Järkyttävä iho, mitä seuraavaksi??

kohta vainaa.

Hermot menneet jo moneen kertaan, kohta en poistu enää kotoa. En vaan kehtaa!

Ihoni ihan järkyttävä. Olen parikymppinen, ja tätä kestänyt nyt pari vuotta. Lukioon asti ihoni on ollut hyvässä kunnossa ja finnitön. Sitten yhtäkkiä finnejä tuli, mutta iho oli kuitenkin muuten hyvä ja oli aina viikon/parin ajan finnitön kun taas tuli muutama jotka siten paranivat suht nopeasti.

Nyt olen siinä pisteessä että iho on huono kokoajan.. Tulee isoja paiseita sekä pieniä finnejä. Ennen niin sileä otsa on nyt kamalan röpöinen ja täynnä pieniä punertavia patteja. Leuassa myös samoja ja sinne tulee myös isoja paiseita. Posket ovat suunnilleen tasaiset ja finnittömät..

Olen käyttänyt törkeästi rahaa eri voiteisiin, aineisiin sekä ihotautilääkärille muttei mikään toimi!! Söin antibiotin joka auttoi pariksi viikoksi kunnes taas.. Kosmetologikin auttoi vain parin viikon ajan eikä budjetti oikein anna periksi käydä alvariinsa kasvohoidoissa.. Ja sattumoisin aina kun olen ollut kosmetologin, ihotautilääkärin tmv kanssa tekemisissä, ihoni on ollut "ihan ok" joten ovat varmaan ajatelleet että ressaan ihan turhasta eikä tällaista ihoa kannata edes hoitaa..

Menin ehkäisyneuvolaan hakemaan e-pillereitä jos saisin ihoni niillä kuntoon. Olen syönyt pillereitä nyt 30 päivää ja pahenee vaan. Kyseessä Yasminit. Kuinka kauan pitää vielä kituuttaa jotta selviää tuovatko nämäkään apua tämän ihon kanssa??

Mitä jos e-pilleritkään eivät tuo apua? Mitä sitten teen?! Nyt jo on sellainen olo että kuolisimpa pois. Hävettää niin älyttömästi tämä naama ja perun jatkuvasti kavereiden tapaamisia ja välttelen kaupassa käyntiä koska en vain kehtaa näyttää tätä naamaa missään!!

177

10140

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei viljoja enää

      Voi vitsi, tiedän ton tunteen täysin. Itse olen vähän sua vanhempi ja olin tosi masentunut mun ihosta. En kehdannut aina poistua kotoakaan tai käydä kaupassa, koska olin itsekin todella järkyttynyt siitä miltä näytin.

      Kipeitä isoja finnejä tuli etenkin otsaan ja leukaperiin mutta lopulta myös poskiin ja selkään. Ihotautilääkäriltä söin yhteensä 4 pitkää antibiioottikuuria ja ne aina paransivatin aknen, mutta se tuli takaisin aina hiipien muutaman kk jälkeen.

      Ei auttanut basironit, ei skinorenit yms voiteet. Oon niin monet itkut itkenyt sen takia, että kukaan muu kuin aknepotilas ei sitä voi ymmärtää.

      Mutta sitten aloin miettiä, että ei se hitto vieköön ole normaalia, että iho on sellainen, että jossain on vika. Aloin tutkia asiaa englannin kielisiltä sivuilta ja lopulta suomalaisilta ja löysin todella paljon juttuja, että etenkin gluteiiniviljat ovat aknen syy. Hyvät nettisivut löytyy kun googletat raikasweb eroon aknesta.

      Lopetin täysin gluteiiniviljojen syönnin. Lisäsin niiden tilalle marjoja. Suklaan ja karkin jätin myös kokonaan, nytten voin niitä välilä syödä ilman, että vaikuttaa ihoon kunhan muistan kohtuuden.

      Kun lopetin kokonaan viljat, niin järkytys ja lopulta viha oli aikamoinen kun huomasin ihon parantuvan nopeasti. Iho oli jo viikossa erinäköinen ja yhtään uusia finnejä ei tullut. Ihon kumma röpelöisyys, hilseily, rasvottuminen ja paiseiden tulo loppui ja ne paiseet naamassa pikkuhiljaa kokoajan pienenivät ja pienenivät kunnes naamassa ei ollut yhtään aktiivista paisetta.

      Mua suututti tosi paljon mun ihotautilääkäri, että miksi ne sanoo vain, ettei ravinto vaikuta akneen! Miten isoilta itkuilta olisin välttynyt jos olisin tän tiennyt aiemmin. Mulla kanssa akne puhkesi ihan täysin yhtäkkiä parikymppisenä ja kesti viisi vuotta.

      Sittemmin olen testannut ja koittanut aloittaa mm. ruispuuron ja ruisleivän syömisen ja seurauksena on aina uudestaan paiseiden tulo. Kerran sain ihoni yhtä huonoon kuntoon mitä se olikin kun jatkoin typeränä vain leivän syöntiä enkä uskonut. Iho parantui taas kokonaan kun jätin leivät pois.

      Suosittelen tosi lämpimästi kokeilemaan ja tutkimaan, lukemaan vaikka netistä viljoista ja aknesta ja finneistä. Et menetä mitään jos kokeilet jättää viljat pois.

      Koita pärjäillä :)

      • roan syönyt

      • Kolmen poja äiti

        suosittelen, että menet ihotautilääkärille ja pyydät Roaccutan (a-vitamiinin esiaste) lääkityksen, tosin raskaaksi ei saa tulla eikä olla hoidon aikana eikä 6kk sen lopettamisen jälkeen, mutta auttaa varmasti.

        Pojallani oli tosi paha akne paiseita ja iho kauttaaltaan röpyliäinen, komedoakneja paiseita sisällä ja alle kuukaudessa iho sileni ja akne katosi 3kk aivan täysin.
        Hoitoa jatkettiin 8kk. Maksa ja rasvakokeet otetaan ennen hoidon aloittamista, jos ne on ok, hoito voidaan aloittaa.

        Lääkettä on saatavilla mm. seuraavilla kauppanimillä: Roaccutan, isotretionoin ratiopharm, actavis. Itselläni ollut myös 15v vaikea perioraalidermatiitti ja syönyt ko. lääkkeitä 15v ja ihoni pysynyt hyvässä kunnossa.

        Myös toisellapojallani akne parani hienosti ja oli myös melko vaikea. rasvat ym.ei auttaneet kummallakaan pojillani yhtään, ne vei vaan kukkarosta rahat.

        Tsemppiä, älä luovu toivosta, tuo lääke on loistava.

        Teev.kolmen pojan äiti (kolmas menossa ihotautilääkärille tammikuussa)


      • rusahtelloo

        Olen aina halunnut rutistella kypsiä isoja finnejä ja paiseita..ihanata kun ne rusahtelloo ja mätä lentää kaaressa..fiuuuuh..


      • Jooko
        Kolmen poja äiti kirjoitti:

        suosittelen, että menet ihotautilääkärille ja pyydät Roaccutan (a-vitamiinin esiaste) lääkityksen, tosin raskaaksi ei saa tulla eikä olla hoidon aikana eikä 6kk sen lopettamisen jälkeen, mutta auttaa varmasti.

        Pojallani oli tosi paha akne paiseita ja iho kauttaaltaan röpyliäinen, komedoakneja paiseita sisällä ja alle kuukaudessa iho sileni ja akne katosi 3kk aivan täysin.
        Hoitoa jatkettiin 8kk. Maksa ja rasvakokeet otetaan ennen hoidon aloittamista, jos ne on ok, hoito voidaan aloittaa.

        Lääkettä on saatavilla mm. seuraavilla kauppanimillä: Roaccutan, isotretionoin ratiopharm, actavis. Itselläni ollut myös 15v vaikea perioraalidermatiitti ja syönyt ko. lääkkeitä 15v ja ihoni pysynyt hyvässä kunnossa.

        Myös toisellapojallani akne parani hienosti ja oli myös melko vaikea. rasvat ym.ei auttaneet kummallakaan pojillani yhtään, ne vei vaan kukkarosta rahat.

        Tsemppiä, älä luovu toivosta, tuo lääke on loistava.

        Teev.kolmen pojan äiti (kolmas menossa ihotautilääkärille tammikuussa)

        Minun mielesta kannatta kokeilla vähähiilihydraattista ruokavaliota.
        Hyvin suurella osalla väestöstä on viljoista johtuva keliakki joita ihmiset eivät itse tiedosta. Kaikkihan sen tietää, jos vatsa ei voi hyvin niin eri ihmisillä se näkyy erilailla, mm ihon terveydessä. Lääkäritkään ei aina ole varmoja asiasta, koska se ei näy mittauksissa.
        Oli miten oli, mutta minun lapsenlapset on päässyt näistä ongelmista eroon juuri lopettmalla vilja tuotteet.
        Vanhin heistä pääsi astamasta eroon.


      • Yksi nuoren äiti
        Kolmen poja äiti kirjoitti:

        suosittelen, että menet ihotautilääkärille ja pyydät Roaccutan (a-vitamiinin esiaste) lääkityksen, tosin raskaaksi ei saa tulla eikä olla hoidon aikana eikä 6kk sen lopettamisen jälkeen, mutta auttaa varmasti.

        Pojallani oli tosi paha akne paiseita ja iho kauttaaltaan röpyliäinen, komedoakneja paiseita sisällä ja alle kuukaudessa iho sileni ja akne katosi 3kk aivan täysin.
        Hoitoa jatkettiin 8kk. Maksa ja rasvakokeet otetaan ennen hoidon aloittamista, jos ne on ok, hoito voidaan aloittaa.

        Lääkettä on saatavilla mm. seuraavilla kauppanimillä: Roaccutan, isotretionoin ratiopharm, actavis. Itselläni ollut myös 15v vaikea perioraalidermatiitti ja syönyt ko. lääkkeitä 15v ja ihoni pysynyt hyvässä kunnossa.

        Myös toisellapojallani akne parani hienosti ja oli myös melko vaikea. rasvat ym.ei auttaneet kummallakaan pojillani yhtään, ne vei vaan kukkarosta rahat.

        Tsemppiä, älä luovu toivosta, tuo lääke on loistava.

        Teev.kolmen pojan äiti (kolmas menossa ihotautilääkärille tammikuussa)

        Tuttavani tytä rsöi sen kuurin ja ihosta on tullut tosi hyvä, kuuri on rankka ja tuntuu ja näyttää ettäkaikki kuivuu, muttalopputulos onhyvä


      • yööökkk
        rusahtelloo kirjoitti:

        Olen aina halunnut rutistella kypsiä isoja finnejä ja paiseita..ihanata kun ne rusahtelloo ja mätä lentää kaaressa..fiuuuuh..

        Kiitos tästä, eipähän tarvinnut aamukahvilla enää syödä mitään...


      • rusahtelloo
        yööökkk kirjoitti:

        Kiitos tästä, eipähän tarvinnut aamukahvilla enää syödä mitään...

        Parasta on kun rutistelee ne sinne kahvin sekaan


      • ex akneilija
        Kolmen poja äiti kirjoitti:

        suosittelen, että menet ihotautilääkärille ja pyydät Roaccutan (a-vitamiinin esiaste) lääkityksen, tosin raskaaksi ei saa tulla eikä olla hoidon aikana eikä 6kk sen lopettamisen jälkeen, mutta auttaa varmasti.

        Pojallani oli tosi paha akne paiseita ja iho kauttaaltaan röpyliäinen, komedoakneja paiseita sisällä ja alle kuukaudessa iho sileni ja akne katosi 3kk aivan täysin.
        Hoitoa jatkettiin 8kk. Maksa ja rasvakokeet otetaan ennen hoidon aloittamista, jos ne on ok, hoito voidaan aloittaa.

        Lääkettä on saatavilla mm. seuraavilla kauppanimillä: Roaccutan, isotretionoin ratiopharm, actavis. Itselläni ollut myös 15v vaikea perioraalidermatiitti ja syönyt ko. lääkkeitä 15v ja ihoni pysynyt hyvässä kunnossa.

        Myös toisellapojallani akne parani hienosti ja oli myös melko vaikea. rasvat ym.ei auttaneet kummallakaan pojillani yhtään, ne vei vaan kukkarosta rahat.

        Tsemppiä, älä luovu toivosta, tuo lääke on loistava.

        Teev.kolmen pojan äiti (kolmas menossa ihotautilääkärille tammikuussa)

        Täälläkin kokeiltu Roaccutania - sekä itsellä aikoinaan 30 vuotta sitten ja nyt pojalla, auttoi molemmilla.

        Antavat sitä jos olet jo täysikasvuinen - jos kasvat vielä, joudut odottelemaan. Yksi voide pojalleni auttoi myös aluksi aika hyvin: Epiduo, sekin on ihotautilääkärin reseptillä saatava.


      • Koikeile!
        Kolmen poja äiti kirjoitti:

        suosittelen, että menet ihotautilääkärille ja pyydät Roaccutan (a-vitamiinin esiaste) lääkityksen, tosin raskaaksi ei saa tulla eikä olla hoidon aikana eikä 6kk sen lopettamisen jälkeen, mutta auttaa varmasti.

        Pojallani oli tosi paha akne paiseita ja iho kauttaaltaan röpyliäinen, komedoakneja paiseita sisällä ja alle kuukaudessa iho sileni ja akne katosi 3kk aivan täysin.
        Hoitoa jatkettiin 8kk. Maksa ja rasvakokeet otetaan ennen hoidon aloittamista, jos ne on ok, hoito voidaan aloittaa.

        Lääkettä on saatavilla mm. seuraavilla kauppanimillä: Roaccutan, isotretionoin ratiopharm, actavis. Itselläni ollut myös 15v vaikea perioraalidermatiitti ja syönyt ko. lääkkeitä 15v ja ihoni pysynyt hyvässä kunnossa.

        Myös toisellapojallani akne parani hienosti ja oli myös melko vaikea. rasvat ym.ei auttaneet kummallakaan pojillani yhtään, ne vei vaan kukkarosta rahat.

        Tsemppiä, älä luovu toivosta, tuo lääke on loistava.

        Teev.kolmen pojan äiti (kolmas menossa ihotautilääkärille tammikuussa)

        Itse olen myös kärsinyt aknesta ja voin sanoa että Roaccutan on paras lääke aknen hoitoon. Olen nyt 17v ja alotin kuurin kesällä ja kahden viikon jälkeen olin tyytyväinen tuloksiin. Isot paiseet oli hävinnyt ja piniä finnejä siellä täällä. Roaccutan autto muuhunkin esim. minulla oli enen tosi rasvaiset hiukset ja ihokin kiilsi, mutta kun alotin lääkkeen syömisen ni hiusia tarvitsee pestä harvoin ja iho on täydellisen pehmeä ja sileä. : )

        Ihotautilääkärini sanoi, että antibiotit eivät auta vaan n.2 viikkoa ja sen jälkeen finnejä tulee lisää.

        olen huono kirjoittamaan mitään enkä yleensäkään kirjottele netin chatti palstoille mitään, muutta nyt päätin koska tämä on hyvä aihe ja tiedän tästä ees jotain. toivon että tämä minun pikku kirjoituksesta olisi hyötyö : )


    • kohta vainaa

      Kitos paljon! tarkoittaako tuo viljaton ruokavalio siis lähinnä karppausta?
      Kokeilin sitäkin mutta luovutin jo parin viikon jälkeen kun en keksinyt mitään fiksua syötävää, vielä kun muu perhe söi normaalisti..

      Mitä sitten söit? Esimerkkejä esim aamupalasta // päivällisestä?

      Mutta olen syönyt pienestä pitäen paljon viljatuotteita, ja tämä iho tuli tällaiseksi vasta joskus 18 vuotiaana, voiko siltikin johtua viljoista?

      • Kaikenlaista roskaa

        Kyllä siihen akneesi vaikuttaa haitallisemmin se, jos suoli ei toimi säännöllisesti, kuin viljat. Kokojyväviljasta saa kuitua, joka pitää suolen toiminnan kunnossa, kuusi palaa ruisleipää päivässä ja varmasti toimii.

        Mistä helvetistä ihmiset repivät näitä luulojaan aknen syistä! Kuka huutaa viljoja pois, kuka maitotuotteita. Jos olet keliaakikko, asia on eri ja voit saada ihokeliakian, mutta sen väittäminen, että viljat aiheuttavat aknea, on täysin älyvapaata roskaa.

        Käydessäni ensimmäisen kerran ihotautilääkärillä aknen takia (sain pitkän tetrasykliinikuurin), hän jopa kysyi, toimiiko suoli joka päivä. Nyt sitten jotkut suosittelevat poistamaan kuidut ruokavaliosta! Huh huh.


      • roan syönyt
        Kaikenlaista roskaa kirjoitti:

        Kyllä siihen akneesi vaikuttaa haitallisemmin se, jos suoli ei toimi säännöllisesti, kuin viljat. Kokojyväviljasta saa kuitua, joka pitää suolen toiminnan kunnossa, kuusi palaa ruisleipää päivässä ja varmasti toimii.

        Mistä helvetistä ihmiset repivät näitä luulojaan aknen syistä! Kuka huutaa viljoja pois, kuka maitotuotteita. Jos olet keliaakikko, asia on eri ja voit saada ihokeliakian, mutta sen väittäminen, että viljat aiheuttavat aknea, on täysin älyvapaata roskaa.

        Käydessäni ensimmäisen kerran ihotautilääkärillä aknen takia (sain pitkän tetrasykliinikuurin), hän jopa kysyi, toimiiko suoli joka päivä. Nyt sitten jotkut suosittelevat poistamaan kuidut ruokavaliosta! Huh huh.

        kyllä ainakin itselleni tulee heti finnejä jos syön esim. vaaleaa pastaa, täysjyväviljat on ok mutta rajansa kaikessa, 6 palaa leipää on jo aika paljon jos sen lisäksi syö vielä perunaa, riisiä ja pastaa yms. Ihmiset repii tota "roskaa" omista kokemuksista. T. 3 vuotta karpannut ( kyllä siinä ajassa jo oppii miten oma iho reagoi mihinkin ruokaan, 2 pitkää roa kuuria takana ja iho kukki 3kk päästä niin kuin ennenkin, tolla vhh:lla ihoni pysyy kunnossa, siinä sulle roskaa prkl!!) Syökää vaa niitä lääkkeitä vaikka loppuelämän, siinä ainakin sun suoli ja muut elimet lakkaavat jossain vaihees tomimasta, itse olisin jättänyt ne kymmenet lääkekuurit aikoinaan syömättä jos olisin tiennyt tästä terveellisemmästä keinosta päästä aknesta eroon.


