Näin se menee

siskoseni

Kerron tästä esimerkin narsistin ajattelutavasta. Hän haluaa sinulta "tukea ja ymmärrystä" ja haukkuu, arvostelee ja mitätöi todella rumasti sinulle rakasta ja erittäin tärkeää ihmistä (tietää tämän). Kun et tue häntä näkemyksissään ja myötäile häntä, vaan ilmoitat, että asiat eivät näin ole ja en halua kuunnella tällaista, niin hän alkaa syyllistämään sinua. Siitä ettet tue häntä ja kerjää sääliä valittamalla kuinka et koskaan ole tukenut häntä ja miksi hylkäät hänet.

Hän ei kykene ymmärtämään, että toisella ihmisellä on tunteet ja että hän käytöksellään loukkaa niitä ja loukkaa myös tätä sinulle tärkeää ihmistä.

Kun hän on saanut sotkettua sinut syvälle itseaiheuttamaansa dramaan, vetää hän aivan hillittömät raivarit kun kuulee, että olet varovasti yrittänyt selvitellä tapahtumien todellista kulkua, että kaikki voisivat elää vain rauhallisesti yhdessä.

Minkäänlainen asioiden ja tapahtumien normaali selvittely vastavuoroisesti puhumalla ja toista kuuntelemalla on mahdotonta. Olet täysin suhteettoman raivon ja hyökkäysten kohteena, koska et suostunut hänen marionetikseen. Hän tekee kaikkensa kostaakseen.

Näin se menee. "Normaali" ihminen ymmärtää ja kykenee asettumaan toisen asemaan ja nahkoihin, mutta narsku ei. Olet vain väline, jota hän käyttää hyväksi omissa peleissään ja sinun tunteillasi ei ole väliä.

62

2087

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • xcch

      "Minkäänlainen asioiden ja tapahtumien normaali selvittely vastavuoroisesti puhumalla ja toista kuuntelemalla on mahdotonta."

      Täyttä asiaa koko kirjoitus, tämä oli vaikein asia käsittää kun yritti narskun kanssa asioita selvittää, kaikki jää aina selvittämättä.


      "Olet täysin suhteettoman raivon ja hyökkäysten kohteena, koska et suostunut hänen marionetikseen. Hän tekee kaikkensa kostaakseen."

      Jep, ja jos myötäilee, niin se on sama kuin viholliselle luovuttaa aseman taistelutta ja vetäytyy niin se tulee perässä. Mitä kauemmin myötäilee antaa periksi niin sitä voimakkaammin hyökkää jo tekee vastarintaa.
      Normaali ihminen kunnioittaa toisen tapaa sovitella, mutta narsku käyttää tilannetta häikäilemättä hyväksi.

    • ja mä..

      en ymmärtänyt, mitä sinä selitit.

    • xcch

      "en ymmärtänyt, mitä sinä selitit."

      Sitä että jos antaa normaali ihmiselle periksi jossakin asiassa, niin se lisää toisen kunnioitusta toista kohtaan ja saa kohtelemaan toista lempeästi, mutta narsisti pitää tällaista heikkoutena ja käyttää vielä enemmän hyvksi. Narsistille vastaan laittaminen vasta myöhemmässä vaiheessa on työläämpää kun se on jo tottunut simputtamaan toista.



      (jo tekee vastarintaa ) piti olla "jos" kirjoitusvirhe.

    • En tiedä....

      se vähän tahtoo olla kyllä niinkin että kun kaksi ihmistä riitelee,niin ei niistä kumpikaan muista että toisella on tunteet.
      Ei siinä tartte narsistikaan olla,kun suututaan kunnolla,niin normaali selvittely voi olla siltikkin aina joskus vähän hankalaa.

      • "se vähän tahtoo olla kyllä niinkin että kun kaksi ihmistä riitelee,niin ei niistä kumpikaan muista että toisella on tunteet."

        Itse sen sijaan toivon, että voisin unohtaa...Liian herkkien ihmisten kanssa on ärsyttävää riidellä.


      • xcch

        "Ei siinä tartte narsistikaan olla,kun suututaan kunnolla,niin normaali selvittely voi olla siltikkin aina joskus vähän hankalaa."

        Totta ei tarvi olla narsku, puolet suhteista päättyy eroon.

        Narsisti suhteeen ja tavallisen suhteen ero on siinä, että kaikissa narsisti suhteissa on aina 100% varmuudella kroonisia ongelmia ja ne on jatkuvia.

        Jopa eroon päättyvissä tavallisissa suhteissa voi olla useita suhteellisen onnellisia vuosia, mutta narsisti suhteessa ei ole yhtään onnellista vuotta.

        Harvoin tavallisissa suhteissa tarvitaan terapiaa liiton aikana tapahtuneiden traumaattisten asioiden takia, koska sellaista ei juurikaan esiinny tavallisissa liitoissa, vaikka itse erotilanne voikin olla vaikea.


      • älä lyö

        olet siinä aivan oikeassa että riidellessä unohdetaan tunteet, kaikissa meissä on narsismia enemmän tai vähemmän ja ehkä se ilmenee just riita tilanteiden selvittämisessä.
        eikö ole normaali käytäntö että otetaan vastuu teoistaan ? kun riita on ohi ja tunteet viilentyneet niin pyydetään anteeksi ? ei edes pienen lapsen kanssa yritetä tehdä sovintoa ennen kuin hän on rauhoittunut.
        narsistille ei auta sanoa miten hän hon loukannut sen olen saanut kokea, mikään ei tunnu menevän perille, ei anteeksipyyntöä, ei saa aikaan keskustelua vain hiljaisuus... itselläni on suuri tarve selvittää ja pyytää anteeksi jjos se on mahdollista.


      • ei riitaa

        Entä jos vain se toinen riitelee tai haastaa riitaa? Itse yritin kyllä olla ystävällinen, mutta kun ne herneet oli siellä nenässä jo niin syvällä niin mitä siinä voi tehdä. Kun vastapuoli ignooraa täysin eikä enää edes tervehdi vastaantullessaan vaan nakkelee niskojaan niin en minä ainakaan sellaista ihmistä kovin kauan jaksa. Eli sitä saa mitä tilaa. Mahdollisuuksia oli lukuisia ja nyt koko asia on taas käännetty ihan nurinpäin ja minusta yritetään tehdä syyllistä johonkin riitaan, mitä ei ole edes ollut. Koko ihmissuhde loppui ennenkuin oli edes alkanut, vaikka siihen paikallaanjunnaamiseen menikin aika paljon aikaa ennenkuin tajusin ettei siitä mitään tule ja päätin jatkaa elämääni ilman sitä suhdetta. Jos sitä nyt voi suhteeksi sanoa, jokin random kohtaaminen lähinnä. Ei ole todellakaan kyse mistään normaalista riitelystä, kunpa olisikin.


      • Sfop

        Joo voin samaistua tähän. Mulla on tai oli kaveri jota luulin kaveriksi. Kun sitten mulle myöhemmin selvisi että on outo kuvio meneillään. Ihmiset pyöri tämän tietyn ihmisen ympärillä. Asiat pyöri hänen ympärillä. Hänelle kerrottiin tai kerrotaan asioita jotka ei todellakaan kuulu hänelle. Lisäksi myös kyttää mun ja muiden tekemisiä. Mustamaalaa ja haukkuu mua kaikille ja samalla tekee itsestään niin hemmetin hyvän. Sit maalaa itestään jotain uhria. Näin toimimalla hän saa muut ihmiset puolelleen käyttämällä heitä hyväkseen heidän hyväuskoisuuttaan. Mut samalla halveksii hovinsa jäseniä. Ja käyttää myös heitä röyhkeästi hyväkseen. Selittää ja valehtelee et miten mä nyt oon taas mennyt jonkun riidan keksimään vaik todellisuudessa ei ole hajuakaan et mistä hänen valehtelustaan on jälleen kerran taas kyse. Hänellä on empatian puute ja ei nää itsessään mitään vikaa. Kun normaalissa ystävyyssuhteissa halutaan selvittää välit mut hän ei. Ei tee elettäkään siihen suuntaan. Kun ei halua. Kerjää vaan säälii. Ja syyttää. Tämä on kuvio jota kukaan ei tajua.....


    • Eihän tuo kerro narsistien ajattelutavoista mitään...Tavoista ehkä.

      "Hän ei kykene ymmärtämään, että toisella ihmisellä on tunteet ja että hän käytöksellään loukkaa niitä ja loukkaa myös tätä sinulle tärkeää ihmistä."


      Onko? Kiitos informaatiosta... ;P

    • Aloituksen ihmiskuvaus kertoo ihmisestä joka on vakuuttunut yhdestä ainoasta perille johtavasta tiestä, ja yhdestä oikeasta tavasta toimia...hänen omastaan. Tämä kertoo ihmisestä ainakin vakavasta luottamuspulasta muita ihmisiä kohtaan.
      Toisten muulla tavoin menettely aiheuttaa vihantunteita.

      On olemassa oman polun kulkijoita.

      On olemassa niitä jotka haluavat määrätä muitten polut.

