Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

taisteluja vahtirodut

gytrbvngghg

Itse lähden heti pois jos puistossa on akita, kaukkari, pittbull tms.

Turha riskeerata kun ei tunne omistajaa ja hänen kykyään sosiaalistaa koiraansa.

Älkää ottako turhia riskejä. Ja kyselkää hieman sekä varsinaiselta omistajaltakun meette miten hänen koiransa tulee toimeen muiden kanssa että muilta kun kyseinen henkilö ei ole paikalla että miten tietty koira menee. Ja jos vähänkin epäilette älkää menkö.

Jotkut "muka" hallitsee omansa mutta ei useinkaan pidä paikkaansa. Jos sanoo että koira tulee melkein kaikkien kanssa toimeen mutta joskus laitettava muualle kun ei tule jonkun kanssa toimeen niin unohtakaa koko henkilö hän ei siis hallitse koiraansa eikä ole laumansa johtaja.

Koiran kuuluu tulla kaikkien kanssa toimeen provosoitumatta ja siinä on se taito miten omistaja kouluttanut koiransa.

67

986

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Avaudu tuolla
      • gytrbvngghg

        Ihan hyvä mutta toitotan mieluummin täällä että olkaa varovaisia kun menette koirapuistoon ja luottakaa intuitioonne..kaikki ei siellä todellakaan hallitse koiriansa.


    • vesuri käteen

      ja koirapuistoon niin pysyy järjestys

    • ihjkbvhfdrtyiuhnmmmm

      Me kyllä puistoillaan rotikoiden, pitbullien, staffien ja ihan kaikkien puistolaisten kanssa, ainut minkä kanssa on ollut ongelmia on pienet puudelit joita omistajat hyysää. Vika voi olla myös omassa koirassasi jos se esim. lähettää vääriä signaaleja muille.

      • gytrbvngghg

        Minun koirallani ei ole ollut ongelmia eri rotuisten kanssa mutta riskiä en ota jos en tunne omistajaa ja pitit , amstaffit rotikat ei ole niitä sosiaalisimpia joten unohdan ne heti suosiolla. Harva koiranomistaja osaa kouluttaa koirastaan sosiaalista ja sitten syyttää muiden koiria provosoinnista. Itse olen opettanut koirani olemaan provosoitumatta ja olemaan provosoimasta. Ja on erittäin sosiaalinen ja mitoittaa jopa eleensä sen mukaan kuinka arka tai vahva dominanssinen toinen on ja aina elein ei hampain. (ja on rotu joka ei tule ns.helpolla toimeen muiden koirien kanssa)

        Minusta ne joiden koirat käyttää hampaita joka lievempäänkin tuskin silmin nähtäviin provosoimiseen on kyseenalaisia sillä laumassa tervepäisienkoirien ei pitäisi kovin helpolla mennä puremisasteelle vaan ensin varoittaa..usein koirapuistoissa koiratappelut ei mene näin vaan nämä häirikkökoirat käy suoraan kiinni eleistä ei merkkiäkään.

        Omani kimppuun ei käynyt edes saksanpaimenkoira joka oli purrut monta muuta koiraa ja aina niitä arempia yksilöitä..eli minkä kimppuun kävi ei provosoineet päinvastoin. Eräskin labbis alistumiseleineen sai hyökkäyksen aikaan. Mutta en ottanut enään saksanpaimenkoiran suhteen riskiä kun irrotin labbiksen sen hampaista omistajan kera.

        Ja mitä tulee pieniin puudeleihin ei ne varsinkaan ole aiheuttaneet ongelmia..sinänsä huvittava veto. ;)

        ja edelleen toitotan älkää viekö koirianne tuntemattomien omistajien koirien luo jos he omaavat vahvan ison epäsosiaalisen rodun. He tuskin ottavat vastuuta koiriensa teosta ja puremisista ja todennäköisesti syyttää muiden koirien provosoinnista. Jos kuitenkin koiranne päälle käydään niin se tuskin on eka kerta sille koiralle eli selvittäkää viidakkorummusta kenenkä muiden koirien kimppuun on käynyt..turvallisuus on se ensisijainen asia.


      • lue tämä!!!
        gytrbvngghg kirjoitti:

        Minun koirallani ei ole ollut ongelmia eri rotuisten kanssa mutta riskiä en ota jos en tunne omistajaa ja pitit , amstaffit rotikat ei ole niitä sosiaalisimpia joten unohdan ne heti suosiolla. Harva koiranomistaja osaa kouluttaa koirastaan sosiaalista ja sitten syyttää muiden koiria provosoinnista. Itse olen opettanut koirani olemaan provosoitumatta ja olemaan provosoimasta. Ja on erittäin sosiaalinen ja mitoittaa jopa eleensä sen mukaan kuinka arka tai vahva dominanssinen toinen on ja aina elein ei hampain. (ja on rotu joka ei tule ns.helpolla toimeen muiden koirien kanssa)

        Minusta ne joiden koirat käyttää hampaita joka lievempäänkin tuskin silmin nähtäviin provosoimiseen on kyseenalaisia sillä laumassa tervepäisienkoirien ei pitäisi kovin helpolla mennä puremisasteelle vaan ensin varoittaa..usein koirapuistoissa koiratappelut ei mene näin vaan nämä häirikkökoirat käy suoraan kiinni eleistä ei merkkiäkään.

        Omani kimppuun ei käynyt edes saksanpaimenkoira joka oli purrut monta muuta koiraa ja aina niitä arempia yksilöitä..eli minkä kimppuun kävi ei provosoineet päinvastoin. Eräskin labbis alistumiseleineen sai hyökkäyksen aikaan. Mutta en ottanut enään saksanpaimenkoiran suhteen riskiä kun irrotin labbiksen sen hampaista omistajan kera.

        Ja mitä tulee pieniin puudeleihin ei ne varsinkaan ole aiheuttaneet ongelmia..sinänsä huvittava veto. ;)

        ja edelleen toitotan älkää viekö koirianne tuntemattomien omistajien koirien luo jos he omaavat vahvan ison epäsosiaalisen rodun. He tuskin ottavat vastuuta koiriensa teosta ja puremisista ja todennäköisesti syyttää muiden koirien provosoinnista. Jos kuitenkin koiranne päälle käydään niin se tuskin on eka kerta sille koiralle eli selvittäkää viidakkorummusta kenenkä muiden koirien kimppuun on käynyt..turvallisuus on se ensisijainen asia.

        kyllä itse välttelen nykyään ihan kaikkia koiria ,kun omani kimppuun hyökkäsi boxeri ja aivan oli tappo meiniki :roikkui kurkussa ja irti ei tahtonut päästää..2kertaa pääsi kurkkuun kiinni:( minulla on kultsikan ja norjanharmaan sekoitus 12 v. kiltti kuin lammas ..ei ole ikinä ketään purrut tai uhkaavasti käyttäytynyt muita koiria tai ihmisiä kohtaan,rakastaa lapsia ja haluaa olla kaikkien kaveri ..aika huonosti siinä kävi./:/ minun koirallani kun on jo vanhuuttaan huonot jalatkin...onneksi ei kuollut,mutta jälki oli pahaa ja pitkät oli hoidot..nyt pelkään mennä käytävään tai ulos ovesta koirani kanssa..ulkona aina vedän koirani invamopon taakse piiloon kun kohtaan muita koiria..uusintaa en halua..pelon kanssa kuljen koirani kanssa loppu elämän..vastapuolen asenne kun oli se että :tämmöistä nyt sattuu ja että ei aio eläinlääk.ym kuluja korvata..rikosilmoituksen tein koska kuulin ettei ollut tämän koiran ensimmäinen kerta kun oli hyökännyt...vastapuoli vielä laittoi txt.viestin ,ettei hänen mielestään liikuntarajoitteisilla saisi olla koiraa ollenkaan..ja ei vai..tämän jälkeen saisin avustajakoiran ,mutten uskalla kyllä ottaa...niin kova on pelko ulos mennessä,etten halua samaa kauhu skeneraatiota uudestaan ,koskaan..jos omistaja tietää koiransa olevan arvaamaton kohdatesa muita koiria ,vastuuntuntoinen koiran omistaja laitta kuonopannan tai kuonokopan...olen muutenkin ymmälläni koska minulla on itselläni ollut 3 koiraa ja yksikään ei ollut vihainen toisille koirille..mistä nämä vihaiset ja hyökkäävät koirat tulevat???onko vika koulutuksessa vai koulutuksen puutteessa??!!! eihän tässä muuten niin pannuun ottaisi mutta kun juuri vuosi sitten muutin edellisestä asunnosta pois aivan mielipuolisen shäferin takia..aina oli päälle tulossa kun yläkerrasta alaspäin tuli rappusia..onneksi minun koirani ei edes noteerannut mokomaa rähisijää..mutta muutettava oli kun eivät tehneet koiran käytöksen suhteen mitään.. ymmärrän kyllä jos koiraa vituttaa ja pipo kiristää kun roskikiksen tai postilaattikon luon tai talon ympäri käytetään vain lenkillä ..varsinkin keskikokoiset ja suuret koirat vaativat aktiviteetteja kun päivät omistajat ovat poissa...miettikää kun koiraa hankitte :jaksatteko seuraavat 10-16 vuotta lähteä väh.3 kertaa ulos ja ainakin kerta päivässsä pitemmälle lenkille!!! säällä kun säällä!!


