Joulu tulisi perua!

Jeesukseton

Kun nyt eletään 2000 lukua, pitäisi mielestäni tutkia kunnolla onko joulun juhlimiselle perusteita, koska kyllähän tämä pahimmillaan kolmeksi vuorokaudeksi talouden pysäyttävä "juhla", on maailman kaikkien aikojen suurin kusetus, senhän nyt tietää sisimmissään jokainen järkevä ihminen, joka on ajatuksella lukenut tuon kusetuksen pohjana toimivan raamatun. Ja onhan herranjestas tiedemiehetkin todistaneet jo kymmeniä ellei satoja kertoja raamatun kertomuksia vääriksi, mutta silti ihmiset jaksavat tuohon huuhaahan uskoa. Ei vaan mahdu meikäläisen, ehkä joidenkin mielestä tyhmään kaaliin! Olen ihminen jonka pitää saada todisteita asioista ja jos tässä jeesushömpässä todisteena toimii tuo suuri satukirja, niin täytyy todeta, että ei mene läpi!!

326

4823

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hengetön

      Ei voi muuta sanoa, kuin , että olet Niiiin oikeassa! Vihdoin joku avaa keskustelun tästä aiheesta!!

      • Joulua viettävä

        Monikultuuria vaan lisää, islamisteja, homoja, neeppereitä, rosvoja, kommunisteja, näin ne kansallisvaltiontappajaiset toimii!

        Te olette kansakunnanraiskureita ja maanpettureita, eikö sua hävetä kaveri lainkaan nuo sinun törkeät viestisi? Minä, miljoonien muiden samalla tavalla ajattelevien suomalaisten joukossa, olen TÄYSIN joulunvieton ja kaiken muun kristillisen perinteemme ja valtiollisten juhlapäiviemme puolella enkä ymmärrä lainkaan tätä jatkuvaa yhteiskunnallista itsekritiikkiä ja itsekriittisyyttä jota vasemmistoloiseliitti lietsoo täysiverisesti ja aggressiivisesti yhteiskuntamme ilmapiiriin.


      • antikristussen
        Joulua viettävä kirjoitti:

        Monikultuuria vaan lisää, islamisteja, homoja, neeppereitä, rosvoja, kommunisteja, näin ne kansallisvaltiontappajaiset toimii!

        Te olette kansakunnanraiskureita ja maanpettureita, eikö sua hävetä kaveri lainkaan nuo sinun törkeät viestisi? Minä, miljoonien muiden samalla tavalla ajattelevien suomalaisten joukossa, olen TÄYSIN joulunvieton ja kaiken muun kristillisen perinteemme ja valtiollisten juhlapäiviemme puolella enkä ymmärrä lainkaan tätä jatkuvaa yhteiskunnallista itsekritiikkiä ja itsekriittisyyttä jota vasemmistoloiseliitti lietsoo täysiverisesti ja aggressiivisesti yhteiskuntamme ilmapiiriin.

        onnistuit jo ensimmäisessä säkeessä viemään kaiken uskottavuuden itseltäsi, jonkinlainen saavutus sekin sinänsä


      • te4tg

        etee


      • Valoa kansalle
        Joulua viettävä kirjoitti:

        Monikultuuria vaan lisää, islamisteja, homoja, neeppereitä, rosvoja, kommunisteja, näin ne kansallisvaltiontappajaiset toimii!

        Te olette kansakunnanraiskureita ja maanpettureita, eikö sua hävetä kaveri lainkaan nuo sinun törkeät viestisi? Minä, miljoonien muiden samalla tavalla ajattelevien suomalaisten joukossa, olen TÄYSIN joulunvieton ja kaiken muun kristillisen perinteemme ja valtiollisten juhlapäiviemme puolella enkä ymmärrä lainkaan tätä jatkuvaa yhteiskunnallista itsekritiikkiä ja itsekriittisyyttä jota vasemmistoloiseliitti lietsoo täysiverisesti ja aggressiivisesti yhteiskuntamme ilmapiiriin.

        Mitä kirjoitit on totta toinen puoli.
        Miten kristinusko europpaan tuli.
        Miekalla alistettiin ihmiset uskomaan
        jos ei uskottu niin miekalla kaula katkaistiin.
        Sitä samaa joulunkuvailemaan edelleen lapsille koulukaisille annetaan.
        Itsehän näytätte sen julmuuden ja väkivallan
        kuin ainut usko on kristinusko.
        Muitakin löytyy ja kuoleman taisteluita tänäkin päivänä
        uskonnot keskenään tappelevat.
        Tapetaan toisin ajatteleva uskontoja ja vihataan
        toisia uskonaatteeilla olevia
        niin Suomessa kuin muualla maailmassa.
        Joulu voi olla kansan huvina pimeän vastapainona.
        Valoa kansalle joka pimeydessä vaeltaa.
        Otetaan lyhty fikkari ja mennään kadulle juhlimaan
        ollaan tonttuja edes kerran vuodessa
        kun siihen ollaan saatu joulupukin lupa.


      • 2908345U4968UWETY90

        Juuri niin!!jos täällä maan päällä ei olisi mitään uskontoja, EI myöskään olisi sotia!!! ja mikä KAUHEINTA,meille tyrkytetään islami ja muslimi uskontoa!!!! Haloo ministerit!!! TE HALUATTE SODAN JA TERRORISMIN MYÖS SUOMEEN??????


      • st niklas
        Valoa kansalle kirjoitti:

        Mitä kirjoitit on totta toinen puoli.
        Miten kristinusko europpaan tuli.
        Miekalla alistettiin ihmiset uskomaan
        jos ei uskottu niin miekalla kaula katkaistiin.
        Sitä samaa joulunkuvailemaan edelleen lapsille koulukaisille annetaan.
        Itsehän näytätte sen julmuuden ja väkivallan
        kuin ainut usko on kristinusko.
        Muitakin löytyy ja kuoleman taisteluita tänäkin päivänä
        uskonnot keskenään tappelevat.
        Tapetaan toisin ajatteleva uskontoja ja vihataan
        toisia uskonaatteeilla olevia
        niin Suomessa kuin muualla maailmassa.
        Joulu voi olla kansan huvina pimeän vastapainona.
        Valoa kansalle joka pimeydessä vaeltaa.
        Otetaan lyhty fikkari ja mennään kadulle juhlimaan
        ollaan tonttuja edes kerran vuodessa
        kun siihen ollaan saatu joulupukin lupa.

        hyyvää-ää iltaa, hyvää iltaa
        itsekullekin säädylle...

        ja majesteetti, minä olen käynyt... ja tappanut ja virtaan heittänyt...

        eiköhän juhlittais pyhää nikolausta 6.12.....


      • herätys!
        Valoa kansalle kirjoitti:

        Mitä kirjoitit on totta toinen puoli.
        Miten kristinusko europpaan tuli.
        Miekalla alistettiin ihmiset uskomaan
        jos ei uskottu niin miekalla kaula katkaistiin.
        Sitä samaa joulunkuvailemaan edelleen lapsille koulukaisille annetaan.
        Itsehän näytätte sen julmuuden ja väkivallan
        kuin ainut usko on kristinusko.
        Muitakin löytyy ja kuoleman taisteluita tänäkin päivänä
        uskonnot keskenään tappelevat.
        Tapetaan toisin ajatteleva uskontoja ja vihataan
        toisia uskonaatteeilla olevia
        niin Suomessa kuin muualla maailmassa.
        Joulu voi olla kansan huvina pimeän vastapainona.
        Valoa kansalle joka pimeydessä vaeltaa.
        Otetaan lyhty fikkari ja mennään kadulle juhlimaan
        ollaan tonttuja edes kerran vuodessa
        kun siihen ollaan saatu joulupukin lupa.

        Missä kohdin Uutta Testamenttia kehoitetaan tappamaan. Itse en ole nähnyt sellaista kohtaa missään siellä, päin vastoin käsketään auttamaan ja pitämään huolta lähimmäisistä, vai kiusasiko Jeesus ihmisiä heitä parantaessaan? Eikö VT.n Jumalan 10 käskyssäkin, 5.ssä käskyssä ole "älä tapa", joten anteeksi vaan, jos olet ymmärtänyt lukemasi väärin.

        Niin monta kuin on ihmisiä, on tulkitsijoita tulkitsemaan Jumalan sanaa väärin ja ateistit pyrkivät vääristelemään sanaa vielä parhaansa mukaan ja he tulevat siitä palkkansa saamaan aikanaan.


      • herätys!
        herätys! kirjoitti:

        Missä kohdin Uutta Testamenttia kehoitetaan tappamaan. Itse en ole nähnyt sellaista kohtaa missään siellä, päin vastoin käsketään auttamaan ja pitämään huolta lähimmäisistä, vai kiusasiko Jeesus ihmisiä heitä parantaessaan? Eikö VT.n Jumalan 10 käskyssäkin, 5.ssä käskyssä ole "älä tapa", joten anteeksi vaan, jos olet ymmärtänyt lukemasi väärin.

        Niin monta kuin on ihmisiä, on tulkitsijoita tulkitsemaan Jumalan sanaa väärin ja ateistit pyrkivät vääristelemään sanaa vielä parhaansa mukaan ja he tulevat siitä palkkansa saamaan aikanaan.

        Jeesus sanoi Getsemanessa seuralaiselleen, joka sivalsi miekalla vangitsemaan tulleen ylipapin korvan irti. "Pane miekkasi tuppeen, joka miekkaan tarttuu, se miekkaan hukkuu." jonka jälkeen paransi tämän irronneen korvan.

        Jos tuota Jeesuksen varoitusta noudatettaisiin, ei olisi sotia.


      • kaamoskaappi
        herätys! kirjoitti:

        Missä kohdin Uutta Testamenttia kehoitetaan tappamaan. Itse en ole nähnyt sellaista kohtaa missään siellä, päin vastoin käsketään auttamaan ja pitämään huolta lähimmäisistä, vai kiusasiko Jeesus ihmisiä heitä parantaessaan? Eikö VT.n Jumalan 10 käskyssäkin, 5.ssä käskyssä ole "älä tapa", joten anteeksi vaan, jos olet ymmärtänyt lukemasi väärin.

        Niin monta kuin on ihmisiä, on tulkitsijoita tulkitsemaan Jumalan sanaa väärin ja ateistit pyrkivät vääristelemään sanaa vielä parhaansa mukaan ja he tulevat siitä palkkansa saamaan aikanaan.

        Kyllä! Kaupallinen joulu PITÄÄ lopettaa. Ennen joulu oli KRISTUKSEN SYNTYMÄJUHLA, sitteos joku pitäisi heittää jokeen, se on AHNE KAUPPIAS


      • MIKÄ SU AVAIVAA!
        herätys! kirjoitti:

        Missä kohdin Uutta Testamenttia kehoitetaan tappamaan. Itse en ole nähnyt sellaista kohtaa missään siellä, päin vastoin käsketään auttamaan ja pitämään huolta lähimmäisistä, vai kiusasiko Jeesus ihmisiä heitä parantaessaan? Eikö VT.n Jumalan 10 käskyssäkin, 5.ssä käskyssä ole "älä tapa", joten anteeksi vaan, jos olet ymmärtänyt lukemasi väärin.

        Niin monta kuin on ihmisiä, on tulkitsijoita tulkitsemaan Jumalan sanaa väärin ja ateistit pyrkivät vääristelemään sanaa vielä parhaansa mukaan ja he tulevat siitä palkkansa saamaan aikanaan.

        Haloo! Miks lopettaisit joulun-vieton? Sä oot ihan seko! Eiks kukaan enää halua olla perheen kanssa? Jos sanot joo oot täisi IDIOOTTI!


      • poronkello
        antikristussen kirjoitti:

        onnistuit jo ensimmäisessä säkeessä viemään kaiken uskottavuuden itseltäsi, jonkinlainen saavutus sekin sinänsä

        Älkääs nyt, mä oon aito Joulupukki ja sanonpahan vaan että ootte noissa mielipiteissänne niin tuhmia etten tule ainakaan teidän pirteissä tänä jouluna käymään. Hyi hyi! Ei joulua saa koskaan lopettaa, eikä pukkiakaan teloittaa.
        Tietysti jos hinnoista sovitaan niin voisin vaikka muuttaa mieleni sen lahjojen jakamisen suhteen teillekin.


      • no trollol
        2908345U4968UWETY90 kirjoitti:

        Juuri niin!!jos täällä maan päällä ei olisi mitään uskontoja, EI myöskään olisi sotia!!! ja mikä KAUHEINTA,meille tyrkytetään islami ja muslimi uskontoa!!!! Haloo ministerit!!! TE HALUATTE SODAN JA TERRORISMIN MYÖS SUOMEEN??????

        Jos täällä ei olis ihmisiä, ei olis vielä varmasti sotia silloinkaan.


      • Priima
        Joulua viettävä kirjoitti:

        Monikultuuria vaan lisää, islamisteja, homoja, neeppereitä, rosvoja, kommunisteja, näin ne kansallisvaltiontappajaiset toimii!

        Te olette kansakunnanraiskureita ja maanpettureita, eikö sua hävetä kaveri lainkaan nuo sinun törkeät viestisi? Minä, miljoonien muiden samalla tavalla ajattelevien suomalaisten joukossa, olen TÄYSIN joulunvieton ja kaiken muun kristillisen perinteemme ja valtiollisten juhlapäiviemme puolella enkä ymmärrä lainkaan tätä jatkuvaa yhteiskunnallista itsekritiikkiä ja itsekriittisyyttä jota vasemmistoloiseliitti lietsoo täysiverisesti ja aggressiivisesti yhteiskuntamme ilmapiiriin.

        Hahaha, tän oli pakko olla sarkasmia, niin osuvasti kiteytyi tossa juntin logiikka.

        Mut hei aloittaja, mä olen ateisti, suorastaan anti-teisti ja nautin joulusta. Musta on ihanaa, että "talous seisahtuu" kolmeksi päiväksi, saa syödä herkullisia laatikoita, kuunnella kaunista musiikkia kynttilän valossa ja viettää aikaa rakkaiden ihmisten kanssa.

        Mulle sillä ei ole mitään merkitystä, että perinne pohjautuu kristilliseen juhlaan, joka puolestaan taas pohjautuu pakanalliseen auringon palvonnan juhlaan. Mitä väliä? Miksei saisi nauttia elämän hyvistä asioista? Ei se ainakaan mun identiteettini kanssa ole ristiriidassa. Ei ateistin elämän tarvitse olla täysin vapaata juhlista, vai pitäisikö todistella "omaa rationaalisuuttaan" muille jotenkin?

        Enkä suoraan sanottuna käsitä tuota "talous seisahtuu" argumenttia. Monilla aloilla työskennellään jouluisinkin ja jouluhan itseasiassa on varsinaista kulutusjuhlaa, mikä mun mielestä on sitten taas sitä turhuutta ja typeryyttä.


      • Priima
        Priima kirjoitti:

        Hahaha, tän oli pakko olla sarkasmia, niin osuvasti kiteytyi tossa juntin logiikka.

        Mut hei aloittaja, mä olen ateisti, suorastaan anti-teisti ja nautin joulusta. Musta on ihanaa, että "talous seisahtuu" kolmeksi päiväksi, saa syödä herkullisia laatikoita, kuunnella kaunista musiikkia kynttilän valossa ja viettää aikaa rakkaiden ihmisten kanssa.

        Mulle sillä ei ole mitään merkitystä, että perinne pohjautuu kristilliseen juhlaan, joka puolestaan taas pohjautuu pakanalliseen auringon palvonnan juhlaan. Mitä väliä? Miksei saisi nauttia elämän hyvistä asioista? Ei se ainakaan mun identiteettini kanssa ole ristiriidassa. Ei ateistin elämän tarvitse olla täysin vapaata juhlista, vai pitäisikö todistella "omaa rationaalisuuttaan" muille jotenkin?

        Enkä suoraan sanottuna käsitä tuota "talous seisahtuu" argumenttia. Monilla aloilla työskennellään jouluisinkin ja jouluhan itseasiassa on varsinaista kulutusjuhlaa, mikä mun mielestä on sitten taas sitä turhuutta ja typeryyttä.

        Juntin logiikalla viittaan tietysti nimimerkin "Joulua viettävä":n vuodatukseen.


      • Äippä <3
        kaamoskaappi kirjoitti:

        Kyllä! Kaupallinen joulu PITÄÄ lopettaa. Ennen joulu oli KRISTUKSEN SYNTYMÄJUHLA, sitteos joku pitäisi heittää jokeen, se on AHNE KAUPPIAS

        Samaa mieltä kaamoskaapin kanssa. Mäkään en tykkää tästä kaupallisuudesta, mutta, toisaalta se on oma valita lähteekö siihen mukaan....mä en lähde.
        Mulle joulu on hiljentymisen aikaa, ja sitä että voi viettää rakkaiden kanssa aikaa hiljentyen ja kunnellen joululauluja ja pelaillen lautapelejä. Se on kivaa yhdessä oloa


      • Naatiskelija
        Priima kirjoitti:

        Juntin logiikalla viittaan tietysti nimimerkin "Joulua viettävä":n vuodatukseen.

        Oikein. Saapahan kaikki irtaantua arjesta, hyvää ruokaa ja saa viettää aikaa perheen kesken. Ja se lasten jouluriemu on käsinkosketeltavaa!

        Ateisti olen itsekin mut menköön tää juhla kerran vuodessa vaikka ristuksen piikkiin :) siihen asti kunnes on aika alkaa opettaa realismia.
        Ja VL:ille tiedoksi että se on hyvä aika kun lapsi rupeaa epäileen joulupukin olemassa oloa.


      • Onhan viikonloputkin
        MIKÄ SU AVAIVAA! kirjoitti:

        Haloo! Miks lopettaisit joulun-vieton? Sä oot ihan seko! Eiks kukaan enää halua olla perheen kanssa? Jos sanot joo oot täisi IDIOOTTI!

        Kyllä mä oon perheen kanssa jokaisena päivänä vuodesta ja käyn myös töissä. Eikö ihmiset enää tosiaan nää perhettään kun siihen perheen kanssa olemiseen tarvitaan joulua!


      • jumalan soturi
        Joulua viettävä kirjoitti:

        Monikultuuria vaan lisää, islamisteja, homoja, neeppereitä, rosvoja, kommunisteja, näin ne kansallisvaltiontappajaiset toimii!

        Te olette kansakunnanraiskureita ja maanpettureita, eikö sua hävetä kaveri lainkaan nuo sinun törkeät viestisi? Minä, miljoonien muiden samalla tavalla ajattelevien suomalaisten joukossa, olen TÄYSIN joulunvieton ja kaiken muun kristillisen perinteemme ja valtiollisten juhlapäiviemme puolella enkä ymmärrä lainkaan tätä jatkuvaa yhteiskunnallista itsekritiikkiä ja itsekriittisyyttä jota vasemmistoloiseliitti lietsoo täysiverisesti ja aggressiivisesti yhteiskuntamme ilmapiiriin.

        "Te olette kansakunnanraiskureita ja maanpettureita, eikö sua hävetä kaveri lainkaan nuo sinun törkeät viestisi? Minä, miljoonien muiden samalla tavalla ajattelevien suomalaisten joukossa, olen TÄYSIN joulunvieton ja kaiken muun kristillisen perinteemme ja valtiollisten juhlapäiviemme puolella enkä ymmärrä lainkaan tätä jatkuvaa yhteiskunnallista itsekritiikkiä ja itsekriittisyyttä jota vasemmistoloiseliitti lietsoo täysiverisesti ja aggressiivisesti yhteiskuntamme ilmapiiriin."

        Näin itsekin uskovaisen tahtoisin esittää kysymyksen että onko teidän perheessä tieto siitä koska joulu OIKEASTI on?

        24.12 se EI OLE. Miksi silloin siis viettää mitään joulua?

        Kalentereita on aikanaan rukkailtu niin kirkon kuin muidenkin toimesta sillälailla, ettei voi ehkä varmaksi enää sanoa koska se todellinen joulu oikein on.Raamatusta kuulemma myös puuttuu vatikaanin salaamat kohdat, joissa kerrotaan että kirkkoa ei tarvita ihmisen ja jumalan välille.

        Ja jos kirkko perustetaan, johtoon pitäisi laittaa NAINEN.

        Nyt päivät ovat sekaisin, johdossa on mies, ja vatikaani suojelee kolehtihaavin pyhyyttä kuin viimeistä ehtoollistaan.

        Mielestäni uskonto on hyvä asia kun se antaa uskoa tulevaan, nostaa ihmisen moraalia, luo yhteyttä jumalaan,antaa toivoa,lähimmäisenrakkautta ja voimaa.

        Eri asia on taas kun uskonnolla hallitaan tyhmiä lampaita, jotka vain juoksevat teuraalle ajattelematta omilla aivoillaan mitään.

        Avatkaa silmänne.Uskoa voi ilman kirkkoakin.


      • Kuviokelluja
        herätys! kirjoitti:

        Missä kohdin Uutta Testamenttia kehoitetaan tappamaan. Itse en ole nähnyt sellaista kohtaa missään siellä, päin vastoin käsketään auttamaan ja pitämään huolta lähimmäisistä, vai kiusasiko Jeesus ihmisiä heitä parantaessaan? Eikö VT.n Jumalan 10 käskyssäkin, 5.ssä käskyssä ole "älä tapa", joten anteeksi vaan, jos olet ymmärtänyt lukemasi väärin.

        Niin monta kuin on ihmisiä, on tulkitsijoita tulkitsemaan Jumalan sanaa väärin ja ateistit pyrkivät vääristelemään sanaa vielä parhaansa mukaan ja he tulevat siitä palkkansa saamaan aikanaan.

        Kyllä minustakin tuolla on sellaista koston jumalaa olemassa ja tappamisen halua, jos ei uskota ja palvota.
        Suomessa sodan aikana pappikin kuulemma kehotti tappamaan venäläiset, näin on kertonut isävainaa.
        Se on vähän miten kirjan sanoja tulkitaan ja käännetään vanhoista tarinoista, niissäkin on kuulemma selviä käännösvirheitä. Tehty ehkä tahallaankin, että sopii kuvioihin, jotka pappien päässä ovat olleet sitten sopivia.


      • Anonyymi
        Joulua viettävä kirjoitti:

        Monikultuuria vaan lisää, islamisteja, homoja, neeppereitä, rosvoja, kommunisteja, näin ne kansallisvaltiontappajaiset toimii!

        Te olette kansakunnanraiskureita ja maanpettureita, eikö sua hävetä kaveri lainkaan nuo sinun törkeät viestisi? Minä, miljoonien muiden samalla tavalla ajattelevien suomalaisten joukossa, olen TÄYSIN joulunvieton ja kaiken muun kristillisen perinteemme ja valtiollisten juhlapäiviemme puolella enkä ymmärrä lainkaan tätä jatkuvaa yhteiskunnallista itsekritiikkiä ja itsekriittisyyttä jota vasemmistoloiseliitti lietsoo täysiverisesti ja aggressiivisesti yhteiskuntamme ilmapiiriin.