      On olemassa jokapolun seikkailijoita. (kaksi edellistä kuvaa ääripäitä, kolmas kykyä joustaa ääripäiden välillä :) )

      "Hän ei kykene ymmärtämään, että toisella ihmisellä on tunteet ja että hän käytöksellään loukkaa niitä ja loukkaa myös tätä sinulle tärkeää ihmistä. "

      Luulenpa että ymmärtää toisella olevan tunteet, mutta ei ymmärrä miksi toinen ei toimi hänen näkemyksen mukaisesti. Epäluulo ja epäluottamus hoitaa lopun sopasta.

    • Niinpä niin

      Minustakin tässä on kyse tavallisesta menettelytavasta ihmisten välisessä kanssakäymisessä. Ei kait se että näkemykset ihmisten välillä eroavat, tee toisesta vielä narsistia.
      Tietysti tässä kuvaillaan toisen ihmisen reaktiota kun hän ei saa näkemyksilleen vastakaikua (niihin kait hänellä kuitenkin on oikeus?) ja kuvaillaan se vielä melko vahvaksi. Olisi mielenkiintoista tietää mitä tarkoittaa
      "vetää hillittömät raivarit, suhteettoman raivon ja hyökkäysten kohteena, koska et suostunut hänen marionetikseen. Hän tekee kaikkensa kostaakseen" Millä lailla tämä yksilö yrittää kostaa, se voisi kertoa onko kyse tavallisesta ihmisestä vai luonnehäiriöisestä.
      Mitä jos kyse onkin siitä, että tämä ihminen luotti sinuun ja halusi puhua ajatuksistaan? Sinä et itse pidä hänestä (alunperinkään) etkä kyennyt tasapuoliseen ajatusten vaihtoon vaan otit asian itseesi vaikka et ollut arvostelun kohteena. Tämä vain arvailua. Tietysti jos on totta että tällä ihmisellä ei todellakaan ole tunteita, kannattaa varmaan pysyä kauempana.

      • xcch

        "Ei kait se että näkemykset ihmisten välillä eroavat, tee toisesta vielä narsistia. "

        Toki asia voi olla ja onkin usein noin, mutta siinä tapauksessa kirjoittelet väärälle palstalle. Täällä puhutaa narsimista joka on saanut siinä määrin sairaaloiset mittasuhteet että ongelmat johtuvat siitä.

        Tuota tarkoitan, lue onko normaali ihmisen kuvaus?

        http://www.sampo2002.oulu.fi/psykopatit/kehityspsykologia.htm


    • ap kirjoittaja

      Hyviä näkökulmia : ). Ja antoi ajattelun aiheita paljon.

      Kyseinen ihminen "kostaa" tässä tapauksessa käyttäytymällä tuhoavasti sisäisiä sukulaissuhteita kohtaan. Eristää sinut omista vanhemmista ja veljestä valehtelemalla ja vääristelemällä totuutta ja tapahtumia. Väittää sinun tehneen asioita mitä et ole tehnyt ja sanoneen mitä et ole sanonut. Kehittää jonkunlaisen sodan missä sinua riepotellaan täysin estoitta, vaikka et ole tehnyt pahaa kenellekään. Käyttää tässä näitä harhautettuja ihmisiä myös apunaan, koska tietää mistä naruista vedellä.

      Kun yrität saada häntä henkilökohtaisesti vastuuseen sanomistaan, saat kuulla olevasi hullu ja hän teki kaiken siksi, että on halunnut antaa sinulle näpäytyksen. Toisessa hetkessä kieltää koskaan moista tietenkään tunnustaneensa. Naureskelee aiheuttamalleen vahingolle. Ei kertaakaan sano olevansa pahoillaan mistään, eikä pyydä anteeksi kun ei ole omasta mielestään tehnyt mitään väärää.

      Niin, hän siis tuhosi täysin tietoisesti suhteeni mm. omiin vanhempiini valehtelemalla tapahtumista ja asioista. Nyt olen siis suvun "hullu". Ihan kohtuullistako siitä, että en halunnut kuunnella perheessämme heikossa asemassa olevan masentuneen siskoni haukkumista ja puolustin häntä.
      ----
      "Mitä jos kyse onkin siitä, että tämä ihminen luotti sinuun ja halusi puhua ajatuksistaan? Sinä et itse pidä hänestä (alunperinkään) etkä kyennyt tasapuoliseen ajatusten vaihtoon vaan otit asian itseesi vaikka et ollut arvostelun kohteena. "
      ----
      >>> Tästä ei minusta ole kyse koska meillä ei ole ollut vuosiin välejä juuri lainkaan vastaavanlaisista jutuista johtuen. Hänelle oli selvää ihan alusta asti etten halua kuunnella pahaa masentuneesta siskostani. Väkisin piti kuitenkin taas yrittää. Minusta kun kukaan ei ole niin luuseri, että "se keksii vaikka syyn masentua, jos sellaista ei ole". Kyseinen keskustelun kohde oli masentunut työpaikkakiusaamisen takia.

      Ja totuuden nimissä on nyt sanottava, että eihän sellainen lapsuuden perhe ole aivan normiperhe, missä yksi ihminen voi moisen tuhon aiheuttaa. Ei normiperheissä tapahdu tälläisiä asioita. Terapiassa on jo käytykin omaa puhjennutta masennusta hoitamassa....luuseri kun minäkin nyt sitten olen ;-). Olen kuitenkin hyvin surullinen ja vihainenkin siitä, että lapsillani ei nyt enää ole yhteyttä isovanhempiinsa. Ehkä siitä käyttämäni voimakkaat ilmaisut kumpuavat.

      Ja en tiedä oikeasti onko hän narsisti vai muulla tavalla sairas. Mielipiteeni kuitenkin on, että ns. normaali ei noin käyttäydy. Narsismiin nuo toimintatavat ja häikäilemättömyys ja tunnekylmyys kyllä viittaavat mutta en ole psykiatri.

      Niin, elämä on. Tämä valitettavasti minun elämääni. Kai se on niin, että mikä ei tapa, niin se vahvistaa.

      • Niinpä niin

        "Tästä ei minusta ole kyse koska meillä ei ole ollut vuosiin välejä juuri lainkaan vastaavanlaisista jutuista johtuen." eli se kertoo siitä että suhtauduit henkilöön varauksellisesti ja negatiivisesti alunperinkin. Ehkä itse halusit antaa hänelle näpäytyksen. Käytät toisen siskon puolustamista tekosyynä mutta tosiasiassa haluatkin näpäyttää tätä vihaamaasi perheenjäsentä?

        En usko että kukaan pystyy tulemaan sinun, vanhempiesi ja sisartesi väliin, saati sitten lapsiesi ja heidän isovanhempiensa. Kyllä kaikilla on varmasti sen verran arvostelukykyä, aikuisilla ihmisillä. Kannattaa ottaa vastuuta omasta käytöksestään, sanomisistaan ja tehdä ihmisuhteistaan itsensä näköisiä. Jos haluat pyytetttömästi läheiset välit se silloin myös onnistuu.


      • ...
        Niinpä niin kirjoitti:

        "Tästä ei minusta ole kyse koska meillä ei ole ollut vuosiin välejä juuri lainkaan vastaavanlaisista jutuista johtuen." eli se kertoo siitä että suhtauduit henkilöön varauksellisesti ja negatiivisesti alunperinkin. Ehkä itse halusit antaa hänelle näpäytyksen. Käytät toisen siskon puolustamista tekosyynä mutta tosiasiassa haluatkin näpäyttää tätä vihaamaasi perheenjäsentä?

        En usko että kukaan pystyy tulemaan sinun, vanhempiesi ja sisartesi väliin, saati sitten lapsiesi ja heidän isovanhempiensa. Kyllä kaikilla on varmasti sen verran arvostelukykyä, aikuisilla ihmisillä. Kannattaa ottaa vastuuta omasta käytöksestään, sanomisistaan ja tehdä ihmisuhteistaan itsensä näköisiä. Jos haluat pyytetttömästi läheiset välit se silloin myös onnistuu.

        " Kyllä kaikilla on varmasti sen verran arvostelukykyä, aikuisilla ihmisillä."

        Noin minäkin joskus luulin, se olikin yksi virheistäni. Vähän vaikuttaa kommenttisi tyypilliseltä uhrien syyllistämiseltä, johon varmasti vaikuttanut yleinen ilmapiiri palstalla. Toisaalta ymmärrän tuonkaltaisen ajattelumallin jos ei ole kokemusta asiasta, ei sitä voi järjellä käsittääkään. Tuskinpa monet uhrit muuten joutuisi niin kauan vatvomaan näitä asioita ja varmasti on kaikki konstit kokeiltu ja käytetty narsistin kanssa, mutta kun se ei vaan mene niin kuin normi ihmissuhteissa. Enkä nyt puhu pelkästään lähimmistä ihmissuhteista, mutta jos perheessä on narsisti, ne kuviot on kyllä kaikkea muuta kuin normaaleja ihmissuhdekuvioita.


      • ..................
        ... kirjoitti:

        " Kyllä kaikilla on varmasti sen verran arvostelukykyä, aikuisilla ihmisillä."