      • Purtu
        lue tämä!!! kirjoitti:

        kyllä itse välttelen nykyään ihan kaikkia koiria ,kun omani kimppuun hyökkäsi boxeri ja aivan oli tappo meiniki :roikkui kurkussa ja irti ei tahtonut päästää..2kertaa pääsi kurkkuun kiinni:( minulla on kultsikan ja norjanharmaan sekoitus 12 v. kiltti kuin lammas ..ei ole ikinä ketään purrut tai uhkaavasti käyttäytynyt muita koiria tai ihmisiä kohtaan,rakastaa lapsia ja haluaa olla kaikkien kaveri ..aika huonosti siinä kävi./:/ minun koirallani kun on jo vanhuuttaan huonot jalatkin...onneksi ei kuollut,mutta jälki oli pahaa ja pitkät oli hoidot..nyt pelkään mennä käytävään tai ulos ovesta koirani kanssa..ulkona aina vedän koirani invamopon taakse piiloon kun kohtaan muita koiria..uusintaa en halua..pelon kanssa kuljen koirani kanssa loppu elämän..vastapuolen asenne kun oli se että :tämmöistä nyt sattuu ja että ei aio eläinlääk.ym kuluja korvata..rikosilmoituksen tein koska kuulin ettei ollut tämän koiran ensimmäinen kerta kun oli hyökännyt...vastapuoli vielä laittoi txt.viestin ,ettei hänen mielestään liikuntarajoitteisilla saisi olla koiraa ollenkaan..ja ei vai..tämän jälkeen saisin avustajakoiran ,mutten uskalla kyllä ottaa...niin kova on pelko ulos mennessä,etten halua samaa kauhu skeneraatiota uudestaan ,koskaan..jos omistaja tietää koiransa olevan arvaamaton kohdatesa muita koiria ,vastuuntuntoinen koiran omistaja laitta kuonopannan tai kuonokopan...olen muutenkin ymmälläni koska minulla on itselläni ollut 3 koiraa ja yksikään ei ollut vihainen toisille koirille..mistä nämä vihaiset ja hyökkäävät koirat tulevat???onko vika koulutuksessa vai koulutuksen puutteessa??!!! eihän tässä muuten niin pannuun ottaisi mutta kun juuri vuosi sitten muutin edellisestä asunnosta pois aivan mielipuolisen shäferin takia..aina oli päälle tulossa kun yläkerrasta alaspäin tuli rappusia..onneksi minun koirani ei edes noteerannut mokomaa rähisijää..mutta muutettava oli kun eivät tehneet koiran käytöksen suhteen mitään.. ymmärrän kyllä jos koiraa vituttaa ja pipo kiristää kun roskikiksen tai postilaattikon luon tai talon ympäri käytetään vain lenkillä ..varsinkin keskikokoiset ja suuret koirat vaativat aktiviteetteja kun päivät omistajat ovat poissa...miettikää kun koiraa hankitte :jaksatteko seuraavat 10-16 vuotta lähteä väh.3 kertaa ulos ja ainakin kerta päivässsä pitemmälle lenkille!!! säällä kun säällä!!

        Ymmärrän sinua. Minulla on nyt 12-vuotias lapinkoira jonka kimppuun kävi täysin yllättäen, omistajaltaan vapaaksi riistäytyen, sekarotuinen rottweiler kerrostalomme alaovella. Omistaja ei saanut koiraansa hallintaan, huusin apua ja paikalle rientäneet kaksi miestä saivat lopulta hyökkääjän irrottamaan otteensa koirani päästä. Sain itsekin puremia koiraani suojellessani ja yrittäessäni irrottaa hyökkääjää, silmälasini hajosivat, sormeeni tuli useita puremia ja murtuma ja sairaslomaa kuukausi. Koirani sai shokin, puremia ja ruhjeita.

        Hyökkääjän omistaja sanoi myöhemmin etten vain ymmärrä miten hellä ja rakastava koira heillä on.

        Koska hyökännyt koira asui samassa kerroksessa kuin minä jouduin itse muuttamaan pois välttääkseni uudet hyökkäykset.

        Tapauksesta jäi pelko ja nykyään joka kerta kun lähden koiraani ulkoiluttamaan joudun voittamaan pelkoni. Yksin kulkiessani en pelkää koiria mutta kun olen oman koirani kanssa pelkään vaikka en tahtoisi.

        Koirani ei provosoinut millään lailla. Olimme tulossa kotiin lenkiltä aivan tavallisesti ja toinen koira omistajineen tuli vastaan alaovella lastenvaunujen kanssa.


    • neiti__1990

      Ärsyttää nuo ennakkoluulot. Itse en alennu niihin, minä huomaan ainakin oman koirani eleistä jos puistoon tulee jonkin sellainen koira joka on aggressiivinen/epäsosiaalinen ja silloin me poistumme (näin ei ole kuitenkaan koskaan tarvinnut tehdä). Oma koirani on supersosiaalinen ja tulee toimeen sellaistenkin koirien kanssa, jotka ovat olevinaan "aggressiivisia" eivätkä tule toimeen muiden kanssa. Koirani omaa siis todella hyvät sosiaaliset taidot ja on lisäksi todella alistuvainen. Koirani "kimppuun" on käynyt russeli, valkoinen länsiylämaanterrieri sekä bichon frise (en tiedä mitne kirjoitetaan), 2 ensimmäistä omisteli narttukoiria puistossa ja frise omisteli omistajansa herkkuja. Oma koirani väisti ja lähti pois tilanteesta. Me puistoillaan paljon, joka päivä vähintään kerran lenkin yhteydessä ja minusta onkin todella outoa, että puistossa on ollut pitbulleja, laumanvartioita, staffeja, rottweilereita ymsyms joidenkin mielestä "tappaja ja taistelukoiria" ja niiden kanssa ei ole ollut mitään ongelmaa, vaan nämä pienet rodut ovat aiheuttaneet ongelmia.
      Kyllä olen itsekkin sitä mieltä että esim. rotikka vahvana rotuna tarvitsee osaavan omistajan, väärissä käsissä siitä voi tulla tappokone. Mutta älkää yleistäkö, minen ainakaan, sillä näistä roduista minulla ja minun koiralla on vain hyviä kokemuksia!

      • gytrbvngghg

        En ole ennakkoluuloinen muuta kuin näiden omistajien suhteen sekä rotutietoinen sillä omaan itsekin ns.ei helpolla toisten koirien kanssa toimeen tulevan rodun joka myös provosoituu helpolla mutta joka on ns.yltiösosiaalinen kuten aiemmatkin koirani..mutta tiedän myös että omistajia on moneen lähtöön ja heillä monenlaista tapaa kouluttaa ja kaikki ei tiedosta asioita oikein.

        Moni syyttää toisia koiria provosoinnista ja silloin ollaan jo hakoteillä. Jos oletetaan että toinen koira provosoisikin niin omistaja luotsaa tilanteen eikä salli siihen vastaamista muuta kuin elein ei missään nimessä hampain. Laumanjohtajuus on a ja o.

        Olin chihuahuan omistajan ja hänen koiriensa kanssa koirapuistossa ja silmin nähden toinen provosoi..koirani ei muuta kuin töpsötti ohitse koska toinen ei edes hipaissut toista haukkui ja ärsytti vain korvan juuressa ja koirani luottaa minuun ja minun tapaani johtaa laumaa eli ei provosoitunut. Pienen koiran omistajalle sanoin että komentaa koiraansa hieman ja hän jo ehtikin komentaa.

        Eli koira ei päätä kenen kanssa tulee toimeen vaan omistaja. KOirat tarvitsee opettaa olemaan provosoitumatta turhaan mutta moni vain antaa koirien itse selvittää asiansa itse mikä on väärä asetelma. Varsinkin koirapuistoissa ja muuallakin se miten toinen koira tapaa muita on johtajasta kiinni ei niinkään koirasta.


        Riskiä en ota turhaan. Kun voin nauttia rauhassa ystävällisten ja tasapainoisten koirien kera tasapainoisinen ja johtajuuden hallitsevine omistajineenjotka tunnen ja tiedän.

        Pienten koirien osalta olen huomannut että yksi paha asetelma on että omistaja antaa mennä koiransa isojen ja rajujen koirien kanssa kun se "viihtyy ja pärjää hyvin ". Nuoret koirat ei osaa varoa ja kun kerran loukkaa itsensä niin seuraavaksi alkaa puolustautumaan paremmin ja tilanne kääntyy yllättäen ettei enään viihdykään.eli katsokaa tilanteet aina hyväksi ja älkää antako koirienne jäädä myös liikaa alakynteen ja lintattavaksi silloin niille tulee pelkoaggressio päälle.

        Olkaa hyviä laumanjohtajia ja huolehtikaa turvallisuudesta ja johtajuudesta silloin kaikki viihtyy :)

        Minun koirieni päälle ei ole käynyt kuin espanjan mastiffi, rotikka, engl.springeri mutta nekään ei ole purrut mutta lintannut/päälle ja olen heti sanonut omistajalle että katsoo koiransa perään. Muutaman rotikan, akitan,suursnautserin ja schäferin, amerikanbulldoggin kaukkarin takia olen mennyt pois kokonaan kun asiat ihan hukassa. Pienten koirien takia ei ole ollut ongelmia ja usein ne arimmatkin menee hyvin koirani kanssa koska on rauhallinen ja varma eikä tungettele vaan antaa tilaa.

        Tuntuu että juuri arimmille ja epävarmoille koirille voi käydä huonosti kuten eräälle dobberillekin kiltti otus ja oli saanut jopa peppuun puremia(eli sen päälle hyökkäsi selän takaa puremaan)..se tulikin paremmin toimeen juuri pienten kanssa koska ne ei haastanut sitä ja ehkä vaistosi että nekin pelkää toisinaan isompia lajitovereitaan. Rentoutui paremmin pienten seurassa..tällöin varsinkin lauman johtajuutta tarvitaan että koira voi luottaa omistajan taitoon pitää huolen laumasta.

        Laaja aihe eikä niin yksioikoinen tuo koirapuistoilu.


      • voi elämän kevät
        gytrbvngghg kirjoitti:

        En ole ennakkoluuloinen muuta kuin näiden omistajien suhteen sekä rotutietoinen sillä omaan itsekin ns.ei helpolla toisten koirien kanssa toimeen tulevan rodun joka myös provosoituu helpolla mutta joka on ns.yltiösosiaalinen kuten aiemmatkin koirani..mutta tiedän myös että omistajia on moneen lähtöön ja heillä monenlaista tapaa kouluttaa ja kaikki ei tiedosta asioita oikein.

        Moni syyttää toisia koiria provosoinnista ja silloin ollaan jo hakoteillä. Jos oletetaan että toinen koira provosoisikin niin omistaja luotsaa tilanteen eikä salli siihen vastaamista muuta kuin elein ei missään nimessä hampain. Laumanjohtajuus on a ja o.

        Olin chihuahuan omistajan ja hänen koiriensa kanssa koirapuistossa ja silmin nähden toinen provosoi..koirani ei muuta kuin töpsötti ohitse koska toinen ei edes hipaissut toista haukkui ja ärsytti vain korvan juuressa ja koirani luottaa minuun ja minun tapaani johtaa laumaa eli ei provosoitunut. Pienen koiran omistajalle sanoin että komentaa koiraansa hieman ja hän jo ehtikin komentaa.

        Eli koira ei päätä kenen kanssa tulee toimeen vaan omistaja. KOirat tarvitsee opettaa olemaan provosoitumatta turhaan mutta moni vain antaa koirien itse selvittää asiansa itse mikä on väärä asetelma. Varsinkin koirapuistoissa ja muuallakin se miten toinen koira tapaa muita on johtajasta kiinni ei niinkään koirasta.


        Riskiä en ota turhaan. Kun voin nauttia rauhassa ystävällisten ja tasapainoisten koirien kera tasapainoisinen ja johtajuuden hallitsevine omistajineenjotka tunnen ja tiedän.

