Äidin ja isän erilaiset kasvatusmenetelmät!?

Kertokaaew

Kuinka olette ratkoneet eri näkemyksiä? Meillä 4-vuotias lapsi, joka välillä koittelee kovasti ja hakee rajoja. Nyt on tullut monia tilanteita, joissa isä tekee aivan erilailla kuin itse tekisin. Enkä tarkoita,että minun keinot ovat vain oikeita! Esim. jos lapsi tekee jotain väärin, isä saattaa kovakouraisesti nostaa lapsen ja viedä huoneeseen. Ymmärrän huoneeseen viemisen, mutten sitä että pitää kovakouraisesti sinne viedä. Tai jos tulee lapsen nukkumaanmenoaika, isä saattaa yhtääkkiä sanoa, "nyt nukkumaan". Minä taas valmistelen lasta hetken, että kohta nukkumaan jne (on iltarutiinit ja saa sitten vielä hetken leikkiä). Ja riitoja tulee, kun on niin paljon erilaisia käsityksiä ja menetelmiä kuinka toimimme. Miten näissä tilanteissa kannattaa tehdä? Miten ottaa asia esille, jonka itse tekisi toisin ilman riitoja tai mitä esimerkki tilanteissa pitäisi tehdä?

145

5446

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Järki hoi

Eikö teillä osata kommunikoida, ettekö pysty puhumaan asioista tasvertaisesti ja riitelemättä?
      Tuo mitä kerroit, on haitallista lapselle. Kyllä vanhemmilla pitää olla molemmilla selkeät rajat ja sopimus miten menetellään, ei niin, että äiti tekee toista ja isä taas toista. Istukaa alas ja keskustelkaa. Mitään ihmemetodeita ei tarvita, pelkkä terve järki riittää. Mutta vanhempien pitää vetää yhtä köyttä ja pystyä puhumaan ja sopimaan asioista!

• Järki käteen!

Olen täysin sammaa mieltä! :)

• P.k.
        Järki käteen! kirjoitti:

Olen täysin sammaa mieltä! :)

Aivan.

• Olet aivan oikeassa siitä, että puhumalla asiat pitää selvitä.Ennen kaikkea kummallakin vanhemmalla pitää olla sama linja asioiden hoidosta.Minun mielestäni on hyvä muistaa kolmen ärrän sääntö,rajat,rakkaus ja ruoka.

• Röllinator

Järki hoi oon samaa mieltä sun kanssas jakakaa mulle plussaa kaksoispiste viiva dee dee

• terve järki terv ruu

ei voi vetää yhtä köyttä jos toinen ei hyväksy muuta kuin suusta tulevat komennot ja toinen ojentaisi "ruumiillisemmin". kyllä puheet pelkät semmost harvaan tehoaa.

• ap

Kyllä osataan keskustella, mutta usein se menee siihen että toinen ottaa itseensä, eikä päästä yhteisymmärrykseen näistä asioista. Molemmilla niin vahva näkemys omasta kasvatuksesta ja tietysti sekin jollain tapaa vaikuttaa minkälaisen kasvatuksen on kotona saanut. Tai jos jotain sovitaan, niin seuraavassa tilanteessa se sopimus on jo unohtunut. On kai iskostunut niin kovin päähän ne omat jutut, vaikka ne vasta nyt tulee esille. Tähän asti ei ole ollut mitään ongelmaa kuinka lasta kasvatetaan ja ollaankin oltu asioista samaa mieltä. Johtuuko kaikki kenties vain siitä, että nyt on tämmönen vaihe jolloin lapsi todella koettelee rajoja ja katsoo kuka määrää. Ja sekin, että itse olen lepsumpi näissä asioissa. Lapsi tulee usein minulle itkemään "isi löi" tai "isi tönäisi", vaikka itse olen nähnyt tilanteen eikä mitään tuollaista todellakaan ole tapahtunut. Miksi hän tekee niin?

• Dodiiiin

Miksi lapsi tulee sinulle kantelemaan? Siksi kun olet lapsen puolella, etkä isin! Sinä teet väärin. Ja jos lapsi koettelee rajoja kokoajan kovasti, niin ehkä se kurin koventaminen olisi sinullakin paikoillaan, isi sen on jo hokannut. Mutta jos et itse siihen pysty, niin tue nyt edes sen verran, että sanot lapselle ko. tilanteissa, että isi teki ihan oikein, itse teit väärin, tai sano, että nyt loppuu tuo valehtelu. Muista että pettymykset kuuluvat lapsen elämään, eli älä pyri jatkuvasti miellyttämään lasta!

• lapselle tukea

Onko lapsesi päivähoidossa? Siellähän opitaan tuo lyöminen sekä sanana, että tekona! Jos tällaiseen on oppinut, leikkikaverin suuttuessa, on sama pelko jo valmiina isän pelkän vihastumisen vuoksi. Raskaat päivät sitten lapsella.

• Täti Monika

Voi hyvä ihminen sentään. Ei tämä ole ollenkaan oikea paikka pyytää neuvoa. sinun miehesi kaltaiset suuttuessaan väkivaltaiset miehetkin innostuvat yllyttämän kovakouraiseen kuritukseen. On selvää,että lapsi kokee itsensä ainakin uhatuksi. Tässä ruudussa on mahdotonta tietää onko jo ylitetty vanhemille sallittuja rajoja.
        lapselle on kamalaa kun vanhemmat riitelevät tai huutavat. se pelottaa häntä. Sensijaan lapsi kyllä tajuaa,että vanhemmat voivat käyttäytyä eri tavoin.
        Jossain perusasioissa on hyvä sopia yhteisistä linjoista. Rajat evät saa olla liian ahtaita. samankaltaisessa tilanteessa on tuhansia vanhempia Miten ilman minkäänlaista valmennusta kasvattamisen usein vaikean taidon. Kaikilla ei ole vanhempia, jotka kelpaisivat malliksi.
        Pelkällä rakkaudella ja rajoilla - neuvolla ei pitkäällä pärjää tuollaisessa känkkäränkkääk noidankehässä.
        Suosittelen ottamaan kännyn käteen ja varamaan ajan lähimmästä perheneuvonnasta.
        Se voi olla aika pienestäkin kiinni, että tilanne alkaa korjaantumaan. Ainakin saat parempaa tukea itsellesi kuin täältä. Toivotan parempaa uutta vuotta.

• Psykiatrille kaikki
        Dodiiiin kirjoitti:

Miksi lapsi tulee sinulle kantelemaan? Siksi kun olet lapsen puolella, etkä isin! Sinä teet väärin. Ja jos lapsi koettelee rajoja kokoajan kovasti, niin ehkä se kurin koventaminen olisi sinullakin paikoillaan, isi sen on jo hokannut. Mutta jos et itse siihen pysty, niin tue nyt edes sen verran, että sanot lapselle ko. tilanteissa, että isi teki ihan oikein, itse teit väärin, tai sano, että nyt loppuu tuo valehtelu. Muista että pettymykset kuuluvat lapsen elämään, eli älä pyri jatkuvasti miellyttämään lasta!

Tolllaisista vanhemmista pitäisi tehdä lastensuojeluilmoitus jotka lyövät lasta eivätkä muuten pärjää. Kannattaa sellaisessa tilanteessa varata aika kasvatusneuvolaan.
        Vanhemmilla pitää olla yhtenäiset linjat säännöissä, mutta se ei tarkoita sitä että ne pitäisi olla mahdollisimman väkivaltaiset ja epäjohjonmukaiset.
        Ei koskaan sanota lapselle, että joku on tehnyt oikein pahoinpidellessään.
        Sairas kommentti.

• Väkivaltaa on

Alussahan ap. kertoi että "isi" on kovakourainen ja se on haitallista lapselle, vaikutta myös haitallisesti lapsen psyykkiseen kehitykseen.

• jeppi jepulis
        Psykiatrille kaikki kirjoitti:

Tolllaisista vanhemmista pitäisi tehdä lastensuojeluilmoitus jotka lyövät lasta eivätkä muuten pärjää. Kannattaa sellaisessa tilanteessa varata aika kasvatusneuvolaan.
        Vanhemmilla pitää olla yhtenäiset linjat säännöissä, mutta se ei tarkoita sitä että ne pitäisi olla mahdollisimman väkivaltaiset ja epäjohjonmukaiset.
        Sairas kommentti.

Ei kukaan ole puhunut kirjaimellisesti lapsen lyömisestä. "Lapsi tulee usein minulle itkemään "isi löi" tai "isi tönäisi", vaikka itse olen nähnyt tilanteen eikä mitään tuollaista todellakaan ole tapahtunut."

Ja Dodiiiin ei tarkoittanut "isi teki oikein kuin sinua löi" vaan lähinnä sitä, että toimi tilanteessa oikein...

Ketään ei ole siis lyöty. Noin. Nyt voit nukkua yösi rauhassa!

• Kultainen keskitie

Tähdätkää siihen, ettei teidän tarvitse, lapsen ollessa vanhempi, miettiä mikä meni vikaan. Toisten syyttely ei auta. Te olette aikuisia, katsokaa peiliin, istukaa alas ja miettikään nyt ratkaisu. Lapsi vetää siitä narusta mistä tietää tulevan leluja. Älkää olko hänelle Linnanmäki. Jokainen lapsi tarvitsee vanhemmat; olkaa hänelle sitä älkääkä vaijotko tappeluun.

• KaikilleKaikkea
        Dodiiiin kirjoitti:

Mitä tarkoittaa:Lapsi koettelee Rajoja?..Näkisin,että tuotasanaa nykkyisin käytetään tarpeettomasti?,ja miksi?.Surkeita tilanteita näkhee raitsikassa paljon.
        JK:annamme lapselle sen mitä meillä ei ollut,tuosta on päästävä eroon?.

• eläimet opettaa
        Psykiatrille kaikki kirjoitti:

Sairas kommentti.

no lyönti on eri asia kun Talutttamienn toiseen huoneeseen. ei se oo heti pahoinpitelyä jos tekee jotain muuta kun komentaa.

• kyllästynyt123456

Meillä uusioperhe jossa ädin 4 1/5v tytär uhmaa, lyö, heittelee tavaroita yms yms. Aina sovitaan yhteiset säännöt mutta äiti ei näitä pidä. Taustalla vielä manipuloiva anoppi niin kaikki on jees.... Eiköhän yhteiskunta hoida sitten kouluikäisenä johonkin latokseen???

• Mielenterveyshaitta

Psykologille tai kasvatusneuvolaan olisi mentävä. Äiti ei ole johdonmukainen ja se on hyvin haitallista hänen lapsensa kehitykselle.
        Anoppi kuuseen sekaantumasta perheen asioihin ja ammattilainen tilalle, kuten perheneuvola.

• afafdfa

pääasia on, ettei lapsen kuullen selvittele lapseen liittyviä erimielisyyksiä. Eli älä ihmeessä esim isän tukistaessa lasta sano vieressä, että älä tee noin. Vaan keskustelkaa asiasta myöhemmin, tai sitten ei ollenkaan. Ja muista se mitä itse sanoit, eli että vaikea on sanoa kenen kasvatusmenetelmä on oikea. Useimmiten lapsesta kuitenkin kasvaa ihan tasapainoinen aikuinen !

• neitinyrppänen

No voi hemmetti jos ei muka saisi edes silloin sanoa eriävää mielipidettänsä kun näkee isän tukistavan omaa lastaan!