        Noin minäkin joskus luulin, se olikin yksi virheistäni. Vähän vaikuttaa kommenttisi tyypilliseltä uhrien syyllistämiseltä, johon varmasti vaikuttanut yleinen ilmapiiri palstalla. Toisaalta ymmärrän tuonkaltaisen ajattelumallin jos ei ole kokemusta asiasta, ei sitä voi järjellä käsittääkään. Tuskinpa monet uhrit muuten joutuisi niin kauan vatvomaan näitä asioita ja varmasti on kaikki konstit kokeiltu ja käytetty narsistin kanssa, mutta kun se ei vaan mene niin kuin normi ihmissuhteissa. Enkä nyt puhu pelkästään lähimmistä ihmissuhteista, mutta jos perheessä on narsisti, ne kuviot on kyllä kaikkea muuta kuin normaaleja ihmissuhdekuvioita.

        "Jos perheessä on narsisti." Siis yksi on narsisti, muut ovat normaaleja. Eivätkö nämä normaalit sitten pysty keskenänsä normaaliin kanssakäymiseen ja vuorovaikutukseen, lämpimiin väleihin ja perhe-elämään?
        Miten voi olla yksi narsisti ja sitten on yksi narsistin uhri, jolla ei ole suhteita muihin sukulaisiin. Jokin tässä mättää. Voisi olettaa että muut pitäisivät yhtä narsistia vastaan jos hän kerran on niin kamala.
        Tiedän jo vastauksen. Narsisti on manipuloinut muut puolelleen ja yhtä vastaan. Tämä narsistisatuilu on niin aukotonta.
        Minä luulen että ei ole mitään narsistia, on vain erittäin huono ihmisuhde ja tarve etsiä syyllistä omalle pahalle ololle.


      • ...
        .................. kirjoitti:

        "Jos perheessä on narsisti." Siis yksi on narsisti, muut ovat normaaleja. Eivätkö nämä normaalit sitten pysty keskenänsä normaaliin kanssakäymiseen ja vuorovaikutukseen, lämpimiin väleihin ja perhe-elämään?
        Miten voi olla yksi narsisti ja sitten on yksi narsistin uhri, jolla ei ole suhteita muihin sukulaisiin. Jokin tässä mättää. Voisi olettaa että muut pitäisivät yhtä narsistia vastaan jos hän kerran on niin kamala.
        Tiedän jo vastauksen. Narsisti on manipuloinut muut puolelleen ja yhtä vastaan. Tämä narsistisatuilu on niin aukotonta.
        Minä luulen että ei ole mitään narsistia, on vain erittäin huono ihmisuhde ja tarve etsiä syyllistä omalle pahalle ololle.

        Sinulle se voi olla satuilua mutta joillekin täyttä totta enkä ole ainoa joka on vastaavaa kokenut.


      • se vaan on niin
        .................. kirjoitti:

        "Jos perheessä on narsisti." Siis yksi on narsisti, muut ovat normaaleja. Eivätkö nämä normaalit sitten pysty keskenänsä normaaliin kanssakäymiseen ja vuorovaikutukseen, lämpimiin väleihin ja perhe-elämään?
        Miten voi olla yksi narsisti ja sitten on yksi narsistin uhri, jolla ei ole suhteita muihin sukulaisiin. Jokin tässä mättää. Voisi olettaa että muut pitäisivät yhtä narsistia vastaan jos hän kerran on niin kamala.
        Tiedän jo vastauksen. Narsisti on manipuloinut muut puolelleen ja yhtä vastaan. Tämä narsistisatuilu on niin aukotonta.
        Minä luulen että ei ole mitään narsistia, on vain erittäin huono ihmisuhde ja tarve etsiä syyllistä omalle pahalle ololle.

        "Tiedän jo vastauksen. Narsisti on manipuloinut muut puolelleen ja yhtä vastaan. Tämä narsistisatuilu on niin aukotonta."

        Niin narsisti tekee sekä perheissä että työpaikoilla. Ei ole satuilua. Luultavasti itsekin olisin ollut sitä meltä ellen olisi kohdannut vanhemmalla iällä narsistia ja sotkeutunut hänen kanssaan jopa parisuhteeseen. Suhteen jälkeen tajuan miten sairasta se on ollut, koska oli vertailukohtaa muihin normaaleihin ihmissuhteisiin.


      • se vaan on niin
        se vaan on niin kirjoitti:

        "Tiedän jo vastauksen. Narsisti on manipuloinut muut puolelleen ja yhtä vastaan. Tämä narsistisatuilu on niin aukotonta."

        Niin narsisti tekee sekä perheissä että työpaikoilla. Ei ole satuilua. Luultavasti itsekin olisin ollut sitä meltä ellen olisi kohdannut vanhemmalla iällä narsistia ja sotkeutunut hänen kanssaan jopa parisuhteeseen. Suhteen jälkeen tajuan miten sairasta se on ollut, koska oli vertailukohtaa muihin normaaleihin ihmissuhteisiin.

        Tarkennan vielä että vertailukohtaa normaaleihin ihmissuhteisiin, joita kaikki muut ihmissuhteeni ovat olleet.


      • Sielukas

        Minusta olisi mielenkiintoista tietää miksi joku perheessä käyttäytyisi siten että haluaisi näpäyttää muita? Jos kyseessä on persoonallisuushäiriöinen niin vastaus löytyy varmaan siitä. Mutta perheissä riidellään paljon muutenkin, mistä kaunainen käytös syntyy. Tässä tapauksessa ei ole ihan selvää on narsistiksi syytetty se joka vihaa eniten vai onko tämä uhri sittenkin se katkerampi tapaus. Tämä kiinnostaa minua siksi että meidänkin perheessä on paljon kähninkiä. Nuorempi sisareni on aikuisiän myötä muuttunut minua kohtaan vihamieliseksi. Hän syyttää minua asioistajoita en tunnista itsessäni olevan. Kyllä hänen käytöksensä ja tapansa tehdä asioita minua joskus ärsyttää mutta ihan ystävällisesti hänestä ajattelen. Hän ei tahdo muistaa mitään hyviä asioita joita olen hänelle tehnyt. Kaikki on pelkkää mustaa ja negatiivista. Minusta hän on katkeroitunut minulle kun vain tietäisi mistä?
        Onko syytä epäillä että käytöksen takana on jokin mielenhäiriö?


      • älä lyö
        .................. kirjoitti:

        "Jos perheessä on narsisti." Siis yksi on narsisti, muut ovat normaaleja. Eivätkö nämä normaalit sitten pysty keskenänsä normaaliin kanssakäymiseen ja vuorovaikutukseen, lämpimiin väleihin ja perhe-elämään?
        Miten voi olla yksi narsisti ja sitten on yksi narsistin uhri, jolla ei ole suhteita muihin sukulaisiin. Jokin tässä mättää. Voisi olettaa että muut pitäisivät yhtä narsistia vastaan jos hän kerran on niin kamala.
        Tiedän jo vastauksen. Narsisti on manipuloinut muut puolelleen ja yhtä vastaan. Tämä narsistisatuilu on niin aukotonta.
        Minä luulen että ei ole mitään narsistia, on vain erittäin huono ihmisuhde ja tarve etsiä syyllistä omalle pahalle ololle.

        ei ne pysty, katsos kaikissa perheissä ei ole kasvatettu edes siihen että asiat selvitetään puhumalla. mitä useampi siskos porukka sitä useampi mieli, harvoin heitä on edes kohdeltu samanlailla perheessä. on se vahvin, enemmän lellitty, nuorimmainen joka saa aina pitää puoliansa jne.

        ja jos ei kyetä kuuntelemaan sitä toista osapuolta vaan tehdään johtopäätökset vain narsistin sanomisesta niin ei hyvää seuraa. narsistin mielikuvitus kertoa satuja on loppumaton eikä edes onnistu ihmiseltä jolla on vastuuntuntoa ja moraalia.
        en vain ymmärrä miten aikuinen ihminen ei ole oppinut että asiassa on aina kaksi puolta ja totuutta. itse olen oppinut tekemään vastakysymyksiä ja sillä saanut aikaan " herätyksen " asian uskottavuudesta. mutta tämän huomasin liian myöhään, vahingot ovat jo sattuneet.
        suhteiden ei tarvi olla aina läheiset mutta eivät riitaisetkaan. tämä ei silloin tuota huonoa oloakaan. luulen että on monia sukulaissuhteita jotka ovat aika pinnallisia mutta eivät riitaisia kuitenkaan. se riita syntyy siinä vaiheessa kun tämä narsisti alkaa kieroilla kaikkien selän takana, mistä se saa alkunsa oisi kiva tietää.


    • vaikeaa on

      En tiedä mutta ihmissuhdekuviot on joskus ihan liian hankalia, varsinkin kun on niitä kaikenlaisia odotuksia ja oletuksia ja kummallisia johtopäätöksiä tehdään ihan mitättömistä asioista. Sitten kun et olekaan toisen käytettävissä 24/7, niin jo siitä voidaan vetää hirmu pultit ja itse lähinnä yrität vaan miettiä mitä oman pääsi sisällä tapahtuu. Ei sitä vaan voi aina kaikkea ja kaikkia täydellisesti huomioida, mutta kun tämä ei vaan kaikille mene kaaliin. Narskun kanssa pitäisi olla joku ihmeen superihminen, jollaista ei ole olemassakaan. Anteeksi vain jos en siihen pystynyt.