        Pienten koirien osalta olen huomannut että yksi paha asetelma on että omistaja antaa mennä koiransa isojen ja rajujen koirien kanssa kun se "viihtyy ja pärjää hyvin ". Nuoret koirat ei osaa varoa ja kun kerran loukkaa itsensä niin seuraavaksi alkaa puolustautumaan paremmin ja tilanne kääntyy yllättäen ettei enään viihdykään.eli katsokaa tilanteet aina hyväksi ja älkää antako koirienne jäädä myös liikaa alakynteen ja lintattavaksi silloin niille tulee pelkoaggressio päälle.

        Olkaa hyviä laumanjohtajia ja huolehtikaa turvallisuudesta ja johtajuudesta silloin kaikki viihtyy :)

        Minun koirieni päälle ei ole käynyt kuin espanjan mastiffi, rotikka, engl.springeri mutta nekään ei ole purrut mutta lintannut/päälle ja olen heti sanonut omistajalle että katsoo koiransa perään. Muutaman rotikan, akitan,suursnautserin ja schäferin, amerikanbulldoggin kaukkarin takia olen mennyt pois kokonaan kun asiat ihan hukassa. Pienten koirien takia ei ole ollut ongelmia ja usein ne arimmatkin menee hyvin koirani kanssa koska on rauhallinen ja varma eikä tungettele vaan antaa tilaa.

        Tuntuu että juuri arimmille ja epävarmoille koirille voi käydä huonosti kuten eräälle dobberillekin kiltti otus ja oli saanut jopa peppuun puremia(eli sen päälle hyökkäsi selän takaa puremaan)..se tulikin paremmin toimeen juuri pienten kanssa koska ne ei haastanut sitä ja ehkä vaistosi että nekin pelkää toisinaan isompia lajitovereitaan. Rentoutui paremmin pienten seurassa..tällöin varsinkin lauman johtajuutta tarvitaan että koira voi luottaa omistajan taitoon pitää huolen laumasta.

        Laaja aihe eikä niin yksioikoinen tuo koirapuistoilu.

        "Minun koirieni päälle ei ole käynyt kuin espanjan mastiffi, rotikka, engl.springeri mutta nekään ei ole purrut mutta lintannut/päälle ja olen heti sanonut omistajalle että katsoo koiransa perään"

        Tiedät kai guru että rottweilerin tyyli leikkiä on painia ja pitää pirunmoista pörinää..olematta kuitenkaan yhtään agressiivinen.


      • viiiia34
        voi elämän kevät kirjoitti:

        "Minun koirieni päälle ei ole käynyt kuin espanjan mastiffi, rotikka, engl.springeri mutta nekään ei ole purrut mutta lintannut/päälle ja olen heti sanonut omistajalle että katsoo koiransa perään"

        Tiedät kai guru että rottweilerin tyyli leikkiä on painia ja pitää pirunmoista pörinää..olematta kuitenkaan yhtään agressiivinen.

        "Voi elämän kevät" alistamisella(eli provosoi) ja leikkipainilla on eroa.

        Eräs rotikka puolestaan painoi terrierini lumeen ilman että omistaja komensi koiraansa. Se kun vain "leikki"..mutta toiselle se ei ollut leikkiä ja pelkäsin että kun se alkaa sanomaan lopeta niin rotikka vastaa. Se kun ei ollut tasapainoinen laisinkaan eikä hallinnassa.

        Kun sanoin asiasta niin kuulemma kyllä terrierit kestää. Siis koirani oli 7kg ja rotikka lienee 40kg...mieti miten siinä voi pienemmälle käydä kun sellainen jyrää vauhdilla. Huvittavaa että koirani näki painajaisia seuraavana yönä eli murisi unissaan ja kun iso koira tuli vastaan käänsi pään pois ja murisi. Leikin kuuluu olla tasapainoista ja koirani on leikkipaininut(ei niin että juoksee päälle vauhdilla) esimvehnäterrierin kanssa. Eli eroa on leikeissäkin ja "leikeissä"

        Lopulta sanoin että menen pois ja en toiste antanut mennä tuon koiran kanssa. Leikki kuuluu olla molemmista hauskaa ei niin kuin tässä että koirani oli tuolle rotikalle lelu..pelkäsin tosissani että koirani loukkaa itsensä. Eikä koirani viihtynyt enään isojen kanssa varsinkaan tuon rotikan kunnes saimme jälleen lähipiiristämme tasapainoisen bullmastiffin kaveriksi..se oli iso mutta tasapainoinen ja omistaja hallitsi koiransa..ja elinkaverina on dobberisekoituskin joka ei todellakaan leiki noin että linttaa toisen maahan.


      • voi elämän kevät
        viiiia34 kirjoitti:

        "Voi elämän kevät" alistamisella(eli provosoi) ja leikkipainilla on eroa.

        Eräs rotikka puolestaan painoi terrierini lumeen ilman että omistaja komensi koiraansa. Se kun vain "leikki"..mutta toiselle se ei ollut leikkiä ja pelkäsin että kun se alkaa sanomaan lopeta niin rotikka vastaa. Se kun ei ollut tasapainoinen laisinkaan eikä hallinnassa.

        Kun sanoin asiasta niin kuulemma kyllä terrierit kestää. Siis koirani oli 7kg ja rotikka lienee 40kg...mieti miten siinä voi pienemmälle käydä kun sellainen jyrää vauhdilla. Huvittavaa että koirani näki painajaisia seuraavana yönä eli murisi unissaan ja kun iso koira tuli vastaan käänsi pään pois ja murisi. Leikin kuuluu olla tasapainoista ja koirani on leikkipaininut(ei niin että juoksee päälle vauhdilla) esimvehnäterrierin kanssa. Eli eroa on leikeissäkin ja "leikeissä"

        Lopulta sanoin että menen pois ja en toiste antanut mennä tuon koiran kanssa. Leikki kuuluu olla molemmista hauskaa ei niin kuin tässä että koirani oli tuolle rotikalle lelu..pelkäsin tosissani että koirani loukkaa itsensä. Eikä koirani viihtynyt enään isojen kanssa varsinkaan tuon rotikan kunnes saimme jälleen lähipiiristämme tasapainoisen bullmastiffin kaveriksi..se oli iso mutta tasapainoinen ja omistaja hallitsi koiransa..ja elinkaverina on dobberisekoituskin joka ei todellakaan leiki noin että linttaa toisen maahan.

        -Niin, kun ei jaksaisi lukea tollaista ennakkoasenteita luovaa paskaa..
        Oliko kirjoittamasi Tarina olevinaan opettavainen.

        omistan itse rottweilerin ja se ei provosoidu /provosoi/ärhentele.
        Ei "linttaa" yhtään toisia koiria.
        Tiedän kyllä tarkalleen mitä eroa on alistamisella /leikillä.
        Tiedätkö Itse ?

        Kerroin vain että rottweilerin tyyli leikkiä on painia..menikö jakeluun :)


      • voi elämän kevät
        viiiia34 kirjoitti:

        "Voi elämän kevät" alistamisella(eli provosoi) ja leikkipainilla on eroa.

        Eräs rotikka puolestaan painoi terrierini lumeen ilman että omistaja komensi koiraansa. Se kun vain "leikki"..mutta toiselle se ei ollut leikkiä ja pelkäsin että kun se alkaa sanomaan lopeta niin rotikka vastaa. Se kun ei ollut tasapainoinen laisinkaan eikä hallinnassa.

        Kun sanoin asiasta niin kuulemma kyllä terrierit kestää. Siis koirani oli 7kg ja rotikka lienee 40kg...mieti miten siinä voi pienemmälle käydä kun sellainen jyrää vauhdilla. Huvittavaa että koirani näki painajaisia seuraavana yönä eli murisi unissaan ja kun iso koira tuli vastaan käänsi pään pois ja murisi. Leikin kuuluu olla tasapainoista ja koirani on leikkipaininut(ei niin että juoksee päälle vauhdilla) esimvehnäterrierin kanssa. Eli eroa on leikeissäkin ja "leikeissä"

        Lopulta sanoin että menen pois ja en toiste antanut mennä tuon koiran kanssa. Leikki kuuluu olla molemmista hauskaa ei niin kuin tässä että koirani oli tuolle rotikalle lelu..pelkäsin tosissani että koirani loukkaa itsensä. Eikä koirani viihtynyt enään isojen kanssa varsinkaan tuon rotikan kunnes saimme jälleen lähipiiristämme tasapainoisen bullmastiffin kaveriksi..se oli iso mutta tasapainoinen ja omistaja hallitsi koiransa..ja elinkaverina on dobberisekoituskin joka ei todellakaan leiki noin että linttaa toisen maahan.

        Ainiin , meinasi unohtua..Lisäys vielä viiiia 34:lle.
        Ainoan kerran kun koirani kimppuun on käyty oli Jack russelin terrieri koirapuistossa , otti ja hyppäsi koirani kurkkuun kiinni roikkumaan hampaineen.
        Ei provosoitunut tästäkään koirani.

        Ei viitsitä leimata koirarotuja , kun suurimmalla osalla ei ole minkäänlaista kokemusta koirista..edes omansa käyttäytymisestä.

        siksipä en enää käy koirapuistoissa


      • viiia34
        voi elämän kevät kirjoitti:

        -Niin, kun ei jaksaisi lukea tollaista ennakkoasenteita luovaa paskaa..
        Oliko kirjoittamasi Tarina olevinaan opettavainen.

        omistan itse rottweilerin ja se ei provosoidu /provosoi/ärhentele.
        Ei "linttaa" yhtään toisia koiria.
        Tiedän kyllä tarkalleen mitä eroa on alistamisella /leikillä.
        Tiedätkö Itse ?

        Kerroin vain että rottweilerin tyyli leikkiä on painia..menikö jakeluun :)

        "voi elämän kevät " leikillä ja leikillä on eroa.

        Ja kerroin tästä omasta kokemuksestani jossa rotikan omistajan mielestä hänen koiransa vain "leikki".

        Jos olisit ollut minun saappaissani niin tuskin olisit antanut koirasi olla tuon rotikan kanssa. Jos oikeasti ymmärrät eron alistamisella(provosinnilla) leikillä ja leikkipainimisella.

        Tuo rotikan omistaja ei todellakaan kieltänyt koiraansa provosoimasta. Ja hänen mielestään koira nyt vain "leikki" mitä siitä vaikka koiraani ei enään edes näkynyt lumesta eikä hänen koiransa alta..ja sitten pikkukoiria syytetään vain siitä että katsoi ns.pahalla silmällä isoa koiraa joka hyökkäsi ja tässä tapauksessa provosoija oli jo päällä..voi elämän kevät tosiaan.

        Tämäkö sinusta leikkiä? Mikä sinusta on sitten alistamista/provosointia?


      • voi elämän kevät
        viiia34 kirjoitti:

        "voi elämän kevät " leikillä ja leikillä on eroa.

        Ja kerroin tästä omasta kokemuksestani jossa rotikan omistajan mielestä hänen koiransa vain "leikki".