Meiltä lähtisi ukko todella liukkaasti pellolle jos meillä tapahtuisi tukistamista. Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Säälittävää jos jotkun äidit ei pysty pitämään lastensa puolia, vaikka on jopa itse ne kivulla ja tuskalla maailmaan pungertanut. Luulisi nyt jotain itsekunnioitusta löytyvän.

• neitinyrppänen
        neitinyrppänen kirjoitti:

No voi hemmetti jos ei muka saisi edes silloin sanoa eriävää mielipidettänsä kun näkee isän tukistavan omaa lastaan!

Meiltä lähtisi ukko todella liukkaasti pellolle jos meillä tapahtuisi tukistamista. Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Säälittävää jos jotkun äidit ei pysty pitämään lastensa puolia, vaikka on jopa itse ne kivulla ja tuskalla maailmaan pungertanut. Luulisi nyt jotain itsekunnioitusta löytyvän.

Jatkoa...

Mitä luulette että lapsi kokee kun toinen vanhempi tukistaa ja toinen vain katsoo vierestä hiljaa? Mitä itse kokisitte jos joutuisitte moisen kuisanteon uhreiksi?

Kyllä pelottaa että minkälaisista perheistä ne omankin lapsen kaverit tulevat ja minkälainen tästä maailmasta vielä tuleekaan kun nämä lapset kasvavat aikuisiksi.

• djlddvjt

Jatkoa...

Mitä luulette että lapsi kokee kun toinen vanhempi tukistaa ja toinen vain katsoo vierestä hiljaa? Mitä itse kokisitte jos joutuisitte moisen kuisanteon uhreiksi?

Kyllä pelottaa että minkälaisista perheistä ne omankin lapsen kaverit tulevat ja minkälainen tästä maailmasta vielä tuleekaan kun nämä lapset kasvavat aikuisiksi.

kyllä se tukistaminen on vaa hyväks lapselle...

• piudf

no on teilläkin liitto löyhässä, hanki elämä

• Älykääpäjauhetta
        djlddvjt kirjoitti:

kyllä se tukistaminen on vaa hyväks lapselle...

Kerro se psykiatrillesi.

• Eri-keepperi

Pahin on lapsensilmissä rikkinäinen perhe. Rikkinäinen ei saa ehjää aikaiseksi.

• PERHEENäiti.
        piudf kirjoitti:

no on teilläkin liitto löyhässä, hanki elämä

te lastenhoitajat ja muut viisaat täällä lässytätte teillä tuskin on edes lapsia tai sitten se ainokainen kultanuppu joka on kaikki saanut ja jonka ei tartte riidellä tai uhmailla.

• Ei kompromissejä

Lapsi tulee kasvattaa pienestä pitäen ehdottomaan kurinalaisuuteen, kuuliaisuuteen, tottelevaisuuteen sekä arvokäsitykseen oikeasta ja väärästä, eli tehdä nämä asiat lapselle päivänselväksi, asettaa selvät rajat lapselle siis.

• suutarit ei lestissä

Ei todellakaan tarvita kompromisseja, kun pysyttelemme kukin lestissämme.

Nimittäin Jumala on tarkoittanut ÄIDIN lapsen ensisijaiseksi kasvattajaksi. Ja sitten ihmiset ovat keskenään rakkaudessaan helpottaneet toistensa taakkaa keksimällä vieraan antaman oppivelvollisuuden jokaiselle kansamme 7 v lapselle. Raamattu kuitenkin puhuu äidin opetuksista ja isän kurituksista.

Nykyinen kaupunkilaistunut yhdyskuntaelämä ont vienyt lopunkin kasvatusvelvollisuuden opetuksineen äideiltä. He jättävät lapsensa jo vauvana pitkiksi päiviksi (toisin kuin koulupäivä) vieraan kasvatettavaksi. Itse sitten pitävät tärkeämänä työnään vaikkapa kasvattaa ja hoitaa toisten äitien lapsia samat päiväsydämet.
        Tämä hoitoriepottelu on kaikkein tärkein lasta stressaava syy, jota stressiä hän iltaisin vanhempiensa ikävöinnin vuoksi purkaa.
        Eivät aikuiset edes viitsi keskittyä miettimään, miten pitkän työpäivän lapsi viettää poissa kotoa ja minkälaisessa hälinässä. Kun monet päiväkodin työntekijätkin vaihtavat ammattiaan juuri tuon metelin vuoksi. Lapsen tunne- elämä sekoitetaan jo pelkästään siirtämällä hänet vaikkapa kuukaudeksi kokopäiväkotiin. Vaikka hän sen jälkeen saa jäädä oman kodin rauhaan kestää tuonkin kokemuksen mieltä sekoittava vaikutus vielä kauan jälkeenpäin.

Juuri 4-vuotias on erittäin herkkä sekoitettava. Toisin kuin eskariin menevä 6-7-vuotias.

Tällä hetkellä on jo luonnollisesta äiti-lapsi rakkaussuhteesta erkaannuttu useimmiten niin kauas, että oman lapsuutensa kasvatuksen mukaan (pkoti/iltakiirekoti) nykyvanhemmat eivät edet ymmärrä, mitä on rauhallinen kotielämä lapsien kanssa.

Kun pikkulapsi saa äidistä stressaamattoman, rakastavan ja rauhallisen heijastuksen, hän käyttäytyy samoin. Itseasiassa nelivuotias alkaa matkimaan päivän askareissa äitinsä "jalanjäljissä", jolloin ruuanlaitot siivoamiset ym kodintyöt on helppo jättää lapsen muistiin lopullisesti mukaviksi tehtäviksi ja jotka ovat lapselle myöhemmin tuttuja hauskoja tehtäviä.

Sen lisäksi, että kulttuurimme on erkaannuttanut pikkulapsen äidistään, se on myös vienyt nykyvanhemmilta oikean ymmärryksen lastenhoitoon eli kokopäiväisen rakkauden ja läheisyyden tärkeyden.

Kulttuurimme muokkauksessa on ollut yhteiskunnan toimenpiteillä ratkaiseva osa, koska se on nimenomaan tukenut sitä,
        1. että äiti saa "työpaikan" ja on kokopäivät poissa kodistaan ja sitten vanhemmat tekevät illalla mitä enää jaksavat. Näin, riippumatta siitä onko lapsia 1 vai 5.
        2. että tukirahat menevät "naapurin" perhepäivähoitajalle, vaikka niiden kuuluisi ilman muuta mennä lapsien äidille!

• EikomproMISSILLE

Tuo on oikein hyvä kommentti, silloin, kun kasvattajia on korkeintaan kaksi henkilöä pysyvästi lapsen koko pikkulapsuuden.
        Sen sijaan tuo uljas sana kasvatus menettää kaiken merkityken, kun päiväkodin vaihtuvat hoitajat ja monta kerrallaan antaa käskyjä ja kyllä kovakouraisestikin viedään päiväunille ym. Sitten vanhempien jatkuvien iltamenojen vuoksi illalla hoitaa muu sekalainen porukka vuorotellen. Kun tähän lisätään 3:n yleisimmän TV-kanavan suoltamat metelöivät ja myös lastenhoitajan sijaisina toimivat "lastenohjelmat", ON KASVATUS todellista, mutta MIHIN?
        Näissä nykyajan lastenhoitokiemuroissa on tosi hupaisaa puhua ENÄÄ lapsen kuuliaisuudesta, tottelevaisuudesta ja puhumattakaan oikean ja väärän eroittamisen ymmärtämisestä.

• tosiaan oikeata tai väärää kasvatusmetodia ei ole. jos nyt ei puhuta väkivallasta, fyysisestä että henkisestä. lapsiakin on niin monia, ja esimerkiks adhd lapsia pitää käsitellä vähän eri tavalla kuin tavallista lasta. mutta tärkein ko. asiassa on tosiaan se että isällä ja äidillä on selvät sävelet metodeiden kanssa. lapsikin kun huomaa enemmän kuin moni uskoo :)

• Kyllälähteetaas

Lellisit varmaan mielelläsi kakaran piloille, mutta onneksi miehesi näyttää ipanalle aina välillä että maailma ei pyöri hänen ympärillään.

Sinun tulisi tukea miestäsi, koska jos yksi sanoo yhtä ja toinen toista niin siitä ei tule yhtään mitään.

• puistattaa ajatuskin

Poikani perheessä lapsen kasvatus oli äidin toimesta ihan päin peetä. Jos isä komensi poikaa, niin äiskä sanoi heti "ei lapselle noin saa sanoa". Komentaminen ei ollut muuta, kuin että "ole kunnolla", kun jonotimme ihmis paljoudessa jossakin tilaisuudessa. Minun olisi tehnyt mieli ottaa kakaraa niskasta kiinni ja käskeä olemaan kunnolla.
        Vaikka onkin lapsenlapseni, niin hirveä on. Mitään ei usko eikä tottele, edes vaarallisia tilanteita. Äitiään mielistelee, kuin mikä.

• ex- yksinhuoltaja

Miehenkin kai pitäisi tukea vaimoaan.

• näin meillä
        puistattaa ajatuskin kirjoitti:

Poikani perheessä lapsen kasvatus oli äidin toimesta ihan päin peetä. Jos isä komensi poikaa, niin äiskä sanoi heti "ei lapselle noin saa sanoa". Komentaminen ei ollut muuta, kuin että "ole kunnolla", kun jonotimme ihmis paljoudessa jossakin tilaisuudessa. Minun olisi tehnyt mieli ottaa kakaraa niskasta kiinni ja käskeä olemaan kunnolla.
        Vaikka onkin lapsenlapseni, niin hirveä on. Mitään ei usko eikä tottele, edes vaarallisia tilanteita. Äitiään mielistelee, kuin mikä.

Tuli huvittavasti mieleen tekstistäsi setäni kohtalo 80-luvun puolivälistä.
        Ne eros tommosen kasvatus jutun takia.
        Setä ei hyväksynyt mitään ruummillista kontaktia kun se oli pieni,
        edes kieltää ei saanut ja serkustani tuli:

-työtön
        -löysä
        -narkomaani
        -lähes psykopaatti

Isä sai pedagokina kasvatus vallan itselleen ja tuhosi muksun täysin
        ero hoisi loput =D

• Ei mustavalkoista
        näin meillä kirjoitti:

Tuli huvittavasti mieleen tekstistäsi setäni kohtalo 80-luvun puolivälistä.
        Ne eros tommosen kasvatus jutun takia.
        Setä ei hyväksynyt mitään ruummillista kontaktia kun se oli pieni,
        edes kieltää ei saanut ja serkustani tuli:

-työtön
        -löysä
        -narkomaani
        -lähes psykopaatti

Isä sai pedagokina kasvatus vallan itselleen ja tuhosi muksun täysin
        ero hoisi loput =D

No ei tuossa kyllä mitään huvittavaa ole.

Surullinenhan tuo lopputulos on! Tuskin kukaan tahallaan tuottaa lapsensa elämään vaikeuksia ja syyt ovat moninaiset, jos asiat menevät jonku henkilön kohdalla ei toivotulla tavalla...

• herääs ny
        Ei mustavalkoista kirjoitti:

No ei tuossa kyllä mitään huvittavaa ole.

Surullinenhan tuo lopputulos on! Tuskin kukaan tahallaan tuottaa lapsensa elämään vaikeuksia ja syyt ovat moninaiset, jos asiat menevät jonku henkilön kohdalla ei toivotulla tavalla...

Ehkäpä tiedän omat asiani paremmin kuin sinä.

Tulos on juuri se mihin nykyään pyritään,
        sitä saa mitä tilaa.. Niin metsä vastaa...

