Varkaus, ankea paikka ulkopaikkakuntalaisen mielestä.

Taipaleessa kinkkuaa

Tuossa aamupäivällä käytiin vieraiden kanssa viimeisimpiä jouluhankintoja. Kyllä tuli tyly tuomio heti kärkeen, "ikinä ei voisi ajatella muuttavansa tänne".

Esim. kun ajeltiin kauppakadulla, niin negatiivistä huomiota sai osittainen katulämmitys. On kyllä omaankin silmään helvetin ruma kun yritetään pitää sulana muutamaa kadun pätkää ja vieressä on lumi maassa. Edes ajorata ei ole sula koko matkalta. Paljon parempi ja tämän kokoiseen kaupunkiin sopivampaa olisi jos ei käytettäisi lämmitystä lainkaan. Ei tämä tuppukylä ole mikään Kuopio tai JKL, siellä on luontevampaa "kauppakaduilla" olla lämmitys.

Toinen huomio oli rellulla, kaikenmaaliman rötisköhalleja ja muita kötöstyksiä pitkin katua molemmin puolin. Ei mitään yhtenäisyyttä, liekö kaavoittajan lapsi päässy päättämään millaiset ladot rakennetaan. Myös rellua portille päin ajettaessa kysyttiin asuuko noissa taloissa muka ihmisiä (ne tasakattoiset okt, joissa katot ja aidat vinksottaa).

Tehdas ei ihme kyllä herättänyt negatiivistä, imeisesti ei haise niin paljoa kuin ennen, tai sitten sympatiasyistä ei viitsineet enää sanoa.

Kyllä hävettää. Vielä sen verran, että vieraat ei olleen mistään hesasta tai isosta kaupungista. Ihan normaalista pienestä kaupungista ovat, asukkaita hieman enemmän kuin täällä.

Illalla ajattelin hauskuuttaa vieraita kertomalla kaupungin nykyisestä tilasta ja politiikasta, Navitas Kehitystä tietenkään unohtamatta...

89

2228

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hävettäisi minuakin

Kyllä minuakin hävettäisi, jos olisi noin ahdasmielisiä vieraita! En varmaan ottaisi vieraaksi enää toista kertaa, riippumatta siitä missä ikinä sitten tulevaisuudessa asutaankaan. Aika moukkamaista, ei edes alkeellisia käytöstapoja kylässä olemisesta.

• ---33---

"Kyllä minuakin hävettäisi, jos olisi noin ahdasmielisiä vieraita!"

Kyllä ihmiset jotka tuntee vuosien ajalta toisensa, saa/pitää sanoa mitä mieltä on.

Eikä tuo kritiikki edes minua kohtaan ole, vaan kaupungin yleisilmettä, yms. kohtaan. Enpä itsekään voi ylpeillä Varkaudella, mutta halpa asunto, työpaikka ja kohtalaiset palvelut pitävät minut/perheen täällä. Jos noista jompi kumpi viimeinen häviää, niin samalla nousee kytkin...

• hävettäisi minuakin
        ---33--- kirjoitti:

"Kyllä minuakin hävettäisi, jos olisi noin ahdasmielisiä vieraita!"

Kyllä ihmiset jotka tuntee vuosien ajalta toisensa, saa/pitää sanoa mitä mieltä on.

Eikä tuo kritiikki edes minua kohtaan ole, vaan kaupungin yleisilmettä, yms. kohtaan. Enpä itsekään voi ylpeillä Varkaudella, mutta halpa asunto, työpaikka ja kohtalaiset palvelut pitävät minut/perheen täällä. Jos noista jompi kumpi viimeinen häviää, niin samalla nousee kytkin...

Kyllä on ihmisellä asiat heikoissa kantimissa, jos onni on pelkästä asuinpaikasta kiinni! Itse olen nähnyt pääkaupunkiseudun ja muut isot kasvukeskukset (siis asunut sellaisissa) ja voin vain todeta, että tosi moni asia on varkaudessa paljon paremmin.

Jos elämän arvot ovat kohdallaan niin sitä voi olla onnellinen melkein missä tahansa. Jos pystyy jopa Helsingissä olemaan onnellinen, niin varmasti pystyy olemaan sitä myös Varkaudessa.

• Anonyymi
        hävettäisi minuakin kirjoitti:

Kyllä on ihmisellä asiat heikoissa kantimissa, jos onni on pelkästä asuinpaikasta kiinni! Itse olen nähnyt pääkaupunkiseudun ja muut isot kasvukeskukset (siis asunut sellaisissa) ja voin vain todeta, että tosi moni asia on varkaudessa paljon paremmin.

Jos elämän arvot ovat kohdallaan niin sitä voi olla onnellinen melkein missä tahansa. Jos pystyy jopa Helsingissä olemaan onnellinen, niin varmasti pystyy olemaan sitä myös Varkaudessa.

Minun unelmani olisi asua maalla. Lähimmät naapurit kilometrien päässä. Tämän toteutan,mikäli voitan lotossa.

• Anonyymi
        hävettäisi minuakin kirjoitti:

Minä oon täällä missä olen onnellinen,koska on hyvä työ.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minun unelmani olisi asua maalla. Lähimmät naapurit kilometrien päässä. Tämän toteutan,mikäli voitan lotossa.

Sama,jos ois hyvät bussiyhteydet niin kyllä. Tai palkkaisin hovikuskin😃

• kuusessa ollaan

On tää ankea paikka myös ihan paikkakuntalaisen mielestä, mutta Joulu se tulee tännekin.

• Anonyymi

Tapanilassa on karmeaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tapanilassa on karmeaa.

Tapulikaupungissa liikaa ulkomaalaisia.

• likufii

Jokaisessa kaupungissa/kylässä on paraatipaikkansa ja rumat lieveallueet ja muu siltä väliltä. Varkaudessakin Päiviönsaari ja tehdasmiljöö ovat upeita. Työn puolesta käyn vähintään pari kertaa kaikilla P-Savon paikkakunnilla ja pieniä hajahuomioita voisi heittää. Suhteutettuna paikkakunnan kokoon ylivoimaisesti heikomman arvosanan yleiskuvasta ansaitsee Siilinjärvi. Ei mitään yhtenäistä linjaa ja tulee ihan haulikolla ammutun vaikutelma. No maalaiskuntahan se haluaakin olla ja sille se näyttää, tosin keskimääräistä enemmän lupiaskin kanteen suunnitellulta. En muuten ole mielipiteeni kanssa yksin, sillä Siili valittiin 90-luvun alussa Suomen rumimmaksi paikkakunnaksi.

Toinen samaa kategoriaa on Tuusniemi, jonka ulkoasussa kauniisti sanottuna kunnan velattomuus tosiaan näkyy. Eikä suinkaan houkuttelevasti. Nopieni kunta ja pieni kirkonkylä, mutta kyllä pientä rajaa voisi olla.

Positiivisiä ovat Iisalmen keskusta, joka on hyvin tasapainoinen kokonaisuus ja jossa on paljon vanhaa rakennuskantaa. Tosin tuo ei jatku pitkälle pohjoiseen ajettaessa. Ja Juankosken ruukin ympäristö, jossa siirtyy 100 vuotta taakse päin. Koko kylästä ei voi ihan samaa sanoa.

• dshydthsdts

paperilla liitonrahat loppumassa, silloin alkaa joukkopako varkaudesta.

• mkoö

Hyvä että tommoset idioottit pysyvätkin poissa täältä.!
      Varkaus on paras paikka Ihmiselle. Täällä on kaikki, mitä Ihminen tarvitsee.
      Olen asunut etelä-suomessa monella paikkakunnalla.Joka paikassa on hyvät, huonot puolet. Täällä niitä huonoja puolia on vähemmän kuin muualla.
      On Ihmisiä,jotka eivät viihdy missään.Siis "Turhan Narisijat."