        Jos olisit ollut minun saappaissani niin tuskin olisit antanut koirasi olla tuon rotikan kanssa. Jos oikeasti ymmärrät eron alistamisella(provosinnilla) leikillä ja leikkipainimisella.

        Tuo rotikan omistaja ei todellakaan kieltänyt koiraansa provosoimasta. Ja hänen mielestään koira nyt vain "leikki" mitä siitä vaikka koiraani ei enään edes näkynyt lumesta eikä hänen koiransa alta..ja sitten pikkukoiria syytetään vain siitä että katsoi ns.pahalla silmällä isoa koiraa joka hyökkäsi ja tässä tapauksessa provosoija oli jo päällä..voi elämän kevät tosiaan.

        Tämäkö sinusta leikkiä? Mikä sinusta on sitten alistamista/provosointia?

        "Jos olisit ollut minun saappaissani niin tuskin olisit antanut koirasi olla tuon rotikan kanssa. Jos oikeasti ymmärrät eron alistamisella(provosinnilla) leikillä ja leikkipainimisella."

        Hohhoijaa..yhä edelleen , rottweilerin tapa /tyyli leikkiä on painia.

        Kerroit esimerkin idiootista rottweilerin omistajasta .

        Itse henkkohtaisesti pidän terriereitä yhtenä vittumaisimpana koirarotuna maanpäällä..:) Erittäin herkkiä provosoimaan toisia koiria


      • hjhhiioiouiouu
        voi elämän kevät kirjoitti:

        Ainiin , meinasi unohtua..Lisäys vielä viiiia 34:lle.
        Ainoan kerran kun koirani kimppuun on käyty oli Jack russelin terrieri koirapuistossa , otti ja hyppäsi koirani kurkkuun kiinni roikkumaan hampaineen.
        Ei provosoitunut tästäkään koirani.

        Ei viitsitä leimata koirarotuja , kun suurimmalla osalla ei ole minkäänlaista kokemusta koirista..edes omansa käyttäytymisestä.

        siksipä en enää käy koirapuistoissa

        Niinpä ehkä sinun koirasi provosoi jackrusselia hyökkäämään etkä vain huomannut eleitä koiraltasi ja se provosoi huomaamattamasi toisen hyökkäämään.

        Koirapuistoissa on kaikilla sosiaaliset koirat ja osaavat kyllä sosiaalistaa koiransa..ehkä sinun koirasi ei hallinnutkaan eleitä kun ette käy siellä paljon.

        Hyvä ettet kuitenkaan ole roturasisti ja voit miettiä miksi koirasi päälle hyökättiin. Mitä koirasi teki että toinen kävi päälle. Ilman syytä koirat ei käy päälle.

        No harjoitus tekee mestarin :)


      • yvvvbnnnvbn
        voi elämän kevät kirjoitti:

        "Jos olisit ollut minun saappaissani niin tuskin olisit antanut koirasi olla tuon rotikan kanssa. Jos oikeasti ymmärrät eron alistamisella(provosinnilla) leikillä ja leikkipainimisella."

        Hohhoijaa..yhä edelleen , rottweilerin tapa /tyyli leikkiä on painia.

        Kerroit esimerkin idiootista rottweilerin omistajasta .

        Itse henkkohtaisesti pidän terriereitä yhtenä vittumaisimpana koirarotuna maanpäällä..:) Erittäin herkkiä provosoimaan toisia koiria

        etkös sinä väittänyt ettet ole roturasisti ja niputat samantien kaikki terrierit yhdeksi roduksi..hmm..

        ja tuo ei liennyt leikkipainia kun otti vauhtia ja linttasi ja juoksi taas eteenpäin ja toisti sitä paini tapahtuu yleensä paikoillaan. Eikös? ;)


      • voi elämän kevät
        hjhhiioiouiouu kirjoitti:

        Niinpä ehkä sinun koirasi provosoi jackrusselia hyökkäämään etkä vain huomannut eleitä koiraltasi ja se provosoi huomaamattamasi toisen hyökkäämään.

        Koirapuistoissa on kaikilla sosiaaliset koirat ja osaavat kyllä sosiaalistaa koiransa..ehkä sinun koirasi ei hallinnutkaan eleitä kun ette käy siellä paljon.

        Hyvä ettet kuitenkaan ole roturasisti ja voit miettiä miksi koirasi päälle hyökättiin. Mitä koirasi teki että toinen kävi päälle. Ilman syytä koirat ei käy päälle.

        No harjoitus tekee mestarin :)

        nojoo..:) jokainen tuumii ja näkee asian miten haluaaa.

        Mistä tampio luit etten käynyt siellä usein. Kävin vuoden , melkein joka päivä.
        kunnes lopetin ..totesin siellä olevan liikaaa kaltaisiasi, ns. sosiaalistetun koiran omaavia guruja jotka luulevat tietävän koiristaan jotain...

        Tilanne , miksi jack russell kävi koiraani kiinni oli seuraavanlainen : pökiö koiranomistaja heitteli keppiä terrierilleen , huomautin ettei ole suotavaa puistossa .
        tuli terrieri keppi suussa koirani lähelle ja tiputti kepin , jolloin omani keppiin kiinni ja tämä perkeleen terrieri koirani kurkkuun.
        koirani tuolloin 6kk vanha.


      • hjhhiioiouiouu
        voi elämän kevät kirjoitti:

        nojoo..:) jokainen tuumii ja näkee asian miten haluaaa.

        Mistä tampio luit etten käynyt siellä usein. Kävin vuoden , melkein joka päivä.
        kunnes lopetin ..totesin siellä olevan liikaaa kaltaisiasi, ns. sosiaalistetun koiran omaavia guruja jotka luulevat tietävän koiristaan jotain...

        Tilanne , miksi jack russell kävi koiraani kiinni oli seuraavanlainen : pökiö koiranomistaja heitteli keppiä terrierilleen , huomautin ettei ole suotavaa puistossa .
        tuli terrieri keppi suussa koirani lähelle ja tiputti kepin , jolloin omani keppiin kiinni ja tämä perkeleen terrieri koirani kurkkuun.
        koirani tuolloin 6kk vanha.

        Nuoren pennun pitää kunnioittaa vanhempaa koiraa eikä mennä ottamaan sitä keppiä vanhemmalta koiralta.. :)

        Ja kyllä vanhempi koira osaa kouluttaa pentukoiraa. Taisit vain liioitella..


      • voi elämän kevät
        hjhhiioiouiouu kirjoitti:

        Nuoren pennun pitää kunnioittaa vanhempaa koiraa eikä mennä ottamaan sitä keppiä vanhemmalta koiralta.. :)

        Ja kyllä vanhempi koira osaa kouluttaa pentukoiraa. Taisit vain liioitella..

        Höpsistä , en liioitellut :). mainitsinko jossain jack russelin olevan vanhempi ?
        Oma koirani kunnioittaa upeasti vanhempia koiria.

        Taidat vaan olla tyhmä :)


      • hjhhiioiouiouu
        voi elämän kevät kirjoitti:

        Höpsistä , en liioitellut :). mainitsinko jossain jack russelin olevan vanhempi ?
        Oma koirani kunnioittaa upeasti vanhempia koiria.

        Taidat vaan olla tyhmä :)

        siis kaksi pentua ja jack russeli oli siis alle puolivuotias kun ei ollut vanhempi kuin omasi..

        heh aikas huvittavaa.

        "tuli terrieri keppi suussa koirani lähelle ja tiputti kepin , jolloin omani keppiin kiinni ja tämä perkeleen terrieri koirani kurkkuun.
        koirani tuolloin 6kk vanha"


      • näin on
        voi elämän kevät kirjoitti:

        "Minun koirieni päälle ei ole käynyt kuin espanjan mastiffi, rotikka, engl.springeri mutta nekään ei ole purrut mutta lintannut/päälle ja olen heti sanonut omistajalle että katsoo koiransa perään"

        Tiedät kai guru että rottweilerin tyyli leikkiä on painia ja pitää pirunmoista pörinää..olematta kuitenkaan yhtään agressiivinen.

        Rotweileri on pahin tappaja mitä koirissa voi olla.
        Käy kaikkein useimmin pienten koirien kimppuun ja aina tappo mielessä.
        Että se siitä ja sen ihanuudesta.


      • voi hyvää päivää
        näin on kirjoitti:

        Rotweileri on pahin tappaja mitä koirissa voi olla.
        Käy kaikkein useimmin pienten koirien kimppuun ja aina tappo mielessä.
        Että se siitä ja sen ihanuudesta.

        höpö höpö :):)

        ettet olisi pissis lukenut satukirjoja liikaa.

        voi hyvää päivää kun täällä lymyilee , ilmeisen angistinen teini joka viljelee jatkuvasti näitä" viisauksiaan"!


      • hyhyyhghjgjjjjgj
        näin on kirjoitti:

        Rotweileri on pahin tappaja mitä koirissa voi olla.
        Käy kaikkein useimmin pienten koirien kimppuun ja aina tappo mielessä.
        Että se siitä ja sen ihanuudesta.

        samaa mieltä yksi ikävimpiä rotuja ikävinen omistajineen jotka muista piittaa piut paut.. :(

        en yhtään ihmettele huonoa mainetta.


      • mutta kun
        hyhyyhghjgjjjjgj kirjoitti:

        samaa mieltä yksi ikävimpiä rotuja ikävinen omistajineen jotka muista piittaa piut paut.. :(

        en yhtään ihmettele huonoa mainetta.

        onneksi teidän tampioiden mielipiteellä ei ole vitunkaan väliä :):)


      • fghyttytutyuytuuu
        mutta kun kirjoitti:

        onneksi teidän tampioiden mielipiteellä ei ole vitunkaan väliä :):)

        sen takia rodusta ei pidetäkään kun sen omistajana on sinun kaltaisia muista piittaamattomia ihmisiä jotka haukkuu muita.

        Hyvällä saat hyvää..:)


    • staffinomistaja

      Eli aloittaja on ainoa ihminen joka osaa käsitellä/kouluttaa ns. huonosti toisia koiria sietävää rotua ja sosiaalistaa sen oikein? Semmoisen käsityksen itse sain noista kirjoituksistas.

      "Itse olen opettanut koirani olemaan provosoitumatta ja olemaan provosoimasta. Ja on erittäin sosiaalinen ja mitoittaa jopa eleensä sen mukaan kuinka arka tai vahva dominanssinen toinen on ja aina elein ei hampain. (ja on rotu joka ei tule ns.helpolla toimeen muiden koirien kanssa)"

      Olet siis juuri sellainen jota pyydät toisten väistämään? Minulle ainakin vieras, koirasi rodultaan ei-ehkä-kaikkien-kanssa-toimeentuleva. Mistä siis voisin tietää etteikö juuri tämä sinun koirasi ole se rähjääjä jota pyydät varomaan?