    • lottamari<3

      Minusta aloitus on narsistin näkemys ja koko ketju jatkaa tätä narsistista ajattelumallia. Näin ilmeisesti narsisti asiat näkee ja kokee. Olen itse kokenut tuon miten hankalaa on, kun kumppani ei ole tukemassa missään asiassa ja vaikuttaa puolueettomalta, mutta tämä johtuu vain puuttellisesta tunnemaailmasta, jossa narsisti ei osaa puolustaa ja asettua puolisonsa puolelle, koska puoliso on hänelle yhtä kuin kilpailija, jota ei lähdetä puolustamaan vaan jonka kanssa kilpaillaan muiden suosiosta. Muiden mielipide ja antama suosio ovat tärkeämmät kuin kumppanin sillä ulospäin on näytettävä hyvältä ja lojaalilta ihmiseltä...

      • xcch

        "kun kumppani ei ole tukemassa missään asiassa ja vaikuttaa puolueettomalta, mutta tämä johtuu vain puuttellisesta tunnemaailmasta, jossa narsisti ei osaa puolustaa ja asettua puolisonsa puolelle, koska puoliso on hänelle yhtä kuin kilpailija, jota ei lähdetä puolustamaan vaan jonka kanssa kilpaillaan muiden suosiosta. Muiden mielipide ja antama suosio ovat tärkeämmät kuin kumppanin sillä ulospäin on näytettävä hyvältä ja lojaalilta ihmiseltä..."

        Kiitos!! loottamari


      • ????

        Aloitus on narsistin näkemys? Eli täältä tuttua tyyliä, kerro että narsisti kohtelee sinua narsistisesti, niin saat vastaukseksi, että itse olet narsisti?


      • lottamari<3
        ???? kirjoitti:

        Aloitus on narsistin näkemys? Eli täältä tuttua tyyliä, kerro että narsisti kohtelee sinua narsistisesti, niin saat vastaukseksi, että itse olet narsisti?

        Voi kuulostaa pahalta, mutta aina lukiessani tuon kaltaisen aloituksen hämmennyn, sillä tiedän myös, että on olemassa uhrin TURHAUTUMINEN narsistiin, joka näkyy kiukutteluna ja vihanpurkauksina narsistin välinpitämättömään käytökseen. Minusta oli äärtömän ahdistavaa, kun en saanut tukea omalta puolisoltani vaikka sitä monessa tilanteessa kuvitteli olevansa oikeutettu saamaan. On äärimmäisen noloa ja yksinäistä jäädä kumppaninsa puolustustavaa tukea vaille ja nähdä kuinka tämä vetäytyy vastuusta suojakilpensä alle peläten ja jättää kumppanisa yksin kuin asettuen tukemaan vastaan tulluttta hyökkääjää.

        Uhri voi turhautuessaan käyttäytyä lähes naristimaisesti, koska ei saa narsistia ymmärtämään millään keinolla itseään. Jatkuvassa stressitilassa uhrin puolustuskyky heikentyy ja hän romahtaa ja saa tunteettoman narsistin häpeämään puolisoaan ja narsisti vetäytyy vähin äänin säilyttäen viileän ja jäykän ja mieltä horjumattoman ulkokuorensa.

        Tunteeton narsisti ei kykene kestämään heikkoutta ja häpeää ja tämän vuoksikaan hän ei voi antaa tukea sitä tarvitsevalle oli kysymys puolisosta tai hänen lapsestaan. Narsistille tukea kaipaava ihminen on heikko ja heikkous on häpeä, jota ei saa koskaan näyttää.


      • en ymmärrä
        lottamari<3 kirjoitti:

        Voi kuulostaa pahalta, mutta aina lukiessani tuon kaltaisen aloituksen hämmennyn, sillä tiedän myös, että on olemassa uhrin TURHAUTUMINEN narsistiin, joka näkyy kiukutteluna ja vihanpurkauksina narsistin välinpitämättömään käytökseen. Minusta oli äärtömän ahdistavaa, kun en saanut tukea omalta puolisoltani vaikka sitä monessa tilanteessa kuvitteli olevansa oikeutettu saamaan. On äärimmäisen noloa ja yksinäistä jäädä kumppaninsa puolustustavaa tukea vaille ja nähdä kuinka tämä vetäytyy vastuusta suojakilpensä alle peläten ja jättää kumppanisa yksin kuin asettuen tukemaan vastaan tulluttta hyökkääjää.

        Uhri voi turhautuessaan käyttäytyä lähes naristimaisesti, koska ei saa narsistia ymmärtämään millään keinolla itseään. Jatkuvassa stressitilassa uhrin puolustuskyky heikentyy ja hän romahtaa ja saa tunteettoman narsistin häpeämään puolisoaan ja narsisti vetäytyy vähin äänin säilyttäen viileän ja jäykän ja mieltä horjumattoman ulkokuorensa.

        Tunteeton narsisti ei kykene kestämään heikkoutta ja häpeää ja tämän vuoksikaan hän ei voi antaa tukea sitä tarvitsevalle oli kysymys puolisosta tai hänen lapsestaan. Narsistille tukea kaipaava ihminen on heikko ja heikkous on häpeä, jota ei saa koskaan näyttää.

        Lottamari, minusta kerrot aika samanlaisesta tapauksesta, sinä vain puolisosta ja aloittaja sisarestaan. Vai ymmärränkö jotain ihan väärin?


      • xcch
        lottamari<3 kirjoitti:

        Voi kuulostaa pahalta, mutta aina lukiessani tuon kaltaisen aloituksen hämmennyn, sillä tiedän myös, että on olemassa uhrin TURHAUTUMINEN narsistiin, joka näkyy kiukutteluna ja vihanpurkauksina narsistin välinpitämättömään käytökseen. Minusta oli äärtömän ahdistavaa, kun en saanut tukea omalta puolisoltani vaikka sitä monessa tilanteessa kuvitteli olevansa oikeutettu saamaan. On äärimmäisen noloa ja yksinäistä jäädä kumppaninsa puolustustavaa tukea vaille ja nähdä kuinka tämä vetäytyy vastuusta suojakilpensä alle peläten ja jättää kumppanisa yksin kuin asettuen tukemaan vastaan tulluttta hyökkääjää.

        Uhri voi turhautuessaan käyttäytyä lähes naristimaisesti, koska ei saa narsistia ymmärtämään millään keinolla itseään. Jatkuvassa stressitilassa uhrin puolustuskyky heikentyy ja hän romahtaa ja saa tunteettoman narsistin häpeämään puolisoaan ja narsisti vetäytyy vähin äänin säilyttäen viileän ja jäykän ja mieltä horjumattoman ulkokuorensa.

        Tunteeton narsisti ei kykene kestämään heikkoutta ja häpeää ja tämän vuoksikaan hän ei voi antaa tukea sitä tarvitsevalle oli kysymys puolisosta tai hänen lapsestaan. Narsistille tukea kaipaava ihminen on heikko ja heikkous on häpeä, jota ei saa koskaan näyttää.

        "Uhri voi turhautuessaan käyttäytyä lähes naristimaisesti, koska ei saa narsistia ymmärtämään millään keinolla itseään."

        Niin se menee ja tästä syystä esim. lapsenhuoltajuus kiistoissa narsisti on paljon uskottavampi hyvänä ja pienen ikänsä harjoitelleena näyttelijänä sosiaalivranomaisten luona.
        Uhri voi olla kireän ja hyökkäävän oloinen, kun taas narsisti on rauhallinen ja hyväkäytöksinen.

        Narsisti osaa näytellä hyvin uhria koska on nähnyt uhri reaktiot vuosien varrella, mutta uhri luulee saavansa oikeutta ja vihdoin tilaisuuden laittaa narsisti seinää vasten. Mutta pieleen menee, narsisti vaikuttaa paljon uskottavamalta sosiaali tätien silmissä kuin uhri, joka voi olla melkoisen hyökäävä ja vaikuttaa vähintäänkin häiriintyneeltä.


      • xcch

        "Minusta aloitus on narsistin näkemys ja koko ketju jatkaa tätä narsistista ajattelumallia. Näin ilmeisesti narsisti asiat näkee ja kokee."

        Itsellä oli vastineissa roolit oikeinpäin, oliko avaaja uhriuttanut narsistin ja kääntänyt siis roolit väärin päin. ?


      • näinpä
        xcch kirjoitti:

        "Uhri voi turhautuessaan käyttäytyä lähes naristimaisesti, koska ei saa narsistia ymmärtämään millään keinolla itseään."

        Niin se menee ja tästä syystä esim. lapsenhuoltajuus kiistoissa narsisti on paljon uskottavampi hyvänä ja pienen ikänsä harjoitelleena näyttelijänä sosiaalivranomaisten luona.
        Uhri voi olla kireän ja hyökkäävän oloinen, kun taas narsisti on rauhallinen ja hyväkäytöksinen.