• 1991 Asuntomessut

Moni ei vaan ymmärrä Varkauden historiaa ja miten koko rakennuskanta on tänne saatu rakennettua.

Täytyy muistaa että 2012 kaupunki täyttää vasta 50vuotta ja siten monet talot ovat originaaleja ja todelliseen tarpeeseen rakennettuja ei ns sijoitus / keinotteluun.

- Jos vaikka vesitornin ottaa niin se oli aikoinaan koko Suomen korkein rakennus ja siten ihan ainutlaatuinen paikka yli 50vuotta sitten.

- Varkaudessa ei ole kahta samanlaista taloa rakennettu ennen 70luvun kerrotaloja ja siten kaikki on tehty arkkitehtien työllistämisessä sekä miesten rakennustaitojen kehittämissessä.

• kutvosen sepi

onpas rakennettu samanlaisia, esim itse asun yhdessä semmoisessa, jolla on identtinen kaksonen lehtonimessä, omani kurolassa. kyseessä 30-luvulla rakennettu okt.

• Kaikki pelaa

Varkaus aikoinaan kasvoi niin kuin Vantaa ja Espoo nyt ja silloin oli edullisista " max 50vuoden asunnoista " pulaa ja kova kiire saada työväki katon alle !

• Varkauslinnut
        kutvosen sepi kirjoitti:

onpas rakennettu samanlaisia, esim itse asun yhdessä semmoisessa, jolla on identtinen kaksonen lehtonimessä, omani kurolassa. kyseessä 30-luvulla rakennettu okt.

kutviosen sepi

Siis omakotitaloja saattaa olla samankinlaisia mutta ei kahta kaupungintaloa / vesitornia / kirkkoa / tehdasta / jne jne...

Siis rakennuksia joista Varkaus tunnetaan ainutlatuisena paikkana !

• Monenlaista

Alkoivatko vieraasi haukkua myös omaa kotipaikkakuntaansa vai pysyivätkö viisaasti vaiti?

• Tuulinkaapista

Itse en ottaisi niin kovin vakavasti vieraitasi ja heidän sanomisiaan ! Heillä vain voi olla itsellä omana eri asumismuoto kuin varkatelaisilla ja siten he ovat perin kyllästyneitä asumaan " omalla eri tavallaan " - kaikki varkautelaiset tietävät että asuntokauppojen erinlaisuus herättää aina ihmisissä tunteita sekä hölö mölö puhetta...

• Joulutonttu

On se kuultu monen ulkopaikkakuntalaisten suista, mutta kyllä sitä kuulee ihan täällä Varkauden kaupungissakin, ihan "paljasjalkaisten" varkautelaisten suista: Varkaus on ankea kaupunki.

Alaspäin on menty rytinällä 2000-luvulla. Vielä 1990-luvun alussa Varkaus oli vireä tehdaspaikkakunta. Nyt kaupunki on mitä on, työpaikkoja ja ihmisiä on kadonnut Varkaudesta ja edelleen väestö vähenee. Ei se talotehdas entisen tehtaan tiloissa hirmuisesti työllistä. Satoja UUSIA työpaikkoja eräs yrityksen tapainen suurella suullaan mainosti ja julisti, missä ne mahtavat olla?

• Asukas!

91laman jäljiltä ei ollut Kauppakadulla muuta kuin tyhjiä ikkunoita ja kirppareita. Vähitellen ikkunat täyttyivät. Minusta tuo menneen loiston hehkuttaminen tuntuu liioittelulta. Ei tämä ole tämän kummoisempi ollut oikein milloinkaan. Ihan tavallinen pikkukaupunki silloin ja kuten nytkin. Tehdas oli vireä, ok. Olisikohan nyt vaikka asukkaiden aika olla vireä ja yrittää edes henkisesti pitää yllä tätä kylää. Tämä on joka tapauksessa se täällä asuvien ainoa kotikaupunki.

• Osuuskauppaaaaaa

Kauppakadulla ei ole kuin muutamia kannattavia liikkeitä ja pari pankkia.

Monta uutta pientä nappikauppaa on tullu, jotka kyllä taas häviää katukuvasta kunhan starttihahat ja muut tuet käytetty loppuun...

• hopsista
        Osuuskauppaaaaaa kirjoitti:

Kauppakadulla ei ole kuin muutamia kannattavia liikkeitä ja pari pankkia.

Monta uutta pientä nappikauppaa on tullu, jotka kyllä taas häviää katukuvasta kunhan starttihahat ja muut tuet käytetty loppuun...

Brunon mukaan se on kuitenkin kaunein kauppakatu. Liekkö muita käynyt katsomassa. Kuopiossa Kauppakadulla ei juuri ole kauppoja, vaan kapakoita.

• gaudi-fani

Monet maailman kaupungit ovat itseasiassa helvetin rumia reunoiltaan. Arkkitehtuuristaan tunnettu Pariisi jopa slummimainen reuna-alueiltaan. Lontoo käsittämätön sekoitus rintarinnan olevaa loistoa ja rappiota ja samoin kuin monet muutkin jatkuvassa muutoksessa elävät kaupungit. Jopa arkkitehtuuristaan melkein elävä Barcelona hyytyy monin paikoin hökkeleiksi, vaikka sataman alue olympialaisten varjolla siivottiinkin nykyiseksi. Ja siellä on vielä se savolaistakin savolaisempi projekti, jonka rakentamisen aloitti jo melkein 100 vuotta sitten kuollut arkkitehti Gaudi.Hienohan se on keskeneräisenäkin.

• kateellisuuskoooo?

Pikkuisen on vaikeaa olla positiivinen tai edes yrittää levittää positiivisuutta ympärilleen, kun ei missään ole ihmisiä.... Kun kaupungille lähtee käppäilemään vaikka arkipäivisin kello 18 jälkeen tai lauantaina kello 14 jälkeen, on kuin kävelisi autiokaupungissa. Täällä ei ole yhtään mitään toimintaa, siis tarkoitan nyt sellaista yhteisöllistä mihin kaikki voisivat osallistua ja missä ihmisiä liikkuisi.

Kaupungin imagon/ilmapiirin nostaminen ja muuttaminen lähtee sen sisältä ei mistään HEL.... mainoskamppanioista tai kelluvista ravintoloista. Käytettään hyväksi niitä elementtejä mitä meillä jo on ja ihan oikeasti hyödynnetään niitä. Siis miettimättä sitä, että mitäs jos joku vaikka rikastuu pitkän päälle tällä!

Näin muualta Varkauteen muuttaneesta (15 vuotta sitten) tuntuu ihan oikeasti uskomattomalle, ettei Vatuski ja Hertunrannan aluetta yksinkertaisesti saada kehitettyä mukaviksi virkistys alueiksi jossa viihtyisivät niin nuoriso, lapset kuin aikuisetkin. Nyt vatuskilla on sentään kunnon yrittäjä, mutta ei taida ilmat tänä vuonna suosia... Mutta muuten aivan käsittämätöntä toimintaa, viimeisenä esimerkkinä on rakentaa beach-kentät Joutenlahden koululle, siis MITÄ! Tottakai pitää hajauttaa, ettei nuoriso tai muut ihmiset kesällä vain vahingossakaan näy katukuvassa vaan pyörivät jossain keskustan ulkopuolella. Tähänkin kaupunki olisi voinut todetta että rakennetaan, mutta Hertunrantaan tai sen lähistölle tai sitten Vatuskille, mutta ei...

Olen pikku hiljaa alkanut oikeasti uskomaan ystäviäni, jotka sanovat että tämän on karsea paikka. Harrastusmahdollisuudet ovat hyvät, mutta vain kaupungilla näkyvät ja kuuluvat ihmiset voivat tehdä kaupungista elävän. Jos me vain istumme aina kotona ei mitään myöskään järjestetä, mutta toisaalta myös osa esim kesäkaduista olivat niin surullisia että ei ole tosikaan....