        Joulu on liian kaupallinen. Joka paikasta tursuaa mainoksia


    • santa.claus

      kaikki kristityt ja ei-juutalaiset rakastavat joulua, eikä se nykyään ole uskonnollinen juhla.

      • Ei niin

        vaan se on nykyään kaupallinenjuhla.


      • yrtytyryr

        rakastaa joulua..heh..


    • "!#¤%&/()=?

      Kaikki, mistä itse en pidä, voi lopettaa.

      • Hei "#¤%&/()=?

        Ei ehkä ihan kaikkea...


      • KYffä
        Hei "#¤%&/()=? kirjoitti:

        Ei ehkä ihan kaikkea...

        Huomatkaa vain miten joulun ulkoisia tunnusmerkkejä ja perinteitä on ajettu jo vuosia alas.Myös tontut sekä pukit ja varsinkin porsaiden sihuetit on poistettu ikkunoista sekä julkisista rakennuksista.Myös perhelehdet ovat radikaalisti muuttuneet verrattuna vuosikymmenien takaisiin minkä eron parhaiten huomaa vanhoista resepteistä mitkä tallennettu lehtineen päivineen.Myös sympaattiset rekiajelut joulukirkkoon on myös jo poistettu kuvastosta kun taas joku voi loukkaantua.


    • 4+3

      Voithan sinä ap aina itse lopettaa joulun juhlimisen. Meidän perheessä se lähinnä tarkoittaa yhdessä oloa, kun muulloin harvoin perheeni saa kasaan töiden ja pitkien välimatkojen vuoksi. Kukaan ei pakota ketään juhlimaan joulua. En kuitenkaan ymmärrä, miksi sinua haittaa se, että muut juhlivat ko. tapahtumaa..

    • Jeesukseton

      Juhlikoon kuka vaan, mutta tarkoitin vain että joulua ei pitäisi juhlia arkipäivinä kun se perustuu valheeseen. Jos vaikka viikonloppun niinkuin Jussia nykyään niin se olisi fine.

      • PERSESUTIJOULUKUTI

        Niin niin ja työt kärsii vai, voi vittun jeesustelija.


      • tättä-tättä-tättä

        "...joulua ei pitäisi juhlia arkipäivinä kun se perustuu valheeseen..."

        Joo, aika typerältä kuulostaa jo, oliko muuta?


      • Immanuel

        Älä käännä selkääsi Jeesukselle, hän on ainut avain taivasten valtakuntaan täältä, sitä ei kannata kadottaa, Hän on suurinta, mitä meillä täällä on, enemmän kuin kaikki maalliset mahdit ja mammonat yhteensä, niitä ei täältä kukaan voi ottaa lähtiessään mukaansa.


      • etkö tiennyt???

        Niinhän se juhannuskin on kristillinen juhla ja sen vuoksi on kaupat kiinni lauantaisin juhannuspäivänä ja toimistot on perjantaisin juhannusaattona kiinni.


      • Priima
        Immanuel kirjoitti:

        Älä käännä selkääsi Jeesukselle, hän on ainut avain taivasten valtakuntaan täältä, sitä ei kannata kadottaa, Hän on suurinta, mitä meillä täällä on, enemmän kuin kaikki maalliset mahdit ja mammonat yhteensä, niitä ei täältä kukaan voi ottaa lähtiessään mukaansa.

        Hohhoijjaa, taas tätä.


      • Uskoton
        Immanuel kirjoitti:

        Älä käännä selkääsi Jeesukselle, hän on ainut avain taivasten valtakuntaan täältä, sitä ei kannata kadottaa, Hän on suurinta, mitä meillä täällä on, enemmän kuin kaikki maalliset mahdit ja mammonat yhteensä, niitä ei täältä kukaan voi ottaa lähtiessään mukaansa.

        Onko kyseessä Kim jong-il?


    • just just

      Tuota, joo. Pitäiskö ottaa selvää todellisesta joulusta, ennen kuin kommentoi ? Joulu oli alunperin pakanajuhla, ennen ristiretkiä.
      "Monet kansat ovat vanhoista ajoista viettäneet vuotuista juhlaa talvipäivänseisauksen aikoihin.[8] Muinaisten germaanien talvijuhla tunnetaan nykyisin sen englanninkielisellä nimityksellä yule. Kuukalenterin vuoksi yulen paikka vaihteli joulukuun alusta tammikuun alkuun. Kristinuskon leviämisen myötä yule yhdistettiin kristilliseen jouluun.[9][10] Muinaiset roomalaiset viettivät 17. ja 23. joulukuuta välisenä aikana keskitalven Saturnalia-juhlaa. Talvipäivänseisauksena 25. joulukuuta oli Sol Invictuksen eli Voittamattoman auringon päivä"

      • Mikäs siinä

        Niin, sinähän voit viettää tätä talvipäivänseisausjuhlaa sitten?


      • Astiat täynnä puuroo

        Etkö sinä usko niihinkään? Jo siis pakanat viettivät joulua, kuka mistäkin syystä. Nyt se pitäisi teidän mielestä lopettaa, vaikka se on vuosituhansien ajan ollut juhla keskitalven piemeydessä?
        Aihe on vaihdellut aikojen kuluessa, mutta ihminen kaipaa kevennystä arkeensa. Aikaisempina aikoina vielä enemmän kuin nyt, kun jokaisella on kuitenkin lakisääteinen loma.
        Kyllä juhliminen silti kaikille on hyväksi.

        Aika itsekästä vastustajilta Jos itse on saita, niin suokaa iloinen kulutusjuhla edes muille.


      • just just
        Astiat täynnä puuroo kirjoitti:

        Etkö sinä usko niihinkään? Jo siis pakanat viettivät joulua, kuka mistäkin syystä. Nyt se pitäisi teidän mielestä lopettaa, vaikka se on vuosituhansien ajan ollut juhla keskitalven piemeydessä?
        Aihe on vaihdellut aikojen kuluessa, mutta ihminen kaipaa kevennystä arkeensa. Aikaisempina aikoina vielä enemmän kuin nyt, kun jokaisella on kuitenkin lakisääteinen loma.
        Kyllä juhliminen silti kaikille on hyväksi.

        Aika itsekästä vastustajilta Jos itse on saita, niin suokaa iloinen kulutusjuhla edes muille.

        Kelle sääkin kommentoit ?Minulle vai kenelle ?


      • Jeesukseton

        Ei niin hirveästi kiinnosta, mutta vapahtajan syntymää sillä juhlitaan. Hei come oon aikuiset ihmiset, juhlikaa niin paljon joulua kuin haluatte, mutta kusetukseen tämä kaikki perustuu, todistakaa väitteeni vääräksi jos pystytte. Ja se kirja ei mielestäni kovin vedenpitävä todiste ole!


    • älä sit juhli,,,,,,???,mitäs siinä valitat,,anna niiten juhlia ketkä haluaavat,

    • 7 + 15

      ei ole joulu enää kristillinen juhla vaa iha oma juhlansa... miksi muka pitäs lopettaa.. ? ja mikä pakottaa teikäläistä juhlistaa joulua ? elä juhli jos ei kiinnosta eli turpa kiinni...

      • Jeesukseton

        Juhlikaa perkele niin paljon kuin haluatte, mutta arkipäiviä tuollaiseen diibadaabaan ei pitäisi tuhlata!!!


      • : DD
        Jeesukseton kirjoitti:

        Juhlikaa perkele niin paljon kuin haluatte, mutta arkipäiviä tuollaiseen diibadaabaan ei pitäisi tuhlata!!!

        Itsenäisyyspäiväkin osui tänä vuonna ikävästi tiistaille, lopetetaan senkin juhliminen :'(
        Ainiin ja vappu, sekin voi osua mihin päivän vaan. Vedetään vaan pois kalenterista.
        Uusivuosi, aijai. Pois vaan.

        Do you get the point?


      • Jeesukseton
        : DD kirjoitti:

        Itsenäisyyspäiväkin osui tänä vuonna ikävästi tiistaille, lopetetaan senkin juhliminen :'(
        Ainiin ja vappu, sekin voi osua mihin päivän vaan. Vedetään vaan pois kalenterista.
        Uusivuosi, aijai. Pois vaan.

        Do you get the point?

        Älä nyt itsenäisyyspäivää tähän sotke, sen edestä on taisteltu ja tehty oikeita urotöitä!


      • HEI "JEESUKSETON"
        Jeesukseton kirjoitti:

        Juhlikaa perkele niin paljon kuin haluatte, mutta arkipäiviä tuollaiseen diibadaabaan ei pitäisi tuhlata!!!

        Koko sinun elämäsi taitaa olla pelkkää diibadaabaa :)
        Sinähän voit kärvistellen tuhlata vaikka joka päivän jos niin on hyvä !
        Heippa ja Hyvää ja ihanaa Joulua kaikille joiden ei tarvitse murehtia muutamasta arkipäivästä koska nekin ovat ihania , mutta Joulua saa juhlia!


    • 1+1=?

      Miksi ihmeessä Suomi24 nostaa tämän tason aloituksia paraatipaikalle yläpalkkiin?

      • ...

        Koska suomi24 on ikävä kyllä samalla tasolla kuin aloittajan viesti :-(


      • roulette------------

        Nää nostetut aloitukset tulee ihan satunnaisesti. Ei siellä ketään töissä ole 24/7 nostoja tekemässä.


      • 13+14
        roulette------------ kirjoitti:

        Nää nostetut aloitukset tulee ihan satunnaisesti. Ei siellä ketään töissä ole 24/7 nostoja tekemässä.

        Ei ne voi satunnaisesti tulla, koska niiden esittelytekstissä kerrotaan osa aloitusviestin sisällöstä eri sanoin.


      • lopunajan voideltu

        Päivänpolttava, arkakin asia on hyvä ottaa esille eli nostaa kinkku/kissahän pöydälle.Tämähän on tulevaisuudessa historiaa tämä joulusekoilu.100 vuoden päästä ihmiset hymähtää moiselle myytille,joululle. : )


    • Joulupukki -

      Merry Christmas!

    • .

      Itse olen lopettanut joulun 10 vuotta sitten. Hyvin tässä mennään ilman sitäkin. Toivoisin vielä, että olisi joku markettikin, joka ei menisi mukaan jouluturhuuteen. Saisi ilman jouluhäiriöitä tehdä ostoksensa.

      Lopetin, koska joulu on kristillinen juhla, joka on kaapattu markkinavoimien toimesta. Jos haluan antaa lahjan tai hyvää mieltä jollekin, annan sen kun minua huvittaa, en tarvitse siihen mitään tiettyä päivää.

      • kilisee kilisee

        "Toivoisin vielä, että olisi joku markettikin, joka ei menisi mukaan jouluturhuuteen. Saisi ilman jouluhäiriöitä tehdä ostoksensa."

        Mulle riittäis ihan sekin, että ne joululaulut jätettäis kaupoissa soittamatta. Kaupassa ei oikeastaan ylipäätään tarvitsisi soittaa sitä taustamusiikkia.


      • pohjois-korea
        kilisee kilisee kirjoitti:

        "Toivoisin vielä, että olisi joku markettikin, joka ei menisi mukaan jouluturhuuteen. Saisi ilman jouluhäiriöitä tehdä ostoksensa."

        Mulle riittäis ihan sekin, että ne joululaulut jätettäis kaupoissa soittamatta. Kaupassa ei oikeastaan ylipäätään tarvitsisi soittaa sitä taustamusiikkia.

        onneksi kaupoissa käyminen ei ole vielä pakollista.
        ruokansa voi ostaa tai jättää ostamatta.


    • Lomaa kaipaava

      Haluatko sinä todella, että tuollaista yleisesti toivottua vapaa-aikaa töistä (vapaa-aika useimmille) ei saisi olla ollenkaan, jos se sattuisi osumaan keskelle viikkoa? Kyllä nykyisin rankan työnteon vastapainoksi useimmat näkevät joulu-vapaat myönteisinä olipa joulun peruste pohjimmiltaan totta tai ei. Palkallista vapaa-aikaa arvostetaan!

    • raamatun lukenut

      Ihmiset saavat tietysti itse päättää mitä viettävät, mutta mitään raamatullista perustettahan joululle ei ole. Raamatussa ei mainita koko joulua eikä edes kerrota koska Jeesus syntyi

      • Mikä mölö?

        Koko juhla perustuu vapahtajan syntymään, maa kutsuu!


      • Jeesukseton
        Mikä mölö? kirjoitti:

        Koko juhla perustuu vapahtajan syntymään, maa kutsuu!

        No mitäs tämä niin kutsuttu vapahtaja on vapahtanut? Miksei kukaan puhu kaverista joka tarinoiden mukaan teki samoja silmänkääntöjä n. Sata vuotta jeesuksen jälkeen.. Ei ihme että Jeesus ristille joutui , tuohon maailman aikaan ei tuollaisia silmänkääntäjiä hyvällä katseltu.


      • starofbetlehem
        Jeesukseton kirjoitti:

        No mitäs tämä niin kutsuttu vapahtaja on vapahtanut? Miksei kukaan puhu kaverista joka tarinoiden mukaan teki samoja silmänkääntöjä n. Sata vuotta jeesuksen jälkeen.. Ei ihme että Jeesus ristille joutui , tuohon maailman aikaan ei tuollaisia silmänkääntäjiä hyvällä katseltu.

        Oliko silläkin oma tähti joka osoitti missä synty? Kuoliko hänkin ristillä, jos kuoli, niin tuliko sillon 3 tunnin auringonpimennys ja maanjäristys perään? Tiede tukee näitä edm.seikkoja Kristuksen suhteen, Hän on Jumalan poika.


      • raamatun lukenut
        Mikä mölö? kirjoitti:

        Koko juhla perustuu vapahtajan syntymään, maa kutsuu!

        Niinpä...mutta raamatussa ei tosiaan mainita koska jeesus syntyi


      • Jeesukseton
        starofbetlehem kirjoitti:

        Oliko silläkin oma tähti joka osoitti missä synty? Kuoliko hänkin ristillä, jos kuoli, niin tuliko sillon 3 tunnin auringonpimennys ja maanjäristys perään? Tiede tukee näitä edm.seikkoja Kristuksen suhteen, Hän on Jumalan poika.

        tähtitieteilijät ovat todistaneet myöskin että Jeesuksen syntymäpäivänä betlehemin yllä ei tapahtunut mitään poikkeuksellista, eli ei tähdenlentoja yms.. Eräs amerikkalainen tähtimies sanoi osuvasti: en tiedä mitä ne tietäjät ovat seuranneet löytääkseen Jeesuksen luo, mutta minkäänlainen tähti se ei ollut. Ja samaan lauseeseen lisäsi, että tähteä on mahdoton seurata.


      • Uskotonta
        raamatun lukenut kirjoitti:

        Niinpä...mutta raamatussa ei tosiaan mainita koska jeesus syntyi

        Jokuhan sitäkin paskaa levittää että se synty aattona!


      • hahaha
        Mikä mölö? kirjoitti:

        Koko juhla perustuu vapahtajan syntymään, maa kutsuu!

        Tämä teidän "jeesuksenne" syntyi muuten keväällä/kesällä, joten oikeasti, koko juhla on yhtä suurta kusetusta.


      • tähdet kertovat?
        starofbetlehem kirjoitti:

        Oliko silläkin oma tähti joka osoitti missä synty? Kuoliko hänkin ristillä, jos kuoli, niin tuliko sillon 3 tunnin auringonpimennys ja maanjäristys perään? Tiede tukee näitä edm.seikkoja Kristuksen suhteen, Hän on Jumalan poika.

        Mielestäni uskoa saa, mihin haluaa,
        jos ei aiheuta uskonnollaan vahinkoa muille, mitä kristinusko ja islam ovat tehneet kautta vuosisatojen.


    • joululoves ! <3

      Oletko ajatellut sinä aloittaja, että jos sinä olisit viettämättä joulua? Ei sinun tarvitse muilta evätä joulun iloja...

      • julgubben

        sitä huolestuttaa se että miljonäärit eivät voi kääriä lisävoittoja kun talouselämä on pari päivää seisokissa.


    • Tämä selvä

      Mitä merkitystä sillä on jos "nyt eletään 2000-lukua", ja eikös tämä syntymä nimenomaisesti merkitse meille mitä lukua me eletään.

      Ja sinunko takia tulisi tämä kieltää? Ei se näin mene, eli jos ei sinulle kelpaa niin ole juhlimatta, mutta älä tule muilta vaatimaan mielivaltaisesti jotain näin hullunkurista sillä meillä kun on tässä maassa valtiolliset juhlapäivät, ainakin vielä on, joten sinulla ei ole siihen mitään sanomista. Pidit sinä siitä tai et.

      Tiedä sitten vasemmistoloiseliitistä, näistä kansakunnanraiskureista ja kansallisvaltion alasajajista kuinka lähitulevaisuudessa reagoivat tähän nousevaan itsekriittiseen Karl Marxin kehittämään sosiaaliteoriaan. Kai se kohta ajetaan kaikki traditio alas parin nössön ateistimössön ja maahanmuuttaja rosvon tähden. Näin se menee. Äänestän Timo Soinia tulevaksi presidentiksi, tämä selvä. Suomi on sammuva yhteiskunta joka tarvitsee todellista arvojohtajuutta, Timo Soini olisi tähän tehtävään valtionpäämiehenä sopiva. Tämä selvä nyt.

    • Suomessahan joulua on vietetty alunperin ihan muista syistä. Talvijuhla se muistaakseni alunperin oli. Muuten kaikki perinteet samanlaisia, miinus Jeesus-jutut pois. Joulupukkikin oli alunperin skandinaaveissa ihan pukki, siis se eläin, mutta käveli vaan kahdella jalalla (Katsokaa Rare Exports, siinä kerrotaan hieman vanhasta suomalaisesta jouluperinteestä).

      Itse olen ateisti, mutta vietän joulua mielelläni, en siksi, että juhlisin Jeesuksen syntymää, vaan siksi, että se on ihana ja tunnelmallinen juhla, kokoaa perheen yhteen. Kunnioitan vanhaa suomalaista jouluperinnettä, ns. pakanallista juhlaa. En siksi, että se on kaupallinen ja on pakko pakko pakko, en siksi, että Jeesus muka syntyi silloin, vaan siksi, että se on KAUNIS PERINNE, jos tietää, mistä se alunperin on tullut.

      • http://fi.wikipedia.org/wiki/Talvipäivänseisaus Pakanoiden valon juhla ollut jo ennenkuin oli keksitty sanaa kristus... Ja tuo Rare Exports viittaus ihan tosi mutta suomessa oli ennen Keripukki joka joulun aikaan kierteli.. jokainen voi sen sitten ihan itse katsoa


    • EVVK

      Turha kitistä, se on ihan jokaisen oma asia vietääkö joulua vai ei.

    • Piparieukko

      Joo, ei joulua ole mikään pakko juhlia! Itse olen täysin "uskomaton", mutta joulua vietän perinteiden vuoksi, siksi että PIDÄN siitä, ja toisaalta jouluruuat on hyviä, kun niitä syö vain kerran vuodessa. Itse asiassa, tein juuri lanttulaatikkoa toisen kerran elämässäni, ja hyväähän se on! Aivan samoin kuin mämmi on pääsiäisenä oikein hyvää, kun kerran viidessä vuodessa syön. Joulukuusen etsiminen taas on ihana perinne, joka joulu menee lunta kenkään, joku kiukuttelee jne., ja se löydetty kuusi on kiero muotopuoli vänkkyrä... Silti niin ihanaa ripustaa kuuseen perinnekoristeet, jotka kissat riipoo kohta alas. En tosiaan halua luopua joulunvietosta! Lahjavouhotuksesta ja stressihässäkästä sen sijaan olen luopunut jo aikaa sitten. Aikuiset eivät minulta lahjoja saa, ja lapsetkin vain muutaman lahjan.

    • häjyttuloo

      Raamattu on kokoelma vanhoja kirjoituksia eri aikakausilta, osa moneen kertaan väärin käännettyjä, osa lainausta paljon vanhemmista uskonnoista, osa ihan käypää faktaa eri aikakausien elämästä ja tapahtumista ja tavoista, mutta onko se uskontoa? Mitä se uskonto oikein on? Kykyä erottaa oikea väärästä, rakastaa lähimmäistä niinkuin itseään, olla uskollinen vähässä, antaa vähästään niinkuin leski roponsa. Onko uskonto sama kuin moraali, oikeudentaju, hyvät tahto? Miksi uskonto vaatii käymään sotia toisia vastaan, joilla on ihan yhtä kelvolliset oppinsa?

      Joulu on ikivanha juhla, talvipäivän seisaus. Muut suuret juhlat ovat kevätpäivän tasaus (pääsiäinen) kesäpäivän seisaus (juhannus) syyspäivän tasaus (kekri).
      Näitä seuraten kunnioittaa luonnon kiertoa, joka on ollut olemassa ennen ainuttakaan pyhimystä ja uskonsotaa.

      • Jeesukseton

        Mullekkin koulussa tuputetun bullshitin perusteella voin kyllä väittää vastaan.Pääsiäisenä ei ole kahta arkivapaata sen takia, että olisi kevätpäivän tasaus vaan tämän silmänkääntäjän kuoleman ja "ylösnousemuksen!


    • elämanarvot

      WTF!!! eikö joku idiootti osaa arvostaa myös "ilmaisia vapaapäiviä!" duunia saa paiskia ihan riittävästi muutenkin ja jos joku on työnarkomaani tai vastaava niin hajoo aamuhis

    • agsagasdgasdg

      Juutalainen siellä yritää ajaa vihaamaansa joulua alas, koska on onnellinen hänen heimonsa suorittamasta Jeesus-murhasta. Suomi24 taas rasistisena ja länsimaalaisen kulttuurin alasajoa edistävänä tiedotuskanavana valikoi tämäntyyppiset viha-avaukset etusivulleen.

      Todennäköisesti aloittaja on suomi24 työntekijä, koska olisi aika suuri vaivaa löytää tämänlainen neula neulajoukosta. Kertoo jotain Suomen median tilasta, kun sitä tällä tavalla käytetään.

      "Puolueeton" Yleisradiokin on aloittanut hyökkäyksensä Joulua vastaan ja raportoi viimeviikolla, että jopa 1% väestöstä ei vietä joulua laisinkaan ja oli jopa kaivanut jonkun satanistin uutislähetykseen tästä kertomaan. Tämä ei ole mikään uusi ilmiö, vaan juutalaismedia Yhdysvalloissa on harjoittanut tätä jo vuosia.

      Juutalaisten saavutukset ovat vähinkäänkin vaikuttavia. He ovat kriminalisoineet uskonnollisten symbolien käytön julkisilla paikoilla, siis länsimaalaisten uskon symbolit, eli ristin. Mutta mikäs se nököttää valkoisen talon pihalla?

      Valtava juutalaisuskon symboli, menorah.

      Pitäisi jokaisen länsimaalaisen alkaa vähän miettimään, että minkälaista puuhastelua (social engineering) nämä ihmiset medioiden takana harjoittavat. Jokainen on varmaan huomannut lisääntyneen propaganda mediassa joista suosituin, "monikulttuurisuus on rikkautta" on ainoastaan systemaattista harhaanjohtamista jolla saadaan kansa kaivamaan omaa hautaansa.