      • gytrbvngghg

        Kyllä omaan erittäin sosiaalisen koiran ja osaan kouluttaa sen sosiaaliseksi mitä sitä kiertämään ja tiedän eri rotujen haasteellisuuden olenhan kouluttanut koiria jo yli kaksikymmentä vuotta. Näin ei ole kaikkien osalla ja moni syyttää muita oman koiransa käytöksestä.

        Siksi on hyvä tiedostaa ettei koirapuistoissa suinkaan kaikki osaa kouluttaa koiriansa. Ja on turha riskeerata koiriensa henkiä. Moni vain päästää koiransa vapaaksi ja kääntää selkänsä ja alkaa tupakoimaan tai puhumaan puhelimeen ja antaa koirien selvittää itse tappelunsa näin karrikoiden.

        Nämä häirikkökoirat/omistajat ei ota vastuuta teostaan. Koirapuistossa jossa käyn samaisen omistajan koira käynyt jo useasti kiinni muihin ja ei kun taas tuodaan puistoon. Ja antaa aluksi luotettavan hyvin asiansa hallitsevan kuvan.

        Olkaa varovaisia kun viette koiranne puistoon. Tervettä maalaisjärkeä.


      • Wil-Mi
        gytrbvngghg kirjoitti:

        Kyllä omaan erittäin sosiaalisen koiran ja osaan kouluttaa sen sosiaaliseksi mitä sitä kiertämään ja tiedän eri rotujen haasteellisuuden olenhan kouluttanut koiria jo yli kaksikymmentä vuotta. Näin ei ole kaikkien osalla ja moni syyttää muita oman koiransa käytöksestä.

        Siksi on hyvä tiedostaa ettei koirapuistoissa suinkaan kaikki osaa kouluttaa koiriansa. Ja on turha riskeerata koiriensa henkiä. Moni vain päästää koiransa vapaaksi ja kääntää selkänsä ja alkaa tupakoimaan tai puhumaan puhelimeen ja antaa koirien selvittää itse tappelunsa näin karrikoiden.

        Nämä häirikkökoirat/omistajat ei ota vastuuta teostaan. Koirapuistossa jossa käyn samaisen omistajan koira käynyt jo useasti kiinni muihin ja ei kun taas tuodaan puistoon. Ja antaa aluksi luotettavan hyvin asiansa hallitsevan kuvan.

        Olkaa varovaisia kun viette koiranne puistoon. Tervettä maalaisjärkeä.

        Maalaisjärkeäpä hyvinkin. Onneksi meilla täällä maaseudun pikku taajamassa ei ole ollenkaan koirapuistoja. En edes ymmmärrä, mihin niitä tarvitaan ja miksi hemmetissä koirien pitäisi "leikkiä" vieraiden hurttien kanssa? Koira on laumaeläin, perhe on sen lauma ja koti on koiran reviiri - jota sitäkin hallitsee pääsääntöisesti ihminen. Miksi joiran pitäisi tulla toimeen outojen puistokoirien kanssa? Eihän semmosesta tule muuta, kuin stressiä eläimelle.


    • väinö45

      Jännä juttu tässä on tullut yksi rotikkatapaus jossa linttasi pienemmän koiran rajusti ja jolle linttaaminen ei ollut leikkiä ja silti rotikoiden omistajat puolustaa tuota hyvänä käytöksenä.

      Hyvää käytöstä olisi huomioida muutkin koirat ja että kaikilla on mukavaa. Omistajahan sanoi että kiellä koiraasi mutta rotikan omistaja piu paut piittasi..miksi?

      Muistan yhden tapauksen kun tanskandoggit leikkivät bokserin kanssa rajusti ja bokseri loukkasi selkänsä. El.lääkärimaksu oli huima ja omistaja sanoi ettei toiste kyllä anna olla koiransa doggien kanssa.


      Koirat voi loukkaantua pahasti tuossa tilanteessa ja jos pienempi ei edes mennyt mukaan leikkiin niin ihmetyttää tuon rotikan välinpitämättömyys toista koiranomistajaa ja hänen koiraansa kohtaan.

      Leikiltä tuo ei minusta kuulostanut myöskään..en itsekään pitäisi siitä että koira juoksee tuhatta sataa koiraani päin ja talloo sen jalkoihinsa. Painilta se ei kuulosta..kyllä koirat kuuluu opettaa oikeanlaiseen "leikkiinkin."

      • voi elämän kevät

        Voi hyvää päivää teitä lukihäiriöisiä väinöjä...en puolustanut rottweilerin käytöstä.
        Totesin sen tyylin leikkiä olevan painimista.

        Täällä nämä teidän juttunne paisuvat ihan älyttömiksi, aluksi rottweiler painoi terrierin maahan..tänään se on jo ""
        toinen seisoo paikallaan ja toinen hyökyy vauhdilla päälle..oma koirani yritti pysyä pystyssä ja välillä jopa kieri maassa kun toinen jyräsi ja sitten painoi koko massallaan kinokseen"
        Huomenna se jo varmaan hyppinyt ja purrut raivoissaan terrieriä :)(

        Lopetetaan tuollainen maalailu ja liioittelu :)


      • viiia34
        voi elämän kevät kirjoitti:

        Voi hyvää päivää teitä lukihäiriöisiä väinöjä...en puolustanut rottweilerin käytöstä.
        Totesin sen tyylin leikkiä olevan painimista.

        Täällä nämä teidän juttunne paisuvat ihan älyttömiksi, aluksi rottweiler painoi terrierin maahan..tänään se on jo ""
        toinen seisoo paikallaan ja toinen hyökyy vauhdilla päälle..oma koirani yritti pysyä pystyssä ja välillä jopa kieri maassa kun toinen jyräsi ja sitten painoi koko massallaan kinokseen"
        Huomenna se jo varmaan hyppinyt ja purrut raivoissaan terrieriä :)(

        Lopetetaan tuollainen maalailu ja liioittelu :)

        siis taitaa sinulla elämän kevät olla lukutaito hukassa ja puollat vain miten sattuu rotikoita..ei ainakaan paranna niiden jo ennestään huonoa mainetta.

        Kerroin miten kävi en sanonut että olisi ollut leikkipainia..enkä myöskään murissut tai suloisesti pörissyt ne olit lisännyt itse tarinaan.

        Sanoin toinen seisoo paikallaan ja toinen hyökyy vauhdilla päälle..oma koirani yritti pysyä pystyssä ja välillä jopa kieri maassa kun toinen jyräsi ja sitten painoi koko massallaan kinokseen"

        Siis noinko sinun mukaan on hyvää" leikkiä"?


      • voi elämän kevät
        viiia34 kirjoitti:

        siis taitaa sinulla elämän kevät olla lukutaito hukassa ja puollat vain miten sattuu rotikoita..ei ainakaan paranna niiden jo ennestään huonoa mainetta.

        Kerroin miten kävi en sanonut että olisi ollut leikkipainia..enkä myöskään murissut tai suloisesti pörissyt ne olit lisännyt itse tarinaan.

        Sanoin toinen seisoo paikallaan ja toinen hyökyy vauhdilla päälle..oma koirani yritti pysyä pystyssä ja välillä jopa kieri maassa kun toinen jyräsi ja sitten painoi koko massallaan kinokseen"

        Siis noinko sinun mukaan on hyvää" leikkiä"?

        "Eräs rotikka puolestaan painoi terrierini lumeen ilman että omistaja komensi koiraansa."
        " mitä siitä vaikka koiraani ei enään edes näkynyt lumesta eikä hänen koiransa alta."

        näin kommentoit tapahtumaa , johon kommentoin rottweilerin tyylin leikkiä olevan painia ja nyhjäämistä..
        Lueppa tekstin huolellisesti ;missään en puolusta rottweilerin omistajaa

        tosin en ymmärrä miksi viet kissani painoista koiraa koirapuistoon :)


      • viiia34
        voi elämän kevät kirjoitti:

        "Eräs rotikka puolestaan painoi terrierini lumeen ilman että omistaja komensi koiraansa."
        " mitä siitä vaikka koiraani ei enään edes näkynyt lumesta eikä hänen koiransa alta."

        näin kommentoit tapahtumaa , johon kommentoin rottweilerin tyylin leikkiä olevan painia ja nyhjäämistä..
        Lueppa tekstin huolellisesti ;missään en puolusta rottweilerin omistajaa

        tosin en ymmärrä miksi viet kissani painoista koiraa koirapuistoon :)

        Niin tarkensin asiaa ja edelleen se mitä sanoin pitää paikkansa.

        Ennemmin tuo rottisomistaja olisi pitänyt pitää koiransa poissa kun ei osannut siellä hyvin käyttäytyä ja omistajan mielestä se oli ok. Tosin tein sitten sen jälkeen etten samaan aikaan enään mennyt..sanoin rottiksen omistajalle että koirani loukkasi jo selän..etten nyt tule. Hätävale mutta minulle oma koirani oli tärkeämpi asia kuin tuo rottis.

        "tosin en ymmärrä miksi viet kissani painoista koiraa koirapuistoon :) "
        tämä viimeinen lause kertoo sen minkä takia näissä keskusteluissa on jakautunut isojen ja pienten koirien puolet.


        Mutta onneksi meitä on moneen junaan ja isojen koirien omistajissa on myös niitä jotka huomioivat ja arvostavat muitakin koiranomistajia. Ja useimpien kanssa ei ole ollut ongelmia..kavereina on minun koirallani ollut bullmastiffia, suursnautseria, schäferiä, irlannin susikoiraa , dobermannia ja niitä mukavia pieniäkin kuten ranskiksia, tipsuja, parsoneita jne.
        ja viihtyvyys ollut molemminpuolista. Silloin koirapuistot toimii hyvin. :)

        olen aiemmin omistanut isomman koiran mutta vaihdoin pieneen kun en omaa autoa.. siksi kissan kokoinen otus nykyisin. :)


    • konvehti899

      Hmm... Meillä koirat (toinen 20kg ja toinen 55kg) leikkivät keskenään rajustikin. Painavat toisiaan maahan (myös pienempi isompaa), kaatavat toisiaan, juoksevat päin, näykkivät, pärisevät ja roikkuvat hampaillaan toisissaan kiinni. Ehkä myös roduilla saattaa olla asian kanssa tekemistä (eivät totisesti ole mitään koirapuistokoiria) mutta leikki leikkinä, tappelut on erikseen. Veri ei ole kertaakaan lentänyt, isompi koirista on venäyttänyt jalkansa. Tästäkään syystä en ikinä päästä koiriani leikkimään vieraiden koirien kanssa.

