Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Tietääkö uskonnonopettaja mistä puhuu?

Lennupellikka

Meidän uskonnonopettaja on aika nuori ja vähän erikoinen lievästi sanottuna.

Hän on ehkä joku buddhalainen tai taolainen oikeasti. Ei ehkä käy edes kirkossa. Ainakaan joulukirkossa ei ollut.

Hän sanoi, ettei Jeesus ollut oikeasti Jumalan Poika vaan että hän oli Jumalan ruumiillistuma??? Että hän olikin oikeasti Jumala itse.

Opettaja sanoi myös, että Jeesuksessa jumalallinen todellisuus murtautui aineelliseen maailmaan. Tuli ihan sellainen tunne kuin olisi kuunnellut Harekrisnojen juttuja. Ne aina selittää aineellisesta maailmasta.

Kyllä meille rippikoulussa opetettiin, että Jeesus oli Jumalan Poika. Siksihän hän huusi ristillä, että "jumalani jumalani miksi minut hylkäsit". Jos hän oli Jumala itse, miksi hän olisi huudellut itselleen tai rukoillut siellä Getsemanessa, että menisipä tämä malja minun ohitseni? Ei mitään järkeä.

Onko uskonnonopettaja siis jokin ihme hihhuli joka vain selittää omia käsityksiään tunneilla?

6

198

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • NäinMeillä

      "Onko uskonnonopettaja siis jokin ihme hihhuli joka vain selittää omia käsityksiään tunneilla?"

      Ei ole. Kolminaisuusoppia ei kukaan oikeasti ymmärrä mutta erilaisia selityksiä on kyllä ollut sitäkin enemmän. Yleensä lähtökohta on se että meillä on vain yksi Jumala. Jumalalla ei myöskään voi olla "poikaa" samassa mielessä kuin ihmisillä. Myöskään pyhä henki ei ole mikään erillinen "olento". Jeesus voidaan siis nähdä yhtenä Jumalan "kuvana" maan päällä jossa hahmossa hän suoritti tiettyä tehtävää ihmisille ymmärrettävässä muodossa. Tietyllä tavalla Jeesuksen teot ja elämä täällä maan pällä oli "näytelmä" joka esitettiin ihmisille. Samoin pyhä henki on yksi tapa jolla Jumala vaikuttaa, ei mikään erillinen hahmo.

      Se, mihin koko kolminaisuusoppia todella uskonnossa tarvitaan, onkin sitten paljon vaikeampi kysymys. Minusta se yleensä enemmän sekoittaa kuin selventää asioita. Ehkä se on jonkinlainen kulttuurinen jäänne monijumalaisista uskonnoista jossa yhdelle Jumalalle haluttiin antaa erilaisia olomuotoja ja tapoja toimia.

    • mutta tämä totuuskin

      Raamatussa nimenomaan tehdään meille ihmisille selväksi,että kyllä Jeesus vain ON Jumalan poika!

      • kerronpas tämän

        Kominaisuutta: ISä, Poika ja Pyhä Henki

        Minä olen uskovainen ja tämä asia on minulle ymmärrettävää, enkä näe siinä mitään omituista, että Jumalalla on poika josta ei kerrota meille enempää kuin se mitä siellä Raamatussa lukee.
        Siellä sanotaan myös ettei Jumala ole ihminen vaan henki, joten Jeesus joka laitettiin ihmisnaisen kohtuun kasvamaan, laitettiin sinne Jumalan poikana, mutta siellä kohdussa kasvava lapsi kuitenkin sai ravintonsa äidistä, ja tuli sen verran siinä sitten ihmiseksi, ja syntyi ihmisten joukkoon niinkuin ihmiset. Kuitenkin hän teki ihmeitä kuten paransi sairaita, ajoi pahoja henkiä ulos ihmisistä, ja herätti Lasaruksen kuolleista, teki ruokkimisihmeen ja niin edelleen... nämä teot kertovat Jumalasta...!
        Jeesus kertoi opetuslapsilleen että hänet vangitaan ja tuomitaan syyttömänä kuolemaan, mutta että hän menee Isänsä luokse, siis nousee kuolleista, kuten kävikin sitten kolmantena päivänä. Hän suostui antamaan henkensä meidän edestämme, että syntimme olisi maksettu eikä niistä tuomita viimeisellä tuomiolla, kun vain uskoisimme Häneen.
        Pyhä Henki on se joka lähetettiin Jeesuksen sijaiseksi tänne maailmaan uskovaisten luokse koska Jeesus meni takaisin Isänsä, Jumalan luokse taivaaseen, mutta tulee takaisin kuten on Raamatussa luvannut sitten kun sen aika tulee. Mutta ei enää ikinä synny vauvaksi vaan tulee voittajana, kuninkaana takaisin.


    • NäinMeillä

      "Minä olen uskovainen ja tämä asia on minulle ymmärrettävää, enkä näe siinä mitään omituista, että Jumalalla on poika josta ei kerrota meille enempää kuin se mitä siellä Raamatussa lukee."

      Jos Jeesus nähdään konkreettisesti Jumalan pojaksi, ei vain yhdeksi Jumalan ilmenemismuodoksi, joudutaan toisenlaisiin ongelmiin. 10-käskyä sanoo selvästi, "älä pidä muita Jumalia". Kuitenkin hyvin suuri osa kristityistä rukoilee Jeesusta, pyytää häneltä apua ja kutsuu häntä nimeltä samalla tavalla kuin palvelisi Jumalaa. Mutta jos Jeesus ei ole varsinaisesti Jumala, häntä ei saisi palvoa "varsinaisen" Jumalan sijaan, eikä oikeastaan ollenkaan.
      AInoa tapa palvoa Jeesusta oikein on siis hänen pitämisensä Jumalana, ei erillisenä hahmona.

    • Et-opelta

      Uskonnon opetussuunnitelman mukaan pitäisi opettaa jotain myös uskonnottomuudesta ja ateismista. Tietääköhän monikaan asiasa riittävästi?
      Tuossa olisi vähän lisätietoja opelle, sekä lähdeaineistoa oppilaiden itsenäisiin tai ryhmätehtäviin: http://helsinki.vapaa-ajattelijat.fi/uskomatonlehti/

    • antihihhuli

      Älkää myöskään unohtako sitä tosiseikkaa että raamattu puhuu monista eri jumalista. Raamatussa jopa kerrotaan, että varhaisina aikoina jumalien pojat tulivat maan päälle ja saivat lapsia ihmisten tyttärien kanssa.

      Aika selkeää tekstiä mielestäni. Hassua on se, että kun tuosta kysyy joltain uskovaiselta niin alkaa selittely ja kiertely joka yleensä tähtää siihen, että lukija ei ymmärrä raamattua oikein.

      Sama homma kaikkien raamatun virheiden, ristiriitojen ja kummallisuuksien kohdalla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      93
      2444
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2153
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      82
      1798
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1591
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1566
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1525
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      33
      1488
    8. 54
      1350
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      88
      1305
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      30
      1219
    Aihe