. Kaupunkiliikenteessä tosin on paikallaan nopeuden alentaminen mutta maanteillä aivan turhaa..


      • VW Passat

        Esim. Hirvaskangas - Äänekoski. Kesät talvet ja kelistä riippumatta 100km/h.


    • Järki mukaan, kiitos

      Riippuu sohjon paksuudesta.

      Tietysti hiljennän kelin ja tilanteen mukaan. Vuosien kokemus n. 60000km/vuosi ja nuoruuden hölmöilyt ovat opettaneet sen että huonolla kelillä pitää varautua ei vain oman auton hallintaan, vaan myös muiden autojen hallinnan menetyksiin.
      Kerran oin viiden sentin päässä kuolemasta, kun moottoritiellä joku menetti autonsa hallinnan. Oman auton hallinta ei paljoa auttanut, kun iso volvo tuli kyljestä sisälle.

      • Sohjo vie

        Liukurit alla niin jo parin sentin sohjo vie autoa miten sattuu. 195 kesärenkaatkin toimi sohjossa monin verroin paremmin verrattuna 235 talvirenkaisiin.


    • Hermanni 3454345

      Aika outo kysymys"ajatko rajoituksen vai kelin mukaan?" .Kelin mukaanhan jo tieasetuslakikin määrää ajamaan.Ja jos epäilee ettei pysy tiellä ja kaistallaan pitää olla kokonaan pois liikenteestä. Itse olen aloittanut autoilun kuusikymmenluvulla maaseudulla. Silloin ei ollut mitään yleisiä rajoituksia eikä talvirengaspakkoja.Jokainen siis joutui ihan itee miettimään milloin ja millä ajoi.

      Vielä 70-luvulla kun sain työnantajalta ensimmäisen uuden auton käyttööni ohjeistus oli että ensimmäiset,uudet kesärenkaat täytyvät kelvata yhden talven,toisena talvena vasta sai ostaa nastarenkaat.
      Nämä nykyiset holhouspuheet tuntuvat lapsellisilta tälläisen konkarin korvissa.

    • VW Passat

      ESP toimii ja jos ei toimi, niin auto on rikki. Siksi autosta kannattaa pitää hyvää huolta. Ajan kelistä riippumatta kuin kesäkelillä.

    • 5+11

      Ei siinä auta vaikka ajaisit kuinka varovasti ja olisit kaikkeuden älypää ja viisauden ruumiillistuma. Kun kohdallesi sattuu kaahari, jolta lähtee hanskasta ohittaessaan jotain nysvääjää, se on menoa.

    • Malli 1941 hämeestä

      Tieliikennelaitokselle.Miksi,miksi???? Suomeen tulee joka vuosi talvi.Lunta sataa silloin,joka synnyttää lumipinnan tielle.Miksi lumen ei anneta olla tien pinnassa ,vaan sen päälle täytyy laittaa suolaliuos joka sohjoistaa tien.Hyvä luminen tienpinta ei ole liukas ja vaarallinen,mutta sohjoinen on.Onko pidetty tilastoja siitä,kun onnettomuus on sattunut sohjoisella tiellä?.Johtuiko sohjoisuus nimenomaan siitä että, se on aiheutettu suolaliuoksella.Suolaisuutta varmasti voidaan vähentää useilta teiltä.Vastuu liikenteessä on kaikissa tapauksissa siellä olijoilla.Liukkauden on helppo tunnistaa ajettaessa,niitäkin on jotka eivät keskity ajamiseen, nämä ajurit löytyvät sitten ojasta tai jonkun "tolpan" ympäriltä.Itse yli viisikymmentä vuotta säännöllisesti ajanut ja pienillä liukastumisillä selvinnyt. Toivon että saataisiin entisajan talvikelit takaisin näin vastuuta tulisi myös kuljettajille.Hyvää talven 2012 jatkoa.

    • Tehon hoitaja

      Hautaanko ihmisillä on kiire?
      Ollaan valmiit vaarantamaan oma (ja niiden viattomien vastaantulijoiden ) henki, jotta ollaan peräti 5minsaa ennen perillä?

      Kun makaat vihanneksena lopun elämäsi, kiire loppuu!

    • hermanni 3454321

      Passatti-henkilö näyttää olevan juuri niitä kuolemanenkeleitä jotka luulevat auton voivan korvata ihmisen ajattelun turvallisesta ajamisesta.Miksikähän niitä kuolemankolareita sattuu myös uusille ja varustelluille autoille?

    • 19

      >>Kyllä nykyajan autoilla voi huoletta vetää sen 100 km/h, kun vain pitää turvavälin kunnossa. Ei sohjo merkkaa mitään, roiskuu vain.>>


      Eiköhän tuo sohjoliirto ole riippuvainen ajoneuvon massan suhteessa renkaiden leveyteen?