      • ruokavalio EI AUTA

        18-v. Eikö välähdä? Kerrataanpa vielä: RUOKAVALIO EI VAIKUTA! Hormonit vaikuttaa. Antibiootit/ E-pillerit/ Roaccutan auttaa.


    • roan syönyt

      Kyllä, mutta voit aluksi kokeilla hyväkarppausta, eli vaihdat viljat täysjyväviljoihin samoin riisin tummaan yms ja jätät sokerit, perunat, mehut yms pois. Kyllä hormonit voi mennä sekaisin milloin tahansa. Niin ja suosittelen myös sitä berberiniä.

    • GHJGJHKLHKL

      Hei!

      Kun kävit gynellä tarkastiko hän munasarjasi, ettei siellä ole rakkuloita? Ne saattavat aiheuttaa huonon ihon. Gyne suositteli mulle diane novaa, tosin en ole ehtinyt sitä vielä kokeilemaan, joten toimivuudesta ei ole tietoa.

      • Kannattaa kokeilla

        Diane Nova -ehkäisypillerit on hyvä - mulla lähti akne niillä 2-3 kuukaudessa..


      • kupppa
        Kannattaa kokeilla kirjoitti:

        Diane Nova -ehkäisypillerit on hyvä - mulla lähti akne niillä 2-3 kuukaudessa..

        Mulla on kans sellainen muistikuva, että kaveri käytti aikoinaan diana nova pillereitä pahan aknen hoitoon ja ne pillerit auttoi.

        Lääkeinfo.fi kertoo näin:

        Akne paranee yleensä 3–4 kuukauden Diane Nova -hoidon jälkeen. Hiusten ja ihon liiallinen rasvoittuminen häviää yleensä jo aiemmin.


    • ex-akne

      Minulla oli pari vuotta sitten hyvin kamala akne. Paiseet, finnit ja kyhmyt oli TODELLA kipeitä ja kasvot oli muutenkin äärimmäisen kosketusherkät. Pienikin sipaisu likaisilla käsillä tuotti enemmän aknea ja ärsytti jo siinä olevia finnejä.

      Mutta siihen auttoi vuoden antibioottikuuri. Roaccutan on äärimmäisen tehokas lääke aknen hoitoon. Itselläni lähti lähes täysin. Nykyään iho on paljon paremman näköinen vaikka niitä finnejä aina välillä ilmaantuukin.

      Ehdottomasti suosittelen ihotautilääkärin tapaamista ja Roaccutan reseptin hankkimista.

      Roaccutanista sen verran, että jos päätät aloittaa niiden syömisen, niin ensimmäiset viikot ovat ne pahimmat. Näyttää, että akne vain pahenee, mutta todellisuudessa lääke alkaa vaikuttamaan. Jo muutamassa kuukaudessa huomaa eron.

      • roan syönyt

        totuus on vaan se että joillain ei se teiän ihmelääke roakaan auta akneen!!! Itse olisin jättänyt syömättä koko ROSKAA, limakalvoni jäivät pysyvästi ohueiksi ja sain riesakseni helposti vuotavat silmät, samoin nenä vuotaa nykyään jatkuvasti, joutuu käyttää kosteuttavia tippoja, täyttä paskaa koko lääke, eihän se edes hoida sitä aknen aiheuttaja, jos vika on hormoneissa!! Puhumattakaan muista lääkkeistä (kuka ääliö ylipäätänsä määrää aknesta monta vuotta kärsivälle antibioottia?? hohhoijaa..)


    • kananmuna

      Mulla on e-pillerit (yasmin) auttaneet akneen. Tällä hetkellä ei tietenkään ole, mutta 2010 oli vielä ja se alkoi 2007. Paiseen hävisi mulla kuukaudessa pillereiden aloittamisen jälkeen. Mulla oli samanlaisia paiseita kuin aloittajalla otsassa, leuassa ja kaulassa. Posket olivat sileät. Mulla se oli aikuis-iän aknea, murrosiässä mulla ei ollut finnejä. En usko että vilja aiheuttaa sitä, itsekin olen viljaa syönyt koko ikäni, joten jos siihen uskominen, olisi pitänyt olla akne ja aikaisemmin. E-pillereissä on estrogeeniä, luulisin että ongelmaa liittyy enemmän hormooneihin. Toisaalta hormoonit säätelee aineenvaihduntaa. Aknelääkkeitä kannattaa kokeilla, mutta ei sitä roaccutania. Osta apteekista ihonhoitoon puhtaita tuotteita, ne ei poista aknea, mutta lieventävät oireita.

      • aaaaaaaaaaaaargh

        Luulo ei ole tiedon väärti. Vain siksi että SINULLA ei akne johdu viljasta, ei tarkoita etteikö se voisi olla syynä.

        On olemassa monia ihmisiä, jotka ovat myöskin syöneet viljaa koko ikänsä, mutta akne tulee vasta parikymppisenä tms, ja viljan poistaminen ruokavaliosta poistaa myös paiseet. Mitäs siihen sanot? "Ei ole mahdollista, koska MINUN mututuntumani sanoo että aknen olisi pitänyt tulla jo aiemmin!!!!1"

        Vähän nyt järkeä päähän, juntit!


    • Minun akneni parani lopullisesti roaccutania kuurilla 38-vuotiaana, olisimpa saanut aikaisemmin avun, nyt olen 55-vuotias rouva arpinaama!!

    • voimia<3

      Mulla oli 16-17-vuotiaana lievää aknea ja muistan vielä näin neljän kuluttua mitä h.elvettiä se elämä oli, samaistun tuohon kertomukseesi täysin!
      Oman akneni sain kuitenkin kuriin kaksi vuotta kestäneellä apocyclin antibioottikuurilla (500mg 2x päivässä), clindoxyl geelillä (paikallishoito voide) ja dianenova merkkisillä e-pillereillä. Kun akneni hoidon aloitin noilla, niin ei mennyt kuin kuukausi, niin iho oli täysin näpytön! Ja se jos mikä oli ihanaa.. Kuitenkin joiduin kaksi vuotta putkeen ihoani ko tuotteilla hoitaan. Välillä meinaan yritin pitää antibioteista taukoa, mutta viikon tai parin kuluttua näppyjä alkoi taas tulla, jotka kuitenkin sain aina pian kuriin aloitettuani taas uudestaan popsimaan antibiootteja.
      Aknen aikaan rasvasin ihoani Humektan perusvoiteella, joka oli kanssa tosi hyvä akne iholle, mutta tuo clindoxyl geeli kuivatti ihoa sen verta, että piti alkaa käyttään rasvasempia voiteita, Ceralan perusvoiteen koin hyväksi.
      Nyt mulla ei tosiaan ole ollut aknea enää moneen vuoteen ja iho pysyy nykypäivänä täysin näpyttömänä säännöllisen puhdistuksen ja etenkin "taika-aine" Molkosanin avulla. Molkosan on siis sellaista maitohappokäynyttä heratiivistettä, jota nautitaan ruokalusikallinen päivässä veteen sekotettuna. Ja sitä saa luontaistuotekaupoista, mutta myös sokokselta, stocmannilta ja isommista tavarataloista (prisma, citymarket). Tuolla Molkosanilla ei kyllä aknea hoideta, mutta pieniin iho-ongelmiin se on aivan mainio. Suosittelen kaikille!
      Ja apeelle voimia paljon! Mene ihmeessä uudestaan sinne ihotautilääkärille ja kerro miten negatiivisella tavalla se akne elämääsi vaikuttaa. Luulisi, että ottaisivat tosissaan, mut onneks ainakin otettiin vaikka akneni oli lievää. Ja pyydä noita samoja tuotteita mitä itselläni kerroin olevan! Ja vaihda ihmeessä ne yasminit noihin dianenoviin, ovat meinaan paljon tehokkaampia aknen hoitoon! Toivon, että saat apua akneesi ja elämäsi alkaa helpottamaan!

      • voimia<3

        Niin ja akne ihon puhdistukseen koin todella hyviksi Aco:n Face young- sarjan rasvoittuvalle/sekaiholle tarkoitetun puhdistusvaahdon ja kasvoveden. Käytän niitä vielä tänäkin päivänä. Löytyy apteekista ja ovat sellasissa pinkin värisissä pulloissa/pakkauksissa.


    • Kizza

      Vielä yksi vinkki. Minulle neuvoi sairaanhoitaja oluthiiva-tablettien syömisen. Hurja nimitys ja en olisi itse ikinä valinnut juuri aknen hoitoon!: http://www.valioravinto.fi/rikas-oluthiiva

      Kun söin pakettia toista viikkoa alkoi iho parantua. Ei aivan muutamassa päivässä. Kun välillä lopetin syömisen niin finnit tulivat takaisin. Kait B-vitamiinit auttavat, en tarkalleen muista enää mikä niissä on aineosat.

      Kannatta kokeilla tuotakin jos on "kaikkea muuta kokeillut".

      Tsemppiä, tilanne paranee kyllä vielä!

    • isotretioin-kuuri

      Miksei Roaccutania kannata kokeilla? Itse söin Roa kuurin ja kesti n. 9kk. Sen aikana iho oli todella herkkä ja varsinkin kesä meni aika vaikeasti kun piti varoa kaikkea ihon herkkyyden takia ja huulet kuivuivat pahasti.. Rasvat auttoivat selviämään päivästä. Mutta kun kuuri oli ohi niin aknekin oli ohi.. Ei tullut enää takaisin. Mitä nyt sillon tällön pari finniä jossain, mutta akne hävisi. Jäljelle jäi aknen aiheuttamat arvet, mitkä ajan kans kyllä paranee nekin.. Ja Roa todella auttoi jo n. viikon kuurin jälkeen. Huomasi melkein samantien että kyllä nyt on oikea lääke.. Itsellä vieläkin nuita arpia naamassa ja henkisiä arpia koitan parannella parhaani mukaan. Akne söi elämästäni suuren palasen ja olen melko arka kaveri ja ulkonäköpaineet eivät ota hellittääkseen.. Jospa joku päivä vielä saan peilikuvastani katsomisen arvoisen :) Lykkyä tykö ja koita Isotretioin kuuria (Roa yms.) jos haluat aknesta eroon...

      • Hell is here

        No tuo on hyvä juttu tavallaan, kun se harjoituttaa sua elämää ja kaikkia vastoinkäymisiä kohtaan.
        Kun kysyit et mitä seuraavaksi, ni sitä ei kukaan tiedä.
        Toivon sitä et opit jotain tästä asiasta mikä on vähäinen, verrattuna siihen mitä tulet kokemaan ja sillon mietit sitä, et miksi sillon valitin niin vähäisestä.


    • 1+18

      Kysy voisitko saada cypteryliä tai vreyä e-pillereitä.

      Toimivat ainakin itselläni akneen. :)

    • gg6789

      Toi Roaccutan on aika raju lääke,ainakin olettaisin koska pojalleni määrättiin maksakokeet 3kk välein.
      Aloittaja ei maininnut ikäänsä,mutta olettaisin n.20
      Ikä tuo helpotuksen,mutta kyllä kannattaa nuorena hoitaa jos on paha,etti arpia.

      • 17+11

        Roaccutan on juuri se mitä akne-iho kaipaa. Se alkaa vaikuttamaan jo muutamassa viikossa, mutta haittavaikutuksena nimenomaan mm. tuo maksa-arvoihin vaikuttaminen, en tiedä tarkemmin kun en lääkäri ole. Minullakin 3kk välein 100km matka sairaalaan mutta oli todellakin sen arvoista kun näpyt lähtivät ja nykyään tulee vain jos syön paljon suklaata. Suosittelen! :D


    • Kannattaa hankkia hyvät kotihoitotuotteet esim. Muradilla on erittäin hyvä akneen suunnattu sarja. Meikki on kanssa tärkeää: onko sa paksu ja tukkii jo valmiiksi tukkeutuneet ihohuokoset. Onko ihosi tulehtunut? Joillakin ihmisillä pillerit auttaa ja joillakin ei. Hoitotuotteet vaikuttavat mutta akne vaatii aikaa ja kärsivällisyyttä. Hankit hyvät tuotteet kotiin: puhdistusmaito, kasvovesi, kuorinta, voide(IHO TARVITSEE KOSTEUTUSTA VAIKKA MIKÄ OLISI), naamio. Kun on hyvät tuotteet kotona niin ei välttämättä tartte rampata kh:ssa koko ajan:) Myös pussilakanoiden vaihto ja hiustenpesu on tärkeää. Ajattele tätä: ihossasi on bakteereja ja kasvosi ovat tyynyllä(myös likaisesta tukasta irtoaa rasvaa) et vaihda lakanoita usein: bakteerit juhlivat tyynynliinalla ja laitat pääsi siihen yöksi. Vähähiilihydraattinen ruokavalio auttaa (hiilaria saa syörä mutta niitten pitää olla pitkäkestoisia esim. kala vs. kalapuikot) Ruokavalio vaikuttaa talin rakenteeseen. Jos ihosi ei ole tulehtunut kuorinta 2x viikko, kuollut ihosolukko pois! Voide suojaamaan ja kosteuttamaan (osa näpyistä voi johtua kuivuudesta) Voide aamuisin tykkään et se on paras vaihtoehto. Mineraalimeikit kunniaan, olen huomannut että ne peittää vähemmällä paremmin eikä tuki niin paljoa. En tiedä oliko tästä mitään apua. Teen itse lopputyötä aknesta ja ihosta ja "koekaaniinin" iho on parantunut huimasti näiden 3kk aikana. Hän ei muokannut ravintoaan mutta tuotteet otettiin kuntoon ja neuvoin meikkien käytön kanssa. anteeksi jos on kirjoitusvirheitä: väsyttää ja en näe tät pirun näppäimistöä:D En itse suosittele Roaccutan kuuria, koska se on aika paha myrkky. Tee se viimeisenä vaihtoehtona. Äläkä luovuta noin nopeaa: ensin tuotteet auttavat, sen jälkeen ihon kunto huononee, koska iho puhdistuu sen jälkeen helpottaa, usko pois, olen itse sen nähnyt ja kokenut myös itsekki!

      • varo roaccutania

        Älä vaan ala syömään Roaccutania, poikani sai siitä Cronin taudin eli ohutsuolen elinikäisen tulehduksen ! Sinulla on acne ja naisilla paras lääke siihen on pillerit!
        Tyttäreni sai myös acnen mutta koska veljensä sairastui tuohon Cronin tautiin niin haki pillerit. Sillä on iho parantunut, vain arvet on jäljellä. Pillerit ovat kyllä eri merkkiä kuin sinulla mutta voithan vaihtaa ne muuksi. Ihan varmasti auttavat !


      • Ainainen akne
        varo roaccutania kirjoitti:

        Älä vaan ala syömään Roaccutania, poikani sai siitä Cronin taudin eli ohutsuolen elinikäisen tulehduksen ! Sinulla on acne ja naisilla paras lääke siihen on pillerit!
        Tyttäreni sai myös acnen mutta koska veljensä sairastui tuohon Cronin tautiin niin haki pillerit. Sillä on iho parantunut, vain arvet on jäljellä. Pillerit ovat kyllä eri merkkiä kuin sinulla mutta voithan vaihtaa ne muuksi. Ihan varmasti auttavat !

        Diane Nova-pillerit ovat nimenomaan akneen. Auttaneet aina mulla (kunnes aina puoli vuotta lopettamisesta iho alkaa pahentua).


    • SIIS EI APUU SIIS!

      Aha, että voiteet ei auta? No sepä hyvä, koska niitä suosittelee yleensä lauma ääliöitä, joilla ei ole muutakaan tekemistä. He ovat mielestään asiantuntijoita. J

      Ensin siis kosmetologille (tai lääkärille - kosmetologi ei aknea eikä muita ihotauteja hoida).

      Sitten lääkärille.

      Sitten ihotautien erikoislääkärille.

      Sitten tänne lässyttämään e-pillereistä ja kosmetologiasta ja ihon virheistä!

      Onpas omituinen ilmiö tuo iho. Eikö...

    • ensihoitaja

      Itselläni oli tuo ongelma murrosiässä. Mitkään lääkärin käynnit ja heidän lääkerasva määräykset ei toimineet. Otin itse käyttöön kasvojen ja muiden aluiden puhdistukseen neo-amiseptia. Kolme kertaa päivässä finni aluieden puhditus niin johan rupes toimimaan. Ihon kuivumiseen käytin helosan voidetta aina öisin niin siitäkin ongelmasta pääsin eroon. Toivottavasti saat ihosi kuntoon ja mielen mukavaksi. Niin ja ulos vaan olipa ihon kunto mikä tahansa. Tsemppiä sinulle!!

    • agne

      TYTTÄRELLÄNI SAMOJA ONGELMIA..
      Haeppas ihotautilääkäriltä A vitamiini kuuri..se auttoi ...
      aika kallis on mutta tehokas
      nin.. agne

    • äåöl,

      itselläni auttoi päivittäinen suolalla pesu. käytät kuin saippuaa.

    • Pakkasmarsu

      Kuulostat ihan eräältä hyvältä ystävältäni, jolla on täysin sama ongelma ja joka on yrittänyt korjata akneansa kaikin mahdollisin konstein.

      Älä jää kotiin välttelemään sosiaalisia tilanteita. Pitkällä aikavälillä se tekee sinusta täydellisen mökkihöperön, kokemusta on. :/

      Mulla ei ole aknea, eikä oo koskaan ollutkaan, joten voin vaan kuvitella, miltä toi tuntuu. Olen kuitenkin sysiruma ihminen (iso pää, pienet silmät, vino nenä, ohuet huulet), mikä taas on rajoittanut omaa elämääni ja ajanutkin minua jäämään neljän seinän sisälle. Pitkällä aikavälillä se on aika paskamainen juttu henkiselle puolelle...

      Mutta muista, jos joku ikinä huomauttaa aknestasi, se on hänen ongelmansa!

      • Pakkasmarsu

    • j k

      käytä erilaisia voiteita

    • Marjastaja53

      Hei
      Minä tilasin Iherbistä pojalleni tuota Nubian heritagen African black soapin. Muutamien päivien perästä kun alkoi sillä pestä kasvonsa ja muutenkin koko vartalon, ovat finnit pienentyneet sekä hartioissa mutta erikoisesti kasvoissa. Se on todella hyvä saippua, käy kyllä muillekin mutta siinä mainitaan myös acnesta joten kannattaa tutustua. Käy myös lukemassa Natur-ellen.blogspot.com:ista, hän antaa todella hyviä neuvoja acneihon hoidosta ja muutenkin tuo palsta on mielenkiintoinen. Itse luen sieltä ohjeita usein.

