Valehtelu

http://keskustelu.su

niin?

Onko valehtelu tyypillistä kaikissa "mielentila,"- ja luonnehäiröissä? Voiko valehtelemisen perusteella aina leimata toisen psyykeltään sairaaksi tai narsistiksi?

Valehtelemisen tuntomerkit näkyvät selvemmin terveessä mielessä, mutta patologista valehtelijaa on vaikea tulkita, vai miten on?

94

2111

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jokainen ihminen valehtelee.
      Itse asiassa toivottavasti koska jos kaikki sanoisivat mitä ajattelisivat, täällä olisi maailmassa aikasmoinen härdelli.

      Mutta, ymmärrän ehkä mitä haet - sitä ärsyttävää tyyppiä joka satuilee koko ajan ?
      Vai ?

      Noh, tällaisen ihmisen itsetunto-ja varmuus on niin hukassa, ettei hän luule riittävänsä ilman pientä kivaa lisää. Mikä häntä vaivaa ?

      Enpä nyt mitään narsistin leimaa heti löisi otsaan vaan ihmiset tekevät sitä monista eri syistä.

      Narsistista käytöstä on se, että valehtelee suvereenisti toisten tunteista välittämättä (mitä satuilu nyt sinänsä ei välttämättä ole) oman etunsa vuoksi, satuttaen toisia.

      Mutta NPH-leimaa siitä ei voi suoraa vetää - ihminen voi myös kehittyä siitä pois.

      NPH kyllä valehtelee, joten siitä ei ole kyse, mutta tämäkin inhimillinen reaktio erilaisiin vaivoihin mitä ihmisellä voi olla - ei sinänsä ole luonnehäiriön merkki vaan ongelmien merkki.

      Voisihan sitä silloin kyllä ajatella mielentilahäiriöksi tavallaan.

      Mutta suora leimaaminen on lähinnä naiivia, putkinäköistä ja naurettavaa.

      • Anonyymi

        Kyllä normaali ihminen välttää valehtelua koska ymmärtää että vahingoittaa aina toisia ihmisiä syvästi.
        Itese en alkaisi valehtelemaan asioista jotka eivät oikeastaan merkitse mitään, kuten luonnehäiriöinen ihminen tekee.
        Luottamus kun kerran menee niin sitä ei voi korjata mitenkään.
        Tunsin erään naisen kauan sitten, joka valehteli ihmisille omista lapsistaan ja heidän koulutuksistaan, eikä ymmärtänyt että sellaiset asiat ovat helposti saada tietää ovatko totta.
        Tänään tämä ihminen elelee yksikseen, kukaan ei halua kanssakäymistä hänen kanssaan, ja miksi haluaisikaan, koska hän ei muuta tee kun valehtelee .
        Joten kyllä sekin varmaan on jokin sairaus kun nostetaan itseään valheilla koko ajan


      • Anonyymi

        Minä ainakin kyllä olen pärjäillyt ihan hyvin totuuksillaan elämässäni. Miksi edes pitäisi keksiä jotain valheita asioista mitä ei ole.
        Sitten että joku jättää kertomatta jonkun asian mitä toinen kyselee , ei ole valehtelemista. Mutta ehkä jotkut pitävät valehtelua luonnollisena osana elämäänsä . Ja täten sanoo että jokainen valehtelee . Ehkä pieniä valkoisia valheita jos käsketään jonnekin minne ei halua mennä samalla ei halua loukata käskijää niin sattaa, syyttää jotain vaikka päänkipua miksi ei halua mennä käskijää tapaamaan .mutta eri asia psykopaatit jotka valehtelevat niin että itsekkin jo uskovat valheisiinsa


      • Anonyymi

        Carl gustav jung on laajasti tunnustettu psykoanalyyttisen koulukunnan perustajajäsen.. jos ei halua hänen aloittamaansa syvyyspsykologiaa tunnustaa omaksi koulukunnakseen, aina voi pitäytyä pseudotieteellisiin freudin dogmeihin ne vasta satuilua ovat.tästä tuskin saavutamme yksimielisyyttä unia näkevät kaikki ja jokainen muistaa jonkin unen jung kehitti unitutkimusta, jota harwardissajatkaa e.a. Hobson kunniakkaasti moderneilla tutkimusmenetelmillä. Kumoten järjestelmällisesti freudin dogmejatällä kertaa satuilut sikseenkertoisinko saduista jotain yleensä satu sisältää jonkin opetuksen on toki monenlaisiaSatuja. Kaukille sadut ei aukea ja opetusmerkitys jää tavoittamattajos tarina on liian vaikea kuulijan tasoon nähden lienee tarpeellista laskea sadun älyllistä vaatimustasoa tai sivuuttaa satuilu hyödyttömänähyvä~uhri paha-narsku , sen sadun lapsikin ymmärtää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä normaali ihminen välttää valehtelua koska ymmärtää että vahingoittaa aina toisia ihmisiä syvästi.
        Itese en alkaisi valehtelemaan asioista jotka eivät oikeastaan merkitse mitään, kuten luonnehäiriöinen ihminen tekee.
        Luottamus kun kerran menee niin sitä ei voi korjata mitenkään.
        Tunsin erään naisen kauan sitten, joka valehteli ihmisille omista lapsistaan ja heidän koulutuksistaan, eikä ymmärtänyt että sellaiset asiat ovat helposti saada tietää ovatko totta.
        Tänään tämä ihminen elelee yksikseen, kukaan ei halua kanssakäymistä hänen kanssaan, ja miksi haluaisikaan, koska hän ei muuta tee kun valehtelee .
        Joten kyllä sekin varmaan on jokin sairaus kun nostetaan itseään valheilla koko ajan

        Luottamus perustuu toistuviin tekoihin. Sen menettämisen voi normaalin ihmisen kanssa korjatalienee kuusitoista korjaavaa kokemusta yhden pettymyksen suhteen ennen luottamuksen palautumista miten lienee narsistisen pettymyksen laita?
        Entäpä nph? Kykeneekö koskaan toipumaan narsistisesta pettymyksestä! Kun lähde ei toimikaan? monte24n pikkuhiekkalaatikko, monte on hyvä ja etsii itselleen isomman hiekkikaen ja uusia leluja


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä normaali ihminen välttää valehtelua koska ymmärtää että vahingoittaa aina toisia ihmisiä syvästi.
        Itese en alkaisi valehtelemaan asioista jotka eivät oikeastaan merkitse mitään, kuten luonnehäiriöinen ihminen tekee.
        Luottamus kun kerran menee niin sitä ei voi korjata mitenkään.
        Tunsin erään naisen kauan sitten, joka valehteli ihmisille omista lapsistaan ja heidän koulutuksistaan, eikä ymmärtänyt että sellaiset asiat ovat helposti saada tietää ovatko totta.
        Tänään tämä ihminen elelee yksikseen, kukaan ei halua kanssakäymistä hänen kanssaan, ja miksi haluaisikaan, koska hän ei muuta tee kun valehtelee .
        Joten kyllä sekin varmaan on jokin sairaus kun nostetaan itseään valheilla koko ajan

        Itse en edes muistaisi mitä olen sanonut jos valehtelisi. Jostainkyllä normaali ihminen pysyy totuudessa kun keskustelee jonkun kanssa,
        Kauan sitten minulla oli eräs tuttu joka valehtelee,i lapsiensa ammateista ei ymmärtänyt että ne asiat pystyy niin helposti tutkimaan kehui kovasti lapsiaan eikä koskaan kuunnellut vastapuolta vaan puhui ylitse joka kerta.
        Luulin ensin että ompas miellyttävä ihminen, kunnes alkoi tulemaan hänen suustaan asioisåta Joita kerta kaikkiaan ei voinut uskoa , lopetin aika äkkiä sen tuttavuuden , miksi kuunnella jonkun valeita siinähän on nolo tunnelmakin kun yksi puhuu palturia ja toinen odottaa että pääsee hänestä eroon En liioin vastaa kun hän soittaa .


      • Anonyymi

        Jos se yksi kirjoittelija täällä alkaisi riitelemään itsensä kanssa ltaas" nousisi palstan viihdearvo hiukan.


    • Tuli tosta vielä mieleeni, että mikä kaikki lasketaan valehteluksi.
      Tai siis totta kai totuudenvastainen puhe sitä on, mutta jos sanon kaverille joka kysyy näyttääkö hän läskiltä ja vastaan että et vaikka toisin ajattelisin, olenko valhepukki ? Vai vain järkevä ?

      Jos taas naamakirjassa kerron vain hyvistä asioista ja jätän pahan kökön kertomatta vaikka se hallitsisi elämääni - olenko valehtelija vai vain järkevä(valehtelija) ?

      Jos kaveri pyytää mukaan johonkin mihin en halua, niin jos keksin tekosyyn, olenko paha ihminen ?

      Jos joku hakee saikkua ja valehtelee lääkärille että selkä on kipeä niin onko hän ongelma ?