• Kotielämää

Työssäkäyvänä perheellisenä ei halua eikä kyllä oikein ennätä arkipäivisin kaupungille käppäilemään klo 18 jälkeen. Töistä tultua on laitettava ruoka lapsille, syötävä yhdessä, kyseltävä kuulumiset, valvottava että läksyt on tehty. Sen jälkeen oleilua yhdessä ennen iltapesuja ja nukkumaanmenoa klo puoli ysiltä. Jos käy lasten kanssa jossain, se on kauppa tai kirjastokäynti. Voi se olla mukavaa näinkin. Lauantaina klo 14 aikaan ehkä syödään yhdessä. Sitä ennen on puistoleikit ja muut yhteiset ulkoilut. Ei kaikki kaipaa kaupunkikäppäilyä, tai koko ajan jotain seremonioita viihtyäkseen.

• kateellisuuskoooo?
        Kotielämää kirjoitti:

Työssäkäyvänä perheellisenä ei halua eikä kyllä oikein ennätä arkipäivisin kaupungille käppäilemään klo 18 jälkeen. Töistä tultua on laitettava ruoka lapsille, syötävä yhdessä, kyseltävä kuulumiset, valvottava että läksyt on tehty. Sen jälkeen oleilua yhdessä ennen iltapesuja ja nukkumaanmenoa klo puoli ysiltä. Jos käy lasten kanssa jossain, se on kauppa tai kirjastokäynti. Voi se olla mukavaa näinkin. Lauantaina klo 14 aikaan ehkä syödään yhdessä. Sitä ennen on puistoleikit ja muut yhteiset ulkoilut. Ei kaikki kaipaa kaupunkikäppäilyä, tai koko ajan jotain seremonioita viihtyäkseen.

Kyllä, juuri niin. Mutta kun kaikki kaupunkilaiset eivät ole perheellisiä ja vaikka olisivatkin, niin kyllä joskus on kiva lähteä siitä huolimatta ulos. Enkä tarkoitakkaan että koko ajan pitäisi olla toimintaa tms. Vaan se satunnainen toiminta pitäisi oikeasti suunnitella ja toteuttaa järkevästi. Lisäksi, vaikka esim kelluva ravintola idea oli mitä oli, niin hulluja ideoita yms tänne kaivataan....

Tuo suunitelmallisuus voisi nimenomaan näkyä siinä että rohkeasti kehitettäsiin tiettyjä osia kaupungista eli hylätään joko Päikkäri tai Taulumäki, itse kannatan Taulumäen ympäristön kehittämistä, koska lähistöllä on Hertunranta yms. Mutta tämä olisi pitänyt tehdä aikoja sitten.

Muuten itselläni on kolme lasta..

• mkoö

On tosi tyhmää valittaa,ja parkua täällä Suomi palstalla.Tehkää jotain sen hyväksi,et teillä olis hyvä olla,muuttakaa pois täältä! Ja äkkiä!!!!!!!!!!!!

• kaikki kuihtuu Husu

Navitaksen huutelija ajaa kaupunkilaisia pois saivat juuri 800 000 /500000 euroa asioiden hoitoon kaupungissamme.

• Yualle

Ei ollenkaan.

Mukavia kilvanajoja pystyy harrastaan, kun Leppävirralla käydään syömässä hampparit. ASETELMIA!

Tiellä on ainoastaan Haapalan Jykke.

• En.

Muuttaisi Varkauteen. Olen käynnyt muutamia kertoja Varkaudessa ja kaupunki näyttää varsin vastenmieliseltä paikalta,olipa kyseessä kesä,tai talvi.

• moskos

Kiitos! Älä enää tule käymäänkään.
        Typerykset pysyköön poissa.

• Iisalamelaenen

Itse olen iisalamesta ja nyt kävin ekaa kertaa varkaudesta ja on tuota huonompiakin kaupunkeja nähty. Ei oikeastaan kummempaa valittamista.. Ihan kaupunkimainenkin vaikutelma oli, toisin kuin esim siilinjärvellä.

• Nuori ihminen

Typerää kiistellä mielipidekysymyksistä ja tunneasioista. Jokainen ihminen on erillainen ja arvostaa ja pitää eri asioista. Kasvatus, asuinpaikka, vanhemmat (alkoholisti mutsi mutta silti minut on myöskin kasvatettu hyvon, esim. minussa se kai näkyy siinä että käyttäydyn ikäisiäni kypsemmin) jne kaikki vaikuttaa. Jokaisella on eri lähtökohdat. Esimerkiksi itse synnyin Lahden lähistöllä tai no sen eteläpuolella, voisiko sanoa Lahden ja Helsingin välimaastossa. Ja täällä asun edelleenkin tosin kohta muutto pois opiskelujen perässä (Lahteen kait) ja muutenkin, koska mielestäni tämä paikka on prseestä. Mielipiteeni kaiketi johtuu siitä, että olen päässyt näkemään Suomea joka nurkalta ja matkustelen usein ja käyn joka viikko Lahdessa/Helsingissä ainakin, silloin tällöin Tampereella (suosikkikaupunkini). Nämä ovat ne paikat missä käyn useita kertoja vuodessa. Jo 2-3 vuotiaana kävin Helsingissä, muistan sen. Joten, näkökulmani on nähtävästi paljon erilaisempi kuin sen joka ei ole poistunut omaa kyläänsä pidemmälle. Olen tykästynyt suureen ja siihen, että kaikki palvelut on suht lähellä ja junia menee, on motaria, paljon ihmisiä, helppo liikkua. Joten en voisi muuttaa korpeen tai no sitä se minun mielestäni on. Helsingissä on kiva käydä shoppailemassa jne, mutta ei asua. Tampere (ja Lahti) ainoat, jotka oikeasti miellyttää, koska siellä (Tampere) on minun mielestäni mukavimmat ihmiset ja historian huminaa, sopivan kokoinen kaupunki vaikkei siellä paljoa putiikkia olekaan ja palvelua kuin Helsingissä, mutta junalla sinnekin pääsee jos haluaa. Jotkin kaupungit ja paikat, alueet taas saavat minun oloni epämukavaksi kuten esim. Itä-Suomi jossain mielessä. Mutta mielipide kysymyksiä siis. Oikeastaan Helsinki naapureineenkaan ei tunnu tarpeeksi isolta minulle, vaikka se on selvästi isompi kuin mikään muu Suomen kaupunkiseutu. Mieleni haluaisi jo ulkomaille...Saksaan...

• öluigdfl

Ei tuo Pietari kävisi. Sinne kun pääsee Lahdesta junalla ilman vaihtoa. Asukkaita suunnilleen saman verran kuin koko Suomessa ja historiaa ja sen loistoa ja kulttuuria maailmankaupungin tasoisesti.Gogol, Dostojevski, Puskin, Tsaikovski........Maailmankirjallisuuden vaikutusvaltaisin kaupunki!

Kaupunki on muutakin kuin ne rakennukset.

• Nuori ihminen
        öluigdfl kirjoitti:

Ei tuo Pietari kävisi. Sinne kun pääsee Lahdesta junalla ilman vaihtoa. Asukkaita suunnilleen saman verran kuin koko Suomessa ja historiaa ja sen loistoa ja kulttuuria maailmankaupungin tasoisesti.Gogol, Dostojevski, Puskin, Tsaikovski........Maailmankirjallisuuden vaikutusvaltaisin kaupunki!

Kaupunki on muutakin kuin ne rakennukset.

