Lapsi sairaana perhepäivähoitajalle

Alle 2 vuotiaan isä

En ymmärrä vanhempia jotka vievät sairaat lapsensa päivähoitoon jolloin myös terveet lapset sairastuvat. On helpompi työntää lapsi päivähoitajalle jotta saa itse huilia tai hoitaa uraputkeaan. Poikani aloitti perhepäivähoidossa ja sairastui jo 2. päivänä koska siellä oli sairas lapsi tuotu hoitoon. Ryhmässä on pääasiassa alle tarhaikäisiä. Tähän aikaan vuodesta riehuva sr-virus on lapselle koittelemus mutta aikuiselle ei. Poikani on ollut yhtä jaksoisesti sairaana 9vk yskien keuhkonsa pihalle. Lääkkeitä on annettu antibioottikuuria myöten. Ennen päivähoitoa ei ollut nuhaa kummempaa. Nyt viime viikolla sama perhe toi lapsensa hoitoon vaikka hänellä oli tarttuva silmätulehdus! Olemme käyneet 8 krt terveysasemalla. Lapseni alkaa jo itkeä kun näkee valkoiseen pukeutuneen henkilön. Jatkuvat verikokeet ja lääkärin tutkimukset ovat saaneet hänet pelkäämään terveydenhoitoa. Tämä on 3 lapseni enkä ole yhtää heistä vienyt sairaana päivähoitoon. Pitäsi ajatella jokaisen kohdallaan myös sitä miten itse suhtautuisin jos oma lapsi sairastaisi viikko tolkulla jonkun toisen vanhemman välipitämättömyyden johdosta. Oma tilipussi on tärkeämpi kuin sen toisen vanhemman! "ei mun murheeni" niin kuin sanotaa! Entäs kun siitä tulee oma murhe?

39

903

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Voivoivoi..

      Kyllä se on niin pirun yleistä, että kun lapsi aloittaa hoidon/koulun, niin tauti kierre alkaa siitä paikasta, ja kestää sen puoli vuotta. Ihan sama minkälaisia lapsia sinne hoitoon vie.

      Mutta sinähän voit jäädä hoitovapaalle ja hoitaa lapsesi kotona!

      • Alle 2 vuotiaan isä

        Näin olen tehnyt. Olen ollut kotona jo 2 kk:tta. kerran olen soittanut yöllä ambulanssin lapseni ei saanut hengitettyä liman vuoksi. Hän on edelleenkin sairas. Todennäköisesti on odotettavissa lähtö sairaalahoitoon sillä kotihoito ei enää ole vaihtoehto. En välitä menetetyistä euroista vaan lapseni kärsimyksista jonkun aikuisen typeryyden takia. Vaimoni muistuttaa jo zombia valvottujen öiden takia ja vielä kun on mentävä töihin..


      • No niin..
        Alle 2 vuotiaan isä kirjoitti:

        Näin olen tehnyt. Olen ollut kotona jo 2 kk:tta. kerran olen soittanut yöllä ambulanssin lapseni ei saanut hengitettyä liman vuoksi. Hän on edelleenkin sairas. Todennäköisesti on odotettavissa lähtö sairaalahoitoon sillä kotihoito ei enää ole vaihtoehto. En välitä menetetyistä euroista vaan lapseni kärsimyksista jonkun aikuisen typeryyden takia. Vaimoni muistuttaa jo zombia valvottujen öiden takia ja vielä kun on mentävä töihin..

        No eiköhän tilanne lähde paranemaan, kun olette poissa pöpöjen seasta, ja tiedän tunteen, niin oli omat lapsenikin, niin myös olin itsekin samanlaisessa kunnossa keväällä, kun hoidossa aloitettiin, nyt syksy on jo ollut huomattavasti helpompaa.. Mutta en siltikään etsinyt syytä muista vanhemmista, vaikka toki otti päähän jos epäkohtia huomasi, se asia on kuitenkin niin, että elimistön pitää muodostaa immuniteetti taudeille, ja sen eteen tarvitsee ensin sairastella kulkutauteja nykyaikana rajustikin :(

        Pikaista paranemista! Ja hyvää joulua!


    • Taudot leviää mistä

      Oletko varma että lapsesi sairastelu johtuu juuri perhepäivähoidossa saaduista tartunnoista? Ette siis käy missään muualla kuin kotona tai hoidossa? Tartunnan voi saada ihan mistä vaan, ja tauti saattaa tarttua ennen kuin lapsissa on edes sairauden merkkejä, kuinka siis niitä voi estää leviämästä?

      • Alle 2 vuotiaan isä

        Poikamme aloittaessa päivähoidossa siellä oli tuolloin lapsi joka oli sangen yskäinen. Asumme maaseudulla sangen eristyksessä sivilisaatiosta sillä lähin kuntakeskus on 23km ja päivähoitoon on 29km joten sen tartunnan saaminen haja-asutusalueella on sattumaa. Pojallamme ei ole ikäisiään leikkikavereita kotinurkilla ja päivähoitopaikkan otimme vain jotta hän saa ikäisiään kavereita ja oppii sosiaalista käyttäytymistä mikä valitettavasti päättyi lyheen hänen sairastuttuaan. Tulee miettineeksi oliko järkevää edes viedä päivähoitoon kun tiesi että näin voi käydä mutta lapsen parasta ajatellen sen teimme ja nyt hän saa maksaa siitä terveydellään. Tiedän ettei lasta voi pitää lasipurkissa ja eristyksissä mutta näin pitkä piina, useat terveyskeskus reissut ja sairaala viime yöna (kuume 40) alkaa pistää miettimään ovatko ne leikkikaverit kaiken tämän arvoisia kun näkee lapsensa kärsimykset. Itse olen valmis tekemään melkein mitä tahansa turvatakseni lapseni terveyden, hyvin voinnin ja turvallisuuden.