      Jos en kerro puolisolleni yhdestä hairahduksesta jonka tein kännipäissäni ja koen siitä jo morkkiksia ja aion asiaa käsitellä ja välttää jatkossa, olenko kuspää ?

      Jos suurentelen saavutuksiani tms valehtelemalla, kärsinkä vain itsetunto-ongelmista vai haluanko pahaa ?

      Jos en uskalla myöntää pettäneeni, olenko aina varmasti pääteltynä tietoinen huijari ?

      Jos olen vaikka peliongelmissa tai riippuvainen jostain ja vähättelen asiaa, onko se tarkoituksenmukaista kiusaa ?

      Jos kirjaan työtunteihin 1 ylimääräisen tunnin, olenko häiröinen huijari ?

      Jos selittelen myöhästymistäni totuuden vastaisesti esim varoituksen pelossa, olenko sairas ?

      Jos en uskalla kertoa olleeni eksän kanssa tekemisissä - olenko sairas ?

      Sairasta on se, kun todellisuudentaju heikkenee eikä ihminen enää itsekään tiedä mikä on totta ja mikä ei tai haluaa valheidensa verkolla tehdä toisten kustannuksella jotain pahaa.

      Mutta esim pettämisestä valehtelu tms on mielestäni ihan normaalia.

      • Anonyymi

        Laskelmoiva pahis olet?


      • Anonyymi

        No jos minä hairahataisin kännipäissäni toiseen. Niin jos minulta ei sitä kysytä niin olen ainoastaan salaisuuden kantaja en valehtelija
        En ymmärrä miksi pitäisi edes valehdella myöhästymisestä kun totuudenkin voi sanoa
        Jos hakee saikkua niin kai sitä silloin on sairas, kuka nyt keksisi selkäkivun ja miksi .
        Jos naamakirjassa kerron vaan hyviä asioita ja jätän surulliset kertomatta on ihan normaalia, kuka haluaa kertoa ja rasittaa toisia omilla vastoinkäymisistään. Ei ole valetta sinänsä koska se mitä hän on kertonut on hänelle kertomista siitä mitä on tapahtunut ,Ei kai sitä voi kirjata mitään ylitöitä nykyisin koska kaiken voi kontrolleerata,

        Kun on nähnyt näitä narsisteja ja kuullut heidän naurettavia valheitaan on hyvin nuuka itsensä kanssa että pysyy ainoastaan totuudessa ja jos joku kysyy josko tykkään että hän on läski niin tapaan sanoa että olet todella pulskistunut viime aikoina jos siitä suuttuu nii suuttukoon se on kuitenkin totuus


      • Anonyymi

        Jokainen
        valehtelee, joo , siinä se sanotuksi. Puhuinko totta.


    • tralalalallaa

      "en uskalla kertoa olleeni eksän kanssa tekemisissä -olenko sairas? Et, olet...



      http://www.youtube.com/watch?v=oA4VAJU2-TQ&feature=related

      • ;)

        Täytyy kyllä sanoa että en kertonut itsestäni vaikka se siinä muodossa olikin.
        Mutta sillä ei ole mulle sen kummempia väliä. Se siittä.

        Mun mielestä on outoa, että ihmiset haluaa diagnosoida tuollaiset normaalit reaktiot.

        Uhrien se pitäisi tietää - he ovat salanneet tuntojaan ja ajatuksiaan sen pelossa että jotain tapahtuu. Näin voi tehdä toinenkin enkä käsitä mikseivät he käsitä sitä.


      • xcch
        lynett kirjoitti:

        ;)

        Täytyy kyllä sanoa että en kertonut itsestäni vaikka se siinä muodossa olikin.
        Mutta sillä ei ole mulle sen kummempia väliä. Se siittä.

        Mun mielestä on outoa, että ihmiset haluaa diagnosoida tuollaiset normaalit reaktiot.

        Uhrien se pitäisi tietää - he ovat salanneet tuntojaan ja ajatuksiaan sen pelossa että jotain tapahtuu. Näin voi tehdä toinenkin enkä käsitä mikseivät he käsitä sitä.

        " Näin voi tehdä toinenkin enkä käsitä mikseivät he käsitä sitä."

        En jaksa selittää, yritä miettiä vielä :)


      • Anonyymi

        Et ole sairas vaan viisas kun et pilaa hänen elämäänsä tapauksella mikä ei merkitse sinulle oikeastaan mitään , sen voi itse kantaa sisällään


      • Anonyymi
        xcch kirjoitti:

        " Näin voi tehdä toinenkin enkä käsitä mikseivät he käsitä sitä."

        En jaksa selittää, yritä miettiä vielä :)

        Älä uhriudu , ota valhe vastaan ajoissa!


    • ap

      Jaa, kyllä tuli taas puppua yhden viestiketjun verran :D Ehkä tässä nähdään, että valehteleminen pitäminen normaalina reaktiona on vain keino päästä puolustelemaan omaa virhkäyttäytymistään. Olen varma, että valehtelemisen takana ei ole terve ajattelu, eikä terve mieli. Valehteleminen on epärehellisyyden merkki ja rehellisyys on omantunnon kysymys ja mieleltään sairailla ja luonnehäiriöisillä ja tunneälyltään vajailta ihmisiltä puuttuu kyky oikean/ väärän, hyvän/pahan arvioimiseen.

      Valehtelu on siis hyvä mittari mielentilan tutkimuksia tehdessä ja diagnoosia tehdessä.

      Jos epäilemme, että mieleltään sairas valehtelee meille, hän itse voi silti pitää sitä totuutena, jolloin hänen valheensa on hänelle totuus, kun se meille taas voi näyttää valheelta..

      • Minusta ketjussa on asiallista pohdintaa eri näkökulmista ;)

        Skitsofreenikot elävät harhoissaan sellaisessa todellisuudessa, joka meille muille näyttäytyy valheellisena.

        Narsistinen ihminen suojelee minäkuvaansa valehtelemalla. Motiivi valehteluun on siis sisäsyntyinen. Pohjimmiltaan tavoite ei ole tuhoava, vaikka lopulta impulsiivinen ja mielihyvähakuinen käyttäytyminen johtaakin konflikteihin - ja valheisiin, joilla sisäistä mielikuvaa itsestä ylläpidetään.


      • Dissosioiutunut anima. Se sen täytyy olla.


      • temppuilija kirjoitti:

        Dissosioiutunut anima. Se sen täytyy olla.

        Siis valhetta.


      • olen havainnut itselleni valehtelun tunnistamisen kovin vaikeaksi, minkä vuoksi ajaudun useimmiten kovin kauaksi siitä mitä oikeasti olen ja korjausliikkeitä tehdessäni olen kusipää niiden mielestä, jotka kuvittelevat minun olleen hallittavissa ... en ole... kukaan ei ole...


      • Vaikea sanoa, kun en muista enää koko leffaa...

        Tänään näkyy muuten joku Jim Carreyn leffa tv:stä...Sen vois vaikka vilkaista. Vaikutti ihan hauskalta. ;P


      • temppuilija kirjoitti:

        olen havainnut itselleni valehtelun tunnistamisen kovin vaikeaksi, minkä vuoksi ajaudun useimmiten kovin kauaksi siitä mitä oikeasti olen ja korjausliikkeitä tehdessäni olen kusipää niiden mielestä, jotka kuvittelevat minun olleen hallittavissa ... en ole... kukaan ei ole...


      • temppuilija kirjoitti:

        olen havainnut itselleni valehtelun tunnistamisen kovin vaikeaksi, minkä vuoksi ajaudun useimmiten kovin kauaksi siitä mitä oikeasti olen ja korjausliikkeitä tehdessäni olen kusipää niiden mielestä, jotka kuvittelevat minun olleen hallittavissa ... en ole... kukaan ei ole...

        Temppu taitaa olla bissen tarpeessa.

        *saattaa Tempun kantakuppilan pöytään, ojentaa bissen ja laittaa jukeboxista biisin soimaan*

        http://www.youtube.com/watch?v=oobDQ0vdm8M



      • xcch

        "Valehtelu on siis hyvä mittari mielentilan tutkimuksia tehdessä ja diagnoosia tehdessä. "

        Jep, valehtelua on useammalaista. Valkoisia valheita joista ei ole muille haittaa, valehtelee vaikka omista nuoruuden ajan ureheilusuorituksista.

        Sitten niitä valheita joitten surauksena aiheutetaan vahinkoa toisille,esim. rahahuijaus.

        Kolmas valehtelun muoto on nph narsisteille ja riippuvaisille tyypillinen tapan elää kokonaan valhemaailmassa. Heillä on vääristynyt minäkäsitys, käsitys itsestä ja todellinen minä on kaukana toisistaan. Valehtelu sisältää kaikki mahdolliset valehtelun muodot ja on heille luonnollista ja lähes jokapäiväistä.
        Tämä tekee asiantuntijalle helpoksi tunnistaa esim. narsisti.