      Median tyyli kirjoittaa monikulttuurisuudesta täyttää propagandan kriteerit, koska se esittää asian vain yhdessä valossa, suodattaa kaikki negatiiviset asiat ja leimaa toisinajattelijat natseiksi, rasisteiksi ja muukalaisvihamielisiksi.

      Jokaisen pitäisi miettiä, että haluaako hän asua Kiinan ja Pohjois-Korean tyyppisessä ympäristössä missä kansaa manipuloidaan median avulla.

      • Mokutus jatkuu

        Tätä minäkin ajattelin! Illuminatipankiirit selvästi asialla. Koko perinteiden alasajo on illuminatieliitin sota kansallisvaltiota vastaan eli saastainen illueliitti pyrkii ajamaan kansallisen identiteetin pohjamutiin sosiaaliteoriallaan ajamalla ensinäkin kaikki perinteet ja perinteiset instituutiot alas, kyseenalaistamalla kaikki yhteiskunnalliset, eettiset, moraaliset lähtökohdat, normit ja periaatteet. Tämä on suoraan Frankfurtista!

        http://www.youtube.com/watch?v=d4v6CVcHUXY

        Tämä selvä nyt.


      • Jeesukseton

        Ev lut olin tai en tiedä olenko enää kun olen eronnut kirkosta jo 20v sitten.


    • PENIKKA10V

      nO PISTÄ MUNA PILLUUN AHH AHH T.10V PENTU JOKA KUULI SEKSISTÄ TÄNÄÄN

    • "Tiedemiehet eivät ole pystyneet todistamaan Jumalan olemassaoloa, tai sitä että Jumala on olemassa". Itse uskon Jumalaan, ja automaattisesti vietän joulua perheeni kanssa iloisilla mielin.

    • SDAFfgtrlkfgfgh

      Suurin surija joulun lopettamiselle on kapitalistit ja kauppatestit.

    • Hyvää joulua!

      Ei kysymys ole siitä minä ajankohtana Jeesus todellisuudessa syntyi. Ajankohdalla ei ole niinkään merkitystä, mutta syntymällä on!

      Kysymys on siitä, että kristityt haluavat muistaa HÄNTÄ, kuka sovitti koko mailman synnit ihmiskunnan puolesta. Jeesus syntyi myös SINUN tähtesi sovittaaksen myös SINUNKIN syntisi ristinpuulla lahjoittaakseen SINULLE iankakkisen elämän. Riittää vain, että otat sen ilmaiseksi vastaan. Parempaa lahjaa ei ihminen voi KOSKAAN saada...

      • Jeesukseton

        No huh huh mitä potaskaa. No kyllä se näköjään niin on, että kun se aivopesu aloitetaan jo lapsena niin siihen sitten valtaväestö uskoo sokeasti aikuisenakin. Uskovathan p- korealaisetkin, että heidän suuri johtajansa löi aikoinaan 11 hole in onea yms.. Ja sama meininki oli kristityillä aikanaan, jos et uskonut niin henki veks. P- koreassa joutuu vaan leirille jos ei usko johtajan "ihmetekoin", jotka kaikessa älyttömyydessään ovat silti käytännössä mahdollisia, toisin kuin meidän pikku ziisuksemme vetten päällä kävelyt, ynnä muut mahdottomuudet. Äläkä pliis väitä, että Jumalan pojalta tämä kaikki oli ihan oikeasti mahdollista...


      • näin vaan

        "Kysymys on siitä, että kristityt haluavat muistaa HÄNTÄ"

        Tuolla muistamisella ei ole kristillistä/raamatullista pohjaa. Oikeastaan Jeesus on asettanu meille yhden ainoan "juhlan", joka on hänen kuolemansa muistonviettohetki. Jeesus asetti sen itse sanoen "tehkää tämä MINUN MUISTOKSENI". Jeesus ei milloinkaan käskenyt juhlistaa syntymäänsä, vaan kuolemaansa! Siinä on vissi ero!


    • joulu on turhake

      Oon jo lopettanut ajat sitten. Uskon silti Jeesukseen. Hän vaan ei ole syntynyt jouluna. Joulu on markkinakeksintö.

      Osta, osta ja osta tai siivoa, siivoa ja siivoa!! Voi elämä!!

      Lause ihmisiltä kerran vuodessa... maassa rauha ja ihmisillä hyvä tahto... on niin kammottava.

      Perheeni ja sen muistamiset ei pakollisina päivinä toimii.

    • NäinSeVaanOnPISTE!

      ne "tutkimustulokset" ovat julkistaneet tiedemiehet jotka ovat niin ylpeytensä ja syntiensä sokaisemia että keksivät kaiken ETTEI VAIN tarvitisisi parannusta tehdä ja KUN VAAN saisi uinua synnin unessaan ja harrastaa GAY-seksiä,EA-seksiä ja pettää vaimojaan:( Monet ovat niin synteihinsä sidottuja että kiemurtelevat kaikin voimin ettei vaan tarvitsisi trehdä parannusta pahasta tiestään!!!!!! TEE PARANNUS VIELÄ KUN VOIT!!

      • Jeesukseton

        Ja sinä uskot asiaan jonka todistaa mikä?


      • n,n,n,
        Jeesukseton kirjoitti:

        Ja sinä uskot asiaan jonka todistaa mikä?

        Usko ei vaadi todisteita. Ymmärrätkö?


      • Priima

        Kannattaa säästää noi sekavat saarnat sinne kulttikokoukseen. Siellä todennäköisesti on joku, joka saa kiksejä noista epämääräsyyksistä sun kanssasi.


      • Priima
        n,n,n, kirjoitti:

        Usko ei vaadi todisteita. Ymmärrätkö?

        Mä ymmärrän, että usko ei vaadi todisteitä. Älä kuitenkaan odota, että sut otetaan tosissaan, kun sulla ei ole todisteita.

        Mä tunnen yhden ihmisen, joka tosissaan uskoo menninkäisiin. Ihan "normaali" yliopiston käynyt ihminen. En mä voi sanoa sille, että se on väärässä, sillä enhän mä pysty todistamaan olemassaolemattomaksi mitään. En Jeesusta, Jumalaa, menninkäisiä, mitään.

        Pystytkö sä todistamaan, ettei menninkäisiä ole?

        Jos haluat uskoa satuihin, niin feel free, onhan sulla siihen oikeus. Mut älä ihmettele, jos älykkäät ihmiset naureskelee sulle.


    • ei joulua enää meil

      joulu on menettänyt makunsa jo! kaikki on liian kaupallistettua! ihmiset juoksentelee kaupoissa kuin päättömät kanat!

    • ...

      Jos tämän maan perinteet ei kelpaa niin tervemenoa muualle asumaan kyllä telluksella pitäisi löytyä paikkoja jossa ei juhlita koskaan.

      • SKP vallassa

        Kun se kommunistirakkikoirille ei ole selvä tässä maassa. Muslimeita ja muita rosvoja, homoja ja muita ala-arvoisia saastoja vaan halajavat, mutta itseään kyllä kritisoivat. Ei mitään tolkkua!


      • Priima
        SKP vallassa kirjoitti:

        Kun se kommunistirakkikoirille ei ole selvä tässä maassa. Muslimeita ja muita rosvoja, homoja ja muita ala-arvoisia saastoja vaan halajavat, mutta itseään kyllä kritisoivat. Ei mitään tolkkua!

        Mä haluan antaa sulle joululahjaksi rakettimatkan kuuhun. Menolipun.


    • SDFSDFGHSDFG

      Nykyään joulu on perheen yhdessä vietettävä lähimmäisyyden juhla. Minulle se on ainut jolloin pääsen tapaamaan koko sukua.

    • ELV

      Onhan se vähän niin, että varsinkin yksinäiselle ihmiselle Joulu on raskasta. Lähdenkin jouluksi Egyptiin.

    • usko on helvetistä

      jouluahan voi viettää vaikket sokeesti edes usko!
      suurin huijaus on koko ihmiskunnalle noi eri uskonnot,
      onko ne olleet alkujaan iltasatuja vai mitä?
      kuten tiedämme me kauan eläneet että joukossa on kaikenlaisia ihmisiä,tosi herkkiä sitten on niitä joille voi myydä mitä tahansa,ja kun niitä sattuu olemaan isompi sakki yhdessä syntyy siitä uskonto ,kun nää kirjotukset tai tarinat on niin vanhoja että kukaan ei enään muista ketä ne on ekana kertonut,niin selityksenä on että Jumalahan se ne on meille tehnyt.
      tämä sotku on tapahtunut jo noin yli 2000-vuotta sitten,nyt nämä valehteliat ovat vannomassa jopa tohtoreiden avulla että totta on! uskoo ken uskoo.
      herkät uskoo ja siitä tulee lauma,se on oikeasti petolauma jota ei kukaan voi pysäyttää!
      onneksi nykyään on nämä kapitalistit osanneet muokata joulusta ihmisten juhlan jossa hoosiannat on taka alalla.
      en vain ymmärrä kuinka nykyäänkin vielä valtaapitävät yrittää jumallella,jotta kansa olisi kurissa,ja tekisi kuten he käskevät?
      meillä elää sisäinen ryssä kaikilla 60-80vuotiailla!se on vähän tasoittanut liikaa Jumala hehkua meillä.
      kuten on uutisista jo nähty että se taivas on karannut yhä kauemmas mitä tekniikka kehittyy ja kyllähän sitä jo tavallinen kulkia ymmärtää kun saa rauhassa ajatella,mitä mieltä koko usko-huijauksesta on.
      saarnamiehet on rosvoja!

      • fawefdw

        kuten on uutisista jo nähty että se taivas on karannut yhä kauemmas mitä tekniikka kehittyy ja kyllähän sitä jo tavallinen kulkia ymmärtää kun saa rauhassa ajatella,mitä mieltä koko usko-huijauksesta on.
        saarnamiehet on rosvoja! "

        Hyvää siunattua joulua sinullekkin, tarvitset sitä.


      • fawefdw kirjoitti:

        kuten on uutisista jo nähty että se taivas on karannut yhä kauemmas mitä tekniikka kehittyy ja kyllähän sitä jo tavallinen kulkia ymmärtää kun saa rauhassa ajatella,mitä mieltä koko usko-huijauksesta on.
        saarnamiehet on rosvoja! "

        Hyvää siunattua joulua sinullekkin, tarvitset sitä.

        En vain ole viemässä sinulta killinkiäkään, vaikka saarnamies olenkin, ja saarnaan
        lähinnä kirjallisesti.

        Ei usko ole huijausta, vaan Raamattu sanoo, että se on luja luottamus, ja ojentautuminen sen mukaan mikä ei näy.
        Tässä kohden meillä pitää tietysti olla tuollainen usko Jeesukseen, ja siihen mitä
        hän on sanonut. Ja tutustuminen Jeesuksen sanoihin käy, kun alkaa lukea
        Raamattua Matteuksen evankeliumista lähtien.

        Ja Jeesushan on meidän sijaiskärsijä, joka kärsi ristillä rangaistuksen, joka olisi
        kuulunut ihmisille. Mutta tuo Jeesus pitää ottaa uskossa vastaan omaksi Vapahtajaksi; ja jos noin ei tee, joutuu viettämään ikuisuuden tulihelvetissä
        rangaistuna kaikista pahoista teoista, joita on elämänsä aikana tehnyt.

        Eli ei Jeesus turhaan kärsinyt ja kuollut, vaan siksi, että joka vain uskoo häneen
        ja tottelee häntä, pääsee lopulta viettämään ikuisuuden onnessa. Mitään muuta
        mahdollisuutta ikuiseen onneen ei ole kuin uskoa Jeesukseen ja totella häntä.


      • Jeesukseton
        otonotto kirjoitti:

        En vain ole viemässä sinulta killinkiäkään, vaikka saarnamies olenkin, ja saarnaan
        lähinnä kirjallisesti.

        Ei usko ole huijausta, vaan Raamattu sanoo, että se on luja luottamus, ja ojentautuminen sen mukaan mikä ei näy.
        Tässä kohden meillä pitää tietysti olla tuollainen usko Jeesukseen, ja siihen mitä
        hän on sanonut. Ja tutustuminen Jeesuksen sanoihin käy, kun alkaa lukea
        Raamattua Matteuksen evankeliumista lähtien.

        Ja Jeesushan on meidän sijaiskärsijä, joka kärsi ristillä rangaistuksen, joka olisi
        kuulunut ihmisille. Mutta tuo Jeesus pitää ottaa uskossa vastaan omaksi Vapahtajaksi; ja jos noin ei tee, joutuu viettämään ikuisuuden tulihelvetissä
        rangaistuna kaikista pahoista teoista, joita on elämänsä aikana tehnyt.

        Eli ei Jeesus turhaan kärsinyt ja kuollut, vaan siksi, että joka vain uskoo häneen
        ja tottelee häntä, pääsee lopulta viettämään ikuisuuden onnessa. Mitään muuta
        mahdollisuutta ikuiseen onneen ei ole kuin uskoa Jeesukseen ja totella häntä.

        Nyt on kyllä vaikee valinta kun Jeesus lupaa sitä ja muhammed tätä.. Ja sitten me ei uskovat, helvetin tulissa kärsivät. Ei voi edelleenkään kuin ihmetellä mikä muuten niin fiksujen ihmisten mielessä klikkaa, kun paasaavat, että jos et tee niinkuin Jeesus sanoo, niin kuoleman jälkeen sielusi joutuu helvettiin kärventymään! Hei haloo!


      • Jeesukseton kirjoitti:

        Nyt on kyllä vaikee valinta kun Jeesus lupaa sitä ja muhammed tätä.. Ja sitten me ei uskovat, helvetin tulissa kärsivät. Ei voi edelleenkään kuin ihmetellä mikä muuten niin fiksujen ihmisten mielessä klikkaa, kun paasaavat, että jos et tee niinkuin Jeesus sanoo, niin kuoleman jälkeen sielusi joutuu helvettiin kärventymään! Hei haloo!

        Muhamedin voi jättää sikseen, hän ei noussut kuolleista, niinkuin vastaavasti
        Jeesus teki ja voitti pahan ja kuoleman.
        Eniten Raamatussa helvetistä varoittaa Jeesus; hän kertoo rikkaasta miehestä, joka eli suruttomasti, eli Jumalan tahdon vastaisesti; ja oli köyhä Lasarus, jonka
        paiseita koiratkin nuolivat.

        Ja tapahtui niin, että molemmat kuolivat; ja Jeesus sanoo, että Lasarus pääsi
        Aabrahamin helmaan, mutta rikas sanoi, että isä Aabraham! Lähetä Lasarus
        sormen päässä pisara vettä kostuttamaan kieltäni, sillä minulla on kova tuska
        tässä liekissä.

        Jeesus oli Jumalaihminen, eli yhtä aikaa Jumala ja ihminen; ja hänen sanansa
        kyllä kestävät koettelemisen; kaikki hänen lupauksensa on totta.

        Ja Jeesuksen sanojen opiskelu on viisasta aloittaa Uudesta Testamentista, ja
        takaan, että jos vilpittömästi lukee Raamattua, löytää vastauksen moneen
        ihmisen visaiseen kysymykseen.


      • Jeesukseton
        otonotto kirjoitti:

        Muhamedin voi jättää sikseen, hän ei noussut kuolleista, niinkuin vastaavasti
        Jeesus teki ja voitti pahan ja kuoleman.
        Eniten Raamatussa helvetistä varoittaa Jeesus; hän kertoo rikkaasta miehestä, joka eli suruttomasti, eli Jumalan tahdon vastaisesti; ja oli köyhä Lasarus, jonka
        paiseita koiratkin nuolivat.

        Ja tapahtui niin, että molemmat kuolivat; ja Jeesus sanoo, että Lasarus pääsi
        Aabrahamin helmaan, mutta rikas sanoi, että isä Aabraham! Lähetä Lasarus
        sormen päässä pisara vettä kostuttamaan kieltäni, sillä minulla on kova tuska
        tässä liekissä.

        Jeesus oli Jumalaihminen, eli yhtä aikaa Jumala ja ihminen; ja hänen sanansa
        kyllä kestävät koettelemisen; kaikki hänen lupauksensa on totta.

        Ja Jeesuksen sanojen opiskelu on viisasta aloittaa Uudesta Testamentista, ja
        takaan, että jos vilpittömästi lukee Raamattua, löytää vastauksen moneen
        ihmisen visaiseen kysymykseen.

        Hyvä tavaton mitä jargonia tuokin teksti on. Hyvää päivää...


    • Joulunviettäjä

      Sanoit ettie raamattu ole totta. Ei kai tässä ihmisjärjen rajallisuudella voikaan asioita ymmärtää. Kysehän on uskosta. Siitä mihin itse kukin haluaa uskoa.

      Onhan meillä ihmisillä paljonkin asioita, joita ei voi ihmisen tämän hetkisellä tiedolla ja ymmärryksellä käsittää. Jo historia on sen osoittanut, että ensin luullaan, uskotaan ja sitten jos kyetään, niin asia todistetaan. Vrt. esim. luultiin, että maa on kaiken keskipiste, kunnes tiede osoitti maan olevan vain yksi kiertolainen muiden joukossa.

      Entäpä, jos meidän järkemme ei riitä selittämään raamattua ja sen tapahtumia. Ja ota huomioon, että sen ovat ihmiset, sen ajan aika oppimattomat miehet kertoneet ja ihmiset ovat sitä myöhemmin muokanneet.
      Länsimainen sivilisaatio ja oikeuskäsitys pohjautuu hyvin pitkälle kristinuskosta lähteneisiin moraali- ja oikeuskäsityksiin.

      Kaikesta huolimatta hyvää 'pakkojoulua' sinulle Jeesukseton.
      Voithan aina joulunpyhien ajaksi pyytää työnantajaltasi töitä tai vaikka mennä vapaaehtoistöihin esim. auttamaan vanhuksia vanhainkoteihin. Siellä sinun työpanostasi arvostettaisiin:)

      • äpläröö

        En allekirjoita ihmisen rajallisuutta noin, en usko että meidän käsityksen yli menevää on olemassa. Aika kumma juttu, että näinkin paljon meidän aivot pystyy tuottamaan. Vaikea se on tajuta, että tässä tosiaan on kaikki ja antaa sen olla.
        Uskonnoilla on se hyvä puoli, että meidän väkivaltaisuutta ja kaoottista elämää johtaa jokin eettinen ja hyvään pyrkivä "voima". En usko muuten minkään yliolennon olemassaoloon mutta se tekee hyvää niille, jotka sellaista tarvitsevat.

        Ja no ei vanhainkoteihin ihan noin vaan mennä, muuten hyvä ajatus sinänsä.


      • Priima
        äpläröö kirjoitti:

        En allekirjoita ihmisen rajallisuutta noin, en usko että meidän käsityksen yli menevää on olemassa. Aika kumma juttu, että näinkin paljon meidän aivot pystyy tuottamaan. Vaikea se on tajuta, että tässä tosiaan on kaikki ja antaa sen olla.
        Uskonnoilla on se hyvä puoli, että meidän väkivaltaisuutta ja kaoottista elämää johtaa jokin eettinen ja hyvään pyrkivä "voima". En usko muuten minkään yliolennon olemassaoloon mutta se tekee hyvää niille, jotka sellaista tarvitsevat.

        Ja no ei vanhainkoteihin ihan noin vaan mennä, muuten hyvä ajatus sinänsä.

        Voi herramajee! Ihan totta kansalaiset. "Joulunviettäjä" Ei kaikki se, mikä olisi ehkä kivaa, ole välttämättä totta. Ei se, että susta ois hauska ajatella, että olisi joku isä jumala huolehtimassa meistä, tee siitä millään tavalla todennäköistä.

        Viittaat tossa uskonnon puolustuspuheessasi tieteen saavutuksiin, joilla muun muassa todistettiin että Maa on pyöreä. On totta, että se oli upea oivallus. Harmi vain, että uskonnolliset piirit tuolloin, aivan kuten tänäkin päivänä, pyrkivät sabotoimaan nämä tieteelliset edistysaskeleet, koska fiksuimmat teistit tajusivat, että Jumalalle jää tässä aika vähän elintilaa, kun tieteelliset totuudet alkavat syrjäyttää taikauskon askel askeleelta.

        Aiemmin muun muassa sääilmiöt, kuten vaikkapa ukkonen, joka koettiin pelottavana, selitettiin jumalten vihalla tms.
        Nyt kun tietämys on lisääntynyt, ymmärrämme, miten myrskypilvet syntyvät. Mitään jumalaista ei ole taustalla. Yhtä lailla on todennäköistä, että ne asiat, mitä emme tarkalleen tiedä esimerkiksi maailmankaikkeuden synnystä, on lopulta kuitenkin selitettävissä jotenkin järjellisesti. Näin on käynyt Aivan Kaiken Muunkin kanssa, mitä ihminen vain on lähtenyt tutkimaan.

        On tieteen halventamista pitää taikauskoa yllä yhä tänä päivänä.

        Emme voi todistaa, ettei Jumalaa ole, kuten emme voi todistaa sitäkään, etteikö metsässä oikeasti asuisi menninkäisiä.

        Hölmö on se, joka siihen haluaa uskoa.

        "äpläröö", jospa uskonnot johtaisivatkin rauhaan, mutta ikävä kyllä näin ei ole. Näet uutisissa joka päivä todisteet tästä.


    • Vapaus juhlia

      Joulua saa viettää tai olla viettämättä, sitäpaitsi se on alunperin pakanallinen talvipäivän seisauksen juhla, kristinusko ja jeesukset ympättiin mukaan paljon myöhemmin...
      Itse en juhli joulua mitenkään, kun ei ole pikkulapsia lähipiirissä. Ylimääräinen vapaapäivä on tietysti positiivista.
      Jokainen tavallaan...

    • Lähimmäisesi

      Olisi sinun kannaltasi kamalaa jos silmäsi aukenesi vasta kun olet kuollut., silloin on myöhäistä enään alkaa uskovaiseksi. Jos vasta kuoleman jälkeen huomaat ,että kaikki olikin totta, olisi se sinulle shokki kun et enään mahda asialle mitään. Siis hyvä lähimmäinen toivotan sinulle hyvää Jeesuksen syntymäpäivää!

      • ..ttuun koko uskonto

        Ryssän pelkoa oli ja on näköjään jonkin sortin Jeesuksen pelkoakin. Se on itse asiassa aika sairasta. Varsinkin kun vanhusten taloissa uskovat pelottelevat helvetillä. Isoäitini ei eläessään ollut uskovainen, mutta viimeiset vuodet pelkäsi että joutuu helvettiin, koska ei ole kuunnellut herran sanaa. Vittu sairasta sanon minä!!!


    • Taukoilija väsynyt

      Se nyt on ihan sama minkä takia otetaan lomaa keskellä pimeintä aikaa.
      Jos tästä on jotain kritisoitava, niin kai se on tämä markkinahumu. Se tosin perustuu uskonnolliseen taustaan.
      Kyllä aika monessa maassa uskonnosta riippumatta näihin aikoihin vuodesta pidetään tauko työssä.
      Sitä vähän kritisoin, että Joulu olisi muka koko maailman juhla. Arviolta noin neljännes,enintään kolmannes maailman väestöstä juhlii Joulua Joulun nimikkeellä. Eri uskontokunnilla ja pakanilla on omat nimikkeensä.
      Mene sinä vaan töihin, ei se haittaa. Jos et tarvitse taukoa, niin älä pidä.