      • avarra vähän.
        Alle 2 vuotiaan isä kirjoitti:

        Poikamme aloittaessa päivähoidossa siellä oli tuolloin lapsi joka oli sangen yskäinen. Asumme maaseudulla sangen eristyksessä sivilisaatiosta sillä lähin kuntakeskus on 23km ja päivähoitoon on 29km joten sen tartunnan saaminen haja-asutusalueella on sattumaa. Pojallamme ei ole ikäisiään leikkikavereita kotinurkilla ja päivähoitopaikkan otimme vain jotta hän saa ikäisiään kavereita ja oppii sosiaalista käyttäytymistä mikä valitettavasti päättyi lyheen hänen sairastuttuaan. Tulee miettineeksi oliko järkevää edes viedä päivähoitoon kun tiesi että näin voi käydä mutta lapsen parasta ajatellen sen teimme ja nyt hän saa maksaa siitä terveydellään. Tiedän ettei lasta voi pitää lasipurkissa ja eristyksissä mutta näin pitkä piina, useat terveyskeskus reissut ja sairaala viime yöna (kuume 40) alkaa pistää miettimään ovatko ne leikkikaverit kaiken tämän arvoisia kun näkee lapsensa kärsimykset. Itse olen valmis tekemään melkein mitä tahansa turvatakseni lapseni terveyden, hyvin voinnin ja turvallisuuden.

        Niiin, kyseähän on nyt vain siitä, että lapsesi vastustuskyky oli surkea ja kun hänet tuotiin ihmisten ilmoitelle, hän tietysti altistuu pöpöille ja sairastuu. Kysy keneltä vaan; kaikkien lapset sairastavat päivähoidossa, oli se sitten perhepäivähoitaja, päiväkoti tai mikä vaan, ensimmäsein puolen vuoden aikana ihan kauheasti. Mutta sitten se helpottaa.
        Ja mitä tulee sairaan lapsen hoitoon viemisestä. Ei kukaan kirjoita sairaslomaa lapsesta, joka yskii tai on nuhainen. Ja ilman sairaslomatodistusta ei töistä voi pois jäädä. Jos lapsi on sen vointinen, että pystyy ulkoilemaan ja jaksaa päivän muiden mukana tavallisissa touhuissa, hän on tervetullut hoitoon.


      • 11+11
        Alle 2 vuotiaan isä kirjoitti:

        Poikamme aloittaessa päivähoidossa siellä oli tuolloin lapsi joka oli sangen yskäinen. Asumme maaseudulla sangen eristyksessä sivilisaatiosta sillä lähin kuntakeskus on 23km ja päivähoitoon on 29km joten sen tartunnan saaminen haja-asutusalueella on sattumaa. Pojallamme ei ole ikäisiään leikkikavereita kotinurkilla ja päivähoitopaikkan otimme vain jotta hän saa ikäisiään kavereita ja oppii sosiaalista käyttäytymistä mikä valitettavasti päättyi lyheen hänen sairastuttuaan. Tulee miettineeksi oliko järkevää edes viedä päivähoitoon kun tiesi että näin voi käydä mutta lapsen parasta ajatellen sen teimme ja nyt hän saa maksaa siitä terveydellään. Tiedän ettei lasta voi pitää lasipurkissa ja eristyksissä mutta näin pitkä piina, useat terveyskeskus reissut ja sairaala viime yöna (kuume 40) alkaa pistää miettimään ovatko ne leikkikaverit kaiken tämän arvoisia kun näkee lapsensa kärsimykset. Itse olen valmis tekemään melkein mitä tahansa turvatakseni lapseni terveyden, hyvin voinnin ja turvallisuuden.

        Alle 2-vuotiasta ei tarvitse päivähoitoon leikkikavereiden vuoksi viedä. Sosiaalisia taitoja oppii kyllä kotonakin, kunhan lasta ei siellä tynnyrissä yksin istuteta ja sisarukset kelpaavat mainiosti leikkiseuraksi. Jos taloudellista estettä kotihoidolle ei ole ja ainoa syy hoitoon viemiseen on ollut lapsen "sosiaalistaminen", unohtaisin koko rumban ja pitäisin lapsen kotona.


    • .................

