Minulla ei ole uskonnonvapautta ?

youngatheist

Olen 16-vuotias poika, joka asuu edelleen kotona kahden fundamentalistisen ääri kristityn vanhemman kanssa. Viimeisen 6 vuoden aikana minut on raahattu joka sunnuntai kirkkoon poikkeuksetta. Vanhempani sanovat, ettei kirkkoon meno ole pakollista, jos ei halua, mutta silloin, kun ilmaisen, etten halua, he alkavat paheksua minua. Vasten omaa tahtoani minut on pistetty käymään rippikoulu, jossa en oppinut mitään, mitä isäni olisi minulle jo kotona saarnannut.

Olen ateisti, mutten uskalla tätä vanhemmilleni kertoa, koska tiedän miten akresiivisesti he suhtautuvat uskottomia tai "väärä" uskovaisia kohtaan. Oma siskoni on avoin ateisti, jota harvoin näen, hänen ja vanhempiemme huonojen suhteiden takia. Kuitenkin silloin, kun satumme häntä ja hänen puolisoaan näkemään, he hymyilevät kiltisti, mutta heti, kun he lähtevät alkaa selkää puukottava paheksuminen siskoani kohtaan.

Kotona meillä on usein uskontoon liittyvää keskustelua jolloin isäni listaa kaikkea mikä on saatanasta jne. ja jos en hänen kanssaan ole samaa mieltä tulee taas syyttävää paheksuntaa. Jos kaikki eivät tulkitse raamattua yhtä tuomitsevana kuin hän, he ovat saatanan palvelijoita.

Näin vaalien aikan joudun kuuntelemaan isäni rasistisia ajatuksia siitä, ettei väärään uskontokuntaan, uskonnottomat, homot eikä naiset saisi hakea politiikkaan, ja pistävästi kysyy "Etkö olekkin samaa mieltä!?" enkä ikinä osaa muuta vastata, kuin niin kai.. vaikka todellisuudessa olen hänen kanssaan aivan eri mieltä.

Olen kyllästynyt tähän ja haluan pois... minua ahdistaa, ja koen, etten voi avautua tunteistani kenellekkään. Tästä huolimatta rakastan vanhempiani ja pelkään, että muutettuani pois, vanhempani hylkäävät minut elämästään uskonnottomuuteni takia... minun on pakko kertoa heille joskus. Koen ettei minulla ole uskonnon vapautta, joka pitäisi kuitenkin olla jokaisen oikeus...

Mitä minun pitäisi tehdä ?

7

225

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mörkötyttö

Varmasti tuo ahdistaa ketä vaan, en jaksaisi tuota elämässäni vaikka uskova olenkin. En ehkä tarpeeksi. Hyvä kun tässä ja nyt kerrot, toivon, että saat lisävaloa asiaan.

Mietin vaan, että eihän tuollainen selkään puukotus ole kovin kristillistä. Olisko tässä uskon nimiin paketoitu muutakin?

Joskus ateisti ja/tai kommunisti vanhemmat on koettu vastaavalla tavalla vaikeiksi. Olisiko ollut jokin Patmos-lähetyssääätiön (nais)työntekijä, joka avautui vastaavasta, vaika "toisen merkkisestä uskosta".

• No oikeastaan kristillisyys on erittäin tuomitseva uskonto, mutta länsimäinen kulttuuri saarnaa sitä hyvänä anteeksi antavana ja armahtavana, mutta jos lukee kummatkin raamatut kannesta kanteen saattaa näkemys muuttua.

Poliittisesti olemme vanhempiemme kanssa suurin piirtein samalla puolella, mutta sovinisti rasisti en itse ole toisin, kuin vanhempani.
        Vanhempani kannattavat vuorostaan kokoomusta, vuorostaan keskustaa ja itse olen liberaalisen eliitti-demokratian puolesta, joten en osaa toistaiseksi mitään puoluetta kannattaa.

• Momintrollen
        youngatheist kirjoitti:

No oikeastaan kristillisyys on erittäin tuomitseva uskonto, mutta länsimäinen kulttuuri saarnaa sitä hyvänä anteeksi antavana ja armahtavana, mutta jos lukee kummatkin raamatut kannesta kanteen saattaa näkemys muuttua.