    • Minä vaan

      Voin kertoa omasta kokemuksestani, että e-pillerit voivat olla apu akneen hetkellisesti muttei pysyvästi. Itselläni nimenomaan puhkesi akne kun lopetin pillerit yli kolmekymppisenä. Pitää myös muistaa ettei pilleritkään ole aivan harmittomia, niissäkin on vaikka minkälaisia sivuvaikutuksia, mutta niistä puhutaan surullisen vähän.

    • veli¤

      Toiset on saanut apua siirtymällä Elävään ravintoon.
      Netistä voi lukea lisää.

    • muru

      Moikka! Mulla oli sama ongelma 17 vuotiaana. Sain siihen Diane Nova e-pillerit ja auttoivat kyllä. Sitten tupakointi ja korkea verenpaine saivat lopettamaan. Alta 30 vee aloitin pillerit muun syyn takia :) ja iho pysyi hyvänä. Nyt juuri kolmevitosena naama kukkii kun en syö enää pillereitä. Tunnen tuskasi. Itse en halua pillereitä enää sillä vaikutti mielentilaan yms. Yritän välttää juustoa yms. Tsemppiä.

    • LEHTIMA

      Olen kärsinyt 55 vuotta aknesta,. ja luin noin puoli vuotta "kiinalais/suomalaisen lää-
      kärin "ohjeen,hetkessä täydellinen iho-akneen ja finneihin.Ohje oli pelkistetysti,että
      juo vettä 8-12 lasia päivssä(ei ruokailun yhteydessä)ja syö omega3:sta rittävästi.
      Itse otan normaalisti e-epaa 650mg /vrk e.m.vesiannoksen aamupävän aikana.
      15min.välein/lasillinen.Jos roskaruokaa omega 6:sta on liikaa ,joudun ottamaan e
      -epaa 2-3( 650mg)päivässä.Ihmeelistä on ,että näpyt alkavat kuihtumaan parin päi-
      vän kuluessa.Kannattaa kokeilla näin edullista menetelmää.Itse olen kokeillut kai-
      kenlaista adibioottia ja pistoksia jne. en kuitenkaa roa-kuuria kun se tuhoaa tervet-
      täkin toimintoa.Sokeri aiheuttaa ne turpoavat patit.Sinkki melko vahvoina annoksina
      on auttanut PDOROV-nimimerkillä kirjoittanutta henkilöä,mutta vesi oli siinäkin
      mukana.

    • aika varma ratkaisu

      Erittäin hyvä ja tehokas hoito on roaccutan. Kannattanee käydä maksakokeissa säännööllisesti ja välttää maksan rasitusta. Itsellä oli paljon finnejä ja se auttoi todellisesti ja ilmeisesti lopullisesti, ainakin 20 vuotta on auttanut.

      Hiukan on arpia, mutta itsetunto sai paljon plussaa. Kukaan terveihoinen ei tajua, miten paljon akne voi haitata itsetuntoa.

      Apua on myös ollut tetrasykliinistä ja aloe verasta.

      Liiallinen ihon pesu ei tee aknelle hyvää. Kuten ei kuiva ihokaan.

    • Ei finn. allerg.test

      Lyhyesti, vois käydä allergia testissä ja sitten vasta kokeilla kaikenmaailman mömmöjä :)

    • käenmalli

      jätä hyvä ihminen liika valkoinen jauho ja sokerit pois! Ala syömään kasviksia ja hedelmiä, hyvää, puhdasta perusruokaa, vähennä makaroonit ja perunat ja riisit minimiin!
      Akne on myös tulehdustauti, ei kannata ruokkia sokeriksi muuttuvilla aineilla!
      KOHTUUS KAIKESSA...

    • mk

      Kokeole ruokavaliota eli lopeta kaikki leivan ja muu sellasiten ruokaianeiden syönti missä on leivontahiivaa niin sekin voi olla syy ja suklaan syönti ja muutakin voi olla mutta kokeile.

    • On auttanut

      aloe vera on tosi hoitava. Kokeile sitä. Joka ilta ja aamu ainakin....peruusteellinen puhdistus. Osta luonnon puhdistusaineita luontaistuotekaupasta. Bactosan luontaiskaupasta kehitetty akneiholle. Mahtava aine! Syö kalaöljyä, d-vitamiiniä ja esim. oliiviöljyä....kysy luontaismyyjältä.

    • Pilluatekkeemieli

      Älä murehdi pikkuasioista!
      Jos vain olet positiivinen ihminen ja hymyilet niin kyllä sulla flaksi käy ;)

    • ex-finninaama

      Itsekin kärsin nuorempana ihan hirveistä finneistä, kunnes pari vuotta sitten, vasta 21-vuotiaana hankin e-pillerit, niin johan alkoi iho paranemaan!

      Myöhemmin aloin vähän katsomaan mitä suuhuni laitan, aloitin mm. karppaamisen ja tänä aikana ihoni parani huomattavasti.

      Tässä ennen joulua ennenkuin matkustin vanhemmilleni jouluksi, ihossani ei ollut yhtään finniä, nyt jouluruokaa ym. herkkuja tässä naamaan viikon vetäneenä olen saanut ihan hirveästi finnejä naamaani! Mielestäni se ruokavalio kyllä vaikuttaa ja aika paljonkin ihon kuntoon! Kannattaa tosiaan kiinnittää huomiota ruokavalioon ja jättää kaikki turhat herkut ja valkoiset viljat pois :)

      Varmasti myös voit jonkin verran meikkiä käyttää peittämään pahimmat punoitukset..? :)

      • roan syönyt

        hei kannattaa hankkia se berberin ravintolisä, itsekin karppaan ja tuo edesauttaa ihon kunnossa pitoa, toimii siis samalla tavalla eli pitää verensokerin tasaisena niin nyt iho ei kuki läheskään yhtä paljon kun välillä herkuttelee, tulee vain muutamia tosi pieniä näppyjä ku ennen ího oli täynnä tulehtuneita paiseita ku söi vähän suklaata.


    • kerrotko lisää

      Kuule tulee mieleen että ostappa pullotettua vettä ja ala peseen naamasi sillä.

      Meillä oli paha kraanaveden pöpö josta ei vesilaitos puhunut ääneen. jos peset naamasi säännöllisesti pullovedellä juot pullovettä noin 2 litraa per päivä et nuku meikeillä ja liikut vähintään 30 min päivässä niin että tulee hiki kerro jos ei toimi.. minusta jotain sun kertomuksesta jää kertomatta mutt a itse tiedät kerroitko kaiken .

      pillereillä ei ihovirus hoidu. on testattu kanssa. jos antibiotti toimii hetken tulee ärsytys vedestä tai jostai päivittäisest'ä

    • 20+8

      Mulla oli sama ongelma 20-vuotiaana. Kokeilin antibiootteja, voiteita, akneihon pesuaineita, e-pillereitä useita eri merkkejä... Mikään ei auttanut. Sitten sain lääkäriltä Roaccutan-pillerit joita käytin noin vuoden ajan. Kuuri oli todella rankka fyysisesti, maksa oli kovilla ja iho oli järkyttävän kuiva ja halkeili (etenkin huulet) ja se oli kallista (itse pillerit, e-pillerit ja yksityislääkärillä verikokeet kerran kuukaudessa maksoivat muistaakseni n. 150e/kk) - mutta se TOIMI. Finnit lähtivät eivätkä ole tulleet takaisin, muuta kuin pari hassua pikkuista yleensä juuri ennen kuukautisia. Olen ollut todella tyytyväinen.

      Huono iho kulkee meillä suvussa ja jos lapseni joskus aknesta joutuu kärsimään haen hänelle saman tien Roaccutanin ennen kuin iho arpeutuu pahemmin. Vaikka finnejä minulla ei enää ole arvet muistuttavat aknesta aina.

    • brjuuttus

      Itse kärsin pahasta aknesta. Nyt se on jo melkein poissa.
      Sanon vaan, että kannattaa jättää saippuat ja vastaavat pois kärsiessään PAHASTA aknesta.
      MIelestäni paras tapa on pestä aamulla kylmällä vedellä iho, antaa kuivua ja sitten
      laittaa kosteutusöljyä pumpulilla kasvoihin.
      Illalla akneiholle tarkoitettu naamio noin 10min ja kylmällä vedellä pois ja sitten öljy.
      :)

    • kokeile Ruokutania

      Moni on ehdottanut ruokavalion muutosta. Kuona-aineet pyrkivät pois elimistöstä ja osa tulee ihon kautta. Yritä välttää turhaa sokeria ja käytä pehmeitä rasvoja. Yhtä ja oikeaa ruokavaliota ei ole, sillä ihmisten elimistöt ovat erilaisia. Kaikkia kotkotuksia ei kannata kokeilla, mutta jos syöt terveellisesti, niin siitä on varmasti hyötyä koko kehollesi.

      Olen myös nähnyt parilla ystävättärelläni hyviä tuloksia Ruokutan kuurista, mutta kannattaa silti jättää karkit, shipsit ja limpsa.

    • X

      Mulla joskus pahoja finnejä selässä..Vademecumia raakana finnin kohdalle iholle reilusti,kuivattaa näppylän..Toimii melkeen paremmin jos tyhjentää finnin..vähän kirpasee mutta toimii..ainakin mulla..

    • kgkgfkkk

      Tyrni mehu auttaa, tarvitaan myös kurkuma maustetta,ruokasoodaa. Tämä on 2 viikon kuuri : laita vesilasiin ruokalusikallinen tyrni mehua,teelusikallinen,kurkumaa ja teelusikallinen.ruoka soodaa. nauti lasillinen,aamulla ja illalla 5 päivän ajan pidä 2 päivää taukoa ja jatka toiset 5 päivää. Tämä on auttanut minua, olen 49 v mies ja tiedän mistä puhun. Tressi saa myös ihon kukkimaan. Ruokavaliokin vaikuttaa en puhusiitä tuon enempää.

    • jeppis jepulis

      Ihan ekana jätät kaikki aineet pois ja alat pesemään naamaasi pelkällä vedellä.
      Sitten tiputtelet ravinnosta viljoja reilusti vähemmälle yai melkein kokonaan pois ja muita hiilareita kans.
      Muuta ei tarvii tehdä. Pari viikkoa ja se on siinä.

    • sama ongelma 24 vee

      Hei, mene lääkäriin ja pyydä heiltä vahvempia lääkkeitä. Korosta että kärsit tästä sekä fyysisesti että psyykkisesti. Juo paljon vettä äläkä vedä mitään suolaista tai makeaa. Kestää pari kuukautta, sit paranee. Itselläni oli sama ongelma, lääkkeillä (antibiootteilla tosin) hoitui kuntoon.

    • ex-paiseiho

      Roaccutan-kuuria suosittelen minäkin. Sillä mulla lähti muutamassa kuukaudessa paiseinen, märkäinen, paha akne, joka peitti lähestulkoon koko naaman. Ekan kuurin sain 17-vuotiaana, toisen jouduin hakemaan toisen synnytyksen jälkeen 27-vuotiaana. Rankka kuurihan se on, mutta terve elimistö kyllä kestää, ja sen aikanahan joutuu ramppaan jos jonkinlaisissa kokeissa ja huolehtiin ehkäisystä jne. Mutta omasta mielestäni se on sen arvoista. Se auttaa akneen 100 %:sesti. Ja tuon kuurinhan saa ihotautilääkärin kautta. Antibioottien apuun en usko. Niitä kokeiltiin mulla ensin, eikä ne parantaneet ihoa niin perusteellisesti kuin Roaccutan, ja kuurin jälkeen iho oli samanlainen kuin ennen sitä. Roaccutan oikeasti toimii.

    • AUTTAJA

      Suosittelisin sinulle kolmen kuukauden Orisyklin kuuria. On nimenomaan tarkoitettu finneihin...itse selvisin kivasti ja iho on kuin ``vauvan peppu``! Mene omalle, tai jollekkin lekurille ja mainitse lääkkeestä, kyllä he tietävät...koitahan kestää ja mene vaan ulos, aivan omana itsenäsi, älä häpeile! Mitä enemmän asiaa ajattelet, sen vaikeampi sinun on mennä ulos!! HYVÄÄ UUTTA VUOTTA 2015 SINULLE! -JARI-

    • voityhmää

      Mikä h######vetin lääke sulla muka on ollu kun ei 2 viikossa oo jeesannu? Halooooooo pikkasen kärsivällisyyttä!

    • 12+4

      Roaccutan on todella tehokas hoito tuohon ongelmaan.

      Itsellä toimi todella hyvin ja sen jälkee ei ole ole ollut mitään ongelmia finnien kanssa.

    • Katju_

      Kokeile apteekista saatavaa voidetta, semmoista kuin Basiron! Se pelasti ainakin oman ihoni

    • vitamiinia

      Syökää runsaasti D-vitamiinia ! D-vitamiini on iho vitamiini ja ainakin itselläni se auttaa akneen ! purkeissa neuvotaan ottamaan yksi pilleri (20 mg) päivässä, mutta itse otan 2/pv ja iho on kaunis !

      • Hei haloo!

        D-vitamiinin yliannostus on vaarallista. D-vitamiini on rasvaliukoinen eli se ei poistu elimistöstä virtsan mukana kuten esimerkiksi C-vitamiini. Eli ei todellakaan kannata ottaa tupla-annosta D-vitamiinia päivässä, etenkin jos siihen päälle juo vielä vitaminoitua maitoa... Järki käteen!


      • ...........
        Hei haloo! kirjoitti:

        D-vitamiinin yliannostus on vaarallista. D-vitamiini on rasvaliukoinen eli se ei poistu elimistöstä virtsan mukana kuten esimerkiksi C-vitamiini. Eli ei todellakaan kannata ottaa tupla-annosta D-vitamiinia päivässä, etenkin jos siihen päälle juo vielä vitaminoitua maitoa... Järki käteen!

        Mitä jos itse ottaisit sen järjen käteen!

        Puolen tunnin oleskelu auringossa niin, että kasvot ja käsivarret saavat aurinkoa, antaa about seitsemänkertaisen "yliannostuksen" D-vitamiinia, jos sopivana päiväannostuksena pidetään 20 mikrogrammaa.

        Niin että vältä kaikin keinoin kesää ja aurinkoa. Kulje pussi päässä, nuku päivät, elä öisin auringon laskeuduttua...


    • auttaa!

      ihotauti lääkärille esim suhonen mikkelistä on maailman pätevin! loppuu arvelut miten ihon saa kuntoon.

    • Elämä voitti

      Itselläni meni nuorena aikuisena samoin pilalle monta vuotta. Lopulta Roaccutan auttoi, hanki hyvä ihotautilääkäri ja tarpeeksi rankka kuuri Roaccutania. Se auttaa varmasti, muu ei auta, ihan sama mitä syöt tai mitä voiteita käytät.

      Maksa-arvoja yms. seurataan Roaccutan-kuurilla.

    • Pirita34

      Roaccutan auttoi minulla sen jälkeen kun ei mikään muu auttanut (mm. e-pillereistä ei ollut mitään hyötyä). Kova hoito mutta sen jälkeen ei ole ollut mitään huolta huonosta ihosta eikä jäänyt muitakaan haittoja. Kaikissa tehokkaissa lääkkeissä on riskinsä, se pitää ottaa huomioon. Mutta oli sen arvoinen. Minullakin vaiva alkoi vasta murrosiän jälkeen ja oli tosi paha.

    • harppu-

      Yasminin keltarauhashormoni on drospirenoni. Se ei käsittääkseni ole läheskään yhtä vakiintuneessa käytössä akneen mitä syproteroniasetaatti, eräs toisenlainen paljon pidempään markkinoilla ollut keltarauhashormoni. Syproteroniasetaatti on kuuluisa siitä, että se voi parantaa akneihoa.

      Jos siis haluat vielä kokeilla tuota syproa, vaihdata lääkärillä nykyiset e-pillerisi esimerkiksi Diane Novaan tai Cypretyliin.

      Tai sitten, Roaccutanista on tosiaan näemmä monilla hyviä kokemuksia. Mutta jos olet vielä hedelmällisessä iässä, niin mahdollisista raskaaksitulosuunnitteluista pitää sitten kertoa lääkärille, nimittäin Roaccutan on ehdottoman sopimaton raskaanaoleville, sillä sen vaikuttavaa ainetta, A-vitamiinia, on Roaccutanissa niin paljon, että se on sikiölle toksista.

    • !!

      Minä olen kärsinyt myös aknesta, ihanista tulipunaisista poukamista naamallani. Söin kahta eri antibioottia ennen roaccutaa. Antibiootit eivät auttaneet. Kuurin loppumisen jälkeen meni aina muutama kuukausi, jolloin akne palasi. Se alkoi naaman lisäksi levitä myös selkään ja kaulaan. Kesät olivat yhtä helvettiä, kun ei topilla voinut olla. Aina piti olla villatakki, ettei selän paukamat olisi näkyneet. Takkiakaan en jaksanut aina pitää koulussa, kun kaulaankin alkoi poukamia tulla, mitä eivät villatakit peittäneet. Tuulisella säällä en kehdannut katsoa ihmisiin päin, kun otsatukan hulmutessa tuulen mukana finnirykelmät paljastuvat... Akne haittasi paljon elämääni, ja itsetuntoani. Kunnes menin ihotautilääkärille ja sain roaqqutan.

      Finnit hävisivät nopeasti. Mitään muita oireita ei tullut kuin huulet rohtuivat, niitä pitää rasvailla tosi paljon.
      Se tunne.... kun voit kesällä olla ilman villatakkia.... bussi matkat 30 asteen helteellä olivat yhtä helvettiä ennen roaccutaa.
      Suosittelen siis lämpimästi roaqutaa, minulla viimeinen paketti sitä menossa. Olen jopa kuullut ystäviltäni, kuinka samettisen näköinen iho minulla on :) Siskoni söi myös roaqutan, hänellä ei nyt kolmikymppinen, ei arven häivääkään. täydellinen iho.

      akne on sairaus. siihen ei ruokavalioilla vaikuteta, eikä ihonpuhdistusjutuilla. minä tottelin kaikkia ruokavalioita mitä neuvottiin, oli kaikki putsarit viimeisen päälle. kalliit kosteutusvoiteet, jne. siihen ei auta mikään muu kuin lääkkeet. ja minulla vain roaquta.

    • JJ

      Minulla on ollut myös ongelmia ihoni kanssa. Olen nyt 24 vuotias. Söin e-pillereitä yht. 8 vuotta, nyt viimeisen vuoden ollut ilman. Käytössäni oli pitkään yasmin merkki, lopussa joku toinen.. pillereiden lopetuksen jälkeen ihoni huononi. Käydessäni kosmetologilla, hän neuvoi välttämään pillereitä. "joka kerta kun lopetat pillerit, iho vetää huonoksi". Ja selitti, kuinka ratkaisu pitäisi löytää muualta. Ja nyt siis itse pähkäilen ehkäisymuodon kanssa.. alotanko uudelleen pillerit vai onko joku muu parempi ihon kannalta?