        Nejäs on välttelevä muoto, jotkin asiat ovat arkoja eikä henkilö vastaa ja jos vastaa niin vähättelee tai valehtelee tai vetää koko asian sivuraiteelle. Tätä harrastaa mm. narsistin hovi joka kieltäytyy kommentoimasta tai myöntämästä negatiivisiä asioita narsistista vaikka todisteet narsistin teoista ovat 100% varmoja. Syyllistävät myös narsistin uhreiksi työpaikalla joutuneita.


      • lk

        Valehteleminen (merkityksessä että sanotaan jotain mikä ei ole totta), on jossain määrin kyllä niin yleistä että sitä voi pitää ihan normaalina ja ainakaan se ei ole merkki mistään mielenterveyden ongelmasta. Ja ei, se ei tarkoita että valehteleminen olisi minusta jotenkin erityisen hyvä ominaisuus. Vaan sitä ettei nyt pidä leimata kaikkea paheksumaansa mielenterveyden ongelmaksi.

        Patologinen valehtelu taas liittyy joihinkin persoonallisuushäiriöihin mutta voi esiintyä ilman niitäkin.

        Näiden kahden ero on veteen piirretty viiva.


      • lk

        Onko nämä youtubelinkit tai kahdenkeskinen keskustelu välttämätön jakaa kaikille?


      • lk kirjoitti:

        Onko nämä youtubelinkit tai kahdenkeskinen keskustelu välttämätön jakaa kaikille?

        Sekaan vaan.


      • lk kirjoitti:

        Onko nämä youtubelinkit tai kahdenkeskinen keskustelu välttämätön jakaa kaikille?

        Jos oletetaan, että olen narsistisesti vammautunut ihminen, kunnioitan kanssakirjoittelijoitani olemalla avoin ja läpinäkyvä. Näin en itse tule puukottaneeksi tekään selkään ja tiedän, että minun selästäni ei sellaisia löydy.

        Esimerkkejä edellisestä löytyy s24 pullollaan, kuinka toista uhkaillaan ja kiristetään luottamuksellisella tiedolla. Oletan jokaisen tällä palstalla kirjoittelevan ymmärtävän omakohtaisesti mitä tarkoittaa koukuttaminen ja koukku.

        Koukkua ei synny, jos on suora ja läpinäkyvä. Toisaalta, jos taas osaa ja on kyvykäs, olemalla sopivan kaikkea sekaisin, valhetta, totta ja kaikkea niiden väliltä, koukuttaminen on edelleen yhtä mahdotonta.

        Eli vastaus on: välttämätöntä.


      • temppuilija kirjoitti:

        Jos oletetaan, että olen narsistisesti vammautunut ihminen, kunnioitan kanssakirjoittelijoitani olemalla avoin ja läpinäkyvä. Näin en itse tule puukottaneeksi tekään selkään ja tiedän, että minun selästäni ei sellaisia löydy.

        Esimerkkejä edellisestä löytyy s24 pullollaan, kuinka toista uhkaillaan ja kiristetään luottamuksellisella tiedolla. Oletan jokaisen tällä palstalla kirjoittelevan ymmärtävän omakohtaisesti mitä tarkoittaa koukuttaminen ja koukku.

        Koukkua ei synny, jos on suora ja läpinäkyvä. Toisaalta, jos taas osaa ja on kyvykäs, olemalla sopivan kaikkea sekaisin, valhetta, totta ja kaikkea niiden väliltä, koukuttaminen on edelleen yhtä mahdotonta.

        Eli vastaus on: välttämätöntä.

        "Koukkua ei synny, jos on suora ja läpinäkyvä. "

        Kiero ja läpinäkymätönpäs. >:)
        Kaikenlainen rehellisyys epärehellisessä seurassa tuntuu aika naiivilta.


      • dizel kirjoitti:

        "Koukkua ei synny, jos on suora ja läpinäkyvä. "

        Kiero ja läpinäkymätönpäs. >:)
        Kaikenlainen rehellisyys epärehellisessä seurassa tuntuu aika naiivilta.

        Sepä se, kun ei voi tietää, on parempi olla avoimesti epärehellisen rehellinen :D



      • xcch
        lk kirjoitti:

        Valehteleminen (merkityksessä että sanotaan jotain mikä ei ole totta), on jossain määrin kyllä niin yleistä että sitä voi pitää ihan normaalina ja ainakaan se ei ole merkki mistään mielenterveyden ongelmasta. Ja ei, se ei tarkoita että valehteleminen olisi minusta jotenkin erityisen hyvä ominaisuus. Vaan sitä ettei nyt pidä leimata kaikkea paheksumaansa mielenterveyden ongelmaksi.

        Patologinen valehtelu taas liittyy joihinkin persoonallisuushäiriöihin mutta voi esiintyä ilman niitäkin.

        Näiden kahden ero on veteen piirretty viiva.

        "Patologinen valehtelu taas liittyy joihinkin persoonallisuushäiriöihin mutta voi esiintyä ilman niitäkin."

        Totta, tosin jonkinlainen häiriö patologinen valehtelu on. Narsistin valehtelu perustuu itsensä suojaamiseen syyllisyydeltä, hänen on pakko elää kokonaan valhemaailmassa, koska tekee kokoajan väärintekoja. Normaali ihminen suojaa itsensä välttämällä nolaamasta itseään, mutta narsisti ei siitä piittaa, hänen suoja on valhemaailma jossa hän asuu. Tämän takia narsistin maailma koostuu pelkistä ongelmista.


      • grannen
        xcch kirjoitti:

        "Patologinen valehtelu taas liittyy joihinkin persoonallisuushäiriöihin mutta voi esiintyä ilman niitäkin."

        Totta, tosin jonkinlainen häiriö patologinen valehtelu on. Narsistin valehtelu perustuu itsensä suojaamiseen syyllisyydeltä, hänen on pakko elää kokonaan valhemaailmassa, koska tekee kokoajan väärintekoja. Normaali ihminen suojaa itsensä välttämällä nolaamasta itseään, mutta narsisti ei siitä piittaa, hänen suoja on valhemaailma jossa hän asuu. Tämän takia narsistin maailma koostuu pelkistä ongelmista.

        osuit nappiin ! sitä olen ihmetellyttkin että miten narsisti voikin koko ajan nolata itsensä eikä osaa hävetä, sit on kuin mitään ei ois tapahtunut, kunnes nolaa taas seuraavan kerran. en vain ymmärrä miten se toinen osapuoli jaksaa katsoa mokaamista ,tuleeko siitä samanlainen? miten tuommoinen ihmissuhde voi jatkua ylipäätänsä?


      • Kuu keli
        grannen kirjoitti:

        osuit nappiin ! sitä olen ihmetellyttkin että miten narsisti voikin koko ajan nolata itsensä eikä osaa hävetä, sit on kuin mitään ei ois tapahtunut, kunnes nolaa taas seuraavan kerran. en vain ymmärrä miten se toinen osapuoli jaksaa katsoa mokaamista ,tuleeko siitä samanlainen? miten tuommoinen ihmissuhde voi jatkua ylipäätänsä?

        Tuo on mielenkiintoinen kuvio. Toisaalta narsisti pelkää häpeää eli sitä että joutuisi myöntämään jonkin heikkouden itsessään. Yksi tällainen hävettävä asia on itsenä nolaaminen, mutta se ei estä häntä nolaamasta itseän, niin tekee kaikki. Narsisti vain reagoi tilanteeseen omintakeisesti: hän kieltää. Hän voi valehdella, syylistää tai sitten vain pyyhkiä asian pois mutta missään tapauksessa hän ei häpeä koska häpeän tunteen hän kieltää itseltään tappavana. Uskon että tuo narsistin totaalinen kieltäminen saa hänen läheisensäkin pyyhkimään mokat mielestään. Myös läheinen oppii kieltämään kaiken ikävän selvitäkseen tuossa käsittämättömässä tilanteessa.

        Koska narsisti katsoo maailmaa omintakeisesti, hän tulee myös mokanneeksi ihan kiitettävästi. Minän suojelu toimii niin vaistonvaraisesti että narsisti hyökkää, valehtelee tai tekee muuta ylilyövää usein ennen kuin ehtii ajatella että reaktio on ulkopuolisista kummallinen. Narsistin kyvyttämyys ajatella asioita kovin pitkällä tähtäimellä saa hänet tekemään asioita jotka ovat ristiriidassa menneisyyden kanssa ja johtavat hankaluuksiin tulevaisuudessa, hankaluuksiin jota ovat usein ennustettavissa. Ulkopuolisesta tuo näyttää typeryydeltä, omituiselta toiminnalta, eli ulkopuolisen silmin narsisti mokaa. Narsisti ei itse välttämättä tajua mokanneensa koska ei ymmärrä kokonaisuutta. Narsistin maailmasta on poistettu hänelle ikäviä osia jolloin kokonaisuuden hahmottaminen ei ole aina edes mahdollista. Jos hän sitten tajuaa mokan, alkaa ehdoton kieltäminen joka taas näyttää ulkopuolisen silmissä oudolta. Onko se tyhmä, harhainen vain mikä sitä vaivaa? Kun ulkopuolinen alkaa kyseenalaistaa niin joko hänet pakotetaan narsistin harhamaailmaan tai potkaistaan pellolle.