Poliittisesti olemme vanhempiemme kanssa suurin piirtein samalla puolella, mutta sovinisti rasisti en itse ole toisin, kuin vanhempani.
        Vanhempani kannattavat vuorostaan kokoomusta, vuorostaan keskustaa ja itse olen liberaalisen eliitti-demokratian puolesta, joten en osaa toistaiseksi mitään puoluetta kannattaa.

Don't feed the troll. Hepulla on samannimisiä ketjuja ainakin 4.

• Momintrollen kirjoitti:

Don't feed the troll. Hepulla on samannimisiä ketjuja ainakin 4.

Oikeastaan vain kolme. Ajattelin sijoittaa ne kaikkiin paikkoihin jossa aihe on sopiva.

• 6u

Sinulla on oltava vahvuutta laittaa välit poikki vanhempiesi kanssa ei heitä kannata rakastaa.

• canufixit?

Kauhee tilanne, miten oot voinu selvii ahistuksestas D:

Ite olisin siinä "etkö olekin samaa mieltä"-kohassa haistattanut paskat ja latonut kaiken päin naamaa, mutta toisaalta he eivät olekkaan minun perheeni... Voisit puhuu siskolles, jos se on mahollista? Tai soittaa Mannerheimin lastensuojeluliitolle yms. numeroon, googlesta hakemalla pitäisi löytyä. Usein nk. auttavat puhelimet on ilmaisiaki, mutta kannattaa tarkistaa. Siellä ainaki olis joku jolle voit todella purkaa mieltäsi ja joka auttaa sua, neuvoo jne. Itsekin olen ateisti (ikäero suhu parisen vuotta), mutta toisaalta vanhempanikin ovat, ettei siinä mtn...

Voimia, sulla on mielipiteen- ja uskonnonvapaus niinku kaikil, vaikkei välil siltä tuntuis :)

• köriläs

lahkolaisvanhemmat oli itselläkin erityisesti äiti jota en nykyisinkään (kuollut jo 28v.sitten) pysty edes äitiksi nimittämään julma sadisti pieksi pienimmästäkin syystä ja itse elosteli saarnamiehen kanssa.kaikki uskonnot on perseestä ajattele omilla aivoilla ja sano se rohkeasti myös vanhemmillesi jos vihaavat siksi sinua se on heidän ongelmansa. Mutta niitten hintien kohdalla isäsi kyllä on oikeassa niitä sairaita perverssejä ei pitäisi suvaita missään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 314
      4388
    2. Kun katsoin häntä

Niin ajattelin että hän on niin rakas ❤️
      Ikävä
      15
      2193
    3. Mitä sanoisit kolmella sanalla

kaivatullesi ja tunteidesi kohteelle? 🙎💝💝
      Ikävä
      188
      2014
    4. Haluisin niin

Selvittää sun kanssa asiat. Kumpa uskaltaisin. Haluatko sinä?
      Ikävä
      104
      1423
    5. Miksi Pekkaa ei hyväksytä maailmalla julkisiin virkoihin?

On mennyt jo monta hommaa ohitse.
      80 plus
      71
      1294
    6. Minkälainen koti

kaivatullasi on?
      Ikävä
      74
      962
    7. Nyt mielipiteitä kehiin?

Niin ,onko arvon kuhmolaiset teidän mielestänne kaupungin hommissa turhia työpaikkoja/työntekijöitä? Mielipiteitä tu
      Kuhmo
      57
      927
    8. IS: Paljastus - Tästä syystä Marika jätti Diilin kesken -Tilittää: "Jäi vähän karvas maku, koska..."

Diilissä lähti yllättäen yksi kisaaja. Voi harmi, leikki loppui liian varhain… Diilissä Jaajo Linnonmaa etsii vetäjää Ka
      Tv-sarjat
      2
      879
    9. Martina miehensä kanssa Malediiveilla.

Miksi täällä puhutaan erosta? Lensivät Dubaista Malediiveilĺe.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      119
      804
    10. Ei lumous lopu koskaan

Kerran kun tietyt sielut yhdistyvät kunnolla, ei irti pääse koskaan. Vaikka kuinka etsit muista ihmisistä sitä jotain tu
      Ikävä
      59
      726
    Aihe