Tuella pyöritetään tilaa,

ruuan tuottamiseksi.

Varmasti ei kannata myöskään unohtaa aikaansaamaamme työllistävää vaikutusta rekkaliikennöitsijoiden yrityksiin. Mm. omalla tilallani on tällä viikolla käynyt 7 eri rekka-autoa ja pelkkiä rahteja erilaisten tuotteiden toimituksista olen tämän viikon aikana maksanut 1300 €. Meille tuottajille valtio maksaa suoria tukia, toisin kuin esim. teollisuudelle, jonka tuet maksetaan mm. vientitukien ja starttiavustusten muodossa. Ihmettelen, mikä tämän valtavan epäoikeudenmukaisuuden tunteen herättää. Kukaan ei koe epäoikeuden mukaiseksi sitä, että valtio/kunta maksaa opettajille, sairaanhoitajille, lääkäreille, palomiehille, kunnan virkamiehille yms. tukea elämiseen eli palkkaa. Meille valtio ei maksa tukea elämiseen, vaan tukea yrityksen pyörittämiseen.

13

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -

      -

    • -

      -

    • Kun 30.000 kompetenssiltaan ala-arvoisinta
      maatilaa tuottaa maatalouden tuotannosta
      alle 10 % osuuden, niin on melko tavalla
      ohitse yleisestä totuudesta puhua 'tilan
      pyörittämisestä tukiaisilla ruuan tuottamiseksi'.

      Maatilojen määrä on alle 62.000 kpl, siitä
      30.000 on n. 48 %. Suorien maataloustukien
      määrä taas on n. 1.900 milj.€. Siitä
      voi katsoa heti kättelyssä häviävän
      täysin vastikkeetta 912 milj. € puuhasteluun,
      eikä sen lopunkaan vaste mikään mainittava
      ole.

      Kansallinen yli 1.100 M€ nouseva kansallinen
      tuki tulisikin mitä pikaisammin lakkauttaa.

      • Kompetensia..

        Kerostalokasvihuoneiis viljely säästää niin paljon kuluja etti tukia enää tarvita, eikä 500€ neliöhinta,tai 5 miljoonan hehtaarihinta ole mitään säästöjen rinnalla.

        Vaikka suomalaista maito kuuluu EU:n parhaimistoon, on JoVainin puolueetomien tutkimusten mukaan huonoa koska sen osoittaa kiistattomasti Salaneuvos juuston valmistaminen virossa.

        Vehnän huonompi tuottajahinta suomessa on osoitus huonosta laadusta.

        Maidon korkeampi hinta on taas osoitus viljelijän ahneudesta.

        Maatalous tuet pitäisi lopettaa koska muutama maanviljelijä myi mustaan pörssiin tuotteitaan seitsämänkymmentä vuotta siitte, tämä myös osoittaa kaikki nykyisetkin viljelijät rikolliseiksi.

        Myel eläke pitäisi muuttaa täysin omakustanteiseksi mutta ei muut yhteiskunnan palvelut.

        Maalle ei enää tarvitsisi rakentaa teitä eikä tietoliikenne ja viestintäyhteyksiä jos ei asukkaan niitä täysin itse kustanna. Maalaisten yksityistiemaksuja pitää korottaa, verovaroista tietenkin kustannetaan kaupunkin ja kirkonkylien katujen hoito ja kunnostus.


    • ...

      30000 osuus tuotannosta on 10%. 30000 osuusyuistaon 10%. Jos et tiennyt, tuki maksetaan tuotantoyksiköiden, (pinta-ala tai eläinyksiköiden) mukaan.

      Jospa vihdoin selvittäisit miten noin 0.7 miljardin maataloustulo saadaan nousemaan 1,1 miljardilla. Jos ne 30000 pienempää tilaa lopettaisivat tuotannon ja se siirrettäisiin isommille, siinäkö saataisiin tuotantokustannuksiin tuo 1,1miljardin euron säästö, hintojahan ei voi nostaa.
      Kerro nyt ihmeessä miten isojen tilojet tuottavuutta voi nostaa 1,1 miljardilla tai tuotantokustannuksia alentaa.

    • "Kerro nyt ihmeessä miten isojen tilojet tuottavuutta voi
      nostaa 1,1 miljardilla tai tuotantokustannuksia alentaa."

      Lähestysmiskulma on tuohon eteen lainaamassani
      uikutuksessa väärä. Rahoittajan (maataloustukien
      ollessa kyseessä meidän veronmaksajien) ei ole
      tarpeellista eikä oikein soveliastakaan ryhtyä
      neuvomaan yksityiskohtaisesti, millä keinoin
      v a a d i t t u tuotannon tehostus saadaan
      aikaan.