      Isälle vastine. Meillä tuli muutama kuukausi sitten silmätulehdus. Veimme toki heti lääkäriin, ja hoidimme asiat niin, että ei lapsen tarvinnut mennä päiväkotiin. Mutta nykyään ei eilmätulehduksen takia neuvota jättämään pois hoidosta, vaan hoitoon saa viedä heti, kun lääkitys on aloitettu, eli ensimmäiset silmätipat pudotettu. Eli mitään todistusta ei saa lääkäriltä, että voisi jäädä sairasta lasta hoitamaan, ja läheskään kaikilla ei ole mahdollisuutta tehdä työaikajärjestelyitä (eikä myöskään työnantajalla). Monilla ei ole mahdollisuutta jäädä palkattomalle vapaalle, eikä myöskään työnantajan ole pakko sellaista myöntää noin lyhyellä varoitusajalla. Mistä isä tiedät, ettei lapsella todellakin ole ollut hoitoa jo.

      Ja mitä tulee tuohon virukseen, mikä riehuu, niin sitä riehuu jokapaikassa, ja tänä syksynä erityisen ikävänä. On minullakin työtovereita, jotka ovat joutuneet olemaan kuusikin viikkoa sairaaslomalla sen vuoksi, ja siihen päälle lasten sairastelut. Lapsen terveydentilan määrittää lääkäri, samoin vanhempien oikeuden olla pois töistä. Palaamme taas siihen, että läheskään kaikilla, varsinkaan pph:ssa ei ole minkäänlaisia mahdollisuuksia vuorojen vaihtojen avulla sumplia lapsen kotihoidonmahdollisuutta, pois ei voi jäädä töistä, jos ei ole läkäri niin katsonut aiheelliseksi, ja perheen on jollakin elettävä. Siihen kun lisää sen, että monilla lapsilla ei ole edes niitä kahta vanhempaa hoitamassa, ja sukulaiset on kaukana, on usein pakko viedää lapsi hoitoon, vaikka sydän verta vuotaen.

      En siis puhu omasta puolestani, minulla on ollut onni löytää työnantaja, joka haluaa tukea näissä asioissa, ja vuorotyö sekä ihanat joustavat työtoverini mahdollistavat vuoronvaihtohalukkuudellaan nämä asiat. Sen lisäksi myöskin puolisolla on jonkun verran liukuva työaika. Ilman näitä ei olisi mahdollisuutta.

      Toisen hoitolapsen vanhemmat eivät voi kuitenkaan tietää näitä asioita, eikä se heille kuulukkaan. On kuitenkin niin, että hoitoon lähtiessään lapset sairastavat alkuun todella paljon aika yleisesti. Se kuitenkin tasaantuu. Vanhemmat voivat tukea lastensa terveyttä kuitenkin huolehtimalla mm. erilaisten ravintolisien avulla. Esimerkkinä vaikkapa oikeasti riittävä d-vitamiinin saanti.

      Minulla on itselläni kroonisesti sairas lapsi, jonka kanssa on käyty monet erilaiset kokeet ja tutkimukset. Hän ei kuitenkaan ole alkanut pelkäämään valkoisia takkeja taikka labroja, vaan me vanhemmat olemme selittäneet asiat, ja hän on tottunut niihin. Eihän se lapselle kivaa ole, mutta ei ole vaihtoehtojakaan.

      Mitäs jos teilläkin lähtisitte hoitamaan asioita niin, että lapsenne ei tarvitse mennä päivähoitoon. Tämä on täysin mahdollista, mutta siinä joutuu tekemään valintoja, ja se vaikuttaa elintasoon yleisesti.

      Voin kertoa, että omalla kohdallamme todellakin olemme ajatelleet näitä. Sinun kirjoituksestasi näkee, että te ette ole niin tehneet. Meillä on oltu päiväkodissa ja perhepäivähoidossa. Suurin terveysriski ei kuitenkaan ole koskaan ollut toiset lapset, vaan epäterve hoitoympäristö yleensä. Meillä ei varsinaisesti infektioita juuri ole sairasteltu juurikaan, yleensä vatsataudit ja kuumetaudit kiertävät perheemme. Mutta joskus niitä vaan tulee. Ja niin moni on todellakin kokenut sen, että pahin aika on se, kun lapsi pienenä hoidon aloittaa. Lääkärimme (erikoissairaanhoidossa) sanoi, että pieni lapsi sairastaa keskimäärin 10-12 infektiota vuodessa tässä tilanteessa. Ja koska tämä on keskimäärä, ja on olemassa myöskin niitä sairastamattomia, niin siitä voi laskea sitten niiden infektiot ja mahataudit, joilla on se huonompi tuuri. Tätä ongelmaa ei poista muu kuin se, että lapsia hoidettaisiin kotona. Mutta se taas ei ole tässä yhteiskunnassa likikään kaikille mahdollinen vaihtoehto. Varsinkin aloilla, joilla on jo nyt valtava työvoimapula (siis tekijöistä, ei maksajista), menisi homma sekaisin kokonaan.

      • Ongelma siirtyy

        Mielestäni ongelma kuitenkin siirretään sinne kouluun, sairastellaan siellä sitten, jos ei opetetakin kotona. Mutta on se kuitenkin ehkä eri asia sairastaa yhden vanhana kuin seitsämän vanhana, tai sitten voi toisaalta ajatella, että miten käy esim. vesirokon kanssa, pahenee iän myötä. Eli ne taudit voi tulla kovempanakin vanhemmalla iällä.
        Eli olen siis tullut siihen tulokseen, että se on otettava vastaan mitä tulee, ja yrittää kestää ne taudit.. Siihen auttaa myös vanhempien hyvä mielenterveys ja positiinen asenne jota siirretään lapsiin, jos vanhemmat ovat kuin maansa myynyt ja syyttelevät ketä milloinkin ja manaavat kaikki, niin lapsi on myös kipeempi!