Ei siinä mitään moninaista ollut, kun nainen on yh
        ja lässy niin se on sitä.. et hän halus kans elää omaa elämäänsä!

Sen takia siihen se mies tarvittais (oltais tarvittu),
        mut kun se oli tarinassa akkamaisempi kuin muija.
        Rahalla korvattiin rakkaus.Ota nyt se pää pois perseestä,
        oon tota vierestä kattonut 7 vuotiaasta...eli 23 vuotta.

• voi lapsi parka

Eihän lapsi mitään ymmärrä ja opi, ellette puhalla yhteen hiileen ja sovi asioita puolisosi kanssa yhdessä. Tuntuu siltä, että lapsen/lapsien tekoon tarvittaisiin nykyään "ajokortti". Maalaisjärki tuntuu kokonaan kadoneen...

• MirKKaa

Lapsen kasvatuksessa on paljon samaa kuin koiran opetuksessa: jos et ole johdonmukainen, koira ei tiedä mitä tehdä.
        Äidin ja isän pitäisi olla lapsen silmissä "yksi kokonainen ihminen"

• Montaa väkivaltaa
        MirKKaa kirjoitti:

Lapsen kasvatuksessa on paljon samaa kuin koiran opetuksessa: jos et ole johdonmukainen, koira ei tiedä mitä tehdä.
        Äidin ja isän pitäisi olla lapsen silmissä "yksi kokonainen ihminen"

Tiedätkös muuten miten tarkkaa on myös koiran kasvatus psyyken kannalta. Oli hauskaa ohjeista lukea, miten esim koiranpennulla ei saa nauraa pilkallisesti; sekin jättää psyykeen viallisuutta. Kuka kertoisi miten paljon vieraan hoidossa lapsen psyykeä vammautetaan rakkaudettomasti? Sitä eivät ainakaan vanhemmat saa koskaan tietää, mutta heidän kontolleen kaatuu kaikki myöhemmät lapsen psyykeongelmat!

• MirKKaa
        Montaa väkivaltaa kirjoitti:

Tiedätkös muuten miten tarkkaa on myös koiran kasvatus psyyken kannalta. Oli hauskaa ohjeista lukea, miten esim koiranpennulla ei saa nauraa pilkallisesti; sekin jättää psyykeen viallisuutta. Kuka kertoisi miten paljon vieraan hoidossa lapsen psyykeä vammautetaan rakkaudettomasti? Sitä eivät ainakaan vanhemmat saa koskaan tietää, mutta heidän kontolleen kaatuu kaikki myöhemmät lapsen psyykeongelmat!

Mikä on lapsen reaktio, jos äiti nauraa pilkallisesti mutta tahattomasti? Mieli on hauras.

• 37

ihmisten ei pitäisi lisääntyä eikö 7 miljardia riitä 8 ? 9 ?

• Uuttelan kasvatusta

Syö poika puuros niin saat jäätelöä.Hmm,mitä poika sinä enää jäätelöllä justiinsahan sinä puurot sait.

• saanaparas.

Kiittäkkää niitä hyväntekeväisyyshömpötyksiä. Pienenä halusin oman lapsen, mutta nyt oon adoption kannalla. Lapsia hankitaan, koska heillä ei oo varaa adoptioon eivätkä jaksa mennä töihin.

• E34La . K:IM

Kertokaaew

Lapsen isukki on oikeassa.

Susta ei ole laittamaan rajoja sille pikkupiltille.

• ...

Tärkeintä on muistaa, että lapselle saa olla raju tietenkin tietyissä rajoissa, mutta vaikka välillä tukkapöllyä tulee niin aina ensiksi kuritus ja sitten rakkautta, lasta ei ikinä saa jättää yksin...

• nikolaikopeloi

väärä vastaus! Kurittaminen on kiellettyä!
        Lainatkaa kasvatusoppaita ja valitkaa yhteinen näky niistä!
        Muistelkaa omia vanhempianne, oliko läpsimisestä mitään hyötyä tai siitä että sai kaiken vinkumalla.
        Kusessa olette sen lapsen kanssa kun se on kymmenen.
        Vedättää teitä 6-0 jos ette nyt äkkiä löydä yhteistä linjaa.

• lare78
        nikolaikopeloi kirjoitti:

Muistelkaa omia vanhempianne, oliko läpsimisestä mitään hyötyä tai siitä että sai kaiken vinkumalla.

tukkapöllyä vaan, vaikka on kiellettyä jossain saamarin lakikirjassa. Tai no, kyllähän lapsia kurittamalla tulee huonoja aikuisia, ihan niinkuin minun isoisäni sukupolvikin oli. Eli sodan käynyt sukupolvi. Piloilla olivat kaikki, toisin kuin nämä nykykakarat.

• Yualle

Älä puhu paskaa, vaan tutustu mielummin esimerkiksi psykoterapeutti Petteri Sveinsin oppeihin. Kurittaminen on jees, mutta lapsen pitää saada myös tietoonsa syyt, miksi niin tehtiin. Muuten se ei ole hyväksyttävää.

Kaikenlaisia neuvojia täälläkin on!

• tiukka täti

Tukkapöllyä on laissa kielettyä ruumillista kuritusta . että pitäisi ensin ruoskia ja sitten pajata, se on ristiriitaista viestintää, joka aiheuttaa sen että lapsi ei tiedä missä rajat kulevat.
        Tuollaista metodia käyttävät mm. pedofiilit.
        Kasvatukseen ei tarvit keppiä tai karkkiakaan.

• astu naulaan

saatiin siskon kanssa molemmat turpaan ja vyöstä koko lapsuutemme.

Myös nastarenkaitta ajo sade talvessa on kiellettyä.
        Samoin pitäisi ilmoittaa pullon keräyksistä saadut varat.

Kyllä täällä lakeja ja kieltoja löytyy ja on aina löytynyt, mutta
        ihan omalla järjellä kannataako niitä noudattaa vai ei.

Olemme tästä siskon kanssa puhuneet nyt kohta 40:pisinä ja ihan hyvillään ollaan siitä että tuli aiheesta selkään.

• Iydvbkkjerhii
        astu naulaan kirjoitti:

saatiin siskon kanssa molemmat turpaan ja vyöstä koko lapsuutemme.

Myös nastarenkaitta ajo sade talvessa on kiellettyä.
        Samoin pitäisi ilmoittaa pullon keräyksistä saadut varat.

Kyllä täällä lakeja ja kieltoja löytyy ja on aina löytynyt, mutta
        ihan omalla järjellä kannataako niitä noudattaa vai ei.

Olemme tästä siskon kanssa puhuneet nyt kohta 40:pisinä ja ihan hyvillään ollaan siitä että tuli aiheesta selkään.

ihme populisti paskaa. Hakkaamalla saadaan hakkaajia! Väkivalta ei ratkaise mitään eikä se opeta mitään. Muilla keinoilla on saatava kuri pidettyä. Jos siihen ei pysty, on se aikuisen heikkoutta.

• Luut poikki vaan.
        lare78 kirjoitti:

tukkapöllyä vaan, vaikka on kiellettyä jossain saamarin lakikirjassa. Tai no, kyllähän lapsia kurittamalla tulee huonoja aikuisia, ihan niinkuin minun isoisäni sukupolvikin oli. Eli sodan käynyt sukupolvi. Piloilla olivat kaikki, toisin kuin nämä nykykakarat.

No niin, pitäisi sinutkin hakata siniseksi, että oppisit nöyryyttä, vaikka se onkin kielletty lakikirjassa.
        Et ole vissiin saanut tarpeeksi kovin selkääsi.

• toista kertaa en!
        lare78 kirjoitti:

Minä sain kerran selkää, opinpahan käyttäytymään.

• He ovat hienoja!
        Iydvbkkjerhii kirjoitti:

ihme populisti paskaa. Hakkaamalla saadaan hakkaajia! Väkivalta ei ratkaise mitään eikä se opeta mitään. Muilla keinoilla on saatava kuri pidettyä. Jos siihen ei pysty, on se aikuisen heikkoutta.

Hakkaamalla saadaan... mitä aikaiseksi? Minun piirissäni on paljon ihmisiä joita on lapsena pahoinpidelty. On se väärin, että jotkut pääsevät ylitse lapsuudesta eikä kanna menneisyyttään mukana niin miten sinä omaa putkinäköäsi.

• qwertmy

Itse olen ollut laitoksessa, ja voin kokemuksesta kertoa että jos neljävuotiaana saa jo tahtonsa läpi jommaltakummalta, sen saa aina. Mutta onneksi järki kasvoi päähän sitten vähän myöhemmin ja ymmärrän nyt kuinka typerä olen ollut lintsatessani koulusta ja tehdessäni muita typeryyksiä. Kaveripiiriini kuuluu muutama hemmoteltu tyttö, ja melkein oksensin kuullessani yhden (lähes täysi-ikäisen) valittavan leivästä jonka äiti hänelle teki. Tämä on seurausta siitä että kyseinen perheen kuopus (yllätys) on aina lähes aina saanut tahtonsa läpi, ja hänen perheensä tekee hänelle kaiken hänen puolestaan. Joten kannattaa tosissaan keskustella miehen kanssa että kannattaako olla vähän tiukempi, molempien.

• Niinpä joo

Laitokseen jouduit ja miksi?

• mah-doll-isesti
        Niinpä joo kirjoitti:

Laitokseen jouduit ja miksi?

etkö oikein ymmärtänyt kertojan pointtia?!

• Lapsia nyt tyhmäkin osaa tehdä, lastenkasvatus onkin sitten eri asia.

• i.e

Miksi äiti aina puolustelee lapsia, jos isä heitä komentaa? Äidit haluaa lapsilta pisteitä, että he ovat hyviä huoltajia, vaikka lapset tekis mitä, niin aina pitää puolustella lasta ja haukkua isää, vaikka hän puhuis rauhallisesti asiaa. Kyllä nassikat tietää keneltä saa karkkia ja keneltä edes jonkinlaista kuria, mutta enpä oo kehannu enää komennelle, kun on siiheen pätevämpi kaveri.

• vastuukysymskin

Ei, vaan nykyäideillä on jatkuva huono omatunto, kun joutuvat jättämään lapsensa elannon hankkimisen vuoksi. Näin oli itselläni ja monelta . Oppi tuli liian myöhään ja ymmärrys. Äidin on YMMÄRRETTÄVÄ, että HÄN lapsen odottaa, synnyttää, imettää ja hänelle vain hänelle kuuluu alkuvuosien vastuu lapsen kasvatuksesta!

• Eräs äiti

Se on se äiteen "ylikehittynyt" suojeluvaisto!

• Yht 5 v imettänyt
        Eräs äiti kirjoitti:

Se on se äiteen "ylikehittynyt" suojeluvaisto!

Kyllä se näin on. Ja se vaisto kehittyy koko odotusajan. Ja äiti on sympioosissa lapsen kanssa erittäin voimakkaasti imetysajan. Nythän tuo aika on taas luvallista venyttää 2 vuoteen saakka entisaikojen luvallisen 2 kk:n sijaan! Tuo aika myös vahvistaa äitiä lapsensa ymmärrykseen läpi elämänsä. Isän läheisyys kasvattajan roolissa tulee ERITTÄIN TÄRKEÄKSI kouluikään tultaessa, mutta toki sitä ennenkin.

• Jaaffar

Jos nyt puhutaan yleisellä tasolla kasvatusmenetelmien erilaisuudesta, niin on normaalia, että äiti ja isä suhtautuvat asioihin eri tavalla. On ihan turhaa teeskennellä, että ollaan muka kaikista asioista samaa mieltä, koska lapset joka tapauksessa huomaavat sen ja hämmentyvät vanhempien epärehellisyydestä. Parempi on olla reilusti oma itsensä.

