Jehovan todistajia ja nykyistä kristikuntaa erottaa näkemys jumalasta. Tosin tämä näkemys jumalasta erottaa kristikunnan myös juutalaisista.
Kolminaisuusopin määritelmän mukaan jumala on kolme persoonaa yhdessä olemuksessa: isä, poika ja pyhä henki.
Opin mukaan nämä ovat kaikki yhtä korkeita keskenään ja erottamattomia.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kolminaisuusoppi
Tukea kolminaisuusopilleen kristinusko onkin sitten koettanut hakea raamatus kynsin hampain, onpa jopa sortunut väärentämiseen.
Kirkonisist Tertullianus lienee ensimmäisiä, jotka käytti sanaa kolminaisuus 200-luvulla.
Kolminaisuuskin kehitti vähitellen, ensin yhidstettiin isä ja poika, myöhemmin tähän rykelmään liitettiin pyhä henki.
Kolminaisuuden rinnalla kulki vahvana näkemyksiä siitä, että Jeesus ei ollut jumala, erityisesti juutalaiskristityille tämä oli hyväksyttävämpi näkemys.
Areiolaiset vastustivat Jeesuksen jumalisuutta ja ikuisuutta, heidän mukaansa Jeesus oli luotu eikä näin ollen ollut aina olemassa.
Nikean kirkolliskokouksessa v. 325 areiolaisuus julistettiin vahvemman voimalla harhaopiksi. Kokouksen julistus:
"Tunnustuksen mukaan Jeesus oli "Jumala Jumalasta, valo valosta, tosi Jumala tosi Jumalasta, syntynyt eikä luotu, joka on samaa olemusta kuin Isä, jonka kautta kaikki on tehty". Tässä tunnustuksessa ei vielä määritelty Pyhän hengen olemusta."
Myös kokonainen uskontunnustus suunnattiin areiolaisuutta vastaan (Athanasioksen uskontunnustus).
"Konstantinopolin kirkolliskokouksessa vuonna 381 taas käsiteltiin erityisesti Pyhää Henkeä. Konstantinopolissa kolminaisuusoppia täsmennettiin siten, että jumaluudessa on kolme persoonaa, jotka ovat yksi ja sama entiteetti, yksi täydellisyys, yksi Jumala."
Ehkäpä kirkkoisilläkin oli hiukan huonot yhteydet sinne taivaaseen, kun asioita piti täydennellä pitkien aikojen kuluessa. Huonot tietoliikenneyhteydet?
Raamatusta ei nykykäsityksen mukaan kolminaisuusoppia löydy, eikä kolminaisuusoppi ole juutalaisen käsityksen mukainen. Muistetaan tässä se tosiasia, että Jeesus syntyi,eli ja kuoli juutalaisena. Jeesus puhui usein isästä, juutalaisten jumalasta, joten hän ei palvonut kolmiyhteistä jumalaa.
Jeesuksen seuraajat eittämättä pitivät häntä luvattuna messiaana, jonka paluun viivästyminen antoi vapaat kädet tuunaajille.
Laitetaan selvennös tuunauksen merkityksestä:
"tuunata
Säätää, soveltaa, sovittaa, muokata, laittaa.
- Tää mopo on tuunattu kulkeen kovempaa.
- Tuunasin vähän autoa, ni se ei menny katsastuksesta läpi.
- Tuunasin einespizzasta paremman laittamalla lisää juustoa.
- Tuunaa vähän sun kampausta, enneku lähetää ulos."
http://urbaanisanakirja.com/word/tuunata/
Ehkä selvin kohta kolmiyhteistä jumalanäkemystä vastaan on se, että he ovat samanveroisia. Kolminaisuusopin kannattajat yleensä seöittävät tämän jotuvansiitä, että Jeesus tuli ihmiseksi hetkeksi, enkeleitä alemmaksi jne.
Paavali kuitenkin kumoaa tämän Korinttilaiskirjeessä suorasanaisesti:
1. Kor. 11:3
Mutta minä tahdon, että te tiedätte sen, että Kristus on jokaisen miehen pää ja että mies on vaimon pää ja että Jumala on Kristuksen pää.
Kiistatta voitaneen todeta jopa kolmiyhteisen jumalan kannattajien taholta tässä kohden Jeesuksen nousseen taivaaseen, eli palanneen alkuperäiseen tilaansa.
Monta muuta raamatunkohtaa tukee myäs sitä, että Jeesus ei voi tehdä mitään ilman isää, koska isä on korkeampi. Hän myös toteaa, että vain jumala yksin on hyvä.
Eirkoisia muotoja kolminaisuusoppi saa kun mietitään sitä miten Jeesus rukoili Getsemanessa itseään: "mutta ei niin kuin minä(sinä) tahdon vaan kuten sinä(minä ja pyhä henki) tahdot.
Aika erikoinen on myös Jeesuksen ristillä lausuma "eeli eeli, lama sabakhtani". Mistä tällainen lausunto jos hän olisi ollut tietoinen osa kolmiyhteistä jumalaa, joka vain oli jättämäsää ihmisruumiin taakseen?
Myös Jeesuksen alkuperä saa aika karmeitakin piirteitä. Maria oli toiselle miehelle luvattu, joten hän oli käytännössä varattu. Siitä huolimatta jumala siirsi itsensä (Jeesus) varatun naisen kohtuun itsensä (pyhä henki) välityksellä.
Ja jo maalasjärjellä ajatellen kuulostaa aika vaikealta koko juttu.
Kolminaisuusoppi ei ole raamatullinen
6
99
Vastaukset
- Itämaan tietäjä.
Raamatusta ei löydy sinun profiili kuvaasi henkilöistä, vaikka kynsin hampain etsin.