    • Hankala tilanne

      Asiana tämä on todella hankala tämä sairastelu ja missä menee raja milloin voi tuoda hoitoon perhepäivähoidossa. Ymmärrän kyllä hyvin 2-vuotiaan lapsen isän näkemyksen asiasta.

      Usein juuri pieneen ryhmään tuodaan infektioherkkiä lapsia, ja silloin ihanne olisi se, että jokainen perhe sitoutuisi siihen että erityisesti heti huomatessa että on sairastumassa, eli juuri silloin kun herkimmin tarttuu toisille, lapsi ei tulisi hoitoon. Toimin itse yksityisenä pph:na ja ajoittain mietin että pitäisikö lopettaa kun niin sairaita tuodaan hoitoon. Mutta onneksi en ole lopettanut, olen laittanut selkeämmät ohjeistukset siitä missä kunnossa voi tuoda lapsen kotiini hoitoon.
      Perheet arvioivat eri tavalla missä kunnossa lapsi voi olla hoidossa. Nykyään mielestäni lapsille ei annetta aikaa sairastella, juostaan kauppakeskuksissa ym. sairastelusta huolimatta eikä välitetä siitä tarttuuko toisiin.

      On perheitä jotka hoitavat sairaudet alusta loppuun kotona, usen tukiverkon avustamana, onnekkaita lapsia.
      Sitten on niitä jotka haluavat että tulee ilmoitus kotiin jos hoitaja tai hoitajan lapset ovat sairastumassa, yrittävät järjestää hoidon jotta ei oma lapsi sairastu, haluavat että huomioidaan ne poissaolopäivät hoitomaksussa. Mutta sitten saman perheen lapsi tuodaan hoitoon särkylääkkeen voimin ...eikä välitetä jos tartuttaa muita (en enään ilmoita oman perheen pienistä oireista heille).
      On lapsia joille ei koskaan nouse kuume, räkä valuu ja yskii...
      Sitten on niitä joilla lämpöä ja kuumetta tulee herkemmin mutta olisivat terveemmän oloisia kun nuo joille ei kuume nouse.

      Sanovat lääkärit mitä tahansa niin minä en ota hoitoon lasta jolla silmätulehdus ennen kun tippoja laitettu ainakin vuorokausi. Lapselleni tarttui hoitolapsen silmätulehduksesta (oli myös korvatulehdus) suoraan korvatulehdus, ja näin voi siis käydä lääkärinkin mukaan.
      Vanhemmat sanovat usein että lapsi on jo niin energinen kotona että toisivat hoitoon. On eri asia olla kotona kun lapsiryhmässä jossa vaaditaan lapsen jaksamista koko päivän normaalin päiväohjelman mukaan.

      Minä sanon herkästi jos lapsi mielestäni siinä kunnossa että pitäisi saada olla kotona sairastamassa, vetoan myös välillä siihen että tartuttaa mahdollisesti minut, perheeni ja toiset hoitolapset. Jos minä sairastun niin neljän perheen on itse järjestettävä varahoito, kun olen yksityinen.
      Olen myös ilmoittanut perheille jo hoitosopimusta tehdessä että jos lapsen huono olo tai sairaus vaatii minulta liikaa aikaa tai lapsiryhmä kärsii sairaan lapsen olotilasta, esim. kova yskä, itkuisuus, kärttyisyys ym. niin silloin ei hoitoon voi tulla. Ja olen todella välillä pyytänyt vanhempia hakemaan lapsensa kotihoitoon. Toimin kaikkien perheiden kanssa samoilla periaatteille, ja jos vanhemmat eivät tyydy tähän niin voivat valita toisen hoitopaikan, vielä ei ole näin tapahtunut.
      Kaikesta huolimatta on itsestään selvää että sairastelua on ja se kuuluu elämään. Mutta kyllä keinoja sen vähentämiseen on. Päivähoito aiheuttaa myös stressiä lapselle vaikka aikuinen ei sitä näe ja se altistaa myös infektioille, eli osalle lapsia kotihoito on paras ratkaisu. Myös lapsen vastustuskyvyn parantaminen, D-vitamiini, kalaöljy ja maitohappobakteerit ja terveellinen ruokavalio käsipesun lisäksi on hyväksi havaittu. Kaikille lapsille ei tartu herkästi, joten se on myös se oma vastustuskyky silloin kun toimii.
      Tämä syksy on ollut poikkeuksellinen, kaikkialla kuulee että on ollut paljon sairauksia.

      Olen hoitanut kahta omaa infektioherkkää lastani 3 1/2 vuotiaiksi kotona, ilman hoitolapsia. Onneksi miehelläni palkka jolla olemme tulleet toimeen.