• 18

Kasvatuslinja on oltava sama, mutta tapa totetuttaa voi olla eri. On ihan luonnollista, että vanhemmilla on erilaiset temperamentit ja lapsi saa vain tottua siihen. Sitten on kuitenkin asia erikseen, milloin puhutaan kasvatuksesta ja milloin puhtaasti mielivallasta. Olen joutunut muutaman kerran puuttumaan mieheni mielivallan käyttöön ihan suoraan, kun homma oli edennyt jo aikamoisiin mittasuhteisiin. Täytyy aikuisella olla sen verran tilannetajua, että tietää, koska lapsi on jo paniikissa/shokissa ettei kykene tekemään sitä mitä pitää.

• KasvatuslinjaOIKEA?

Mikä on nykylapsen kasvatuslinja/kuka kasvattaa? Päiväkoti suurimman ja mieleenpainuvimman eli tärkeimmän osan päivästä, työstään uupuneet vanhemmat iltaisin ja usein isovanhemmat viikonloppuisin? On mittasuhteita kerrakseen pienellä ihmisalulla. Matkustaa joskus pitkäkin matka hoitoon aamuin illoin ja viikon loppuna vielä pidemmälle viikonloppuvanhemmalle tai isovanhemmille. Kiistelkää nyt sitten pienestä iltahetkestä, kun lapsi usein täysin tööt;miten pitää KASVATTAA!
        Mitä enää on käskyt, kun lapsi ei odota muuta kuin silittelyä unten maille. Vähintä, mitä voisi vanhemmiltaan enää odottaa päivän päätteeksi!

Tämä on juuri tätä! KUKA TULISI KASVATTAMAAN VANHEMMIKSI NUORIA VANHEMMIKSI TULEVIA? Saisi aloittajakin puolisoineen tarttua omaa äitiään hihasta!

• Hohhoh!
        KasvatuslinjaOIKEA? kirjoitti:

Mikä on nykylapsen kasvatuslinja/kuka kasvattaa? Päiväkoti suurimman ja mieleenpainuvimman eli tärkeimmän osan päivästä, työstään uupuneet vanhemmat iltaisin ja usein isovanhemmat viikonloppuisin? On mittasuhteita kerrakseen pienellä ihmisalulla. Matkustaa joskus pitkäkin matka hoitoon aamuin illoin ja viikon loppuna vielä pidemmälle viikonloppuvanhemmalle tai isovanhemmille. Kiistelkää nyt sitten pienestä iltahetkestä, kun lapsi usein täysin tööt;miten pitää KASVATTAA!
        Mitä enää on käskyt, kun lapsi ei odota muuta kuin silittelyä unten maille. Vähintä, mitä voisi vanhemmiltaan enää odottaa päivän päätteeksi!

Tämä on juuri tätä! KUKA TULISI KASVATTAMAAN VANHEMMIKSI NUORIA VANHEMMIKSI TULEVIA? Saisi aloittajakin puolisoineen tarttua omaa äitiään hihasta!

tiedä sitten siitäkään, aloittajan äidin ikäluokka tod.näköisesti sama sukupolvi joka kasvattanut nämä breivikit ja muut ammuskelijat.. Todella onnistunutta on tosiaan kasvatustyö 70-80 luvulla syntyneidenkin lapsien kohdalla....

• Tottahan tuokin hoh
        Hohhoh! kirjoitti:

tiedä sitten siitäkään, aloittajan äidin ikäluokka tod.näköisesti sama sukupolvi joka kasvattanut nämä breivikit ja muut ammuskelijat.. Todella onnistunutta on tosiaan kasvatustyö 70-80 luvulla syntyneidenkin lapsien kohdalla....

Silloisilla äideillä olikin yhteikunnalta lupa imettää vain 2 kk. Ja sitten kiireenvilkkaan kantamaan kortensa kekoon Suomen nostamiseksi köyhyyskuopasta.

• Oma kokemus

Kyllä vanhempien pitäisi ajatella omien lastensa parasta. Se, että vanhemmilla ei ole yhteistä linjaa kasvatuksessa, johtaa siihen, että lapsesta tulee epävarma, huomionhakuinen, laskelmoiva, häiriökäyttäytyvä jne. Olisi siis ehdottoman tärkeää, että yrittäisitte kumpikin joustaa ja tulla vastaan toistenne näkemyksiä. Ja varmasti jatkossakin tulee tilanteita, joissa olette sisimmältänne eri linjoilla, mutta silloin on tärkeää noudattaa periaatetta, että puolisoa tuetaan. Tilanteen mentyä ohi, voi sitten rauhassa keskustella omista näkemyksistä ja perustella niitä. Oma kokemus on sellainen, että ex-vaimo teki siten, että ei tukenut minun kasvatustapaani. Hän asettui lastemme puolelle ihan normaaleissa rajanvetotilanteissa ja sai aikaan sen, että minusta tuli lastemme silmissä pahis. Lapsista kasvoi ilkeitä narsisteja ja käyvät nyt terapiassa. Erityisesti parisuhteen rakentaminen on heille erittäin vaikeaa. Pojallemme lasten hankkiminen tuntuu mahdottomalta ajatukselta. Hänen on siis vaikea nähdä itsensä isän roolissa, ymmärrettävästi.

• kasvattajakin

Oma kokemus on selvästikin katkera. Oletko varma että lapsesi oireilut ovat kasvatuksen tulosta. Ehkäpä he ovat perineet isältään geenit... Miksi et ole anatanut oikeaa isän mallia lapsillesi. Missä olit sillopin kun he sinua tarvitsivat? Helppo on exää syyttää, jos itse ei ole kantanut vastuutaan. Minäkin osasin kasvattaa lapsia ennenkuin minulla oli niitä. Sen jälkeen olenkin huomannut että lapset kasvattavat minua. Ja paljon olen joutunutkin kasvamaan.

• ahab

mitä olis tossa tilanteessa tehny vanha hopeaselkänen gorilla uros?
        heittäny naaraat ja poikaset alas puusta rauhottumaan. kun latvan mehevät hetelmät olis taas alkanu kiinnostamaan, se olis ottanu ne avosylin vastaan (hieman murahdellen). ihmiskunnan alkuhämäristä saattaa löytyä hyviäkin kasvatusmetodeja.

ps.respect

• modo99
        ahab kirjoitti:

mitä olis tossa tilanteessa tehny vanha hopeaselkänen gorilla uros?
        heittäny naaraat ja poikaset alas puusta rauhottumaan. kun latvan mehevät hetelmät olis taas alkanu kiinnostamaan, se olis ottanu ne avosylin vastaan (hieman murahdellen). ihmiskunnan alkuhämäristä saattaa löytyä hyviäkin kasvatusmetodeja.

ps.respect

juuri näin

• millol
        kasvattajakin kirjoitti:

Oma kokemus on selvästikin katkera. Oletko varma että lapsesi oireilut ovat kasvatuksen tulosta. Ehkäpä he ovat perineet isältään geenit... Miksi et ole anatanut oikeaa isän mallia lapsillesi. Missä olit sillopin kun he sinua tarvitsivat? Helppo on exää syyttää, jos itse ei ole kantanut vastuutaan. Minäkin osasin kasvattaa lapsia ennenkuin minulla oli niitä. Sen jälkeen olenkin huomannut että lapset kasvattavat minua. Ja paljon olen joutunutkin kasvamaan.

aina on vika jommassakummassa: äiti tai isi -.-' ja kukaan ei katso koskaan peiliin...

• asdkkki

Jos kuria ei löydy kotoa, niin sitten ei mistään. Koulu on mennyt nykyään täysin samaan suuntaan kuin intti. (tosin koulu opettaa vääristä asioista, kuten nippelitiedon laittaminen kokeeseen ja koe on ainut asia mikä vaikuttaa todistukseen)

Vaikka tulisi pari nelosta silitellään päähän ja joutuu esim. tekemään yhden tai kaksi lisätehtävää ja se on siinä.

Eli kuria on pakko löytyä, muuten lapsestanne tulee elokuvista tuttu "kultapoika" tai tyttö, joka saa kaiken läpi vanhemmiltaan.

• Kurin HELVETTI

Ja vitut! Määpä kerron kokeneena täysikäisenä pari asiaa omasta lapsuudestani: Isäni sanoi aina: nukkumaan! jos ei totellu, nii se varotti ja ukaili rangaistuksella. Äiti taas oli lempeämpi eli perus isä-äiti settii. Kuri ei kyllä auttanut, vaan se kasvatti minut katkeraksi ja moraalittomaksi. Aina kun sain rangaistuksen niin sanoin: mä vihaan sua! Sitä nytte oppinu käyttämään omasta isästäni jo 15 vuotta. Rangaistukset toteutui, mutta moraali ei. Aina kun sain pienenkin tilaisuuden, niin laistin sen ja niitähän tilanteita tuli vaikka kuinka paljon. Mitä koin? No että faija leikkii jumalaa ja että rangaistukset on väärin ja niitä vastaan pitää kapinoida Hinnalla millä hyvänsä! Näin mä ajattelin siis 15 vuotta eli 5 v asti ja jatkuu edelleen!!! Mun faija oli myös väkivaltainen ja se alkoi pikkuhiljaa ilmetä vasta ollessani 8 v ja paheni vuosi vuodelta. Kaks kertaa se elämässäni sai multa nenän vuotamaan verta. NE muistot tuottavat päivittäin vihaa vieläkin minulle. 17 sain tarpeekseni ja muutin pois kurin helvetistäni omaan pikku vuorkakämpääni, jossa nytkin olen sossujen avustuksella. viimevuonna täytin 20 ja äiti sekä pikkuveli oli tervetullut kylään, faija EI! Sitten se ryyppäs ittensä pahemman kerran ja tuli ovelleni pimputti ovikelloo puol tuntii kunnes päätin soittaa poliisit paikalle. Sitten Se tajus mennä takaovelleni. Siel se toivotti kännissä hyvää syntymäpäivää. Minä: PAINU HELVETTIIN! MÄ VIHAAN SUA!!! Vieläkin muistan kun isäni kysyi joskus silloin tällöin: koska sä oikeen asvat aikuiseksi ja tajuut etlä oot kokematon kakara?! Minä taas kysyin: Koska sä tajuut olevas väärässä?!! Faija joutui syömään sanansa ja ihmettelen suuresti, miksi mutsini ei ota avioeroa?

Joten mitä kurista opimme? Se syö perhesuhteet, moraalin tajun ja kasvattaa katkeruutta sekä vihaa. Vittu mä en koskaan anna sil. anteeks tätä, kun se on pilannu mun elämän!!!

• dude 26

Niin,olen pahoillani puolestasi että faijasi on tuollainen kusipää.Todellisten rajojen vetäminen kun ei ole vertaa vuotavia neniä taikka henkistä väkivaltaa(alistamista tms.)Todellisessa rajojen vetämisessä sanotaan ensin nätisti ja jollei lapsi tottele niin sitten vasta komennetaan ja annetaan rangaistus ihan äärinmäisessä tilanteessa.Tämänkin jälkeen otetaan vielä lapsi syliin,puhutaan asiasta ja lopuksi sovitaan asia vielä halauksella.Lapselle ei tarkoitus jättää diktaattorin kuvaa vaan hyvää tarkoittavaa rajan vetämistä.Lapsi kokee tämän kautta että joku todella välittää hänestä eikä saa tehdä ihan mitä tahtoo.