      • viiia34

        silloin kun se on molemminpuolista niin ok mutta ei tuossa rotikkatapauksessa ja siinä oli jo melkoinen painoero ja varsinkin jos toinen seisoo paikallaan ja toinen hyökyy vauhdilla päälle..oma koirani yritti pysyä pystyssä ja välillä jopa kieri maassa kun toinen jyräsi ja sitten painoi koko massallaan kinokseen. Koirani on hentonen ja 7kg ja tuo rotikka jämäkkä n.40kg

        eli sama jos minä seisoisin paikallani 57kg ja minua päin juoksisi 324,9 kiloinen ja täydellä vauhdilla ei olisi kivaa..eikös? Itsekin loukkasin jo polvenikin kun dalmis juoksi päin vauhdilla ja olen isompi..muljahti ikävästi.

        Omanikin painii kyllä kuten lähipiirini labbisdobberin kanssa(painaa saman verran kuin tuo rotikka) kanssa ja se on tasapainoista painia eikä se linttaa eikä varsinkaan juokse päin vauhdilla linttaamaan mikä ei todellakaan ole hyväksi. Voin täysin luottaa tuohon koiraan ettei vaaraa tule..paitsi ahne pirulainen lie labbisominaisuus ja silloin paras laittaa erilleen syömäänkun ruuasta on kyse. ;)

        kuten sanoin leikeissä on eroa ja jos kerran toisen koira ei viihdy eikä mene mukaan ja on jo peräti vaarassa loukkaantua niin miksi annetaan riehua komentamatta??


      • eskonen

        vaikka veri ei lennäkään niin murtumia (tai venähdyksiä kuten koirallesi lievempänä)voi tulla jos leikki liian rajua.
        Ja leikki voi joskus äityä ei leikiksi..

        Leikki pitää olla tasapainoista eikä liian rajua..koirasi lienee vielä nuoria mutta kun ikää tulee sietokyky menee kortille ja jos balanssi ei toimi leikissä niin voi tulla tilanne että toinen onkin annettava pois. Laumanjohtaja määrittelee myös leikille rajat..näin ainakin itse.


      • Wil-Mi
        viiia34 kirjoitti:

        silloin kun se on molemminpuolista niin ok mutta ei tuossa rotikkatapauksessa ja siinä oli jo melkoinen painoero ja varsinkin jos toinen seisoo paikallaan ja toinen hyökyy vauhdilla päälle..oma koirani yritti pysyä pystyssä ja välillä jopa kieri maassa kun toinen jyräsi ja sitten painoi koko massallaan kinokseen. Koirani on hentonen ja 7kg ja tuo rotikka jämäkkä n.40kg

        eli sama jos minä seisoisin paikallani 57kg ja minua päin juoksisi 324,9 kiloinen ja täydellä vauhdilla ei olisi kivaa..eikös? Itsekin loukkasin jo polvenikin kun dalmis juoksi päin vauhdilla ja olen isompi..muljahti ikävästi.

        Omanikin painii kyllä kuten lähipiirini labbisdobberin kanssa(painaa saman verran kuin tuo rotikka) kanssa ja se on tasapainoista painia eikä se linttaa eikä varsinkaan juokse päin vauhdilla linttaamaan mikä ei todellakaan ole hyväksi. Voin täysin luottaa tuohon koiraan ettei vaaraa tule..paitsi ahne pirulainen lie labbisominaisuus ja silloin paras laittaa erilleen syömäänkun ruuasta on kyse. ;)

        kuten sanoin leikeissä on eroa ja jos kerran toisen koira ei viihdy eikä mene mukaan ja on jo peräti vaarassa loukkaantua niin miksi annetaan riehua komentamatta??

        Ihan mielenkiinnon vuoksi voisit kertoa, että miksi sinä sen koirasi sinne puistoon viet? Ei hyvä laumanjohtaja koskaan altista koiraansa vaaralle! Ethän sinä itsekään ulkoile junaradalla tai moottoritiellä vain siksi, että haluat olla sosiaalinen?? Kai noita muitakin liikkumistapoja koiran kanssa löytyy ja pari sopivan kokoista koirakaveria riittää ihan hyvin, jos välttämättä haluaa koiralle kontakteja lajitovereihin.


      • voi elämän kevät
        viiia34 kirjoitti:

        silloin kun se on molemminpuolista niin ok mutta ei tuossa rotikkatapauksessa ja siinä oli jo melkoinen painoero ja varsinkin jos toinen seisoo paikallaan ja toinen hyökyy vauhdilla päälle..oma koirani yritti pysyä pystyssä ja välillä jopa kieri maassa kun toinen jyräsi ja sitten painoi koko massallaan kinokseen. Koirani on hentonen ja 7kg ja tuo rotikka jämäkkä n.40kg

        eli sama jos minä seisoisin paikallani 57kg ja minua päin juoksisi 324,9 kiloinen ja täydellä vauhdilla ei olisi kivaa..eikös? Itsekin loukkasin jo polvenikin kun dalmis juoksi päin vauhdilla ja olen isompi..muljahti ikävästi.

        Omanikin painii kyllä kuten lähipiirini labbisdobberin kanssa(painaa saman verran kuin tuo rotikka) kanssa ja se on tasapainoista painia eikä se linttaa eikä varsinkaan juokse päin vauhdilla linttaamaan mikä ei todellakaan ole hyväksi. Voin täysin luottaa tuohon koiraan ettei vaaraa tule..paitsi ahne pirulainen lie labbisominaisuus ja silloin paras laittaa erilleen syömäänkun ruuasta on kyse. ;)

        kuten sanoin leikeissä on eroa ja jos kerran toisen koira ei viihdy eikä mene mukaan ja on jo peräti vaarassa loukkaantua niin miksi annetaan riehua komentamatta??

        "silloin kun se on molemminpuolista niin ok mutta ei tuossa rotikkatapauksessa ja siinä oli jo melkoinen painoero ja varsinkin jos toinen seisoo paikallaan ja toinen hyökyy vauhdilla päälle..oma koirani yritti pysyä pystyssä ja välillä jopa kieri maassa kun toinen jyräsi ja sitten painoi koko massallaan kinokseen. Koirani on hentonen ja 7kg ja tuo rotikka jämäkkä n.40kg"

        Painoero ei edelleenkään poista sitä tosiasiaa että rottweileri leikki , leikki rajusti johon omistajan olisi pitänyt puuttua.

        Omani leikkii mäyräkoiran kanssa ja antaa sen hypiä ja pomppia päällään.

        Koirasi luottamus sinuun on kärsinyt kovan kolauksen , sen silmissä et pysty puolustamaan sitä joten sen on itse alettava agressiiviseksi.
        Miettisin muutaman kerran menisinkö enää kyseiseen koirapuistoon .



        Turha tuossa on "pahamaineista rottweileria" syyttää kun omistaja on tuollainen lapanen.


      • viiia34
        Wil-Mi kirjoitti:

        Ihan mielenkiinnon vuoksi voisit kertoa, että miksi sinä sen koirasi sinne puistoon viet? Ei hyvä laumanjohtaja koskaan altista koiraansa vaaralle! Ethän sinä itsekään ulkoile junaradalla tai moottoritiellä vain siksi, että haluat olla sosiaalinen?? Kai noita muitakin liikkumistapoja koiran kanssa löytyy ja pari sopivan kokoista koirakaveria riittää ihan hyvin, jos välttämättä haluaa koiralle kontakteja lajitovereihin.

        Totta olen samaa mieltä kanssasi WII-MI ja tuo oli eka kerta tuon koiran kera ja lähdin sitten pois enkä toiste enään päästänyt saman kanssa.
        Yleensä päästän vain niiden kanssa jotka on tasapainoisia ja ei linttaa..ja niitäkin kavereita tulee paljon matkan varrella.. :)

        Kaipa se koirapuistoilu on sellaista joka sopii kuitenkin meille molemmille eli koirani viihtyvyys on se a ja o ja samalla myös muiden viihtyvyys..ja menen aina pois jos tuntuu että kaikki ei ok. Nyt on hieno juttu että saimme lähelle pienten koirien puiston jolloin turvallisuus paranee. Jos koirani ei viihtyisi niin en veisi..


      • konvehti899
        eskonen kirjoitti:

        vaikka veri ei lennäkään niin murtumia (tai venähdyksiä kuten koirallesi lievempänä)voi tulla jos leikki liian rajua.
        Ja leikki voi joskus äityä ei leikiksi..

        Leikki pitää olla tasapainoista eikä liian rajua..koirasi lienee vielä nuoria mutta kun ikää tulee sietokyky menee kortille ja jos balanssi ei toimi leikissä niin voi tulla tilanne että toinen onkin annettava pois. Laumanjohtaja määrittelee myös leikille rajat..näin ainakin itse.

        Itseasiassa isompi koiristani on 1,5-vuotias ja pienempi jo kymmenen vuoden paremmalla puolella. Että en tiedä sitten kuinka vanhaksi sen täytyy elää jotta sietokyky niin kovasti vähenee.


      • konvehti899
        viiia34 kirjoitti:

        silloin kun se on molemminpuolista niin ok mutta ei tuossa rotikkatapauksessa ja siinä oli jo melkoinen painoero ja varsinkin jos toinen seisoo paikallaan ja toinen hyökyy vauhdilla päälle..oma koirani yritti pysyä pystyssä ja välillä jopa kieri maassa kun toinen jyräsi ja sitten painoi koko massallaan kinokseen. Koirani on hentonen ja 7kg ja tuo rotikka jämäkkä n.40kg

        eli sama jos minä seisoisin paikallani 57kg ja minua päin juoksisi 324,9 kiloinen ja täydellä vauhdilla ei olisi kivaa..eikös? Itsekin loukkasin jo polvenikin kun dalmis juoksi päin vauhdilla ja olen isompi..muljahti ikävästi.

        Omanikin painii kyllä kuten lähipiirini labbisdobberin kanssa(painaa saman verran kuin tuo rotikka) kanssa ja se on tasapainoista painia eikä se linttaa eikä varsinkaan juokse päin vauhdilla linttaamaan mikä ei todellakaan ole hyväksi. Voin täysin luottaa tuohon koiraan ettei vaaraa tule..paitsi ahne pirulainen lie labbisominaisuus ja silloin paras laittaa erilleen syömäänkun ruuasta on kyse. ;)

        kuten sanoin leikeissä on eroa ja jos kerran toisen koira ei viihdy eikä mene mukaan ja on jo peräti vaarassa loukkaantua niin miksi annetaan riehua komentamatta??

        Minun koirani: 20kg ja 55kg, painoeroa siis 35kg. Sinun koirasi ja rottweiler: 7kg ja 40kg, painoeroa on 33kg. Eli en tajua sun pointtia tossa asiassa?