    • kolmen äiti

      Ymmärrän hyvin, että toivotaan että kotona hoidetaan. Mutta se voi valvova viranomainen olla kunnassa ihmeissään, jos ei yksityinen pph, joka kuitenkin saa toimintaansa yhteiskunnan tukea(hoitolapset olivat aika vähissä, jos ei kela maksaisi yksityisen hoidon tukea, ja useimmat kunnat vielä kuntalisääkin), kävelee yli esimerkiksi lääkäreiden lausuntojen :D Esimerkiksi tuon silmätulehduksen vuoksi, kun nykyään tosiaan katsotaan, että silmätulehdus hoidon aloittamisen jälkeen ei aiheuta tarvetta olla pois hoidosta (jota siis en itsekkään ymmärrä, mutta niillä on mentävä, mitä päätetään, jos ei ole mahdollisuuksia ja tukiverkostoja). Meillä siis on tältä syksyltä myös silmätulehduskokemus, aamulla ei mitään oiretta, mutta jo ennen puoltapäivää päiväkoti soitti (koska olimme pyytäneet ilmoittamaan herkästi pienimmästäkin epäilystä, koska lähipiirissä oli tuota ollut). Puolisoni vei heti lääkäriin, ja hoitoa aloitettiin, mutta todeistuksen sai ainoastaan siitä, että oli käytettävä lasta lääkärissä, eli loppupäivä piti hoitaa itse, ja tehdä tunnit myöhemmin takaisin. Koska lääkärit eivät saa kirjoittaa todistusta siitä, että lapsi on sairas. MOnella ei ole mahdollisuutta tällaiseen, ja nykyään tosi moni työssäkäyväkin elää melkein kädestä suuhun.

      Eikä sen toisen hoitopaikan valintakaan ole itsestäänselvyys. MOnin paikoin on kunnallisiin valtavat jonot, jonka voi toki ohittaa, ja saada lapsi kiireellisen tarpeen piiriin vain sillä, että voi syyttää nykyhoitopaikkaa siitä, että ei hoitoa järjestä. Hienoa, jos et ole tällaiseen tilanteeseen joutunut, mutta se kannattaa pitää mielessä, että luvat, jotka on myönnetty, voidaan myöskin viedä pois.

      Muuten puhut asiaa. Myöskin siinä, että sairaan lapsen paikka ei ole hoidossa. Toivottavasti et vaan joudu vaikeuksiin linjasi kanssa. Nimittäin siinä vaiheessa, kun joku saa vaikkapa omalta työnantajaltaan varoituksen, on ainoa keino selvittää asiat sinne sylttytehtaaseen asti. Eli siihen, että hoitaja kieltäytyi hoitamasta lasta, vaikka lääkäri katsoi lapsen hoitokuntoiseksi. Siinä menee herkästi hoitajaltakin se elinkeinonsa.

    • älaksfolkasfoas

      Ei pidä paikkaansa. Yksityinen on yksityisyrittäjä ja määritteleee tekemässään hoitosopimuksessa oman linjauksensa. Sitä ei määrittele lääkäri eikä lasten vanhempien työnantaja vaan hoitaja ihan itse.

    • kolmen äiti

      Mutta y6ksityinen perhepäivähoitaja joutuu hakemaan hyväksynnän jostakin taholta, täällä kunnalta. Ja kunta määrittää ainakin täällä tietyt periaatteet, joiden sisällä pitää pysyä. Yksityinen määrittää kyllä kenelle palvelua haluaa myydä. Ja myös sen, haluaako saada jonkinlaista maksua. Sopimukset eivät saa olla kohtuuttomia, tai ne voi riitauttaa. Ei sillä, että itse olisin riitauttamassa, en tosin yksityostä vaihtoehtoa tule käyttämäänkään monien muiden puutteiden lisäksi enää koskaan, mutta ihan mitä vaan ei saa vaatia.

    • eivoiolatotta

      mutta jos lääkäri ei kirjoita lapselle/vanhemmalle sairaslomaa, vaikka siitä silmätulehduksesta, niin vanhemman on mentävä töihin ja lapsen hoitoon. eli ei hoitopaikassa voida ovella sanoa ettei oteta lasta vastaan kun on se silmätulehdus, johon siis lääkäriltä on lääkkeet jo saatu mutta ei sairaslomaa. kaikilla kun ei vaan ole sitä tukiverkkoa lähellä tai sitten niin ymmärtäväistä työnantajaa joka hyväksyy poissaolon ilman sairaslomatodistusta.
      mutta meillä ainakin neuvolaan riittää soitto että lapsi on sairas, esim nuhainen ja sieltä saa terveydenhoitajan todistuksen lapsen sairaudesta, joka ainakin minun työnantajalle kelpaa todistukseksi poissaolosta. eli jos lääkäri ei kirjoita niin soitto vaan neuvolaan niin sieltä saa. mutta ilömeisesti tämä todistus ei riitä kaikille työnantajille.
      mutta edelliselle viellä, kyllä se lääkäri on pätevämpi päättämään onko lapsi sellaisessa kunnossa jotta voi mennä hoitopaikkaan, kun hoitaja ovella katsoen ettei ota vastaan kun on liian sairas. siinähän voi käydä niin että hoitoja voisi mielivaltaisesti päättää ottaako lapsen ovelta sisään vai ei jos edim on nuhaa.
      meillä ainakin molemmilla lapsilla on ollut nuhaa jo muutamia viikkoja. nenä on tukossa ja räkää valuu välillä enemmän ja välillä vähemmän. eli siinä tapauksessa meitä ei olisi huolittu hoitoon viimeiseen kahteen viikkoon jos hoitja sen ovella saisi päättää. lapsillani ei ole ollut kuumetta, ei tulehduksia eikä muutakaan.