Kävin jo Pietarissa tänä kesänä :) Olihan se ihan kiva reissu, mutta se oli ryhmämatka bussilla (junakin olisi ollut kiva kyllä paitsi jos allegro olisi jämähtänyt), rajamuodollisuudet sujuivat alle tunnissa. Tosin pois lähtiessä menikin sitten Viro-Venäjä rajalla peräti kolmisen tuntia. Monikaistainen moottoritie kiertää kaupungin laidoilla...ja sen motarin varrella oli slummi, keskellä ei mitään. Siellä vilisi ihmisiä ja eläimiä. Puulaudoista ja peltikatoista rakennettu ja matalia rakennuksia olivat. Toisella puolella taas oli uusi jättimäinen kauppakeskus Ikeoineen. Viipurin torillakin pysähdyttiin ja käytiin siinä kauppahallissa, jossa oli lihaa aivan näkyvillä, 30 asteen helteessä, lihamestari leikkaili paloja ja otin kuvan, kauppiaat tyrkyttivät tavaroitaan ja halpaa oli. Pyöreässä tornissa syötiin ja joku rupesi soittamaan jotain balalaikkaa ja lauleli lauluja...nauruun repeäminenhän siinä tuli :D mutta ihan kiva. Yllätykseksi siellä oli myös samankaltaisia romanikerjäläisiä kuin Suomessakin, mutta he tyrkyttivät itseään ja myivät tavaroita, seurasivat. Pietarin keskusta-alueella ei ollut mitään neukkukuutioita vaan historiallista kaupunkia oli melkein koko alue ja se oli siistimpi kuin oletin. Jossain Talvipalatsissa kävin, oli oikeastaan pitkä ja uuvuttava kierros, mutta ihan kiinnostava. Myöskin jossain kirkossa kävin jne. Kaupunki on muutakin kuin rakennuksia ja palveluita kyllä, mutta olen näköjään juuttunut materialismiin jollakin tasolla. Mutta kyllä viihdyin, ihmisetkin oli ihan mukavia. Muutti käsitystäni Venäjästä, siellä ei tapahtunut yhtään mitään pahaa, toisin kuin aina Virossa käydessä. Venäjälle en silti muuttaisi, se silti on oikea viidakko. Saksa minua vain houkuttaa, paljon ihmisiä ja tiheään, kehittynyt maa, kaupunki joka on sekoitus vanhaa ja uutta, korkeaa ja matalaa mukavat ihmiset...torilta voi ostaa vaikkapa ruoka-aineensa, aika erilainen kulttuuri verrattuna S-ja K-ketjujen valtaamaan Suomeen. Tosin Saksa voipi romahtaa kun ja jos lama tulee, mutta mikäpä maa ei romahtaisi. Ja paljon turkkilaisia ja muita mutuhutuja (vaiettu ''pimeä'' puoli). Saksassa on käyty paljon keskustelua jollakin tasolla epäonnistuneesta maahanmuuttopolitiikasta. Jotkin kaupunginosat, kunnat ja maanosat ovat täynnä ulkomaalaistaustaisia ihmisiä ja turkkilaisten tai no islam jne pennut käyttäytyvät huonosti, elävät sossun varassa lähes puolet, kolmasosa ei saa päättötodistusta koulusta ja jokin koulutuslaitos on mamujen valtaama ja lähes kukaan saksalainen ei valitse sitä kun jatkaa opintojaan peruskoulusta. Joillakin alueilla peräti 60% ulkomaalaisia, joillakin on nollatoleranssi, että näin.

• pöutgölud
        Nuori ihminen kirjoitti:

Kävin jo Pietarissa tänä kesänä :) Olihan se ihan kiva reissu, mutta se oli ryhmämatka bussilla (junakin olisi ollut kiva kyllä paitsi jos allegro olisi jämähtänyt), rajamuodollisuudet sujuivat alle tunnissa. Tosin pois lähtiessä menikin sitten Viro-Venäjä rajalla peräti kolmisen tuntia. Monikaistainen moottoritie kiertää kaupungin laidoilla...ja sen motarin varrella oli slummi, keskellä ei mitään. Siellä vilisi ihmisiä ja eläimiä. Puulaudoista ja peltikatoista rakennettu ja matalia rakennuksia olivat. Toisella puolella taas oli uusi jättimäinen kauppakeskus Ikeoineen. Viipurin torillakin pysähdyttiin ja käytiin siinä kauppahallissa, jossa oli lihaa aivan näkyvillä, 30 asteen helteessä, lihamestari leikkaili paloja ja otin kuvan, kauppiaat tyrkyttivät tavaroitaan ja halpaa oli. Pyöreässä tornissa syötiin ja joku rupesi soittamaan jotain balalaikkaa ja lauleli lauluja...nauruun repeäminenhän siinä tuli :D mutta ihan kiva. Yllätykseksi siellä oli myös samankaltaisia romanikerjäläisiä kuin Suomessakin, mutta he tyrkyttivät itseään ja myivät tavaroita, seurasivat. Pietarin keskusta-alueella ei ollut mitään neukkukuutioita vaan historiallista kaupunkia oli melkein koko alue ja se oli siistimpi kuin oletin. Jossain Talvipalatsissa kävin, oli oikeastaan pitkä ja uuvuttava kierros, mutta ihan kiinnostava. Myöskin jossain kirkossa kävin jne. Kaupunki on muutakin kuin rakennuksia ja palveluita kyllä, mutta olen näköjään juuttunut materialismiin jollakin tasolla. Mutta kyllä viihdyin, ihmisetkin oli ihan mukavia. Muutti käsitystäni Venäjästä, siellä ei tapahtunut yhtään mitään pahaa, toisin kuin aina Virossa käydessä. Venäjälle en silti muuttaisi, se silti on oikea viidakko. Saksa minua vain houkuttaa, paljon ihmisiä ja tiheään, kehittynyt maa, kaupunki joka on sekoitus vanhaa ja uutta, korkeaa ja matalaa mukavat ihmiset...torilta voi ostaa vaikkapa ruoka-aineensa, aika erilainen kulttuuri verrattuna S-ja K-ketjujen valtaamaan Suomeen. Tosin Saksa voipi romahtaa kun ja jos lama tulee, mutta mikäpä maa ei romahtaisi. Ja paljon turkkilaisia ja muita mutuhutuja (vaiettu ''pimeä'' puoli). Saksassa on käyty paljon keskustelua jollakin tasolla epäonnistuneesta maahanmuuttopolitiikasta. Jotkin kaupunginosat, kunnat ja maanosat ovat täynnä ulkomaalaistaustaisia ihmisiä ja turkkilaisten tai no islam jne pennut käyttäytyvät huonosti, elävät sossun varassa lähes puolet, kolmasosa ei saa päättötodistusta koulusta ja jokin koulutuslaitos on mamujen valtaama ja lähes kukaan saksalainen ei valitse sitä kun jatkaa opintojaan peruskoulusta. Joillakin alueilla peräti 60% ulkomaalaisia, joillakin on nollatoleranssi, että näin.

Kaupungeissa ei ole mamuja, mitä sillä tarkoitetaankaan. Vain ihmisiä ja se outous on kaupungin tunnusmerkki ja sen hyväksyminen kaupunkilaisen vaatimus. Se suvaitsevaisuus on mikä kaupungit on luonut erilaisten ihmisten ja tuotteiden kohtauspaikaksi: kaupankaynnin ja kulttuurivaihdon tapahtumapaikaksi.

Minun mummoni on syntynyt Pietarissa ja ukkini Viipurissa. Olivat mamuja täällä Kuopiossa sodan jälkeen, jossa isäni syntyi. Minä olen siis toisen polven mamujen jälkeläinen.

Mamun elämää olen kokeillut ihan itsekkin. Dublin ja Glasgow melkein meni etniseen taustaan pohjoismaalaisena, mutta Perth Australiassa oli hieman vaikeampi alkuperäisasukkaiden kannalta.

Eurooppalaisena unohdetaan usein miten paljon me olemme itseasiassa vaikuttaneet muiden kulttuurien suhtautumiseen meihin. Edes meidän oma historian kirjoutus ei tukisi muiden suopeaa suhtautumista meihin missään olosuhteissa. Me länsimaiset ihmiset ollaan niitä todellisia mamuja kaikkialla.

