Joh.4.13.18:
13 Jeesus vastasi hänelle [samarialaiselle naiselle]: "Joka juo tätä vettä, sen tulee uudelleen jano,
14 mutta joka juo minun antamaani vettä, ei enää koskaan ole janoissaan. Siitä vedestä, jota minä annan, tulee hänessä lähde, joka kumpuaa ikuisen elämän vettä."
15 Nainen sanoi: "Herra, anna minulle sitä vettä. Silloin minun ei enää tule jano eikä minun tarvitse käydä täällä veden haussa."
16 Jeesus sanoi hänelle: "Mene hakemaan miehesikin tänne."
17 "Ei minulla ole miestä", nainen vastasi. Jeesus sanoi: "Totta puhuit: ei sinulla ole miestä.
18 Viisi miestä sinulla on ollut, ja se, jonka kanssa nyt elät, ei ole sinun miehesi. Siinä puhuit totta."
19 Nainen sanoi: "Herra, minä huomaan, että sinä olet profeetta.
Huomasitteko? Samaraialainen nainenkaan ei väittynyt avopuolisoaan miehekseen. Kuinka voi olla mahdollista että jotkut papit em. katkelmasta huolimatta pitävät avosuhdetta sopivana parisuhdemuotona homosuhteista puhumattakaan?
T: Veli-Matti
Mitä Jeesus ajatteli avosuhteesta Joh.4 luvun mumaan?
7
<50
Vastaukset
- Veli-Matti
Mitäs mieltä te palstan papit olette edellä mainitusta näkemyksestä?
Jaa, tuossa ei käy ilmi muuta kuin, että kumpikin oli sitä mieltä, ettei naisen kanssa elänyt mies ollut naisen mies. Keskustelu jatkui muissa merkeissä. Eli ei käy ilmi mitä mieltä Jeesus oli tuosta miehen ja naisen yhdessä elämisestä.
Se käy ilmi mitä mieltä Veli-Matti on tuosta.- ......
Entäpä, jos nainen eli miehen kanssa, jolla oli vaimo. Kyse ei silloin ollut avoliitosta vaan aviorikoksesta toista naista kohtaan. Jeesus ei muuallakaan erotellut miehiä ja naisia, kuten silloisessa kulttuurissa oli tapana, vaan ymmärsi, että aviorikos on aviorikos olipa petetty puoliso mies taikka nainen.
- 20 + 20
Jeesus: Joka hylkää vaimonsa muun syyn kuin haureuden tähden ja menee naimisiin toisen kanssa, tekee aviorikoksen.
Juutalaiset hyväksyivät miehelle helpon eron, mutta Jeesus ei. Jeesus tuskin salli sitäkään, että nainen otti toiselta naiselta miehen.
Veli-Matti sanoi :
Kuinka voi olla mahdollista että jotkut papit em. katkelmasta huolimatta pitävät avosuhdetta sopivana parisuhdemuotona homosuhteista puhumattakaan?
Tuossa on enemmänkin pohdiskelua aiheesta avoliitto :
http://www.vapaasatama.net/avoliitto.htmlPERTSA: Se myös on klaari, ettei Jeesus sanonut tuolle naiselle, että menet helwataan tuolla tyyliillä. Jeesus ei ollut asiasta sellaista mieltä. Mutta jokainen voi tietysti tässäkin lisätä muutamia sanoja ja panna ne Jeesuksen suuhun. Sehän on niin tyypillistä pertsoille.
- Hengenmies
Ensinnäkin meidän yhteiskuntaamme ja sen avio- tai avoliittoa ei voi verrata Jeesuksen aikaan. Sellaista juridista avioliittoa, mikä on meillä, ei tunnettu Jeesuksen ajan Palestiinassa vaan sen ajan parisuhde oli luonteeltaan lähinnä meidän avoliittoomme verrattava.
Miehellä sai olla monta vaimoa, mutta naiselle ei tietävästi vastaavia oikeuksia ollut. "Oliko kyseessä oleva samarialainen nainen ollutkaan pysyvässä parisuhteessa vaan hieman "kevytkenkäinen?" Huomioni kiinnittyy siihen ettei Jeesus mitenkään tuominnut naista. Oliko Jeesus näin paljon aikaansa edellä jo silloin ja kannatti tasa-arvoa? Mielenkiintoinen kysymys:)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta663362Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh433157Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa1222648- 432538
- 311953
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271850- 481636
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä851465- 391320
- 821189