      • Anonyymi
        temppuilija kirjoitti:

        olen havainnut itselleni valehtelun tunnistamisen kovin vaikeaksi, minkä vuoksi ajaudun useimmiten kovin kauaksi siitä mitä oikeasti olen ja korjausliikkeitä tehdessäni olen kusipää niiden mielestä, jotka kuvittelevat minun olleen hallittavissa ... en ole... kukaan ei ole...

        Esim alkoholistit ovat ryhmä jotka valehtelevat koko ajan koittaen peittää alkoholismiin, sitä saa kuulla jos jonkinmoista tarinaa heiltä. Joten sairaus sekin on kun keksitään omasta päästä juttua, kun totuuksilla pärjää ihan hyvin. Tässä maailmassa


      • Anonyymi

        Jos valehtelijaksi sanoo että miksi valehtelet niin nousee iso meteli , Ja uusia valeita voimistaakseen entiset valeensa. Joten kun antaa niiden vaan valehdella rauhassa ja luulla että toinen on niin tyhmä että uskoo, niin siitä vaan. Eihän näiden kanssa tarvitse edes olla pahemmin tekemisissään , joen se sama mitä puhuvat. Luottamusta eivät kuitenkaan ansaitse


      • Anonyymi

        Mikä sinulle on valehtelemista


      • Anonyymi
        xcch kirjoitti:

        "Valehtelu on siis hyvä mittari mielentilan tutkimuksia tehdessä ja diagnoosia tehdessä. "

        Jep, valehtelua on useammalaista. Valkoisia valheita joista ei ole muille haittaa, valehtelee vaikka omista nuoruuden ajan ureheilusuorituksista.

        Sitten niitä valheita joitten surauksena aiheutetaan vahinkoa toisille,esim. rahahuijaus.

        Kolmas valehtelun muoto on nph narsisteille ja riippuvaisille tyypillinen tapan elää kokonaan valhemaailmassa. Heillä on vääristynyt minäkäsitys, käsitys itsestä ja todellinen minä on kaukana toisistaan. Valehtelu sisältää kaikki mahdolliset valehtelun muodot ja on heille luonnollista ja lähes jokapäiväistä.
        Tämä tekee asiantuntijalle helpoksi tunnistaa esim. narsisti.

        Nejäs on välttelevä muoto, jotkin asiat ovat arkoja eikä henkilö vastaa ja jos vastaa niin vähättelee tai valehtelee tai vetää koko asian sivuraiteelle. Tätä harrastaa mm. narsistin hovi joka kieltäytyy kommentoimasta tai myöntämästä negatiivisiä asioita narsistista vaikka todisteet narsistin teoista ovat 100% varmoja. Syyllistävät myös narsistin uhreiksi työpaikalla joutuneita.

        Miksi valehdella mistään nuoruuden asioista mitä sellaisesta olis mitään hyötyä kellekkään
        Jos jollain aikuisella on tarve olla jotain muuta kun ihan vaan oma itsensä , niin silloin sellainen ihminen on vähän päStä ilman ystäviä? Kyllä ne valheet yleensä aina tulee pintaan


      • Anonyymi
        lk kirjoitti:

        Valehteleminen (merkityksessä että sanotaan jotain mikä ei ole totta), on jossain määrin kyllä niin yleistä että sitä voi pitää ihan normaalina ja ainakaan se ei ole merkki mistään mielenterveyden ongelmasta. Ja ei, se ei tarkoita että valehteleminen olisi minusta jotenkin erityisen hyvä ominaisuus. Vaan sitä ettei nyt pidä leimata kaikkea paheksumaansa mielenterveyden ongelmaksi.

        Patologinen valehtelu taas liittyy joihinkin persoonallisuushäiriöihin mutta voi esiintyä ilman niitäkin.

        Näiden kahden ero on veteen piirretty viiva.

        Minullamon yksi läheinen joka joka kerta käydessään keksii jotain valetta itsestään. Joten annan hänen puhua koska tunnen hänet niiin hyvin että tiedän koska jutut on valheita
        Kertoi kerran miten o,i ollut tyttöjen kanssa tietyssä ravintolassa iltaa istumassa ja heillä oli ollut kauhean hauskaa. Itse olin juri sinä iltana samassa ravintolassa koko ollaan kaukaa tulevan ystäväni kanssa . Näin toki hönen kaksi työkaveria siellä mutta hän ei siellä ollut. En viitsinyt sitä hänelle sanoa sillä jos olisin sanonut niin o,isin vaan saanut uuden valheen selitykseksi . Mutta olin pokerina . Onneksi ei käy niin usein en jaksaisi jos vaikka joka viikko olisi meillä valehtelemassa. Narsistin jutut saa mennä yhdestä korvasta sisälle jantoisesta pihalle


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Esim alkoholistit ovat ryhmä jotka valehtelevat koko ajan koittaen peittää alkoholismiin, sitä saa kuulla jos jonkinmoista tarinaa heiltä. Joten sairaus sekin on kun keksitään omasta päästä juttua, kun totuuksilla pärjää ihan hyvin. Tässä maailmassa

        Ihan niin ja piiloittelu minne mihinkin viina pullojensa kanssa. Luulevat että ovat kykeneviä vaan valehtelevat ainoastaan itselleen , sillä alkoholistin puolisolta ei piiloitella yhtään mitään ,sillä hän on aina yhden askeleen edellä


      • Anonyymi

        Mikä on virhekäyttäytymisen määritelmä voisitko avata meille?öööööööööö, täh?


      • Anonyymi

        Valehteleminen on edellytys mielikuville,


      • Anonyymi
        dizel kirjoitti:

        Vaikea sanoa, kun en muista enää koko leffaa...

        Tänään näkyy muuten joku Jim Carreyn leffa tv:stä...Sen vois vaikka vilkaista. Vaikutti ihan hauskalta. ;P

        Oliko elvis oikeassa , 42 vuotta?


    • motiivit

      Onko se valehtelua jos uskoo omiin valheisiinsa?

      • Anonyymi

        Jos uskoo omiin valheisiinsa niin silloin on jo sairaus mytomania mennyt pitkälle. Tiedän yhden tälläisen joka keksi oman lapsensa koulutuksen ammattiin omasta päästään, tällä lapsella ei ollut kuitenkaan sitä ammattia, joten onko silloin mytomaani vai psykopaatti


      • Anonyymi

        Senkin jo mielestäni sairasta jos uskoo omiin valheisiinsa .
        Usein
        Psykopaatit uskovat kiven kovaa juttuihinsa


    • motiivit

      Onko se valehtelua jos uskoo omiin valheisiinsa?

      • Anonyymi

        Ei kannata ata uskoa itseensä. Valheellista?


    • ap

      Jos sillä valheella ei satuteta ketään muuta kuin itseä, niin mitä sen silloin on väliä onko vai ei. Itsensä pettäminen on eri asia kuin muille valehtelu. Jos uskoo omiin juttuihinsa ja tietää ne epätodeksi ei se ole vahingollista muuta kuin itselle ja sen on itse kestettävä. Jos taas ei tiedosta edes valehtelevansa ei myöskään silloin ole tervejärkinen, sillä normaalijärkinen ei usko omiin valheisiinsa, korkeintaan hetken voi uskotella, mutta myöntää nopeasti olevansa väärässä, koska tervejärkinen ei voi elää valheessa terveen omatuntosa kanssa, tai riitaantuu "valtakuntansa" ( sielunsa ) kanssa...ja kuolee sisältä. Hänestä tulee tyhjä kuori.

      • Anonyymi

        Enne oli eräs tuttu joka valehteli koko ajan, harmittomia asioista jotka eivät kuitenkaan haavoittaneet ketään. Kun hän puhui juttujaan niin. Mukana olevat aina katsoisivat toisiaan ” sillä silmällä ” siis annettiin miehen puhua omiaan


    • lk

      Ei, minusta yksin valehtelemisen perusteella ei voi leimata toista psyykeltään sairaaksi tai narsistiksi.

      Tai no, itseasiassa voi kerta monet niin tekee mutta minusta ei kannattaisi. Siinä venytetään psyykkisen sairauden käsitettä yleiseksi pahan leimaksi.

      • Anonyymi

        No ei kai henkisesti terveen ihmisen ole valehdellaan kyllä siinä jokin sairaus on takana kun pukataan juttua omasta päästään


    • 1113

      Valehtelu on narsisteille tyypillistä.

      "Valehtelemisen tuntomerkit näkyvät selvemmin terveessä mielessä, mutta patologista valehtelijaa on vaikea tulkita, vai miten on? "

      Tarkoitat tuolla kai sitä, että kun ihminen, joka mieleltään terve valehtelee, niin esimerkiksi hänen kehonkielensä muuttuu, tietyt eleet ja asennot paljastavat valehtelun? Näin on.