Joten,faijasi on jättänyt muutaman pykälän tekemättä.Ja tiedän että faijat voi jättää jälkensä.Itseenikin on jäänyt agressiota lapsuuden kokemani jäljiltä.Niistä vain pitää koittaa itse oppia ja miettiä mitä ei halua tehdä omille lapsilleen.

• Yualle

Tota noin..., olipa opettavainen tarina.

Ja jotta se olisi vieläkin opettavaisempi, niin kerrotko vielä meille, kuinka sinut olisi pitänyt omasta mielestäsi kasvattaa...

• Ääliö-utelu
        Yualle kirjoitti:

Tota noin..., olipa opettavainen tarina.

Ja jotta se olisi vieläkin opettavaisempi, niin kerrotko vielä meille, kuinka sinut olisi pitänyt omasta mielestäsi kasvattaa...

Ei lapsen tehtävä ole sanoa kuinka hänet olisi pitänyt kasvattaa.

• Tulevaisuuden Isi

Niiin,tietenkin jos sanoo jo puolta tuntia aikaisemmin että kohta mennään nukkumaan niin se ok.Eli se ilmoitus lapselle että näin tehdään.Mutta,jos lapsi ei tottele sitten kun sanot että "nyt käydään nukkumaan" jatkaen leikkimistä niin silloin sinun tulee tosiaan komentaa uudestaan että nyt tehdään näin.Jos annat lapsen hyppyttää oman pillin mukaan niin siitähän tulee myös sitten teininä sellainen koska on koko elämänsä saanut tehdä mitä haluaa ja millon haluaa.Lapsella pitää tosiaan olla rajat,aikuinen määrää ja lapsi tottelee.Se on vain lapsen parhaaksi.Väkivalta ei ole tietenkään hyväksyttyä.

Ja tosiaan,keskustelkaa asioista koska lapselle selkeät rajat.Siitä ei hyvää seuraa jos toinen antaa ymmärtää että jotain saa tehdä ja toinen kieltää.Lapsi menee siitä sekaisin.
      Niin,ja ei tullut sitten ennen lasten tekoa juteltua tälläisiä asioita.Kyllä nämä on minusta niin perustaa laatua olevia juttuja joista tulee olla samaa mieltä jo ennen lapsen alulle panoa.Mitäs siitä tulisi jos toinen kannattaisi "vapaa kasvatusta" ja toinen liputtaisi rajojen vetämistä lapselle.Siitähän tulisi aika hyvä soppa.

• vain mies

Meillä kes-kus-tel-laan asioista.

Jopa lasten kanssa! Kyllä, vaikka se absurdilta tuntuisikin :)
      Ihmiset ymmärtävät puhetta varsin hyvin ja kun asioista keskustelee rau-hal-li-ses-ti ja mo-ni-puo-li-ses-ti, niin vähintään toinen osapuolista tulee ymmärtäneeksi toisen tarkoitusperät. Hyvin usein molemmat ymmärtävät toistensa näkemykset, jonka myötä voidaan alkaa jalostaa yhteistä filosofiaa.

Amazing..

• mr. koivuniemi

selkään kurittomille kakaroille. toimi ainakin omalla kohdalla kun olin penska. kukkahattutätien helläkätiset kasvatusmetodit osuvat omaan nilkkaan kun lapsesta tulee hemmoteltu kakara.

• Sama juttu. Ärsyttää ku pikkupenskoille tarjotaan aikuismaisia lastenohjelmia ja ostetaan useimmiten isin kustannuksella joku iPhone, iPod tai Nikonin järkkäri.

• Oppaitakinon

Tässä kyllä merkkaa erityisesti lapsen ikä. Eli olet ilmeisesti ollut jo varsinaisessa kasvattamisiässä, jos noin hyvin muistat. Sitä vastoin 4-vuotias ei tarvitse minkäänlaista kovakouraisuutta, jos hänen hoitamisensa on normaalia eikä lasta häiritsevää henkisesti. Jos lasta jo on kohdeltu niin, että hänen on pakko puolustautua joka tilanteessa, niin kovakouraisuuttahan vanhemmat enää voivat käyttää peiliin katsomisen sijaan!

Tuota, kyllä näin neljän äitinä olen enemmän lapsen isän kannalla, se että lapsi viedään omaan huoneeseen on hyvä keino, jos ei osaa olla muiden kanssa niin on sitten yksin. Miten ajattelit sitten murkkuikäisen kanssa pärjätä jos nytkään et osaa päättää yhtään mistään ? Te vanhemmat olette niitä aikuisia, jotka laittaa lapselle rajat, ei lapsi.

• Meillä OLI sama juttu ton arestijutun kanssa. Nyt kuri on tosin löystynyt vuosien varrella, mutta siellä päässä se pikkupiru elelee yhä, elämäni loppuun asti >:--)

• moioonpArAs````

òotte trolleja !!!!!!!!!11111111111111111 lapset pois noilta............. XDXDXDXDXDXDDXDDXXDXDXD

• Suksi suohon, sinä siinä ::DDD

• ruummilliskuritus

Antakaa turpaan jos ei tottele.

• lapsen puolesta

äitinä ole todella huolissani keskustelun tasosta. tämä ei ole oikea foorumi saada apua perheen sisäisiin ongelmiin, koska täällä ihmiset näyttävät vain nauttivan vallankäytöstä eli lapsen persoonallisuuden tuhoamisesta ja tulevan elämän tekemisestä sietämättömäksi. sairasta! hakekaa apua perheneuvolasta, jos omat keinot ovat lopussa ja kyseenalaisia lapsen kannalta. liian paljon pahoinvoivia ja hylättyjä lapsia on maassamme.
      miten mahtaisi perheen isä suhtautua, kun häntä käskytettäisiin viikon ajan esim laittamaan tv/läppäri/pullo kiinni HETI ja päälle vielä heiteltäisiin miestä ympäri kämppää? ketään ei saa sattua. omia vanhempia ei pidä pelätä. kunnioitus ei perustu pelkoon!!!!
      ennakointi on varmaan tärkeä asia isällekin, ettei hän hermostu. anna ennakkovaroitus hyvissä ajoin. lapsi voi olla juuri jonkun leikin lumoissa, eikä juonellista leikkiä lopeteta kuin seinään. sillä on alku ja loppu. kun kunnioitat sitä, säästyt monilta vastoinkäymisiltä ja raivareilta. vallankäyttäjälle on oikein, että saa vastaansa terveeltä lapselta uhmaa ja vastarintaa. huolestuttavampaa on alistua aina pahan tahtoon.
      jos haluatte kunnioittaa toisianne ihmisinä asettukaa edes hetkeksi myötäelämään toisen tunteita. jokaisella ihmisellä on oikeus koskemattomuuteen. lasta ei saa heitellä, läpsiä, tukistaa! ne ovat vallankäyttöä. menetät oman kunnioituksen lapsesi edessä, mitä vanhemmaksi lapsi kasvaa ja alkaa ymmärtää ihmisoikeuksista jotain. kovilla otteilla vallankäyttäjä vaan peittää omaa epävarmuuttaan.
      minulla on ollut helppoa lasteni kanssa (nyt jo 16 ja 18v.), kun olen alunperin ollut rakastava ja johdonmukainen; vie asiat loppuun, pidä lupauksesi, älä viljele katteettomia lupauksia, äläkä varsinkaan uhkaa sellaisella, jota et kuitenkaan toteuta. olen keskustellut lasteni kanssa, sillä lapset ymmärtävät ja kuulevat enemmän kuin mitä moni vanhempi luulee. vältä ristiriitaista viestintää. ole rehellinen. jos vaadit lastasi tottelemaan jotain sääntöä, niin osoita se puheella ja eleellä, jotka vastaavat tunteiltaan toisiaan. älä anna lapsesi voittaa aina. lapsi ei kuole pettymysitkuun. lapsi, jonka edestä siloitetaan kaikki ongelmat, ovat vaikeuksissa vanhempina. elämästä ei saa tehdä liian mukavuus-periaatteella elämistä. vaadi lapselta iän mukaista käytöstä, mutta tee se lastasi kunnioittaen. ei vallankäytöllä! olkaa turvallisia ja avoimia aikuisia! se on tie lapsen ja koko perheen hyvinvointiin.

• 19+11

Hassua, että ne kukkahattutädit, joilla ei ole oikein käsitystä mistään ja jotka haluavat olla vain parempia kuin muut, osallistuvat keskusteluun aina olemalla huolissaan keskustelun tasosta. Hyvä ihminen, jos haluat laadukasta keskustelua, niin mene joidenkin mukahöpötieteiden tohtoreiden keskusteluun. Tämä on suoli24.

• Vähä-älyinen vajakki
        19+11 kirjoitti:

Hassua, että ne kukkahattutädit, joilla ei ole oikein käsitystä mistään ja jotka haluavat olla vain parempia kuin muut, osallistuvat keskusteluun aina olemalla huolissaan keskustelun tasosta. Hyvä ihminen, jos haluat laadukasta keskustelua, niin mene joidenkin mukahöpötieteiden tohtoreiden keskusteluun. Tämä on suoli24.

Mene sinä psykiatrille.

• kuulkaas hyvät

ihmiset. Lapsi tulee kasvattaa siten, että häntä EI MISSÄÄN NIMESSÄ
      saa kieltää. Lapsen tulee saada tehdä ja sanoa ihan mitä hän haluaa.
      Vanhempiaan ei tarvitse totella, ihmisille saa haistatella miten lystää ja
      rahaa antaa lapselle aina kun hän sitä pyytää.
      Näitä ohjeita kun noudatatte lapsestanne tulee lainkuuliainen hyvä
      kansalainen. Itse asiassa tällä tavalla nykylapsia on kasvatettu jo
      hyvän aikaa ja kuten olette varmaankin huomanneet, tulokset ovat
      olleet ällistyttävän positiivisia.....

• Taitolaji nääs

Rajat pitää olla, mutta ilman henkistä ja fyysistä väkivaltaa. On muitakin vaihtoehtoja kuin ääripäät, hakata siniseksi tai jättää heitteille.

• KAIKKIKO SALLITTUA

kielto asettaa rajat spotta ej po golvet..

• elma

Vnhempien pitää ensin sopia yhteiset pelinsäännöt ja pysyä niissä. Tukea toinen toistaan ja toimia niiden mukaan. Mutta sitten pitää tietenkin selvittää ne pelisäännöt myös lapselle. Eihän hän mikään ajatustenlukija ole. Vai onko. Vai pitäisikö olla. Muutenhan lapsesta tulee sekoboltsi. tai sitten epävarma, mikä on oikein ja mikä väärin.
      Ei sais liikaa alistaa. Muuten tulee uhmaa. Uskon, että lapsi ymmärtää paljon kun selittää. Jos tietyn annetun ajan jälkeen ei tottele, sitten voi jo ottaa tiukempi linja. Monesti siihen tarvitaan miehen jämäkkyyttä. Mutta se ei tarkoita väkivaltaa, eikä nujertamista. Iän myötä pitää tietenkin antaa enemmän väljyyttä, kun omaa harkintaa tulee lisää ja vastuuta.

Johdonmukaisuus :)

• Uhmaikä

Pikkulapsella on luonnostaan uhmäikä ja se kuuluu kehitykseen. On vamhempien tehtävä asettaa johdonmukaiset selkeät rajat ilman henkistä tai fyysistä väkivaltaa.

