Tuleeko minulle mätkyjä??

vero%

Vuositulorajani oli vuonna 2011 32000e, mutta tienasinkin 36000e. Veroprosenttini oli 19%.

Nyt tilasin uuden verokortin johon laitettiin vuositulorajaksi 37000e ja veroprosentiksi 21%

Entäpä jos nostan tälle vuodelle veroprosentin 25% poistaisiko se tulevat mätkyt??

Olen asiaa kynyt verovirastosta, mutta sieltä saa niin epämääräisiä vastauksia kuin olla ja voi. Viimeksi sanoivat ei mitään hätää ei mätkyjä tule vaikka pahoin pelkään, että tuleekin.

Mutta nyt pitää nostaa veroprosenttia 25% voisi olla hyvä, siihen kun lisätään ne muut eläkkeet ym niin tuloista lähtee tuollaiset n. 29% pois/kk.

Että näin meillä suomessa.

12

9772

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • psodifpoi

      Verohallinnon sivuuilla on veroprosenttilaskuri, jolla voi jopa kesken vuoden tarkistaa, riittääkö ennakonpidätysprosentti vai ei.

      Tilaamasi verokortti on tälle vuodelle (2012)?

      Anna sen veroprosentin olla nyt se mikä se on. Älä hötkyile. Tarkastele vuosiansioitasi myöhemmin, esimerkiksi kesäkuussa 2012. Jos näyttää siltä, että tuloraja menee vuoden lopussa rikki, tilaa itsellesi uusi verokortti. Myös vähennystesi määrä voi täsmentyä vasta keskellä vuottta. Viimeisen tarkastuksen voit tehdä esim. marraskuussa 2012, jolloin puuttuu enää yksi palkanmaksukuukausi ja vuoden lopputuloksen ennustaminen on helpompaa.

      Itse tein viime vuonna niin, että tilasin uuden verokortin maaliskuussa, kun vähennykset eivät ollet ihan oikein. Toisen uuden verokortin tilasin massaskuussa 2011, jolla maksettiin vain joulukuun palkka. sain joulukuussa noin 300 euroa enemmän käteen kuin jos olisin mennyt vanhalla kortilla. Minulla oli myös sivutuloja, jotka täsmentyivät vasta loppuvuodesta.

      Eräänä vuonna käsi näin. Olin töissä huhtikuun loppuun ja koska työsuhteeni oli määräaikainen, minulle maksettiin myös lomapalkka. Sitten olin 4 kk työttömänä ja sain ansiosidonnaista. menin töihin taas lopuiksi 4 kuukaudeksi. Lomapalkka ja työttömyyskorvaus saivat aikaan sen, että en maksanut joulukuussa ennakonpidätystä ollenkaan.

      Uuden verokortin tilaaminen on helppoa ja www.vero.fi laskurit aika käteviä.

    • vero%

      KIITOS VASTAUKSESTA!!

      kyllä se uusi verokortti missä raja on 37000e/vuosi on tälle vuodelle 2012.

      Mutta tuleeko se mätkyinä mikä meni 2011 yli?

      raja oli 32000e/vuosi, mutta tulikin 36000e, eli tuleeko 4000e takaisinmaksettavaksi.

      Teen siis vuorotöitä aamua, yötä, iltaa, joulut juhannukset ja pääsiäiset töissä, huomennakin pyhiksi töihin ja niistä se "ylimmääräinen rha" kertyy

    • 8duenhyds71

      Ei ihme, että et ymmärrä vastauksia, kun kysyminen on tuota luokkaa. Jos tiedät, että veroprosenttisi on 19%, niin katsot vain paljonko sinulta pidätettiiin ennakonpidätystä. Jos pidätettiin enemmän niin saat palautusta. Vähän ihmettelen miten jo tiedät tarkasti, että veroprosenttisi on 19%. Minä en tässä vaiheessa tiedä muuta kuin ennakonpidätysprosenttini.

      Mätkyjen tuloa on turha kysyä verottajalta. Kysy sitä itseltäsi. Jos omatuntosi on puhdas, ja olet ilmoittanut kaikki tulosi, on turha pelätä mätkyjä. Rehellisyys auttaa siihen asiaan. Ilmeisesti sinullla on jotakin salattavaa kun asiaa noin pelkäät.

      Miten aiot nostaa veroprosenttiasi 25%? Ilmeiseti ansaitsemalla vuoden aikana noin 50.000 euroa enemmän kuin viime vuonna. Ennakonpidätysprosentin nostamisen kyllä ymmärrän, mutta että veroprosenttia... hölmö.

