Netiketti hukassa?

tuputuu

Ensimmäsellä tietsikkakurssillani käsiteltiin netikettiä. Mieleeni on tarttunut seuraava ohje: Harkitse aina tarkkaan, mitä kirjoitat nettiin, koska mitään ei netistä saa pois etkä voi koskaan olla varma, kuka tekstiäsi pääsee lukemaan.

Olisikos tuota ohjetta syytä painottaa vielä nykyisinkin?

http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194711149018/artikkeli/ts facebookin kayttaja vaittaa yhteisopalvelu paljasti sukupuolitautini.html

41

708

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pahapena

Moikka tuputuu!
      Tiijätkös, ku käyttää gummii ja pistää sammalta välliin, uuden gummin siihen sammaleen päälle ja jättää temput tekemättä, ei tuu tauteja. Se tosta linkistä :)
      Mä kyl harkitsin tarkkaan tuonkin kirjotuksen ja mun periaate on: minkä kirjoitin, sen kirjoitin, tuleehan välil jokaiselta joku lipsahtus tahattomasti. Kyllähän täält löytyy tahallisiakin "lipsahduksia".

• ingaliina

Helou pena:) Oothan sie sentään hengissä.Mie oon luullut että oot tippunut sinne
      jokeen:) Mul on kauhea kiirus mutta pitihän sua moikata ennenkuin taas katoat johonkin:))

• pahapena

Hellou itelleeskii!
        Hengishä mie, ei passaa männä Vantaanjoen lähel, ku tulvii nii rutosti :)
        Kiirehän se muilkii, nää miun pojat on hääränneet vissiin nii paljo öisin, et näit monnii lastenlasten pakettei täytyy alkaa paperoimaan, jot kerkee pukinkontiin :))

• ingaliina
        pahapena kirjoitti:

Hellou itelleeskii!
        Hengishä mie, ei passaa männä Vantaanjoen lähel, ku tulvii nii rutosti :)
        Kiirehän se muilkii, nää miun pojat on hääränneet vissiin nii paljo öisin, et näit monnii lastenlasten pakettei täytyy alkaa paperoimaan, jot kerkee pukinkontiin :))

Pitäisiköhän mun pena esitellä itteni tai taidat kummiskin tunnistaa mut.Olen se aurinkoinen:)) Mutta kun aurinkoakaan ei enää näy niin otin käyttöön tän toisen nimimerkin.Täällä on päivän pituus 45 minuuttia että hopussa pitää olla että ehtii jotain tehdä valoisan aikaan:)
        Saisinpa miekin kääriä lastenlapsille paketteja mutta ei niitä vaan vielä ole tullut:(Onkohan ne pojat tulleet iskäänsä?;))

• pahapena
        ingaliina kirjoitti:

Pitäisiköhän mun pena esitellä itteni tai taidat kummiskin tunnistaa mut.Olen se aurinkoinen:)) Mutta kun aurinkoakaan ei enää näy niin otin käyttöön tän toisen nimimerkin.Täällä on päivän pituus 45 minuuttia että hopussa pitää olla että ehtii jotain tehdä valoisan aikaan:)
        Saisinpa miekin kääriä lastenlapsille paketteja mutta ei niitä vaan vielä ole tullut:(Onkohan ne pojat tulleet iskäänsä?;))

No hethän mie siut tunnistin, kukkaa ei oo nii huolissaa miun joen ylityksist, ko sie :)

• ingaliina
        pahapena kirjoitti:

No hethän mie siut tunnistin, kukkaa ei oo nii huolissaa miun joen ylityksist, ko sie :)

No niin mie aattelinkin että kyllähän sie miut tunnistat :)) Kyllä mie vain vähän jo pelkäsin pahinta kun oot ollut niin pitkään hävöksissä mutta hyvä kun ilmestyit ja kun on joulukin jo niin lähellä.Ootkohan muistanut olla kilttinä??

• voe mahoton.

Tarkoitat varmaan muiden palstojen kirjoittelijoita? Täällähän on niin harkitsevaa porukkaa, etteivät monena iltana kehtaa kirjoittaa yhtään mitään. Sammakoita kirjoittelee kaikki silloin, tällöin ja mitäs sitten? Kunhan ei hauku muita ja munaa vain itsensä, on asiat aivan tolallaan. ,-)) (miinustelijaa saa kyllä haukkua, ihan luvalla,)

• pahapena

Mahoton nii, just tota haukkumista tarkoitinkin, ittensähän saa munata, ku kestää sen vaa itse...noi miinustelijat ei heilauta mua mihkään suuntaa, jos niil ei oo muuta tekemist, nii antaa vaa painaa nappulaa :)

• ;))) -tiistaivitsit-

Ilman kurssiakin itse oppineena olen pysrkinyt parhaaseen niin hyvässä kuin pahassakin ja katsonut, mihin se riittää;) Usei olen ylikunnossa;))

• No sun kannattaa

laittaa tuo tiedote kaikille suomi 24:n sivuille. ei semmoista palstaa löydy missä ei ole joku haukuttavana tai solvattavana. olisit hakeutunu sefuksi tälle palstalle, vaikka lipsuuhan sulla itselläki.