    • sddaas

      En jaksanut lukea muita viestejä, mutta itselläni on auttanut todella paljon kun olen jättänyt pois kaikki maitotuotteet ja sokerin.

    • been there

      roa eli roaccutan kuuri niin elämä hymyilee taas ! lupaan ! se on oikeestaan melkein ainut mikä auttaa....

    • uusi elämä

      Roaccutttan on kova aine ja saattaa aiheuttaa sivuvaikutuksia.

      Tässä minun keinoni: Tee hienosta MERISUOLASTA ja OLIIVIÖLJYSTÄ seosta ja pese kasvosi sillä.

      Ei maksa mitään, vähän vaivaa ja kasvosi puhdistuvat. Ei tarvita kalliita ja haitallisia lääkekuureja.

      Kattele netistä ohjeita tarkemmin. Parhain terveisin, kaunokainen.

      • ..................

        Siis tässä oli kystinen akne kyseessä. Tuskin öljyn läträäminen iholle vaikuttaa syviin tulehduksiin millään tavalla ja akneiholle ei todellakaan tarvitse lisätä rasvaa. Kas kun ette laardia kehota naamaan panemaan, tulisi ihrahauteella varmaankin ihanan sileä iho.


      • uusi elämä
        .................. kirjoitti:

        Siis tässä oli kystinen akne kyseessä. Tuskin öljyn läträäminen iholle vaikuttaa syviin tulehduksiin millään tavalla ja akneiholle ei todellakaan tarvitse lisätä rasvaa. Kas kun ette laardia kehota naamaan panemaan, tulisi ihrahauteella varmaankin ihanan sileä iho.

        Öljy liuottaa rasvaisia tukkeumia ja suola kuorii ihoa. Samalla suola kuivattaa ihoa.

        Kannattaa kokeilla ennenkuin tyrmää ajatuksen.


    • asdasdsadasdasdsdasd

      En jaksa lukea yhtään aiempaa vastausta, vaan vastaan suoraan yhdellä sanalla: Roaccutan.

      Se on oikeasti ainoa aine, joka tehoaa.

    • ...

      Kannattais alkaa miettiä vähän tarkemmin mitä siihen nassuusi tunget, ja meikit / yms rasvat on sitten tästä eteenpäin kiellettyjen listalla. Käyt lääkärillä ja kysyt mitä rasvaa ihoosi VOI käyttää. Neuvoisin myös ihan vakavasti jättämään hiivan ja sokerin pois ruokavaliosta, auttaa merkittävästi kaikenlaisiin pikkuongelmiin kropassa.

      PS. Älä masennu, stressi näkyy myös ihossa.

      • ..................

        Meikit eivät aiheuta eivätkä pahenna aknea. Kevyet mineraalimeikit jopa lisäävät ihon pintakosteutta eivätkä tuki huokosia eivätkä aiheuta aknea. Piste.

        Ruokavaliolla ei ole useimpien aknepotilaiden ihoon mitään vaikutusta.

        Akne ei myöskään johdu huonosta hygieniasta.


      • ...
        .................. kirjoitti:

        Meikit eivät aiheuta eivätkä pahenna aknea. Kevyet mineraalimeikit jopa lisäävät ihon pintakosteutta eivätkä tuki huokosia eivätkä aiheuta aknea. Piste.

        Ruokavaliolla ei ole useimpien aknepotilaiden ihoon mitään vaikutusta.

        Akne ei myöskään johdu huonosta hygieniasta.

        Joo, eihän ne meikit mitään tee yksinään, mutta kun niistä samoista purkeista ja puikoista levität aikasi ihollesi, niin ne purnukoihin alkaa kasvaa bakteeripesäke...levittäisitkö sinä ihollesi bakteerikasvustoa suoraan petrimaljasta missä se on muhinut monta viikkoa? Tämä on sitten ihan suoraan lääkärin tekstiä. Ei samaa kortisoonirasvaakaan saa käyttää ikuisuuksia, se saastuu pikkuhiljaa kun siitä aina sormella otetaan...


    • he

      VOIHAN SE OLLA VILJA- ALLERGIA,sitä esiintyy myös ihon kautta. Olen keliaakikko.
      letkun nielemään ja ottavat ohut suolesta koepalan se selviää sillä.

      • jepklkljeke

        ei tartte nykysin enää letkuu niellä. miun mielestä verikoe näyttää jo nykypäivänä keliakian.


    • smileyoursunnyfaceup

      näin minun ihoni korjaantui.

      Jätin sokeripitoiset (suklaa pahin) , limpparit karkit jne.

      Sit käytän maitohappobakteeria, puhdistan ihoni dr. Hauschkan tuotteilla ja käytän etana seerumia arpiin. Näin tehnyt nyt jo vuoden ja iho on hyvä ja arvetkin hieman häipyneet.

      Terveellinen ruokavalio on tärkeää. Sillä kaikki mitä syö näkyy naamassa. Jos vatsa tms tasapaino ruoansulatusjärjestelmässä on pielessä niin se näkyy valitettavasti ihossa.

      Käytä myös vaikka lisä kuitua. esim pellasiemenrouhetta jugurtin sekaan jne.

      Välillä olisi hyvä myös vaikka kasvoöljyä käyttää. Finnejä tulee helpommin kuivalle iholle.

    • kosmetologi_heipans

      Ystäväiseni. Unohda nuo vähähiilihydraattiset ruokavaliot (vaikka hyvä onkin) aknen hoidossa. Aknen syyt ovat aina hormonaaliset (paitsi kosketusakne, steroidiakne jne) eikä se ole sinun syysi. Et ole tehnyt mitään väärin, että olet saanut ihosairauden.

      Suosittelen lämpimästi, että menet nyt ihotautilääkärille. Oletkin jo kokeillut antibiootteja joten pyydä Roacuttan resepti ja sen varmasti saatkin jos aknesi on paha, estää sosiaalista elämääsi, eikä muut lääkkeet ole auttaneet.

      Roacuttan on voimakas lääke, mutta älä sitä säikähdä. Kannattaa hoitaa akne pois ja tällä lääkkeellä pääset siitä eroon. Hoitamattomana aknesta voi seurata ikäviä arpia joita saatan harmitella myöhemmin elämässäsi, vaikka aknesta pääsistkin eroon.

      Näitä arpia voidaan häivyttää esim. timanttimikrohiennolla, joka on tehokas. Käytän sitä itse työssäni. Tämä siis jos sinulle arpia jää. Myös lääkäriltä saat hyviä neuvoja ja hoitoa arpien suhteen. Kannattaa kuitenkin toimia nyt lääkeasian suhteen.

      Kosmetologin voit ehkä hetkeksi unohtaa, Roacuttan kuuri on sellainen, että ihon pintaan ei saa mielellään rikkoutua. Tietenkin tämä on yksilöllistä ja voit konsultoida lääkäriä asiassa. Toisinaan taas on ihan ok tehdä ihonpuhdistusta osana hoitoa jolloin tulos on nopeampi.

      Niin ja olen itse kosmetologi ja tässä on nyt minun ammatillinen suositukseni. Eli unohda nuo ruokavalio-asiat, akne ei tule esim. syömällä suklaata joten ei se sen lopettamisellakaan parane jne. Kyseessä on tosiaan sairaus ja siihen tarvitaan silloin ihan oikeaa lääkettä, ota asia näin :).

      Älä ota enää stressiä, koska Roacuttan auttaa oikeasti. Oikein vähän harmittaa nuo vinkit ruokavalion yms. muutoksista, ne kun saattavat lisätä mielipahaa jos eivät autakaan. Ja nopea apu on tärkeää aknen hoidossa, koska niitä arpia tosiaan ei haluta iholle jäävän ja sairaus on muutenkin ikävä, kun näkyy päälle päin.

      Ihoa vaan puhdistelet huolellisesti ja hellävaraisilla tuotteilla. Vaikka apteekista kysyt suosituksia. Ja sitten erittäin tärkeä juttu, akne-ihoa ei saa kuoria!

      Toivottavasti noudatat näitä vinkkejä ja yksityiselle lääkärille jos menet (ainakin pääset nopeasti ja suoraan erikoislääkärille), niin saat sitten sen kelakorvauksen. Ehkä n. 40 euroa (joku tietää paremmin?) jää silloin maksettavaa. Muista se, että olen itse kosmetologi, niin annan varmaan ihan hyvät vinkit :)

    • Etana

      Kokeile etanaseerumivoidetta. Parantaa arpiakin hyvin ja jatkuvaasti käytettynä ehkäisee finnien tuloa. Voide on Baba de caracol, Natura Median-tuote.
      Joissakin luontaistuotekaupoissa(35euroa) tai apteekissa halvin.

      • Apteekki usein kallein, myydään myös Emotion-myymälöissä. Siellä ainakin Yotuel-hammastahnat apteekkia halvempia.


    • iomjt09quq

      Elimistön kunto (varsinkin happamoituminen), ravintoaineiden puute, ruokien huono sulaminen ja isoina partikkeleina imeytyminen aiheuttavat kroonista aknea. Kaikilla ei Roaccutan auta lopullisesti, se rasittaa maksaa ja siten koko elimistöä kovasti. Sivustolla www.nujerraakne.fi on aknekroonikon (mies, joka oli syönyt sekä antibiootteja että Roaa ja kokeillut kaikki ulkoiset konstit) kertomus siitä, kuinka hän parani ruokavalion avulla. Sivustolta voi ladata oppaan, jossa ei vain kerrota mitä ei pidä syödä (sokeri-, gluteeni-, laktoosi/maitopitoisia), vaan annetaan ohjeita ruokailuun. Oma akneni paheni kesällä, ja noilla neuvoilla se parani nopeasti, vaikka otin vain tärkeimmät suuntaviivat käyttöön. Esimerkikisi lesitiiniä suositellaan aknetta sairastaville: lesitiini tuo alkaalisuutta kehoon happamuuden sijaan. Napostelut pois, selkeät välit ruokailujen (joissa ravintoaineiden yhdistelyllä ja runsaalla vihreällä on merkitystä) väliin ja runsaasti puhdasta vettä ja tulehdusta vähentäviä yrttijuomia (pakuri ja lakritsanjuuri tärkeimpinä, kamomilla myös hyvä) aterioiden välillä. Oma iho pysyy nykyisin hyvänä aamupirtelöllä, jossa merisuolaa, kurkumaa, mustapippuria, MSM-, maca-, lesitiini- jauheita (jos tulehdusta päällä myös tulsia ja ashwagandhaa), sokeroimattomia marjoja (jos aknetta, karpalot parhaita vähäsokerisina), vihreitä lehtiä (versoja ja salaattia), vettä tai soijamaitoa. Aikoinaan olen syönyt Diane Novaa sekä Tetrasykliiniä. Hyvää uutta vuotta ja tsemppiä itsehoitoon! Iho on indikaattori, joka kertoo koko elimistön voinnista, oireita ei kannata dumpata lääkkeillä.

      • iomjt09quq

        Jatkoa vielä aamiaispirtelöni sisältöön: myös merileväjauhetta (spirulinaa; chlorella olisi myös hyvä). Merilevät tuovat kivennäis- ja hivenaineita, joista pullamössökansoilla on monesti puutetta.


      • iomjt09quq
        iomjt09quq kirjoitti:

        Jatkoa vielä aamiaispirtelöni sisältöön: myös merileväjauhetta (spirulinaa; chlorella olisi myös hyvä). Merilevät tuovat kivennäis- ja hivenaineita, joista pullamössökansoilla on monesti puutetta.

        Ja vielä pirtelössäni on (täytyy myöntää: se aamupirtelön tekeminenkin on hieman aikaa viepää!) vehnänorasjauhetta, eli viherhauhetta. Lehtivihreä ylipäätään tukee maksan toimintaa, mikä ilmeisesti aknessa on jotenkin olennaista. Pirtelön lisäksi syön aamuisin keitettyä tattaria soijamaidon ja marjojen tai omenanpalojen kanssa. (Nujerra akne -oppaassa suositellaan kananmunia, mutta käsittääkseni naiselle on parempi hiilihydraattivoittoinen aamupala. Kananmunat ovat lisäksi joskus laukaisseet paiseita, ja sanotaan, että kananmunat lisäävät mädättäjäbakteerien määrää elimistössä. Mitä kukakin kestää ja mikä kellekin sopii).Lisäksi laadukkaita C-vitamiini ja rasvahappokapseleita, iltaisin D-vitamiinia ja multimineraalikalkkitabletti sekä aika ajoin maitohappobakteerikapseleita. Aamulla ei kannata pestä kasvoja, korkeintaa kylmällä vedellä tai pyyhkiä alkoholittomalla kasvovedellä.


    • No kappas

      Ei sinänsä mikään yllätys että viljatuotteista tulee ongelmia koska ihminen ei ole tottunut syömään viljatuotteita. Liha ja kasvikset on se perus ja oikea jota ollaan aina syöty, 200 000 vuotta jo. Viljat on aivan uusi tulokas.

    • kosmetologi_heipsans

      Akne ei tule viljoja syömällä, akne on hormonaalinen ihosairaus. Jos akne tulisi viljoista, se olisi huomattavasti yleisempi.

      No kappas, sinulle myös tiedoksi, että viljoja on syöty jo 100 000 vuotta sitten. Tämä uusinta tietoa. Eli on siihen jo jonkinlainen tottumus ihmisillä olemassa. Tutkimus on kanadalainen, siitä oli jokin aika sitten mm. hesarissa. En laita linkkiä nyt tähän, koska olen laiska, mutta kiinnostuneet löytynee googlella.

      Karppaus on ihan ok ruokavalio, olin itsekin kolme vuotta sillä, mutta en lähtisi sitä ensisijaisesti suosittelemaan sairauden hoidossa...Kuten en etanavoidettakaan jne. Varmasti ihan hyviä tuotteita nämä, mutta paha akne vaatii nopean hoidon, ehdottomasti.

      Vaikean aknen ei missään nimessä kannata jäädä odottamaan, että merisuola, kurkuma ja mustapippuri yms. alkavat tehota. Ei millään pahalla siis, uskon kyllä, että näistä kikoista varmaan jollekulle hyötyä on ollutkin. Parempi silti pitää nämä vaihtoehdot mieluiten lääkehoidon tukena.

      Voi että...älä jää odottamaan, että napostelujen yms. pois jättäminen parantaa aknen. Ihan totta, kyseessä on sairaus ei elintapojen tulos. Yleisimmät syyt ovat hormonaaliset tai perinnölliset, monissa muissakin sairauksissa yleisiä.

      Älä pelkää sitä Roacuttania, se on vaan lääke ja lääkkeet ovat hyvin tutkittuja. Tämä maa missä me eletään on kuitenkin Suomi ja täällä ei mitään kovia myrkkyjä ihmisiin suolleta :). Nopeasti toimiva lääke, olet itse nähnyt tosi hyviä tuloksia!


      Tuo "nujerra akne" näyttäisi nopeasti vilkaisuna olevan jonkun luontaistuote kaupan markkinointisivu...

      • iomjt09quq

        Itse uskon, että jos akne on ns. hormonaalinen, silloin a) keho ei kestä omia hormonejaan b) hormonitasapaino on sekaisin, tai sekä että. Esimerkiksi sokerin runsas käyttö sotkee tuota tasapainoa lisäämällä "mieshormoonien" määrää. "Nujerra akne" -sivua ja nimenomaan opasta kannattaa lukea tarkkaan: kyse ei ole siitä, että yksittäiset aineet olisivat taikakeinoja (kuten merisuola, kurkuma ja pippuri), vaan kyse on kokonaisuudesta: suoliston bakteerikanta kuntoon, tulehdusta vähemmäksi, puuttuvia ravintoaineita sisään, itselle sopimattomat ruoka-aineet pois. Kurkuman sisältämä kurkumiini vähentää tulehdusta, mutta se ei yksin riitä. Napostelu nimenomaan häiritsee ruuansulamista, enkä väitä, että sekään on aknen yksittäinen ja ainut syy. Napostelun jättäminen tukee aknesta toipumista. Nujerra-akne -sivustosta vastaa Jarkko Viitakangas, joka kertoo taustansa, omat ja muidenkin kokemuksia siitä, mikä on auttanut ja antaa kaikesta lukemastaan (käyttänyt asiaan kuulemma satoja tunteja) tiivistämänsä sekä tiedot käyttämistään lisäravinteista muiden käyttöön. Sivulla on myös hänen sähköpostiosoitteensa palautteita varten.
        Roaccutanin pakkausselosteen mukaan lääkkeen sivuvaikutuksina voivat olla mm. masennus, väkivaltaisuuden
        lisääntyminen, psykoosin oireet, kurkun turpoaminen, kohonneet maksaentsyymiarvot,
        ihon tai silmien keltaisuus, virtsaamisvaikeudet, päänsärky, kouristukset, vatsakipu,
        hiustenlähtö, karvoituksen lisääntyminen, mustelmat, verenvuoto, silmätulehdus, anemia,
        kuulovaikeudet, selkäkipu, lihaskivut, diabetes, niveltulehdukset, pehmytkudosten
        kalkkiutuminen, muutokset veren rasva-arvoissa, veren kolesteroliarvojen kohoaminen,
        proteiinien tai veren erittyminen virtsaan ja verisuonitulehdukset. Ketjussa eräs äiti kertoi poikansa saaneet Chronin taudin Roaa syömällä. Jostain näkökulmasta Roaa on oikeutettua pitää myrkkynä.


      • Ällihuuppa

        Lääkärit tietää, että porukka on itsemurhan partaalla aknen takia (ja just siinä vaiheessa kun pitäis löytää lastentekokaveri) ja siksi kirjoittavat sellaisia myrkkyreseptejä kuin Roaccutan. Roaa syödessähän ei missään nimessä pidä tulla raskaaksi (aborttiin kai pakotettaisiin: muksu olisi pahasti vammainen). Ja auringoltakin pitää suojautua vimmaisesti. Kuulostaako terveelliseltä?