        Narsisti osaa näytellä hyvin uhria koska on nähnyt uhri reaktiot vuosien varrella, mutta uhri luulee saavansa oikeutta ja vihdoin tilaisuuden laittaa narsisti seinää vasten. Mutta pieleen menee, narsisti vaikuttaa paljon uskottavamalta sosiaali tätien silmissä kuin uhri, joka voi olla melkoisen hyökäävä ja vaikuttaa vähintäänkin häiriintyneeltä.

        Juurikin niin. Sehän tekee uhrin tilanteesta paljon vaikeamman kun tuen sijaan saakin vain lisää syytöksiä aivan tuntemattomilta ihmisiltä kun taas narsisti saa sympatiat puolelleen. Siihen taas on varmaan jokaisella omat syynsä miksi uskoo ennemmin narsistia kuin uhria ja yksi syy on varmaan juuri tiedon puute ja se, ettei normaali ihminen vaan voi käsittää miten joku voi valehdella niin uskottavasti ja olla niin häikäilemätön kuin narsisti on. Uhreja hekin tavallaan ovat jotka niitä valheita uskovat, mutta se joka oireilee on yleensä tervein.


      • näinpä kirjoitti:

        Juurikin niin. Sehän tekee uhrin tilanteesta paljon vaikeamman kun tuen sijaan saakin vain lisää syytöksiä aivan tuntemattomilta ihmisiltä kun taas narsisti saa sympatiat puolelleen. Siihen taas on varmaan jokaisella omat syynsä miksi uskoo ennemmin narsistia kuin uhria ja yksi syy on varmaan juuri tiedon puute ja se, ettei normaali ihminen vaan voi käsittää miten joku voi valehdella niin uskottavasti ja olla niin häikäilemätön kuin narsisti on. Uhreja hekin tavallaan ovat jotka niitä valheita uskovat, mutta se joka oireilee on yleensä tervein.

        Sosiaalisissa kanssakäymisissä sattuu ja tapahtuu. Tapaamme mukavia ihmisiä ja kusipäitä. Ne jotka harjoittavat henkistä ja fyysistä väkivaltaa toista kohtaan, toimivat väärin. Inhimillisyyden, oikeustajun ja yleisen moraalin kannalta.

        Kusipäät ovat joko häiriönsä uhreja, tai sadisteja. Kusipäät osaavat myös kokea olevansa kaiken ja kaikkien uhreja, usein vuositolkulla. Juuri he vievät uskottavuutta todellisilta uhreilta.


    • lottamari<3

      Jaa, ole hyvä vaan, kokemukset on tarkoitettu jaettaviksi,..ainakin jotkut :)

      • xcch

        "kokemukset on tarkoitettu jaettaviksi,..ainakin jotkut :)"

        Jep, ei kaikkia voi kertoa. Tuon on hyvä että kertoo tapahtumien kulun lisäksi syyn siihen miksi esim. narsisti näin käyttäytyy. (silloin kun sen tietää:)


    • LK

      Jos ihmisellä ei ole tunteita, hän ei myöskään raivostu.

      Jos ihmisellä ei ole tunteita, hänellä ei ole motivaatiota tehdä yhtään mitään. Eikä se todennäköisesti ole edes biologisesti mahdollistakaan.

      Kyse on varmaan siitä että esim. narsistisen persoonallisuushäiriön omaavat ihmiset toimivat vähän toisenlaisilla perusmotiiveilla kuin ns 'normaalit ihmiset' (keitä lienevätkään) ja siksi nämä osapuolet eivät a) osaa ja b) tahdo käsittää toisiaan.

      Mutta sanaa 'vihollinen' ei ehkä kannattaisi viljellä tässä. Jos nyt ei oikeasti tahdo alkaa käydä sotaa narsisteja vastaan joista valtaosa ei ole kuitenkaan tätä sanaa käyttävälle tehnyt yhtään mitään.

      • 20

        LK, eihän narsistien kohdalla ole niin etteikö heillä olisi tunteita vaan kysymys on siitä, etteivät he osaa asettua toisen ihmisen asemaan ja välittää siitä miltä toisesta ihmisestä tuntuu. Kyllä he varmaan tuntevat iloa omista onnistumisistaan esimerkiksi, vihaa, kateutta, kostonhalua jne.

        Eivät narsistit toimi "vähän toisenlaisilla perusmotiiveilla kuin normaalit ihmiset" vaan he toimivat hyvin erilaisilla motiiveilla ja ovat hyvin itsekkäitä eivätkä pysty ottamaan toisen ihmisen tunteita, tarpeita ja haluja huomioon, vain oma itse merkitsee heille.

        Sotaa ei kannata käydä narsisteja vastaan, koska sodan itsekästä ja häikäilemätöntä ihmistä vastaan häviää aina se toinen osapuoli. Heidän kanssaan kannattaa olla mahdollisimman vähän tekemisissä ainakaan niin että narsisti saa yhtään minkäänlaista valtaa itseen tai pystyy mitenkään vaikuttamaan omiin asioihin. On luonnollista vihata narsisteja kun on joutunut hänen kaltoinkohtelemakseen mutta vihastakin pitää yrittää päästä eroon, koska se syö vihaajaa itseään. Parasta on kun ei tunne narsisteja kohtaan yhtään mitään, silloin säästyy paljolta murheelta.


      • LK
        20 kirjoitti:

        LK, eihän narsistien kohdalla ole niin etteikö heillä olisi tunteita vaan kysymys on siitä, etteivät he osaa asettua toisen ihmisen asemaan ja välittää siitä miltä toisesta ihmisestä tuntuu. Kyllä he varmaan tuntevat iloa omista onnistumisistaan esimerkiksi, vihaa, kateutta, kostonhalua jne.

        Eivät narsistit toimi "vähän toisenlaisilla perusmotiiveilla kuin normaalit ihmiset" vaan he toimivat hyvin erilaisilla motiiveilla ja ovat hyvin itsekkäitä eivätkä pysty ottamaan toisen ihmisen tunteita, tarpeita ja haluja huomioon, vain oma itse merkitsee heille.

        Sotaa ei kannata käydä narsisteja vastaan, koska sodan itsekästä ja häikäilemätöntä ihmistä vastaan häviää aina se toinen osapuoli. Heidän kanssaan kannattaa olla mahdollisimman vähän tekemisissä ainakaan niin että narsisti saa yhtään minkäänlaista valtaa itseen tai pystyy mitenkään vaikuttamaan omiin asioihin. On luonnollista vihata narsisteja kun on joutunut hänen kaltoinkohtelemakseen mutta vihastakin pitää yrittää päästä eroon, koska se syö vihaajaa itseään. Parasta on kun ei tunne narsisteja kohtaan yhtään mitään, silloin säästyy paljolta murheelta.

        "LK, eihän narsistien kohdalla ole niin etteikö heillä olisi tunteita vaan kysymys on siitä, etteivät he osaa asettua toisen ihmisen asemaan ja välittää siitä miltä toisesta ihmisestä tuntuu."
        Kyllä, tuo on ihan oikein minusta, eivät osaa/halua. Mutta tuolla aiemmin viitattiin siihen että narsisteilla ei ole tunteita. Se ei ole totta.

        "Eivät narsistit toimi "vähän toisenlaisilla perusmotiiveilla kuin normaalit ihmiset" vaan he toimivat hyvin erilaisilla motiiveilla ja ovat hyvin itsekkäitä eivätkä pysty ottamaan toisen ihmisen tunteita, tarpeita ja haluja huomioon, vain oma itse merkitsee heille."
        Vähän ja paljon on nyt sitten mittakaavakysymys. Mutta pointti oli tuo ihan sama minkä sanoit, erilaiset motiivit. Ja sitten niitä toisen motiiveja ei haluta/osata nähdä puolin ja toisin. Tai itseasiassa voisi ajatella että narsistit osaavat ja haluavat ne 'normaalin ihmisen' motiivit ehkä nähdäkkin tarvittaessa.

        "Sotaa ei kannata käydä narsisteja vastaan, koska sodan itsekästä ja häikäilemätöntä ihmistä vastaan häviää aina se toinen osapuoli. Heidän kanssaan kannattaa olla mahdollisimman vähän tekemisissä ainakaan niin että narsisti saa yhtään minkäänlaista valtaa itseen tai pystyy mitenkään vaikuttamaan omiin asioihin. On luonnollista vihata narsisteja kun on joutunut hänen kaltoinkohtelemakseen mutta vihastakin pitää yrittää päästä eroon, koska se syö vihaajaa itseään. Parasta on kun ei tunne narsisteja kohtaan yhtään mitään, silloin säästyy paljolta murheelta."
        On luonnollista vihata tummaihoisia jos on joutunut heidän pahoinpitelemäkseen, mutta onko siinä mitään järkeä sitten. Kenenkään ei tietenkään ole pakko olla tekemisissä ihmisen kanssa jos ei tahdo, mutta pointti oli se että kannattaa olla ihan hirveästi ehkä laajentamatta sitä vihaa kaikkiin narsisteihin tai narsistiksi epäiltyihin kun ei ne oikeasti ole sille vihaajalle tehnyt mitään. Vihaa sitä kuka on vihan syy.

        Ja vielä parempi tietysti olla vihaamatta.