    • 8383

      En mene enää oman koirani kanssa(huskymalamuutti mix uros)saksanpaimenkoirien kanssa samaan aikaan koirapuistoon.Toissapäivänä kävi sakemanni koiran päälle,mutta onneks ei tullut puremishaavoja ja tuosta näki heti ettei se todellakaan mitään leikkipainia ollut.Myös täällä koirapuistossa ollut toisen sakemannin kanssa ongelmia ja yksi koiranomistaja meni asiasta oikein poliisin paikkeille.

      Seuraavan kerran näen kyseisen omistajan koirapuistossa niin sanon suoraan,ettei ole asiaa koirapuistoon sen koiran kanssa.Miten vaikeaa on ymmärtää ettei kaikki koirat vain sovi koirapuistoon.Enkä rotua mollaa,mutta omistajaa kylläkin kun ei ole osannut kouluttaa koiraansa.

      • werwtrtyyy

        Kuulostaa tutulta..ettei olisi eräs tampereen koirapuisto kyseessä. Siellä yksi saksanpaimenkoiran omistaja pitää koiraansa vaikka useasti käynyt kiinni toiseen. Itse sanoin hänelle muiden mukana asiasta mutta ei auttanut. Ei ottanut onkeensa. Koirassa ei vika vaan isännässä tuskin koira noin käyttäyrtyisi jos eri isäntä. Isännän mielestä hänen koiransa on puiston kingi.

        Niinhän siinä lopulta käy että ne häirikköomistajat hallitsee noita koirapuistoja ja muut väistää..vaikka viisasta se onkin. :(


    • suden sukulaisia

      Kuonokoppa pakolliseksi kaikille koirille

      • suden sukulaisia

        Kieltämättä hyvä idea. Ostan tappajakoiran ja vien sen koirapuistoon


    • iso munainen

      Kierrän kaukaa munanjatkekoirat. Itselläni on kääpiökoira, ei tarvetta kompensoida pientä munaa.

    • hau hau ja rouskis

      Koira käyttäytyy useimmiten sen mukaan, mitä ärsykkeitä se mistäkin saa.
      Monet eivät tätä tosiseikkaa halua ymmärtää eikä tiedostaa. Toiset rodut
      on jalostettu tiettyjä ominaisuuksia varten, joten mikäli koiranomistaja tietää
      ja tuntee koiransa luonteelliset ominaisuudet, sekä myös toisten koirien, niin
      miksi pitää viedä "puudelit" pyörimään "Rottiksen" kuonon eteen??

      Kannattaisi myös "rottisten", "doobereiden" ja muiden vastaavien rotujen
      koirien omistajien miettiä, kannattaako omaa "dogia" viedä helvetillisen
      hälinän keskelle, varsinkin jos on kyseessä koulutettu vahtikoira. (itse en
      vie)

    • vaikka puuhun

      Taas kun luin viestit havaitsin terveelliseksi väistää kaikkia suuria koiria mahdollisimman aikaisessa vaiheessa. siinä samalla tulee mitenkään loukkaamatta väistettyä sitä omistajaakin.
      Pienistä räksyttävistä koirista en häiriinny mitenkään, ellei naapuri sitä omista.

      • Voi elämän kevät

        Hyvä
        Siinä on rottweilerilla ihmettelemistä ja omistajalla naurussa pitämistä kun kapuat puuhun karkuun


      • ghgjhglggjgjgjgjgj
        Voi elämän kevät kirjoitti:

        Hyvä
        Siinä on rottweilerilla ihmettelemistä ja omistajalla naurussa pitämistä kun kapuat puuhun karkuun

        voi elämän kevät ei ihme ettei rotikoiden maine ole parempi.. :(

        Ihme machoilua koiralla..lienee huonosti sinulla asiat..onneksi et harrasta omaa rotuani ettei senkin maine kärsi.


      • veijoska
        ghgjhglggjgjgjgjgj kirjoitti:

        voi elämän kevät ei ihme ettei rotikoiden maine ole parempi.. :(

        Ihme machoilua koiralla..lienee huonosti sinulla asiat..onneksi et harrasta omaa rotuani ettei senkin maine kärsi.

        Rottiksella on muuten geeneissään on pienikasvuisen/pikkukoiran geeni joka tarvitsisi vain lisäkseen toisen pienikasvuisuutta aiheuttavan geenin jotta olisi myös pienikokoinen. Muilla isoilla roduilla näin ei ole..eli sisimmässään rottis on puolitiehen jäänyt pikkukoira. ;))
        (Lohen geenitutkimus)


      • voi elämän kevät
        ghgjhglggjgjgjgjgj kirjoitti:

        voi elämän kevät ei ihme ettei rotikoiden maine ole parempi.. :(

        Ihme machoilua koiralla..lienee huonosti sinulla asiat..onneksi et harrasta omaa rotuani ettei senkin maine kärsi.

        "Taas kun luin viestit havaitsin terveelliseksi väistää kaikkia suuria koiria mahdollisimman aikaisessa vaiheessa"

        Mitä ihmettä mä muka machoilen , ei kai se mun vikani ole jos kaveri kiertää mut kaukaa ja kapuaa vaikka puuhun karkuun :):)

        mä en "usuta" koiraani mitenkään
        Teillä on jonkinlainen vinouma päässä isoja koiria kohtaan.

        Rottweilerin maineessa ei ole mitään vikaa , on vain tuollaisia turhanpäiväisiä hokijoita , "kun on huono maine" kuten sinä.

        Kerrassaan upea koira


      • gfhfhfwwwww
        voi elämän kevät kirjoitti:

        "Taas kun luin viestit havaitsin terveelliseksi väistää kaikkia suuria koiria mahdollisimman aikaisessa vaiheessa"

        Mitä ihmettä mä muka machoilen , ei kai se mun vikani ole jos kaveri kiertää mut kaukaa ja kapuaa vaikka puuhun karkuun :):)

        mä en "usuta" koiraani mitenkään
        Teillä on jonkinlainen vinouma päässä isoja koiria kohtaan.

        Rottweilerin maineessa ei ole mitään vikaa , on vain tuollaisia turhanpäiväisiä hokijoita , "kun on huono maine" kuten sinä.

        Kerrassaan upea koira

        olisi vain toisenlaisilla omistajilla.. :)))))


      • voi elämän kevät
        gfhfhfwwwww kirjoitti:

        olisi vain toisenlaisilla omistajilla.. :)))))

        Aika lapsellinen mielipide :):):)

        Kasva ja hommaa koira ..tule senjälkeen hokemaan noita viisauksiasi takaisin :)
        Tuskin tiedät koirista muuta kuin kuvia nähnyt netissä ;):)


    • chihurotikkasowhat?

      Hm, ihan turha niitä tietyn rotuisia koiria ja niiden omistajia on vältellä. Ihan yhtä lailla se rotikkakin leikkii kun mikä tahansa muukin. On ikävää kun jotkut ennakkoluuloiset ihmiset lähtevät koirineen pois tietyn rotuisen koiran tullessa puistoon. Esim. kun yksi kerta menin oman koirani ja tuttavani ABn kanssa puistoon niin puolet kaikkosi pois. Tuli vähän hömelö olo, ehkä vähän paha mielikin. Ihan kun olisin vihaista koiraa puistoon tuonut..
      Ymmärrän kyllä, että jotkut omistajat on ihan perseestä ja antaa koiran uhota ja terrorisoida muita koiria. Itse kyllä menen koirani kanssa puistoon, oli siellä sitten vaikka koirasusi tai chihu. :D

      • fgfgffhhfgfhhhg

        No minä en ota riskiä tuntemattoman omistajan suhteen niin paljon asennevammaisia juuri isojen machokoirien omistajilla. Ikävä kyllä :(
        Siksi moni lähtee pois sillä kukaan ei korvaa välttämättä jos jotain sattuu ja jos pienempi koira niin ehkei ole enään mitään korvattavissa voi menettää jopa henkensä jos joutuu tappeluun.

        Mistä minä tiedän onko juuri tuo koira hallinnassa ja tuo ei..joskus jään tarkkailemaan aidan toiselle puolelle josko käyttäytyy hyvin ja kyselen muilta myöhemmin.

        Ja joskus kyselen suoraan omistajalta miten menee pienen koiran kanssa. Mutta silloin olen kerran suututtanut omistajan että kuinka kehtaan epäillä hänen koiraansa..ja kerran kysyin rhodesiankoiranomistajalta onko raju leikeissä että pomppiiko toisten päälle niin sanoi että mitä se sulle kuuluu pomppiiko vai ei jos pomppii niin pomppii..valitse itse tuutko vai et.
        en vienyt samaan aikaan.

        omaan pienen koiran ja jos toinen ei hallitsekaan omaansa niin omani on altavastaaja.

        Silti koirallani on paljon tuttuja isojakin koiria joihin voin luottaa mutta tosiaan joskus on hankalaa luottaa uusiin ihmisiin ja koiriin..kuten tässäkin ketjussa ilmenee niin pienistä ei aina puhuta edes koirina vaan rottina fifeinä joita on hauska pelotella ja morkata..ole siinä sitten luottavainen. :(

        Sinun tuttusi koira voi olla ok mutta kuka sen tietää kun niin paljon harmia sattunut koirapuistoissa ja maine mennyt muutaman ikävän asennevammaisen ja osaamattoman takia.


    • mm

      Minä rakastan kaikkia koiria, rotuun katsomatta. Itselläni 6kg Yorkshiren terrieri joka rakastaa ihmisiä mutta on hieman epävarma muiden koirien kanssa. Tämän takia olen nyt ollut vain pienten koirien puistossa, vain varmuuden vuoksi, jottei koirani joudu hyökkäyksen kohteeksi vain olemalla epävarma. Ymmärtääkseni sekin (oleilu isojen koirien puistossa) onnistuisi jos kaikki koirat olisivat tasapainoisia eivätkä reagoisi tähän. Mutta en uskalla ottaa riskiä koska uskon, että hyvin monet koirapuistojemme koirista (olkoon pieniä tai suuria) ovat tasapainottomia juuri omistajiensa takia.

      Ymmärrän koiria...edelleen koosta riippumatta. Pienet saattavat haukkua enemmän mutta syy siinäkin...ovat pieniä, eri luonteisia, eri kokemuksia kokeneita jne.. Isojen koirien omistajien tulisi ymmärtää näitäkin jos koiria yleensäkin rakastavat jokaisen kannattaisi perehtyä koirapsykologiaan kun ottavat koiran, pienen tai suuren. Minä rakastan rottiksia. Ovat upeita koiria.

    • --------------------

      Sellaiset palvelus/suojelu/laumanvartija koirien omistajat nostavat aina esiin ensimmäisenä sen räkyttävän pikkukoiran.
      Kun tulee vahinko, niin verrataan kirkkain silmin, kun ne pikkukoiratkin roikkuu lahkeessa jne.
      Kun em. rotuluokituksiin kuuluvan koiran sosiaalistaa ja kouluttaa pentuna oikein, niin aikuisena sen itsetuntoa ei heiluttele muutaman kilon pikkuhirviö. Eri asia on, jos ollaan sen em. koiran reviirillä, niin silloin on ihan loogista, että se ei siedä uhittelijaa.
      On sanomattakin selvää, että Yorkshiren terrieri ei kuulu samaan aikaan koirapuistoon isojen koirien kanssa. Siinä voi tulla kohtalokas, ihan tahaton vahinko myös leikkitilanteessa.

    • meni maku

      Itsekään en ole ollut moneen kuukauteen tuolla Vantaan Jokiuomassa, kun meni niin maku, kun muutamat sekopääkoirat tai omistajat dominoivat kaikkia pienempiä koiria.
      Nyt kun luin tätä, havahduin asialle, toisaalta en päivääkään ole sinne kaivannut, ennen kävin päivittäin.

      Näitä ei missään nimessä pidä yleistää, mutta näin olen kokenut, lukenut tai kuullut. Yllättäen lapinkoirat, pystkorvat ja varsinkaan belgian paimenet eivät sovellu puistoon joko jumalattoman räksytyksen ja kintereille näykkimisen takia tai viimeisin on niin järjettömän nopea, äkkipikainen ja kuin tulisilla hiilillä koko ajan.

      Amstaffeista ja staffordinterriereistä sanotaan, että vuoden ikäiksi voi vielä mennä, mutta sen jälkeen alkaa tulla vähän joka paikassa ongelmia. Tuollakin on aivan jättikokoinen uros rotikka, mikä kuulemma tykkää pienistä tytöistä eritoten ja on pienten puolella tosin luvan kanssa, mutta on kuulemma tapellut ainakin kolmen kanssa ja muuten vaan vedellyt pienempiä pitkin seiniä rajussa leikeissä. Rotikka leikkii niin ja se on ok, mutta säikyt koirat eivät kestä sellaista alistuta, painia ja örinää ja 50-60kg massaa päällään.Sakemannitkin voivat tehdä niille tyypillisiä hyökkäyksia, mutta jos toinen ei provosoidu, yleensä jää haukunnaksi, vihaiset ovat erikseen ja ne tulevat suoraan päälle hihnassa tai irti.
      Tuolla on käynyt koiria, mitkä eivät tule kenenkään kanssa toimeen ja tulee heti päälle, aivan sama, onko uros, narttu, leikattu vai pentu. Huhhuh!!!
      Yksi sanoi amstaffistaan, että älä tuo tänne, hän ei takaa, miten oma koiransa käyttäytyy!!! Mitä helvettiä tulee puistoon, jollei itsekään luota koiraansa sen vertaa?!?!?
      Koirat voivat leikkiä rajustikin, hammasmiekkailua ja pientä alistamistakin, tervepäinen koira löytää paikkansa laumassa aika pian, toinen ei siedä yhtään edes leukaa niskassaan. Omistajat eivät osaa lukea koiriaan, milloin vihainen tai pelkopureminen tai ei osaa ottaa vierelle, kun menee liian rajuksi ja sitten on kyljet ja poski verillä.
      Osaa ne pikkukoiratkin, jollei niitä kasvata ja osaa lukea, varsinkin jackrusselit ja bichonit. Välillä mennään isojen puolelle turvaan, kun on kyljet verillä tai meno liian raju.
      Taistelukoirien (pitbull, akita, amstaff ym epäsosiaaliset muille koirille, perheen kanssa vielä menee jotenkin), kanssa en mene enää samaan häkkiin, kävi täysin yllättäen suoraan kurkkuun ilman murinaakaan tai elkeitä. Oli raavaalla miehellä helvetinmoinen vääntö, kun tuollainen 1200kg puruvoimaa lyö leuat lukkoon, sain jonkin aikaa rimpuilla, mutta omaani en anna repiä, vaikka tulis käsille hammasta.Silloin on tarjottava jatsaria koiralle, kun mikään ei enää auta.

    • RJL

      Itse olen alkanut seuraamaan tiettyjen koiralajien omistajia, kylläkin vain siinä tapauksessa että koira käyttäytyy niinkuin haluaisi hyppiä silmille.

      (Minulla ei itselläni ole koiraa enkä sellaista haluaisikaan)

      Näistä omistajista pidän tietokantaa (siis niissä tapauksissa missä nyt olen saanut omistajasta tiedot selville).

      Pitemmän ajanjakson aikana tarkoitusenani on tietysti ampua ne koirat haulikolla tai muuten tappaa ne yksi kerrallaan.

      Suosittelen samaa muillekin. Keinot ovat monet eikä eläimen taposta Suomessa loppujen lopuksi paljon rangaistusta saa. Ei ainakaan niin paljon että se suunnitelmiani mitenkään pysäyttäisi.

      • olet ressukka

        Sinä pidät vaan tietokantaa kakka jämistäsi kusisissa alkkareissasi, runk-kari. Uskomaton kakkahousu!


    • Miksi.

      Vältellä ns.taistelukoiria? Ne ovat tavallisia koiria,ei sen ihmeellisempiä. Mutta sitten onkin asia erikseen nämä koirapuistot. Koirapuistoissa käy paljon koiria,joita ei ole rokotettu tai rokotukset ovat vanhentuneet ja samoin on koiria,joissa on loisia(täitä)samoin sairaita koiria,joista sitten voi saada koiraansa tarttuvan taudin. Eniten ongelmia aiheuttavat pienet koirat,joita ei ole sosiaallistettu ja ne ärhentelevät isoille koirille jolloin pikkukoiralle käy kalpaten. Toki löytyy myös koiranomistajia,joilla ei ole minkäänlaista hajua koirastaan eikä koiranpidosta ja ne aiheuttavat ongelmia.

    • hytutiiyiiuoouoo

      miksi ottaa rotu joka ei tule toimeen muiden kanssa ja viedä se sinne koirapuistoon?

      Amerikanstaffit, pitit, rotikat, dogot, laumanvartijat etc ei ole niitä sosiaalisimpia menee pentuna muttei aikuisena ja on jalostettu tappelukoiriksi niin miksi ottaa rotu joka on jalostettu muuhun ja olettaa sen toimivan hyvin koirapuistossa muiden seassa. Sama kun veisi rottakoiran rottien häkkiin karrikoiden.

      Pitää ottaa sen mukainen rotu mikä on ympäristö eikä yrittää dogosta tehdä kultsia.

      • voi elämän kevät

        Höpö höpö :):)

        Otappa selvää ennenkuin kirjoitat tuollaista paskaa .

        Rottweileria ei ole jalostettu miksikään tappelukoiraksi.

        Sosiaalisia ne on siinä missä muutkin ,


    • 2xuros

      Ihan huvittaa seurata näitä keskusteluja. Tuntuu, ettei osa ihmisestä osaa lukea koiria yhtään. Koirilla esim. katsekontakti provosoi hyökkäykseen. Jos toinen on jo kurkussa kiinni, en sanoisi sitä enää provosoinniksi. Provosointi on jo tapahtunut. Enkä menisi yhtäkään rotua lyttäämään muutaman kilipään vuoksi.

      Elämäni aikana lähipiirissäni/naapurustossani on ollut viisi rotikkaa, joista kolme on hyökännyt oman koirani kimppuun. Eli ei niinkään hyviä kokemuksia, MUTTA enpä lähtisi ikinä aikuista urostani "taistelukoiraa" uusiin aikuisiin(pentukoirat asia erikseen) uroksiin tutustuttamaankaan. Hullun hommaa. Ensinnäkin koirat on eläimiä ja kaksi vahvaa urosta tulee ottamaan yhteen enemmin tai myöhemmin selvittääkseen arvoasteikon. On rotuja joissa urokset on miltei aina "johtajia" koirien kesken. Oma rotunu, rotikat, saksanpaimenkoirat yms. kuuluu mielestäni nähin. Jos joku nyt ymmärtää mitä tarkoitan. Mielestäni koirien ei todellakaan tarvitse tulla toimeen kaikkien koirien kanssa. Ihanaahan se olisi, jos koirani olisivat kaikkien kavereita, mutta kun ei. En minäkään pidä kaikista ihmisistä. Enkä nyt tarkoita missään nimessä, että koirat saa hyökätä toisen kimppuun, vain siksi että on alfa-luontoinen ja ei tule toimeen kaikkien kanssa. Omistajalla on täysi vastuu koirastaan. Jos oma koirani hyökkää toisen kimppuun, vähintä mitä voin tehdä on maksaa e-lekuri kulut! Tämän pitäisi olla automaatio. Luojan kiitos näin ei ole tapahtunut.

      Rotuni ei ole salakavala eikä petollinen, jääräpää kylläkin ja aina haasteen vastaanottava. Ihana luotettava perhekoira. En käytä koiriani koirapuistoissa, osaan terveellä järjellä ajatella myös muita. Juoksutan koirani metsässä.

      Ihmisten pitäs oppia lukemaan omaa koiraa. Miten monella koiralle koirapuistossa käynti on oikeasti nautinto ja miten moni koiraparka stressantuu tilanteesta kuoliaaksi...

    • bds

      joo pitää oppii koiran eleet ja ilmeet sun muut, esim mun bordercollie tulee kaikkien kanssa toimeen ja on sosiaalinen ja kiltti, mut lenkeillä se tahtoo alkaa heti vetää ja ottaa sen paimennus asennon menee hieman matalaks ja liikku sulavasti ku toinen koira tulee vastaan, se ei siis ole mitää hyökkäämäs on vaa niin sosiialinen et haluu tutustua kaikkiin, puistoissa jopa niihin rähisijöihin ja niihin jotka dominoi ja alentaa ja puree ja näyttää hampaita, jotku koirat vaan on nii uhkarohkeita, eikä tajuu et ei kaikki halua olla kaikkien kaveri, mut ku se ottaa sen asennon korjaan heti sen ja torun, sit menee normaaliks iteks taas, ei vaikeeta...ei noita rotuja voi tollai listata, no mun koiran kimppuu on eniten kyl käyny koirasudet, mut se ei tarkoita et vihaisin kaikkia koirasusia tai niiden omistajia, villakoirat , saksariit, mäyräkoirat, rottweilerit, seropit, paimenkoirat, lintukoirat kaikki koirat osaa olla jollain tapaa ei niin sosiaalisia. en minäkää jaksa :) ei jaksa aina sortaa tiettyä rotua. äidilläni kaks rotikkaa, ne on ku enkeleitä, tulee mun koiran kaa toimee, annan oman koirani äidille hoitoon yökylään useasti, rotikat jää aina vinkuu ja itkee ku haen omani sieltä pois,,,,,, et näin!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      85
      2268
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      50
      1964
    3. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1848
    4. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      83
      1743
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1608
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1532
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      24
      1413
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1372
    9. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      37
      1347
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1331
    Aihe