• Nuori ihminen
        pöutgölud kirjoitti:

Kaupungeissa ei ole mamuja, mitä sillä tarkoitetaankaan. Vain ihmisiä ja se outous on kaupungin tunnusmerkki ja sen hyväksyminen kaupunkilaisen vaatimus. Se suvaitsevaisuus on mikä kaupungit on luonut erilaisten ihmisten ja tuotteiden kohtauspaikaksi: kaupankaynnin ja kulttuurivaihdon tapahtumapaikaksi.

Minun mummoni on syntynyt Pietarissa ja ukkini Viipurissa. Olivat mamuja täällä Kuopiossa sodan jälkeen, jossa isäni syntyi. Minä olen siis toisen polven mamujen jälkeläinen.

Mamun elämää olen kokeillut ihan itsekkin. Dublin ja Glasgow melkein meni etniseen taustaan pohjoismaalaisena, mutta Perth Australiassa oli hieman vaikeampi alkuperäisasukkaiden kannalta.

Eurooppalaisena unohdetaan usein miten paljon me olemme itseasiassa vaikuttaneet muiden kulttuurien suhtautumiseen meihin. Edes meidän oma historian kirjoutus ei tukisi muiden suopeaa suhtautumista meihin missään olosuhteissa. Me länsimaiset ihmiset ollaan niitä todellisia mamuja kaikkialla.

Mamuissa ei ole oikeastaan mitään vikaa, kunhan ovat kunnollisia, kuten sanoit olet noin sanotusti suomi-venäjä sekoitus ja hyvin sopeutunut tänne ja vaikutat hyvältä järkevältä tyypiltä, etkä ole loinen. Dubliniin ja Glasgowhin, muuallekin Eurooppaan sopeutuu hyvin, koska kulttuurit eivät ole niin eroavaisia.

Mutta tuo kirjoitteluni koski enimmäkseen islamin uskoa tunnustavia, Lähi-Idästä tulevia. Saksalaiset ovat itsekin jo kypsyneet heihin. Paljon Saksan suvaitsevaisuudesta kertoo se, että Thilo Sarraz, ex-politiikko aloitti keskustelun maahanmuutosta Saksassa 2009, kaksi kolmasosaa kansasta tuki hänen mielipiteitään. Eli mamuja olisi ennemmin otettava itäisestä Aasiasta kuten Vietnam ja Itä-Euroopasta, koska he ovat ahkerampia ja valmiita sopeutumaan. Toki jotkut turkkilaiset ovat sopeutuvaisia, mutta muiden turkkilaisten mokista kärsikööt hekin. Ja että lapsilisiä maksettaisiin vain sellaisille vanhemmille, jotka huolehtivat lastensa koulunkäynnistä. Jos lapsi ei ilmesty kouluun, tilille ei tulisi myöskään lapsilisiä.

Saksassa on 3-4 miljoonaa turkkilaista. Tosin osa on kunnollisia heistä, moni ei. Elelevät sossun varassa ja vanhemmat eivät osaa saksaa, eivätkä edes halua oppia tai sopeutua siihen yhteiskuntaan ja osa lapsista ei saa edes päättötodistusta. Turkkilaiset suurin vähemmistö Saksassa, ~5%. Ja kuten tiedämme, islamin uskoisethan lisääntyvät hulluna. En usko että sinäkään haluaisit oikeasti tänne jotain turkkilaisia jotka elävät sossun varassa, eivätkä tänne halua sopeutua. Tosin Suomessa asuvat turkkilaiset ovat ihan mukavia.

Kuten kristillisten Päivi Räsänenkin on muistaakseni sanonut, on parempi ottaa Suomeen sellaisia jotka tunnustavat jo kristinuskoa eli valmiimpia sopeutumaan kuin sellaisia islamisteja. Ja tämä ei ole sitten rasistista. Kukaan ei vain halua loisia omaan maahansa.

http://i348.photobucket.com/albums/q337/riippumattomat/0gl32tmp.jpg

Tuo linkki kertoo sen kuinka monta prosenttia Saksan alle 6-vuotiaista lapsista oli ulkomaalaistaustaisia osavaltioittain vuonna 2005

Jos tuo ei ole katastrofi niin. Vuonna 2006 Saksan väestöstä 19% oli ulkomaalaistaustaisia. Ja paljonkohan se määrä on vuonna 2050. Mutta jos nuo kaikki ovat kunnollisia niin mikäpä siinä vaikka heidän osuus väestöstä olisikin vaikka 50%

Ei pidä mennä vähemmistön ehdoilla. Suomessakin mennään RKP:n ehdoilla osittain. 5% vähemmistö ja niin paljon vaikutusvaltaa. Tosin ovathan he rikkaitakin. Mutta mitä hyötyä meille suomalaisille onkaan pakkoruotsista ja sen tukemisesta tai Ahvenanmaan tukemisesta? Entäpä saame? Suomen sukulaiskieli, joka tekee kuolemaa. Missä on sen tuet? Itse siirtäisin ruotsin ennemmin valinnaiseksi kaikkiin Suomen kouluihin.

• lokonen

Nuoret muka fiksuja?.Ei ainakaan kaikki.Osta vaan se menolippu sinne etelään.
        Väität että tää paikka on p;rseestä. Itte olet se reikä.
        Et taida ittekkään ymmärtää kirjoittamaasi.

• Nuori ihminen
        lokonen kirjoitti:

Nuoret muka fiksuja?.Ei ainakaan kaikki.Osta vaan se menolippu sinne etelään.
        Väität että tää paikka on p;rseestä. Itte olet se reikä.
        Et taida ittekkään ymmärtää kirjoittamaasi.

Olenko sanonut, että Varkaus on prseestä? En ole, mutta nyt ainakin on kun tuollaisia pskalauseita rupeaa tippumaan.

• talar du
        Nuori ihminen kirjoitti:

Mamuissa ei ole oikeastaan mitään vikaa, kunhan ovat kunnollisia, kuten sanoit olet noin sanotusti suomi-venäjä sekoitus ja hyvin sopeutunut tänne ja vaikutat hyvältä järkevältä tyypiltä, etkä ole loinen. Dubliniin ja Glasgowhin, muuallekin Eurooppaan sopeutuu hyvin, koska kulttuurit eivät ole niin eroavaisia.

Mutta tuo kirjoitteluni koski enimmäkseen islamin uskoa tunnustavia, Lähi-Idästä tulevia. Saksalaiset ovat itsekin jo kypsyneet heihin. Paljon Saksan suvaitsevaisuudesta kertoo se, että Thilo Sarraz, ex-politiikko aloitti keskustelun maahanmuutosta Saksassa 2009, kaksi kolmasosaa kansasta tuki hänen mielipiteitään. Eli mamuja olisi ennemmin otettava itäisestä Aasiasta kuten Vietnam ja Itä-Euroopasta, koska he ovat ahkerampia ja valmiita sopeutumaan. Toki jotkut turkkilaiset ovat sopeutuvaisia, mutta muiden turkkilaisten mokista kärsikööt hekin. Ja että lapsilisiä maksettaisiin vain sellaisille vanhemmille, jotka huolehtivat lastensa koulunkäynnistä. Jos lapsi ei ilmesty kouluun, tilille ei tulisi myöskään lapsilisiä.

Saksassa on 3-4 miljoonaa turkkilaista. Tosin osa on kunnollisia heistä, moni ei. Elelevät sossun varassa ja vanhemmat eivät osaa saksaa, eivätkä edes halua oppia tai sopeutua siihen yhteiskuntaan ja osa lapsista ei saa edes päättötodistusta. Turkkilaiset suurin vähemmistö Saksassa, ~5%. Ja kuten tiedämme, islamin uskoisethan lisääntyvät hulluna. En usko että sinäkään haluaisit oikeasti tänne jotain turkkilaisia jotka elävät sossun varassa, eivätkä tänne halua sopeutua. Tosin Suomessa asuvat turkkilaiset ovat ihan mukavia.