    • ascde

      Mikä sen parempaa kuin joulu perheen parissa. Ihana rauhallinen joulupäivä, kun ei tarvitse tehdä mitään jos ei halua, ruuat on kaapissa valmiina jne. Ensi jouluna osuu vielä aatto maanantaille ja se tietää lisää lepopäiviä töistä. Joulua ei ole pakko viettää - kauppoja on auki - samoin ravintoloita, jokainen tekee niin kuin parhaaksi näkee..

      • Turpa kiinni ateisti

        Joo, mutta turha tulla parin ateistimössön rienaamaan ja rääpimään valtiollisten juhlapäivien poistoa tämän naurettavan ja ala-arvoisen ateistivähemmistön tähden. Jos ei kelpaa niin älä tule muille siitä rienaamaan ja vinkuilemaan.


    • Minä vietän joulua Jeesuksen syntymäjuhlana...
      toki lapsen lapset saavat lahjoja joita odottavat mutta kaupalliseen jouluun en ota osaa...

      • äpläröö

        Joo-o. Jeesus oli joidenkin tieteentekijöiden mukaan oikeasti olemassa joskus kauan sitten. Mikäs siinä, senkun juhlit. Kaupallinen joulu on silti ihan yhtä hyvä ja todellisempikin kenties. ;)


    • tilastomaann

      Joulu on ryyppäämisen, ylensyönnin, velkaantumisen ja rähinöinnin aikaa. Ei muuta. Tilastot kertovat totuuden.

      • kua&unicef

        Väitän, että myös parhaimpia hyväntekäväisyyskeräysten aikoja. Joulu on antamisen juhlaa!


    • ZTT

      Joopa joo että ihmiset juhlii joulua ostamalla kaikki paikat täyteen jotain kiinalaista muovista jaskaa ja lahjoittelemalla sitä toisilleen. Halleluja!!!

    • jiikopoiloi

      Mitä sitä joulun perumista täällä kannattaa vinkua. Jos ei tahdo viettää joulua niin sillä hyvä.
      Ihan samalla perusteella voisi ruikuttaa että konsertit, rock tapahtumat, elokuvat, netit, kännykät jne. jne. ovat turhia, ja niitä ei tarvita.
      Se joka ei niitä tarvi, ei mene konserttiin eikä osta kännykkää tai tiesikkaa.
      Eikä siitä tehdä haloo juttua nettiin.
      Hyvää Joulua!

    • äpläröö

      Älä nyt ole niin kyyninen. Ihmiset tarvitsevat jonkun syyn juhlimiseen, olkoon nyt vaikka tuo jeesustelu tai joulupukkitaru. Ei meillä ilon aiheita ole liikaa, siis juhlittakoon ja tehtäköön kaikkea mitä sinä pidät turhana. Koetetaan tuottaa joulumieltä toisillemme ja annetaan sopiva määrä mukavia lahjoja. Vietetään kerrankin kiireetöntä pitkää pyhää yhdessä, nautitaan olostamme kukin tyylillämme eikä siitä pidä tuntea huonoa omatuntoa. Oli vaikka syy se oikea jeesus tai mikä hyvänsä, on se kumminkin vain "muistelua" ;) . Jos sinä faktojen mukaan haluat elää, niin oikein "synkkää ikävää kylmää pimeää ja surullista joulua" (Leevi & The Leavingsin sanoin) sinne. :)
      Uskonto on sitten toinen asia.. mutta joulu nyt on spesiaali, eikä kovin uskonnollinen juhla ainakaan enää kun suloiset markkinavoimat jylläävät..

    • VEA

      Uskovaiset juhlivat joulua "Jeesuksen" takia, mutta minä itse, ystävät ja lähi suku juhlitaan joulua joulun vuoksi! Siihen ei ole syytä !!!

    • pliplop.

      voi voi, eikö pukki tuonu uutta barbia? pyydäpä isältäs lohduksi munaa pyllyyn. apina.

    • AM X

      Toivottavasti joku ampu sua päähän, no ei saa toivoa mutta en kyl itkisi sun takia, homo!

      • Priima

        Miksi käytät sanaa homo, ikään kuin se olisi haukkumasana?


    • Joulu on vain...

      ...pakanallisen juhlan korvike. En ole joulun juhlija lainkaan, en perusta koko kaupallisesta touhusta, silti on mukava RAUHOITTUA vuoden pimeimpään aikaan ja ottaa rennosti muutama viikko (Tuomaasta Nuutin päivään). Minulle riittäisi joku entisaikojen joulu/pakanajuhla ilman hirveää kaupallista hössötystä, riittää kun on kämppä siivottu, lämmintä sisällä ja tönkkösuolatut muikut perunan ja lanttulaatikon kera, riisipuuro ja väskynäsoppa. Siisti joulukuusi nurkassa muutamin olkikoristein. Oikeasta kuusesta tulee mukava tuoksu pirttiin.

      Tämä on illuusio lapsuudestani, tätä "Linkola-joulua" vietettiin lapsuuden perheessäni ilman stressiä. Jeesuksella ei ollut mitään tekemistä meidän joulumme kanssa, ei joulukirkkoa, ei jouluevankeljumia (ellei itse kunkin lahjaksi saatua toivekirjaa sellaisena pidetä, isälleni Kalle Päätalon kirja, äidille joku novellikokoelma, siskolle nuorisokirja ja minulle Alistar McGleanin kirja). Jos lahjoja ostettiin, niitä oli vain yksi taikka kaksi kullekin ja nekin vähät ajatuksella, turhaa ei ostettu taikka hankittu. Sisareni kanssa muistelemme kaiholla noita lapsuuden jouluja.

      Nykyisin perheessäni vaimoni haluaa viettää lapsuutensa joulua kaupallisineen krääsineen ja koko ruokakaupan tyhjentäen, kaikki pitää syödä kerralla, koko suvulle lahjoja velaksi, osamaksulla, luottokortilla, pakko ostaa nyt tässä ja heti, suuri kinkku jne. Yritän joka vuosi esittää, ettei ole pakko höösätä joulun vuoksi, meillä on kaikkea jo tarpeeksi. Hänen mielestään lapsien kuuluu oppia joulun viettoa. Minusta tämä joulun vietto on kaukana joulun vietosta, en nauti siitä pätkääkään, verenpaineeni kohoaa vuosi vuodelta ja tunnen helpotusta joulun mentyä ohitse, vaikka pitäisi olla päin vastoin.

    • tätä taas riittäääää

      Itse olet höppänä jos luulet ihmisten sellaisiin raamatun tarinoihin uskovan ja siksi joulua haluavan viettää.
      Joulu nyt vaan on kulttuuritraditioihimme kuuluva aika kaikkine krääsineen ja juuri sellaisena sitä halutaankin viettää, eihän siinä muuten mitään olisi. Joulu osuu vielä juuri meidän tähän kaikkein pimeimpään aikaamme, ja se on hyvä kun näitä jouluvaloja harrastetaan, muuten kävisi vielä pidemmäksi tämä synkkä pimeä aika.

    • mummeli

      Otavan suuri ensyklopedia kertoo: ”Roomassa vietettiin keisari Aurelianuksen (hallitsi 270–275) toimesta joulukuun 25. päivää aurinkojumalan syntymäjuhlana (dies natalis Solis invicti). – – Päivämäärä johtui siitä, että juliaanisen kalenterin käyttöön oton aikoihin talvipäivän seisaus sattui 25. päivän kohdalle. Kristillinen kirkko menetteli juhlan suhteen samalla tavoin kuin monesti muulloinkin; se ei ryhtynyt taistelemaan sen suosiota vastaan, vaan omaksui sen ja siirsi sille kristillisen sisällön.” (1977, 3. osa, s. 2404.)
      Spectrum-tietosanakirja mainitsee: ”Kristuksen syntymäjuhla joulu sijoitettiin n. 350-luvulla joulukuun 25. päiväksi. Kirkko omaksui näin Rooman valtakunnassa vietetyn auringonjumalan syntymäpäivän ja antoi sille kristillisen sisällön.” (1981, 13. osa, s. 411.)
      Suomen evankelis-luterilaisen kirkon Katekismus ja tietolipas myöntää: ”Vuonna 354 – – Rooman paavi Liberius määräsi joulukuun 25. päivän Jeesuksen syntymäjuhlaksi. Sitä päivää oli aikaisemmin vietetty pakanallisena ’voittamattoman auringonjumalan syntymäpäivänä’.” (1972, s. 128.)

    • Vikinää...

      Taas ne mössöt itkee siellä, mitä vielä?

    • Huoh,huoh

      Et siis soisi keskitalvella muutamaa erilaista päivää pimeään arkeen?
      Millaiset stahanovilainen oikein olet?
      Mikä sen puoleen estää sinua elämästä raatavaa arkea muiden hötkyilystä välittämättä, niinhän varmasti tekevät jehovan todistajat, islaminuskoiset, hindut jne. joille joulu on aivan vieras asia.

      Juhannuksen vietto on myös tuomittava, koska siihenkin liittyy paljon erilaisia uskomuksia, suorastaan enemmänkin kuin jouluun, koska ainakin Suomessa juhannuksen juhlimisessa on pakanuudesn ajalta periytyviä tapoja ja tottumuksia, juhannuskokosta lähtien. Silloinkin on yksi vapaapäivä, joka on työn tuottavuudesta pois!

      On muitakin typeriä juhlan aiheita, mm. Vappu, joka on peräisin kommunistisen ajan tavoista. Onhan sekin täysin perusteeton juhla, sillä onhan herranjestas politiikka todistanut jo kymmeniä kertoja kommunismin periaatteet vääriksi, mutta aina vaan työtätekevien valtaa juhlitaan. Sekin on pois työn tuottavuudesta näinä ankarina taantuman aikoina.

      Minä olen ihminen, jonka pitää saada todisteita asioista, ja sen vuoksi minulle on todistettava tarkalleen, mitä etua on jatkuvassa työnteossa ilman vapaapäiviä ja yhteisiä juhlatilaisuuksia.

      Jokainen voi viettää Suomessa vapaa-aikansa haluamallaan tavalla, sillä elämme maassa, missä ei joudu ojennuslaitokseen, jos on eri mieltä valtaväestön kanssa.
      Tämä koskee myös sinua.

      • Jeesukseton

        Olen tässä jo muutamaan kertaan yrittänyt sanoa, että ei mua pätkääkään haittaa jos joku joulua haluaa juhlia, niin juhlikoon, mutta se pitäisi ajoittaa viikonloppuun niinkuin jussinin nykyään. Että jos se nyt menisi jakeluun, että ei kiinnosta toisten juhlimiset pätkääkään!


    • PERSKELES-------

      JA PASKAT YKSINÄISTEN JUOPPOJEN HORINAA ETTÄ JOULU PITÄS LOPETTAA! SEHÄN ON PARAS AIKA VUODESTA VOI VIETTÄÄ AIKAA PERHEEN JA SUKULAISTEN KANSSA JA MIKÄS SEN MUKAVAMPAA KU KAULAILLA OMAN KULLAN KANS SOHVALLA TAKKATULTA KATSELLESSA JOULUN AIKOIHIN!!! SEMMONEN KOMMUNISTI JUOPPO ATEISTI JOKA KEHTAA TUOMMOSTA EES EHOTTAA PITÄS POLTTAA ROVIOLLA...

    • Tyttö 10v

      VOI hyvänen aika! Mä uskon Jumalaan. Joulu on ihana juhla Jumala on pelastanut mutkin monta kertaa T. 10 v Tyttö

    • Tyttö 10 v

      Nyt piä suus kiinni! ei ikinä saa Joulua saa perua sä et voi viedä niiltä jotka haluaa viettää joulua ja uskoa Jumalaan vapahtajaan!

      • Ateisti12

        shokki yllätys sulle pentu! jumala ei ole eikä ole koskaan ollutkaan.
        olen joulun, en jeesustelun kannalla


      • Priima
        Ateisti12 kirjoitti:

        shokki yllätys sulle pentu! jumala ei ole eikä ole koskaan ollutkaan.
        olen joulun, en jeesustelun kannalla

        Oletpa aika alkeellinen, jos puhut lapselle noin. Kukakohan se pentu on?

        Lapsi on aina altis vanhempiensa maailmankatsomukselle eikä ole syypää siihen, jos uskoo hänelle syötettyihin satuihin.


    • Niin mutta....

      Eihän Joulua vietetä pelkästään (ainekaan meillä) kristuksen syntymän takia. On niitä muutamia erittäin päteviä syitä viettää Joulua kuin kristinusko. Rauha, yhdessä olo ja pieni hetki irti arjesta on meillä tärkeätä. Ja kyllähän se nyt vain on niin että Joulu työllistää enemmän kuin tekee taloudelle hallaa. Tästä aiheesta voisi kirjoittaaa kirjan ja varmaan joku jo sen on tehnytkin. Niin ja onhan Joulu toki "kaupallinen" juhla mutta ennen oli asiat toisin... Uskon että viestin aloittaja löytää itsensä jostain näistä vaihtoehdoista: Masentunut, työnarkomaani, perheetön, sosiaalisesti rajoittunut tai etnisiltä arvoiltaan erillainen. Mutta joka tapauksessa annetaan, jooko ihmisten viettää Joulunsa, eikä peruta sitä. Vietä sinäkin hyvät viikonloput! (kun Joulua tuskin voi toivottaa). Niin ja hyvää Joulua kaikille!!!

    • Oravanpyörässä

      Minäkin täman tiedän ja vietän joulua,en vaan ole päässyt irti tästä hullunmyllystä

    • siltikin´+8079874eyt

      Se on juurikin ihanaa että on kolmen vuorokauden pysähdys, on se syystä tai toisesta. On aivan ihanaa, että kerran vuodessa on talvella juhla, jokainen saa valita viettääkö vai ei ja mihin sen perustaa, mutta on ihan tervetta että on muutama pyhäpäivä, kun ei kertakaikkiaan pääse kauppaan, paikat on vaan kiinni ja hiljaa, on kivaa joulumusiikkia ja saa vaan olla, syödä ja relata. Mitään asioita ei hoideta eikä voikaan hoitaa! Joulu on varsin ihanaa aikaa, siinä voi rentoutua. Ja nyt aletkin alkaa ennen, sain ihanasti itselleni toppatakin, hyvälaatuisen vielä, kun semmoisen tarvitsin, halvalla. Aivan mahtavaa!

      Olen ostanut ruokia pakkaseen ja joulu on siis jo taattu, saan myös syödä suklaata koko joulukuun täysin vapaasti, ja jouluviikonlopuksi vuokraan pari videota, ja juon ihanaa viiniä. Käyn lenkillä ja joulusaunassa. Sytytän kynttilät läheisille ja tervehdin maailmaa. Se on mahtavaa. En osta lahjoja, en mitään mitä en tarvitse, lähetän tervehdykset mailitse, kun postimaksut on niin kovin kalliit. Muistan siis kuitenkin jotenkin kaikkia ketä muistan muistaa. Monet tykkäävät perhejoulusta, itselläni perheestä on onnellisia muistoja vain aivan pienenä, niin pienenä etten itseasiassa muista mitään. Mutta varmasti onnellinen perhe olisikin kiva jouluna. Pelata pelejä, jutella, hengailla, katsella elokuvia, käydä ulkona pelaamassa jotain... Tai mitä nyt vaan. Monethan lähtee aurinkolomallekin! Olen viettänyt yhden joulun niinkin, se oli ihanaa!

      Jeesus-tarina on hieno, se kertoo ihmisestä, ihmisen luonteesta joka tapauksessa. Ei sillä ole merkitystä että pitääkö raamatussa kaiken olla totta. Ei saduissakaan ole ja silti niissä on totuutta ja opetusta, ei aina mutta usein. Jeesuksen tarina on hieno tarina siitä, miten käy kun käy vastustamaan rahaa, materiaa ja valtaa, miten ystävät pettävät ja kieltävät kun on oma nahka vaarassa. Se on hieno tarina heikkojen puolustamisesta, rohkeudesta ja taistelusta, mikä on käytävä vaikka tietää lopputuloksen ja pelottaa. Jeesuksen tarina opettaa senkin, miksi joskus uskonsa puolesta kannattaa kuolla: on parempi kuolla uskoen oikeaan, kun olla pyrkyri-sika joka kuolee sisäisesti omaan mätäänsä. Olethan sinä näitä elokuviakin nähnyt, monesti ihaillut ja et täällä kiroa, että ne pitäisi lopettaa? Ei haittaa montakaan ihmistä niiden todenperäisyys ollenkaan, riittää että ne ovat riittävän lähellä totuutta. Joten oli Jeesus totta tai ei, tarina on todella koskettava ja hieno.

      Oletkin hieman tyhmä tässä todiste-asiassa. Et ajattele kovinkaan syvällisesti tuotakaan asiaa, kun vaan haluat konkreatiaa. Mutta unohdat samassa meuhossasi, että tiede on väittänyt yhtä ja toista, - vain todistaakseen lopulta että on väärässä. Siis on paljon, ja lukemattomia asioita, mitä tiede on väittänyt, ettei voi olla, koska ei ole todisteita, vain hankkiakseen ne itse. Siis asioita ON ollut, mille ei ole todisteita, näkyvyyttä ei ole tiedetty. Tiedemiehet ovat siis todistaneet kymmeniä ja itseasiassa satoja omia kertomuksiaan vääriksi: ovatko he siis oikeassa missään vai pelkkää huuhaata?

      No, mutta jouluhan sinulle on se juhla, minkä siitä teet. Muitten puolesta sinä et saa sen enempää valita, kun hekään sinun. Talous siis voidaan pysäyttää kyllä, ei se siitä minnekään katoa ja tuskinpa sinunkaan "bisneksesi" siitä minnekään katoavat. Jos ymmärtäisit talouden pysähdyksestä mitään, olisit joulusta onnellinen, sillä nimenomaan joulu elävöittää taloutta pariksi kuukaudeksi reilusti kolmen päivän edestä.
      Raamattua taas sinun ei ole pakko lukea ja voit tehdä joulustasi vaikka ihan tavallisen viikonlopun, vaikka lenkkeillä, syödä jauhelihakastiketta ja perunoita, ja vaikka rempata autoa? En ymmärrä, miksi raamattu edes koskettaa ihmistä, joka sitä ei lue eikä siitä välitä?

      Joten, otahan rennosti ja päivä kerrallaan. Mukavaa joulun aikaa ja vuoden vaihdetta!

      • Jeesukseton

        Enhän minä pyydä ketään lopettamaan satoihin uskomista, mutta ei minkään muukaan satukirja vaikuta niin vahvalla otteella yhteiskuntaan kuin raamattu. Ihmiset saa uskoa mihin lystäävät mutta kyllä yhteiskunta pitäisi nykypäivänä pitää erillään.


      • Priima

        Alku oli hyvä, loppu harmittavaa huuhaahömppää.

        Tiede totta kai tekee virheitäkin tutkimuksen tiellä.Tieteen tarkoitus ei kuitenkaan ole luoda mitään iänikuista dogmaa (vrt.uskonnot), jota ei saa rangaistuksen uhalla kyseenalaistaa.

        Tiede ei ole tiedettä, jollei sen tuloksia olla valmiita haastamaan, testaamaan ja todentamaan johdonmukaisesti yhä uudelleen ja uudelleen. Jos jokin uusi tietoisuuteen noussut asia haastaa aiemman teorian, aiempi teoria otetaan uudelleen tarkasteluun.

        Kai tiedemiehet sentään jossakin ovat oikeassa olleet, kun sinäkin kykenet istumaan tietokoneesi äärellä ja lähettämään viestejä internetin keskustelupalstoille? On myös todennäköistä, että kykenet tekemään saman myös huomenna ja ylihuomenna ja ettei tämänkään ihmeen takaa löydy Jumalaa.


    • makkariPukki

      Jokainenhan sen tietää, että joulupukki on satuhahmo ja siis valhetta tavallaan. Mitä ihmeellistä siinä muka on. Antaa ihmisten pitää joulun sanoma jos se kerran on hyväksi monille ihmisille. Ainakin silloin suuret ihmisryhmät ovat kiltimpiä toisilleen. Joskus jopa sotiminenkin on lopetettu Joulun ajaksi. On siinä niin paljon hyvääkin, että antaa niiden tuhlata rahansa joulunaikaan ketkä siihen markkinapeliin haluavat lähteä. Ja lapsille ei tartte valehdella että joulupukki on olemassa ihan aikuisten oikeesti. Joulupukkitarina on kyllä ihan totta ilmiönä.

    • oijapgiogaoigaoi

      Huoh. Olen samaa mieltä kanssasi että joulu pitäisi lopettaa, sehän on hirveän kaupallinen ja tekopyhä juhla mutta jos luulet että joulu tulee Raamatusta niin olet kyllä väärässä. Raamatussa ei mainita Jeesuksen syntymä-aikaa, Raamatussa ei mainita joulusta sanaakaan.

      Joulun vietto on alunperin roomalaisten juhla auringon kunniaksi ja vasta 300-luvulla siihen keksittiin liittää Jeesuksen syntymä mukavana pikku bonuksena.

    • lopta se joulu!

      Voihan se joulun lopettaa! Kuka ei vietä, niin ei vietä, niin yksinkertaista se on. Ei kaikkien silti tarvi joulua lopettaa. Se joka ei halua, niin miksi ressata siitä, ei osta joulukuusta, kinkkua eikä mitään mikä liittyy jouluun.

      Miksi se pitäisi valtakunnallisesti lopettaa ja kaikki?

      Jos et halua lehtiäkään tilata niin sä lopetat sen, samoin on joulun laita.

    • Angel gry

      Hmm..Joulu sinullekkin!
      Olen monasti asettanut "raamatun kyseenalaiseksi" mutta kyllä meitä suurempi voima on!
      Kun olen joutunut elämässni hätään, rukoillut olen saanut apua, en osaa sanoa, uskonko RAAMATUN tekstiin?
      Mutta Uskon Jeesukseen, Siksi Joulun vietto ehdoton traditio, pysähdys loppuvuodesta!
      Sanot , että "HUUHAATA", mutta, jos ihminen joutuu esim..uhkaavan tilanteeseen, hän Rukoilee, vaikka olisi Ateisti!
      Hyvää Joulua itse kullekkin!

      • Ateisti12

        ei v1ttu näitä uskovaisia persreikiä! en edes jaksa ruveta vänkäämään tuon jessepojan kanssa uskosta kun ei ole siinä mitään järkeä kukaan yliluonnollinen ainakaan ei tule auttamaan jos olet kaulaa myöten p@skassa joten olkaa ateisteja niinkuin 99.9% väestöstä (kaikki ei vaan myönnä sitä)


      • Lääkärit on pop

        Jouduin tässä jokuvuosi sitten tilanteeseen missä oli hengenlähtö erittäin lähellä. Ei tullut mieleen ruveta jeesukselta apua pyytämään. Lääkäriltä sen sijaan pyysin ja sain. Että älä yleistä, että ihmiset rukoilee tiukan tilanteen kohdatessaan, minä en ainakaan ja hengissä olen vielä!