      • 20 kirjoitti:

        LK, eihän narsistien kohdalla ole niin etteikö heillä olisi tunteita vaan kysymys on siitä, etteivät he osaa asettua toisen ihmisen asemaan ja välittää siitä miltä toisesta ihmisestä tuntuu. Kyllä he varmaan tuntevat iloa omista onnistumisistaan esimerkiksi, vihaa, kateutta, kostonhalua jne.

        Eivät narsistit toimi "vähän toisenlaisilla perusmotiiveilla kuin normaalit ihmiset" vaan he toimivat hyvin erilaisilla motiiveilla ja ovat hyvin itsekkäitä eivätkä pysty ottamaan toisen ihmisen tunteita, tarpeita ja haluja huomioon, vain oma itse merkitsee heille.

        Sotaa ei kannata käydä narsisteja vastaan, koska sodan itsekästä ja häikäilemätöntä ihmistä vastaan häviää aina se toinen osapuoli. Heidän kanssaan kannattaa olla mahdollisimman vähän tekemisissä ainakaan niin että narsisti saa yhtään minkäänlaista valtaa itseen tai pystyy mitenkään vaikuttamaan omiin asioihin. On luonnollista vihata narsisteja kun on joutunut hänen kaltoinkohtelemakseen mutta vihastakin pitää yrittää päästä eroon, koska se syö vihaajaa itseään. Parasta on kun ei tunne narsisteja kohtaan yhtään mitään, silloin säästyy paljolta murheelta.

        "Parasta on kun ei tunne narsisteja kohtaan yhtään mitään, silloin säästyy paljolta murheelta. "


        Parasta kun ei tunne uhreja kohtaan mitään, silloinkin ( narsisti ) säästyy paljolta murheelta...

        Uhreissa ja narskuissa on oikeastaan paljon samaa...
        Molemmat yleensä vhaavat toisiaan, eivätkä piittaa toisen tunteista.
        Mutta miksi vain toisella osapuolella ( uhreilla ) on tähän oikeus? Loukkaavathan uhritkin jatkuvasti narsistien tunteita, tajuamatta sitä välttämättä itsekään.


      • 20
        dizel kirjoitti:

        "Parasta on kun ei tunne narsisteja kohtaan yhtään mitään, silloin säästyy paljolta murheelta. "


        Parasta kun ei tunne uhreja kohtaan mitään, silloinkin ( narsisti ) säästyy paljolta murheelta...

        Uhreissa ja narskuissa on oikeastaan paljon samaa...
        Molemmat yleensä vhaavat toisiaan, eivätkä piittaa toisen tunteista.
        Mutta miksi vain toisella osapuolella ( uhreilla ) on tähän oikeus? Loukkaavathan uhritkin jatkuvasti narsistien tunteita, tajuamatta sitä välttämättä itsekään.

        Molemmat vihaavat toisiaan... olet paljonkin tutustunut näihin asioihin niin varmaan tiedätkin, että lähtökohta on ihan eri narsistilla ja hänen uhrillaan; narsisti ei pysty piittaamaan toisten tunteista ylipäänsä milloinkaan, saattaa ottaa ne kyllä huomioon silloin kun niistä on narsistille itselleen hyötyä, mutta uhrin viha johtuu siitä, että hän on aidosti tuntenut narsistia kohtaan ja narsisti on halunnut näitä tunteita, lopulta jopa vaatinut näitä tunteita, yrittänyt usein vielä pakolla ja uhkaamalla saada uhrinsa käyttäytymään niin kuin näitä tunteita vielä olisi siinäkin vaiheessa kun on nöyryyttänyt ja häväissyt uhrinsa tunteet niin että uhrin tunteet ovat kuolleet, narsisti itse on tappanut ne omalla käytöksellään.


      • LK
        20 kirjoitti:

        Molemmat vihaavat toisiaan... olet paljonkin tutustunut näihin asioihin niin varmaan tiedätkin, että lähtökohta on ihan eri narsistilla ja hänen uhrillaan; narsisti ei pysty piittaamaan toisten tunteista ylipäänsä milloinkaan, saattaa ottaa ne kyllä huomioon silloin kun niistä on narsistille itselleen hyötyä, mutta uhrin viha johtuu siitä, että hän on aidosti tuntenut narsistia kohtaan ja narsisti on halunnut näitä tunteita, lopulta jopa vaatinut näitä tunteita, yrittänyt usein vielä pakolla ja uhkaamalla saada uhrinsa käyttäytymään niin kuin näitä tunteita vielä olisi siinäkin vaiheessa kun on nöyryyttänyt ja häväissyt uhrinsa tunteet niin että uhrin tunteet ovat kuolleet, narsisti itse on tappanut ne omalla käytöksellään.

        Tiivistelmä: Uhrin mielestä narsisti on väärässä ja narsistin mielestä uhri on väärässä.


      • 20 kirjoitti:

        Molemmat vihaavat toisiaan... olet paljonkin tutustunut näihin asioihin niin varmaan tiedätkin, että lähtökohta on ihan eri narsistilla ja hänen uhrillaan; narsisti ei pysty piittaamaan toisten tunteista ylipäänsä milloinkaan, saattaa ottaa ne kyllä huomioon silloin kun niistä on narsistille itselleen hyötyä, mutta uhrin viha johtuu siitä, että hän on aidosti tuntenut narsistia kohtaan ja narsisti on halunnut näitä tunteita, lopulta jopa vaatinut näitä tunteita, yrittänyt usein vielä pakolla ja uhkaamalla saada uhrinsa käyttäytymään niin kuin näitä tunteita vielä olisi siinäkin vaiheessa kun on nöyryyttänyt ja häväissyt uhrinsa tunteet niin että uhrin tunteet ovat kuolleet, narsisti itse on tappanut ne omalla käytöksellään.

        "olet paljonkin tutustunut näihin asioihin niin varmaan tiedätkin, että lähtökohta on ihan eri narsistilla ja hänen uhrillaan; "


        Tutustunut liiankin läheltä, minkä vuoksi en kaikkia asioita välttämättä huomaa...

        Se on kieltämättä aika vettumainen tunne, kun ei saa sitä toista enää välittämään ( tai pikemminkin jatkamaan suhdetta normaalisti ) ja jollain tavalla sitä itsekin silloin tajuaa, että on ollut siihen osallisena...Siis siihen, että se suhde on lopullisesti pilalla.
        Mutta sen sijaan, että siitä kykenisi ottamaan vastuun, ( saati katumaan ) tuo tunne muuttuu vain järkyttävän suureksi vihaksi, joka sitten purkaantuu....kenenkäs muunkaan, kuin sen kumppanin päälle.
        Muistan usein raivolla yms. yrittäneeni "muuttaa kaiken ennalleen", mutta ikävä kyllä siinä kumppanissa ei ole sellaista "käynnistä uudelleen" nappulaa, millä kaikki pahat muistot saisi pyyhittyä pois.
        Ei tuo tilanne ole helppoa siis narskullekaan. Itse pyrin vain olemaan toistamatta samoja virheitä uudestaan...Tietäisi vain miten se tapahtuu.
        Ei sitä aina huomaa, missä menee se raja, kun kaikki onkin jo myöhäistä...
        Sitä vain puolihuolimattomasti lipsauttelee ja tekee asioita hetken mielijohteesta ja "ohops".
        Tuntuu, että sellainen kestävä suhde vaatisi vain jatkuvaa teeskentelyä ja vihan tunteiden piilossa pitoa, mutta kuka sellaista loputtomiin jaksaa?
        Ennen pitkää koko homma taas leviää käsiin...
        Tämä pätee siis jokaiseen ihmissuhteeseen, missä joutuu olemaan jatkuvasti tekemisissä toisten kanssa.


      • pitkänenä

        Kun narsisti pettyy johonkin, narsisti reagoi siihen vihalla ja raivolla. Kun empaattinen pettyy, empaattiselle tulee suru. Meniskö jotenkin näin?


      • LK
        pitkänenä kirjoitti:

        Kun narsisti pettyy johonkin, narsisti reagoi siihen vihalla ja raivolla. Kun empaattinen pettyy, empaattiselle tulee suru. Meniskö jotenkin näin?

        Ei, koska viha ja raivo ovat ihan normaaleja reaktioita kaikilla ihmisillä kriisissä.


      • LK kirjoitti:

        Tiivistelmä: Uhrin mielestä narsisti on väärässä ja narsistin mielestä uhri on väärässä.

        Uhri ja narsisti saattaapi olla yksi ja sama ihminen, eri elämän vaiheessa.


      • LK kirjoitti:

        Ei, koska viha ja raivo ovat ihan normaaleja reaktioita kaikilla ihmisillä kriisissä.

        Oletten molemmat pitkänenän kanssa oikeassa; viha ja raivo ovat normaaleja reaktioita tietyissä olosuhteissa, mutta ihminen joka kieltää itsessään vihan, näkee sen itsensä ulkopuolella korostuneesti ja oikeuttaa itsensä kostotoimiin.
        Itsensä hyväksyvä taas kykenee paremmin asettumaan toisen asemaan silloinkin kun toinen aiheuttaa pettymyksen (näen viat itsessäni, ymmärrän ne myös sinussa) ja voi kokea voimakastakin surua, tai myötäsurua.