    • w4y775eu

      Meillä lapsella infektioastma ja yskii paljon vaikkei olekaan kipeä eikä mitään tartuta. Eli kova yskiminen ei todellakaan välttämättä tarkoita tarttuvaa pöpöä. Tuolla aikaisemmin joku jo sanoikin että, ei kannata tuomita tietämättä taustoja.

      Meille on päiväkodista sanottu ettei vuotava nenä ja yskiminen haittaa hoitoon tuodessa, ja meille on annettu anteeksi hiukka kovempikin köhä tuon astman takia.

    • iskä.

      Meillä on selkeä sääntö ettei sairasta lasta oteta hoitoon. On meidän vanhempien oma asia maksaaako työnantaja palkkaa vai ei, otetaanko yksityinen hoitja jne. mutta kunnalliseen hoitopaikkkaan sairasta lasta ei viedä.

      • pah.

        niin, siinä tulee vain itse irtisanotuksi, jos ei omalle työpaikalleen mene eikä ole "luvallista" syytä olla sieltä pois, kun lapsi ei ole sairas eikä siis sairaslomaa saa. Se, että nenä valuu ei ole sairaus; taaperoiden nenä valuu koko talven, oli hoitopaikka missä vain. Ei koko talvea voi kotona olla nuhanenän takia!?


      • öasdfsdjf
        pah. kirjoitti:

        niin, siinä tulee vain itse irtisanotuksi, jos ei omalle työpaikalleen mene eikä ole "luvallista" syytä olla sieltä pois, kun lapsi ei ole sairas eikä siis sairaslomaa saa. Se, että nenä valuu ei ole sairaus; taaperoiden nenä valuu koko talven, oli hoitopaikka missä vain. Ei koko talvea voi kotona olla nuhanenän takia!?

        Terveen taaperon nenä ei vuoda koko talvea. Ehkä olisi syytä tutkituttaa syy aiemmin, alllergiaa tms. kenties ja siihen on lääkitys.
        Nuha, paha nuha ilman kuumettakin on lapselle fyysisesti rankkaa. Ei lapsi silloin jaksa/voi toimia normaalisti päivähoitorytmin mukaisesti, koska elimistö kaipaa lepoa! On vastuutonta viedä lapsensa nuhaisena/silmatulehduksessa hoitoon, vaikka istten joutuisinin makisamaan sen hoidon palkattomana päivänä tai palkkaamaan yksityisen hoitajan joka voi olla vian tämän yhden lapsen tarpeen mukaisesti.
        Lapselle olisi tällöin tärkeintä saada levätä omien vanhemien sa seurassa ja valvonassa mutta....


      • Minnuu ruppee
        öasdfsdjf kirjoitti:

        Terveen taaperon nenä ei vuoda koko talvea. Ehkä olisi syytä tutkituttaa syy aiemmin, alllergiaa tms. kenties ja siihen on lääkitys.
        Nuha, paha nuha ilman kuumettakin on lapselle fyysisesti rankkaa. Ei lapsi silloin jaksa/voi toimia normaalisti päivähoitorytmin mukaisesti, koska elimistö kaipaa lepoa! On vastuutonta viedä lapsensa nuhaisena/silmatulehduksessa hoitoon, vaikka istten joutuisinin makisamaan sen hoidon palkattomana päivänä tai palkkaamaan yksityisen hoitajan joka voi olla vian tämän yhden lapsen tarpeen mukaisesti.
        Lapselle olisi tällöin tärkeintä saada levätä omien vanhemien sa seurassa ja valvonassa mutta....

        nyppimään nää nykyajan kukkahatut, hoitakaa ne herran terttunne ainakin kotonanne!


    • KÄSIENPESU AUTTAA

      Kun hoitopaikassa jatkuu ja jatkuu infektiokierre, on syytä olettaa että hoitaja ei nosta hygieniatasoa silloin kun tautibuumi alkaa!
      ELI: Kaikki pehmolelut"jäähylle" joksikin aikaa hyvän pesun jälkeen
      samoin kaikki sellaiset lelut jotka käyvät suussa, hyvä pesu, osa leluista pois joksikin aikaa, voi siis vaihdella
      KÄSIHYGIENIA: eli heti käsipesulle saippuan kanssa kun tullaan hoitoon, samoin ennen ruokailua ja vessareissun jälkeen, sama koskee aikuisia!
      OVENKAHVAT sun muut pinnat pyyhitään päivittäin
      JA: samat säännöt KOTONA!

    • sdfghsh

      Yksityinen pph vo irtisanoa hoitosopimuksen sillä seisomalla, jos vanhemmat tuovat hoitoon hoitajan mielestä kipeän lapsen. Ja tilalle tulijoita kyllä riittää...

      • maanAA

        melkoista mielivaltaa. Kuka tällaiseen uskaltaa alistua ja siis tällaisen hoitopaikan lapselleen ottaa?!


      • wtywywey
        maanAA kirjoitti:

        melkoista mielivaltaa. Kuka tällaiseen uskaltaa alistua ja siis tällaisen hoitopaikan lapselleen ottaa?!