      • niiiiiiiiiiiiiiiin

        Voi taliaivot! Ymmärtäkää ettei Jeesus ja joulu liity mitenkään yhteen!


    • Töpökkä

      Joulu on ihan ahterista,olen sun kanssa samaa mieltä,turha juhla.Aikamoinen terroristi toi jeesus pahempi kuin bin laaden.

    • Antaa lasten Juhlia jouluna! Se on lapsille mukavaa aikaa ja mielekästä :) Näin aukuisille piisaa ihan se kun saa vähän aikaa huilata...vaikka itellä se ei tänä vuonna vielä onnistu mutta ehkä seuraavina vuosina jos hengis on ;)

    • tonttutyttö...

      Sinähän voit sen joulun juhlimisen lopettaa, mutta miksi kenenkään muun pitäisi?

      Meille joulu on aika, jolloin tulee kokoonnuttua yhden pöydän ääreen rakkaitensa kanssa. Jouluisin näkee kaikki sisarukset yhdessä, se on harvinaista koska kaikki asuu omilla tahoillaan.
      Yhdessä oloa ja hyvää ruokaa, sitä on meidän perheen joulu.

    • Joko tai ilman uskoa

      Joulua vietän ihan vain sen takia, että silloin perhe/läheiset ystävät kokoontuu yhteen ja vietetään mukavaa aikaa hyvän ruuan ja seuran ääressä pimeänä aikana. Uskonnolla ei ole ollut minun joulussani ikinä mitään arpaa eikä noppaa.

    • Rekiretki

      Jouluhan on syvin uskonnollinen ja kristillinen juhla. Lukekaapa vaikka Raamatusta jakeet joulupukista tonttuineen ja lentävine poroineen! Se saa aina herkistymään, niisk.

    • Jessen synttäritkö??

      TÄYSIN SAMAA MIELTÄ ALOITTAJAN KANSSA!

    • BlueChipper

      Joulu,Juhannus,Pääsiäinen,Halloween,Vappu....
      Kertomasi perusteella nuo kaikki pitäisi sitten lopettaa vai??

      Tottahan se on että ne ovat kaupallisia juhlia nykyään mutta kuitenkin meille tavallisille tallaajille mahdollisuus edes vähäksi aikaa irtautua masentavasta ja harmaasta arjesta.
      Ketä nyt kiinnostaa omistaa elämänsä vain ja ainoastaan työnteolle,ei minua ainakaan.
      Töitä tehdään sen vuoksi että eletään,eikä eletä sen vuoksi että tehtäisiin töitä!
      Kukaan ei ole sinua pakottanut vietään joulua,jos et siitä tykkää niin se on oma henk.kohtainen helvettisi!

    • USKOva

      Vapahtajan,eli Jeesuksen piti ensin syntyä voidakseen kuolemallaan sovittaa koko maailman synnit. Sana Rististä on hullutus niille jotka kadotukseen joutuvat, MUTTA meille jotka uskomme se on Jumalan VOIMA.
      Jeesus on tie ,totuus ja elämä!

      • Ateisti aina!

        Halleluja sulle ja voimallesi!!


      • jees ukset
        Ateisti aina! kirjoitti:

        Halleluja sulle ja voimallesi!!

        Ihanaa kun ateistitkin ylistävät jumalaa!
        "Hallelu" = ylistys/ylistäkää
        "Jah" = Jahve/ Jehova

        =D


    • just me

      enkeleitä, onko heitä

    • japaninpäivä

      Huh,onneksi tänä vuonna ei mee ku maanantai työpäivistä ettei porvarit pääse aivan kauheesti köyhtyyn työpäivien menetyksen takia...

    • Agnostikko...

      Täytyypä ihan periaatteesta nautiskella tästä joulusta oikein perusteellisesti. Joulu on myös rauhallisuuden, hyvän ruoan ja juoman juhlaa. Ei tarvitse olla uskovainen voidakseen viettää rentouttavaa joulua. Liekö aloitus jonkun vihervasurin piipitysprovo taas.

      Agnostikkona voisin kysyä, että onko sinulla sitten pitäviä todisteita siitä ettei Jumalaa tai mitään jumalia ole olemassa?

      Mistä sitä voi tietää mutta antaa jokaisen juhlia joulua omalla tavallaan. Itse ainakin juhlin ja otan vaikka palkatonta vapaata jos joulupyhät kiellettäisiin.

      • Priima

        Hei sinä oikeistolainen logiikan ihme. Oot ehkä tolla agnostismillasi oikealla tiellä, mut paljon sulla on vielä matkaa, jos meinaat kutsua itseäsi jotenkin järkeväksi.

        Todista sä mulle, että keijukaisia ei ole olemassa! Pystytkö siihen? Tai yksisarvisia, eikö niitä muka ole? Todista se!

        Tai klassinen vertaus: P filosofian parista: Aurinkokuntamme ympärillä kiertää mikroskooppisen pieni teepannu, jota nykyiset laitteemme eivät vielä voi havaita, mutta väitän, että tämä teepannu on olemassa. Todista, että sitä ei ole, jos et usko.

        Ns. todistamisen taakka on sillä, joka väittää jonkin olevan olemassa.

        Kannattaa se oikeiston pojankin välillä vähän sivistää itseään, niin voi muuttua näkemykset.


    • all work

      Sadat, elleivät tuhannet, ihmiset ovat töissä niin jouluna, juhannuksena, vappuna kuin pääsiäisenäkin.

      Teollisuudessa ja paperinpyörittelyhommissa kai vain lyödään laput luukulle.

    • Niin mutta...

      Olisi kyllä melkoisen metkaa nähdä mielenosoitus Joulun lopetuksen puolesta. Epäilen suuresti että tästä porukasta ei ole ketään sitä tukemassa. Onhan se hienoa että ihmisillä on mielipide mikä kerrotaan netissä keskustelu palstalla... hmm... NO EI OLEKKAA mutta kivasti on ihmiset jatkanut sekalaisia mielipiteitään. Oikeastaan täysin turha keskustelu. Jos et pidä Joulusta, ole viettämättä. Ja kolikon kääntöpuolena huuda vaikka hoosiannaa.... edelleen rauhallista Joulua ja hyvää uutta vuotta

    • haista sie vittu

      Haistakaa vitttu.

    • Maija. S.

      Miksi joulunvieton pitäisi lopettaa? -Siksikö, että juuri sinua ketuttaa, ahdistaa, kadehdittaa ja tekeemitävaan, jonka miellät jouluvihana.
      Minä kirkosta eronneena vietän taatusti ja maailmantappiin saakka joulua.
      Joulu mielletään rauhan juhlana, Jeesuksen syntymän juhlana. Olkoon Raamattu mitä lystää, keiden kirjotelmia tahansa, silläkin opuksella on ajassa kestonsa.
      Miksi pitää kaiken tasapäistää? Miksei saa aamurukousta viettää ristikansan luterilaismenoin? Miksi pitää kaikkia muita uskontoja peräsuoli pitkällä kumartaa niin, ettei VAAN missään tilanteessa tule meidän tapamme esille. Mikä helskutti siinä on, ettemme siedä mitään?
      Tämä light-cokista ja kuorrutepullaa syövä mössökansa, joka on pilannut kuulonsa ennen keski-ikää, kulkee housut losollaan ipodit korvilla ja nytkyttelevät niskojaan mukamusan tahdissa, siihenkö kaikkien pitäisi alistua...hhmh?

      Olkoon Raamattu sitä "kusetusta", kirjallahan on lyöty päähän satoja vuosia, ei niin pahaa kuitenkaan, ettei jotain hyvääkin. Usko on myös voima, joka yhdistää seurakunnan. Mihin muuhun tahansa uskoo kukin, ei se sen hurmoksellisempaa ole kuin muukaan kansaa yhdistävä.

      Joulun kaupallisuuskin ahdistaa monia, miksi? - Antaa rahan virrata ja työpaikkojen pysyä senkin voimalla. Meidän köyhien ei kannata sitä kadehtia, nautitaan sieluissamme joulun sanomasta. Jeesuslapsesta - Hän on monet pelastanut, jos joku siihen uskoo, pelastuksen saakoon siitä, jonkun muu pelastus on vankila, hauta, miliisi, Allah...

      Arvoista meissä itsessämme on kyse.
      Joulu on minulle suurimman juhlan aikaa. Lahjon jokaisen, jolle minulla on varaa lahja antaa, jopa vähintään yhden tuntemattoman lahjon joka ikinen joulu. Joulu herkistää mielen, joulu kokoaa perheitä. Tiedän, että tappelulla erottaakin. Ei se ole joulun vika, se on ihmisen kyvyttömyyden vika, yhdessäolon ahdistus on provokaattorina :) ja toki muut asiat siinä ohessa.

      Ei paineet ole joulun vika, ne ovat ihmisen typeryyden vika, kehittymätön organisointi, rajojensa tuntemisen puute, massahurman imu...kaikkia mahdollista, josta syytetään mm. joulua.
      Lopeta joulu - vihaa juhannusta seuraavaksi. Entä pääsiäinen? -Että makustellaan ristiinnaulitun kärsimyksellä ja ylösnousemuksella - petetäänkin meitä poloja, joden silmät juuri sinun tulee repiä auki...hhhmh? Miten voimakas pääsiäisen sanoma onkaan.

      Ihanaa, että meillä on enää edes joulu, Elopit ja muuthan sen ovat lastanneet kullalla hopialla ja mirhamilla raskaammalla kuormalla kuin entiajan "tietäjät". Kuinkahan olsi, jos nekin olisivat olleet oikeasti naisia? - Jouluna olisi marttakerhojen kokoontumisajot:)

      Ihana joulu!
      Lopuksi lainaan Elina Karjalaista: ..."Joulu on auvoinen, joulu on avoin, vietetään joulua jouluisin tavoin."

      P.S. Jesse elää - meissä. Hyvyytenä, moraalina, uskon vahvistuksena ja paluun porttina:)

      • 248074444

        Mehän hyväksymme kaiken muun,paitsi sellaisen jota uskalletaan kyseenalaistaa ilman suomalaisessa perimässä olevaa herranpelkoa.enkä tarkoita herraamme jeesusta.polttoaineet ja asuminen,ruoka,kaikki kulut,nousevat jatkuvasti.ihmisten stressaantuminen näkyy jo liikenteessäkin.kiire,kiire..ja ainoa mikä jengiä huolettaa on jeesus ja joulu.kyllä on uskomaton kansa.lainatakseni erästä mainosta,"äly on siitä mukava luonnonvara,ettei se kulu käyttämällä".koettakaa ainakin lapsenne kasvattaa fiksummiksi kuin itse olette.


    • spärdeeee

      >2011
      >juhlii joulua jeesuksen takia
      toivon todella ettette tee tätä

    • setyyppi

      Et vain tiedä ilmeisesti vielä, että raamattu, kirkkoraamattu ei ole edes oikea.

    • Joulu

      Voi pitääkö meidän nyt tälläsestä alkaa kinasteleen onks joulu kusetusta onks jeesus olees sillä jos te ette usko jouluun niin voitte pitää turpanne kii ja olla pilaamasta muitten joulua puheillanne!!!

    • uskoo pukkiin

      minkä ihmeen jeesuksen?????
      joulupukki sentään tulee kerran vuodessa!!!!!
      ;)

    • Wiilof

      Joululla ei ole mitään tekemistä Jeesuksen syntymän kanssa. Se käy ilmi myös vanhoista tietosanakirjoista kun katsotte kohdasta Joulu.
      Tässä yksi esimerkki kun katsotte Joulu. Mistä se on lähtöisin?
      http://runeberg.org/pieni/2/0070.html

      Raamattu kertoo että Jeesus eli 33 ja puoli vuotta ja kun tiedetään että Jeesus kuoli maalis-hihtikuun välillä niin siitä helppo laskea 6 kk taakse päin. Ei päädytä Jouluun!

      • Jeesusvaloksisydämii

        Jeesuksen lähellä elävällä on kyllä Joulu JOKA PÄIVÄ. On suuri kiitollisuus Jeesusta kohtaan varsinkin, kun saa lähisuvun kokoontumaan jouluna, vuoden pimeimpään aikaan. Silloin varsinkin on ihanaa tuntea, että VALO on kuitenkin - JEESUS!


      • Nooa

        Kyllä sitä ainakin kirkossa toitotetaan Jeesuksen syntymäpäivänä! Eli kusetusta. Niin ristiriitaista, että! Ja käytäntöjä: Nooan arkki, on se jumala aikasmoinen kaveri kun käski leijonien lampsia gasellien kanssa rintarinnan kiltisti purtiloon. Mitäköhän se Nooa syötti jellonille, riisivelliä? Tämäkin on uskovaisten mielestä varmaan vaan semmonen opetus, eli jos et usko niin jumala rankaisee ja hukuttaa koko pallon vodaan. Ja milläköhän vitun ilvellä senkin tekee?


    • ortodoksi

      Afon- saari, sieltä voisit saada kaikki todisteet ja jopa enemmänkin

      • Priima

        No käypä hakemassa :D


    • kyy-nikko

      Tätä se on kun 18 vuotiaana on vedetty kovat kaulaan.angstit tulee aikuisiällä

    • Joulu,ei raamatullin

      Miksi syytät raamattua joulun vietosta...eihän raamatussa ei mainita sanaa joulu,pakanallista touhua koko joulu.Haloo lukisitko tietosanakirjoista joulun vieton alkuperästä,ennenkuin syytät lisää raamatun kirjoituksia

    • Orjat töihin!

      Taas joku Björn Wahlroos II heittelee aivopieruja ilmoille. Pitäis varmaan olla töissä tekemässä rahaa valtiolle sun mielestä? Mene itse töihin jos et halua olla jouluna kotona rauhassa.

    • JOULUNLAPSI

      Joulua tulee viettää! Se on suuri juhla jota ei sovi unohtaa. Tuolloin syntyi JEESUS, KUNINKAAMME! Kaikki eivät ehkä HÄNEEN usko, mutta onhan JOULUA mahdollista viettää ilman HÄNTÄKIN. Se on mukavaa vaihtelua arjen keskelle. Se kuitenkin on VAPAAPÄIVÄ VAPAHTAJAN NIMEEN!
      HYVÄÄ JOULUA KAIKILLE SIIHEN USKOVILLE!!!!!

      • Jeesukseton

        Siinähän se on kun ei kuulemma ollut Jeesuksen syntymäpäivä. Ota tästä nyt sitten selvää..


    • ApologeetikkoM77

      Järkevä ihminen ottaa itse selvää siitä, onko tosiaan Raamatu tarinat todistettu vääriksi. Väitän ettei ole.

      Tutkijat, jotka väittävät että Raamatun tarinat ovat keksittyjä, eivät ole sitä mitenkään todistaneet. He ovat vain sepittäneet omiin henkilökohtaisiin mielipiteisiinsä sopivia tarinoita ja selityksiä eri tapahtumille.

      Faktahan on, että kristinusko on olemassa, että sitä alettiin levittämään välittömästi Jeesuksen kuoleman jälkeen. Vähintä mitä voidaan sanoa, on että opetuslapset uskoivat nähneensä ylösnousseen Kristuksen ja jutelleen Hänen kanssaan. SIKSI he alkoivat julistamaan evankeliumia. Kuulopuheiden ja huhujen perusteella he eivät olisi oppiansa lähteneet julistamaan.

      Raamattu seisoo aikasta vahvoilla perustuksilla. Tällaiset väitteet että Jeesusta ei ollut olemassa, Jeesusta ei ristiinnaulittu jne ovat marginaaliryhmän juttuja tutkijoiden keskuudessa.

      Tuossa muutamia mielenkiintoisia linkkejä:


      Jeesus historian henkilönä Raamatun ulkopuolisissa lähteissä:

      http://www.nic.fi/~vlahsrk/tekstit/jeesushi.html


      Kristuksen ylösnousemuksesta:

      http://gamma.nic.fi/~shn/tekstit/ylosnouse.htm


      Uuden Testamentin luotettavuudesta:

      http://gamma.nic.fi/~shn/tekstit/luotettavaut.htm

      Sanottakoot myös, että joulujuhla on sijoitettu taktisesti vanhan pakanajuhlan päälle. Se ei tarkoita sitä, että tämä vanha pakanajuhla olisi joku joulun esiaste. Kristushan ei mitä luultavimmin todellisuudessa syntynyt joulukuussa 25.päivä. Luultavimmin lokakuussa. Mutta sillä ei ole merkitystä. On vain päätetty, että Kristuksen syntymää juhlitaan nyt joulukuussa ja hyvä niin.


      Eli mietitäänpä uudestaan onko joulu turha juhla vai ei. Se ei riitä, että sinä et usko tai et halua uskoa siihen. Kysymys kuuluu onko joulun taustalla olevat tapahtumat tosia vai eivät?

      • Joulu oikeaanarvoon

        Jeesukseen uskova kansamme viettää joulua sen perinteisenä päivänä, koska näin ovat tehneet esivanhempamme monissa sukupolvissa.
        Olemme innostuksissamme tuhonneet monia perinteitä. Tuohoamisen taustavoimina ovat kaupallisuus ja rienaava ja riehaatunut meno. Itse Juhlittavaa ei useimmiten joukkoon pyydetä.

        Vielä n. 40 v. sitten ei ollut soveliasta mennä Joulupäivänä kyläilemään ainoastaan lähisuku kokoontui ja loi todellisen joulurauhan.
        Ei missään tapauksessa olleet auki kapakat ja pienemmätkään kahvilat. Vasta Tapanin päivänä. Samoin tuohon aikaan pyhitettiin erikseen tarkasti myös muutama ruokouspäivä vuodessa, jolloin ei lauantaina ollut mikään huvipaikka auki. Taitekohta hiljaiseen muuttumiseen alkoi kuitenkin juuri tuolloin runsas 40 v sitten.

        Nykytapainen joulunvietto pitäisi lopettaa ja palauttaa joulu oikeaan arvoonsa, kun siitä on tullut vuoden suurin markkinajuhla eli markkinajoulu ja voitot virtaavat vallan muualle, kuin heikompien avuksi. Ja huuma nappaa mukaansa heidätkin, jotka muuten osaavat rahojaan kohtuullisesti käyttää. Monet lapset, jotka jäävät tuolloin paitsi samaa kuin koulukaveri, odottavat vain tilaisuutta myöhemmin korvatakseen menetetyt edut itselleen. Eli jo kasvatus vaikuttaa vain ostojen ja saamisten jumalointiin. Näin on opetettu sodanjälkeinen kansanosa ja markkinahuuman suurimmat esimerkit on otettu pääsääntöiseti Amerikasta !

        Surullista on myös todeta juhannuksen muuttuminen nuorisolla ja vanhemmillakin luvalliseksi moraalittomuuden juominkijuhlaksi. Ja taas kauppa ottaa omansa. Ei riitä, että moni huomaa menettävänsä marjansa, kun on kadonnut myös ropposet! Eli parempi olisi olla juhlimatta myös Johannes Kastajan syntymäjuhlaa nykySuomessa!

        Itse sain ja saan parhaat juhlan tunteet noina päivinä joulukirkoissa ja juhannusrippikirkoissa.

        Suomi on edelleen kristitty maa ja on hyvän viettää avoaan vastaavaa juhlaa, kun sitä on tällä kalenteripäivällä katsottu sopivaksi pitää.

        Joulun lopettaminen ei tietenkään tapahdu yksittäisten ihmisten toiveiden perusteella siksi, että helle todellinen Jumalan Pyhä Sana on satua.


      • Priima

        Hei ApologeetikkoM77

        Sanot: "Järkevä ihminen ottaa itse selvää siitä, onko tosiaan Raamatu tarinat todistettu vääriksi. Väitän ettei ole. "

        Mutta mäpä sanon:
        Järkevä ihminen ottaa itse selvää siitä, onko tosiaan Peter Panin tarinat todistettu vääriksi. Väitän ettei ole.


      • daavid ja goljat. montako 3-5metristä ihmistä oot nähny.
        kyl ihan sama, eilenki pokasin 8metrisen naisen, sil oli metriset tissit ei paha.


      • koirakaulus kirjoitti:

        daavid ja goljat. montako 3-5metristä ihmistä oot nähny.
        kyl ihan sama, eilenki pokasin 8metrisen naisen, sil oli metriset tissit ei paha.

        ja faktaahan on, että raamattu on jo käännettyään eri kieliksi pilattu opus.
        ja faktaahan on, että raamattu on tulkinnallista tekstiä. eli kuten joku biisi, joku pitää sitä ilon tuojana ja joku vitutuksen tuojana, kumpi niistä tulkitsee biisin väärin? aivan=paskaa


    • Mauriina

      Vietän Jeesuksen syntymäjuhlana ja melko vaatimattomasti kirkossa käyden ja kotona hiljentyen. Niin kuin muitakaan kirkollisia juhlia ei joulua ole mikään pakko viettää. Jos et ole kristitty, lopetat tietysti joulun vieton ja pidät ensi viikonloppuna vain tavalliset vapaapäivät.

    • tanja.30

      Lopeta sinä se joulun juhliminen, äläkä valita ja pilaa meiltä muilta joulua!

      Meille joulu on aika jolloin kokoonnumme sukulaisten ja perheen kanssa nauttimaan yhteisestä ajasta hyvän ruuan, juomien ja iloisen mielen kera..
      Nähdä miten lapset ovat iloisia ja laulavat joululauluja meidän kanssa..

      Hyvää joulua!!

    • joulu ei ole turha

      aloittajalla ei minkäänlaista tajua sosiaalisuudesta näet, minä vietän nimenomaan joulua sen takia, että saisi viettää rauhallisia hetkiä ystävien, perheen ja sukulaisten kanssa. Rakkauden lepopäivät, näin Jeesus opetti. kulutusjuhla on kyllä täyttä helvettiä, siksi kannatan degrowth-liikettä. lahjoja toki saa ostaa ja ottaa vastaan MUTTA RAJANSA KAIKELLA.

      terv. 16-v kristillisiä arvoja kunnioittava nuori

      • joulun sanoma jkpv

        PAKANALLISEN joulu on kyllä otettu pakanallisesta historiasta mitä yksi käyttäjä täällä juuri sanoi, mutta minä vietän jouluni Raamatusta. Raamatussa ei puhuta sanaakaan lähimmäisen muistamisesta materiaalilla, vaan rakkaudella. Itämaisten tietäjien ele kunnioittaa Jeesusta on kyllä ele, joka on otettu kristilliseen jouluun. Joulu ei ole pelkästään pakanallinen kulutusjuhla.

        terv. 16-v nuori


    • Tyttö--13v

      Joulu on täysin turhaa kusetusta eikä sille voi mitään. Nykyaikana se on myös kaupallistunut. Kaiken maailman lahjat ja muut turhuudet... pyh. Samalla lailla turhia on kaikki muutkin juhlat. Ei niitä täällä saatana sentään tarvita! Syntymäpäivien viettäminen on jotain niin karmivaa että... Kuka haluaa juhlia vanhenemista? (

      • valivali

        13v varmaan. Mene muualle.