      Ehkä ihminen lukee paljon näitä kehonkielenmerkkejä ihan alitajuisesti ja kun narsisti tai varsinkin psykopaatti valehtelee niitä kehon "merkkejä" ei näy valehtelijassa, joten tämä on uhrille yksi syy, miksi hän niin kauan uskoo narsistia (vaikka joku osa hänestä epäileekin, kun tulee tunne että "kaikki ei ole hyvin, jokin mättää") joka valheesta kiinni jäätyääkin valehtelee uskottavasti ilman merkkiäkään valehtelusta, kun ihminen on yleensä tottunut tiedostamattaan lukemaan näitä kehonkielen viestejä, joten niiden puuttuminen hämää pahasti. Nämä ovat usein aika tiedostamattomia juttuja.

      • motiivit

        Voiko jokainen oppia lukemaan niitä merkkejä vai onko se jokin erityinen taito joka ei ole opittavissa? Yksi merkki taitaa olla se, kun ilmekään ei värähdä puhuessa.

        Itse kokeilin aikoinaan valehdella narsistille ja täydestä meni mutta hänhän ei varsinaisesti loistanutkaan älyllään, vaikka tietämystä olikin kertynyt paljon asioista. Suurin osa oli kuitenkin näyttelemistä ja täydestä sekin meni monelle.


      • käsittämätöntä
        motiivit kirjoitti:

        Voiko jokainen oppia lukemaan niitä merkkejä vai onko se jokin erityinen taito joka ei ole opittavissa? Yksi merkki taitaa olla se, kun ilmekään ei värähdä puhuessa.

        Itse kokeilin aikoinaan valehdella narsistille ja täydestä meni mutta hänhän ei varsinaisesti loistanutkaan älyllään, vaikka tietämystä olikin kertynyt paljon asioista. Suurin osa oli kuitenkin näyttelemistä ja täydestä sekin meni monelle.

        Narsisti ei ole hyvä lukemaan valehtelun merkkejä ja muutoksia toisen kehonkielessä mutta jos narsistille valehtelusta jää kiinni niin siinä saattaa äärimmillään olla henki kyseessä kun narsisti raivostuu. Omaa valehteluaan narsisti pitää luonnollisena ja sallittuna mutta yleensä vaatii toisilta ja koko yhteiskunnalta tiukasti moraalisti toimintaa itseään kohtaan. Eli kyllä narsistilla on ainakin jotain tietoa siitä, miten toimitaan moraalisesti oikein mutta hän ei mitenkään sovella sitä omaan toimintaansa.

        Jännä huomio on myös se, että narsisti on kuin robotti, esimerkiksi nauraa jonkin asian sellaisissa kohdissa missä kertojakin nauraa = MATKII. Sillä kai luo "yhteisyyden" tunnetta, tunnetta että ollaan niin samanlaisia, ymmärretään toisiaan, "kun sinä aloitat lauseen niin minä jatkan siitä mihin sinä jäit", yrittää ainakin alussa luoda tunnetta sielunsiskosta tai sielunveljestä, joka on niin samanlainen. Testasin tuota jossakin vaiheessa, tahallani kerroin jotain juttua missä ei ollut mitään naurettavaa (paremminkin itkettävää olisi ollut) ja nauroin tahallani välillä testatakseni narsistin reaktiota, ja välittömästi kun kertomukseni välissä nauroin, myös narsisti nauroi vaikka se oli puheeni kannalta täydessä ristiriidassal


      • käsittämätöntä kirjoitti:

        Narsisti ei ole hyvä lukemaan valehtelun merkkejä ja muutoksia toisen kehonkielessä mutta jos narsistille valehtelusta jää kiinni niin siinä saattaa äärimmillään olla henki kyseessä kun narsisti raivostuu. Omaa valehteluaan narsisti pitää luonnollisena ja sallittuna mutta yleensä vaatii toisilta ja koko yhteiskunnalta tiukasti moraalisti toimintaa itseään kohtaan. Eli kyllä narsistilla on ainakin jotain tietoa siitä, miten toimitaan moraalisesti oikein mutta hän ei mitenkään sovella sitä omaan toimintaansa.

        Jännä huomio on myös se, että narsisti on kuin robotti, esimerkiksi nauraa jonkin asian sellaisissa kohdissa missä kertojakin nauraa = MATKII. Sillä kai luo "yhteisyyden" tunnetta, tunnetta että ollaan niin samanlaisia, ymmärretään toisiaan, "kun sinä aloitat lauseen niin minä jatkan siitä mihin sinä jäit", yrittää ainakin alussa luoda tunnetta sielunsiskosta tai sielunveljestä, joka on niin samanlainen. Testasin tuota jossakin vaiheessa, tahallani kerroin jotain juttua missä ei ollut mitään naurettavaa (paremminkin itkettävää olisi ollut) ja nauroin tahallani välillä testatakseni narsistin reaktiota, ja välittömästi kun kertomukseni välissä nauroin, myös narsisti nauroi vaikka se oli puheeni kannalta täydessä ristiriidassal

        Kaikilla ei ole samanlainen huumorintaju.

        "Jännä huomio on myös se, että narsisti on kuin robotti, esimerkiksi nauraa jonkin asian sellaisissa kohdissa missä kertojakin nauraa = MATKII. Sillä kai luo "yhteisyyden" tunnetta, tunnetta että ollaan niin samanlaisia, ymmärretään toisiaan, "kun sinä aloitat lauseen niin minä jatkan siitä mihin sinä jäit", yrittää ainakin alussa luoda tunnetta sielunsiskosta tai sielunveljestä, joka on niin samanlainen. "

        Ei sitten tullut mieleen, että tuo oli vain hänen keinonsa yrittää sopeutua ilman sen suurempia taka-ajatuksia?
        Itse en valtaosan ihmisistä huumoria ymmärrä ollenkaan...Siksi joidenkin ihmisten seurassa onkin usein lähinnä rasittavaa olla. Pitäisi jatkuvasti hihitellä asioille, missä ei näe mitään hauskaa, päinvastoin...tulee mieleen jotkut 5-vuotiaiden hiekkalaatikkovitsit.


      • uhrit herätkää
        motiivit kirjoitti:

        Voiko jokainen oppia lukemaan niitä merkkejä vai onko se jokin erityinen taito joka ei ole opittavissa? Yksi merkki taitaa olla se, kun ilmekään ei värähdä puhuessa.

        Itse kokeilin aikoinaan valehdella narsistille ja täydestä meni mutta hänhän ei varsinaisesti loistanutkaan älyllään, vaikka tietämystä olikin kertynyt paljon asioista. Suurin osa oli kuitenkin näyttelemistä ja täydestä sekin meni monelle.

        "Voiko jokainen oppia lukemaan niitä merkkejä vai onko se jokin erityinen taito joka ei ole opittavissa?"

        http://www.elekieli.com/kirjasta.html

        Ihminen lukee paljolti näitä elekielen merkkejä alitajuisesti ja tiedostamatta. Narsistilta ja psykopaatilta puuttuvat nämä elekielen merkit, joita ihminen on tietämättään tottunut tarkkailemaan ollessaan ihmisten kanssa tekemisissä. Siksi narsistit saavat keskustelukumppaninsa hämmennyksen valtaan, kun järki sanoo että "jokin nyt luultavasta mättää" mutta nämä elekielen merkit siitä että narsisti valehtelee, puuttuvat täysin tai suurelta osin. Ja narsistihan härkisti kieltää valehtelevansa (eli valehtelee tässäkin asiassa) jos toinen alkaa epäillä että onko narsistin puheet totta ja silloin narsisti käyttää toistakin manipulointitaktiikkaa tässä eli alkaa syyttelemään sitä, joka epäilee narsistin valhetta valheeksi.

        Tuo on niin tärkeää oivaltaa jos on narsistin uhri ja nähdä tuollaisen läpi.


      • pieni vinkki
        uhrit herätkää kirjoitti:

        "Voiko jokainen oppia lukemaan niitä merkkejä vai onko se jokin erityinen taito joka ei ole opittavissa?"

        http://www.elekieli.com/kirjasta.html

        Ihminen lukee paljolti näitä elekielen merkkejä alitajuisesti ja tiedostamatta. Narsistilta ja psykopaatilta puuttuvat nämä elekielen merkit, joita ihminen on tietämättään tottunut tarkkailemaan ollessaan ihmisten kanssa tekemisissä. Siksi narsistit saavat keskustelukumppaninsa hämmennyksen valtaan, kun järki sanoo että "jokin nyt luultavasta mättää" mutta nämä elekielen merkit siitä että narsisti valehtelee, puuttuvat täysin tai suurelta osin. Ja narsistihan härkisti kieltää valehtelevansa (eli valehtelee tässäkin asiassa) jos toinen alkaa epäillä että onko narsistin puheet totta ja silloin narsisti käyttää toistakin manipulointitaktiikkaa tässä eli alkaa syyttelemään sitä, joka epäilee narsistin valhetta valheeksi.