      • pitkänenä
        LK kirjoitti:

        Ei, koska viha ja raivo ovat ihan normaaleja reaktioita kaikilla ihmisillä kriisissä.

        Temperamentti erojakin on. Toiset purkaa vihan heti raivokkaana huutona ja toiset enemmän sisäiseti kiroaa.


      • LK
        yxex kirjoitti:

        Oletten molemmat pitkänenän kanssa oikeassa; viha ja raivo ovat normaaleja reaktioita tietyissä olosuhteissa, mutta ihminen joka kieltää itsessään vihan, näkee sen itsensä ulkopuolella korostuneesti ja oikeuttaa itsensä kostotoimiin.
        Itsensä hyväksyvä taas kykenee paremmin asettumaan toisen asemaan silloinkin kun toinen aiheuttaa pettymyksen (näen viat itsessäni, ymmärrän ne myös sinussa) ja voi kokea voimakastakin surua, tai myötäsurua.

        Siis nuo ovat eri asioita mutta ei oikein minusta voi käyttää narsismin määrittelyyn koska esim. tuo vihan projisointi on paljon paljon laajempi ilmiö kun vaikka narsistinen persoonallisuushäiriö. Sitä tekevät monet 'normaalit'kin ihmiset.

        Ihminen jolla ei ole narsistista persoonallisuushäiriötä ei ole välttämättä mitenkään täydellinen tunne-elämänsä kanssa. Ja harvempi on.


      • LK kirjoitti:

        Siis nuo ovat eri asioita mutta ei oikein minusta voi käyttää narsismin määrittelyyn koska esim. tuo vihan projisointi on paljon paljon laajempi ilmiö kun vaikka narsistinen persoonallisuushäiriö. Sitä tekevät monet 'normaalit'kin ihmiset.

        Ihminen jolla ei ole narsistista persoonallisuushäiriötä ei ole välttämättä mitenkään täydellinen tunne-elämänsä kanssa. Ja harvempi on.

        Ei narsismin määrittelyyn, ja muutenkin narsismin häiriöihin on muut syyt kuin narsismi (pidän tervettä narsismia perustilana)

        Inhimillisiksi meidät varmaan tekee juuri epätäydellisyys. Ja jos kohtaisin ihmisen joka väittää olevansa täydellinen, juoksisin karkuun minkä kintuista ehtii ;)


    • ap kirjoittaja

      Tosi hyviä pointteja edelleen. Perheessämme on kolme normaalia sisarusta ja sitten tämä yksi. Ei näitä voi ymmärtää, jos ei ole vastaavaa kokenut. Kun kyseinen erilainen persoona on vielä äidin suosikkilapsi ja on aina ollut, niin ei minulla ole mitään mahdollisuuksia häntä vastaan vaikka vedämme toisen siskoni kanssa yhtä köyttä ja molempia hän on kyykyttänyt paljon. Meitä molempia on nimitelty hulluksi, jos olemme koettaneet kertoa mitä on oikeasti tapahtunut.

      Olen luovuttanut ja elän nyt omaa elämää, koska minua ei kiinnosta olla sukumme musta lammas, jonka jokaista liikettä puidaan selän takana. Halusin vain kertoa oman kokemukseni kuinka tuhoavasti tällainen ihminen voi käyttäytyä. En ole kuitenkaan diagnostisoinut häntä yhtään miksikään. Epäilen vain narsismia, koska kyky asettua toisen ihmiseen asemaan ja syyllisyydentunto puuttuu kokonaan.

      En ole täydellinen kuten ei kukaan meistä. En kuitenkaan tee pahaa toiselle vain siksi, että hän ei pompi pillini mukaan. Käyn vihani ja suruni läpi ja toivon, että jonain päivänä oikeus voittaa. Että totuus tästä ihmisestä paljastuu.

      • 14+4

        Voimia sinulle ap.! Tiedän itse että tuollaista on olemassa, sitä ei vain voi sellaiset ymmärtää, jotka eivät ole narsistin kanssa joutuneet tekemisiin. Ja täällä on sitten niitäkin, jotka ihan tarkoituksella puolustaa narsisteja ja haukkuu uhreja.


      • LK
        14+4 kirjoitti:

        Voimia sinulle ap.! Tiedän itse että tuollaista on olemassa, sitä ei vain voi sellaiset ymmärtää, jotka eivät ole narsistin kanssa joutuneet tekemisiin. Ja täällä on sitten niitäkin, jotka ihan tarkoituksella puolustaa narsisteja ja haukkuu uhreja.

        Saahan narsistiakin puolustaa, ei kai se ole tarkoitus että se olisi kiellettyä. Ei narsistikaan voi automaattisesti olla kaikessa väärässä.

        Mutta siis itse ajattelen näin että kun olisi mahdollisuus myös ymmärtää niin siitä voisi ehkä olla enemmän hyötyä kuin demonisoinnista. Ei sitä tarvitse hyväksyä vaikka ymmärtääkin.


      • LK kirjoitti:

        Saahan narsistiakin puolustaa, ei kai se ole tarkoitus että se olisi kiellettyä. Ei narsistikaan voi automaattisesti olla kaikessa väärässä.

        Mutta siis itse ajattelen näin että kun olisi mahdollisuus myös ymmärtää niin siitä voisi ehkä olla enemmän hyötyä kuin demonisoinnista. Ei sitä tarvitse hyväksyä vaikka ymmärtääkin.

        "Mutta siis itse ajattelen näin että kun olisi mahdollisuus myös ymmärtää niin siitä voisi ehkä olla enemmän hyötyä kuin demonisoinnista."


        Siinähän se tulikin lyhyesti ja ytimekkäästi.


      • Annukka62

        Minua vähän ärsyttää ihmisten tapa nykyään leimata läheisiään niin helposti. Et ole diagnosoinut, vähän vaan alleviivaat kun kirjoitat juuri tällä palstalla ja aika vahvasti myös vihjaat narsismin suuntaan.

        Sinun totuutesi voi olla jotain ihan muuta kuin muiden ihmisten totuus. Mitä jos paljastuukin se totuus, että hän onkin normaali mukava ihminen virheineen ja sinä olet väärässä?

        Ovatko kaikki ihmiset tästä henkilöstä kanssasi samaa mieltä? Olen törmännyt aivan päinvastaisiin mielipiteisiin ja näkemyksiin ihmisistä ja tapahtumista näissä perheriitatilanteissa. Kannattaisi vaikkapa kysyä mielipidettä anopilta (jos sellainen on), se on yleensä aika ristiriitaherkkä ihmissuhde. Tai vaikka puolisolta, lapsuudenystäviltä jne. Oikeilta narsisteilta niitä ei tietysti välttämättä löydy. Sehän paljastaa jo paljon.

        Kertokaapa voiko narsistilla olla hyviä ihmisuhteita? Voiko narsisti olla normaali toisten ihmisten kanssa ja narsku toisissa yhteyksissä esim. lapsuuden perheensä kanssa?


      • LK
        Annukka62 kirjoitti:

        Minua vähän ärsyttää ihmisten tapa nykyään leimata läheisiään niin helposti. Et ole diagnosoinut, vähän vaan alleviivaat kun kirjoitat juuri tällä palstalla ja aika vahvasti myös vihjaat narsismin suuntaan.

        Sinun totuutesi voi olla jotain ihan muuta kuin muiden ihmisten totuus. Mitä jos paljastuukin se totuus, että hän onkin normaali mukava ihminen virheineen ja sinä olet väärässä?

        Ovatko kaikki ihmiset tästä henkilöstä kanssasi samaa mieltä? Olen törmännyt aivan päinvastaisiin mielipiteisiin ja näkemyksiin ihmisistä ja tapahtumista näissä perheriitatilanteissa. Kannattaisi vaikkapa kysyä mielipidettä anopilta (jos sellainen on), se on yleensä aika ristiriitaherkkä ihmissuhde. Tai vaikka puolisolta, lapsuudenystäviltä jne. Oikeilta narsisteilta niitä ei tietysti välttämättä löydy. Sehän paljastaa jo paljon.

        Kertokaapa voiko narsistilla olla hyviä ihmisuhteita? Voiko narsisti olla normaali toisten ihmisten kanssa ja narsku toisissa yhteyksissä esim. lapsuuden perheensä kanssa?

        "Kertokaapa voiko narsistilla olla hyviä ihmisuhteita? Voiko narsisti olla normaali toisten ihmisten kanssa ja narsku toisissa yhteyksissä esim. lapsuuden perheensä kanssa?"

        Tämä on määrittelykysymys. Puhutaanko lääketieteen mukaisesta narsistisesta persoonallisuushäiriöstä vai tällä palstalla (ja naistenlehdissä) määritellystä narsistista, nämä eivät ole ollenkaan sama asia.

        Psykiatrian kannalta narsistisella persoonallisuudella voi olla normaaleja ihmissuhteita (vaikka normaali on tietenkin vähän hankala määritellä), mutta ongelmat ovat laaja-alaisia. Jos persoonallisuushäiriön piirteet ilmenevät vaikka vain yhdessä ihmissuhteessa niin kyseessä ei ole narsistinen persoonallisuus.