• VOE MAHOTON.)))

Miksi etsit avauksesta pelkät negaatiot? Tuskin tarkoitti itse olevansa pulmunen?
        Nähtiin taas, että aina on joku heittämässä ala-arvoista kommenttia jokaiseen avaukseen. Tällä kerta siihen syyllistyit sinä. Ja minä taas vastatessani sinulle. Eikös olekin ovela juttu, kuin oravanpyörä ikään?
        Millainen avaus on hyvä avaus? Sellainen, johon ei tule ainuttakaan vastausta? ,-D

• Eihän siihen kurssia tarvii,,, pitäs oman älyn sanoa mitä naputtelee,,, mutta auttaahan se kurssi käsittelemään koneen mahdollisia vaihtoehtoja,,,

Miks jotkut kuitenkin kaikesta huolimatta ovet hyökkääviä toisia netin käyttäjiä kohtaan?,, mikä saa heidät kirjottamaan kaikkea toista solvaavaa tekstiä,,, oisko että saavat jotain ihmeellistä tyydytystä omista nakkeluistaan?,,,

• Jo Raamatussa annettiin nettikäyttäytymisohjeita : kirjoita toisista ihmisistä nettiin sellaista, mitä toivot itsestäsi kirjoitettavan.

Käytännön ohje on se, että nettiin kirjoitettu teksti pitää olla sellaista, jonka voi sanoa toiselle kasvokkain.

• Muistaakohan muutamat livessä edes tuon käyttäytymisen kultaisen säännön?,,,

• Luu li sin pa
        mokka-mari kirjoitti:

Muistaakohan muutamat livessä edes tuon käyttäytymisen kultaisen säännön?,,,

Maailma on mennyt ohitse arjesta, joten vain harvat ja valitut muistavat mikä on järkeenkäypää käyttäytymistä. Se niin äkkiä unohtuu liian monelta.

• Luu li sin pa kirjoitti:

Maailma on mennyt ohitse arjesta, joten vain harvat ja valitut muistavat mikä on järkeenkäypää käyttäytymistä. Se niin äkkiä unohtuu liian monelta.

Eikös se ole että se seura tekee kaltaisekseen?,,, ja nyt tarkotan livessä elettyä,,, se jumii kuuppaan, ja jatkumona tulee jokaiseen elämäntilanteseen,,, olettavat että kaikki on heidän hallussaan,,, välittämättä että ihmisyys on menny jo aikaa sitten jossain junassa kauas, ja se juna on jääny sille asemalle?,,,

• EVVK facebook!

Mikä pakottaa kertomaan taudeistaan lärvikirjassa? Miksi yleensäkään on jokainen oma asia sinne leviteltävä tuttavien ihmeteltäväksi? Sitten riidan sattuessa nämä "hyvät ystävät" levittelevät tietonsa tietenkin kaikille. Täydellistä idiotismia koko naamakirjassa notkuminen.
      Aivan oma vika, jos salaisuudet leviävät. Ei voi kuin nauraa typeryksille silkasta vahingonilosta! ;-D

• mut sehän ei ole totta että netistä ei saa mitään pois, täälläkin Viikatemies vähän väliä niittää tähkäpäät ja joskus jopa vasta oraalla olevat ketjut pois ,. ja niitä ei sen koommin enää nähdä.

• On se totta,,, kaikki mitä netin sivustoille kirjotat, oliko sitten naamakirja tai twitter, tai joku Suomi 24 palsta, ne jää, vaikka ne poistetaan,,, Niin se vaan menee,,, Ne löytyy jostain netin ihmeellisestä arkistosta,,,

• mokka-mari kirjoitti:

On se totta,,, kaikki mitä netin sivustoille kirjotat, oliko sitten naamakirja tai twitter, tai joku Suomi 24 palsta, ne jää, vaikka ne poistetaan,,, Niin se vaan menee,,, Ne löytyy jostain netin ihmeellisestä arkistosta,,,

tai sitten kirjoituksen voi tuhota jos se ei vielä ole ehtinyt levitä kuin rikkaruoho ,.

• annikoo..

Ai...viikatemieskö se onkin.....joka niittää...tiedetään sitten syyttää sitä....sehän on kova huhkimaan ...olisko sillä niittokone ..(onko sellasta).. apuna silloin sun tällöin......