        Tuo on niin tärkeää oivaltaa jos on narsistin uhri ja nähdä tuollaisen läpi.

        Tuohon tarkkailuun ei muuten kannata jäädä jumittamaan, sen voi ihan vaan todeta ja ohittaa kepeästi.


      • käsittämätöntä kirjoitti:

        Narsisti ei ole hyvä lukemaan valehtelun merkkejä ja muutoksia toisen kehonkielessä mutta jos narsistille valehtelusta jää kiinni niin siinä saattaa äärimmillään olla henki kyseessä kun narsisti raivostuu. Omaa valehteluaan narsisti pitää luonnollisena ja sallittuna mutta yleensä vaatii toisilta ja koko yhteiskunnalta tiukasti moraalisti toimintaa itseään kohtaan. Eli kyllä narsistilla on ainakin jotain tietoa siitä, miten toimitaan moraalisesti oikein mutta hän ei mitenkään sovella sitä omaan toimintaansa.

        Jännä huomio on myös se, että narsisti on kuin robotti, esimerkiksi nauraa jonkin asian sellaisissa kohdissa missä kertojakin nauraa = MATKII. Sillä kai luo "yhteisyyden" tunnetta, tunnetta että ollaan niin samanlaisia, ymmärretään toisiaan, "kun sinä aloitat lauseen niin minä jatkan siitä mihin sinä jäit", yrittää ainakin alussa luoda tunnetta sielunsiskosta tai sielunveljestä, joka on niin samanlainen. Testasin tuota jossakin vaiheessa, tahallani kerroin jotain juttua missä ei ollut mitään naurettavaa (paremminkin itkettävää olisi ollut) ja nauroin tahallani välillä testatakseni narsistin reaktiota, ja välittömästi kun kertomukseni välissä nauroin, myös narsisti nauroi vaikka se oli puheeni kannalta täydessä ristiriidassal

        "Testasin tuota jossakin vaiheessa, tahallani kerroin jotain juttua missä ei ollut mitään naurettavaa (paremminkin itkettävää olisi ollut) ja nauroin tahallani välillä testatakseni narsistin reaktiota, ja välittömästi kun kertomukseni välissä nauroin, myös narsisti nauroi vaikka se oli puheeni kannalta täydessä ristiriidassal "


        Vaihtoehto a. ) Juttu oli hänen mielestään oikeasti hauska ja hän päätti olla sen kerran välittämättä reaktiostasi. ( ehkä halusi myös shokeerata, tai leikkiä tyhmää omaksi ilokseen, jolloin se olit todellisuudessa sinä, jota huijattiin. )

        Vaihtoehto b. ) Hän oli astetta typerämpi narsku, eikä huomannut huijausta, tai sitten oli niin ajatuksissaan, ettei kuunnellut tarkasti.


      • voivoi ja voi
        pieni vinkki kirjoitti:

        Tuohon tarkkailuun ei muuten kannata jäädä jumittamaan, sen voi ihan vaan todeta ja ohittaa kepeästi.

        Juu, ei kannata. :D Ainakaan narsistin kannalta katsottuna. Uhri voi alkaa pian luottamaan omiin havaintoihinsa narsistin valehdellessa ja uskoa, että narsisti valehtelee vaikka kehonkielen merkit siitä puuttuvat ja siksi narsistin valehtelu tuntuu niin uskottavalta kun hän esiintyy valehdellessaan samoin kuin tavalliset ihmiset totta puhuessaan eli mikään heidän kehonkielessään ei kerro heidän valehtelustaan!


      • dizel kirjoitti:

        "Testasin tuota jossakin vaiheessa, tahallani kerroin jotain juttua missä ei ollut mitään naurettavaa (paremminkin itkettävää olisi ollut) ja nauroin tahallani välillä testatakseni narsistin reaktiota, ja välittömästi kun kertomukseni välissä nauroin, myös narsisti nauroi vaikka se oli puheeni kannalta täydessä ristiriidassal "


        Vaihtoehto a. ) Juttu oli hänen mielestään oikeasti hauska ja hän päätti olla sen kerran välittämättä reaktiostasi. ( ehkä halusi myös shokeerata, tai leikkiä tyhmää omaksi ilokseen, jolloin se olit todellisuudessa sinä, jota huijattiin. )

        Vaihtoehto b. ) Hän oli astetta typerämpi narsku, eikä huomannut huijausta, tai sitten oli niin ajatuksissaan, ettei kuunnellut tarkasti.

        Kaikki kun ei ole aina sitä miltä näyttää. (;


      • motiivit?
        dizel kirjoitti:

        Kaikki kun ei ole aina sitä miltä näyttää. (;

        Totta, tulkintoja on varmaan yhtä monta kuin tulkitsijoita. Osa tulkinnoista voi muistuttaa toisiaan mutta yleensä se vivahde-ero kuitenkin löytyy. Eli niitä vaihtoehtoja voisi listata tuohon vaikka kuinka monta.


      • netistä napattu:
        dizel kirjoitti:

        Kaikki kun ei ole aina sitä miltä näyttää. (;

        "Nainen istuu lentoasemalla pöytään, jossa jo on mieshenkilö välipalaa nauttimassa. Nainen alkaa syödä eväitään. Hänellä on mukana perunalastuja. Mies vaikutti asialliselta. Kun nainen otti ensimmäisen perunalastun, mies vilkaisi ärtyneesti. Miehen ärtymys tuntui lisääntyvän sitä mukaa, kun nainen söi perunalastuja. Mikä merkillisintä, mieskin alkoi syödä. Olipa ruma temppu. Mies syö häikäilemättömästi toisen perunalastuja. Mies katsoikin ilkeästi. Kumpikin söi lastuja ja katseli vihaisena toisiaan. Miehen täytyy olla paha, kun syö muina miehinä toisen ostamia eväitä. Kun lastut olivat loppuneet, nainen ei enää kestänyt, vaan nousi pöydästä. Sitä ennen hän ei voinut antaa periksi. Ihmisten ilkeys pyöri hänen mielessään. Kun hän tarkisti laukkujaan, hän huomisi täysinäisen perunalastupussin. Silloin hänelle valkesi. Hän olikin itse syönyt vieraan miehen lastuja. Hän se oli ilkeä ja paha ihminen, eikä tuo mies."


      • netistä napattu: kirjoitti:

        "Nainen istuu lentoasemalla pöytään, jossa jo on mieshenkilö välipalaa nauttimassa. Nainen alkaa syödä eväitään. Hänellä on mukana perunalastuja. Mies vaikutti asialliselta. Kun nainen otti ensimmäisen perunalastun, mies vilkaisi ärtyneesti. Miehen ärtymys tuntui lisääntyvän sitä mukaa, kun nainen söi perunalastuja. Mikä merkillisintä, mieskin alkoi syödä. Olipa ruma temppu. Mies syö häikäilemättömästi toisen perunalastuja. Mies katsoikin ilkeästi. Kumpikin söi lastuja ja katseli vihaisena toisiaan. Miehen täytyy olla paha, kun syö muina miehinä toisen ostamia eväitä. Kun lastut olivat loppuneet, nainen ei enää kestänyt, vaan nousi pöydästä. Sitä ennen hän ei voinut antaa periksi. Ihmisten ilkeys pyöri hänen mielessään. Kun hän tarkisti laukkujaan, hän huomisi täysinäisen perunalastupussin. Silloin hänelle valkesi. Hän olikin itse syönyt vieraan miehen lastuja. Hän se oli ilkeä ja paha ihminen, eikä tuo mies."

        :D :D


      • käsittämätöntä
        dizel kirjoitti:

        Kaikki kun ei ole aina sitä miltä näyttää. (;

        Älä luule etten narsistin uhrina tiedä sitä, että kaikki ei ole sitä miltä näyttää kun on narsistin kanssa tekemisissä koska suurin osa hänessä ei ollut sitä miltä näytti.
        Testaaminen tapahtui tyyliin "kato tuolla kadulla menee punainen auto, hah hah haaa, johon narsisti välittömästi vastasi nauramalla, "onkohan se skoda, hah hah haa" ja taas sana reaktio narsistilta. Eli hän tuskin kuunteli MITÄ sanoin mutta loi haluamaansa mielikuvaa nauramalla kun kerran minäkin nauroin. EI ollut tyhmä narsku, pidetään erittäin viisaana ja tietäväisenä.


      • käsittämätöntä kirjoitti:

        Älä luule etten narsistin uhrina tiedä sitä, että kaikki ei ole sitä miltä näyttää kun on narsistin kanssa tekemisissä koska suurin osa hänessä ei ollut sitä miltä näytti.
        Testaaminen tapahtui tyyliin "kato tuolla kadulla menee punainen auto, hah hah haaa, johon narsisti välittömästi vastasi nauramalla, "onkohan se skoda, hah hah haa" ja taas sana reaktio narsistilta. Eli hän tuskin kuunteli MITÄ sanoin mutta loi haluamaansa mielikuvaa nauramalla kun kerran minäkin nauroin. EI ollut tyhmä narsku, pidetään erittäin viisaana ja tietäväisenä.