        Monikin valitsee :) Vastuulliset vanhemmat osaavat pitää lapsen sairaaana kotona.
        Onneksi lastensuojelulaki menee muiden editse ja meidän tarkoitus on ennen kaikkea taata lapsen etu, ei vanhempien.

        ps. Kaikki eivät käytä päivähoitoa ollenkaan, vaan järjestävät työnsä niin, että voivat itse hoitaa lapsensa. Sekin on valinta jonka yhä useampi tekee.


    • ..................

      Silmätulehdus on aika jännä...

      Lapsesta tosiaan sanotaan että voi viedä hoitoon heti kun lääkitys aloitettu,
      Itse kun sain silmätulehduksen lääkäri kirjoitti samantien 3pvä saikkuu.
      Kysyinkin että enkä muka voi mennä jo seuraavana päivänä töihin, ja hän sanoi että ehdottomasti ei!

      Ja tarttui tai ei, niin onhan silmätulehdus, ja esim korvatulehduskin, sellaisia että lapsen yleiskuntoon vaikuttavat...
      Sattuu ja on kipeä olo, ja on pakko sitten vain jaksaa olla hoidossa.

    • ....

      Onpa kylmä ja karu tämä yhteiskunnan suhtautuminen pieniin lapsiin ja perheisiin kun ollaan rakennettu systeemi joka edellyttää lasten edun tallaamisen niin laajasti ja yleisesti ja joka pakoittaa vanhemmat "sydän verta vuotaen" kohtelemaan pientä lastaan huonosti "koska muuta vaihtoehtoa ei ole". Jos tämä todella on tilanne niin miksi ihmeessä vanhemmat eivät nosta asiasta suurta mökää?

      • sdgsdgsdfg

        Siksi että vanhemmat haluavat RAHAA. Siksi he haluavat menä töihin. Lapsesta viis. Yhteiskunnan on pakko hoitaa lapsi jotenkin jotta vanhemmat voivat TIENATA.


    • ehkä apua

      Tarvitsemme rahaa tullaksemme toimeen. Tarvitsemme myös mahdollisuuden kasvaa ja kehittyä vanhempina kasvavan lapsen rinnalla. Eri ikävaiheissa merkitsee tämä eri asioita ja eri asteista omistautumista. Yhteiskunta jossa nämä arvot elävät ja joka luo puitteet ja mahdollisuudet näiden toteutumiselle, on yhteiskuna jossa sekä lapset että vanhemmat että aikuiset voivat hyvin ja pystyvät myös parhaiten antamaan oman panoksensa yhteiselle hyvälle. Valitettavasti Suomessa olemme menossa jatkuvasti väärään suuntaan, erilaisista ponnisteluista huolimatta. Varhaislapsuuden turvaaminen lapsen ja vanhempien kehityksessä on asia joka ei enää todellisuudessa useinkaan ole mahdollinen, ja surullista on ettei ymmärretä eikä haluta nähdä miten laaja ja kauaskantoinen merkitys tällä epäkohdalla on, koko yhteiskunnan hyvinvoinnin kannalta.

      • valintoja..

        Kyllä minä ainakin pärjään ihan hyvin vaikkka hoidan lapseni itse ja mieheni on pienituloinen. Se on siitä kiinni mit arvostaa ja mitä pitää tärkeänä. Itse voi ommella, marjastaa sienestää, kierrätää jne. Ruutát voi valmistaa itse ja lasten kanssa yhdessä hoidella kasvimaata, pakastaa ja rakastaa. Se eläminen ei ole niin kallista kuin ihmiset väittävät, jos on valmis luopumaan matkoista ja helposta elämästä autoineen kaikkineen. Minulle ylellisyyttä on hoitaa itse lapseni:)


      • lusmu?
        valintoja.. kirjoitti:

        Kyllä minä ainakin pärjään ihan hyvin vaikkka hoidan lapseni itse ja mieheni on pienituloinen. Se on siitä kiinni mit arvostaa ja mitä pitää tärkeänä. Itse voi ommella, marjastaa sienestää, kierrätää jne. Ruutát voi valmistaa itse ja lasten kanssa yhdessä hoidella kasvimaata, pakastaa ja rakastaa. Se eläminen ei ole niin kallista kuin ihmiset väittävät, jos on valmis luopumaan matkoista ja helposta elämästä autoineen kaikkineen. Minulle ylellisyyttä on hoitaa itse lapseni:)

        Miten ihanaa. Mutta toisten meistä on käytävä töissä, jotta yhteiskunnalle kertyy verovaroja, joista maksaa sinunkin kotonaolostasi.


      • No niinpä..
        valintoja.. kirjoitti:

        Kyllä minä ainakin pärjään ihan hyvin vaikkka hoidan lapseni itse ja mieheni on pienituloinen. Se on siitä kiinni mit arvostaa ja mitä pitää tärkeänä. Itse voi ommella, marjastaa sienestää, kierrätää jne. Ruutát voi valmistaa itse ja lasten kanssa yhdessä hoidella kasvimaata, pakastaa ja rakastaa. Se eläminen ei ole niin kallista kuin ihmiset väittävät, jos on valmis luopumaan matkoista ja helposta elämästä autoineen kaikkineen. Minulle ylellisyyttä on hoitaa itse lapseni:)

        Vaikka kuinka raadan yksinhuoltajana, niin ei minulla mihinkään kasvimaahan ole varaa. Joten ei ollu oikein uskottava vuodatus persaukisuudesta..