• älkää kakarat

itkekö. Turpaan olisitte vanhemmiltanne ansainneet, vitun hemmotellut
      pullaperseet!!!!
      Koettakaa kasvattaa sitä kuuluisaa selkärankaa saatanan vapaankasvatuksen
      tuotteet!!!!!!

• 'Rikosrekisterisi

Näytät vähä-älyiseltä mielenterveyspotilaalta, arvaa miksi ?

• kurissa kasvanut

Joka kuritta kasvaa se kunniatta kuolee eli kyllä isän kädestä kuuluukin antaa ja opettaa kasvamaan kunnioittaen ja totellen vanhempia.
      Nyky maailmassa on tarpeeksi uusavuttomia jotka ei osaa tehdä yhtikäs mitään. Koulimalla niistä lapsista tulee kunnon ihmisiä.
      Tukkapölly ja koivunvitsa ihan oikeat kasvatus metodit kurittomille pennuille.

• +-+-+-

vauvasta alkaenko?

• elikkä se on

teidän mielestänne oikein, jos joku jonne tulee aukomaan päätään aikuiselle?
      Eräs jonne tulikin aukomaan lärviään, jolloin hakkasin hänet hänen
      vosunsa nähden. Kyllä poruun paukahti pullaperse hahahhaha.
      Jollei vanhemmat kasvata, minä kyllä kasvatan, vaikka sitten lyönti
      kerrallaan. Ei tämä maailma kakaroiden pillin mukaan pyöri.
      Opitte kunnioitusta, tai itkette ja opitte.

• Vaaraksi muille

Tuskin sinä edes tiedät mitä on kunnioitus, tuollainen henkisesti rajoittunut älykääpiö. Onko sinua jo pikkuvauvana ravisteltu, kun aivosi eivät parempaan kykene.
        Eikö tuollaisia enää toimiteta pakkohoitoon ?

• +0984fghjklö
        Vaaraksi muille kirjoitti:

Tuskin sinä edes tiedät mitä on kunnioitus, tuollainen henkisesti rajoittunut älykääpiö. Onko sinua jo pikkuvauvana ravisteltu, kun aivosi eivät parempaan kykene.
        Eikö tuollaisia enää toimiteta pakkohoitoon ?

Et kai sinä nyt oikeasti usko, että parin lauseen perusteella luulet tuntevasi kirjoittajan? Hän halusi provota hieman. Älä lähde mukaan :)

• ,AIv<'iö

Lapsen kasvatuksesta saa puolisot olla eri mieltä, mutta ei koskaan lasten nähden. Poikkeus jos lasta oikeasti pahoinpidellään. Lapsi aistii herkästi jos toinen vanhemmista "säälii" lasta toisen vanhemman kovemman kurin alla. Lasta ei kuitenkaan tarvitse kurittaa fyysisesti eikä edes huutaa. Riittää kun lapsi aistii vanhemmista, että he ovat tosissaan ja tarkoittavat sitä mitä sanovat. Selkeät turvalliset rajat, joista pidetään kiinni. Ei kuitenkaan aikuisten mielivaltaa. On lapsia joiden kanssa voi joskus poiketa ennen sovitusta ja lapsia joiden kanssa se ei käy. On asioita joista aikuiset päättävät, koska aikuisilla on vastuu ja sitten on joitain asioita joista voi neuvotella. Esim. hampaat pestään kahdesti päivässä, koska vanhemmat ovat vastuussa lasten terveydestä tai vanhemmat päättää mitä on ruuaksi ja lapsi voi päättää kuinka paljon hän sitä syö. Päiväkodissa pitää ruokaa maistaa, mutta syömättäkin saa olla. Välipalalla olevaan mieleistä herkkua saa sen verran kuin toisetkin, ei isompaa määrää korvaamaan lounasta. Kotona samat periaatteet käy oikein hyvin.

• punttimies

Kyllä me isät osataan paremmin nää kasvatushommat, niin se vaan on. Mutta ei se nyt mitään haittaa jos erilailla kuhan puhallatte yhteen hiileen sillon kun toinen kasvattaa/komentaa. Siihen väliin ei saa mennä sählään. Lapsi kyllä toteaa aikuis iässä niinkun minäkin että molempia tarvittiin. Isältä tiukempi kuri ja selkäsaunat kyllä ansaitsin ja äidiltä lämpöä ja rakkautta. Nykypäivänä se on kyllä usein että me rauhalliset isät annamme rakkautta ja lämpöä enempi kun kahjot ja huutavat akat!

lapsi tarvii kolmea asiaa: turvallisuutta, rakkautta ja rajoja

• Ei punttinainen

"lapsi tarvii kolmea asiaa: turvallisuutta, rakkautta ja rajoja" -

Kukahan tuon tarpeen TÄYTTÄMISMAHDOLLISUUDEN äideiksi kutsutuilta ja kahjoiksi/huutaviksi muuttuneilta akoilta VEI? Kuka vie edelleen, vaikka SUOMI on rikas maa?

Vastaisiko "me rauhalliset isät"?

• neitonyrppänen

No minä sanoisin miehelleni, silloin kun se mielestäni käyttäytyy liian tylysti, että älä ole noin tyly ja ethän sä voi noin käyttäytyä. Tästä nousisi sanaharkka, jonka minä voittaisin. Tuloksena hellästi mutta jämäkästi kasvatettu lapsi sekä ihana aviomies rinnalla. Toi aviomiehen tila ei tosin välttämättä ole minun koulutuksen tulosta :)

• sen siitä saa

kun humanistit kasvattaa jälkikasvuaan.
      Naisista ei ole kuin paapomaan ja siitä ei tunnetusti hyvä heilu.

• Asennetta aikuiset!

Yhtä oikeaa vastausta tuohon ei ole. Kokemusta on niin omien kuin toistenkin kasvatustavoista ja käsityksistä niin työ kuin privaattielämän satona.

Nyt jo lapseni kasvattaneena, sanoisin ammattilaisen näkökulmasta seuraavaa:

1. Vanhemmat luokoon keskustelukulttuurin ja "meidän perheen tavan" toimia.
      2. Lasten kehitysvaiheiden tuntemus auttaa ymmärtämään sen, miten kasvatus ja kehityskaudet rakentuvat menneelle. Psykoanalyyttinen ajatus on, että nk. vikaan mennyt ymmärrys ja toiminta lapsen kehityksesta, näkyy myöhemmissä kehitysvaiheissa häiriöinä.
      3. Kannattaa muistaa, että meistä jokainen haluaa toimia oikein. Lapsikin haluaa olla hyvä ja hyväksytty. Usko rankkaan kurinpitoon unohtaa sen ,mitä palkitsemisella ja aidolla välittämisellä ja rakastamisella voi aikaan saada.
      4. Lapselle pitää rakentua turvalliset rajat ja käsitys oikeasta ja väärästä ennen n.10-ikävuotta. Se ei rakennu annettuna, vaan eletyssä elämässä mallien jne kautta. Käytä hyväksi lapsen herkkyyskausia; kun hän kysyy hän ON AIDOSTI kiinnostunut asiasta. Anna silloin aikaa hetki, ehdit kyllä touhuta omasi sen jälkeen ja ota lapsi mukaan arkisiin tekemisiisi.
      5. Lapsi kunnioittaa ja suojaa vanhempaansa ja yrittää sopeutua ja kasvaa haluttuun suuntaan. Tee se hänelle hyväksi asiaksi, älä luo pelkoa.

No, olisihan näitä mietteitä, mutta tässä ehkä tärkeimmät mitä näin äkkiseltään mieleeni tulee.
      Voimia ja pitkää pinnaa jokaiselle kasvattajalle!

• Oikeaa asennetta

Hyvät ohjeet. Mikä parasta nykySuomessa, meillä on mieletön määrä professorienkin ohjeita lastenhoidosta ja mieletön määrä nuoria vanhempia, jotka LUETTUA YMMÄRTÄVÄT.
        Olisko kuitenkin niin, että myös käytännön oppi jo ennen omien lasten saantia pitäisi jotenkin palauttaa? Tämähän on kautta aikain ollut varsinkin nuorten naisten opin kulmakivi äidiksi tuloon. Silloin siihen oli kaikki mahdollisuudet. Miten tuo nykyisin käytännössä kävisi? Kas siinä pulma!

• Provo mikä provo

"Enkä tarkoita,että minun keinot ovat vain oikeita!"

Suomeksi miehesi on väärässä =D

Voin kertoa, että miehesi on valitettavasti oikeassa.
      Mutta ota ero ja jatka vapaakasvatuksen metoodein,
      anna mukulan viedä ja tee kuten kunnon kukkahatun kuuluu.

Itse pieksin kaikki kolme säännölisesti ettei totuus unohdu.
      Kukaan ei ole vieläkään ollut istumassa, eikä edes lähellä.
      Enää yksi asuu himassa ja loput kaksi opiskelee.

PUHUIMME vaimoni kanssa tästä juuri,
      eikä hän vikissyt vaikka tekikin toisin. Eikä se jos
      vaimokaan olisi lässytänyt ja valmistellut mukulaa niin,
      ei siitä mitään olisi tullut, että kyllä hänkin osasi ja osaa
      ottaa tukasta tahi korvasta minuakin .

Vaikka selittäisin kasvatusmenetelmistä kaiken minkä tiedän
      niin siitä huolimatta, et koskaan ymmärtäisi.
      Samanlaista lässytystä esim. muija koitti nukkumaan menon aikaan,
      mutta kun ei koskaan toiminut niin yksinkertasesti kävin itse
      sulkemassa kesken pelin koneet ja pistin boxin pimeeksi.

Kun pojat oli ihan pikkusia niin siitä edes neuvoteltu,
      ne osas itte kattoo kellosta koska on aika valmistautua.

Vaikeimman teini-iän aikaan ostin Sa.intin ohjesäännöt himaan ja
      käytin niitä.Ainkin jälki on hyvää vaikka metodit tuntuivat
      itsestäkin aikanaan pahalta ja kohtuuttomilta.
      Mutta se on se vastuu jonka otamme kun noita alamme tehtailemaan.

• perhettä prustamassa

kaikkein paras kasvatus menetelmä on kolmen varotuksen taktiikka eli ensiksi sanotaan asiasta sitten korotetaan ääntä ja kolmannella kuritus. Toimi suomen surimmassa perheessä,isän kasvtuksessa ja omassa kasvatuksessani. En ole yhtään katkera vaan iloinen sitä. eipä tullut lapsena tai nuorena juotua tai tehnyt paljoakaan pahaa, koska tiesi että rangaistus tuleehyvin sen juonu ehdin aloittaa 18 vuotiaana (on tullut litkittyä ihan liikkaa).
      Mutta palataan tohon suomen suurimpaan perheesseen ajatelkaas nyt evankelis luterilaisessa perheessä sodan jälkeen, jossa on 23/24 lasta. siinä pitää olla kunnon kasvatus menetelmä.