        Mulla on usein tapana vastata tyhmiin kysymyksiin/toteamuksiin yhtä tyhmillä vastauksilla...
        Sitten jos vastapuolella on vähänkään narsistisia piirteitä, hän ottaa sen niin, etten ymmärtänyt alkuperäistä sarkastista juttua, vaikka hän itse ei olisi ymmärtänyt vastauksessani piilevää ironiaa lainkaan...
        Olisikohan ollut enemmänkin jostain tällaisesta kyse, tuli vain mieleen...


      • dizel kirjoitti:

        Mulla on usein tapana vastata tyhmiin kysymyksiin/toteamuksiin yhtä tyhmillä vastauksilla...
        Sitten jos vastapuolella on vähänkään narsistisia piirteitä, hän ottaa sen niin, etten ymmärtänyt alkuperäistä sarkastista juttua, vaikka hän itse ei olisi ymmärtänyt vastauksessani piilevää ironiaa lainkaan...
        Olisikohan ollut enemmänkin jostain tällaisesta kyse, tuli vain mieleen...

        Tai sitten narsisti ylemmyydentuntoisena on pitänyt sinua vähän pöpinä tuo heittosi jälkeen, minkä tähden on naurahtanut ihan silkasta kohteliaisuudesta...


      • Anonyymi
        motiivit kirjoitti:

        Voiko jokainen oppia lukemaan niitä merkkejä vai onko se jokin erityinen taito joka ei ole opittavissa? Yksi merkki taitaa olla se, kun ilmekään ei värähdä puhuessa.

        Itse kokeilin aikoinaan valehdella narsistille ja täydestä meni mutta hänhän ei varsinaisesti loistanutkaan älyllään, vaikka tietämystä olikin kertynyt paljon asioista. Suurin osa oli kuitenkin näyttelemistä ja täydestä sekin meni monelle.

        Kaikki eivät osaa tulkita valehtelijaa valehtelijaksi , vaan uskovat kaiken mitä hän puhuu. Esim narsisti saattaa olla hyvin sharmikas ihminen josta kaikki sanovat että on ihana ihminen , niin kauan kun valheet tulee julki. Meneppä sanomaan näille ihmisille että ihminen on ainoastaan valehtelija , niin sais haukut, koska hänhän on niin hauska . Sitten kun paljastuu valheet niin siinä sitten sanotaan että kun olisi saanut tietää aikaisemmin mikä vale pukki sekin ihminen oli.
        Niin että toisilla,on kyky nähdä valehtelija, toiset taas ihannoivat häntä niin kauan kun ensimmäinen vale paljastuu.
        Joten eräille se on jokapäiväinen harrastus keksiä juttuja päästään , itse kartan sellaista ihmistä


      • Anonyymi

        Ihan totta, koska kehonkielen ei pahemmasti voi vaikuttaa edes niin terve ihminen tunnistaa ihan helposti koska jutut on mielikuvituksellisia ämonta pientä eroavaisuutta huomaa kehonkielessö kun ollaan totuuden vieressä


      • Anonyymi
        käsittämätöntä kirjoitti:

        Narsisti ei ole hyvä lukemaan valehtelun merkkejä ja muutoksia toisen kehonkielessä mutta jos narsistille valehtelusta jää kiinni niin siinä saattaa äärimmillään olla henki kyseessä kun narsisti raivostuu. Omaa valehteluaan narsisti pitää luonnollisena ja sallittuna mutta yleensä vaatii toisilta ja koko yhteiskunnalta tiukasti moraalisti toimintaa itseään kohtaan. Eli kyllä narsistilla on ainakin jotain tietoa siitä, miten toimitaan moraalisesti oikein mutta hän ei mitenkään sovella sitä omaan toimintaansa.

        Jännä huomio on myös se, että narsisti on kuin robotti, esimerkiksi nauraa jonkin asian sellaisissa kohdissa missä kertojakin nauraa = MATKII. Sillä kai luo "yhteisyyden" tunnetta, tunnetta että ollaan niin samanlaisia, ymmärretään toisiaan, "kun sinä aloitat lauseen niin minä jatkan siitä mihin sinä jäit", yrittää ainakin alussa luoda tunnetta sielunsiskosta tai sielunveljestä, joka on niin samanlainen. Testasin tuota jossakin vaiheessa, tahallani kerroin jotain juttua missä ei ollut mitään naurettavaa (paremminkin itkettävää olisi ollut) ja nauroin tahallani välillä testatakseni narsistin reaktiota, ja välittömästi kun kertomukseni välissä nauroin, myös narsisti nauroi vaikka se oli puheeni kannalta täydessä ristiriidassal

        Kaikilla ei ole sitä taitoa että oppivat näkemään milloin valehdellaan. Itse näen, joskin jokunen tapaus on ottanut aikaa näkemiseen kun on todella vaikea ensin uskoa että ihminen on niin alhainen että pitää toista niin huonona ihmisenä että hänelle voi kyllä valehdella


      • Anonyymi
        käsittämätöntä kirjoitti:

        Narsisti ei ole hyvä lukemaan valehtelun merkkejä ja muutoksia toisen kehonkielessä mutta jos narsistille valehtelusta jää kiinni niin siinä saattaa äärimmillään olla henki kyseessä kun narsisti raivostuu. Omaa valehteluaan narsisti pitää luonnollisena ja sallittuna mutta yleensä vaatii toisilta ja koko yhteiskunnalta tiukasti moraalisti toimintaa itseään kohtaan. Eli kyllä narsistilla on ainakin jotain tietoa siitä, miten toimitaan moraalisesti oikein mutta hän ei mitenkään sovella sitä omaan toimintaansa.

        Jännä huomio on myös se, että narsisti on kuin robotti, esimerkiksi nauraa jonkin asian sellaisissa kohdissa missä kertojakin nauraa = MATKII. Sillä kai luo "yhteisyyden" tunnetta, tunnetta että ollaan niin samanlaisia, ymmärretään toisiaan, "kun sinä aloitat lauseen niin minä jatkan siitä mihin sinä jäit", yrittää ainakin alussa luoda tunnetta sielunsiskosta tai sielunveljestä, joka on niin samanlainen. Testasin tuota jossakin vaiheessa, tahallani kerroin jotain juttua missä ei ollut mitään naurettavaa (paremminkin itkettävää olisi ollut) ja nauroin tahallani välillä testatakseni narsistin reaktiota, ja välittömästi kun kertomukseni välissä nauroin, myös narsisti nauroi vaikka se oli puheeni kannalta täydessä ristiriidassal

        Olen tehnyt ihan saman havainnon Ja siksi lopetinkin narsistin kanssa kanssakäymisen . Sillä minuus in vaan yksi enkä mitenkään kaipaa mitään kaikua kaveriksi


      • Anonyymi
        uhrit herätkää kirjoitti:

        "Voiko jokainen oppia lukemaan niitä merkkejä vai onko se jokin erityinen taito joka ei ole opittavissa?"

        http://www.elekieli.com/kirjasta.html

        Ihminen lukee paljolti näitä elekielen merkkejä alitajuisesti ja tiedostamatta. Narsistilta ja psykopaatilta puuttuvat nämä elekielen merkit, joita ihminen on tietämättään tottunut tarkkailemaan ollessaan ihmisten kanssa tekemisissä. Siksi narsistit saavat keskustelukumppaninsa hämmennyksen valtaan, kun järki sanoo että "jokin nyt luultavasta mättää" mutta nämä elekielen merkit siitä että narsisti valehtelee, puuttuvat täysin tai suurelta osin. Ja narsistihan härkisti kieltää valehtelevansa (eli valehtelee tässäkin asiassa) jos toinen alkaa epäillä että onko narsistin puheet totta ja silloin narsisti käyttää toistakin manipulointitaktiikkaa tässä eli alkaa syyttelemään sitä, joka epäilee narsistin valhetta valheeksi.

        Tuo on niin tärkeää oivaltaa jos on narsistin uhri ja nähdä tuollaisen läpi.

        Ei kaikilla ole lahjoja tulkate elekieltä eikä toisen falskiutta, sekin on luonnon lahja jotenkin
        Minulla on yksi ystävä joka uskoo että kaikki ovat yhtä rehellisiä kun hän on. Huomasin sen jo kun olimme samalla osastolla töissä. Tämä ihminen on niin rehellinen kaikessa att jos hänen tielleen lmestyisi oikea valehtelija niin hän uskoisi kaiken .