        Mulla on kyllä käsitys, että useimmat sairaudet ovat elintapojen seurausta, kuten myös akne. Tosin yleisesti ei vaan ole vielä tiedossa, mitkä tavat aknen aiheuttavat, koska merkittävä pointti on eri ihmisillä eri, eikä kukaan tahallaan aknetta hanki. (Tosin välillä voi olla hällä väliä olo: syödään tai juodaan jotain minkä tiedetään olevan pahasta, mutta ei välitetä). Mutta sokeripitoisen, maitotuotteiden, kotimaisten viljojen, alkoholin poisjättämisestä on hyviä kokemuksia aknetapauksilla. Usein on, että aknetyypin koko ruokavalio on perustunut lähinnä näihin. Ei ihme, että on vaikea keksiä mitä sitten söisi. Ja: kaljat ja siiderti pois! Kasvoja ei saa liikaa lotrata.


    • 131313413123

      Kun aloitin pillerit, niin iho paheni hetkellisesti, ja tasan 6 kk päästä kaikki hävisi yhtäkkiä! Kannattaa odottaa..

    • lukekaa_läpi

      Aloittaja kertoo syövänsä e-pillereitä...

    • !!

      toisin sanoen. valitus aknesta on sallitua vasta roacutan -kuurin jälkeen :) antibiootit vain hillitsevät ihotulehdusta, eivät paranna sitä.
      sivuoireet ovat kyllä vakavina todella harvinaisia. huulien rohtuminen, yms on yleisempää.

      PISTE

    • kosmetologi_heipsans

      No siitä aknen hormonaalisesta taustasta, se ei ole mikään uskon asia, se on faktaa. Siitä lisää googlella.

      Tässä vielä kopio terveyskirjaston sivuilta:

      "Ruokavaliohoidoista, vitamiineista tai hivenaineista ei ole apua, ei myöskään puhdistusnesteistä. Tupakointi näyttää pahentavan tautia. Auringon ultraviolettisäteily rauhoittaa tulehdusta. Kosmeettinen solarium ei auta. Aknen voi halutessaan peittää meikillä, puuterilla tai peitepuikolla".

      "Aknea ei voi ehkäistä ruokavaliolla eikä liiallisella hygienialla. Tupakointi lisää aknevaaraa". Tupakointi heikentää soluaineenvaihduntaa, siinä syy.

      Duodecim:
      "Perimä vaikuttaa voimakkaasti sekä komedojen että aknen syntyyn. Myös hormonit, muun muassa ehkäisypillerit vaikuttavat aknen puhkeamiseen siten, että nuoruusiän akne voi lieventyä tai se voi siirtää aknen jopa yli 30-vuotiaan taudiksi. Tavallinen akne alkaa yleensä 12–16-vuotiaana. Se voi ilmestyä vielä aikuisiässäkin".

      Älkää siis aiheuttako ihmisille turhia paineita sanomalla, että taustalla on vaikkapa sokeri :(. En vähättele asiaa ja väitänkin, että kannattaa lääkehoidon lisäksi ottaa käyttöön myös yllämainittuja neuvoja, koska niistä voi myös olla apua tulehdusten hoidossa jne. Sairautta ne eivät paranna.

      • Ällihuuppa

        Elintasosairaus kyllä paranee elintapoja muuttamalla. Empiirinen kokemus monen kohdalla sanoo muuta kuin terveyskirjaston sivusi. Kaikkihan sen tietävät, että elintavat (esim. stressi, liikunta, alkoholi ja myös syömiset) vaikuttavat hormoneihin.
        Jos on omalla kohdalla ollut totta, että sokeri jne. aiheuttavat aknetta (eli akne paranee, kun ne jättää pois), kyllä se pitää sanoa, vaikka se toisikin paineita sokerihiirille. Kosmetologi ei ole ravintoterapeutti.


      • Ällihuuppa
        Ällihuuppa kirjoitti:

        Elintasosairaus kyllä paranee elintapoja muuttamalla. Empiirinen kokemus monen kohdalla sanoo muuta kuin terveyskirjaston sivusi. Kaikkihan sen tietävät, että elintavat (esim. stressi, liikunta, alkoholi ja myös syömiset) vaikuttavat hormoneihin.
        Jos on omalla kohdalla ollut totta, että sokeri jne. aiheuttavat aknetta (eli akne paranee, kun ne jättää pois), kyllä se pitää sanoa, vaikka se toisikin paineita sokerihiirille. Kosmetologi ei ole ravintoterapeutti.

        Piti sanoa: elämäntapasairaus paranee elintapoja muuttamalla.

        Aika paljon on meitä, jotka kyseenalaistetaan länsimaisen koululääketieteen kaikkitietävyys. Holistisempaa, eli kokonaisvaltaisempaa otetta, sellaista, jossa myös ravinto olisi otettu tarkasti huomioon kaivataan muidenkin sairauksien osalta.


    • Happy =)

      Kuulosta tutulta. Itseeni iski aikuisiän akne vähän päälle parikymppisenä. Pystyin katsomaan itseäni peilistä n. 2 viikkoa, jonka jälkeen marssin suoraan ihotautilääkärille. Ensin annettiin antibioottikuuri, joka oli erittäin turha. Lopulta vaadin Roacuttan-kuurin, joka puhdisti ihon totaalisesti. Pariin vuoteen ei tullut finnin finniä, ja kaikki kehuvat babyfaceksi. Olen joutunut syödä pari lyhyttä Roa-kuuria tuonkin jälkeen, mutta on se vaan ihan huippulääke. Suosittelen!

    • Ärsyttävää

      Onpa järkyttävä kuva pantu tämän kuvitukseksi: Tyttö katsoo kasvojaan peilistä, nenässä on yksi pieni näppylä! Naurettavaa. Paha akne on todellakin jotain muuta kuin yksi naamaan ilmaantunut pieni epätäydellisyys. Miten typerää Suomi24:ltä!
      Ei ihme, että hoito-ohjeiksi tarjotaan kaikkea roskaa, jos itse vaivaakin pidetään tuon tasoisena mitättömyytenä. Moisen "aknen" hoitaisi vaikka ihrahauteilla...

      • Mietin ihan samaa

        kun näin tuon kuvan! Kun itselläni oli paha akne päällä muutama vuosi sitten, minua aina raivostti myös kaiken maailman clearasil-mainokset jossa joku jätkä itkee peilin edessä yhtä finniä. Ja joo paha moka suom24:lta, jos olisin edelleen se to-del-la epäitsevarma nuori ja katsoisin tota kuvaa, tuntisin oloni vielä kakammaksi tuon kuvan nähtyäni. Yksi finni = aika prkl:n hyvä iho, eikä = akne.


    • EL.a .K:IM

      kohta vainaa

      Roaccuutan on aika tehokas lääke.

      Se kyllä kuivattaa ihon hetkellisesti aika täysii.

      Lievempiä ovat apo- ja tetrasykleeni.

      Ihan toimivia nekin.

      Mutta toi roaccutan on tosi stydi tuote.

    • nääskin

      Oletko saanut ihotautilääkäriltä Roaguttan lääkekuurin. En muist varmaan oikein tuota nimeä, mutta sinne päin. Söin kolmen kuukauden kuurin ja koko ihani
      parani.

    • Heleene

      Hitto mitä humpuukkia tänne kirjoitellaan. Aknen saa huonolla tuurilla, ei esim suklaata syömällä. Mitkään luontaistuotteet ja ihmedieetit sitä eivät paranna. Antibiootit, Roaccutan ja jotkut harvat ihonhoitotuotteet voivat auttaa täysin tai edes vähän. Itse olen kokeillut aivan kaikki keinot Diane Novasta Roaccutaniin ja mikään ei ole parantanut aknea. Ei mikään. Hetkellisesti iho oli vuosia parempi Roa-kuurin jälkeen mutta nyt kolmekymppisenä iho on edelleen huono.
      Ja älkää jauhako paskaa siitä vedenjuonnista ja viljoista. Ei auta.

    • ??

      Oisko arpien hoitoon mitään pikakuuria? Voinko käyttää auringossa arpien päällä mitään meikkiä?

    • wizarddddddd0

      Sinulla on ilmeisesti sama ongelma kuin minullakin. Ikävä kyllä pitää todeta, että akne on pitkälti hormonaalinen sairaus, joten siihen ei auta muuta kuin sisäisesti otettavat lääkkeet. Aikaisemmin puhuttiin A-vitamiinista, eli hanki itsellesi jokin A-vitamiinilääke ihotautilääkäriltä. Fakta on ette muut poppakonstit ei auta, vaikka kuinka yrittäisi. Ikävä kyllä noissa lääkkeissä on ongelmana, että ainakin minun pitää syödä kuuria koko ajan (syön isotretinoinia) muuten akne palaa ajankuluessa takaisin, mutta siinä lääkkeessä on vissiin pienemmän sivuvaikutukset, kuin Roaguttanissa....

      Hanki lääkkeet, ja popsi niitä koko ajan. Ei ole iso vaiva siihen nähden, että saa finnittömän ihon :)

    • kosmetologi_heipsans

      Heleenelle vielä kysymys, käytätkö hormonaalista ehkäisyä? Esim. hormonikierukalla voi olla vaikutusta asiaan (lukee myös tuoteselosteessa). Ehkä oletkin tietoinen tästä, kun aknesta olet noin pitkään kärsinyt.

      Usein 30-vuotiaana iho huononee ja saavuttaa jopa aknen asteen. Tämä on samankaltainen vaihe (naisilla), kuin murrosikä, noin karkeasti sanottuna.
      Syyt ovat hormonaalisia, mitä sellaisia, niin siitä ei ole täyttä varmuutta. Eli toivoa on, että aknesi vielä lievittyy ja voisitko edelleen harkita Roacuttania jos se on aiemmpin jo tehonnutkin jonkin aikaa?

      Olet täysin oikeassa noista ruokavalio yms. asioista. Joku myös väittää aknea elintasosairaudeksi, ihmettelen sitä ja olisi hauska kuulla tästä jonkun perustelu. Sitä tuskin tulee, koska väite on tuulesta temmattu. Näin on näreet, sori.

      Jos teillä Heleene ja ?? ei ole akuuttia aknea nyt, vaan enemmänkin siitä jääneitä arpia, niin suosittelen timanttimikrohiontaa. Käytän sitä itse työssäni. Olen havainnut hyväksi.

      Ihotautilääkäreillähän on myös tehokkaita hoitoja arpiin, mutta niistä en osaa valitettavasti kertoa sen enempää.

      Jos akne ei ole kovin tulehduksellinen voi kosmetologikin hoitaa sitä tai ainakin lievittää jatkoa ajatelleen epäpuhtauksien syntyä. Tämä toki vaatii säännöllistä hoitoon sitoutumista ja se tietenkin on taloudellisesti monille iso menoerä. Samalla tietenkin olisi tärkeää olla myös hoitosuhteessa lääkäriin.

    • Ruokavalio ym.

      Suolisto on ihmisen juuret. Vatsan hyvinvointi vaikuttaa ihoon. Kaikki mitä syöt, kuona-aineet ym. vaikuttavat ihon hyvinvointiin.

      Minulla on yleensä ollut hyvä iho ja se johtuu siitä, että olen syönyt hyvin. (hapan-emäs ovat tasapainossa. Maitohappobakteereja saa riittävästi. Vitamiinit ja hivenaineet - niitä saa riittävästi. Kuidut, rauta ja proteiini tärkeitä. Pois valkoinen sokeri ja valkoinen vehnäjauho. Paljon kasviksia ja marjoja. Juureen tehty ruisleipä eikä valkoista pullaleipää ) Opiskeluaikana iho alkoi oireilla. Oli stressiä ja söin liian yksipuolisesti kuten makaroniruokia ja vaaleaa leipää.

      Antibiootit tappavat suoliston floorakannan ja kaikki hyvät bakteerit. Antibioottikuurin jälkeen kestää monta kuukautta ennenkuin keho on kunnossa. Ne ovat niin hirveitä myrkkyjä. Monet lääkärit antavat liian helposti antibioottireseptin.

      Kokeilepa tällaista ruokavaliota: 4 viljan aamupuuro, sen kanssa marjoja. Puuron päälle 1 lusikallinen siitepölyrakeita (löytyy luontaistuotekaupasta) ja 1 rkl pellavasiemenrouhetta (tavallisesta kaupasta) ja 1 rkl kauraleseitä (tavallisesta kaupasta). Molkosania 1 ruokalusikallinen veteen sekoitettuna. Lounaaksi kasvis- ja juureskeittoa (kaali, porkkana, sipuli, lanttu, selleri ja palsternakka keitetään ja soseutetaan. Keittoaika 2 tuntia. Maustetaan merisuolalla ja voinokareella) ja juureen hapatettua luomuruisleipää. (Ei hiivalla kohotettua eikä valkoista leipää) Leipää voi ottaa aamulla ja välipalana. Sen päälle voi- ja ruokaöljylevitettä (1 osa voita, 2 osaa öljyä), jossa on valkosipulia (luonnon oma antibiootti), kurkkua. Välipalaksi teetä, viiliä, jogurttia, leipää. Illalla ohrapuuro ja sen kanssa puolukoita. Jos on lihansyöjä, voi ottaa luomulihaa (esim. savustettu palvikinkku, jossa ei ole lisäaineita) tai kalaa (lohikeittoa, savustettua siikaa, savusilakoita, paistettuja muikkuja). Kasvisruollakin pärjää, jos on kananmunia ja maitotuotteita.

      Ehkäisypillerit eivät oman kokemukseni mukaan auta ihon kuntoon. Olen sitä mieltä, että kaikki ylimääräinen lääke kehossa tuottaa vain lisää kuona-aineita ja ne taasen pahentavat kaikkia oireita kuten päänsäryt lisääntyvät, hermostuneisuus kasvaa, mielialat vaihtelevat, iho oireilee. Jos ehkäisee, niin kondomi on kaikista paras, kun se ehkäisee sukupuolitaudeiltakin.

      Kaverilla iho oireilee, kun hän syö liian yksipuolisesti ja sitten kun hän juo esim. alkoholia, hän juo kaikenlaisia litkuja. Niissä on hirveästi lisäaineita (lonkeroissa ja siidereissä). Kaljassakin on lisätty hartsia, mikä on keskushermostomyrkky suurempana määränä. Se lisää janon tunnetta.

      Iho on kuin maksa tai munuaiset, että se suodattaa kuona-aineita samalla tavalla ja se oireilee stressiin ja kaikkeen, mitä syö ja juo.

    • Akneni on historiaa

      www.nujerraakne.fi

    • kosmetologi_heipsans

      Kyllä varmasti ruokavaliolla voi vaikuttaa ihoon, kuten myös veden juomisella. Ja vaikka tupakoinnilla tai ulkoilulla. Tästähän ei nyt ole tässä kohtaa kyse.

      Akne on sairaus ja sitä ei voi hoitaa edellä mainituilla tavoilla. Sitä ei myöskään voi aiheuttaa ruokavaliolla tai vedellä.

      Tämä nyt on vähän tällainen homma, että tässä ei puhuta mielipiteistä. Niitä saa olla, mutta faktat pitää ottaa huomioon.

    • ..

      syö sinkkiä

    • ravintoterapeutti

      Kakkostyypin diabetes on sairaus, jota voi hoitaa ruokavaliolla ja liikunnalla. Sen voi myöskin aiheuttaa ruokavaliolla ja liikunnan laiminlyömisellä. Perimä vaikuttaa myös.
      Akne on verrannollinen diabetekseen: sen voi aiheuttaa elintavoilla, ja sen voi parantaa elintavoilla. Elintapamuutokseen ei välttämättä ole voimia aknen ollessa pahimmillaan, siksi lääkkeillä voi aloittaa. Tosin ihon paraneminen alkaa heti kun sokerit, gluteenit ja maitotuotteet jätetään pois.

      kosmetologi_heipsansin teesi "sairautta ei voi hoitaa ruokavaliolla" ei ole pätevä.

      • haloo herätys

        Se joka väittää että ruokavaliolla lähtee akne, ei ole todellista aknea nähnytkään.
        Tuo on ihan sama, kuin väittäisi että yliliikkuvat nivelet muuttuvat normaaliksi muuttamalla ruokavaliota.


    • tsemppiä kovasti

      Ymmärrän monien muiden tavoin tunteesi. Kyllä minuakin raastoi (olen mies) kun kuntosalille mennessä siellä oleva lapsi totesi reippaalla äänellä "rupinaama". Peilistä sen näki itseksin.
      Ärsyttävää oli myös se, kun toiset saattoivat todeta, että pese naama useammin, tai elä syö suklaata, sillä heillä se yksi finni siitä naamasta lähti. Ei ne kymmenet tai sadat sillä lähde.
      Erilaiset ihokuorinnat voi auttaa 10% tilannetta, mutta ei muuta todellisuutta oikeasti mihinkään. Ainoa mikä minule toimi, oli täälläkin mainostettu roaccutan. Se palautti hissukseen taas sitä rapistunutta itseluottamusta.

      Lohdutuksena sanon saman mitä äitini minulle silloin. Vanhempana sitten ihosi on parempi, kuin jos se nyt olisi kuiva. Ja tämä on kyllä toteutunut, ihoni ei ole vieläkään kuiva, vaikka 37 vuosi laahustaa mittarissa. Päinvastoin, ne kuivakasvoiset tuttavat, joilla ei finniongelmia ollut, ovat saaneet liudan ryppyjä naamaansa jo nyt. Minun ei ole tarvinnut naamaa rasvailla vieläkään, eikä näytä iho myöskään olevan niin herkkä rypistymään. Tätä menoa näytän 50 vuotiaana nelikymppiseltä ;)

      • perunansyöjän palkka

        On silkkaa p***kaa väittää, että itsellä on hyvä iho, koska syö terveellisesti, tai että toisella on huono iho, koska hän syö huonosti. Suurin osa suomalaisista nimittäin taitaa syödä melkolailla perussuomalaista ruokaa, ja heidän ihonsa on melko hyvä.

        Tuo on taas yksi keino päteä ja tuntea jotain ylemmyydentunteita ajattelemalla, että voe voe, tuokin aknenaama taitaa mussuttaa pizzaslaisseja kaiket päivät ja taskut tursuaa suklaapatukoita. On ihan ansainnutkin ongelmansa. Vähän sama kuin kertoa, että omat lapset ovat rauhallisia ja helppoja koska itse on niin hyvä kasvattaja.

        Todella hassunhauska ketju tämä. Täällä yksi, jonka iho on juuri parhaillaan aivan järkyttävässä kunnossa, monta konstia kokeiltu ja vielä taistellaan. Iho on ollut myös vauvanpehmeä ja siloinen ruokavaliosta riippumatta, ja pääasiassa sellainen, johon tulee yksi-kaksi hormonifinniä kerran kuussa. Nyt tässä sitten pitäisi varmaan luopua rasvoista, sokereista, hiilareista, ja vielä suolastakin. Ja syödä sitten varmaan pelkkää heinää, siemeniä ja salaatinlehtiä. Kyllä se onni ja autuus siitä urkenisi! Uskoakseni tämä tulehdus kuitenkin talttuu lopulta oikealla antibiootilla.