Nykyään on yli liijoiteltua lasten suojelua. Se johtuu yksin kertaisesti katkeroituneista henkilöistä ja omissa pilvi linnoissa asuvista puu päistä. ei kenestäkään tule rikollista sen takia kun isä antoi remmiä ja äiti otti tukasta kun oli tehnyt väärin. Jos jou on viittynyt kuunnella vanhempiensa tmpiensa muisteaiisovanhempiensa muistelmia remmi ja koivuniemen herra (koivun oksa) olivat pelottelu keinoja joita käyttettiin erittäin harvoin tai ei koskaan, mutta jostain on muodostunut käsite, että aina hakattiin remmillä perse aivan punaiseksi. Se on pornoletien seksi tarinoita, mutta todellisuudessa se oli yksi tai kaksi lyönti jotka annettiin annettiin vain pahimmista teoista kuten - tarkotuksellisesta huone kalujen ja astioden rikkomisesta ja sotkemisesta.
      - varkaudesta tai rikoksesta
      - nuorempien sisarten satuttamisesta
      - vanhempie pyynjen/käskyjen/sanomisen/sääntöjen toistuvasta tai jatkuvasta rikkomisesta

yleisempi rangaistuksia olivat pieni tukkapölly jakorvatillikka. Kun lapsia rangaistiin silloin ne osasivat käyttäytyä nuorina. tietyti joku sanoo tähän vasta väitteen ettei näitä aikoja voi verrata. ei tietystikkän mutta ei ihmisen aivot kahdessa tai kolmessa sukupolvessa ole kehittynyt niin paljon ettei lapsia ja nuori tarvitse kurittaa. kyllähän kissa ja koira (yleisimmät joita näkee) rangaitsevat poikasiaan jos ne eivät tottele tai tekevät jotain väärin. enkä ikinä ole kuullut että koiran pentu otettaan huostaan koska emo opettaa poikastaan.

Okei ymmärrän teitä jotka miettivät että ainahan niillä kuritetuilla lapsille jää trauma. kysytään näin mitä sä muistat lapsuudestasi. monelle tulee mieleen ensiksi jokin onnellin muisto. mutta nyt muistellaan jokin tilanne jossa vanhemmat olivat vihaisia. ei tulekkaan mileen yleistä. vaikka vanhemmat ovat olleet teille usein vihaisia, (itse muistain lähes täydellisesti siittä asti kun olin melkein kuusi vuotias eli muistan paljon tilanteita) mutta ne jotka muistavat jonkin tilanteen yrittäkää muistaa miksi vanhempanne olivat vihaisia teille, ja ajtelkaa olisitteko itse vihaisia.

• perhettä perustamass

ajatelaan hetki kuritusta. suurimmalle osalle tulee mileen juuri jokin ääri esimerkki joista koko ajan puhutaan ja kaakatettaan mediassa. niissä tapauksissa huostaan otto on hyväksyttävää ja suorastan vaadittavaa. mutta todellisuudessa muutaman kerran parissa viikossa todellisuudessa tarvittavassa tilanteessa pieni fyysinen kuritus ei tee pahaa kellekkään vaan on suorastaan eduksi lapsen kehitykselle.

kyllä lapsi tajuaa kun sille sanotaan ettei niin saa tehdä, mutta se ei tajua pelkästä sanomisesta ettei sitä saa tehdä ja siittä seuraisi rangaistus, ellei sitä rangaistus toteuteta eti sillä lapsi unohtaa pian ja tekee sen uudestaan. JA lapsille ja nuorille ei sovi vankila mainen rangaistus eli koti aresti. johtuen sen tehokkuuden vaativista olosuhteitta ei lapsilla ole. eli lapsi ei menetä elantoansa

• noi se on

Tais tulla helmiä sioille,mutta tuossa se on pähkinänkuoressa
        ruumiillista kuritust tarvitsee käyttää noin kerran 6 kuukaudessa
        koko koivunimene herra perustuu nimeomaan tuohon voimankäytön uhkaan!!

samalla lapsi oppii syy ja seuraus suhteen
        jos rikot sääntöjä kotona(lakeja) tulee arestia tahi remmiä
        jos taas olet nätisti niin ei tule. yhteikunta toimii täsmälleen samlla periajateella.

• Kgrkcfkbfkbfykv
        noi se on kirjoitti:

Tais tulla helmiä sioille,mutta tuossa se on pähkinänkuoressa
        ruumiillista kuritust tarvitsee käyttää noin kerran 6 kuukaudessa
        koko koivunimene herra perustuu nimeomaan tuohon voimankäytön uhkaan!!

samalla lapsi oppii syy ja seuraus suhteen
        jos rikot sääntöjä kotona(lakeja) tulee arestia tahi remmiä
        jos taas olet nätisti niin ei tule. yhteikunta toimii täsmälleen samlla periajateella.

Väärin ymmärretty. Yhteiskunta ei toimi noin, tai mistä rikoksista ja rikkomuksista tässä maassa tulee turpaan tai remmistä??

Väkivaltaa ei tarvita! Väkivallaksi ei lasketa lapsen kantaminen toiseen huoneeseen vastoin tämän tahtoa, mutta kaikenlainen lyöminen, tukistaminen, nippaaminen, repiminen,reuhtominen ym. ovat lapsien ja nuorten kohdalla täysin tarpeetonta.

• Perhe yhdessä

Istukaa yhdesää miettimään mitä pitäisi tehdä. Pääasia on että vedätte yhtä köyttä. Lapsi pyrkii koko ajan hakemaan sellaista vaihtoehtoa mikä on lapsen mieleen. Jos lapsi huomaa sen isä kieltää näin äiti myöntyy tai päinvastoin. Lapsi on taitava ja vanhempien on aina valppaita oltava. Voisitte miettiä myös niinkin miltä tuntuisi jos itse olisitte se lapsi ja haluaisitte kaikkea kivaa. Miten teitä tulisi kohdella jotta tahtonne saisitte läpi. Jos toinen kieltää ja toinen myontyy mitä tekisitte. Lasten kasattaminen on taiolaji. Aikuiset kasvattaa lapsia ja samalla lapsi aikuista. Se on yhteistyötä ja pyrittävä yhdessä se sopimaan. Asettukaa kaikki kolmisin saman pöydän ääreen ja sopikaa se yhdessä ja vaikka kirjaisitte ne asiat paerille ja niistä asioista pidetään kiinni. Näin lapsi alkaa ymmärtämään isän ja äidinkin on sopimuksen takana oltava. Aina ei onnistu. Kannattaa eri vaihtoehtoja kokeilla jotta löydätte sen oikean tien kasvattaa yhteistä hetkiä perheessänne.
      Mies ja nainen ovat monessa suhteessa hyvin erilaiset ja lapsi muodostuu kaikista niistä asioista joka ovat teistä lähteneet.

• Elämän opettama

Lujana pitääkin joissakin tilanteissa olla mutta ei kova. Lapsi huomaa aikuisen ärtymyksen tunteet ja myös lempeyden joka on lujuuden takana. Lapsi tarvitsee lämpöä ja läheisyyttä ja juuri tuo valmistelu ennen nukkumaan menoa tuo lapselle turvallisuutta ja rauhaa, rutiinit ovat tärkeitä. Lapsi voi reagoida juuri tuohon miehesi kovuuteen olemalla vain enemmän änkyrä, kun oma tahto kehittyy. Lapsen tahtoa ei pidä lannistaa kovilla otteilla. On puhuttava asioista selvästi että lapsikin sen ymmärtää. Lapsi huomaa erilaiset asenteet vanhempiensa välillä ja voi käyttää myös niitä hyväkseen. Aina olisi katsottava myös lapsen luonteen mukaiseen kasvatukseen joka lähtee lapsen näkökulmasta. Jos on kiltti lapsi ei häntä tarvitsekaan niin komentaa, mutta enemmän uhmakkaalle täytyy olla tiukempi, ei kova.

• Juupa juu

Mikä on kova?
        Veljelleni lapsipsykologi ehdotti täydellistä lapsen haltuunottoa siten että lukitsee kädellään lapsen kädet ja jaloillaan lapsen jalat ja pakottaa lapsen istumaan esim. lattialla niin kauan että lapsi rauhoittuu.

Toisten silmissä tämä oli lapsen pahoinpitelyä mutta psykiatrin mielestä ainoa oikea ratkaisu tilanteeseen.
        Lasta ei saa päästää hallitsemaan tilannetta, aikuinen on aina se jonka pitää hallita tilanne.
        Jos tähän hallintaan ei muuten päästä on käytettävä pakkokeinoja jossa voi tulla jopa mustelmia ja ruhjeita.

• tämmöttös mimmottos
        Juupa juu kirjoitti:

Mikä on kova?
        Veljelleni lapsipsykologi ehdotti täydellistä lapsen haltuunottoa siten että lukitsee kädellään lapsen kädet ja jaloillaan lapsen jalat ja pakottaa lapsen istumaan esim. lattialla niin kauan että lapsi rauhoittuu.

Toisten silmissä tämä oli lapsen pahoinpitelyä mutta psykiatrin mielestä ainoa oikea ratkaisu tilanteeseen.
        Lasta ei saa päästää hallitsemaan tilannetta, aikuinen on aina se jonka pitää hallita tilanne.
        Jos tähän hallintaan ei muuten päästä on käytettävä pakkokeinoja jossa voi tulla jopa mustelmia ja ruhjeita.

Itse asiassa toi ei ole ainakaan sosiaalitoimen mukaan,
        siis virallisen kanna mukaan pahoinpitelyä,
        eikä myöskään se jos otat itkupotku raivari mukulan kainaloon ja kannat ulos kaupasta. Kasvattamista ei vielä ole kielletty.
        Tosin noin 1% lisäkseni täällä näyttäis edes olevan muitakin kuin mielikuvitus
        lapsia,mutta ne ajat tulevat vielä.

Itse sai huomata että aina ei ollutkaan kivaa ja lasten hengissä pitäminen edes 15 vuotiaaksi oli yllättävän vaikeaa se on aika syvä se kolo eli projekti
        tämäkin trolli teki mukulan ja nyt kun pitäis alkaa näkee vaivaa niin ei kiinnosta.

• Kusetat taas
        Juupa juu kirjoitti:

Mikä on kova?

Valahtelet. Missä olet oppinut valehtelemaan. Kiinnipito ei tarkoita ruhjeita ja mustelmia, turha sönköttää tuollaista paskaa se ei ole laissa sallittua.

• mk

Mieshesi on kasvatettu samalla lailla lapsuuden kodissa ja se jäänyt päälle ja kysyppä miehltasi että on hantä kovisteltu lapsena omien vanhempien taholta ett äsillee. Kyllä lapsi oppii kun asia toistetaan vaikka 100kertaa ja kun noin kasvattaa kun miehesi niin lapsi rupeaa pelkäämään isäänsi ja siit äei hyvää seuraa. Miehsi on heikkohermo jos heti menee hermo jos lapsi tekee jotain ja tuommoinen kasvatus on ihna hanirista. Oma lapseni on aina puheella uskonut ja fiksu on tullut että silleen.

• Sanoo mummo

Kyllä lapset ovat erilaisia. Joillekin riittää lässytys, joillekin on oltava kovempi kuri, jotta viesti menee perille.

• Joku järki...
        Sanoo mummo kirjoitti:

Kyllä lapset ovat erilaisia. Joillekin riittää lässytys, joillekin on oltava kovempi kuri, jotta viesti menee perille.

Voi silti olla tiukka vaikka ei käyttäisikään väkivaltaa.

• Vauva-aika erittäin
        Sanoo mummo kirjoitti:

On siis jo vauvasta alkaen olleet erilaisia ja kasvatettu ja hoidettu jo 4-vuotiaaksikin mennessä sen mukaan. Eli jo 4 vuotias näyttää sen taakseen jätön ja edestään löydön!

• Pojille kasvatus
        Sanoo mummo kirjoitti:

Täällä ei, ihme kyllä, ole tuotu esille kaikkein suurinta lasten erilaisuutta, joka on pääsääntöisesti tytöt ja pojat. Ollaanko tosiaan jo näin neutraaleja. Kyllä vanha sanonta edelleenkin pätee lastenkasvatuksessa: "olet vasta silloin lapsen kasvattanut, kun olet pojan kasvattanut".

