Että tällainen tapaus

Reini Karpo

Ajo-opetuslupalainen tuli autolla pihasta ja oli kääntymässä kulkusuunnassaan vasemmalle kohti Oulaisten keskustaa, kun kantatietä tullut henkilöauto törmäsi etuosallaan kouluauton vasempaan kylkeen.

Kantatietä pitkin ajanut loukkaantui, ja häntä lähdettiin kuljettamaan ambulanssilla Ouluun. Ajo-opetusluvan haltijaa ja -oppilasta epäillään liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja kantatietä ajanutta ulkopaikkakuntalaista naista epäillään törkeästä rattijuopumuksesta. Nainen puhalsi alkometriin 1.53 promillea.

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/kouluautossa-tumpeloitiin---rattijuoppo-sairaalaan/art-1288437040835.html

Miten painottaisitte syyllisyyden tuolla perusteella?

12

174

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Reini Karpo

      "Miten painottaisitte syyllisyyden tuolla perusteella? "
      Ja korvausvastuut?

    • rururururunkkari

      Rattijuoppo kärsii omat vahinkonsa ja vastapuolen, vakuutus ei korvaa.
      Autokoulun oppilas saa sakot liikenneturvallisuuden vaarantamisesta
      kuten kantatietäkin ajanut ja vakuutus korvaa ns vahingot.
      Autokoulun vakuutusyhtiö perii varmaan rattijuopolta sitten
      korvauksia joita on aiheutunut korkoineen.

      Kumpikin on syyllinen mutta rattijuopon kohdalla varmaan vakuutusyhtiö
      voi viittaa kintaalla asialle että kun ajoi kännissä niin ei korvata.

    • :-o

      Jutussa on sen verran paljon sekaisin opetuslupaa ja autokoulua, ettei voi ollenkaan sanoa. Jos kyseessä oli autokoulun auto ja opettajan ohjaama tunti, autokoululla on aika hyvät vakuutukset. Jos taas oli opetusluvalla joku satunnainen ohjaaja, tilanne menee mielenkiintoiseksi.

      Joka tapauksessa pihasta tullut oli väistämisvelvollinen. Ehkä, jos päätietä ajanut ei olisi ollut humalassa, onnettomuus olisi ollut vältettävissä väistämällä. Mutta kun oli...

      Tämä menee selvästi arvontakoneeseen jota myös raastuvanoikeudeksi sanotaan.

    • Tuon perusteella syyllinen kolariin on selvästi pihasta tullut opetuslupalainen. Tarkennetaan siis, että nimen omaan se opettaja, ei oppilas.

      Kylkeenajaja taas on syyllinen rattijuopumukseen.

      Oppilas on syyllinen puusilmäisyyteen, siitä ei rangaista erikseen.

    • Jurri tuli kalliiksi

      Lakikirjan mukaan ainoa syyllinen tapahtumaan on rattijuoppo. Huumaavan aineen vaikutuksenalaisena ajoneuvoa ajava on AINA syyllinen. Tätäkään tapausta ei olisi tapahtunut jos humalainen ei olisi liikenteeseen lähtenyt! Rattijuoppo maksaa koko lystin,joko rahalla tai ulosmittauksen kautta.

      Moraalisesti syytä löytyy myös pihalta tulleesta mutta tässä tapauksessa moraali ei näyttele mitään osaa tapahtuneessa.

      • Kerrotko muuten mistä laista/asetuksesta tuo löytyy? Pykäläkin olisi mielenkiintoinen...

        Ainakaan Rikoslain 23. luvun 3. ja 4. pykälä eivät tuollaista mene väittämään.

        Olisi se erikoinen rikos, joka antaisi kaikille muille luvan törttöillä miten tahansa. :)


      • Jurri tuli kalliiksi
        The_Rat kirjoitti:

        Kerrotko muuten mistä laista/asetuksesta tuo löytyy? Pykäläkin olisi mielenkiintoinen...

        Ainakaan Rikoslain 23. luvun 3. ja 4. pykälä eivät tuollaista mene väittämään.

        Olisi se erikoinen rikos, joka antaisi kaikille muille luvan törttöillä miten tahansa. :)

        Rattijuoppo maksaa viimekädessä aiheutuneet vahingot ja saa rangaistuksen rattijuopumuksesta. Pihalta eteen ajanut saa sakot väistämisvelvollisuuden noudattamatta jättämisestä. Tämä on ihan omakohtaisesti rosiksessa todettu pari vuotta sitten. En muista mikä lakipykälä kyseessä.

        Millä logiikalla mielestäsi liikenteessä saa törttöillä vaikka rattijuoppo periaatteessa viulut maksaakin? Meinaatko että joku lähtee liikenteeseen ilman vastuuta tekemisistään vain LUOTTAEN sihen että mahdollisen vahingon toinen osapuoli rattijuopoksi osoittautuisi?