Kuten kristillisten Päivi Räsänenkin on muistaakseni sanonut, on parempi ottaa Suomeen sellaisia jotka tunnustavat jo kristinuskoa eli valmiimpia sopeutumaan kuin sellaisia islamisteja. Ja tämä ei ole sitten rasistista. Kukaan ei vain halua loisia omaan maahansa.

http://i348.photobucket.com/albums/q337/riippumattomat/0gl32tmp.jpg

Tuo linkki kertoo sen kuinka monta prosenttia Saksan alle 6-vuotiaista lapsista oli ulkomaalaistaustaisia osavaltioittain vuonna 2005

Jos tuo ei ole katastrofi niin. Vuonna 2006 Saksan väestöstä 19% oli ulkomaalaistaustaisia. Ja paljonkohan se määrä on vuonna 2050. Mutta jos nuo kaikki ovat kunnollisia niin mikäpä siinä vaikka heidän osuus väestöstä olisikin vaikka 50%

Ei pidä mennä vähemmistön ehdoilla. Suomessakin mennään RKP:n ehdoilla osittain. 5% vähemmistö ja niin paljon vaikutusvaltaa. Tosin ovathan he rikkaitakin. Mutta mitä hyötyä meille suomalaisille onkaan pakkoruotsista ja sen tukemisesta tai Ahvenanmaan tukemisesta? Entäpä saame? Suomen sukulaiskieli, joka tekee kuolemaa. Missä on sen tuet? Itse siirtäisin ruotsin ennemmin valinnaiseksi kaikkiin Suomen kouluihin.

Suomen historia olisi voinut olla hyvin toisenlainen maailmansotien melskeessä ilman ruotsinkielistä väestöä ja tiiviitä kulttuurisia ja poliittisia siteitä muihin pohjoismaihin. Ne pitivät vaakakupin länteen päin kallellaan. Omalla kohdalla ruotsinkieli on rikkaus, jota on mukava puhua tilaisuuden tullen. Ei ole ollut muista kielistä pois ja kouluopintoihin kuuluu sellainenkin kieli, jota ei ole enää puhuttu elävänä kielenä pariin tuhanteen vuoteen, eli latina. Se jäi tosin vuoden mittaiseksi kun siirryin klassikasta yhteiskoulun penkkejä kuluttamaan.

Euroopan maista Saksa, Ranska ja Englanti kaatuisivat heti ilman maahanmuuttajia. Varsikin Saksan teollisuus pysähtyisi heti ja samalla koko euroopan hyvinvointi. Saksassa kuten myös Suomessa suurinta meteliä maahanmuutosta pitävät henkilöt, jotka itse eivät ole siellä tuottavan toiminnan puolella, vaan itse riippuvaisia yhteiskunnan tulonsiirroista. Heille maahanmuuttajat ovat kuviteltuja kilpailijoita, jotka toisaalta vievät loisimalla heidän tukensa ja toisaalta työpaikat. Saksassa maahanmuuttovastaisuus on suurinta entisen itä-Saksan puolella, jossa elintaso huomattavasti matalampi.

Nuo ovat mamuttelut ovat keinotekoisia rajoja. On aivan varmaa, että persujen äänestäjät maksavat Suomen valtiolle veroa maksaville monia kertaluokkia enemmän vuodessa kuin maahanmuuttajat ja maahanmuuttajista on edes toivoa saada niitä tulevaisuuden kipeästi kaivattuja veronmaksajia.

• kyllästynyt.......

En muuten jaksa kommentoida tuota kirjoitusta, koska kirjoitus itsessään kertoo jo paljon.... Mutta Suomessa ei mennä vähemmistön ehdoilla, vaan meillä sattuu olemaan kaksikielinen maa! Silloin on vain opiskeltava molempia kieliä jonkin verran halusi tai ei. En itsekään pidä ruotsin kielestä, mutta todellisuus on kuitenkin se, että meillä on asiat edelleen liian hyvin kun tuollaisesta jaksetaan jauhaa.

• :D

"Mutta Suomessa ei mennä vähemmistön ehdoilla, vaan meillä sattuu olemaan kaksikielinen maa!"

Siis perustelusi Suomen kaksikielisyydelle on Suomen kaksikielisyys. Varsin loogista :D

• ejtesjgäasdklöjägh
        :D kirjoitti:

"Mutta Suomessa ei mennä vähemmistön ehdoilla, vaan meillä sattuu olemaan kaksikielinen maa!"

Siis perustelusi Suomen kaksikielisyydelle on Suomen kaksikielisyys. Varsin loogista :D

ÖÖöÖöÖÖöööh oletkohan ihan mukana.. Siis silloin jos valtio on virallisesti kaksikielinen, ei ole väliä kuinka paljon kummankin kielen puhujia on. Tällöin on vain pidettävä yllä kaksikielisyyttä. Jos siitä halutaan eroon, silloin perustuslakia pitää muuttaa.

• Tåla Mig
        ejtesjgäasdklöjägh kirjoitti:

ÖÖöÖöÖÖöööh oletkohan ihan mukana.. Siis silloin jos valtio on virallisesti kaksikielinen, ei ole väliä kuinka paljon kummankin kielen puhujia on. Tällöin on vain pidettävä yllä kaksikielisyyttä. Jos siitä halutaan eroon, silloin perustuslakia pitää muuttaa.

Suomi on kaksikielinen vain paperilla ja " koulutuksessa " ?

Suomessa ei koskaan ole asunut näinpaljoa ulkolaiisa ja eri uskoisia ihmisiä - joten oli kiva kuulla että jatkuuko tämä vain kaksikielisenä vain monikielisenä yhteiskuntana ?

Suomessa puhutaan englantia / venäjää / viroa / arabiaa enemmän kuin koskaan ja siten olisi hyvä kysyä että mitä kieleiä on tänne tuleville opetettava ?

Suomessa taitaa asua jo muunkielisiä enemmän kuin ruotsinkielisiä ?

• Suomalia
        Tåla Mig kirjoitti:

Suomessa ei koskaan ole asunut näinpaljoa ulkolaiisa ja eri uskoisia ihmisiä - joten oli kiva kuulla että jatkuuko tämä vain kaksikielisenä vain monikielisenä yhteiskuntana ?

Suomessa puhutaan englantia / venäjää / viroa / arabiaa enemmän kuin koskaan ja siten olisi hyvä kysyä että mitä kieleiä on tänne tuleville opetettava ?

Totta. Näin ollen ehdotankin että Suomen viralliseksi kieleksi voisi lisätä somalian. Myös täten ollen somalien tukia tulisi nostaa myös. Tehdään tästä vuodesta somalien ja maahanmuuttajien vuosi 2012

• lhjlsdihgäwlörgnmäÄS
        Tåla Mig kirjoitti:

Jatkunee kaksikielisenä niin kauan kuin lakiin tehdään muutos. Mikä ihme siinä on ettei sitä tajuta.

En edes kiellä sitä etteikö ruotsi sinällään olisi ns "turha" kieli (tosin kaikki kielet/taidot ovat tarpeen), mutta niinkauan kun asia on näin niin vanhemmat ja kaikki muut jotka koko ajan paasaavat ruotsin pakkollisuudesta tekevät lapsilleen hallaa. Tukemalla ja kannustamalla siitä kolmen vuoden "pakollisuudesta" olisi jotain hyötyä, nyt opetetaan että koulutus on turhaa jne.

• Nuori ihminen

Niin on asiat todella hyvin, mutta jokaisessa maassa on oman tasoisensa ''ongelmat'' tai no eipä pakkoruotsi mikään sellainen ole, mutta rahat voisi paremminkin käyttää kuin satsata sellaiseen kieleen mitä puhuu vain muutama tässä maailmassa. Parannettavaa löytyy.