    • hyvä lääke

      Kokeiles luontaistuotekaupasta Fesantin, ystävälleni auttaa.

    • kosmetologi_heipsans

      Ravintoterapeutti, kerro ihmeessä millä elintavoilla voi aknen aiheuttaa. Mitkä ovat ne elintapamuutokset joilla aknen voi parantaa? Minä en näköjään ihon hoidon ammattilaisena aknen oireista, syistä ja hoidosta tiedä mitään.

      Totta kai ravinto vaikuttaa ihmisen terveyteen, samoin kuin liikunta ja vaikka onnellisuus. Ei silti ihmiselle voi sanoa, että syö oikein niin parannut...Anteeksi vaan, mutta se on mielestäni aika vastuutonta. Ruokavalio edistää terveyttä ja tukee sairauden hoidossa, mutta ei se ole lääke.

      Meillä ei varmaan täällä moniakaan sairauksia olisi jos pelkällä hyvällä ruokavaliolla ihmiset eivät sairastuisi.

      Katsokaa nyt vaikka sieltä duodecimista mitä tarkoittaa akne ennenkuin alatte puhumaan, että se on elintavoista johtuva sairaus. Oikeesti...

      "Ei ole muuten verrannollinen kakkostyypin diabetekseen", mistä tämä tieto on peräisin? Anna joku fakta noiden yhteydestä, joku tutkimus tai edes suhtkoht järkevä artikkeli.

      Jospa nyt uudestaan pistän faktaa kehiin, kun näköjään täällä ei edes lueta ketjussa olevia kommentteja...

      "Ruokavaliohoidoista, vitamiineista tai hivenaineista ei ole apua, ei myöskään puhdistusnesteistä. Tupakointi näyttää pahentavan tautia. Auringon ultraviolettisäteily rauhoittaa tulehdusta. Kosmeettinen solarium ei auta. Aknen voi halutessaan peittää meikillä, puuterilla tai peitepuikolla".

      Terveyskirjasto perustuu lääkäriseura Duodecimin kansallisiin hoitosuosituksiin. Yllä oleva sieltä. Että pitäisi olla aika luotettava.

      Että kyllä se teesini, "sairautta ei voi hoitaa ruokavaliolla" alkaa tässä näyttää ihan pätevältä. Mutta älä vedä tästä hernettä nenään, koska en minäkään väitä voivani parantaa aknea ja olen kuitenkin kosmetologi...edelleen olen sitä mieltä, että ravintoterapeutit, kosmetologit yms. voi olla sairauden hoidon tukena, mutta ei me aknea voida parantaa. Piste.

      Mä väitän tietäväni tästä jotain.

    • splurts

      No älä huoli..Ota etusrmien väliin oikein iso finni mene peilin eteen ja..aah.Purista purista niin,että kuuluu splurts! ja se on siinä.Sitten vaan seuraavan kimppuun.Hoito tehoaa hyvää uutta vuotta

    • kosmetologi_heipsans

      Niin, tarkoitin siis, että "on verrannollinen kakkostyypin diabetekseen", hoh hoijaa. Niin missä tästä tutkimusta / jotain ns. särvintä leivän päälle?

      Okei. Miten musta tuntuu, että vaan naiset lähtee kinaamaan jostain tällasesta asiasta...Miehet sanoisi vaan, että mene kuule lääkäriin, se on paras asiantuntija sairauksien hoidossa. Ei ne sanois, että syö hapankaalia sen suklaan sijasta (jota kuitenkin vedät himona kerran on akne).

    • Akne-no-more

      Mä kärsin aikoinani jonkin verran aknesta. Teini-iästä vähän reilu parikymppiseksi asti. Jotenkin naiivina ajattelin, että isotretinoin on myrkkyä ja vähän huono iho ei ole mikään syy syödä niin vaarallisia sivuvaikutuksia mahdollisesti aiheuttavaa lääkettä. Kärsin akneni ja se jätti arpia ihooni...

      Luulin jo selättäneeni vaivan, kunnes 33-vuotiaana avioeron aiheuttaman stressin jälkeen iho puhkeis uudestaan kukkimaan. Samaan aikaan pudotin myös painoa reippaasti ja söin terveellisemmin kuin koskaan. Karppasin kyllä, mutta söin runsaasti hyviä rasvoja ja tuoreita kasviksia. Mun iho oli siitä huolimatta surkeassa kunnossa. Auttoipa ruokavalio tai ei, niin ainakaan en ollut missään määrin tyytyväinen ihooni. Varasin ajan ihotautilääkäriltä ja olin varautunut kerjäämään, vaatimaan tai tekemään mitä vaan saadakseni sen isotretinoin kuurin. Sen sainkin ilman sen kummempia keskusteluja.

      Kuuri oli pitkä ja vähän vaivalloinen. Oli huulten rohtumista ja nenäverenvuotoja, muttei oikeastaan mitään muuta vakavaa. Kuulemma lääke saattaa aiheuttaa myös masennusta joten se ajoittaminen dieetin ja avioeron kanssa samaan ajankohtaan ei varmasti ole paras ratkaisu, mutta koin tärkeäksi saada ihoni kuntoon.

      Kuuri tehosi hyvin, muttei luonnollisesti poistanut vanhoja arpia. Tuon kuurin syöminen oli päätös johon olen ollut tosi tyytyväinen. Kaduttaa, kun en syönyt sitä jo pentuna 15-vuotta aiemmin.

      Siinä mun kokemukset.

      • kosmetologi_heipsans

        Case is closed.


    • saman kokenut

      Hei!

      Täällä myös yksi keskivaikean aknen omannut naisihminen. Minulla akne oli pahimmillaan yläaste-lukio -aikana, ja täytyy sanoa ettei tehnyt nannaa itsetunnolle, joka minulla oli muutenkin heikko... Häpeilin naamatauluani niin paljon, että käytin kauheasti meikkiä, mikä vaan pahensi asiaa, koska paksut meikkivoiteet arvatenkin tukkivat ihohuokoset. Kärsin samanlaisesta häpeästä kuin sinä viestisi perusteella; en enää edes kehdannut lähteä kotoa ilman, että mietin koko ajan, tuijottavatko ihmiset naamaani. En kehdannut olla ilman meikkiä edes kavereiden edessä!

      Osittain minulla tuo kauhea kompleksi ihostani tuli kylläkin kiitos isäni, hän näet haukkui akneani jatkuvasti ja valitti koko ajan siitä miten syön, vaikka söin todella terveellisesti verrattuna keskiverto-syömiseen teini-ikäisillä. Ihosta tuli minulle ajan myötä pakkomielle, ja pidin itseäni todella rumana ja vastenmielisenä. Myös minulle jäi arpia, onneksi ei kuitenkaan niinkään rokonarpia, vaan punaisia laikkuja, jotka näyttivät nekin finneiltä kaukaa katsottuna. Arvet ovat kuitenkin ajan kanssa haalenneet, ja nykyisin niitä voisi luulla pisamiksi, joita minulla on vähän kasvoissa muualla.

      Minun akneni selätti Roaccutan, ja olen todella onnellinen, että jaksoin puoli vuotta syödä sitä ja kestää sivuvaikutukset. Roaccutan on raskas lääke, ja monille ehkä suurin sen ongelmista on se, että kuurin aikana ei saisi kauheasti läträillä alkoholin kanssa. Minulle sanottiin että vielä lääkkeen lopettamisenkin jälkeen piti odottaa puoli vuotta. Onneksi olin silloin vielä niin nuori (16 tai 17) ja puhtoinen pulmunen, ettei viinaa olisi tullut otettua muutenkaan. Mutta olen kuullut tapauksesta, jossa nuori mies vannotti ettei käytä alkoholia, ja hups, kohta olikin maksa siinä kunnossa että piti alkaa jonottaa uutta, kun oli kuurin aikana juhlinut kielloista huolimatta. Ei siis todellakaan leikin asia.

      Ja toinen jo jonkun mainitsema raskaus-asia. Eli Roaccutanin aikana on käytettävä tuplaehkäisyä, koska lääkitykselle altistuvat alkiot saavat todella vaikeita vammoja kehityksen aikana. Ei tämäkään leikin asia.

      Mutta jos olet valmis kestämään Roaccuttanin sivuvaikutukset, alkoholittoman kauden ja huolehtimaan todella varmasta ehkäisystä, mene ihmeessä ihotautilääkärille pyytämään kuuria. Ja vielä TODELLA tärkeä pointti: ei kannata ottaa Roaccuttanin rinnakkaislääkettä (jos sitä valmistetaan edelleen), jota saa edullisemmin. Oma ihotautilääkärini sanoi, että vaikka siinä on sama vaikuttava aine, se ei anna yhtä pysyviä tuloksia. Ja tämän suhteen kannattaa pysyä tiukkana. Kuurin pitää myös olla tarpeeksi pitkä tehotakseen, puolesta vuodesta vuoteen lienee yleisin, riippuu aknen laadusta.

      Sitten vielä muita huomiota joita itse olen tehnyt ihon hoidon suhteen. Itse syön myös e-pillereitä, ja ne ovat luultavasti pitäneet ihon aika hyvässä kunnossa, tai no sanoisinko loistavassa siihen nähden, mitä se joskus oli... Joskus ihon kukinta näet voi johtua hormonien epätasapainosta, ja e-pillerit voivat joillain naisilla tasoittaa hormonituotantoa. Olet syönyt nyt e-pillereitä 30 päivää, mutta se on vielä aika lyhyt aika, joten kannattaa vielä jatkaa ja katsoa tapahtuuko jotain. Kaikilla e-pillerit eivät tietenkään vähennä ihon epäpuhtauksia, voi olla päinvastoinkin. Olemme kaikki niin erilaisia ja kehomme reagoi aina eri tavoin lääkevalmisteisiin.

      Itselläni ihon laatuun on varmasti vaikuttanut myös se, että lakkasin lopulta käyttämästä meikkiä, kun Roaccutan oli vienyt aknen mennessään ja aloin saada itseluottamusta takaisin. Helppoahan se ei ollut, mutta olen niin onnellinen että uskalsin! Ihoni laatukin näet alkoi parantua kun jätin meikit kaappiin.

      Ja sitten vielä vedenjuonti ja kosteutus. On olemassa sellainen luulo, että akne on aina rasvaisen ihon tulos, mutta ei, sinulla voi myös olla kuiva iho tai sekaiho. Joskus iho kukkii siksi, että iho ei saa tarpeeksi kosteutusta. Vettä kannattaisi juoda se n. litra päivässä, ja apteekista saa hyviä rasvoja, jotka eivät tuki ihohuokosia. Suosittelen lämpimästi sellaista rasvaa kuin Hydrolan, saa reseptillä edullisemmin mutta apteekista myös ilman reseptiä. Sopii sekä kasvoille että vartalolle, itselleni ihotautilääkäri neuvoi aikoinaan ja olen ollut tyytyväinen.

      Sitten tietysti ruokavalio. Itse en usko, että kukaan saa aknea ruokavalion takia. Totta kai finnejä tulee, jos syö paljon roskaruokaa ja rasvaisia herkkuja, mutta aknea sillä ei silti saa. Silti on aina parhaaksi sinulle, jos yrität syödä terveellisesti ja monipuolisesti, herkutella kohtuudella ja muistaa myös terveelliset luonnon rasvat, esim. avokadosta ja kalasta.

      No niin, hirveän pitkä sepustus tuli, mutta toivottavasti sait tästä jotain apua. Ja muista, meitä on täällä muitakin, jotka ovat kamppailleet tai kamppailevat parhaillaan saman ongelman kanssa. Kaikkea hyvää sinulle ja jaksamista!

    • äiti ***

      Kirjoitin tuolla aiemmin että poikani sai Roaccutanista elinikäisen suolistosairauden ja että tyttärelläni auttoi pillerit. Ne pillerit olivat Diane Nova merkkiset kuten joku tuolla mainitsikin. Iho alkoi parantua heti !

      • en muuten usko

        Kerrotko nyt minkä suolistosairauden sai?
        Crohn tai Colitis Ulcerosa ei liity ainakaan yhtään millään tavalla A vitamiinin suuriin annostuksiin. Jos sairastuminen tapahtui lääkityksen aikana, se ei todista yhtään mitään, kyseiset sairaudet nyt vain tulevat nuorille, mutta yhtä usein tilastojen mukaan niille, jotka eivät käytä roaccutania!


    • -A-

      Tuo ongelma pitää korjata sisältä ulospäin, jos alat vaan lääkitä oiretta, etkä korjaa sen aiheuttajaa, niin saat kärsiä siitä vielä kauan. Eli siis, ei suklaata, ei sokeria, eikä hiivaa (pariin kolmeen viikkoon), juo paljon vettä ja vältä roskaruokaa jossa on paljon rasvaa. Ensin perusjutut kuntoon ja sitten seuraamaan miten kroppa reagoi. Lisäksi suosittelen ottamaan vaikka mivitotalia että saat kropan hivenainetasapainon kohdalleen. Kun se on kunnossa, niin kappas kummaa, ei ole ongelmiakaan, etkä ole enää sairaana niin usein kun ennen.

      PS. Olen itse elänyt noitten ohjeitten mukaan, ja minulla on ollut elinaikanani noin 10 finniä ja nekin muualla kun naamassa.

      • -A-

        PPS. Vihoviimeinen virhe minkä voit tehdä, on mennä muuttamaan kropan hormoonitoimintaa, se ei korjaa mitään pysyvästi, vaan oireet tulevat salamana takaisin heti kun lopetat. Löydä syy ja korjaa se, koululääketiede on yleensä sitä, että korjataan oiretta, ei sen varsinaista syytä.


    • kosmetologi_heipsans

      -A-, kertoisitko miten hiiva, roskaruoka ja rasva vaikuttavat aivolisäkkeeseen ja muihin umpirauhasiin? Entä mivitotal?

      Nimenomaan aknen lääkehoidossa korjataan sairauden aiheuttajaa, joka siis ei ole hiiva, rasva yms. mivitotalin puute. Tämä on järkkyä, että ihmiset puhuvat totena sellaista, joka on tuulesta temmattua.

      Eihän se, että elämän aikana on ollut alle kymmenen finniä, tarkoita, että on hoitanut itseään oikein eikä aknea ole sen vuoksi tullut. Ihan hirveää, että ihmiset väittävät näin! Vanhaa, ikiaikaista harhaluuloa.

      Lukekaa nyt sitä Duodecimia, että ette aiheuta turhaa syyllisyyden tuntoa akne-sairailla. Pahinta on, että nämä yllä mainitut ohjeet omaamana voi sairaus tosiaan pitkittyä ilman lääkehoitoa jolloin pahimmassa tapauksessa kasvoihin muodostuu arpia.

      Akne voi myös parantua "itsestään", mikä merkitsee sitä, että hormonitoiminta elimistössä tasapainottaa, tämä esim. murrosiän päättyessä. Taikka vaikka raskauden / imetyksen seurauksena jne.

      Toivottavasti aloittaja jätät väliin nuo ihmeelliset elämäntavan muutokseen painostavat neuvot, vaikka ne yleishyödyllisiä tietenkin ovat. Akne ei koskaan ole henkilön vika, ellei nyt puhuta steroidiaknesta.

      Kunpa ihmiset jaksaisivat edes vähän lukea ketjun viestejä.

      • joo joo

        Voi V*ttu! Niin lisää vaan pashaa elimistöön sillähän kaikki korjaantuu...Herää jo! Opettele ymmärtämään ihmisen elimistön toimintaa ja vastetta erilaisiin asioihin, saatat jopa ymmärtää että ei siihen akneen tarvita mitään elimistöä rasittavaa lääkehoitoa. Lääkärihän kirjoittaa vaikka mitä myrkkyä kunhan vaan sellainen on listassa. Ihme että ei solusalpaajaa tähän akneen olla tunkemassa.


    • Oikea ravinto auttaa

      Ei roaccutania, on kova lääke. Kannattaa kokeilla ensin ei-lääkkeellisiä vaihtoehtoja. Suosittelen, että ihan ensimmäiseksi lainaat kirjastosta Paula Heinosen kirjoittamat kirjat, Hiivaongelmat (lue tämän ensin) ja Vihdoinkin hyvä olo. Niissä kerrotaan tosi perusteellisesti se, miten suuri vaikutus ravinnolla on koko elimistöömme. Uskon, että sieltä löydät vastauksen. Suolisto on tärkein elimemme ja se pitää saada ensimmäiseksi kuntoon. Kannattaa syödä maitohappobakteerikapseleita, esim.Gefilus. Ota yksi joka ilta ja pari tuntia iltapalan jälkeen, niin saa rauhassa vaikuttaa koko yön. Suoliston bakteerikanta on nykyisin useimmilla ihmisillä väärä, koska syömme liian hapanta ravintoa ja lisäaineita. Lisäaineet vaikuttavat todella paljon koko elimistön ja myös ihon kuntoon. Yritä syödä mahdollisimman lisäaineetonta ruokaa, se jo alkaa rauhoittaa ihoa. esim. maustamatonta rahkaa tai maustamatonta jugurttia ja marjoja, jätä sokeri pois. Lue tuoteselosteet äläkä osta E-koodiruokaa.

      Täällä neuvotaan vaikka mitä, mutta yksinkertainen totuus on se, että olemme sitä, mitä syömme. Et tarvitse mitään kalliita lääkkeitä tai muita tuotteita, kun perehdyt Paula Heinosen kirjoihin. Tyttärelläni on ollut monenlaisia vaivoja, myös iho-ongelmia, mutta kun on muuttanut ruokavalionsa yksinkertaiseksi ja lisäaineettomaksi, ovat vaivatkin hävinneet.

    • kgkfkkk

      Täss ois sellanen ohje jota kannattaa kokeila. ainekset ovat tyrni mehu, kurkuma mauste,ruokasooda. Laita vesilasiin ruokalusikallinen tyrnimehua, teelusikallinen,kurkuma maustetta ja teelusikallinen ruokasoodaa. Nauti aamuin ja illoin 2viikon ajan,, siis 5pv ja 2 pv tauko ja sitten toiset 5pv. Tämä on tepsinyt , ruoka valiosta vähensin liiallisen juuston ja suklaan syönin. Tulokset alkavat jo puolessatoissa viikossa !

    • kosmetologi_heipsan

      Mites kun tuolla Duodemissa lukee ihan yksiselitteisesti, että ravinto ja ravintovalmisteet eivät auta akneen? Onko tosiaan niin, että lääkärien neuvot tulisi ohittaa Suomi 24 vinkkien vuoksi?