      • Tyttö--13v
        valivali kirjoitti:

        13v varmaan. Mene muualle.

        Haista vittu.


    • uskonnoista vapaa

      On totta että se satukirja nimeltä raamattu on täysin mielikuvitukseen perustuvaa propagandaa, mutta ihmettelen miksi sotket sen jouluun. Se, että satuolentouskovaiset väittävät sitä omaksi juhlakseen, ei siitä sellaista tee. Joulu on yhdessäolon ja lahjojen antamisen juhlaa, ei minkään mielikuvituskaverin palvomista. Miljoonissa suomalaiskodissa vietetään joulua ensin mainitusta syystä eikä siihen liity mitään jeesushihhulointia. Kannattaa muuten tutkia mikä "Joulu" alunperin itseasiassa on... :)

      • provoa

        satuja joo. mieli ku vitus.


    • jk

      vain iin

    • llllllll

      Onhan se suurimman huijauksen juhla, mutta on sitä ennen kristittyjäkin juhlittu mm. roomassa ja pakanat.

      Musta on ainakin kiva joululaatikoita vetä jouluna :)

    • Angelie
    • 3+16

      Kauhean huolissasi olet taloudesta......
      No ei se mitään, varmasti lepopäiväkin pitäisi lopettaa mikä raamatussa on yksi viikossa ja nyt meillä on jo kaksi.......SIIS APUA! liikaa lomaa ja vapautta ihmisille.

      Jokainen lomapäivä ja vapaa pitäisi varmaan poistaa, oletko tyytyväinen sitten kun jokainen ihminen tekee 24/7 töitä, oikeaa unelmien orjakulttuuriako haluat, jollainen egyptissä oli, ja josta Jumala raamatun mukaan israelilaiset vapautti?

      Palvo taloutta, älä vietä joulua, älä pidä vapaata, mutta älä yritä sitä meiltä muilta vaatia.

    • Tyttö--13v

      Yhdessä olemiseen ja rauhoittumiseen EI TARVITA erillistä juhlaa. Eli joulu on turha.

    • joulu juhlista jaloi

      samalla menis varmaan juhannuskin sekin on aivan turha juhla.

      • Jeesukseton

        Jussia vietetäänkin viikonloppuna, niinkuin pitäisi jouluakin viettää.


      • hölömöjä immeissii
        Jeesukseton kirjoitti:

        Jussia vietetäänkin viikonloppuna, niinkuin pitäisi jouluakin viettää.

        pässi joo kyllä juhannuskin pitäis olla oikeaan aikaan.syntymäs pitäis perua,


    • pässi lortto

      Pässi juhla jos ei olisi vekaroita en viettäisi ollenkaan eikä mitään raamattuun liittyvää tää mun juttu sillä jokainen uskoo mihin uskoo kuhan ei mulle tuputa uskoaan tää osta osta ralli vaan ottaa kuuppaan.

    • yksjukkis

      Joulu on vanha pakanallinen juhla, niikun kaikki muutkit juhlapyhät heheh vappu taitaa olla ihan oma keksintö, keksitty joskus jossain.
      Pääsiäinen kuulemma on jo menettänyt merkityksen, että sitä pidetään vain loma-aikana keväällä, joulu kuuluu samaa romukoppaan, sehän vain kauppiaitten juhla.
      Joulupukkihan on kiva juttu, sitä ei saa delata, joupukki vois riehua vaikka kokoviikon siinä joulun ja uudenvuoden välissä,heheh kukas se on putkankäynnin ennätyksen haltija näin jouluna? mutta joulun vois poistaa, joka vuosi ollaan lähempänä siinäkin, sitä voi mitata miten kuppilat ovat auki.

    • Höyrähtänyt.........

      No aika epäilyttävä kirja se raamattu, ihmiset sen on kuitenki kirjottaneet. Mieti mieluummin jotain muuta, vaikka pilkullisia norsuja. Eikö ookin kivoja ja ne on sentään käsin tehtyjä. http://ompelimostapaivaa.blogspot.com/

      • amatööriompelija

        Kävin katsomassa , oli kaunista ja taidokasta!
        Aivan sormet syhysi, olispa jouluksi itselläkin vast. lahjoa läheisiä.


    • En ymmärrä

      Miksi lahjoja voi antaa ainoastaan jouluna tai juhlapäivänä, miksei ilman mitään järkevää syytä mielijohteesta esimerkiksi pelkän maanantain kunniaksi? Itse ainakin olen antanut lahjoja ilman syytä pitkin vuotta, mutta jouluna sen sijaan en anna lahjoja kuin lapsille. Miksi perheen kokoontuminen jouluna on jotenkin erikoisempaa kuin muina päivinä? Ylipäätään, jos kokoontuminen onnistuu vain jouluna, on perhesuhteissa jotain vikaa. Miksi muka kristittyjen mielestä Jeesusta pitää muistaa juuri jouluna, miksei Jeesusta voi muistella jokainen päivä aivan samalla tavalla (ei siihen mitään vapaapäivää tarvita), joulun ajankohta on muutenkin aivan satunnainen. Oikeastaan Raamatussa jopa kehoitetaan uskomaan joka päivä, joten joulun ei edes pitäisi tässä suhteessa olla erikoisempi päivä. Eihän Raamatussa kehoitettu kertaakaan viettämään joulua (tarkemmin ottaen, ei Raamatussa ole edes sanaa joulu), eikä tietenkään antamaan lahjoja juuri kyseisenä päivänä. Oikeastaan ainoa pyhä, jota Raamattu vaatii viettämään, on normaali pyhäpäivä. Kaikki muut ovat pelkkiä perinteitä, ei Raamatun vaatimia pyhiä. Voit jättää kaikki nämä ylimääräiset pyhät viettämättä ja olla silti harras kristitty. Itse asiassa monet kristityistä lahkoista jopa kieltää joulun viettämisen.

    • JouluFiilis

      Hyvyää joulua myös teille kiihkoateistille!

    • eroa valtiokirkosta
    • tonttuliini

      JOULUHAN ON NYKYÄÄN PERHEJUHLA ! Mukava viettää aikaa perheen /suvun kesken. Kuka sanoo, et jotain lahjoja tms pitäs ostaa ? Ne voi katsos tehdä itsekin. Tietty jos on elämäänsä kyllästynyt / ei oo perhettä/ ystäviä, niin tuntuuhan se varmaan aika kurjalta olla joulu yksin. Jos ette kestä, menkää vaikka jonneki kauas pois joulun ajaksi.. Kyllä ihmisen pitää pienistä asioista murehtia ja VALITTAA. Millaisessa sodassa maailma olis jos kaikki valittais yhtä turhista / pienistä asioista...
      MUTTA HYVÄÄ JA RAUHALLISTA JOULUA KAIKILLE !

    • Microsoft Windows

      Hyvää kaupallista sinullekin!

    • Rauhallista Joulua

      Kaikille teille,aloittaja lienee yksinäinen/syrjäytynyt kun noin Joulua vihaa?

      Joulu on antamisen ja yhdessä olon juhlaa,uskonnot ihan turhaa löpinää..

    • -.-

      joo siis joulun vois kyl ihan hyvin lopettaa, ei sillä lopulta kuitenka mitään tee... ja toisaalta joulun viettäjiä on ainaki kolmea erillaista, vaihtoehto yks on tää jeesustelu juttu juttu, toine on sit perus kaupallinen joulu mitä kaikki viettää melkeestä nykysi eli hommataan kuuset ja perhanasti ruokaa ja lahjoja vaikka ei ois siihe ees rahaa. sit on tää kolmas vaihtoehto eli joulu on vaa normi vapaa töitten lomassa ja sit ei tarviakkaan sen enmpiä sitä miettiä.

    • Lahjat tänne

      Lahjathan ne ratkaisee vi un ateisti (vaikka itsekkin olen mutta vain lahjoilla on väliä)

    • Epäile vain

      Senhän jo kovin moni tietääkin, ettei oletetun Jessen syntymä ajoitu joulun päivään. Kristillisen joulun vietto on perua Rooman valtakunnan ajoilta siten, että kristittyjen vaikutusvallan lisäännyttyä päiväksi on määrätty pakanallisten jumalien juhlapäivä. Samoinhan joulu tuli Suomeenkin - eli pakanallinen keskitalven juhla muutettiin Jessen synttäreiksi, että saadaan kansa kuuliaiseksi kirkon ja uskonnon kautta ylläpidetylle hallinnolle.

      Vaatimukset kristinuskon painolastin karsimisesta suomalaisesta yhteiskuntaelämästä, eli valtion ja kirkon erottamisesta kasvavat joka vuosi, etenkin jouluna. Viettäkööt uskontoseremonioita kuka haluaa koska haluaa, mutta ei kaikkien tarvisi pakkokärsiä siitä, siten kuin uskonnollinen tuputus tapahtuu median kautta jouluna.

      Mitä tulee vetoamiseen perinteiden viettämiseen, niin yhdessäoloa ja yhteisöllisyyttä voisi harrastaa ihan hyvin ilman pari tuhatta vuosia sitten eläneitten kamelikuskien satuja ja tarinoita.

    • Naalipallo

      En joulua ole viettänyt oikeastaan koskaan niinkään Jeesuksen syntymäjuhlana, lapsena joulu oli aika jollon sai lahjoja ja nyt vanhempana kun ei enää satukirjoihin usko eikä joululahjoista välitä enää vaan haluaa vaan nauttia tunnelmasta ja tosiaan siitä että kaikki hiljentyy viettämään pyhiä hyvässä seurassa. On tosiaan vain hyvä että edes joku päivä tätänykyään on sellainen jolloin kaupat on kiinni...

    • as22222222

      ei joulua enää vietetä niinkuin luulet juntti. aloittajalla ei ole nähtävästi nykyajan joulunvietosta mitään hajua. se on nykyään sama juttu kuin vaikka vappu/halloween mutta eri teemalla.

      • joopa joossss

        Just vähän näin se tämän joulun kanssa on jo niin pitkäänkin ollut, että jo alkaa tuntua oudolta se kun näitä raamatullisiin juttuhin vetoavia saarnaajia vieläkin vaan riittää.


    • juise leskinen

      eikö ole mitään keskustelu palstaa missä ei olis negatiivista menkää negatiivi ukot ja akat vaikka pohjois irakkiin tai afkanistaniin,valittakaa siellä,

    • kannatetaan erinomai

      Joo, kyllä joulu joutaa pois, koska eihän joulujuhla ole kuin pakanallinen juhla, joka ei ollenkaan ollut raamatullinen, vaan Babylonialainen syntyhistorialtaan.
      Myös katstottuna tuonne Konstantinuksen aikaan, niin kyse on edelleen pakanallisen roomalaisten juhla, ei kristillinen juhla.
      Julius Caesar pani alulle juliaanisen kalenterin ja ajanlaskun liikkeelle.
      ts. kyse on Baabelin uskonnon, auringonpalvonnan menoista = sunnuntai vapaat, sekä joulumme, se Rooman Baabelin uskonnon talvipäivän seisauksen Mithra-jumlaan syntymäjuhla.

      ts. joutaa romukoppaan nämä juhlat,.

      Ei muuta kuin työpäiväksi joulu, sekä viikonloput, pois sunnuntai vapaat, normalisoidaan viikko, pyhälisät pois, koska ne on pakanallisia juhlia.

      Kannatan Jeesuksettoman ajatusta, seistään sen asian pohjalla ja poistetaan väärät lisät, mitkä kristillisen opin mukaan on tulleet työlain säädäntöön.

      Saataisiin hyvin kilpailuetua markkintatalouteen ja kustannukset pieneksi.

      Vapaat silloin kun ne tulee ja voitaisiin viikkorytmikin muuttaa 10 päivän jaksoihin.
      Silloin riittäisi 3 vapaapäivää kuukauteen.

      Kiitos aloituksesta.. kannatetaan.

      Kyllä tuossa uskonnottmista löytyy hyvää asiaa.

      Täytyypä alkaa edistää hyvää mielipidettä.

    • Jeesuksellinen ;)

      "Jeesukseton"...No älä hyvä ihminen vietä joulua! Ostat vaan kolmenpäivän ruoat jääkaappiin niin selviät niistä raskaista lepopäivistä sitten ilman kauppaakin. Ja eikös ne bensisten kaupat ole kuitenki auki, joten säkin luultavasti pärjäät niiden yli.

      Me ainakin vietetään joulua jos halutaan ja ei vietetä jos ei haluta. Tänä joulna emme vietä...eikä sillä viettämättömyydellä ole mitään tekemistä minkään kanssa.

      Kai sä osaat ajatella omilla aivoilla ja tehdä omalta osaltas niinku tykkäät. Vietä tai ole viettämätä, ja usko tai ole uskomatta. ( ei kaikkien tarvii tehdä niinkuin sä haluat, eikä sun tartte tehdä niinkuin muut haluaa) Jonain päivänä se sitten sulle selviää olitko sä oikeassa vai ne uskovaiset...silloin kun kuolet olet totuuden edessä. sittenhän se sulle viimeistään valkenee...ihan niiknuin meille kaikille.

    • alkusoitto

      Hmm,onhan se hyvä että ihmisten hulluudella on oma paikkansa ja heidän varomattomuudellansa oma hetkensä.

    • Juulujohla

      Taas tämä nähtiin: kritiikkiä, kritiikkiä...

    • Tää on niin nähty

      Kuinkahan moni viettää joulua jeesuksen syntymäpäivänä.

      Se on kyllä niin, että ei sitä monessakaan kodissa edes muisteta jouluna.

      Joulu on joulu ja silloin syödään ja löhötään ja tuhlataan turhuuksiin.

      Laitetaan joulukortit kaikille keneltä on edellisenä jouluna saatu ja loukkaanutaan kun ei tänä vuonna saatukkaan korttia takaisin.

      Jouluna on hellä mieli ja joulun jälkeen muutama kilo kertynyt ja pxxx auki.

    • katkera paikka

      minulla on nyt on ihan sama joulu kuin muutkin päivät mutta lapsille on tärkeä että saa lahjan muistan oman lapsuuteni ei koskaan saanut joululahjoja oli aika ikävä kun naapurin lapset sai ja oli kuuset ja muuta hyvää syömistä sen tähden olen antanut omalle lapselleni joulun.ettei ole tarvinnut kokea samaa lapseni pienenä pienikin lahja on ilo mutta tämän päivän lapsille ei kelpaakkaan halvat ja oma tekoiset, mutta eihän se köyhyys synti ole ,mutta vanhemmat voi antaa kaikille raittiin ja rauhallisen joulunajan se ei maksa mitään se on köyhänkin onni ,hyvää ja rauhallista joulua kaikille

    • Joulutähti_

      Jos et usko asiaan onko sinun pakko... vohan juhlapyhistä silti nauttia ja viettää vaikka rauhoittumisen aikaa... Joulu on juuri sellainen miksi sen teet...

    • ds'öä'dföä'sdf

      Joulu pitäisi siirtää viikonloppuun kuten juhannus.

      Aatto perjantaina, joulupäivä lauantaina ja tapaninpäivä sunnuntaina. Viettäköön joulua kuka haluaa.

    • klfdäflwårowermlcvm

      Parin vuoden päästä aatto on tiistaina ja tapaninpäivä torstaina.

      Arvatkaa kuinka moni on tuolla viikolla töissä? Koko maa seisoo tuon viikon.

    • jeejeejeejee...

      JOULU ON TAAS, JOULU ON TAAS, JA IKUISESTI :D en usko mihinkään raamattuun, enkä semmoseen mihin joulu perustuu, joulu on vaan vitun kivaa aikaa, mitä tuota perumaan :D joulu on taas :D sunlaiset toisten ihmisten ilon pilaamisen yrityksen sais lopettaa :D mene jonnekkin viidakkoon, missä joulua ei tunneta ja ole onnellinen sielä :D elämä on!!! moikka, joulu on ihanaa

      terveisin ukko29

    • rereherh

      Kuoleva juhlarituaali,jota väkisin pidetään hengissä. Lopetetaan vain.

      Lopetetaan myös yle, tuo saastainen babylon.

    • rautalankaa

      Eihän sun ole pakko viettää joulua. Se ei kuitenkaan tarkoita ettei muilla olisi siihen oikeutta. Kun sanot että tiedemiehet ovat todistaneet ajat sitten raamatun opit vääriksi, niin voitko tarkentaa, ketkä tiedemiehet ja miten tämä on todistettu? Sulla on täysi oikeus uskoa tai olla uskomatta asioihin, mutta niin on meillä muillakin.

      • Jeesukseton

        En ole kertaakaan väittänytkään, etteikö jokaisella olisi oikeus uskoa mihin haluaa. Nyt on vain kysymys siitä,että joulu pitäisi viettääviikonlopun aikana. Näitätiedemiesten juttuja on niin paljon, ettei niitä jaksa ruveta kaikkia tekstailemaan, joku uskoo hömppään ja joku faktoihin.


    • minäitse123

      Uskonnot luotu sen vuoksi,että voidaan hallita tavallista ja tyhmää rahvasta ympäri mailman. Hyötynä ehkä luotu radikaalit normisto ja käyttäytymistoiminta mallit...
      Kaiken takana on kuitenkin kuoleman pelko... luodaan hömppäfantasia jostain ylemmästä elämän jatkosta muualla... Mutta kuitenkin hyvää Joulua kaikille

    • Antaa palaa vaan

      Itse en vietä joulua, mutta en myöskään arvostele tai vaivaa päätäni muitten ihmisten joulunvietolla. Jokainen tekee tavallaan ja hyvä niin.
      Mitäs pahaa siinä on jos joku joulua haluaa juhlia ja saa siitä hyvän mielen. Mikä sen mukavampaa.

      Meikätyttö on duunissa koko joulun, ja ihan mielelläni. Vuorotyöläinen kun olen. Eli ei "kaikki" pysähdy joulun ajaksi.

      Hyvää joulua vaan kaikille ja iloista mieltä!

    • Suomalainen mies

      Joulu juhlista jaloin. Ehdottomasti sitä ei lopeteta. Lopettakaa kansalaiset se viinan juonti, joutava räyhääminen ja tupakointi ja raitistukaa.
      Silloin ne muutkin arvot muuttuvat

    • gtrenni

      "Pysäyttää talouden" , Joulu on monille yrittäjille vuoden tärkein talouteen liittyvä juhla. Ilman joulua monen yrityksen vuosittainen myynti olisi huomattavasti laihempaa kun ihmiset eivät hanki turhia tavaroita.

    • seimenlapsi

      Kyllä taloudellisessa mielessä joulu aiheuttaa suuremmalle osalle hirveetä tressiä. Joulun tarkoitus on rauhoittua viettämään Jeesuksen syntymäjuhlaa, käydä kirkossa, muistaa sukulaisia ja heikompiosaisia. Rakkauden juhla. Lapsille riemukas, vanhemmille harras ja kaunis. On todistettu, että Jeesus on ollut olemassa, jokainen uskokoon mitä sitten haluaa. Onhan meillä uskonnon vapaus. Lapsille sitten syötetään joulupukki- ideaa ja ...uskotko joulupukkiin. Parempi harras ja kaunis joulujuhla, kun joku ryyppyjuhla jossa lapset joutuu kärsimään.

    • joulu on ihan turhan päiväistä hömpötystä mulla meni maku ainakin kun kotona ei laiteta edes kuusta eikä pukki käy ja syödään ihan tuhottamasti että on ihan oksettaa laatikot ja jälkiruoat olen syönyt laatikoita jo 3 päivänä että on kiintiö täysi myös kinkun osalta ja tää joulu on täysin kaupallista nykyään olen eronnut kirkosta että en aio viettää taivaan isien syntymä päivää vaan aion laiskotella koko päivän

      • bbbbbbbiiiggg

        Joulu ei oo taivaanisien syntymäpäivä.


    • kapylehma

      Olen lopettanut KAIKEN joulunvieton jo 10v sitten,en lähetä yhtään korttia

      en osta yhtään lahjaa,ei yhtään joulukoristetta.

      aivan TURHA kapitanilistinen hapatus tapa !!

      jos haluat antaa lahjan tee se itse.

    • ................

      Aika moni ateisti, kirkosta eronnut ja jopa jehovan todistaja viettää joulua. Joulu on bisnestä, markkinointia, lomaa, rentoutumista, mukavaa yhdessä oloa.

    • ENTINEN ateisti

      http://samima1.tripod.com/pimentoo.htm

      Tämä ei liity jouluu mitenkään mutta siihen liittyy miten raamattu ja tiede sotivat keskenään ja raamattu voittaa :)

      Jokainen joka ei tunne elävää Jeesusta ei voi ymmärtää sitä valtavaa rauhaa jonka usko antaa. Jumalan armosta jokaiselle on kuitenkin annettu mahdollisuus siihen. Kuitenkin Jumala on luonut jokaiselle vapaan tahdon. Onneksi olen itse päättänyt seurata uskon ihanaa tietä. Ennen sisällä jyysti tyhjyys ja kaipuu ja nyt oon ymmärtänyt, että jokaisella ihmisellä on sanoinkuvaamaton kaipuu johonkin, ihmiset vain purkavat sitä uusiin parisuhteisiin ja maailman mielettömyyksiin ja sen tyhjyyden voi täyttää ainoastaan Jeesus

      • Jeesukseton

        Se on ihan kiva että olet saanut rauhan, onnittelut siitä, mutta ei se silti tarkoita että asia josta olet rauhasi saanut olisi millään lailla totta. Jotkut ihmiset vaan ovat heikompia ja heille tuo turvaa kun saa uskoa johonkin diipadaapaan.


      • Priima

        Voi miten surullisessa jamassa tämä suomalainenkin "sekulaari" yhteiskunta on ainakin tän palstan valossa. Taikausko elää yhä, me ei olla yhtään parempia kuin noitia polttaneet edeltäjämme.

        Uskonnon nimissä noitia poltetaan kyllä yhä tänä päivänäkin. Länsimaissa onneksi valistuksen aika toi hieman tolkkua tähänkin touhuun. En uskalla edes ajatella, millaista elämä olisi Suomessa ilman muualta euroopasta tullutta sivistystä.

        Olen lukenut, että n 40 prosenttia suomalaisista suhtautuu esimerkiksi evoluutioteoriaan epäillen. Tää on järkyttävä määrä. Miten häpeällistä.