• henrik ijas
        mokka-mari kirjoitti:

On se totta,,, kaikki mitä netin sivustoille kirjotat, oliko sitten naamakirja tai twitter, tai joku Suomi 24 palsta, ne jää, vaikka ne poistetaan,,, Niin se vaan menee,,, Ne löytyy jostain netin ihmeellisestä arkistosta,,,

voit joo poistaa kaikki mun tekstit kirjoittaa uudestaan ne.
        henrik.ijas nimellä
        lupa myönnetty

• henriks ijas
        henrik ijas kirjoitti:

voit joo poistaa kaikki mun tekstit kirjoittaa uudestaan ne.
        henrik.ijas nimellä
        lupa myönnetty

esim serveri voi kun serverillä poistaa asiattomat jutut myöhemmin yöllä ja ei tarvii k ertoa.

• Takasivu uusiksi.

Etusivun juttu jo.

Suomi24 etusivun.

• mie vaan.:)

Kaikkiin tapauksiin ei tuo painottaminenkaan tepsi ja se on jo nähty tälläkin foorumilla.
      Ihminen jolla ei terve järki toimi, laukoo mitä sattuu, vaikka pitkän päälle itselleen sillä tekee tuhoa.

• Sie ootki

sitte unohtanu kaikki laukomises? Niinkö se ihmismieli ja muisti on kyhyt?

• Olet jo kuuluisa.
        Sie ootki kirjoitti:

sitte unohtanu kaikki laukomises? Niinkö se ihmismieli ja muisti on kyhyt?

Sinä se et muuta teekään kuin lauot. Onneksi tulit tähän keskusteluun niin saatiin esimerkki huonosti käyttäytyvästä ja katkerasta kirjoittajasta.

• people =

Ongelmia tulee aina, kun jokin sulkeutunut paikka aukeaa kaikille. Mitä enemmän ihmisiä, sitä enemmän ongelmia.
      Mites se Slipknot lauloikaan ihmisistä...

• Pisteet+++

Hienoa.
      Monet eivät osaa. Käyttäytyä. Joulunakaan.

• Hyvää Joulua.

Turha on odottaa mielenvikaisilta hyvää käytöstä. He eivät ymmärrä. Toivottavasti saavat Jouluksi kunnon lääkityksen, että olis rauha edes yhden päivän. Kaksi on jo liika pyydetty.

• vastuullinenaikuinen

jumalalle kiitos noista järjen äänistä sekä sanoituksista. tässähän jo vanhakin kostuu

• Ongelma onkin siinä, ettei anonymiteetin suojasta paljoa haitaa vaikka koko maailma lukisi. Eihnä se henkilöä itseään kosketa, ellei kirjoitettu todella ole sitten sellaista luokkaa että joku alkaa IP-osoitteita jäljittelemään.

Tietysti Facebook ja jotkut muut ovat asia erikseen. Kumminkin tiettyyn rajaan asti luotan noin isoihin sivustoihin ja yrityksiin, sillä uskon että he koittavat parhaansa mukaan ehkäistä tuollaisia tietovuotoja sattumasta. Satuttavat mainetta. Pari omaakin kaveria on jo siirtynyt timeline formaattiin, eikä sieltä ainakaan kuulu mitään yksityisiä keskusteluja julkiseksi tulleen. Käyttäjävirhe tällä tyypillä kenties?

• esjonnehelvetistä535

gslghhlarkljrktylstjstgjkhjghjx

• pysy siellä!

Pelle!

• Kylmät kädet

Käyttäydyn netissä tasan tarkkaan siten, kuin parhaaksi näen. Minkäänlaiset netiketit ei vaikuta siihen.

• ,. kunhan et näe parhaaksi käyttäytyä netiketin vastaisesti ,. !

• mitä on

netiketti? kuullu kyllä puhuttavan nettietiketistä, oisko samaa tarkottava?

• 1+12+13

No siis jos nettiin naputtelee jotain semmoista joka kiinnostaa poliisia, sittenhän siitä voi tulla ongelmia. Muutenhan se on ihan sama mitä tänne suoltaa. Netti on semmoinen pohjaton kita, kaiken se nielee eikä koskaan tule kylläiseksi.

• neiti näppärä

kyllä netiketti on ihan käypänen sana, kaikin puolin oikea termi. Nyt eletään aikaa., jolloin ihmisten innostus on pöhinää ja jytkyt ja potkut ovat media-arkea.

Netiketti on näpsäkkä sana.

• Älkää menkö

Ketjusta on poistettu 14 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      130
      7054
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      165
      4310
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      53
      3432
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      491
      3069
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      293
      2060
    6. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1723
    7. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      20
      1631
    8. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1553
    9. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      175
      1461
    10. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      15
      1416
    Aihe