      Esim. 3 tonnia painavalla pakettiautolla ei ole tietoakaan liirrosta n.10 cm sohjossa, saa ajaa niin lujaa kuin rajoitukset sallii, ja vaikka tuplastikin.
      Sama sateella.

      Tottahan joku 1500 kg pikkuauto kieppuu sohjon pinnalla jo pienemmissäkin nopeuksissa.

      Jokainen ajakoon taitojensa ja ajoneuvon ominaisuuksien mukaan.

      Oikeassa olet että nykyiset onnettomuudet eivät johdu nopeudesta, vaan liian pienestä turvavälistä.

      >>Näköjään asutusalueella lasten seassa saa ajaa 60 km/h, mutta moottoritiellä lumisohjossa max 70 km/h.>>

      Lapsia ei saa jättää yksin leikkimään, eikä varsinkaan kaduille - Kyse on lasten heitteillejätöstä, siitä voi joutua vankilaan.

      Kannattaa hiljentää kävelyvauhtiin, jos näkee lapsia jalkakäytävällä, tai näkemäesteitä.
      Tällaista nopeuden hiljentämistä alle nopeusrajoituksen (vaarapaikoissa) kutsutaan tilannenopeudeksi.

      Tieliikennelakihan vaatii, että ajoneuvon nopeus on oltava sellainen että ajoneuvon voi pysäyttää tien näkyvällä osalla.
      Jos joku roikkuu toisen ajoneuvon perässä, voiko hän pysäyttää ajoneuvonsa tien näkyvällä osalla? (= etäisyys edellä ajavaan )

      • Yualle

        "Tieliikennelakihan vaatii, että ajoneuvon nopeus on oltava sellainen että ajoneuvon voi pysäyttää tien näkyvällä osalla."

        Lakitekstithän nyt on lakitekstejä. Totuus on käytännöss kuitenkin ihan toisenlainen.


      • pakulla 180

        Painava iso paku jossa lastutettu tehodiisel esim Vito 240 hv 650 Nm puskee sohjon läpi ku juna! Helposti nopeus voi mennä 180 eikä hetkahda. Kesällä vetää lasiin liki 220.


    • lastuja laineilla

      Ne on yleensä nuo kinnerit sellaisi liukureita ettei niistä tiedä mihin menevät, sitten kun auton omapaino on yli 2tn niin jo vain mennään sinne mihin halutaan.

      • Hah hah!

        Ja siinä kehuu mies ilmeisesti jotain vanhaa 80-luvun Cadillacia. Jo vain mennään sinne minne halutaan, ja jenkkiautomieshän haluaa tietysti päästä korjaamolle kun vikakasa jättää tien päälle.


    • vetomiehet tiellä

      On toi taas todistettu.Tähän astisista kommenteista n1% on automiesten ja Loput 99% on sellaisia että jos oikeasti ajavat noin kun kirjoittavat niin on todella vaarallista liikkua tuollaisten seassa huhuh.

    • Jarrujalaka

      Kylläpä taas on jutut miehillä (ja naisilla). Onko unohtunut, että se nopeusrajoitus kertoo vaan korkeimman nopeuden, millä saa ajaa, ja sopiva tilannenopeus on sitten jotain muuta? Mä ainakin mieluummin pysyn tiellä kuin ajan satasen tiellä sitä sataasta tai vähän yli, kun kaikki muutkin ajaa.

    • Kesäkumimies

      Kaikista turvallisin pakuyhdistelmä talvella on Hiace ja KESÄRENKAAT. Näin auto pysy balansissa ja se kulkee kuin juna. Itsellä jo miljoona kilometriä takavetoisella Volvolla ja kesärenkailla.

      Auto ei mene ojaan mistään ihmeellisestä luisusta vaan siitä, että se ohjataan ojaan.

    • suurenikäluokan edus

      Minäkin posotan ohituskaistaa pitkin ja roiskutan loskat jonossa hitaasti nysväävien tuulilasille. Haiskoot siinä letkassa... minä "poika" vedän ohi niin että VIUH VAAN!

    • Miksi liukureita?

      Mulla on vanhanaikaiset 165 renkaat keskikokoisessa autossa ja mitään ongelmia sohjokelillä ei ole. Nykyaikaisia liukureita en enää ikinä alle laita.

    • henkenvaarallista

      on henkenvaarallista ajaa pöperössä kovaa auto voi luisuu mihin sattuu ja kuolla renkaspito ei nykysin ole kaksinen esim sohjo liirtää samaten lumi pöperö ja renkas kantaa ja auto liukuu vastaan tulijan keulaan vaikkapa rekka eikä pelasta airpakit eikä epsit tai apsit ainoa mikä auttaa on että nopeus alenee tarpeeksi alas joku 50 on maksimi nopeus pöperössä

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      43
      2240
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      52
      1759
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      41
      1563
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      44
      1520
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1475
    6. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      8
      1454
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      5
      1451
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      4
      1375
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      6
      1294
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      9
      1253
    Aihe