    • kurjuus,,

      Ennenaikaan on joulu ollut köyhien juhlaa. Nykyisin köyhät joutuu jouluhulinassa rikkaiden häpeään,,

    • hyvää joulua

      miksi joulunjuhlinta pitää perustaa johki jeesus pälä pälään itse en koskaan joulussa ajattele sen alkuperäisyyttä vaan sitä tunnelmaa mitä se luo eli läheisyyttä ja pehmeyttä mihin ei muuten arjen kiireissä ole tarpeeksi aikaa. Ja minusta myös sekin on parasta että voi antaa jotain lahjaksi toiselle

    • wopefjflkwkrf

      Ei näitä raamatun kertomuksi voi todistaa vääriksi. Tiedettä ja raamattua ei pidä sotkea keskenään. Voi kuitenkin uskoa sekä raamattuun että tieteeseen niin kuin minä. Kaikenlisäksi MIELESTÄNI järkevästi raamattua lukee, kun sitä lukee vertauskuvallisesti niin kuin minä. Ja vielä tuohon Raamatun tapahtumien todistamiseen: Historioitsijat ovat osoittaneet, että esim. Jeesus on ollut olemassa.(Eri asia sitten onko ollut jumalan poika, itse uskon siihen:)) Jos joulu ärsyttää noin paljon niin älä juhli sitä! Ja se että talous pysähtyy kolmeksi päiväksi on maailmalle vaan ihan hyvä saisi talous käydä tätä nykyistä tahtia kolme päivää vuodessa.

      • Jeesukseton

        Siitä olen varma, että joku seko silloin on ollut, joka on väittänyt itseään jumalan pojaksi. Nykyään sellaiset ihmiset pääsevät jos pääsevät, mielenterveyshuollon hoitoon. 2000 vuotta sitten pääsivät ristipuuhun.


      • Priima

        Jos luet raamattua vertauskuvallisesti, niin mikä tarkalleen ottaen oli se synti, johon ihmiset (lue:nainen) syyllistyi?

        Jos tätä kohtalokasta omenan puraisua ei oikeasti tapahtunut, niin miksi kaikki hössötys ja naisten -anteeksi- ihmisen syyllistäminen? Eikös tämä kuitenkin ole koko uskon pohja -synti? Vai uskotko sittenkin Aatamin ja Eevan olleen maailman ensimmäiset ihmiset ja tehneen meistä kaikista syntisiä?

        Vai oliko sittenkin se evoluutioteoria?

        Ai miten niin ei mene Raamattu ja tiede ristiin?


    • Epäilevä E

      Joulu sitä on hauska viettää j olla perheenkanssa
      Syödä hyvää ruokaa ja saada lahjoj ja jakaa iloa...

      Jeesus j jumala on aivanvarmasti hömppää....

    • vahvastiuskova

      Älä sano "Uskon vasta kun näen", koska silloin ei ole enää mitään uskomista.

    • kkkkkkkkkk

      Me ei juhlita sitä minkään uskonnon takia .. saati sitten jeesuksen tms.

      Pitäkää outona vaan mutta meidän perhe viettääs sitä ihan muista syistä. Koko uskonto hömppä ei kuulu siihen.
      Jaetaan lahjat, syödään hyvää ruokaa ja nautitaan joulusta. Ilman mitään jeesusteluja.

    • näin se mennee

      ne jotka ei kuulu kirkkoon vois olla jouluna normaalisti töissä. miks ne viettää kirkollisia juhlapyhiä? samoin pääsiäinen ja juhannuskin, töihin vaan. oma vika ku ei kuulu kirkkoon

      • Joulu=hanurista

        Ihan hyvin voisi ollakin, mutta se on vaikeaa kun meidänkin duunipaikka on maanantaina ovet visusti säpissä tämän paskan takia!


      • Priima

        Miksi ihmeessä uskovaisen pitäisi olla jotenkin etuoikeutettu viettämään enemmän vapaapäiviä kuin ateisti?

        Suomen valtio ei ole kristillinen, joten sikäli vapaapäivät voitaisiin vaikka kaikilta poistaa.

        Eikä se nyt varsinaisesti mikään meriitti ole, että on uskossa. Ei siitä tarvitse ihmisiä mitenkään palkita.

        Tolla logiikalla mun tietysti kannattaisi perustaa oma kultti, joka kieltää multa työnteon myös maanantaisin ja tiistaisin. Odotan tietysti, että saan uskontoni harjoittamiseen valtiolta tukea, sillä eihän uskomaani voi todistaa vääräksi ja mun uskontoa pitää kunnioittaa. Te muut jäisitte tietty etuuksistani osattomiksi.


    • ympyrä

      Niin joulu tulisi perua. Siitä voi olla monta mieltä. Mutta joulusta on tehty liian kaupallinen ja tavaraan tukeutuva. Kaupat alkavat lokakuulla jo kantaa sisälle hyllyillensä joulukrääsää. Ja sitten ne myydään alenuksella pois jo viikko pari ennen joulua. Lehdet huutavat mainoksissaan osta sitä ja tätä, tätä ilman et tule toimeen. Kaupat soittavat joululauluja viihdyttäkseen ostajia ja että nämä pääsisivät joulun tunnelmaan. Pääse siinä tunnelmaan, hikisenä ja kiireisenä kun pääs surisee mitä pitää ostaa ja kenelle ja samalla laskukone surraa. Niin valitettavasti joulu on mennyt kaupalliseksi..Ja yksi mitä erityisesti kammoksun kun jouluaattona tai yleensä jouluna kirkko on tupaten täynnä ihmisiä,,en voi ymmärtää asiaa kun nämä ihmiset käyvät just sen kerran vuodessa joulukirkossa ja muuten kirkot sunnuntaisin huutavat tyhjyyttään,,jos ei ole esim. rippikirkko. Onko se "julkinen" näyttäytymispaikka että mekin käymme kirkossa. Itse olen ottanut tähänkin kannan että jos en käy muulloinkaan kirkossa niin miksi tuppaudun sinne jouluna. Mutta miten selität lapselle jos joulu lopetetaan,,omille olen selittänyt että joulu ei synny lahjamäärästä vaan tunnelmasta, kynttilöistä ja rauhasta kun voi olla kotona (enkä ole koskaan ymmärtänty että jouluna istutaan autossa ja mennään pää kolmantena jalkana pitkin ja poikin sukulaisia,,voihan siellä käydä muutenkin vuoden aikana,,siinä rasittuvat lapset ja aikuiset,,ja usein mennään kellon aikatalun mukaisesti) ja vaan olla,,lisäksi se joulu tulee sydämestä. Ja jeesukseton,,ei sinun ole pakko viettää joulua jos et halua, voit tehdä siitä aivan normaalin viikonlopun itsellesi ja perheellesi jos sinulla on sellainen. Talous ei pysähdy joulunakaan,,tosin onneksi tänä vuonna omalla paikkakunnaallani joulupäivänä ja tapanina ovat muutamat kaupat kiinni,,kyllä rattaat pyörivät tavalla tai toisella. Toivon sinulle kuitenkin hyvää tulevaa vuotta.

    • Nomoi.

      ''
      Jeesukseton
      18.12.2011 20:15
      0

      Kun nyt eletään 2000 lukua, pitäisi mielestäni tutkia kunnolla onko joulun juhlimiselle perusteita, koska kyllähän tämä pahimmillaan kolmeksi vuorokaudeksi talouden pysäyttävä "juhla", on maailman kaikkien aikojen suurin kusetus, senhän nyt tietää sisimmissään jokainen järkevä ihminen, joka on ajatuksella lukenut tuon kusetuksen pohjana toimivan raamatun. Ja onhan herranjestas tiedemiehetkin todistaneet jo kymmeniä ellei satoja kertoja raamatun kertomuksia vääriksi, mutta silti ihmiset jaksavat tuohon huuhaahan uskoa. Ei vaan mahdu meikäläisen, ehkä joidenkin mielestä tyhmään kaaliin! Olen ihminen jonka pitää saada todisteita asioista ja jos tässä jeesushömpässä todisteena toimii tuo suuri satukirja, niin täytyy todeta, että ei mene läpi!! ''

      Anteeksi nyt hirveesti jos loukkaan sua, mutta ajattele nenääsi pitemälle, että tämä voi loukata suuresti joitakuita. Ellei muita, niin minua ainakin, ja muitakin, jotka ovat tehneet uskontarkaisun. Mene perseesi piiloon, jos sinua noin suuresti ottaa kaaliin Raamattu ja joulu.

    • Kyllä en vietä...

      Olen koko aikuisikäni inhonnut joulua. Joulu kyllä pitäisi lopettaa. Hirmu kärsimys kuunnella joululauluja ja dingelidongelia kaupoissa. Ruokakaupassa on kerran viikossa käytävä, valitettavasti. Lahjoja en kenellekään ole ostanut kolmeenkymmeneen vuoteen, en myöskään lähettele mitään joulukortteja. Elän jouluna samalla tapaa kuin muinakin päivinä, halonhakkuuta taitaa nyt olla ohjelmassa. Silloin kun olin vielä työelämässä otin aina kaikki mahdolliset jouluvuorot, siitä sai paremman liksan.

    • Shaissea!!

      Tässä kun nyt on lukenut näitä uskovaisten paskapuheita, niin ei oikeasti pysty ymmärtämään , että miten voi olla mahdollista, että nyky yhteiskunnassa lapsille jauhetaan siis suorastaan paskaa, että Jesse olisi muka syntynyt 24.12, jo ei kerran ole. Siis aivan käsittämätöntä aivopesua koko touhu. Ihan samanlaista kuin pohjois-koreassa, tietenkin hieman rennommalla otteella. Ja kaikki nämä jumala loi taivaan ja maan. Aatami ja eeva, ollaanko siis kaikki sukulaisia, vai loiko se jumala sitten lisääkin ihmisiä? Minun mielestäni sekin on todistettu, että ihminen on kehittynyt apinasta. Onko asia niin että Aatami ja Eeva tai heidän jälkeläisensä muuttuivat apinoiksi jotka taas sitten miljoonien vuosien kuluessa ihmisiksi. Ja Nooan arkki, että kaikki peto ja saaliseläimet samaan kippoon sovussa? Lapset ovat herkkiä kaikelle tiedolle ja kyllä siinä saattaa pienen opiskelijan pää sekoittua kun uskonnon tunnilla sanotaan, että jumala loi Aatamin ja Eevan, ja biologian tunnilla heti perään , että ihminen on polveutunut apinasta. Hei kiihkouskovaiset, herätkää tuo juttujen on täyttä paskaa!!

      • Opiskelija

        Samaa mieltä. Arvostan koulujärjestelmäämme täysin ja pidän sitä erittäin tärkenä , mutta sen kerran vai pari viikossa järjestettävän satutunnin voisi heivatapois.


      • sällit ottaa tän asian turhan vakavissaan.


      • Kale Nteri

        >Jesse olisi muka syntynyt 24.12

        Ai, aattonako tuo olisikin syntynyt? Samapa tuo on, koska syntymistä muistellaan...


    • hyvää joulua

      Vietän joulua, koska se on pimeyden taitekohtaan sijoitettu ikiaikainen juhla, hengähdyshetki, jonka tarkoitus on tuottaa valoa ja toivoa pimeään ja toivottomaan vuodenaikaan. Kun valo vähenee, usko kevääseen hiipuu, huoli talven yli selviämisestä masentaa mieltä. Miksi ei siis saisi nauttia edes hetken kepeästä tunnelmasta, herkuttelusta ja levosta? Siitä on hyvä lähteä eteenpäin, uuteen vuoteen.

      Minusta joulusta marisijat ovat käsittäneet joulun väärin. Ei ole "joulun" vika, että kristinusko on ominut sen omaksi juhlapyhäkseen tai kauppiaat haistaneet rahastuksen mahdollisuuden. Ihminen itse päättää, miten asiat ymmärtää ja miten joulunsa viettää.

    • Ohi menevä touhotus

      Siellä tv:ssä on pyörinyt jo pitkään tuo mitä minäkin olen jo lapsesta pitäen pitänyt oikeana tulkintana, että nuo Jumalat olivat näitä ulkoavaruudesta tulleiden pohjalle perustuvia tarinoita. Ei siinä minusta ollut mitään kummallista. Jumalat ihastuivat ihmistyttäriin ja synnyttivät lapsia, palavat pensaat ja vaeltavat tähdet...kaikki ihan ymmärrettäviä. Jeesuksen taikatemput, vesi viiniksi jne.....ei mitään kummallista.
      Älä pidä muita jumalia, tarkoitti, että olivat mustasukkaisia ja joku tarkoitus tuollakin lienee ollut, jos halusivat omaa rotua jalostaa.
      MINÄ EN MUUTEN VIETÄ JOULUA.
      Se menee takuuvarmasti ohi, ei siihen kannata perustaa ja vaivaa nähdä. Kauppiaat olisivat todella pulassa jos minunlaisia olisi vähänkin enemmän.

    • Ex joulu kannattaja

      Ylenpalttinen syömisen juhla ja lahjojen vaihtoviikko. KAMALAA!
      Avaruusaika ja vielä tätä hulvatonta menoa kaupoissa näkee.
      Lapsille tuon vielä ymmärtää pienimuotoisena järjestää, mutta esim. kuusen kanto sisään ötökköineen on perin outoa. Tuhotaan luontoa samalla.
      Meille joskus hankittiin muovikuusi, mutta sekin on lojunut varastossa kymmeniä vuosia, joutaisi myydä. Ei sitä kuusta muutamaksi päiväksi sisälle viitsi asettaa, vaivaa siitä vain on.
      Lahjojen hankinnastakin olisi vaivaa ja ongelmia, turhaa kaupoissa tramppaamista. Onneksi ei ole ystävilläkään samoja ongelmia.
      Taitaa olla sitten vielä se sopulilauma, joka käy samaan aikaan hautausmailla laittamassa kynttilät...en sitäkään ymmärrä, voisihan niitä viedä pitkin vuotta jos haluaa.
      Nyt joulu onneksi osuu hyvin viikonlopulle, ei mene työpäiviä niin paljon hukkaan!

    • tonttu

      hetkonen! tulipahan tuossa mieleen että minkätakia ateistitkin viettää joulua? itse en myöskään usko mihinkään ja silti minut pakotetaan tuohon älyttömyyteen vaikka en lahjoja kenellekkään ikinä ole antanutkaan. pitääkö heittää akka pellolle ettei tarvitsisi juhlia?

    • IHANAA JOULUA !

      KUKA SANONUT ETTÄ JONKUN PITÄÄ JUHLIA jOULUA ?
      ON TÄÄLLÄ TYHMÄÄ PORUKKAA !
      MEILLÄ EI KUMPIKAAN OLE TOSSUN ALLA. JUHLITAAN SILLOIN KUN HALUTAAN.
      VAKKA KANTENSA VALITSEE !

    • No ole huoleti ensi vuonna saatte mitä tilasitte...Olisi kannattanu tukea Hitlerin neuvostoliiton vastaista sotaa.Häiriköiden kohtalo on helvetin tuulet kuumuus on käsinkosketeltavaa jo.

    • Totuus! Joh.3.16

      Mistä alkaa ajanlaskumme ja KENEN syntymästä se lasketaan?
      Kristusta ennen tai jälkeen on muutettu ajanlaskumme jälkeen tai ennen sitä MUTTA
      se muutos ei muuta itse asiaa eli ajanlaskumme pohjautuu Jeesuksen syntymään.
      Kristityt juhlivat Vapahtajan syntymää ja sitä ei kukaan "änkykähilleri" voi meiltä kieltää!
      Sitä on yritetty yli 2000v. mutta onnistumatta ja maailmanlaajuisesti Jeesuksen seuraajat lisääntyvät nopeammin kuin koskaan ennen ja LOPPU tulee kun pakanain luku on täynnä.
      "Meille on syntynyt Vapahtaja Jeesus Kristus"!
      Jumala ei vie ketään pakolla Taivaaseen vaan se on JOKAISEN oma valinta. "Kukaan ei mene taivaaseen muuta kuin MINUN kauttani", sanoo Jeesus.

      • aika nöyrä sälli se jeesus.
        kukaan ei mene taivaaseen muuta kuin MINUN kauttani.


    • ENTINEN ateisti

      En voi ymmärtää miten kukaan tässä ajassa jossa (joka puolella tuputetaan pornoa, 10-vuotiaat lapset piikittää itseensä huumeita, kaikki raamatun tekstit käännetään nurinpäin, aviorikoksia on enemmän kuin koskaan) voi olla tajuamatta sitä tosiasiaa, että on olemassa hyvä ja paha. Pahuus jyllää tällä hetkellä ja kovaa ja se on saatanasta. Tämäkin keskustelu on selvä esimerkki siitä!!! Voikun kaikki löytäis elämän Jeesuksessa, en haluaisi kenenkään eksyvän saatanan kynsiin koska tiedän omasta kokemuksesta, että pahempaa ei voi olla. En ymmärrä miksi osa ei edes halua pyytää Jumalalta armahdusta koska ei siinä mitään voi menettää! (Ai niin voithan, tässä pahuuden ajassa saatat menettää kasvosi jos joku sattuis tietämään.)

      Raamatussa lukee selvästi Matt 24:

      "Varokaa, ettei kukaan johda teitä harhaan. Monet tulevat esiintymään minun nimelläni. He sanovat: 'Minä olen Messias', ja eksyttävät monia. Te kuulette taistelun ääniä ja sanomia sodista, mutta älkää antako sen pelästyttää itseänne. Niin täytyy käydä, mutta vielä ei loppu ole käsillä. Kansa nousee kansaa vastaan ja valtakunta valtakuntaa vastaan, ja joka puolella on nälänhätää ja maanjäristyksiä. Mutta kaikki tämä on vasta synnytystuskien alkua. Silloin teidät pannaan ahtaalle, monia teistä surmataan ja kaikki kansat vihaavat teitä minun nimeni tähden. Monet silloin luopuvat, he kavaltavat toisensa ja vihaavat toinen toistaan. Monta väärää profeettaa ilmaantuu, ja he johtavat useita harhaan. Ja kun laittomuus lisääntyy, monien rakkaus kylmenee. Mutta joka kestää loppuun asti, pelastuu. Tämä valtakunnan evankeliumi julistetaan kaikkialle maailmaan, kaikille kansoille todistukseksi, ja sitten tulee loppu."

      • Jeesukseton

        No niin kaikki esim. Pedofiilien ajatusmaailmaa tutkivat, mitä te enää mietitte, saatana on kaiken takana. Ei muuta kuin lastenraiskaajat kirkkoon, niin Jeesus pelastaa ja antaa anteeksi. Voe vittu mitä paskaa!


      • jeihou
        Jeesukseton kirjoitti:

        No niin kaikki esim. Pedofiilien ajatusmaailmaa tutkivat, mitä te enää mietitte, saatana on kaiken takana. Ei muuta kuin lastenraiskaajat kirkkoon, niin Jeesus pelastaa ja antaa anteeksi. Voe vittu mitä paskaa!

        Ne on jo siellä


    • itse en usko raamatun tarinoista suureen osaan, en usko jeesuksen poistaneen syntimme ristillä (päin vastoin mielestäni on naurettavaa, että uskomalla jeesukseen saat syntisi anteeksi olit sitten vaikka raiskanut ja tappanut sata pikkutyttöä.) uskon jumalaan, mutta se ei ole ylimaallista vaan usean ihmisen väärin tulkitsema asia.

      mielestäni kuitenkin joulu on loisto juhla ja aijon sitä ruokapuolta ainakin juhlistaa aina, lahjoista viis.
      joulun tarkoituksena on saada koko porukka tai iso porukka pöydän ääreen herkuttelemaan, nauttimaan seurasta, yms. ja se on hyvä, että on yks tämmönen perinne, jota kaikki noudattaa. (meidän perheessä ainakaan isän puolella ei uskovaisia ja silti pöytä notkuu ruoasta. :D)
      ''joulu on kusetusta ja paskaa'' sanonnan kuulee vain yksinäisten ihmisten suusta. ja joo no se on ehkä kulutusjuhla, mut minkäs vi*un sit, se on vaan rahaa :D. ja voithan kutsuu jouluu vaiks kuupölööörölöölööhöpölöpölööjuhlaks, ohan se englannissaki christmas, eikä monessakaa muussa mestassa samalla nimellä. senkin aasi.
      jotkut valittavat jeesusjuhlasta, jotkut juhlivat jeesusjuhlaa ilman jeesusta. herää pahvi. senkin aasi.

      • ja lisäyksenä, se todellakin on vain rahaa. sitä porukkaa jonka vuoks sitä rahaa syynätää ei saa nii helposti, kaverit ja läheiset eivät sada taivaalta, miksi et voisi jakaa omistasi itsellesi tärkeiden ihmisten kanssa :D
        senkin pihi aasi.


      • Jeesukseton
        koirakaulus kirjoitti:

        ja lisäyksenä, se todellakin on vain rahaa. sitä porukkaa jonka vuoks sitä rahaa syynätää ei saa nii helposti, kaverit ja läheiset eivät sada taivaalta, miksi et voisi jakaa omistasi itsellesi tärkeiden ihmisten kanssa :D
        senkin pihi aasi.

        Kyllä mä muistan läheisiäni pitkin vuotta ostamalla jotain ja muutenkin, en siis katso olevani pihi, aasiudesta en tiedä, hyvin paljon mahdollista. Kysymyshän on siitä, että minkä takia joulua juhlitaan, jos ei olisi Jeesus tarinaa niin ei olisi turhanpäiväisiä arkivapaitakaan!


      • Jeesukseton kirjoitti:

        Kyllä mä muistan läheisiäni pitkin vuotta ostamalla jotain ja muutenkin, en siis katso olevani pihi, aasiudesta en tiedä, hyvin paljon mahdollista. Kysymyshän on siitä, että minkä takia joulua juhlitaan, jos ei olisi Jeesus tarinaa niin ei olisi turhanpäiväisiä arkivapaitakaan!

        jaa no kerrotko kohdan raamatusta jossa joulusta puhutaan?


      • koirakaulus kirjoitti:

        jaa no kerrotko kohdan raamatusta jossa joulusta puhutaan?

        jos satut herra aasi tietämään, joulu on tullut jeesuksen jälkeen.


      • koirakaulus kirjoitti:

        jos satut herra aasi tietämään, joulu on tullut jeesuksen jälkeen.

        ja must tuntuu et jos ei ois jeesusta ois silti ''turhanpäiväisiä'' vapaapäiviä.
        eiku eiku ainii, määä joka pv töitä teen. ilman jeesusta ei ois sunnuntaita senkin likainen aasi. missäs kohtaa raamattua puhutaan juhannuksesta ja vapusta?


      • Jeesukseton
        koirakaulus kirjoitti:

        jaa no kerrotko kohdan raamatusta jossa joulusta puhutaan?

        Luepa tekstini, en ole yhtäkään kertaa väittänyt että raamatussa puhuttaisiin joulusta. Mutta jos ei olisi tuota jeesustarinaa, niin ei olisi jouluakaan, ainakaan sellaisena kuin nyt, saattaisi olla joku talven juhla mikä osuisi aina viikonlopulle.


      • Jeesukseton
        Jeesukseton kirjoitti:

        Luepa tekstini, en ole yhtäkään kertaa väittänyt että raamatussa puhuttaisiin joulusta. Mutta jos ei olisi tuota jeesustarinaa, niin ei olisi jouluakaan, ainakaan sellaisena kuin nyt, saattaisi olla joku talven juhla mikä osuisi aina viikonlopulle.

        Siis vielä selvennyksenä, kun et näköjään kiihtymykseltäs lue ajatuksella, koko jumala ja jeesus stoori on yhtä ja samaa suurta kusetusta, josta raamattu kertoo. Ja jouluna sitten juhlitaan Jeesuksen syntymää, vaikka juttujen perusteella se nyt ei vissiin syntynytkään jouluna!