        Taas tämän palstan määritelmän mukaan narsistilla ei voi olla yhtään normaalia ihmissuhdetta, eikä hän voi muutenkaan tehdä mitään normaalia.

        Jokatapauksissa on ihmisiä ketkä käyttäytyvät joissain (monissakin ehkä) suhteissaan hyvin itsekeskeisesti ja toisissa eivät. Se että tahtooko näitä ihmisiä sitten sanoa narsisteiksi niin taitaa olla vähän oma valinta.


      • Pyrtsy

        "niin ei minulla ole mitään mahdollisuuksia häntä vastaan vaikka vedämme toisen siskoni kanssa yhtä köyttä"

        Haa, paljastit oman henk. kohtaisen asenteesi, vihan. Miksi sinulla pitäisi olla mahdollisuuksia häntä VASTAAN? Oletko koittanut hyvällä, eläkää sovussa, joulukin tulossa;-).


      • xcch
        LK kirjoitti:

        "Kertokaapa voiko narsistilla olla hyviä ihmisuhteita? Voiko narsisti olla normaali toisten ihmisten kanssa ja narsku toisissa yhteyksissä esim. lapsuuden perheensä kanssa?"

        Tämä on määrittelykysymys. Puhutaanko lääketieteen mukaisesta narsistisesta persoonallisuushäiriöstä vai tällä palstalla (ja naistenlehdissä) määritellystä narsistista, nämä eivät ole ollenkaan sama asia.

        Psykiatrian kannalta narsistisella persoonallisuudella voi olla normaaleja ihmissuhteita (vaikka normaali on tietenkin vähän hankala määritellä), mutta ongelmat ovat laaja-alaisia. Jos persoonallisuushäiriön piirteet ilmenevät vaikka vain yhdessä ihmissuhteessa niin kyseessä ei ole narsistinen persoonallisuus.

        Taas tämän palstan määritelmän mukaan narsistilla ei voi olla yhtään normaalia ihmissuhdetta, eikä hän voi muutenkaan tehdä mitään normaalia.

        Jokatapauksissa on ihmisiä ketkä käyttäytyvät joissain (monissakin ehkä) suhteissaan hyvin itsekeskeisesti ja toisissa eivät. Se että tahtooko näitä ihmisiä sitten sanoa narsisteiksi niin taitaa olla vähän oma valinta.

        "Taas tämän palstan määritelmän mukaan narsistilla ei voi olla yhtään normaalia ihmissuhdetta, eikä hän voi muutenkaan tehdä mitään normaalia."

        Ei ne ole koskaan normaaleja, näennäisesti narsisti voi olla hyvissä väleissä jonkun kanssa jos siitä on narsistille hyötyä. Esim, työpaikalla narsisti on hyvissä väleissä isompien pomojen kanssa vuosia kun nuoleskelee ja tavoittelee etuja.

        Myös omien sukulaisten kanssa voi olla hyvissä väleissä kun harvoin tapaavat, mutta tiheämpi yhteydenpito johtaa ongelmiin ennen pitkää.

        Samoin eräs naispuolinen narsisti jolla häiriö on todella paha kohtelee exää inhimillisesti koska exä maksaa muutaman satasen ylimääräristä lapsista kuukaudessa. Tämä on ilmeisesti exän taktinen veto, koska hän tuntee nphn kuviot hyvin. Ei tarvitse otella lasten tapaamisista.


      • LK
        xcch kirjoitti:

        "Taas tämän palstan määritelmän mukaan narsistilla ei voi olla yhtään normaalia ihmissuhdetta, eikä hän voi muutenkaan tehdä mitään normaalia."

        Ei ne ole koskaan normaaleja, näennäisesti narsisti voi olla hyvissä väleissä jonkun kanssa jos siitä on narsistille hyötyä. Esim, työpaikalla narsisti on hyvissä väleissä isompien pomojen kanssa vuosia kun nuoleskelee ja tavoittelee etuja.

        Myös omien sukulaisten kanssa voi olla hyvissä väleissä kun harvoin tapaavat, mutta tiheämpi yhteydenpito johtaa ongelmiin ennen pitkää.

        Samoin eräs naispuolinen narsisti jolla häiriö on todella paha kohtelee exää inhimillisesti koska exä maksaa muutaman satasen ylimääräristä lapsista kuukaudessa. Tämä on ilmeisesti exän taktinen veto, koska hän tuntee nphn kuviot hyvin. Ei tarvitse otella lasten tapaamisista.

        Siis on ihmisiä ketkä käyttäytyvät joissain suhteissa äärimmäisen itsekeskeisesti ja toisissa ei. Se haluaako niitä täällä sanoa narsisteiksi on jokaisen oma valinta, mikä kenenkin oma määritelmä narsistille täällä on.

        Ihmisiä on kuitenkin ihan jokaisenlaisia. Sitten niitä saa lajitella miten lystää.


      • 14+4 kirjoitti:

        Voimia sinulle ap.! Tiedän itse että tuollaista on olemassa, sitä ei vain voi sellaiset ymmärtää, jotka eivät ole narsistin kanssa joutuneet tekemisiin. Ja täällä on sitten niitäkin, jotka ihan tarkoituksella puolustaa narsisteja ja haukkuu uhreja.

        "Ja täällä on sitten niitäkin, jotka ihan tarkoituksella puolustaa narsisteja ja haukkuu uhreja. "

        Että sä jaksat :D

        Mutta sitkeydestä kymmenen pistettä ja papukaijamerkki!


      • A
        LK kirjoitti:

        "Kertokaapa voiko narsistilla olla hyviä ihmisuhteita? Voiko narsisti olla normaali toisten ihmisten kanssa ja narsku toisissa yhteyksissä esim. lapsuuden perheensä kanssa?"

        Tämä on määrittelykysymys. Puhutaanko lääketieteen mukaisesta narsistisesta persoonallisuushäiriöstä vai tällä palstalla (ja naistenlehdissä) määritellystä narsistista, nämä eivät ole ollenkaan sama asia.

        Psykiatrian kannalta narsistisella persoonallisuudella voi olla normaaleja ihmissuhteita (vaikka normaali on tietenkin vähän hankala määritellä), mutta ongelmat ovat laaja-alaisia. Jos persoonallisuushäiriön piirteet ilmenevät vaikka vain yhdessä ihmissuhteessa niin kyseessä ei ole narsistinen persoonallisuus.

        Taas tämän palstan määritelmän mukaan narsistilla ei voi olla yhtään normaalia ihmissuhdetta, eikä hän voi muutenkaan tehdä mitään normaalia.

        Jokatapauksissa on ihmisiä ketkä käyttäytyvät joissain (monissakin ehkä) suhteissaan hyvin itsekeskeisesti ja toisissa eivät. Se että tahtooko näitä ihmisiä sitten sanoa narsisteiksi niin taitaa olla vähän oma valinta.

        > Jokatapauksissa on ihmisiä ketkä käyttäytyvät joissain (monissakin ehkä) suhteissaan hyvin itsekeskeisesti ja toisissa eivät.

        - Elitistit.


      • LK kirjoitti:

        Saahan narsistiakin puolustaa, ei kai se ole tarkoitus että se olisi kiellettyä. Ei narsistikaan voi automaattisesti olla kaikessa väärässä.

        Mutta siis itse ajattelen näin että kun olisi mahdollisuus myös ymmärtää niin siitä voisi ehkä olla enemmän hyötyä kuin demonisoinnista. Ei sitä tarvitse hyväksyä vaikka ymmärtääkin.

        "Mutta siis itse ajattelen näin että kun olisi mahdollisuus myös ymmärtää niin siitä voisi ehkä olla enemmän hyötyä kuin demonisoinnista. Ei sitä tarvitse hyväksyä vaikka ymmärtääkin."

        Tätä samaa olen monesti tuonut esille.

        Sitä paitsi suurin osa "narsistisista häiriöistä" ovat muuta kuin itse NPH joten sikälikin asiasta ns rauhallisemmin keskusteleminen ja näiden juttujen tunnistaminen on kaikille antoisampaa ja hedelmällisempää kuin pelkkien harvinaisten ääripäiden miettiminen. Mutta se on minun mielipiteeni ja molempiakin voi tehdä =)

        Mitä kiivaammin "kaiken sellaisen" demonisoi, suurentelee kokonaisuutena ja mitä kärkkäämmin sen itsestään ulkoistaa - sitä kauempana on "totuudesta" jota ei sitten kuitenkaan absoluuttisena koskaan löydykään vaikka sitä miten päin tai missä valaistuksessa tahansa etsisi lopun ikänsä.


    • jjjjjjjj

      "Kertokaapa voiko narsistilla olla hyviä ihmisuhteita? Voiko narsisti olla normaali toisten ihmisten kanssa ja narsku toisissa yhteyksissä esim. lapsuuden perheensä kanssa? "

      Narsisti on aina narsisti.

      • Ihminen on aina ihminen.

        Toiset on kännissä sikoja ;D


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1893
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1456
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1411
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      16
      1399
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      11
      1369
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1365
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1337
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1280
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1220
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1207
    Aihe