      Sitä seikkaa on tietysti syytä korostaa,
      että keinovalikoiman yhtensä osa-alueena on
      ilman muuta oltava tietyn 30.000 amatööri-
      puuhastelutilan toiminnan välitön lakkauttaminen.

      Se on jopa ennakkoehto, jonka on toteuduttava,
      ennenkuin muita tehostamistoimia ryhdytään
      hyväksymistä varten edes arvioimaan.

      Olen ollut hivenen huolestunut, millä keinoin
      nuo 30.000 ala-arvoista tilaa saataisin
      helpoimmin ja vähäisimmin kustannuksin
      seulotteua esiin. Kun katselen tuossa paria
      edellä olevaa kirjoitusta, huomaan huoleni
      olevan turha. Hehän paljastavat itsensä omilla
      kirjoituksillaan.

      • Oletko hullu ?

        niin järjettömiä puheesi on, ei viljelijöiden määrän vähentäminen pienennä maataloustukea sentin senttiä ja kuulisimme mielellämme miten tuotantoa voi jatkaa jos kotimainen tuki poistetaan, tuki n 1,1 miljardia, maataloustulo n. 750 miljoonaa.


    • jahas,

      "Kerro nyt ihmeessä miten isojen tilojet tuottavuutta voi
      nostaa 1,1 miljardilla tai tuotantokustannuksia alentaa."

      "Rahoittajan ei ole tarpeellista eikä oikein soveliastakaan ryhtyä neuvomaan yksityiskohtaisesti, millä keinoin v a a d i t t u tuotannon tehostus saadaan
      aikaan".

      Aika ihmeellistä, rahoittajienhan luulisi olevan hyvinkin kiinnostuneita mihin heidän rahansa käytetään ja sallisi sijoittaa osan maataloustuista asiantuntíjoiden palkkaamiseen miten kustannuksia saadaan 1,1 miljardia alas, eli kun myyntiluloja kertyi 2,2 miljardia euroa ja kustannukset olivat 3,5 miljardia euroa, niin millä keinoin kustannuksia saadaan painettua tuo 1,1 miljardia.

      Jos siis 30000 tilaa tuottaa 10% kaikesta tuotannosta myös tuet ovat 10% luokkaa.
      Jos tuottavuus olisi suurempia tiloja pienempi, olisi noiden 30000 pienemmän tilat tuet ehkä 15%.
      Jos 30000 pientä tilaa luopuisi tuotannosta ja se määrä siirrettäisiin isommille tiloille, pitäisi isopmpien tilojen lisätä tuotantoaan 10% ja siis myös eläinmääriään ja peltoalojaan. Säästöä kertyisi noin 5%. Väitätkö siis että 5% säästöllä saataisiin 1,1 miljardin euron säästöt tuotantokustannuksista.

      • jegyl,

        Itselläni on peltoa 30ha, olen muualla työssä. Sadot ovat kuitenkin hehtaarilta saman suuruisia kuin 150ha tiloilla, kun käyttää riittävää lannoite ja siemen määrää, on aivan sama omistaako peltoa 30ha tai 150ha. Isolla tiloilla on varmaan jonkin verran paremmat tulot hehtaarilta mutta puhutaan tuotannosta tarkoitetaan tonneja ja litroja, eli minun tapausessani tonnia/hehtaari.
        Minä saan maataloustukea 30ha ja 150ha tilan omistaja saa tukea 150ha.
        Jos hehtarin keskituotto olisi vaikka 4tonnia olisi satomääräni siis 120 tonnia,
        150ha tilan vastaava olisi 600 tonnia.
        Mikä siis olisi tuki tonnille itselläni, 30*500€=15000€ joka jaetaan 120, tulos on siis 125€/tonni. Paljonko sitten on 150ha tilan tuki tonnille, eli 150*500€ on 75000€ joka taas jaetaan kokonaistuotantomäärällä, eli 600, tulos on, ylläty yllätys, 124€ tonni.


      • jegyl.
        jegyl, kirjoitti:

        Itselläni on peltoa 30ha, olen muualla työssä. Sadot ovat kuitenkin hehtaarilta saman suuruisia kuin 150ha tiloilla, kun käyttää riittävää lannoite ja siemen määrää, on aivan sama omistaako peltoa 30ha tai 150ha. Isolla tiloilla on varmaan jonkin verran paremmat tulot hehtaarilta mutta puhutaan tuotannosta tarkoitetaan tonneja ja litroja, eli minun tapausessani tonnia/hehtaari.
        Minä saan maataloustukea 30ha ja 150ha tilan omistaja saa tukea 150ha.
        Jos hehtarin keskituotto olisi vaikka 4tonnia olisi satomääräni siis 120 tonnia,
        150ha tilan vastaava olisi 600 tonnia.
        Mikä siis olisi tuki tonnille itselläni, 30*500€=15000€ joka jaetaan 120, tulos on siis 125€/tonni. Paljonko sitten on 150ha tilan tuki tonnille, eli 150*500€ on 75000€ joka taas jaetaan kokonaistuotantomäärällä, eli 600, tulos on, ylläty yllätys, 124€ tonni.

