Olen erittäin ärsyyntynyt UNICEFIN mainoksesta, jossa kerrotaan ja näytetään nälkiintyneitä lapsia. En sinällänsä mainoksesta vaan ajasta jolloin sitä esitellään. Tein tässä pienen vertailun muutaman päivän aikana ja huomasin, että mainosta esitetään eniten ns. koko perheen ohjelmien aikana. Tämän mainoksen takia olen joutunut selittämään 4 vuotiaalle lapselleni, että maailmassa on todellakin nälkiintyneitä lapsia ja käymään keskustelua ja rauhoittamaan lastani, koska hänelle tuli paha mieli ja suru toisten lasten vuoksi. 4 vuotiaan lapsen ei tarvitse ottaa mielelleen tai ylipäätänsä edes käsittää sitä, että jossain on lapsia, jotka näkevät nälkää. Se ei vain ole yksinkertaisesti pienen lapsen (eikä vähän vanhemmankaan) asia miettiä tuollaista. Toki lapsen sopii tietää, että maailmassa on ihmisiä, jotka näkevät nälkää, mutta tämä mainos vain tuo sen liian konkreettisesti esille. Eikä se ole mielestäni oikein, että minun pitäisi vahtia haukkana mainos katkoja television vieressä. Varsinkaan silloin, kun sieltä tulee myös perheen pienimmille suunnattua ohjelmaa. Väitänkin tässä, että mainos esitetään tietoisesti juuri tuollaisten ohjelmien aikana. Tällä saadaan lapset kysymään vanhemmilta asiasta (ehkä väärällä/huonolla ajalla) ja saadaan luotua tarpeeton huono omatunto aikuiselle. Mahdollisesti myös toivotaan, että vanhempi lapsen mielipahaa tasoittaakseen lahjoittaa rahaa "lapsen kanssa" ko. keräykseen. Tämä on mielestäni hyvän asian epäeettistä markkinointia ja pilaa kampanjan luonteen. Henkilökohtaisesti minulle nousee ainakin asiassa tietynlainen "inho reaktio" ja mieleeni nousee, etten nyt ainakaan lahjoita rahaa tuolle järjestölle, koska aiheuttivat lapselleni tarpeetonta mieli pahaa. Haluan sanoa, että mainoksen sisältö on korrekti. Vain ja ainoastaan mainoksen esitysaika on väärä. Milestäni tälläistä mainosta ei saisi esittää lainkaan koko perheen ohjelmien aikaan, eikä välttämättä myöskään keskellä päivää. Vaikka minä olenkin vastuussa siitä mitä lapseni televisiosta katsoo on mielestäni väärin, että mainosta esitetään sellaisten ohjelmien aikana, kun perheen pienimmätkin ovat television ääressä. Kyllä mainostajilla, sekä mainosta esitävällä taholla pitää olla jonkinlainen moraalinen vastuu yhteiskunnasta. Varsinkin mainosten esitysaikojen / ajankohtien suhteen. Toivon kommentteja asiasta muiltakin vanhemmilta.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra on mukana Suomen huutokauppakeisari -sarjassa
Suomen huutokauppakeisari on tavallisten suomalaisten ohjelma. Sarjan suosiosta kertoo se, että nyt alkaa jo 19. kausi t1051198Paljonko on etäisyytesi kiinnostavaan naiseen km?
Kaipailen tärkeää miestä ja pohdin hänen ajatuksiaan... ❤️85922Kuuleppas
ensimmäiset naissuhteet toimii miehelle eräänlaisena oppikouluna, mutta hän ei välttämättä itse ymmärrä oppineensa mitää237890- 54744
On meillä harvinaisen törkeä valtuuston puheenjohtaja
Ja tyhmä! Kannattaisi googlettaa "julkisuuslaki" ja nojata siihen vasta sitten. Samalla voisi googlettaa muiden kuntien75737Olet mieleni päällä edelleen, J
En voi sille mitään. Ja olen yrittänyt voida, monen monta kertaa. Miten jäinkin näin kiinni sinuun... 😞34652- 59630
- 42592
Mikko Leppilampi loi TTK:ssa ankaran tavan - Jatkaako Veronica Verho haastavaa perinnettä?
Suorien lähetysten juontaminen vaatii rautaista ammattitaitoa ja kovaa työtä. Tanssii Tähtien Kanssa -ohjelmassa on näh29567Oletko miettinyt
Mikä minusta tekee sinulle niin erityisen? Onko se samanlaiset lapsuusmaisemat? Työpaikan liian pitkät katseet? Selvittä30565