      • Jeesukseton kirjoitti:

        Siis vielä selvennyksenä, kun et näköjään kiihtymykseltäs lue ajatuksella, koko jumala ja jeesus stoori on yhtä ja samaa suurta kusetusta, josta raamattu kertoo. Ja jouluna sitten juhlitaan Jeesuksen syntymää, vaikka juttujen perusteella se nyt ei vissiin syntynytkään jouluna!

        annoin plussaa koska huomasit suuren provosoitumiseni ja vittuunnuksen aiheeseen ja kaikkeen minuun kohdistuvaan kritiiikkiin .. MUUTTAa.. itse mietin sinun suurta ärsyyntymistä jeesusjuhlaan, joka kind of on jeesusjuhlana, mutta harva sitä juhlii.. oli se vaikka raamatussa ja mayojen ufojen lokikirjassa, emme juhli sitä jeesuksen juhlana, vaan läheisten takia. sen takia että on syy kokoontua yhteen. fuck onko siellä muhammed vai hesus.

        ja oikeasti jeesus ei syntynyt 24 päivä 2011 v sit. vaan jotenkin toisten mutta jaardidaardidaa who gives a shit.. jouluaatto on 24. ja sillä sipuli. jos kaikki on niin pilkun nusaamista niin onnee elämälles.


    • meklari1

      joulu lisää kulutusta vaikka pysäyttää markkinat kolmeksi päiväksi, eli joulu on positiivinen asia.

    • Pakko-ostokset

      Joulu ei ole alunperin kristitty juhla, vaan kristityt sen varastivat pakanoilta ja muuttivat omiin tarkoitusperiinsä sopivaksi. Itse en vietä enää joulua kun tuo asia minulle selvisi, että huijausta kaikki tyynni. Toinen syy on se, että minusta on vastenmielistä nähdä köyhien sukulaisten stressi joka vuosi että mistä rahat aikuisten ihmisten lahjoihin ja muuhun " pakko olla aina " - ruokiin sun muuhun härpäkkeeseen. Jos joulua syystä tai toisesta viettää, niin sen pitäisi olla joka vuosi erikseen vapaaehtoisesti päätettävä asia. Eli jos on varaa, niin viettää ja jos ei ole tai ei vaikka huvita, niin ei vietä. Mutta siitäpä sukulaiset loukkaantuu...

    • Joulua ei kannata poistaa vaan SIIRTÄÄ.
      Tammikuun lopussa olisi paras aika viettää joulua Suomessa. Talvihan vasta ennättää alkaa, kun joulua jo vietetään. Sitten onkin 4kk pitkää talvea ilman mitään kummempia juhlia. Vuoden paras juhla juhannuksen jälkeen eli uuden vuoden vaihdekin tulee heti joulun perään.

      Joulu tammikuun loppuun ja aina arkipäiviksi. Kiitos.

    • Juhlin täysillä

      Joulua ei ole pakko juhlia, duuniin vaan, jos ei usko riitä.

      • Jeesukseton

        Vaikea mennä kun duunipaikan ovet ovat visusti kiinni, enkä viitsisi alaa vaihtaa..


      • mieseikähiiri
        Jeesukseton kirjoitti:

        Vaikea mennä kun duunipaikan ovet ovat visusti kiinni, enkä viitsisi alaa vaihtaa..

        Pyydä että pitävät töissä jouluna ovat auki, jotta saat olla töissä koko joulun, kun sinulla ei ole ystäviä etkä osaa rauhoittua edes jouluna.


      • mieseikähiiri kirjoitti:

        Pyydä että pitävät töissä jouluna ovat auki, jotta saat olla töissä koko joulun, kun sinulla ei ole ystäviä etkä osaa rauhoittua edes jouluna.

        Suurin syy siihen on se, että työehtosopimuksen mukaan työnantajan pitäisi maksaa kolminkertainen palkka, että työnantajat ei siitä syystä ovia voi pitää auki. Tästäkin tapaninpäivästä työnantajan pitää maksaa vain arkipyhäkorvaus istuttamalla ihmisiä kotonaan toimettomana, kun jos ne olisivat töissä niin tänään työnantaja joutuisi maksamaan heille jo kolminkertaisen palkan! Työntekeminen jouluna ja muina juhlapyhinä on tehty siis täysin mahdottomaksi!

        Harvoin kyse on siitä, ettei ole ystäviä vaan siitä että ystävillä on oma joulun viettonsa jota ei kehtaa häiritä! Otan ystäväni näin ollen huomioon kuin kehtaisin tuppautua heidän luokseen jouluna, jota te ette näytä ymmärtäneen. Jouluna kannattaa miettiä, mikä asia sopii ja mikä ei! Vaikka kutsuttaisikin, niin minua hankaisi silti vastaan!!


    • ostan ilman pakkoa:P

      Joulussa ovat yhdistyneet kristillinen juhla, muinainen roomalainen saturnalia-juhla sekä Euroopan pohjoisten kansojen maatalousvuoden päättäjäis- ja keskitalven juhla (yule), Suomessa vanha vuodenvaihteenjuhla kekri. Joulu on yleinen perhejuhla eri puolilla maailmaa.
      Joulu on vuosittainen 25. joulukuuta vietettävä kristinuskoon liittyvä juhla, jota vietetään Jeesuksen syntymän muistoksi.

    • Ossaus

      Haistakaa - niin pitkä kuin haravan varsi.

      Suksikaa kuuseen jos ei kerran täkäläinen meno passaa.

    • vituttaako.com
    • Emmatamma

      Jospa viettäisit "Jeesuksetonta" joulua, eläthän muutoinkin uskomatta Häneen.
      Eikö näin pimeimmän vuodenajan ja kuukauden keskellä voisi syödä paremmin, polttaa kynttilöitä, tavata läheisiään, elää kiirettöntä muutaman päivän joulunaikaa.
      Muuten, mitä todistettavuuteen Raamatun totuudesta tulee, niin eivät tiedemiehet vo todistaa epäuskon perusteelle mitään varmaa. Jumala ja Hänen suuruutensa on tutkimaton. Kaikkia planeettoja pystyy tutkimaan, mutta Jumala on salattu. Vain Hänen armostaan uskon sydämensä saanut voi sanoa tunteä Hänen rakkauttaan, armoaan ja käsittämätöntä viisauttaan. Olet oikeassa, että "ei mene läpi", sillä vain Pyhä henki, Jumalan kolmas persoona, avaa Sanansa.

      • Jeesukseton

        Voisin sanoa, että hänen armostaan uskon sydämeensä saanut ihminen on pikkasen kujalla!


      • maanmato

        Mikä idea tässä sitten on, ei kai kukaan oikeasti halua taivaaseen, mitä sä siellä teet ja kuka maksaa ja mitä järkee - elä elämäsi tässä ja nyt- ole rietas - ja onnellinen.


    • juuh

      Kyllä en vietä minäkään sitä joulua! Hyvähän olisi jos se peruttais ihan virallisesti, mutta mulle ihan sama jos sitä jotkut viettää. JUhannus ja pääsiäinenkin on ihan turhia, paitsi jos onnistaa ja saan olla töissä. Ihanhan ne on niinkuin muutkin päivät, palkka on vaan parempi. Sitäpaitsi ns juhlapyhinä alallani töitäkin on vähemmän. A vot ja rahaa tulee.

    • oikeassa olet jos totuuteen mennään. kuinka moni lapsi edes tietää miksi ? ja kuinka moni uskoo raamatun sanaan ? joulu on vain perinne nykyisin ei mikään uskon asia. taas kerran vain sitä kaksoismoraalia. samahan koskee pääsiäistä.

      monelle joulu on pelon asia, perheissä riidellään ja juodaan. ilo on kaukana tai rauha. mutta jokainen uskokoon mihin haluaa.

    • Totuuksien totuus

      Vaikka itse Saatana haluaisi, niin joulua ei koskaan voi tehdä tyhjäksi. Herramme Jeesus syntyi ihmiseksi ja lunasti meidät kaikki vapaaksi. Sanoman voi toki omassa elämässään sivuuttaa mutta se on sitten sivuuttajan omalla vastuulla. Jeesus Kristus on Herra, Kuningasten Kuningas ja kuoleman voittaja. Tästä joulussa on kysymys. Voit olla joko häviäjän tai voittajan puolella.

      • J syntyi syksyllä

        Joulu on pakanajumaluuksien syntymäaika, (Tammus, Osiris yms.) satoja vuosia Jeesuksen aikaa myöhemmin asetettu juhla, poliittisista yms. syistä, joka EI ole Jeesuksen syntymäpäivä.
        Ihmiset, googlatkaa When was Yeshua born, Pagan origins of Christmas, jne.
        Messiaaniset juutalaiset tuntevat paremmin juutalaisuutta kuin monet pakanakristityt. He tietävät, että Jeesus syntyi Lehtimajanjuhlan aikaan syksyllä.
        Tässä tietoa suomeksi:
        http://koti.phnet.fi/petripaavola/Jeesuksensyntyma.html
        Joulu on katolisen kirkon eräs harha, yksi monista. Sen voisi lopettaa ja siirtää Kristuksen synttärit omalle paikalleen. Raamatussa Jumala kehottaa sekä juutalaisia että muita Raamatun Jumalan palvelijoita lähtemään vikoksi juhlille Jerusalemiin Lehtimajanjuhlan aikaan. Hurskaat Raamatun ihmiset eivät viettäneet synttäreitä. Pahat pakanakuninkaat viettivät. Jeesus vietti omalla tavallaan Hanukkaa, Valon Juhlaa eli Temppelin Vihkijuhlaa. Joh. 10:22.
        Hän sai alkunsa tuolloin, talvella, ja syntyi 9 kk myöhemmin, syksyllä kun oli tärkeä Jumalan juhlaviikko.
        Terv. Elena


      • Jeesukseton

        Tässä tapauksessa valitsen "häviäjien" puolen. Halleluja vaan teidän kunkullenne!


      • mieseikähiiri
        J syntyi syksyllä kirjoitti:

        Joulu on pakanajumaluuksien syntymäaika, (Tammus, Osiris yms.) satoja vuosia Jeesuksen aikaa myöhemmin asetettu juhla, poliittisista yms. syistä, joka EI ole Jeesuksen syntymäpäivä.
        Ihmiset, googlatkaa When was Yeshua born, Pagan origins of Christmas, jne.
        Messiaaniset juutalaiset tuntevat paremmin juutalaisuutta kuin monet pakanakristityt. He tietävät, että Jeesus syntyi Lehtimajanjuhlan aikaan syksyllä.
        Tässä tietoa suomeksi:
        http://koti.phnet.fi/petripaavola/Jeesuksensyntyma.html
        Joulu on katolisen kirkon eräs harha, yksi monista. Sen voisi lopettaa ja siirtää Kristuksen synttärit omalle paikalleen. Raamatussa Jumala kehottaa sekä juutalaisia että muita Raamatun Jumalan palvelijoita lähtemään vikoksi juhlille Jerusalemiin Lehtimajanjuhlan aikaan. Hurskaat Raamatun ihmiset eivät viettäneet synttäreitä. Pahat pakanakuninkaat viettivät. Jeesus vietti omalla tavallaan Hanukkaa, Valon Juhlaa eli Temppelin Vihkijuhlaa. Joh. 10:22.
        Hän sai alkunsa tuolloin, talvella, ja syntyi 9 kk myöhemmin, syksyllä kun oli tärkeä Jumalan juhlaviikko.
        Terv. Elena

        Samantekevää koska joulua vietetään, kunhan vietetään. Kätevämpää viettää vuodenvaihteessa, kuin keskellä työvuotta.


    • Kimmo pkk

      Olen samaa mieltä, tiedemiehet kertoivat jossain haastattelussa, että ovat löytäneet ne tosi seikat jeesuksesta, ja etteivät voi julkaista kaikkea, kun maailman kirjat menisivät sekaisin, eli jeesus oli huijari, ja sillä oli se rosvokopla, joita jeesus manipuloi huijaamaan muita asukkaita,.
      itse olen kuulunut täysin uskovaiseen perheeseen 8 vuotta.
      Perhe ei ollut minun vaan äitini sukulaisten, johon hän minut vei, kun oli vaikeaa.
      Joulu on mielestäni huijausta, ja käytetään hyväuskoisia ihmisiä hyväksi törkeällä tavalla.

      • mieseikähiiri

        "Olen samaa mieltä, tiedemiehet kertoivat jossain haastattelussa, että ovat löytäneet ne tosi seikat jeesuksesta, ja etteivät voi julkaista kaikkea, kun maailman kirjat menisivät sekaisin"

        Ei pidä uskoa tiedemiehiä, jotka kertovat satuja, jotta saisivat evoluutioteorialle jotain uskottavuutta.


    • mieseikähiiri

      "Ja onhan herranjestas tiedemiehetkin todistaneet jo kymmeniä ellei satoja kertoja raamatun kertomuksia vääriksi"

      Ei pidä paikkaansa ainakaan siinä mielessä, että erilaiselle tiedolle ei olisi loogista selvitystä - tai sitten tiedemiehet ovat väärässä.

      "Olen ihminen jonka pitää saada todisteita asioista"

      Jumalaa ei voi todistaa, koska todistaminen kuuluu tieteeseen ja Jumala on tieteen käsitysten ulkopuolella.

      • Jeesukseton

        Justiinsa näin. Lainaan nimimerkki priimaa, jos tuolla ajattelulla lähestytään niin menninkäiset, maahiset ja varmasti myös röllipeikko ovat olemassa, koska niitäkään kukaan ei ole pystynyt todistamaan vääräksi. Jumalaa ei vaan nyt ole olemassa jos asiaa miettii oikein tarkasti. Aatami ja Eeva, Nooan arkki ja muut lukemattomat asiat, eivät millään voi olla mahdollisia. Tosin en voi niitä todistaa bullshitiksi, niinkuin en menninkäisiäkään!


    • mieseikähiiri

      Kenenkään ei ole pakko viettää joulua ja jokainen joka viettää saa viettää sen tavallaan, joten mitä ihmettä valitatte kuin pienet kakarat.

    • Jumala armossaan johti minut näkemään että kaikki vähänkin miettimisen arvoinen on tullut juuri Raamatusta ja - yllätys yllätys - juutalaisilta jo aikojen takaa. Jumala oikeasti neuvoi Israelin kansaa terveys-, hygienia-, elämänhallinta- ja uskonasioissa. Eikä mennyt vikaan.

      Mitä muuta vastaan koko maailma ja Perkele pauhaa kuin Jeesusta, Israelia ja juutalaisia vastaan. Mutta tärkeät ja ikuiset asiat, kuten esim. ikuinen elämä, Jumalan ihmeellinen rakkaus, ne tulevat pysymään. "Maa ja taivas katoavat, mutta minun sanani ei katoa." Joulu saa jäädä, koska Jumala tuli Jeesuksessa ihmiseksi ja vuodatti ristillä pyhän verensä jokaisen ihmisen puolesta.

      • Jeesukseton

        2000 vuotta sitten ihmisjumaliksi itseään väittävät joutuivat hirsipuuhun, nykyään joutuvat kellokoskelle tai vastaavaan!


      • Jeesukseton
        Jeesukseton kirjoitti:

        2000 vuotta sitten ihmisjumaliksi itseään väittävät joutuivat hirsipuuhun, nykyään joutuvat kellokoskelle tai vastaavaan!

        Siis ristipuuhun eikä hirsipuuhun.


    • vaikka näin

      " Joulu on peruttu -Josef tunnusti"
      Sen pituinen se

    • Joulu on best

      Joulu on mukava juhla jossa kaverit,sukulaiset ja tuttavat kokoontuvat yhteen ja syövät sekä jakavat lahjat. En vietä itse joulua sen todellisen sanoman takia vaan siksi koska siinä on jotain taikaa. Sain tänään kivoja lahjoja ja kaverinikin ilahtuivat minun antamistani lahjoista. Mikä on sen parempaa.

    • Se ei mene minun kaaliin, että ruokakaupatkin tulee olla väkisin kiinni ja ruokia tulee hamstrata kolmeksi päiväksi jääkaappiin happanemaan/homehtumaan tai kerätä pakastimeen joulun takia.

      Tapaninpäivänä kaikki ruokatiskit on tyhjiä. Ei mitään järkeä näissä juhlapyhissä!

    • Anonyymi

      Minä perua, joulu

    • Anonyymi

      Minä perua jouluaattona kokonaa

    • Anonyymi

      voit perua joulun omalta osaltasi. Anna toisten pitää joulunsa. 99% ihmisille se on tavarajuhlasesonki ja lomaa. Pienelle joukolle enää kristillinen ilosanoma. Kukin tavallansa elää ja uskoo.

      • Anonyymi

        Minulle se on pelkkä loma, lahjoja en osta ollenkaan. En käytännössä vietä joulua, minulla ei ole koskaan ollut joulukoristeita enkä välitä jouluruoistakaan ja inhoan joulumusiikkia.

        Ylipäätään en ymmärrä miksi pitää ostaa valtavat määrät typerää roinaa, joista valtaosaa ei tarvita. Minusta lahjaksi voisi riittää tilisiirto. Käyttäköön rahansa mihin itseä huvittaa. Monille tavallinen ruokakin on parempi lahja kuin roina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulle se on pelkkä loma, lahjoja en osta ollenkaan. En käytännössä vietä joulua, minulla ei ole koskaan ollut joulukoristeita enkä välitä jouluruoistakaan ja inhoan joulumusiikkia.

        Ylipäätään en ymmärrä miksi pitää ostaa valtavat määrät typerää roinaa, joista valtaosaa ei tarvita. Minusta lahjaksi voisi riittää tilisiirto. Käyttäköön rahansa mihin itseä huvittaa. Monille tavallinen ruokakin on parempi lahja kuin roina.

        Ja monet valittelevat joulustressistä, mitä en tajua. Jos joulu stressaa niin kannattaa lopettaa joulun viettäminen. Joulua ei ole pakko viettää. Ei ole pakko ostaa lahjoja, ei syödä jouluruokaa, ei kuunnella joulumusiikkia (paitsi kaupassa), ei käydä sukulaisissa eikä tehdä joulusiivousta eikä koristella. Mitään ei tarvitse tehdä.


    • Anonyymi

      Aika erota kirkosta jos aikoo välttää seuraavan vuoden kirkollisverot.Eroaminen on ilmaista, eikä maksa mitään.

      Kirkosta voi erota
      esimerkiksi
      Digi- ja väestötietoviraston (DVV) sivujen kautta.

    • Anonyymi

      Höpön pitän höpönä, nimittäin sun höpinät. Joulu on ihmiskunnan suurin juhla. Lueppa sitä Raamattua ajatuksen kanssa. Tiedemiesten ymmärrys on rajallinen. Joulu tuo rauhan ihmis sydämiin. Kaupallisuuden voi väistää ite kukin tahollaan, mutta juhla on siitä huolimatta suuri.

      • Anonyymi

        Edes kristittyjen ei tarvitse viettää joulua, ei Raamattu joulun viettämistä missään kohtaa vaadi. Itse asiassa sanaa joulu ei edes esiinny Raamatussa. Jopa kristitty voi vain ilmoittaa, että ei juhli joulua.

        Itse olen ateisti ja minulle joulu on vain vapaapäivä. Jos nykyisessä työssä voisi tehdä töitä jouluna niin menisin jouluna töihin. Jouluna voi vaikka syödä pakastepizzaa, mennä shoppailemaan (esim Citymarketit ja Prismat ovat aina auki, myös jouluna) ja mennä pubiin ryyppäämään (pubit ovat nykyään auki joulunakin).


    • Anonyymi

      välillä ihmisen on hyvä rauhoittua ja ottaa etäisyyttä jatkuvaan hulabaloo paahtamiseen. Toki jos on adhd taipuvainen niin sellaiselle rauhoittuminen ottaa lujille ja sielun päälle. Itselleni juurikin se joulunajan rauha ja kiireettömyys on se juttu. Asiat tehdään hidastetusti. Lahjojakin jaetaan. Vain yksi jokaiselle. Lahjoihin menee 20-30 euron haarukassa. Joulun valmistelutyötkin tehdään rauhalliseen tapaan.
      Joulunakaan en juo väkeviä.

    • Anonyymi

      Älä sinä talousveturi innostu liikaa.

    • Anonyymi

      Aloittaja ( jo vanhassa kommentissaan) voi olla huoletta.
      Koska, nykyään joulunvietossahan ei niinkään ole kyse kristillisestä juhlasta.
      Vaan vain kaupallisuudesta. Joulua vietetään lähinnä ns.Jeesuksen syntymän siivellä.
      Siihen vedoten voidaan viettää kulutusjuhlaa ja syödä hyvin ja koota perheitä ja sukuja yhteen. Jakamaan materialismiin perustuvia lahjoja aattoiltana ja juomaan viineistä humalat.
      Osa ihmisistä liittää jouluunsa mukaan hiukan sen alkuperäistä kristillistä perinnettäkin.
      Edes joulukirkon muodossa. Tuntevat olevansa oikein hurskaita, kun käyvät kirkoissa laulamassa joululaulujakin ja enkeli taivaan. Mutta siihen se sitten jääkin.
      Harvoissa perheissä luetaan enää edes jouluevankeliumia.
      Uskonnollisesta juhlasta ei siis voi puhua, kun katselee nykyistä joulunviettoa.
      Se on vain tunnelmallinen talven juhla, jolloin syödään hyvin ja pidetään hauskaa ja halutaan koota perheet yhteen. "Koska meillä on joulu"
      Joulu koetaan odotettuna, piristävänä juhlana talven pimeimpään aikaan.
      Silloin tehdään perinteisiä juttuja. Kokataan, leivotaan ja siivotaan ja poltellaan kynttilöitä ja koristellaan kodit ja pihat jouluvaloin. Saunatkin muuttuvat joulusaunoiksi. Julistetaan joulurauha. Oletetaan ja toivotaan kaikilla olevan mieli...hyvä, lämmin, hellä. Ei itkeä saa, ei meluta saa.
      Muistetaan unohdettuja yksinäisiä vanhuksia ja ystäviä suklaarasialla ja hyasintilla, tai kortilla. Eikä unohdeta edes vainajia, haudoilleen viedään kynttilöitä. Koska sekin on juhlaan kuuluva perinne.
      Olipa joulu sitten kaupallinen, tai kristillinen. Siihen suhtautumista on kuitenkin niin monenlaista. Kaikki eivät siitä pidä ja jotkut pitää jopa liikaakin. Lapsille juhla lieneen kuitenkin odotetuin. Koska silloin saa lahjoja.

      • Anonyymi

        Tosin, jos ei pidä joulusta niin sitä ei tarvitse viettää. Yksikään perinne ei ole sellainen, että sitä on pakko noudattaa. Voi vaikka mennä pubiin jouluaattona tai syödä yksin pakastepizzaa kotona ja pelailla koko jouluaaton konsolipelejä.

        Ja tietenkin osa menee jopa töihin jouluna.


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1224
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1066
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      1017
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      581
      1008
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      910
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      764
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      690
    Aihe