        Saan siis 30 hehtaaristani tukea 15000€, 150ha tila 75000€.
        Laskelma osittaa että tuki tonnille on 125€ 4 tonnin hehtaarisadolla.
        On aivan sama mitkä ovat hehtaarikustannukset ja viljelijän saama tulo työstään, tuet ovat kuitenkin hehtaarille ja usein myös tuontamäärille samat.
        Tuen maksajahan ei häviä siinä mitään vaikka tuottaja ei saisi tuotannostaan palkkaa lainkaan, tuotantoa tulee kuitenkin saman verran, oli tila iso tai pieni.


      • Kappas_vain
        jegyl. kirjoitti:

        Saan siis 30 hehtaaristani tukea 15000€, 150ha tila 75000€.
        Laskelma osittaa että tuki tonnille on 125€ 4 tonnin hehtaarisadolla.
        On aivan sama mitkä ovat hehtaarikustannukset ja viljelijän saama tulo työstään, tuet ovat kuitenkin hehtaarille ja usein myös tuontamäärille samat.
        Tuen maksajahan ei häviä siinä mitään vaikka tuottaja ei saisi tuotannostaan palkkaa lainkaan, tuotantoa tulee kuitenkin saman verran, oli tila iso tai pieni.

        Ei voi olettaa että ihminen joka ostaisi kylvösiemenemmekin vaikka afrikasta olisi ymmärtänyt että tuet maksetaan yksikkömäärien mukaan eikä tila per tuki.


      • Viljalla ehkä noin
        Kappas_vain kirjoitti:

        Ei voi olettaa että ihminen joka ostaisi kylvösiemenemmekin vaikka afrikasta olisi ymmärtänyt että tuet maksetaan yksikkömäärien mukaan eikä tila per tuki.

        Eläintilalla lomittajia...
        Luopumistukiratkaisut...
        Eläkkeiden maksu....
        Kunnallistekniikka
        Maito/teuras/ravintokuljetukset...


      • ...
        Viljalla ehkä noin kirjoitti:

        Eläintilalla lomittajia...
        Luopumistukiratkaisut...
        Eläkkeiden maksu....
        Kunnallistekniikka
        Maito/teuras/ravintokuljetukset...

        En nyt ymmärtänyt, mitä yrität kertoa. Mitä Kunnalistekniikkaa maalla on, omaa tekniikkaa on vedet ja viemärit. Entä eläkkeet, mitä ne tähän keskuteluun liittyy.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyy tunnustaa

      että olet kauneinta mitä olen nähnyt. Käteni tärisevät vieläkin. Olen tosiaan ihastunut. Tästäkin vaikenen.
      Ikävä
      127
      1674
    2. jos saat yhden

      Toiveen esittää niin mikä olisi
      Ikävä
      101
      1219
    3. Huomenta päivää

      Somen ihmeelliseen maailmaan. 🤗☕🌞💞
      Ikävä
      201
      1068
    4. Jorma Uotinen jakoi hämmentävän kuvan tiukoissa trikoissa - Jopa Vappu Pimiä häkeltyy: "No wau"

      Jorma! Ei huono! Aikamoisen häkellyttävä kuva totta tosiaan! Lue lisää ja katso kuva: https://www.suomi24.fi/viihde/jo
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1005
    5. Vanhempi mies

      Minä rakastan sua. Ja tiedän, että sullakin on tunteita mua kohtaan. Tätä elämää ei pitäisi tuhlata enää päivääkään. J
      Ikävä
      54
      891
    6. Anna anteeksi

      Olen rikkonut sinua vastaan tavalla, josta minäkin kärsin. Syitä tutkiskellessani löydän vain itseni. Minä kuulin jokais
      Ikävä
      78
      823
    7. Aika haavat parantaa

      Hyvää huomenta ja mukavaa päivää. ☕🌾😊❤️🪷
      Ikävä
      171
      794
    8. Tänään kun näin sinut

      olit kuin taideteos. Arat ja väsyneet silmäni kaipaavat lepoa sinussa, mutta en voinut katsoa sinua niin paljon kuin hal
      Ikävä
      52
      792
    9. HUS näyttää, kuinka paljon turhaa tai vähemmän tarpeellista tehdään verorahoilla

      HUS on laskeskellut, että sieltä voidaan vähentää melkein tuhat ihmistä ilman, että se toiminta häiriintyy, johon verora
      Hallitus
      50
      783
    10. Nyt jos haluat vielä jotain nainen

      Niin laita tähän nimikirjain. Muuten klousaan keissin. Liikaa aikaa kulunut.
      Ikävä
      96
      783
    Aihe