      Missä kohdin suolisto vaikuttaa umpieritysrauhasiin ja talin tuotantoon? Taitaa olla fysiologia vähän hakusessa.

      • kosmetologi_heisans

        Vielä kommentoin. Olen siis tosiaan kosmetologi, itseasiassa suorittanut korkeimman standardoidun kosmetologi-nimikkeen maailmassa. Jos joku älyäni epäilee ammattini vuoksi, niin mainittakoon, että minulla on myös korkeakoulututkinto.

        Niin, itselläni on todella tarkat ja hyvät hoitottumukset iholleni. Olen valinnut laadukasta ammattikosmetiikkaa, jota ei ole kyllästetty kemikaaleilla. Ihoani hoidan myös muutenkin, kosmetologihoitoja siis,

        Syön todella monipuolisesti, juon vettä pari litraa päivässä ja liikuntaa harrastan 3-4 kertaa viikossa. En tupakoi enkä juo alkoholia kohtuuttomasti. Syön B-vitamiinia sekä D-vitamiinia, kuureina sinkkiä, joskus myös mivitotalia. Kaikki siis erinomaisen hyvin. Mitattu fyysinen ikäni (kehonkoostumusmittaus) on 18, sekin vielä.

        Ja sitten yllättävä pommi, minulla on lievä akne. Tulla pompsahti, kun täytyin 30 vuotta, joka on yleinen rajapyykki aikuisiän aknen puhkeamisessa. Hormonitoiminta muuttuu naisilla, samoin, kuin käy murrosiässä. Myös hormonaalinen ehkäisy vaikutti osaltaan asiaan.

        Että sillä viissiin.


      • joo joo

        Joo ei varmaan vaikuta millään tavalla se että tunget paskaa kurkusta alas ja jätät kaikki elintärkeät hivenaineet ja vitamiinit saamatta. On se kumma että teikäläiselle ei ole niitä Nobeleita sadellut...


    • äpläröö

      Onpa omituista, ettei ihotautilääkärikään muka pystynyt auttamaan mitenkään, ehkä sinun pitää tehdä uusi käynti ja kovistella vähän kun ei keinot tepsineet.
      Sinun pitää hoitaa ihoa hyvin eikä liikaa näprätä niitä patteja. Varo käyttämästä liian tujuja aineita, kovin rasitettu ihon reagoi huonosti hoitoon. Sinun pitäisi nyt tehdä kaikkea muuta kuin stressata peilin äärellä. Stressi vaikuttaa pahiten ihoon, etkä muutenkaan voi hyvin. Keksi vaikka vähän väkisin muuta tekemistä edes pieneksi hetkeksi. Jos muiden tuijottelu vaikeuttaa elämääsi, niin pois ihmisten ilmoilta sitten. Kehottaisi tarkkailemaan ruokavaliota ja välttämään kaikenlaista ylijalostettua mössöruokaa, opettele vaikka laittamaan ruokaa itse. Älä mässäile herkkuja vaan osta kunnon ainekset ja tee alusta asti. Lisäravinteet ihon hyvinvoinnille voivat tuoda hiukan helpotusta joten pistä joku asioimaan luonnontuoteputiikkiin. Sieltä saattaa löytyä troppikuuri. Älä kuitenkaan jää koukkuun tai odota liikoja niiltä vaan käytä järkevästi, kun ihmeaineita ei silti ole olemassakaan. Kärsivällisyyttä, iho ei ole aihe "kuolla pois" tai lakata elämästä. Jos katsot ympärillesi, harva meistä muistakaan näyttää täydelliseltä, jokaisella on omat omituisuutensa. ;) Eikä kukaan sinua tuijota kuin maailman keskipistettä, oma napa se on suurin huoli kullakin. Siis no stress, have fun..

    • pilatespallo

      Älä turhaan häpeä. Monella ihmisellä on kaikenlaista vaivaa, että luulet vaan olevasi ainoa ja yksin.
      Monet ostavat kaikenlaisia aineita ja menettävät suuret summat ihan turhaan. yleensä se auttaa parhaiten että tasapainottaa elämänsä ja yrittää että ei stressaa.

      Sitä joutuu opettelemaan jonkun aikaa, mutta aloita hengitysharjoituksilla päivittäin.
      Tietenkin monipuolinen terve ruokavalio auttaa myös tasapainottamaan oloasi.

      Pyri harrastaman jotain mistä pidät erityisesti. Hankkiudu samaa harrastavien joukkoon, että saat luonnolliset sosiaaliset kontaktit jo omistamiesi ystäviesi lisäksi.

      Itse olen löytänyt tanssin ja toimii minulla päivittäin suorittamani meditaation lisäksi.

    • hairloss

      Ennemmi akne ku kaljuuntuminen.. T. aknesta kärsinyt kaljuuntuva

    • arpelalainen

      Roagutan on ainoa lääke joka auttaa, mutta on sellainen myrkky että lääkärit eivät mielellään kirjoita resptiä varsinkaan tytöille, mutta parempi syödä roacutania kuin suunnitella itsemurhaa. En käsitä miksi lääkärit eivät ota iho probleemaa tosissaan kun kerran siihen löytyy lääke joka auttaa varmasti, roacutania 5 vuotta syönyt!

    • ikiakne?

      Itse kärsin aknesta noin 30 vuotta. Nyt nelikymppisenä hormonitoiminnan muutokset ovat aiheuttaneet sen, että aknea ei enää ole tai ainakin se pysyy kotikonstein kunnossa.

      Roaccutan on hyvä, mutta se ei sovi kaikille. Itselläni Roaccutan vei aknen pois muutamaksi vuodeksi täysin palaten taas. Toinen Roaccutan-kuuri nosti maksa-arvot pilviin ja kuuri oli pakko lopettaa, sillä enhän voinut antaa maksani tuhoutua!!!

      Antibioottia söin myös vuosikaudet ja sekin auttaa vain, jos syöt sitä pitkinä (kuukausien) kuureina ja samalla käytät lääkevoiteita. Antibioottikuurin loputtua akne palasi.

      Ehkäisypillerit eivät sovi kaikille ja niissäkin joutuu kokeilemaan joskus eri merkkejä, jotta löytää toimivan. Minä en löytänyt e-pillereistä apua.

      Joka tapauksessa kannattaa kiinnittää huomiota seuraaviin seikkoihin:

      - pese kasvot vedellä ja puhdistusmaidolla aamuin illoin joka ikinen päivä.
      - käytä pesemiseen iltaisin kasvosientä, joka poistaa myös mahdollisen meikin hyvin
      - puhdista kasvot kasvovedellä
      - älä unohda kosteusvoidetta, sillä pelkkä kuivattavien aineiden käyttö vain pahentaa ongelmaa
      - käytä finnien päällä täsmätuotteita
      - käy kosmetologilla ihonpuhdistuksessa mieluiten 4-6 viikon välein säännöllisesti
      - jos löydät hyvän kosmetologin ja on rahaa, käytä hänen tuotteitaan. Pitkäkestoisella käytöllä iho pysyy pehmeänä eikä ole pintakuiva hilseilevä korppu
      - älä näpelöi naamaasi, vaan sormet irti näppylöistä
      - yritä olla käyttämättä meikkiä esim. viikonloppuisin, jotta iho saa hengittää. Itselläni ainakin iso osa finneistä tuli siitä, että meikki jäi isoihin ihohuokosiin helposti, jolloin tuli kierre: finnejä --> ne pitää peittää --> meikkiä --> tulee lisää finnejä --> käytetään enemmän puuteria jne --> käytetään meikkiä joka päivä aamusta iltaan --> lisää finnejä

      - yritä seurata ruokavaliotasi, että mistä ruoka-aineista tulee finnejä. Tutkimusten mukaan esim. suklaa ei aiheuta finnejä, mutta minulla finnien ja kipeiden isojen aknenäppylöiden yhteys oli täysin selvä. Myös rasvainen ruoka esim. juusto lisäsi finnejä.

      - yritä syödä terveellisesti kasvispitoista ruokaa ja ulkoilla. Myös riittävät yöunet on tärkeät
      - vaihda tyynyliina viikoittain
      - pese hiukset säännöllisesti. Usein esim. hartia-akne paranee sillä, että pesee hartiat vasta sen sen jälkeen, kun hiukset on pesty ja hoitoaineetkin huuhdeltu pois
      - jos esim. talvisin huomaat, että aknea tulee alas leukaperiin, niin se johtuu yleensä kaulaliinan käytöstä. Muista pestä huivit ja kaulaliinat myös säännöllisesti. Yritä, että kaulaliina olisi pehmeä ja helposti pestävissä.

      Itse elin siis koko teini-iän ja parhaan aikusikäni aknen kanssa. Ei ollut aina niin kivaa eikä helppoa, mutta sen kanssa pystyy elämään. Ihan heti ei kannata luovuttaa, vaan yrittää oppia elämään sen kanssa. Valitettavasti vain joillakin on tämä vaiva ja sille ei voi mitään.

      Omilla lapsillani vain yhdellä on tämä sama vitsaus ja yritän häntä tukea taistelussa paremman ihon puolesta.

      • akne60

        Olen itse kärsinyt 14-40 ikävuoden pahasta aknesta joka oli hartioista - ristiselän välillä. Tämä teki sen etten halunnut uimaan enkä pukea mitään sellaista että selkä näkyisi.
        Toki aknea tuli joskus kasvoihin mutta selkä oli täynnä todella kipeitä ja isoja finnejä etenkin rintaliivien alueella. Yritin eri e-pillereitä, mutta pahensi asiaa todella paljon. Lääkärit aina vähätteli kun yritin puhua asiasta. Sitten lähdin kokeilemaan kosmetologin hoitoja jotka ovat kalliita, mutta päätin yrittää kumminkin. Tämä kosmetologi otti asian tosissaan ja selvitteli omatoimisesti eri hoitomahdollisuuksia. Kävin vuoden verran todella usein ja ensimmäiset 3 kk kävin 3 kertaa kuukaudessa hoidoissa. Alkuun selkä vain paheni, mutta sitten pikku hiljaa alkoi näpyt taipumaan. Nyt käyn enää satunnaisesti 2-3 kertaa vuodessa ja selkä on loistava. En ole uskaltanut laskea paljonko rahaa meni, mutta mielestäni uhraus itseeni kannatti.
        Onnea yritykselle ja pidä lippu korkealla älä anna periksi!


      • -.-

        Älä käytä kasvosientä, se on bakteeripesäke jo parin päivän jälkeen vaikka sitä miten peset. Ihan vaan omat pestyt kädet on paras pesuväline kasvoille.


    • gdfh

      Akne riippuu perimästä. Teillä keillä ei ole muutenkaan ikinä finnejä, on tosi turhaa tulla pätemään, että minä syön tällein ja tällein enkä ole elämäni aikana omannut yhtään finniä. Syökää viikko normaalisti, välilä herkutellen ja katsokaa, puhkeaako akne. EI varmasti. Puhdasihoiset eivät ymmärrä sitä finnihelvettiä. Joten turha tulla pätemään :)

      • -.-

        Joo ei ymmärretäkään niin... :D Jotenkin kummallisesti ne finnit vaan on kompuksessa sen kanssa mitä syöt. SE ON OIRE JOSTAIN, TODENNÄKÖISESTI RUOKAVALIOSTA JOSSA ON SOPIMATONTA MOSKAA jokohan nyt meni perille. Jos ihan ehdottomasti tahdot finnejä niin syökää paljon suklaata, mielumin vaikka kilo päivässä.


    • finninaama

      Hei! Mulla keskipaha akne parani Diane Nova - nimisillä e-pillereillä. Kannattaa ehkä kokeilla sitä sorttia! Sen voi muuttaa Cypretyl - nimiseksi lääkkeeksi josta Kelakin maksaa suurimman osan pois vaikka onkin samaa tavaraa kuin Diane Nova mutta eri valmistaja. Tän pillerin aloittamisen jälkeen meni 3 kuukautta ja sitten on siitä lähtien ollut iho jo 3 vuotta sileä!
      Toivottavasti tilanteesi paranee, tiedän miltä sinusta tuntuu mutta muista että ihosi ei saa estää sinua elämästä! Olet varmasti ihana henkilö joten keskity siihen enemmän :) Kaikki muuttuu kuitenkin parhain päin :) Hyvää päivänjatkoa!

    • tässä apu

      50 mg sinkkiä ja 4 mg kuparia per päivä. mulla ne ainaski lähti

    • vinninaama

      Tiedän tunteesi aloittaja. Olen 29-vuotias nainen ja kamppaillut finnien kanssa yläasteelta asti. Yläaste/lukioaika oli kamalinta, kun ihmiset terveydenhoitajia myöten huomauttelivat naamastani, että "kannattais tehdä jotain tuolle". No minä tein, mutta kun tähän ongelmaan ei oikein mikään auta. Olen lätrännyt erilaisten voiteiden ja ihonhoitotuotteiden kanssa, syönyt roaccutanin 3 kertaa, antibioottikuurin kerran, olen syönyt diane novaa yli 10 vuotta. Nämä Diane Nova e-pillerit auttoivat todella hyvin akneen, mutta nyt n. 3 vuoden aikana finnejä on alkanut taas tulla ja minulla on kasvoissa kohtia joihin tulee finnejä koko ajan, niistä on jäänyt arpia ja finnit eivät tavallaan lähde pois, madaltuvat hetkeksi mutta hetken päästä samassa kohdassa on taas finni.

      Nyt minun pitäisi lopettaa e-pillerit, koska migreenini on muuttunut niin oireilevaksi, että lääkärit epäilevät e-pilleireiden pahentavan tilannetta. Joudun todennäköisesti taas kamppailemaan toden teolla iho-oireiden kanssa.

      Minulle lääkärit ovat sanoneet, että jos iho on voimakkaasti aknetyyppinen, finneistä ei tod.näköisesti pääse koskaan eroon, ja roaccutanin voi joutua syömään vuoden välein. Kai sitä pitäisi pystyä hyväksymään itsensä aknekasvoisena, mutta vaikeaa se on. Varsinkin kun on muutenkin ujo, niin finnit vaikuttavat todella musertavasti minä-kuvaan ja itsetuntoon. Eikä ihme, kenen itsetunto kestää sitä että joka aamu ja useita kertoja päivässä joudut katsomaan peiliin ja toteamaan; olenpas minä taas karsean näköinen naamastani.

    • kosmetologi_heipsans

      "Joo joo", vähän naurattaa sun kommentti, kun sanot, että ei ihme, että teille ei ole Nobel-palkintoja satanut...Duodecim on hei lääkäriseura...

      Olisihan se ihan hillitöntä jos kosmetologit saisivat nobel-palkintoja :D. Mutta ehkä nyt lääkärit on eri asia ja siteerasin siis lääkärikunnan ohjeistussa aknen hoidossa...Vielä vaan luullaan, että omat käsitykset on pätevämpiä, kuin lääkäreiden, jotka nyt mielestäni ovat ensisijaisia sairauksien asiantuntijoita...Apua.

      Sitten vielä tuo, että sanot, että se mitä heittää kurkusta alas vaikuttaa asiaan...vaikka juuri edellisessä viestissäni johon viittaat, kerron, kuin terveelliset ruokailutottumukset ja elintavat minulla on...Ei paljon tuollakaan logiikalla voita Nobelia :)

      Ihan hirveää tätä jauhaminen tuosta suklaasta jne. Se ihan ikivanha, väärä käsitys asiasta. Käyttäköö googlea, kiitos.

      Voi voi..Ä** hoi älä jätä...

      Mutta joo varsinaiset asianomaiset. Menkää ihotautulilääkärille ja noudattakaa saamianne neuvoja ja syökää määrätyt lääkkeet. Jos ongelma ei katoa, menkää lääkärille uudestaan.
      Tämän ohella voitte hyvin noudattaa ravintosuosituksia jne. niistä ei tietenkään mitään haittaa ole :).

      Tuo kasvosieni-asia on juuri kuten tuolla sanottiinkin, se kerää bakteerikantaa itseensä. Parempi idea on poistaa puhdistusmaidon jämät kasvoilta kostutetulla pumpulilla.
      Kasvovesi on tärkeä, se palauttaa ihon ph:n 5, 5, eli lievästi happamaan ja tämä torjuu bakteerien toimintaa. Veden ph on siellä seiskan suunnalla.

      Sympatit teille multa, itselläkin on tämän ihon kanssa paineita, mutta vielä on lievää tämä akne. Muistakaa, ei ole teidän vika, että akne on puhjennut, mutta hoitoa on, hakekaa sitä.

      Terveiset teille toivottaa yksi kosmetologi täältä.

      • mieti.

        No syöppä suklaata 500g päivässä seuraava kuukausi, ja tule sitten kertomaan miten kävi. :D Ai et syö vai? Miksi? Sehän on terveellistä eikä aiheuta kenellekään mitään iho-oireita.
        jos tuntisit lääkärikuntaa muuten kun nettisivuston kautta, niin oppisit käyttämään myös omia aivojasi, siinäkin ammattikunnassa on niitä mielipiteitä yhtämonta kun p*rsereikiä.

        PS. Yksikään suomalainen lääkäri ei ole koskaan ollut lähelläkään Nobelin palkintoa. Ja vielä vähemmän sinä, joka vaan sokeasti "siteeraat" tuolla "käsittämättömällä" ammattitaidollasi sitä mitä siellä "lääkäriseuran" sivulla on kirjoitettu vailla minkäänlaista lähdekritiikkiä. Hormoonitoiminnan sotkeminen aknen hoitamiseksi on sama kun tappaisit hiiren atomipommilla, joo toimii varmaan, mutta enemmän haittaa kun hyötyä.


      • roan syönyt

        heh no itse syönyt antibioootteja 3 kuuria ( kesti 3-6kk), 2 roa kuuria , eka vuoden ja toinen 3kk, mistään voiteista en ees puhu, paljon niihin on uponnut näiden 12vuoden aikana rahaa. Lopulta avun sain vähähiilihydraattisesta ruokavaliosta ja syön sen ohella Berberinia joka toimii vähän samalla tavalla kuin tuo ruokavalio eli pitää verensokeria tasaisena mikä vaikuttaa testosteronin eritykseen joka aiheuttaa finnejä. Ja mulla oli hirveitä paiseita naama täynnä, nyt puhdas iho.


    • roa-toimii

      syö 2-3pakettii 100kpl roaccutan 20mg, niin voit sanoa hyvästit aknelle!

    • ex-akne

      Voihan sitä kokeilla voiteita ja ruokavalioita (testattu on) mutta ainoa mikä auttoi on Roaccutane. Kuivattaa kunnolla mutta ei ole kestämätön. Ja jälkin on hyvä ja pysyvä. 6 - 9 kk lienee sopiva aika.