    • grannen

      kaikki valehtelee ainakin joskus ja onhan niitä ns valkoisia valheitakin. sitten riippuu kyllä siitäkin mitä katsotaan valheeksi sillä raja rehellisyyden ja toisen tunteiden huomioon otto voi toisen mielestä olla valehtelua.
      narskun valheet jokainen normaali ihminen huomaa että jossain on jotain mätää. semmoinen ihminen on niin kiero päivästä toiseen samoja ihmisiä kohtaan että väkisinkin sen huomaa ja sitä voi olla ihan äimänä ja kysyä itseltään että mistä on kyse ?
      luulen että ihmisenä me jokainen olemme eritasolla kuinka joutuin osaamme tulkata toista ihmistä ja hänen rehellisyyttään. normaali ihmsiten valheet erottuu kyllä noista sairaista ne on niin kuin eritasoa.
      amatöörinä voin vain kertoa omista kokemuksistani ja olen tavannut vain yhden ihmisen joka käyttäytyy kuin narsisti. onneksi vain yhden! kaksi ois tehnyt minusta hullun.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Mielestäni Suomalaisten rehellisyyttä on liioiteltu. Viime aikoina on tullut julki joitakin julkkiksia, jotka jopa myöntävät olevansa valehtelijoita ja opettavansa sen lapsilleenkin.

      • Anonyymi

        Ainakin sinun kaltaiset turhat julkimot


    • Anonyymi

      Lähtökohtaisesti ihminen valehtelee, eloonjäämisevoluutiossa valehtelu on hyve, puhumalla totta, vaikeuttaa omaa asemaansa.
      Ihmisasteella siis, tarkastellaan omaa kilpailukykyä, ottamalla valheita vastaan, vertaillen niitä toisiinsa sekä myös realistiseen tilanteeseen kohdistaen.

      Kun valheet on analysoinut, on aika hyökätä omalla valheellaan!

    • Anonyymi

      Jos ei pysty olemaan rehellinen itselleen, ei sitä pysty olemaan toisillekaan.

      Valehtelu ei kerro kuitenkaan psyykkisestä sairaudesta, eikä psyykkinen sairaus valehtelusta ( ihan vaan aloitukseen kantaa ottaen ).

      • Anonyymi

        Kun on rehellinen omalle itselleen niin sekin on joskus rankaa työtä kun on vaan myönnettävä itselleen että on ollut väärässä vaikka jossain keskustelussa, mutta kun huomaa omat virheensä ja hyväksyy että on virheen tehnyt niin on hyvä olla. Juuri siksi että on rehellinen omaa itseään kohtaan , vaikka rehellisyys tekisi kipeää joskus omien ajatusten kanssa
        Rikoin tässä yksi päivä kalliin keräily esineen vahingossa kun pyyhin siitä pölyjä. Ei voinut ketään syyttää eikä keksiä siitä juttua, oli vaan hyväksyttävä että minä sen ihan itse aiheutin


    • Anonyymi

      Tahallaan valehtelu ja harhaanjohtaminen ovat eri asia kuin sanomatta jättäminen toisen tunteiden säästämiseksi. Joskus joku kehukin kuulostaa omassa päässä hyvältä ja tarkoitus on hyvä, mutta voi loukata toista. Esimerkiksi "ompa sinulla komea nenä". Voi olla toiselle arka asia syystä x. Vilpittömästi tarkoitat, että nenä on komea. Joten ainakin itse vältän sanomasta kaikkea mitä tulee mieleen ja tämä piirre vahvistuu iän myötä. Samoin jos joku valittaa jostakin ihmisestä niin en kerro eteenpäin. Koska se voi loukata sen ihmisen tunteita, paitsi jos se on jotenkin vaarallinen/vakava asia mistä on pakko sanoa mielipiteensä tai jos joku juoruaa kaksinaamaisesti. Silloin voi olla rehellinen ja kertoa ettei ystävyys ole aitoa.

      • Anonyymi

        Itse aina ajtelen että mikä vika minun olemuksessaan on kun yksi ihminen valiteseee
        Aina minut valheidensa kohteeksi , ja varmaan luulee että uskon kaiken


    • Anonyymi

      Valehtelu saattaa olla keino joka on opittu jo lapsena... selviää kiperistä tilanteista kuten rangaistus, ranjaiseminen onkin paha tapa oikaista lasta

    • Anonyymi

      En valehtele... se tuo vain huonoa mieltä...

    • Anonyymi

      Valehteleva ihminen ei pysty olemaan rehellinen edes itselleen.

    • Anonyymi

      Ihminen näkee mitä haluaa nähdä narsku siellä täällä on helposti itsensä toteuttava ennustus projektiivinen identifikaatio, kannattaa olla tarkkana, ettei tule lyöneeksi lyötyävai mitä monte?

    • Anonyymi

      Joskus sesokeakin kana jyvän löytää. Vai mitä?

    • Anonyymi

      Esim alkoholistit valehtevat niin että lopulta uskovat valheisiinsa itsekkin.
      Narsisti valehtelee aina
      Psykopaatti käyttää valheita kun hän sotkee ihmisten välejä
      Joten moniin diagnooseihin yhdistetään valehteleminen

      Jotkut sanovat että jokainen ihminen valehtelee muutaman kerran päivässä, se joka niin on sanonut on varmaan luullut että kaikki ovat kuten hän.
      Valehteva ihminen yrittää nostaa itseään keksityillä asioilla, kuten esim työpaikalla on aina hän ehdottanut uudistuksia
      Tai esim että joku sisarusparvesta panettele toista sisarista keksimällä juttuja omasta päästään.
      Joku joka on kateellinen toisten ystävyydestä yrittää rikkoa sen valheilla. narsistit ja psykopaatit ovat ryhmä joita kannattaa varoa eikä mitenkään antaa aihetta heille minkään laatuiseen infoon itsestään. Joskus voi ilmoittaminen puhumalla narsisti saada juttua aikaan
      Kyllä mielestöni ihminen pärjää ihan vaan totuuksillakin elämänsä

    • Anonyymi

      Kaikki valehtelevat koko ajan enemmän tai vähemmän. He valehtelevat itselleen ja muille. Jos joku väittää, ettei valehtele koskaan, niin hän joko valehtelee tai on jotenkin harhainen.

      Ehkä pitäisi ennemminkin puhua patologisesta valehtelusta, jossa valehtelu on pakonomaista, usein täysin hyödytöntä eikä siihen liity syyllisyyden tunteita. Narsisti totta kai valehtelee koska hänen elämänsä perustuu valheeseen. Narsisti on rakentanut valeminän jonka ylläpitäminen vaati jatkuvaa valehtelemista muille ja erityisesti itselle. En usko, että hän aina edes tiedostaa valehteluaan, se on hänelle elinehto siinä missä hengittäminenkin. Ei meistä kukaan koko ajan ole kovin tietoinen hengittämisestään.

      Kun narsisti kertoo elämästään, tarina muokkautuu ihan sen mukaan mitä narsisti ajattelee että hänen elämänsä pitäisi olla. Usein tarinassa on toki niteeksi totta, enemmän tai vähemmän. Jos hän ajattelee, ettei kuulija voi totuutta tietää ja selvittää, tarinaa voi värittää aika vapaasti.

      Narsisti myös irrottaa asioita kontekstista ja luo vaikutelmia jotka eivät ole totta. Olen joskus kuvannut tilannetta niin, että narsisti antaa ymmärtää olevansa jotakin erityistä koska seisoo rappusten 1. askelmalla, ei maassa kuten verrokit. Hän jättää tarinasta pois kaikki ne, jotka seisovat askelmilla 2-100. Jos joku huomauttaa ylemmistä askelmista, narsisti vähättelee ja selittelee ja siivoaa lopulta koko asian omasta, ja mielellään muiden mielestä.

      Sanoisin, että itsetunnolla on paljon tekemistä valehtelun kanssa. Heikko itsetunto pistää valehtelemaan vaikka ei narsisti olisikaan. Myös voimavarojen vähäisyys altistaa valehtelulle. Jos ei ole jaksamista kantaa vastuuta ja lähteä selvittelemään sotkuja, sitä saattaa valehdelle itselleen ja muille päästäkseen pälkähästä. Olen törmännyt moneenkin joilla on jonkinlainen ylivertaisuusharha, joka saa heidät jyräämään eteenpäin kuuntelematta muita, uskoen lujasti omiin kykyihin. Kun sitten alkaa tajuta että ei osannutkaan, ymmärtänytkään ja olisi pitänyt kuunnella, aika harvalla on vahvuutta kantaa vastuuta aiheuttamastaan sotkusta.

    • Anonyymi

      Patologinen valehtelu ja omatunnon puuttuminen viittaa mieleltään sairaaseen ihmiseen. Siihen jos lisätään empatiakyvyn puute, on vakava.
      Narsisti näyttelee rehellistä ja empaattista, mutta todellisuudessa tarvitsee aina uhrin jolle on ns. oma itsensä eli valehtelee, tekee pahoja asioita. Kirjallisuuden mukaan uhri on yleensä päinvastainen kuin narsisti. Uhri on empaattinen, rehellinen ja lempeä. Narsisti pahantahtoinen, empatiakyvytön julmuri.

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9599
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      394
      4100
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      87
      2840
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2825
    5. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2584
    6. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      189
      2571
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      152
      1813
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      68
      1648
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1590
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1403
    Aihe