      • Jurri tuli kalliiksi kirjoitti:

        Rattijuoppo maksaa viimekädessä aiheutuneet vahingot ja saa rangaistuksen rattijuopumuksesta. Pihalta eteen ajanut saa sakot väistämisvelvollisuuden noudattamatta jättämisestä. Tämä on ihan omakohtaisesti rosiksessa todettu pari vuotta sitten. En muista mikä lakipykälä kyseessä.

        Millä logiikalla mielestäsi liikenteessä saa törttöillä vaikka rattijuoppo periaatteessa viulut maksaakin? Meinaatko että joku lähtee liikenteeseen ilman vastuuta tekemisistään vain LUOTTAEN sihen että mahdollisen vahingon toinen osapuoli rattijuopoksi osoittautuisi?

        Sinähän tässä väitit:
        > ainoa syyllinen tapahtumaan on rattijuoppo.

        Minä päin vastoin aiemmin väitin, että molemmat tuomitaan omista rikoksistaan ja rikkeistään. Rattijuoppo ei todellakaan ole ainoa syyllinen tapahtumaan, eikä kertomuksen perusteella edes syyllinen (siis tapahtumaan - rattijuopumukseen toki).


      • Jurri tuli kalliiksi
        The_Rat kirjoitti:

        Sinähän tässä väitit:
        > ainoa syyllinen tapahtumaan on rattijuoppo.

        Minä päin vastoin aiemmin väitin, että molemmat tuomitaan omista rikoksistaan ja rikkeistään. Rattijuoppo ei todellakaan ole ainoa syyllinen tapahtumaan, eikä kertomuksen perusteella edes syyllinen (siis tapahtumaan - rattijuopumukseen toki).

        Omassa jutussa minut tuomittiin rattijuopumuksen lisäksi syylliseksi bussipysäkiltä eteeni uukkarin tehneen auton vahingonkorvauksiin koska krapulahöyryjä oli aamulla vielä 0,7 promillea ja käräjäoikeus totesi minun syyllisyyteni tapahtumaan alkaneen siitä kun rattiin tartuin ja lähdin alkoholin vaikutuksen alaisena liikenteeseen. Ei se minunkaan mielestä ihan oikein ole mutta käräjäoikeus lähtee siitä että alkoholin vaikutuksen alaisena liikententeeseen lähtevä ottaa pääsääntöisesti vastuun kaikesta tapahtuneesta. Kolariani ei olisi tapahtunut jos en krapulassa olisi lähtenyt liikkeelle. Ja en viitsi valittaa asiasta koska lakimieheni ei nähnyt siihen juridista syytä.


      • Jurri tuli kalliiksi
        The_Rat kirjoitti:

        Sinähän tässä väitit:
        > ainoa syyllinen tapahtumaan on rattijuoppo.

        Minä päin vastoin aiemmin väitin, että molemmat tuomitaan omista rikoksistaan ja rikkeistään. Rattijuoppo ei todellakaan ole ainoa syyllinen tapahtumaan, eikä kertomuksen perusteella edes syyllinen (siis tapahtumaan - rattijuopumukseen toki).

        Omassa jutussa minut tuomittiin rattijuopumuksen lisäksi syylliseksi bussipysäkiltä eteeni uukkarin tehneen auton vahingonkorvauksiin koska krapulahöyryjä oli aamulla vielä 0,7 promillea ja käräjäoikeus totesi minun syyllisyyteni tapahtumaan alkaneen siitä kun rattiin tartuin ja lähdin alkoholin vaikutuksen alaisena liikenteeseen. Ei se minunkaan mielestä ihan oikein ole mutta käräjäoikeus lähtee siitä että alkoholin vaikutuksen alaisena liikententeeseen lähtevä ottaa pääsääntöisesti vastuun kaikesta tapahtuneesta. Kolariani ei olisi tapahtunut jos en krapulassa olisi lähtenyt liikkeelle. Ja en viitsi valittaa asiasta koska lakimieheni ei nähnyt siihen juridista syytä.


    • selväasia....

      Tyhmä olit ja lakimiehesi myös, löytyy useita ennakkotapauksia joissa selvinpäin ajaja on myös ollut syyllinen kolariin ja vakuutuksesta korvattu osa rattijuoponkin saamista vahingoista. Esim. rattijuopolla vihreät, ja selvinpäin ajajalla punaiset, rattijuopon auto korvattu 100%.

      • JUOPPOILIJA

        Niin hän se kuuluisi olla aina,ratti vast jälkeen päin vadil ja voin vain sanoa että torppaan ensimmäisen ratin jos nään et lähtee.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      125
      1278
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      924
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      95
      922
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      24
      869
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      289
      766
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      95
      748
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      34
      648
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      646
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      50
      581
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      131
      568
    Aihe