    • 81
    • kosmetologi_edelleen

      "Mieti", mikä on sun ammattitaito, kun sulla on paremmat tiedot, kuin Duodecimissa? Uusin tutkimustulos kertoo yksiselitteisesti, että akne on hormoniperäinen sairaus (perimä vaikuttaa myös), ei elintapasairaus.

      Olisin erittäin kiinnostunut kuulemaan teoriasi ja saamaan tutkimustuloksen linkin tästä jossa ilmenee miten esim. suklaa vaikuttaa umpieritysrauhasten toimintaan? Esimerkiksi aivolisäke on umpirauhanen, mutta sen varmasti tiesitkin.

      On aivan totta, että vielä jokin aika sitten oli käsitys, että ruokavalio on aknen takana. Eli ei mikään ihme, että tästä jankutetaan edelleen. Mutta totta kai ruokavaliotakin voi kokeilla, mutta ei se aknea paranna. Voi sillä tietenkin olla jokin pieni hoitava vaikutus, kuten auringolla (ei solarium).

      Kerro ihmeessä suklaan tarkka vaikutus aknen synnyssä, koska jos sinulla on tästä joku fysiologinen teoria tiedossa, niin olen sen erittäin kiinnostunut kuulemaan. Jos sitä ei ole, niin kerro odotellessa,vaikka sitten aknen synnyn fysiologinen tausta, niin voidaan sitä sitten vähän tarkastella.

      Monethan pitävät mua vähän tyhmänä, koska olen kosmetologi. Sehän on aika stereotyyppinen käsitys kosmetologeista ja onhan tässäkin ammattikunnassa hiihtäjää joka suuntaan. Itselläni on myös korkeakoulututkinto, eli en itseäni pidä ihan täysin taulapäänä- vaikka ei ko. asia(t) mitään takaakaan.

      Sillä välin suosittelen aloittelijalle kääntymistä lääkärin puoleen, oletkin sen varmaan jo tehnyt. Kerro vähän mikä on tilanne nyt?

      • roan syönyt

        no aika "ammattitaitoinen" taidat olla jos et tiedä että kaikki mitä laitetaan suuhun vaikuttaa myös kaikkeen mitä elimistössä tapahtuu.. Mistä diabetes saa alkuunsa? Ainii kun se on geeneissä niin se tulee joka tapauksessa ja elintavoilla ei ole merkitystä? Ruokavalio vaikuttaa suoraan hormoneihin. Vai miten selität että minun akne katoaa vähähiilihydraattisella ruokavaliolla, puhumattakaan älyttömistä kuukautiskivuista joihin ennen joutui syömään särkylääkkeitä. Se missä vaiheessa tulee "hormoniherkäksi" eli milloin ne omat hormonit alkaa tuottaa aknea, on yksilöllistä enkä osaa sanoa miksi itsellä kaikki alkoi murrosiässä ja jatkuu aikuisenakin ja joillain alkaa vasta murrosiän jälkeen. Kuitenkin tärkein tieto minkä sain ja mistä olen todella onnellinen että nimenomaan se ruokavalio aiheuttaa akneani itselläni. Ruokavalio ei ole aknen laukaisija, koska onhan ihmisiä jotka syö joka pv sokeria eikä ole ikinä kärsinyt aknesta, jossain vaiheessa vaan elimistössä tapahtuu jotain jolloin ne hormonit alkaa tuottaa aknea, samoin esim. monella akne katoaa synnytyksen jälkeen. Kuitenkin sillä oikealla ruokavaliolla voi pitää aknen poissa niin kauan kun on taipuvainen siihen, monella kuitenkin se taipumus päättyy n. 30v ikäisenä.. Jatkan joka tapauksessa vähähiilihydraattista ruokavaliota koska olen voinut sillä paremmin.


      • ....

        "Monethan pitävät mua vähän tyhmänä, koska olen kosmetologi."

        Nuo sinun kommenttisi siitä, että ruokavalio ei vaikuta ihoon mitenkään eivät ainakaan tee sinusta viisaamman näköistä. Näinhän sinulla tietysti riittää sitä näpertelemistä millä ei oikeasti korjata mitään...onko ammattietiikka käsite tuttu? Teet vähän samaa hommaa kun maalari joka maalaa ruosteen päälle...kohta kuplii taas!


    • minä_edelleen

      Niin, hormonit aiheuttavat akne-sairauden. Jos on muita tietoja, niin pistäkää linkki johonkin tutkimukseen. Ei vedetä päästä näitä juttuja, jooko.

      Akne alkaa usein murrosiässä, toinen piikki on noin kolmikymppisenä jolloin (naisilla) tapahtuu myös muutoksia hormonitoiminnassa. Myös lapsen saaminen muuttaa hormonitoimintaa.

      Olen tuolla jo aiemmin, varmaan joka viestissä sanonut, että ruokavaliota voi myös hioa. Siitä voi olla apuakin, mutta harvemmin se parantaa sellaista sairautta, joka ei siitä ole aiheutunut...

      Kaikki keinot aknen hoidossa on sallittuja. Lääkäriin kannattaa mennä viimeistään siinä vaiheessa, kun alkaa pohtimaan arpien pysyvyyttä. Mielellään ennen sitäkin.

      Ajan kanssa akne viimeistään menee ohi jos jaksaa sitä odotella.

      • roan syönyt

        heh kerron omista kokemuksista, en ole keksinyt näitä juttuja. En väittänyt että ruokavalio parantaa aknen pysyvästi koska ihoni edelleen kukkii jos syön sokeria, tämä on kuitenkin ainoa keinoni pitää aknen kurissa, kaikki lääkkeet on syöty enkä niihin koskisikaan enää vaikka tulisikin joku ihmelääke markkinoille, mieluummin hoidan tällä paljon terveellisemmällä keinolla.


    • LinneaH.

      Moi, mistäpäin olet? Voisin suositella hoitoa,mutta pk.seudulta?

    • Onnellinenterve

      Kaikella kunnioituksella sinulle, kosmetologi joka tänne kirjoitat, niin suosittelen kyllä sinuakin tutustumaan asioihin monelta kannalta. Et voi sokeasti perustaa mielipiteitäsi lääkärien sanaan, pitää itsekin vähän osata ajatella ja miettiä, lukea ja tutkia. Lääkäreihin ja niiden sanomiseen ei voi aina sokeasti uskoa, ymmärtäisit sen jos tutustuisit siihen miten rahavirrat pyörivät ja mitä on resurssipula. Sinun kannattaisi myös tutustua lääketehtaisiin ja niiden bisnekseen laaja-alaisesti.

      Ihminen on monimutkainen asia. Jokainen ihminen on yksilö. Akne tulee perimässä, siihen saadaan alttius. Ihosta sanotaan, että se on kuin elimistön toinen munuainen ja se kertoo elimistön tilasta. Aivan kuten hiusten kuntokin.

      Olet mennyt pahasti lääketeollisuuden harhaan kun uskot, että vain lääke parantaa aknen. On hölmöä vängätä vastaan, että ravinnolla ei voi akneen vaikuttaa kun lukemattomat ihmiset ovat itse huomanneet ravinnon vaikutuksen. Se vaikuttaa koko meidän elimistöömme.

      Jollain akne pahenee maitotuotteista, toisella sokerista, toisilla gluteiiniviljoista. Olisit onnellinen niiden puolesta jotka ovat saaneet aknen pois muullakin kuin voimakkailla lääkkeillä.

      Itse kuulun kanssa niihin, jotka söivät antibioottikuureja useita ja paiseinen akne vaan tuli takaisin. Hormonaalinen akne, paheni ennen kuukautisia. Selvitin mikä vaikuttaa hormonitoimintaan, sanomattakin oli selvää jos maalaisjärjellä osaa ajatella, että joku asia elimistössäni ei ollut kunnossa.

      Tein testejä, kokeilin erilaisia ruokavalioita. Kokeilin ketoosi karppauksen, ei sopinut minulle henkilökohtaisesti, vaikka joillekin sopiikin. Olemme yhä yksilöitä. Minulla parantui akne rehellisesti sanottuna gluteiiniviljojen poisjättämisellä ja sokerin, lisäaineiden pois jätöllä. Ja se parantuminen tapahtui nopeasti.

      Nykyisin olen energinen, virkeä, hyvä ihoinen, tuuheatukkainen helpottunut nainen joka tulee surulliseksi ja vihaiseksi kun on näitä näin lujaa vastaan hyökkääjiä. En ymmärrä mistä nuo asenteet tulevat. Itse ainakin olen aina iloinen kun joku parantuu ravinnolla ongelmistaan, eikä tulisi mielenikään mennä nauramaan ja ivailemaan heille, että höpöhöpö juttujasi.

      Miten joku voi olla niin kapea-alainen ihminen? Suostuu uskomaan vain yhden näkökulman? Ei pidä olla niin ehdoton.

      Juuri sinunlaistesi ihmisten takia minäkin uskoin siihen, että ruokavalio ei vaikuta pätkääkään ihoon, koska akne on sairaus. Ei auttaneet antibiootitkaan, olin pisteessä jossa itkin ulkonäköäni. Onneksi lähdin selvittämään asiaa ja luojan kiitos parannuin aknesta kun en vaan sokeasti uskonut kallista ihotautilääkäriäni, että ravinto ei auttaisi. Aina vaan suolistoa ja vastustuskykyä tuhoavaa antibioottia. Ajattelikö hän minun parastani? Ehkä hänkään ei vaan tiennyt en tiedä.

      Mutta typerä ei saa olla. On itse ajateltava ja testattava erilaisia ruokavaliota, otettava selvää saako tarpeeksi mm. sinkkiä ja onko omega 3 ja 6 tasot hyvin. Saako kaikki vitamiinit ja hivenaineet ruoasta, onko stressiä.

      Kukaan ei menetä mitään jos jättää maitotuotteet tai gluteiinin pois ja testaa. MIkäli mitään ei tapahdu, niin nehän voi lisätä uudestan ruokavalioon. Mitä siinä häviää hyvänen aika?

      Ja en tiedä muiden suolistoista, mutta itse en syö gluteiiniviljoja, vatsa toimii aamuin illoin. Mitat on 165/52. Liikun päivittäin 2tuntia, syön terveellisesti ja aineenvaihdunta toimii. Saan kuitujja paljon marjoista, kasviksista, siemenistä, pellavansiemenistä ja syön mm. tattaria josta leivon leipää. Myös mustaa riisiä syön.

      Voin hyvin, olen onnellinen, virkeä ja keho pelittää. Akne yritti kertoa jotain, että kaikki ei ole kunnossa. Hoidin varotusmerkkejä ja oireita antibiooteilla vaikka syy oli kokoajan jäljellä. En syönyt sellaista ruokaa mikä minulle soveltui. Kun korjasin asian, iho parantui ja akne hävisi.

      Tsemppiä kaikille aknea vastaan taisteleville. Tutkitaa, miettikää itse ja testatkaa. Samalla saatatte löytää jotain arvokasta omasta hyvinvoinnista muutenkin.

    • akneus

      Antibiootin joka auttoi pariksi viikoksi?? Mutta akneen tarkoitteua antibioottia syödään vähintään vuosi!

      Yasmin? Sehän on tavallinen e-pilleri. Saattaa auttaa akneen (eron huomaa alkaen 3-6 kk päästä), mutta parhaiten auttaa Diane Nova -ehkäisypillerit. Jos hormonit ei auta niin sen jälkeen vaihtoehdoksi jää Roaccutan ihotautilääkärin määräämänä.

    • 765

      Mulla naamaan voiteista auttanu parhaiten Nivea Creme (sininen peltipurkki) ja Nivea Body Milk (sininen pullo). Noita laitan joka ilta, annan imeytyä muutaman minuutin ja toistan saman pari kertaa. Mitkään muut voiteet eivät ole auttaneet.

    • D

      Heippa! Mulla Yasmin lisäsi patteja mutta Diane Nova toi todella sileän ihon. Pieneen näppyyn kasvoissa (ei siis näytä aknelta vaan pieniä "hikinäppyjä" ympäri kasvoja) taas auttoivat ihan tavalliset apteekin D-vitamiinitabletit. Aluksi voi ottaa 2-3 tablettiakin päivässä, eli suositusten yli (lääkäri sanoi) kuuriluontoisesti. Mulla oli siis D-vitamiinin puutos.

    • Johnin veli

      Akne-ihon hoitoon ei ruokavalio tai voiteet auta. Pitää saada oikea reseptilääke, joka vaikuttaa ihohuokosiin. Jos ihohuokoset pukkaavat rasvaa ja tulehtuvat, niin sitä ei pinnalta hodieta millään saippuoilla tai muilla. Eikä siihen auta ruokavalio juuri mitään.

      Etsi hyvä iholääkäri ja käy muutaman kerran. Varmasti apu löytyy, ensin ehkä ottavat liian lievän lääkkeen, joka ei auta. Sitten pitää vain ottaa kovempia aineita. Ihan varmasti iholle löytyy apu, mahdotonta aknea ei olekaan. Hyviä yliopistojen proffia eli huippulääkäreitä voit kysyä Helsingissä Terveystalo Kampista tai Mehiläisen sairaalasta Töölössä - puhelikeskus osaa auttaa. Itse ja perheeni on saanut näissä parhaat hoidot. Ei respeltilääke ole edes kallis, maksat vähemmän kuin tehottomat clerasilit ja muut teini-humbuukit.

    • hhh3

      Kannattaa myös kokeilla joidenkin ihan päivittäisten ruoka-aineiden/tuotteiden poisjättämistä. Ei ehkä tehoa todella hanakkaan akneen, mutta voi aiheuttaa myös yllättävää parannusta ihon kuntoon.

      Itselläni ihotulehtuu ja näppyjä ilmaantuu n. 3-5 päivää sen jälkeen, kun olen päivittäin nauttinut JOGURTTIA. Viime viikonloppuna riitti, että söin muutaman palan juustokakkua. Tuntui seuraavana päivänä illalla, että naama oli todella kosketusherkkä ja muutama finni heräili. On ihan sama, onko tuote valion vai ingmanin, myös RAHKAT ja VIILIT tekee saman. Otsa täyttyy pikku hiljaa finneistä ja sitten seuraa suupielet perässä. Ainoat tuotteet jotka kelpaa, ovat S-ryhmän oman merkin rahkat. Ehkä niissä käytetään erilaisia bakteerikantoja/säilytysaineita ym?

      Näin minulla, enkä siis edes ole allerginen viljalle tai maidolle, vaikka on testattu pisara- ja verikokein!

      Jogurttia ei monikaan ehkä osaa epäillä finnien syyksi, sama koskee varmasti myös muita ihan arkipäivän tuotteita. Kannattaa siis testata välillä jättämällä ne pois ruokavaliosta ja pientä apua voi löytyä ihan näinkin simppeleistä asioista.

    • Monien tekojen summa

      *Ruokavalio vaikuttaa hormoneihin, hormonit vaikuttavat akneen*

      Näyttää että jotkut ihmiset eivät ole ymmärtäneet tätä. Mutta mitäpä suomalaisplanttu edes ymmärtäisi...

    • jjjjjjjjjjjj

      Viljojen sokereiden maidon tms muiden "pahojen" ruokaaineiden poisjättäminen ei vaikuta yhtään mihinkään, eikä edes täydellinen VHH, kokeiltu on monien kuukausien ajan ja aina vaan pahempaan suuntaan. Roaccutan kokeiltu, skinoreenit kokeiltu sun muut clindoksyylit, mikään niistä ei ole auttanut. Ooon ollu jopa niin epätoivonen että oon kokeillut näitä suomi24vinkkejä... jotain suolanaamiota ja aamukusen hierontaa naamaan. Eikä MITÄÄN tulosta....

    • Sinkkivoide

      Aika moni on suositellut sinkkivoidetta. Satuin näin yllätten lääkekaapista sitä löytämään, ja nyt 2 päivän aktiivisen käytön jälkeen punoitus on vähentynyt puoleen ja finnit vaalentuneet. Sinkki on todistetusti iholle terveellistä, ja sitä yleensä käytetään vauvojen vaippapunoituksen vähentämiseen, eli veikkaisin että todella hellävaraista on. Suosittelen, mutta kannattaa ensin kokeilla kämmenselkään siltä varalta jos tulee allergisia reaktioita tai jtn muuta.

    • sama ongelma!!!

      Minulla on prikulleen sama ongelma mitä sulla ja olen saman ikäinenkin, kaikki mömmöt ja voiteet on kokeiltu mutta mikään ei auta. Ruokavalio täysin rasvaton ja sokeriton sekä vegaaninen. Jos löydät ratkaisun ongelmaan kirjoita viestiä takaisin, tätä helvettiä on jatkunut jo 3 vuotta!

    • MieluumminXylitolia

      Minulla pitkäaikainen akne loppui kuin seinään, kun lopetin fluorin (fluorihammastahnan ja teen) käytön. Niin fluori kuin klorikin ovat tunnettuja aknen aiheuttajia.

    • minun-mielipide

      Hyvin moniin iho ongelmiin auttaa vähähiilihydraattinen ruokavalio. Ihmiset ei mielellään usko tähän, eivätkä halua edes kokeilla hiilaritonta kautta parin kuukauden ajan, koska se sokeri on niin hyvää. Mutta se sokeri on probleemien tausta.
      Hyvää ruokaa saa ilman pastaakin tai leipää.

    • Aurinko_hoito

      LUE TÄMÄ! TOIMIIIIIIIII! Mulla oli tosi paljon finnejä nenässä ja ne oli punasia. Ne oli ollu siinä ties kuinka kauan, mutta sitten kun olin ollut monta peräkkäistä päivää ulkona, niin ne oli lähteny kiitettävästi ja punotus oli poissa. Tämä ilmainen finnien poisto on tehokas. Auringossa ei tarvitse olla kuin 45-60 min. Minulla auttoi semmoinen kolmessa päivässä. En laittanut kosteusvoidetta, vaan annoin ihon olla omillaan. Itseasiassa en edes tiennyt, että se auttaisi, mutta kun tänään menin käymään vessassa niin ihoni oli taas ihana, niinkuin se oli ollut lapsenakin. Kiittäkäämme Aurinkoa tästä ilmaisesta hoidosta. Ja muista olla positiivisellä päällä, koska jos olet vihainen niin se ei auta ollenkaan. Ole siis iloinen niin Aurinko auttaa parhaiten. ☺🌞

    • Aurinko_hoito

      Olen siis pahimmassa finni iässä sillä olen 12v kohta 13v

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 107
      2102
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      56
      1976
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1915
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1677
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1608
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1398
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1340
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1336
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1321
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe