Käykö lainan vakuudeksi pankeille omistamani 25% osuus asunto-osakeeista kun huoneistoon on leskellä ikuinen hallintaoikeus (oli yhteinen koti) eli eipä taida pankki voida sitä sitten realisoida? Isäni siis kuoli ja nyt leski hallitsee asuntoa yksin.
Käykö vakuudeksi?
15
2600
Vastaukset
- ggkbnmb
Toivoisitko sitten pankin "realisoivan" asunnon ja heittävän äitisi kadulle sinun lainasi takia?
- Joku vaan niin
Mitäpä se aloittajalle kuuluu jos leski lentää pihalle, tosin jos kyseinen leski olisi aloittajan äiti, ehkä se siinä tapauksessa olisi kyseenalaista.
- Velkavelho
Käy vakuudeksi, mutta ei välttämättä yhtä arvokkaaksi. Normaalisti asunto-osakkeita vastaan saa 70% lainaa, sinun tapauksessasi ehkä vain 40-50%. Selvitä asia pankissa.
- varma vakuus..
Hankalaa on mikäli sinulla ei ole hallintaoikeutta vakuuteen. Minulla semmoinen tilanne että asunnosta vielä velkaa pankille mutta velka vähennettynä niin vakuusarvoa olisi 170,000 euroa. Ottivat yhteyttä viime vuonna mikäli haluaisimme sijoituksiin, sijoitusasuntoon tai mökkiin lainaa niin voivat myöntää. Olihan osake kirjat jo heillä.
- Pankkineiti pk
Pankki ei ota vakuudeksi asuntoa, jota ei pysty realisoimaan. Leskeä ei voi heittää ulos tarpeen vaatiessa ja pantti on näinollen arvoton!
Kokemusta on työn puolesta, mutta vai nyhdestä pankista kylläkin. - jaahhas..
Tuo on verrattavissa parikymppiseen joka lampsii pankkiin pyytämään lainaa vedoten tuleviin perintöihinsä joskus tulevaisuudessa. Sinulla on vain omistusoikeus asuntoon mutta ett voi sitä mitenkään hyödyntää ennenkuin se realisoidaan. Itse ainakin toivon että omat vanhempani ovat pitkäikäisiä. Ovat jo molemmat yli 70 vuotiaita. Meillä on nykylain mukaan oikeus veljeni kanssa 50% perinnöstä vaikka kaiken testamenttaisikin asunnottomille kissoille.
- JaskaPoreinen
Onhan se leski äitini 66v mutta hänellä on kyllä varallisuutta muutenkin aika paljon ja kävin verotoimistosta katsomassa niin myös pääomatuloja sekä eläkkeen lisäksi työtuloja. Minulla taas on rahapula ja haluaisin realisoida asunnon. En ole hoitanut raha-asioitani hyvin. Kuin pisteenä iin päälle nyt kuulin että joudun ilmeisesti myös tuon 80 neliön asunnon putkiremeontin maksumieheksi, omistanhan siitä perimäni 25% osuuden joka on suht arvokas mutta en siitä mitään kostu, päinvastoin, olen perintöverot siitä maksanut. Millä nyt pystyn maksamaan 10-20 tonnia putkiremppaan tukeakseni rikkaan äitini asumista? Eihän sitä kuolemaa ole soveliasta toivoa mutta...
- hmmm...
On varmaan vain äitisi päätös että joudut osallistumaan putkiremppaan. Asunnonhaltijana hänen kuuluu maksaa asumiseen liittyvät kulut kuten vastike,sähkö,sauna ja vesi.
Putkirempan voi maksaa kerralla pois tai yhtiölainana yhtivastikkeessa kuukausittain. Valitse se jälkimmäinen niin äitisi joka asunnon hyödyntää maksaa sen remontin korotetussa vastikkeessa. - 6+9
hmmm... kirjoitti:
On varmaan vain äitisi päätös että joudut osallistumaan putkiremppaan. Asunnonhaltijana hänen kuuluu maksaa asumiseen liittyvät kulut kuten vastike,sähkö,sauna ja vesi.
Putkirempan voi maksaa kerralla pois tai yhtiölainana yhtivastikkeessa kuukausittain. Valitse se jälkimmäinen niin äitisi joka asunnon hyödyntää maksaa sen remontin korotetussa vastikkeessa.Putkiremontti ei kuulu lesken hallintaoikeuden piiriin, evät myöskään muut taloyhtiön koko rakennukselle tekemät remontit (katto, julkisivu jne). Niitten kustannnukset jakautuvat omistajille omistusosuuksien suhteesssa.
Leski kustantaa itse asunnon sisäremontit.
Kuvantunlaisessa tapquksessa yleensä myös rahoitusvastike laskutetaan omistusosuuksien suhteessa kaikilta omistajilta. - hmmm...
6+9 kirjoitti:
Putkiremontti ei kuulu lesken hallintaoikeuden piiriin, evät myöskään muut taloyhtiön koko rakennukselle tekemät remontit (katto, julkisivu jne). Niitten kustannnukset jakautuvat omistajille omistusosuuksien suhteesssa.
Leski kustantaa itse asunnon sisäremontit.
Kuvantunlaisessa tapquksessa yleensä myös rahoitusvastike laskutetaan omistusosuuksien suhteessa kaikilta omistajilta.""Niitten kustannnukset jakautuvat omistajille omistusosuuksien suhteesssa""
No silloinhan äiti joutuu maksamaan 50% rempoista. Normaali tilanteissahan lesken osuus vielä jakaamatta kun kerran elossa on. Jos leskellä on kaksi lasta niin omistus suhteet 50/25/25%.
Aloittaja varmaan vahvistaa käsitykseni tilanteesta.
- Velkaneuvoja helsink
Ei käy vakuudeksi.
- wtp4ijödsf
Kysypä leskiäidiltäsi ja toiselta perilliseltä (ilmeisesti sisaruksesi omistaa ylijäävät 25 %), haluaisivatko ostaa osuutesi asunnosta. Se on ainoa realistinen keino muuttaa omistuksesi rahaksi.
- 16+16
Leskellä hallintaoikeus on vain perillisten jakovaatimusta ja testamentinsaajan oikeutta vastaan. Pankin panttioikeutta vastaan lesken hallintaoikeus ei riitä. Mutta panttaamiseen tarvitaan tietenkin lesken suostumus (ellei panttaus ole tehty sitten jo ennen puolison kuolemaa.)
- JaskaPoreinen
Noinhan se teoriassa menee että äidillä on 50% ja minulla ja veljennäni 25% kummallakin. Nimenomaan teoriassa koska myydä emme voi, ainoastaan saimme perintöverot maksettaviksi ja nyt siis ehkä vielä putkiremontin.
Tulkitaanko putkiremontti peruskorjaukseksi eli eikö sitä voi mitenkään saada pelkästään siten että äitini maksaisi kaikki rahoistusvastikkeet? Ilmeisesti ei. Äidilläni on muutenkin ylimääräistä rahaa ja hän on ilmoittanut maksavansa koko oman remonttisummansa kerralla eikä jäädä velkaa. Pitääkö minun ja veljeni sitten maksella rahoitusvastikkeita 25% osuudesta vuosikaudet kun meillä ei ole nyt isoa käteissummaa? Eikö tätä voida mitenkään tulkita toisin?
Mieluiten myisi koko asunnon nyt pois? Eikö se kannata muutenkin? Kun putkiremppa tuskin nostaa asunnon arvoa niin paljon kuin siihen rahaa menee. Äitini ei halua muuttaa muualle koska muuttaminen on niin raskasta hommaa. Tuota vois tietty kysyä tuota omistuksen myyntiä hänelle mutta epäilen että hän ei myöskään periaatteellisista syistä halua "antaa" isoa summaa rahaa lapsilleen, miksi hän ostaisi osuutemme isolla summalla rahaa kun hän saa asua niissä "ilmaisin" nytkin?- 5940ionb
Äitisi maksaa kulut vastaavan asunnon normaalivuokratasoon asti, ylimenevä kuuluu omistajille. Todennäköisesti rahoitusvastikkeet yhdessä hoitovastikkeen kanssa eivät nosta kokonaishintaa yli tuon.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236819Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää401221Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271032- 75891
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47824Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61817Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93784Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38781Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14726- 43723