Miten saan lainan korot verovähennyksiin?

ihmeissään???

Elikkä asun ensiasunnossa, jonka korot tai siiis osan saa tietty vähentää verotuksessa.

Viime vuonna ostin toisen asunnon toisesta kaupungista sijoitusasunnon nimellä. Siis laina on sijoitusasuntolaina. No en ole vuokrannut asuntoa kenellekään, vaan itse käytän sitä säännöllisesti n. 8pv/kk.

Nyt hain uutta verokorttia ja mainitsin tuosta, niin sanoivat että ei saa vähentää, kun ei ole vuokratuloja. Eli miten saisin vähentää nuo korot, saako esim. muuttamalla lainan asuntolainaksi, koska asunto on kuitenkin säännöllisesti minun (ja tyttäreni) asumiskäytössä?

Pankin marginaali on nyt sitte normaalia asuntolainaa korkeampi eli jos olisin ottanut asuntolainana, olisin saanut pienemmän marginaalin, että näin tänään.

2

287

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tähhh???

Pyydät verottajalta todistuksen siitä ettet ole omistanut asuntoa ennen tätä nykyistä sijotuskämppää. Jos tällasen lapun onnistut saamaan niin sitten onnistuu vähennyksetkin. Todennäköisesti verottaja kehottaa tutustumaan tarkemmin ENSIasunnon korkojen verovähennysoikeutta koskeviin sääntöihin.

• Ei vähennetä

Asuntolainan korot saa vähentää, jos kyseessä on oma vakituinen asunto (=tuo jossa itse asut pääsääntöisesti). Sijoitusasunnon korot saa vähentää menoina vuokratuloista.

"Hupiasunnon" korkoja ei saa vähentää mistään, koska ei ole mitään syytä tukea sitä että ihmisillä on useampi kämppä ns. turhaan. Lainan muuttaminen "asuntolainaksi" ei auta, koska et asu asunnossa vakituisesti. Ainoa mahdollisuus vähentää korot voi olla jos tarvitset toista asuntoa töissäkäyntiin ko. paikkakunnalla, mutta näin ei taida olla koska käyt siellä vain noin harvoin.

Eli no can do, ei verotuksessa ole tarkoitus vähentää hupilainoja. Ei kesämökkilainoja eikä ns. kaupunkiasuntolainoja, tai biletyskämppälainoja tai...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.

Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk
      Maailman menoa
      79
      2806
    2. Sinä vain tulit elämääni

Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna
      Ikävä
      91
      1666
    3. Tiesitkö mies

Kuinka paljon mulla oli tunteita sua kohtaan? Jos et tiennyt,olisiko tietäminen vaikuttanut tapahtumiin? Ihmettelen kyll
      Ikävä
      73
      1451
    4. Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?

Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.
      Ikävä
      64
      1385
    5. Nuorempi mies

Olen tänään ajatellut sua paljon, miten toimittaisiin makuuhuoneessa jne! 😏🔥
      Ikävä
      129
      1345
    6. Miksi teillä meni...

...välit poikki kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      146
      1236
    7. Toivottavasti et mussukka elättele toiveita meikäläisen suhteen

Tiedän mitä olet touhunnut joten aivan turha haaveilla mistään enää 👍
      Ikävä
      158
      1210
    8. Mies, mitä minun pitäisi tehdä

Niin, mitä naisen siis pitäisi tehdä, että lähestyisit ja tekisit aloitteen? Mikä on riittävä kiinnostuksen osoitus juur
      Ikävä
      77
      1118
    9. Jos siis saamme

Sen keskusteluyhteyden niin olisitko jo sinäkin rehellinen ❤️🙏 ne jää meidän välisiksi kaikki. Tarvitsemme toisiamme, j
      Ikävä
      91
      1108
    10. Onko sinulla

Joku nyt huonosti? :(
      Ikävä
      74
      1107
    Aihe