      • valintoja..
        lusmu? kirjoitti:

        Miten ihanaa. Mutta toisten meistä on käytävä töissä, jotta yhteiskunnalle kertyy verovaroja, joista maksaa sinunkin kotonaolostasi.

        näinhän se on. En minä veroasiaa vähättele. Maksan itsekin veroja pienistä tuloistani. Kun lapset kasvavat isoiksi maksan enemmän. Kaikella on aikansa.


      • valintoja..
        No niinpä.. kirjoitti:

        Vaikka kuinka raadan yksinhuoltajana, niin ei minulla mihinkään kasvimaahan ole varaa. Joten ei ollu oikein uskottava vuodatus persaukisuudesta..

        En usko etteikö olisi varaa. Jätät vain turhat ylellisyydet pois ja vuokraat vaikka kaupungin viljelypalstan. Hinta noin 20e kesä. Halusta se on kiinni.


      • Ja johan ollaan
        valintoja.. kirjoitti:

        En usko etteikö olisi varaa. Jätät vain turhat ylellisyydet pois ja vuokraat vaikka kaupungin viljelypalstan. Hinta noin 20e kesä. Halusta se on kiinni.

        onnellisia! Ja koko perhe voi hyvin, kun ainut mietinnän aihe on, miten selvitään laskuista ja mistä pihistetään. Selkeästi joo lasten etu..


      • 20-100E
        valintoja.. kirjoitti:

        En usko etteikö olisi varaa. Jätät vain turhat ylellisyydet pois ja vuokraat vaikka kaupungin viljelypalstan. Hinta noin 20e kesä. Halusta se on kiinni.

        Ainut kulu siinä ei ole se 20 kesä. Työvälineitä, siemeniä, taimia, lannoitteita, linnunpelättimiä jne jne jne
        Minäkin haluan vaikka mitä, mutta kun ei ole sitä rahaa toteuttaa halujaan....Rahasta on suurin osa asioista kiinni.


    • von porkkanovits

      Nuo on tekosyitä! Pitää olla sitä ja tätä ja tuota, penskat vinkuu uutta sitä ja tätä ja mutsi hyppää ku kani henkassa ja maukassa hakemassa biletoppia. SIlläkin rahalla saa monta pussia porkkanansiemeniä ja salaatin siemeniä!
      Sitäpaitsi palstoilla on yyä-sopimuksia, lainaan tota jos kastelet mun porkkanoita kun olen poissa.
      Laiskuus on hyvä lahja kun sen osaa oikein köyttää! eiku käyttää...

      • veronmaksajaksi...

        Voi hyvät hyssykät. Ihminen joka ei ole viljellyt koskaan mitään, niin
        ei aivan heti opi keinoja miten saadaan jonkinlainen sato aikaiseksi.
        Olen maalta kotoisin ja kotona kasvatettiin perunat, porkkanat, lantut yms., mutta
        täällä Etelä Suomessa muutaman kesän yritin tosissani puutarhanhoitoa.
        Perunoihin tuli joku ällöttävä keltainen mato, salaatin söi etanat,porkkanat
        ei kasvaneet juuri ollenkaan, koska täällä on niin savinen maa. Olisi
        pitänyt laittaa hiekkaa, lisää multaa jne. Ja joskus jos jokin tuottikin satoa,
        niin mihin niitä kaupunkioloissa saa säilöttyä.Rahaa meni varmaankin enemmän
        muutamana kesänä kuin jos olisin ostanut tuotteet kaupasta.
        Ja muutenkin, omat penskani oli pakko viedä vuoden ikäisenä hoitoon ja
        kumpikin on nyt täyspäisiä vanhempia.


    • von porkkanovits

      höpöhöpö! Et ole käyttänyt naapuriapua tarpeeksi! Siellä on viljelijöitä toisessakin polvessa ja tietää niksit ja naksit! Ja aina voi säilöä etikkaan ja syödä pitkin kesää ja vaihtaa naapurin kanssa!
      Ja ite voi tehä kompostimultaa kun nyppii rikkaruoja ja niin edelleen.
      Sehän on myös hauska perheen yhteinen harrastus!
      Ja tuossa meidän palstoilla...siellä viljellään ja kokeillaan kaikkea eksoottistakin, ei sen aina tartte pelkkää sipulia olla.

    • camoon

      Mun poika myös sairastellu hirveesti hoidon alottamisesta, tottakai, ihan normaalia!! Ja toiseksi, ei sitä edes aina tiedä ennen oireita et on jo tartunta tai kipeänä ja siinä vaiheessa on jo vahinko käyny, tauti viety eteenpäin!!!

      Älkää nyt olko hölmöjä aikuiset ihmiset...

      Mut joo, tokihan on niitäki jotka vie vaikka ois kipee. Meillä ei saa viedä jos on kuumetta tai tulehdus, flunssa on talvella jatkuvasti liikkeella tarhassa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 151
      4305
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      113
      3904
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      23
      2671
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1881
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1747
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1649
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1625
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1543
    9. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      91
      1531
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1511
    Aihe