• bnmvyu

väitän että Varkaus on Suomen paras paikka asua.....kun vaan mietitte kokonaisuutta

• kyukuyf

Satutko nimimerkki nuri ihminen tietämään, että sitä mitä pidetään länsimaisena sivistyksenä säilyttivät muslimit kristinuskon pimeinä vuosisatoina. Eli se antiikin perintö, jolle meidän tiede, taide, lainsäädäntö ja yhteiskunta perustuu saatiin takaisin jopa kehiteltynä muslimeilta. Heidän yhteiskuntajärjestys oli noihin aikoihin suurelta osalta huomattvasti suvaitsevaisempi ja taloudellisesti kehittyneempi kuin keskiaikainen Eurooppa.

Toinen fakta, joka ollisi myös hyvä huomata, että islamin fundamentalismi keksittiin Englannissa 1970-luvulla. Kristittyjä fundamentalisteja on ollut aina ja varsinkin USA:ssa niillä on erittäin voimakas poliittinen vaikutus. Jostakin syystä yleensä samoilla seuduilla, joilla elintaso ja koulutustaso ovat heikoimmat. Muuten myöskään Israelin valtiota palestiinalaisia muslimeja(etnisesti samaa porukkaa) vastaan eivät kiihkeimmin tue amerikan juutalaiset, vaan raamattuvyöhykkeen kristityt fundamentalistit.

Mutta Varkauden kaupungin ulkoasustahan tässä ketjussa alussa oli kysymys. Minareetteja ei taida vielä skylinessä olla, mutta kirkontorneja kylläkin.

• Kiitos ja hyvästi!

Itse asuin Varkaudessa töiden takia muutaman vuoden. Nyt olen ollut (onneksi) jo muutaman vuoden pois sieltä. Kaupungista itsestään totesin ihan saman kuin "Taipaleessa kinkkuaa" nimimerkin vieraat. Näiden Rellun hökkeleiden yms. lisäksi kiinnitin huomiota kävelyteihin (esim. Kaura-ahossa), jotka eivät vieneet minnekkään.

Kun työnantajani tarjosi mahdollisuutta jäädä vakituisesti Varkauteen tai palata sinne mistä olin tullut (Helsinkiin), niin valintani ei ollut todellakaan ollenkaan vaikea - palasin Helsinkiin ja viimeisen puolivuotta laskin aamuja siihen, kun ei enää tarvitse Varkaudessa olla tai sinne tulla.

Eikä syy tähän ollut nämä Rellun hökkelit tai Kaura-ahon surkeat, ei minnekkään vievät kävelytiet. Varkaus on upealla paikalla keskellä parasta järvi-Suomea. Jos vähän viitsii, niin kaupungin ulkopuolella on aivan upea luonto ja upeat ulkoilumaastot (tosin itse kaupungissa vesistöä EI OLE HYÖDYNNETTY MITENKÄÄN). Syy siihen miksi riemusta kiljuen lähdin sieltä pois ja takaisin en tule, on valitettavasti te varkautelaiset ihmiset. Tiedän että tämä on rumaa yleistämistä, mutta miten voi olla Savossa yli 20 000 asukkaan kaupungissa niin sisäänpäin lämpeävää porukkaa??? Hävetkää ja menkää itseenne. Hyvin harva täysijärkinen haluaa teidän kaupunkiin muuttaa kyräiltäväksi ja ihmeteltäväksi. Ero varkautelaisen ja esim. kuopiolaisen kanssa on kuin yö ja päivä. Kaikki kaverit ja ystävät mitä minulta Savon vuosilta jäi, asuvatkin Kuopiossa tai Leppävirran Oravinkoskella.

En pidä ollenkaan pahana sitä, että (yleistettynä) teillä on vahva kotiseuturakkaus ja uskollisuus. Niin pitää ollakkin. Jos te kuitenkin ihan aikuisten oikeasti haluatte pelastaa sen kaupunkinne ja haluatte sinne elämää, niin totuus on se, että te ette voi olla niin ahdasmielisiä ulkopaikkakuntalaisia kohtaan. Vaikka he eivät olisikaan käyneet Kuoppakankaan koulua tai heidän isovanhempansa eivät ole olleet tehtaalla töissä tai he eivät kuulu Könönpellon asukasyhdistykseen.

Hei ihan oikeasti - herätkää tähän maailmaan, lopettakaa mariseminen, tehkää töitä kaupunkinne ja itsenne eteen muistkaa että muutkin kuin varkautelaiset ovat ihmisiä.

• Seularummuttaaaa

Hyvä kirjoitus ja täyttä asiaa. Ikävää mutta totta.

nimim. paljasjalkainen varkautelainen

• LoveBoat

Täytyy olla todellinen varkautelainen että ymmärtää vesitön ja järvien merkityksen Varkaudelle. Veneellä pääsee keskustaan ja siten nämä tulevat vuodet ovat todellinen haaste kaikille asukkaille.

• karjalainen

Nyt en ymmärrä. Miten veneellä pääsee Varkauden keskustaan? Ja kyllä, uskon että pitää olla tosi varkautelainen, että ymmärtää vesistön merkityksen sille kuolevalle teollisuuskylälle. Käykää vaikka Savonlinnassa katsomassa, mikä on vesistön merkitys.

• spurdo spärde

hertunrannassahan on ihan kohtuu iso laituri....

• StrömBorg

Eikö Pirtinvirta olekaan Varkauden keskusta ? Koko kaupungin sydän on juuri Pirtinvirrassa mutta sitä ei ole juuri hyödynnetty mitenkään !

Vanhaan hyvään aikaa oli silta juuri sillä kohdalla missä on kaupungintalo nykyään !

Kannattaa käydä katsomassa vanhoja valokuvia mitä on laitettu eri historiallisiin kohtiin kaupungilla ja pysähdyttävä katsomaan valokuvaa Ahlströminkadun alkuun ja katsottava miten liikenne ennenvanhaan kulki juuri kaupugintalon ohitse !

Eli väitän että muutos on ollut niin suuri ettei siitä ole vieläkään toivuttu ?

• Hiustenhalkoja69

Pian ovat Heinävesi ja Joroinen liitetty Varkauteen, uusi ja uljas (?) suurkunta syntyy monen muun kaltaisensa kanssa.

Paraneeko ajat siitä. Riittääkö Varkauden seudulla töitä tulevaisuudessa?

http://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/salainen-kuntakartta-ministerion-suunnitelmat-paljastuivat

http://www.hs.fi/politiikka/Kiviniemi Kuntauudistus tuhoaa elämisen mahdollisuuksia/a1305553280818

Kyllä kasvukeskukset vetävät väkeä puoleensa jatkossakin ja Varkauden tapaistet alueet köyhtyvät ja hiljentyvät entisestään. Näin se menee ja siihen on syytä myös varkautelaisten veronmaksajien varautua. Sairaala esimerkiksi on kohta muisto vain...kuten myös Varkauden teku :(

Viisaat nostavat (ja ovat nostaneet jo) kytkintä...

• Tusa Eovinen

Ihan oikeeseen suuntaan mennään kun entinen talouskoulu purettiin. Nyt vaan ne viereiset keltaise tönöt vielä matalaksi ja uutta tilalle. Asukkaille/yrittäjille voisi tarjota uutta osaketta sopivaan hintaan uudesta talosta.

Mutta ei tämä kaupunki muutu sen houkuttelevammaksi ulkopaikkakuntalaisen silmissä, tarviis paljon tehdä ja myös asenteissa ois parannettavaa...