• patokka..

puhukaa ja naurakaa, kasvata lapsesi niin kuin sinä olisit halunnut kasvatettavan sinut.

• voi luoja

mitä paskapuhetta, että kurittamalla lapsista tulisi myöhemmin kriminaaleja.
      Kurittamatta jättäminen tekee kakaroista ongelmallisia.
      Jos kasvatus jätettäisiin vain naisten vastuulle, tulokset olisivat karmivia.
      Kakaroista tulisi vapaan kasvatuksen mätiä vatipäitä.
      MILLÄ HELVETILLÄ IHMISET TÄÄLLÄ OIKEIN PUOLUSTAVAT
      VAPAATA KASVATUSTA, KUN JOKAINEN JOKA OSAA VÄHÄÄKÄÄN AJATELLA, NÄKEE MIHIN SE ON JOHTANUT NYKYKAKAROIDEN KOHDALLA????????
      MITÄ HYVIÄ PUOLIA SIITÄ MUKA SAA ETTÄ KAKARA MÄÄRÄÄ PERHEESSÄ???
      TÄSSÄ NÄKEE SEN, ETTÄ SUOMALAISTEN EI SAISI ENÄÄ NYKYÄÄN
      TEHDÄ LAPSIA, KUN TULOKSET OVAT NÄINKIN SELVIÄ JA KAIKKIEN
      NÄHTÄVISSÄ.

• Herätys pahvi

miten sinut on kasvatettu? Tekstistäsi jo näkee, että olet epäkunnioittava muita kohtaan ja mahdollisesti agressiivinen. Ilmeisesti omakaan kasvatuksesi ei ihan onnistunut, vaikka sinua hiuksista revittiin ja kannettiin korvasta.

• Suoli24:lla
        Herätys pahvi kirjoitti:

miten sinut on kasvatettu? Tekstistäsi jo näkee, että olet epäkunnioittava muita kohtaan ja mahdollisesti agressiivinen. Ilmeisesti omakaan kasvatuksesi ei ihan onnistunut, vaikka sinua hiuksista revittiin ja kannettiin korvasta.

Hermoheikkoja nyrkkisankareita täällä riittää.

• Vai että vapaata

Haloo, kuka siellä sanoo, että suomalaislapset, jotka on kasvatettu viimeiset vuosikymmenet päiväkodeissa tai ainakin vierailla kokopäiväisesti johtaen näin maailman kärkeä, että se kasvatus olisi ollut VAPAATA. Eiköhän päinvastoin se liene lapsille enemmänkin tuon sanan ikävintä vastakkaista muotoa.

• näin se vain

on. Lisää tätä mahtavaa huipuksi todettua lässynlää vapaatakasvatusta.
      Sillä saadaan aikaiseksi lainkuuliaisia veronmaksajia tähän maahan.
      Eikös niin että ennen oltiin väärässä ja nyt ollaan oikeassa???
      Siis mitä kasvatukseen tulee??
      Olen ikuisesti kiitollinen, että sain kunnollisen kasvatuksen johon kuri
      myös kuului. Eipähän ole mitään merkintöjä rikosrekisterissä tai
      muuta vastaavaa. Nyt kaikki äidit joukolla paapomaan ja lässyttämään.
      Saadaanpahan aikaiseksi kunnollisia lapsia..... ja paskan vitut!!!

• Psykiatrille pöpit

Voi olla kova kuri ilman väkivaltaakin ja siniseksi hakkaamista, tiesitkö sitä ?

Jo kielenkäytöstäsi näkee kuinka kunnollinen ja "tervepäinen" sinä olet.

• SHAMEFULBASTARDS

KOVA KURI ON KAIKEN A JA Ö!!!

• yks kasvattaja

Nuo kasvatusmetodit on hyvä ottaa esille jo ennen lapsen tekoa.

Asuin parikymppisenä neljä vuotta silloisen poikaystäväni kanssa ja meillä oli vakaa tarkoitus perustaa perhe.Kaveri oli ihan ns.hyvä mies ja piti minua kuin kukkaa kämmenellä,PAITSI,kun hän hermostui hän päästeli suustaan mm.sanat:Voi,että mä nauran joskus kun kerron meidän tuleville lapsille millanen paskapää sä olet!
        Arvatkaa halusinko lapsia?En halunnut eikä tullut!

Lähdin muutaman pahan kommentin jälkeen lätkimään.Kävin matkoilla ennen sitä ja mietin elämääni ja kun palasin,kundi luuli kaiken olevan okei,mutta minäpä ilmoitin vuokranneeni asunnon ja muuttavani pois.Ilmoitin vaan,että tee lapset jonkun sellaisen kanssa jota sinun ei tarvitse tulevalle lapsellesi haukkua.
        Kundi siinä sitten itkemään ja vinkumaan.Sanoin vain,että sinä sen rakkauden tapoit sanomalla niin pahasti.

Menin sitten kimppaan myöhemmin toisen miehen kanssa,jonka kanssa saimme lapsen.Erottiin tosin myöhemmin,mutta meillä oli samat kasvatusmetodit koko lapsen kasvuajan.Ei puhettakaan,että toinen olisi mollannut toista vanhempaa.Kasvatusasiat puhuttiin selviksi jo ennen lapsen hankkimista.Yhteishuoltajuudella saimme kasvatettua lapsemme täysi-ikäiseksi.Olen siitä iloinen.

Mutta tuo nuoruudenkumppanini on myös saanut lapsen kymmenkunta vuotta sitten ja sittemmin eronnut rouvastaan.Olisikohan ollut kenties lapsen kasvatukseen liittyviä ongelmia?Voin hyvin kuvitella että näin on.

Siis tehkää pelisäännöt selviksi,ennen kuin alatte säheltämään,please!

Tämä nyt oli vaan tällainen jaaritus,mutta sainpahan jakaa tämänkin kun aiheesta oli puhe. :)

• 19+11

Vanhempina TE yhdessä kasvatatte lastanne. Istutapa se isä pöydän ääreen ja käytte yhdessä läpi mitä tehdään ja mitä ei. Lapsi vain hämmentyy, mutta oppii nopeasti käyttämään hyväkseen sitä, että teillä on eri kasvatusmetodit.

Onneksi olkoon, olet "kasvattamassa" tulevaa mummonpotkijaa.

• Kova kuri, ei väkiva

minä isänä kasvatan lapseni kovalla kurilla, mutta siihen ei väkivalta kuulu. Muitakin keinoja on ja ne oikeasti kasvattavat. Ruumiillinen kuritus vain nöyryttää ja satuttaa, siitä lapsi ei opi mitään muuta kuin sen että väkivalta on sallittua. Minuakin on tukistettu ja olen selkäänkin saanut, en toki ole rikollinen, mutta tunnistan itse ruumiillisen kurituksen aiheuttamat asiat itsessäni. Minä hyväksyn väkivallan silloin kun siihen on hyvä syy, mutta en halua, että lapseni oppii ajattelemaan samoin. Väkivalta ei saa koskaan olla hyväksyttyä.

• .......

Miksi lapsen pitäisi antaa leikkiä vielä hetken, jos kerran on nukkumaanmenoaika. Aikuiset luo säännöt ja lapsi tottelee. Jos aikuinen sanoo, että nukkumaan niin silloin sitä mennään nukkumaan. Teet karhunpalveluksen sillä että annat lapselle vapauksia ja vetkutat nukkumaanmenoa.

Itse en omassa lapsuudessani koskaan saanut selkääni, mutta kyllä isän vihainen mulkaisu riitti siihen, että toteltiin. Aikuinen kuitenkin päättää elämästä. ei meillä äiti kysynyt esim. mitä ruokaa tänään, vaan laittoi sitä mitä laittoi ja hyvin maistui. Liian monesti huomaa, että vanhemmat tekee ja elää niinkuin lapsi sanoo/määrää.

Itse kannatan rajoja, kuria, mutta myös sitä että syli ja turvalliset vanhemmat ovat lähellä ja auttavat.

• no kyllä sen lapsen saa ilman kovakourasii otteitaki nukkumaan... se on sitte asia eriksee jos vanhemmat ehdoin tahdoin haluu kasvattaa lasta kovalla kädellä, mikä sitte väistämättä johtaa siihen että lapsi oppii sen että väkivalta on ratkasu joka asiaan ja tilanteeseen ja sitte se kostautuu tulevaisuudessaki...

ehkäpä voisit kertoa miehellesi tän saman asian?

• nukkumaan joo ok

Kaikkia lapsia EI saa nukkumaan muuta kuin väkisin . Meillä sänkyyn on välillä menty kantaen samalla huutaen , naamaa rääpien ja rimpuillen. Väkivaltaa meillä ei käytetä mutta pinna kyllä palaa ja usein.

• öbö

Äidin kasvatusmetodi vaikuttaa hyvältä. Isän toivottelisin kasvattamaan itseään elämänkoulussa ennen kuin alkaa taas lasten kanssa tekemisiin.

• jk

vai iin

• Rajat

Jos aikuinen ei ota valtaa, lapsi kyllä sen ottaa. Lapsi tuntee kuitenkin olonsa silloin turvattomaksi. Lapsella on oikeus turvaan, turvallisiin aikuisiin. Hänen ei kuulu päättää asioista, jotka kuuluvat aikuiselle. Aikuisen pitää kestää lapsen pettymys, kun lapsi ei saa aina tahtoaan läpi.

• hienoa

pullamössövanhemmat, hienoa että olette tuputtaneet vapaata kasvatustanne.
      Kohta täällä porukat varmaankin väittävät, että nykymetodit ovat parempia kuin
      entisajan kasvatus. Eipä taida nykykakarat vanhempiaan kunnioittaa.
      Ollaanko silloin menty oikeaan suuntaan?
      Kyllä sen nyt tyhmäkin tajuaa, että nykytouhu on mennyt ihan päin helvettiä.
      Lisää tätä huippua vapaatakasvatusta, per favore.
      Se että lapsia otetaan nykyään huostaan ennätystahtiin taitaa osoittaa
      missä mennään kasvatuksen saralla......
      Kai tämäkin seikka käännetään jonkun pullamössön toimesta päälaelleen...

• Luontoon palataan

Pullamössövanhempia on ollut pian puolivuosisataa. Itse sodankäyneiltä isiltään ja miksei äideiltäänkin saapasta saanut kansa luotti silmät sokeana "ammattilaisille" jo 2 kk:n ikäiset vauvansa. Monikaan ei enää ajatellut toista saavansakaan. Kaksi olikin sitten jo paljon.

Huonolla omallatunnolla pieni iltahetki yritettiin korvata menetettyä päivävapaata lapselleen. No, täältä tämä nurinkurisuus alkoi ja edelleen näkyy pahentuvan ja vaikka huostaanotot lisäänyy, kukaan ei huuda normaalin perhe-elämän perään. Eräät häitä kaipaavat sen sijaan huutavat nyt oikeuksiensa perään! Eikä niinkään äiteinsä vielä kasvattamat viimeiset ikäluokat?

• aikani suoli24

seuranneena voisin väittää, että jos joku sanoisi panevansa lemmikkejään, suurin
      osa porukoista täällä olisi puolustelemassa häntä.
      Sen verran metkaa väkeä täällä käy.
      Ei niin hullua asiaa olekaan etteikö joku olisi tarjoamassa henkistä
      olkapäätään.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      107
      5658
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      145
      3723
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3255
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      455
      2601
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      264
      1641
    6. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      87
      1376
    7. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      14
      1322
    8. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1313
    9. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      77
      1258
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      151
      1206
    Aihe