Nämä paholaisen kuviot ja ihmismäiset kuvalliset oliot tulevat suoraan paholaisesta.
Jos olet eri mieltä, laita faktat pöytään. - Jes.9:6
Kun tarkemmin tutkii, selkeät perusteet kolminaisuusopille Raamatussa on. Joten niihin lyhyesti käsiksi.
On näitä selkeitä uuden testamentin kohtia. Jeesus, Jumalan Sana on Jumala Joh.1. Kristus, ylistetty Jumala iankaikkisesti Room.9:5.
Jeesus Kristus on totinen Jumala ja iankaikkinen elämä 1.Joh.5:20 .
On Tuomaksen uskontunnustus: "Minun Herrani ja Jumalani", johon Jeesuksen hyväksyvä vastaus Joh.20:28,29.
Paavali kuvaa Kristuksen kahtalaista luontoa mm. Room. 1: 3–4. Kts.myös Joh. 1:18; 20:28).
Evankeliumeissa Jeesus tunnustaa olevansa Jumalan Poika. Juutalaisille tämä oli jumalanpilkkaa, ja siitä seurasi kuolemanrangaistus.
Vanha testamenttikin tietää mitä on tulossa. Seimen lapsi on Väkevä Jumala! Jes.9:6 . Sak.12:10 Herramme, Jahve, kertoo kuinka Jerusalemissa ihmiset "katsovat minuun, jonka ovat lävistäneet".
Rabbiinisessa juutalaisuudessa ennen ajanlaskun alkua Messiaan katsottiin olevan Vanhan testamentin mukaan itse Jumala (mm. Ps. 2, Snl. 8, Jes 53).
Eikä tässä vielä suinkaan kaikki. Lisää näköaloja avautuu, kun verrataan VT:a ja UT:a. Ken haluaa, lukaiskoon Psalmin 102 erityisesti jakeet 25-27. Kenestä puhutaan? Eikö Luojasta, Kaikkivaltiaasta Jumalasta?
Kuitenkin Hepr.1:10-12 lainaa näitä samoja jakeita, ja kertoo, että ne puhuvatkin Pojasta. Myös Hepr.1:8,9 puhuvat Pojasta - nyt lainaten Psalmia 45.
Ja niinkuin aikaisemmin jo oli jo esillä, Jeesus on Jumalan Sana, ja Sanan välityksellä luotiin kaikki Joh.1:3.
Alussahan (1.Moos.1) Jumalan Henki liikkui vetten päällä, ja Jumala sanoi: Tulkoon valkeus... Myös Kol.1:16 sanoo, että kaikki on luotu Jeesuksessa, hänen kauttansa ja häneen.
Myös Pyhä Henki on persoona. Hän puhuu itse, ja sanoo mm. "Erottakaa minulle Saul ja Barnabas siihen työhön..." Ap.t.13:2 2. Kor.3:17 opettaa meille, että Herra on Henki. Jeesus itse käski kastaa Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, mikä myös ilmaisee yhteyden kauniisti Matt.28:19 .
Kuitenkin: Jumala on yksi, ks. mm. Room.3:30 , 1.Kor.8:6 , Gal. 3:20, Ef. 4:6, 1. Tim. 2:5 ja Jaak. 2:19.
Se että Korinttilaiskirjeessä Jeesuksesta puhutaan Isälle alamaisena tai Johanneksen evankeliumissa Jeesus sanoo Isää suuremmaksi on ymmärrettävää, sillä Isä ei ollut se joka lihaksi syntyi ja ristiinnaulittiin.
Filippiläiskirjeessä kerrotaan kuinka Jeesus 'rajoitti' Jumaluuttaan 'ottamalla orjan muodon'. Tämä on sopusoinnussa Korinttilaiskirjeen ja Joh.ev:n 'Isä on minua suurempi' kanssa. Samoin Jesajan ilmoituksen kanssa, jossa ainoaksi pelastajaksi ei ilmoiteta Jumalaa vähäisempää.
Uskon ihmeelliseen Jumalaan, joka on ilmoittanut itsensä meille näin. En väitä kaikkea ymmärtäväni, mutta siitä olen saanut vakuuttua, että kolminaisuusoppi on Raamatun opetus. , Snl. 8, Jes 53 eivät puhu Jeesuksesta
San. 8 puhuu viidausesta, joka on FEMINIINI, ei mistään Jeesuksesta. Jumalan viisaus eli toora eli laki oli jumalan luona jo ennen luomista.
Ps 2 kertoo
7 Minä ilmoitan, mitä Herra on säätänyt. Hän lausui minulle: "Sinä olet minun poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin.
Kyse on Daavidista tai Salomosta.
Eikä Jesajakaan tuossa kohden puhu mitään siitä, että messias olisi jumala.
Ja vaikka siellä sellainen esiintyisi, niin Daavidia verrataan jumalaan, samoin Moosekselle jumala sanoo Aaronin olevan Moosekselle kuin jumala.
Johanneksen alussa esiintyvä Logos-hymni on saanut vaikutteita juutalaisesta viisauskirjallisuudesta, jossa jumalan laki eli toora on taivaassa jumalan luona.
"Johanneksen evankeliumissa Jeesus sanoo Isää suuremmaksi on ymmärrettävää, sillä Isä ei ollut se joka lihaksi syntyi ja ristiinnaulittiin."
Tämä nyt ei mitenkään kumoa sitä, että Paavalin näkemyksen mukaan poika on alempi kuin isä.- Jt tuunaus
Muistonvietto :-)
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1113617
- 663257
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4342724- 832543
- 852458
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j422154- 972113
Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil501792Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan221730- 121716