• IloveVarkaus

Itse asuin Varkaudessa ensimmäiset 18 vuotta ja nyt asun isommassa kaupungissa. Kävin kuitenkin viime kesänä Varkaudessa savolaisen mieheni kanssa ja hämmästelimme kummatkin, miten viihtyisä kesäkaupunki Varkaus oli. Kävimme mm. katsomassa vesitornista maisemia, museossa, pääkirkolla ja shoppailemassa. Tuntui ihanalta vaihtelulta, kun tuntui, että ihmisillä ei ollut minnekään kiire. Toisaalta myös ihmisten vähyys tuntui ihanalta pitkästä aikaa, kun lenkkipolullakin sai aika rauhassa kulkea.

Voisin valmistumiseni jälkeen muuttaa takaisin ihanaan Varkauden rauhaan, jossa sain itse kasvaa turvallisesti ja monipuolisista harrastusmahdollisuuksista nauttien. Toivottavasti saisitte pidettyä Varkauden yhtä hyvänä paikkana kuin se on nyt tai muuttaa vielä paremmaksi!

• Tsuparin helmi

Tervetuloa kaikki luuserit tänne ihanaan, rappioutuvan ja autioituvan, ketkujen kaupungin rauhaan !

• Manhattan Projekti

Kyllä koulutusta olisi lisättävä ihan hirveästi että joku varkautelainen pärjäisi jossakin muuallakin kuin vain Varkaudessa.

Kun lähtee Varkaudesta pois niin huomaa miten vähän muualla perustetaan siihen että on syntynyt Varkaudessa !

Herääkin kysymys että on ketään joka olisi kuuluisa siitä että on käynyt koulunsa juuri Varkaudessa ?

Minä väitän että muualata tänne tulevat opiskelijat ovat rikkaus kun rahaa ei ole eikä muuten saada väriä ja uusia ajatuksia viemään tätäkin

kaupunkia eteenpäin.

• Vooooi elämä!

No jo on ollut ihmisellä kiva JOULUAATTO!! Anno domini 2011, ja maailman mukavimmat vieraat.
      Mites teidän koti, kiiltääkö joka nurkka ja paikat on vimpanpäälle, entäs tarjottavat, nälässäkö pidit, että olivat noin häijyjä ?,
      Oletko varma etteivät ruotineet nurkkiasi lähdettyään, sinun , suloisen joulutunnelmanluojan luota?
      Eikö edes jouluna ole muuta tekemistä, kun valittaa ja nähdä epäkohta toisensa jälkeen ?

• Anonyymi

Kyllä meidän pitkään asuneidenkin mielestä ankea mesta on.

• Anonyymi

Varkaus on kuin pimeä luola keskellä Suomea. Kaikki hiipuu paitsi kaupunginjohtajan järvenranta tontti upeineen rakennuksineen ja liekkö tilannut suuren jahdin uuden laiturin nokkaan?

Köyhät eivöt saa enää uida Puurtilassa pilaa näkymät vastarannalle... 🙄 Se on sitä vasemmistojen solidaarisuutta. Viedään sulta mulle.

• Anonyymi

On se monen täällä asuvankin mielestä ankea ja tympeä!

• Anonyymi

Minulle nauravat,että ai asut paskan hajussa.

• Anonyymi

pask#a, pask#mpi, varkaus... Terveisin äidinkielen professori suomen kielen laitokselta.

• Anonyymi

Yy, kaa, koo, nee
      Pummi
      Aina käsi ojossa
      Pummi
      Käyksä edes duunissa
      Pummi
      Onks mut muka tehty rahasta?
      Mikset sä jo tahuu on muillakin ahasta?
      Jee, jee
      Toni, pystyisitkö lainaa vitosen tai kympin?
      Mul on ihan, ihan rahat loppu

• Anonyymi

Enää ei ole ankea,kun saimme upean prisman. Sitä ovat ihmiset oikein lähikaupungeista ajaneet ihmettelemään. Se on hienoa👍

• Anonyymi

No tuskinpa lähikaupungeista. Niissä on samanlaiset pytingit olleet jo vuosia. Ehkä lähikunnista ovat käyneet kuten Joroinen tai Leppävirta.

• Anonyymi

Ei ne omat mt ongelmat muutu,vaikka muuttuis huitsinnevadaan.

• Anonyymi

hotto

• Anonyymi

lossi

• Anonyymi
    • Anonyymi

Mitä ulkopaikakuntalinen toisen asuin setua ,kuntaa tai kaupunkia haukumaan? Tai mitä yleensä pitää etsiä vikoja paikkakunnasta ,kaupungista jos käy vierailulla siellä.Eikä asunut koskaan,ei elänyt elämänsä. Itse olen Helsingin lähiöstä.Asunnut nykyinen alue 50vuotta.Muusta ei ole tetoa. Nin en ala arvostelee muita Helsingin lähiöitä,tai Muita Suomen kaupunkeja,kuntia. Ei mitään syytä.En häpeä asua itä Helsinki. Tällä on hyvät julkiset liikenteet.Metrot ja pussit. Taksia ei tarvitse jos liikkuu yö jalkaa keskusta.Yö vuoro pussit kulkee aamu yön tunneille asti.Merta on mielin määrin.On metsää .On leikki puistoja.On urheilu kenttiä ja nissä ilmaiset kuntolaiteet ulkona.On päiväkoteja kouluja. Its Kauppakeskus.Jonka sivussaeri tontilla Prisma. Tai kävelee toiseen suntaan ihan kinni kauppakeskuksen citymarket. On ostoskeskuksia,valinnan vapaus kaupoista.Muaalaa ei tietoa asua,joten en ala kyläilyt joissan päin Suomea arvostelee haukkumaan kaupunkia.Ihmisiä menen tapamaan ilolla ja rakkaudella.

• Anonyymi

hyppy

• Anonyymi

ej laukku

• Anonyymi

citymarket

• Anonyymi

etana

• Anonyymi

tylsä

• Anonyymi

transvestiittit

• Anonyymi

voisula

• Anonyymi

unton lapikkaat

• Anonyymi

turo

• Anonyymi

tarja
      taulumäen hammasharja

Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. IS - Tapani Kansa kuoli leikkauspöydälle!

Puoliso kertoo Tapani Kansan viimeisistä hetkistä – kuoli leikkauspöydälle – Hänelle tuli kovia kipuja alavatsaan. Yhtä
      Maailman menoa
      232
      2175
    2. Olemme myös

voimakkaasti tuntevia ja seksuaalisia. Olen päivä päivältä varmempi tästä ja haluaisin enemmän. Tunteeni ovat kypsyneet
      Ikävä
      110
      1873
    3. Sofian hieno auto

Seiskassa on juttua Sofian instassa olleesta kalliista ökyautosta. Jutussa kerrotaan Sofian ajavan autoaan, siis : onko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      161
      1787
    4. Kaivatulla on asiaa

kirjoita asiasi kaivatulle tähän ketjuun
      Ikävä
      144
      1641
    5. Miksi himoitset

Niin paljon kaivattuasi?
      Ikävä
      106
      1587
    6. Eihän asia minulle kuulu...mutta

Ketä sinä mies odotat?
      Ikävä
      66
      1203
    7. Nyt mä keksin

Alat vaan sitten harmaantuu ja rypistyy tosi nopeesti 🤭
      Ikävä
      55
      1116
    8. Hannu Karpo

Kiitos sinulle kun lausuit lopuksi vielä painavaa asiaa terveydenhuollosta. Tästä me kärsimme joka päivä. Kipuja on mutt
      Kotimaiset julkkisjuorut
      77
      1085
    9. Lukekaappa Iltalehestä keitä Ilkka Repo syyttää törkykirjoittelusta

Nettilehdessä kiistää kirjoittaneensa yhtään mitään. Ilkan mukaan kirjoittelijat ovat istuvia ja entisiä Haapaveden kaup
      Haapavesi
      87
      1082
    10. Jmies, pitäisikö meidän nähdä ja selvittää asiat?

Se voi kieltämättä tuntua kuin teloituskompanjan eteen tulemiselta, kun en valitettavasti pysty vastaamaan tunteisiin. M
      Ikävä
      16
      943
    Aihe