      • Anonyymi

        Ja mitenköhän niistä verottajalta pimitetyistä tuloista voisi tulla mätkyjä, jos verottaja ei niistä tiedä..?


    • vero%

      Joo joo siis ennakonpidätystä tarkoitan. mulla oli se 2011 18.5% ilmoitin palkanlaskijalle, että ottavat 19%.

      Nyt 2012 sain uuden verokortin missä ennakonpidätys on 21%

      Mutta kun en ymmärrä sitä, että jos tienaa yli sen ennakon, niin eikö se ole niitä mätkyjä mun tapauksessa 4000e??

      ennakonpidätykseni kaikkineensa oli 24.46, sisältäen ne kaikki maksut...

      Mutta käsitykseeni ei mahdu se periikö verottaja takaisin sen ylimmääräisen tulon 4000emikä on mennyt sen arvion 32000e yli vuonna 2011

      En siis ymmärrä tätä asiaa totta, ehkä olen vähän tyhmä!

      • heko leko

        ensinnäkin, mätkyä menee, jos menee 4000 eurosta * veroprosentti. Eli olisko 19% * 4.000 euroa. Kun ottaa huomionn, että jos olet pidättänyt 0,5 %:a enemmän nin mätkyn määrä olisi pienempi. Toki täytyy otta huomioon muiden vähennytsten vaikutus lopulliseen veroprosenttiin.

        Jos tahdot valmi9stautua mahdolliseen mätkyyn niin kannattaa tallettaa kuukausittain esim 50 - 100 euroa. Onpahan jouluna puskuria jos tulee mätkyä, tai sitten on mukavat joulurahat.


      • srtkgj

        Olet maksanut siitä yli menneessä 4000€:sta veroa enemmän kuin 19%. Verokortissa on 2 eri prosenttia. Toinen siihen ilmoitettuun rajaan asti ja toinen siitä ylimenevälle summalle joka on yleensä lähes kaksinkertainen. Siitä huolimattaa jos raja ylittyy vähäsen, tulee joskus mätkyjä, mutta joskus ei. Riippuu niin monesta asiasta, mutta tuskin kovin paljoa.


    • savesome

      Käy laskettamassa verosi vuoden 2011 verolaskurilla. Kerää vuoden tulosi ja vähennettävät erät yhteen. Jos näyttää että tulee "mätkyjä" liikaa, niin voit maksaa veroa oma-aloitteisesti lisää ilman korkoja tammikuun 2012 loppuun asti. Myöhemminkin onnistuu, mutta korkoa menee jonkun verran.
      Itse lasketan veroni aina ennen vuoden vaihtumista ja maksan sen verran lisää vapaaehtoista eläkevakuutusta, että verotus jää palautuksen puolelle.

    • vero%

      Joo-o aika kapulakieltä on tuo vero touhu. Uskoisin, että mulla on mennyt sen 32000e jälkeen lisä% mukaan 38% veroja.

      eli siis sen tietyn tulorajan jälkeen menee lisä% ja näin säästyy mätkyiltä??!!?

      • psodifpoi

        Jos tuloraja ylittyy, niin ennakonpidätys menee lisäprosentin mukaan. Sen tarkoitus on estää jälkiverot.

        Saatko lisää maksettavaa vai et, riippuu myös siitä, ovatko sinun verovähennystietosi olleet kohdallaan. Onko ennakkoveroprosentin laskennassa aikoinaan otettu huomioon sinulle tulevat vähennykset (työmatkakulut, korkomenot, ammattiliiton jäsenmaksu muun muassa) oikean suuruisina. Jos on, niin kovin suurta huolenaihetta sinulla ei ole.

        Mutta kaiva viime vuoden tiedot käsille ja laske veroprosenttilaskurilla. Sillä saatu lopputulos pitää aika hyvin paikkansa. Ja rauhoitu.


    • vero%

      No nyt nostin ennakonpidätyksen 21 prosentista 22% tälle vuodelle 2012. Eiköhän sillä peitetä mahdolliset mätkyt ja kokovuoden bruttotulot on on nostettu 37000e asti.

      • .............

        Ei tämän vuoden ennakonpidätys % ole vaikutusta viime vuoden tuloihin. Jos 2011 vuodesta on maksanut liian vähän veroa, niin mätkyjä tulee. Mutta sehän on vaan ilmasta lainaa valtiolta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      140
      6273
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      34
      3808
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      1975
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1949
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      25
      1778
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1636
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      16
      1542
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      23
      1478
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1468
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      35
      1380
    Aihe