Tractatus...1537

Joukosta

Miten tämä "Tractatus de potestate et primatu papae" vuod.1537 olisi sovellettavissa tähänpäivään, eihän oma "uskontokuntamme" toimi vastaavalla tavalla?
-kirjoitus on Evlut. Kirkon eräs "tunnuskirjoja" ja osoittaa kysymyksen ajan kohtaisuuden varsin hyvin tänäaikanakin.

3

72

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nimestä "Tractatus"tulee mieleeni,mikäs muu kuin Traktaatti.

    • papae

      Taustaa
      Vuonna 1537 hyväksytty Paavin valta ja johtoasema
      (latinaksi Tractatus de potestate et primatu papae)
      täydentää Augsburgin tunnustusta määrittelemällä luterilaisen reformaation puolelle asettuneiden näkemyksen paavin virasta.

      Seitsemän vuotta aiemmin julkaistu Augsburgin tunnustus oli sivuuttanut kysymyksen paaviudesta.
      Asia tuli myöhemmin ajankohtaiseksi, kun paavi Paavali III esitti kutsun saapua kirkolliskokoukseen 1537.
      Evankelisella osapuolella syntyi tarve ottaa jokin yhteinen kanta sekä paavin kutsuun että paavin virkaan ylipäänsä.

      Asiakirjan on kirjoittanut Philipp Melanchthon, ja evankeliset ruhtinaat ja papit hyväksyivät sen Schmalkaldenin liittokokouksessa 1537.

      Kiinnostava yksityiskohta on se, että Melanchthonin jätti allekirjoitukseensa Schmalkadenin opinkohtiin maininnan, jonka mukaan hän hyväksyy paavin viran kirkon perinteeseen pohjautuvana inhimillisenä järjestyksenä,

      mikäli paavi sallii evankelisten korostusten mukaisen saarnan. ;D

      http://www.evl.fi/tunnustuskirjat/pavalta.html

    • Joukosta

      Paavi ei ole koskaan hyväksynyt että hänen asemansa olisi "inhimilliseen järjestykseen pohjautuva" vaan aina tukenut vahvasti asemaansa osana "taivaallista järjestystä valtakunnan avainten haltijana ja kalliona"
      Myöskään "evankeelisen korostuksen mukaista saarnaa" ei ole koskaan hyväksytty
      "Rooman "piispan" taholta.

      Melancthon ymmärsi tämän tarkkanäköisesti sisällyttäessään tämän huomautuksen tähän "kannanottoon" .

      Näin toimii myös eräs "hallintoelimenä" tunnetuksi tullut taho joka pitää itseään "Teokratian" maanpäällisenä kanavana, sillä vertailu "Rooman kirkon" toimintatapoihin osoittaa monin osin huomattavaa yhtenäisyyttä "aseman korostuksessa" ja joissakin muissa toimintatavoissa, kuten esim. seurakunta elämän säätelyssä ja "Evankelisen korostuksen mukaisen saarnan sallimisessa" sillä annettu ohjehan kuuluu; "Älkäämme koskaan kyseenalaistako"?
      Tällaisella hallinnoinnilla saadaan tietysti "yksimielisyys" mutta samalla se ehkäisee
      "Kristityn vapauden" toiminnan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Rakastatko?

      Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      68
      3031
    2. Mikä haluat olla kaivatullesi?

      1. Kaveri 2. Ystävä 3. Panokaveri 4.puoliso 5 jokin muu
      Ikävä
      92
      2845
    3. Kosiako meinasit?

      Voi sua rakas ❤️
      Ikävä
      49
      2067
    4. Mietin että

      Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin
      Ikävä
      20
      1535
    5. Oot ilkee paha noita

      Paha babushka Luulitko etten tienny
      Ikävä
      15
      1329
    6. Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon

      Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..
      Vimpeli
      5
      1308
    7. Aaamu on täällä taas!

      Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa
      Ikävä
      13
      1291
    8. Tajusin vaan...

      Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein
      Ikävä
      13
      1243
    9. Noin ulkonäkö-jutut ei multa

      Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin
      Ikävä
      24
      1212
    10. Sytyttikö hallin lapsi vai joku mielipuoli

      Onko tietoa? Toivon jälkimmäistä
      Vimpeli
      18
      1210
    Aihe