Olen nyt siinä tilanteessa että omainen kuoli ja hänellä on S-pankissa toinen tili. En ole saanut maistraatista vielä (viikko sitten tilattu) virkatodistusta mistä kuolema näkyy ja kuolintodistusta en ole saanut (kiertää viranomaisilla).
Veljeni oli kysäissyt asiaa paikallisesta Prisman infosta, erittäin tylyä palvelua ja ilmeisen sekavaa vastaus. Netissä lukee että pankin tulee jokaiselle joka todistaa kuuluvansa kyseisen kuolleen henkilön perijäksi saada vainajan kuolinhetken tilitieto. S-pankki vaatii valtakirjaa muilta perijöiltä. Valtakirja tarvitaan perukirjan kanssa vasta kun rahoja aletaan nostaa tai siirtää. Nyt kun olen kysellyt hieman niin kaikilla tuntuu olevan vaikeuksia vain S-pankin kanssa. Onko kokemusta.
Meillä ei ole tietoa mikä S-pankin tili on ja onko varoja sijoitettuna muualle kuin tilelle.
Omaisen kuolema ja S-pankin tili
6
3590
Vastaukset
- Omainenko
Ei niitä tietoja kukaan muu kuin tilin käyttöön oikeutetut saa ennen kuin kuoleman on virallisesti vahvistettu.
Kuolinhetken tilitietohan tarvitaan perunkirjoitusta varten.
Eihän tässä enää mikään kiire ole? ;) - ei kiire, ei kiire
eiköhän tuo mene niin, että kun väestörekisteriin tulee kuolintieto ja se lähtee sileltä etenemään, niin se menee myös pankeille ja pankit lähettää vainajan osoitteeseen ja sitä kautta myös omaisille kirjeen ja ohjeen asiassa.
Tuossa tapauksessa on myös varmasti osuuden palautus.
Mielestäni perunkirjantekoon on aikaa 3kk kuolemasta. Eli ei kiire. - Tässä tietoa
Prismasta on veljellsi annettu väärää tietoa, liekö sattunut olemaan sellainen työntekijä, joka kuolintapauksia harvemmin käsittelee. Kun saat vainajan virkatodistuksen, josta osakkuutesi kuolnipesässä käy ilmi, asioi sen kanssa S-Pankin asiakaspalvelupisteessä niin saat perunkirjoitusta varten tarvittavat todistukset mukaasi tai ne voidaan postittaa sinulle. Tässä vaiheessa et tarvitse valtakirjoja muilta, vaan osakkuutesi osoittava virkatodistus riittää.
http://www.hok-elanto.fi/index.php?id=usein-kysyttya-omaisen-kuolema
^ Tästä linkistä löytyy kaikki tarvittava tieto. Etenkin tuo pdf-tiedosto "Ohje kuolinpesän asioiden hoitajalle" kannattaa sisäistää ja suosittelen toimimaan juuri niin kuin siinä ohjeistetaan. Näin mitään hankaluuksia ei pitäisi missään vaiheessa tulla.
S-Pankin kanssa ei kuolemantapausten hoitaminen ole yhtään sen vaikeampaa kuin muidenkaan pankkien kanssa. S-Pankkikin on pankki ja sitä koskee sama huolellisuusvelvoite kuolintapausten käsittelyssä kuin muitakin pankkeja. Valitettavan monelle kyseessä vain on vähäpätöinen ruokakaupan kanta-asiakaskortti, ja sen vuoksi koetaan hankalana se, että "pisteidenkeruukortin" lopettamista varten täytyy toimittaa perukirjat, testamentit ja sukuselvityksetkin. Ei siis osata ajatella lainkaan, että kyseessä on pankkiasiakkuus. - palataan asiaan joul
Nimen omaan nyt tarvitaan vain ja ainoastaan tilitiedot, kuinka paljon rahaa, onko talletuksia. Eli rahaa ei nosteta. Halutaan tietää kuinka isolla osalla vainaja pystyy hautajaisensa kustantamaan. Menen joulun jälkeen oman alueen Prisman infoon kysymään. Luulen että palvelu täällä on asiallisempaa. Tiedämme että tilillä on useampi tonni rahaa, ei kuitenkaan paljoa. Kuolleella oli vain bonuskortti tilille ja ei nettiyhteystietoja.
- perunkirjoittaja
S-Pankki on kuolinpesäasioissa kaikkein surkein, byrokraattisin ja taitamattomin rahalaitos. Olen 35 vuotta tehnyt perukirjoja ja nyt on tullut vastaan tosi hankala yritys. Tutustukaapa sanotun pankin valtakirjalomakkeeseen, joka on lomaksesuunnittelun kannalta malliesimerkki edli siihen on kerätty kaikki virheet. Jos kuolinpesässä on kolme täysi-ikäistä lasta ja halutaan nostaa vanhempien esimerkiksi kuudentoista (16) euron talletus, pitää jokaisen kirjoittaa täydellinen nimensä, sitten allekirjoitus ja alle nimiselvennös??? ja kaikkien muiden yksilöintitietojen jälkeen tulee jäävittömien henkilöiden todistaa tuo allekirjoiotus JA KAIKEN HUIPPU - NIMIKIRJOITUKSEN TODISTAJISTA VAADITAA VIELÄ TÄYDELLINEN H E N K I L Ö T U N N U S . Tuskinpa hovioikeudessakaan edellytetään tuollaista, mutta S-Pankki on S-Pankki.
- 8+11
>>>Jos kuolinpesässä on kolme täysi-ikäistä lasta ja halutaan nostaa vanhempien esimerkiksi kuudentoista (16) euron talletus, pitää jokaisen kirjoittaa täydellinen nimensä, sitten allekirjoitus ja alle nimiselvennös??
Meinaatko, että kun summa on noin pieni, niin yhdenkin osakkaan allekirjoitus riittää? Mikä sun mielestä on euromääräinen raja sille, että pankille riittäisi yhden osakkaan allekirjoitus rahan nostamiseksi?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin
Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni821269Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja
Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S2021057Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."
Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä611010Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua
Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais12969Sulle on tullut
Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä103943Asunnottomuus lisääntyy
Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ143921Minä pyydän,
jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi68846Olen rakastunut sinuun mies edelleen
Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍119771- 77695
Ihmeelliseltä pikkunaiselta....
Jatkakaa vaikka tässä jos on jotain mitä joku haluaa että mä näen... En jaksa, eikä mua kiinnosta sitä jätti ketjua t121694