Eli meni jakohihna satasen ajossa poikki. Ei mitään kolinaa tai muuta ylimääräistä kuulunut. Yhtäkkiä kaasupolkimen polkeminen oli turhaa,ei ottanut kaasua,kierroksia,auto pysy käynnissä ja ajoin tienvarteen. Sammutin moottorin,eikä tietenkään lähtenyt enää käyntiin. Kuului sellainen ompelukoneen surinaa muistuttava ääni. Vikahan ei varmuudella ollut siinä vielä tiedossa. Meneekö venttiilit ja nokka-akseli aina mutkalle ym,kun jakohihna räpsähtää poikki? Tää oli vielä 16 venttiilin koneella. Olisi ees kolissu kunnolla,jos meni paskaksi.
jakohihna poikki,moottori paskanako?
30
42421
Vastaukset
- a
Jos jakohihna menee poikki, kone sammuu, eikä voi pysyä käynnissä!
Osassa koneissa menee venttiilit mutkille lähes aina jakohihnan katketessa. Osassa (vapaastipyörivät) ei voi hihnankatketessa hajota venttiilikoneisto.
Lisäksi on olemassa koneita, jotka ovat periaatteessa vapaastipyöriviä, mutta joissa voi suurilla kierrosluvuilla hihnan katketessa huonolla tuurilla tulla vahinkoa.
Eli riippuu mikä auto, ja millä koneella. - outo termi
Mikä se vapaastipyörivä on, onko se sellainen että se pyörii omia aikojaan.
- Haappo
Minä ainakin muistan selvästi,että kone ei sammunut,kun ajoin sen tienvarteen. Siinä sen sammutin ja yritin käynnistää uudelleen,mutta kuului sellainen surina vain. Auto on Citroen Xsara 1.8 farmari 1998. En sitä heti halunnu mainita. Moottori aina toiminut moitteetta. Autokorjaamosta sitten vain soittivat,että siinä on hihna poikki ja aika usein olen siinä liikkeessä käynyt. No onkohan tässä merkissä vapaasti pyörivä vai tarkottaako se jotain uusimpia malleja ja toisia merkkejä,kun en noista tiedä mitään? Ihme tosiaan,että kone oli kuitenkin käynnissä vielä pysähtyessä. Onkohan miten huonot prosentit,että vois korjauksen jälkeen vielä toimia?
- junioriasentaja
Citroenin 1.8 16 venttilinen kone ei ole vapaasti pyörivä. Muutama venttiili siellä on mutkalla. Kansi pois ja venttilityö.
- 1+1=0
Ihmettelen mitenkä hihna voi olla poikki, jos moottori oli käynnissä ajaessasi auton tien reunaan ja sammuttaessasi moottorin itse.
- Haappo
1+1=0 kirjoitti:
Ihmettelen mitenkä hihna voi olla poikki, jos moottori oli käynnissä ajaessasi auton tien reunaan ja sammuttaessasi moottorin itse.
Tänään kävin siellä liikkeessä maksuja makseleen ja juteltiin siitä viasta ja samanlaista ihmetystä aiheutti,kun sanoin että moottori ei sammunut kuitenkaan. Oli onneksi se "luottohenkilö" paikalla jonka kans juttelin ja sano,et keskiviikkona pojat kattoo sen,vaan siirsin sen seuraavalle päivälle kun hänkin on silloin paikalla. Ihmetyttää vaan tosiaan se kun moottoriki kävi kuitenki. Jos se meni poikki kunnolla vasta sitten uuvelleen käynnistäessä,kun sammutin auton,mutta tuskin. Makso tarkastus mitä makso,mut vaivaa asia ja luottoauto ollu silti ja pistän kuntoon,jos 500e seleviää.
- Hihna + Kansityö
Haappo kirjoitti:
Tänään kävin siellä liikkeessä maksuja makseleen ja juteltiin siitä viasta ja samanlaista ihmetystä aiheutti,kun sanoin että moottori ei sammunut kuitenkaan. Oli onneksi se "luottohenkilö" paikalla jonka kans juttelin ja sano,et keskiviikkona pojat kattoo sen,vaan siirsin sen seuraavalle päivälle kun hänkin on silloin paikalla. Ihmetyttää vaan tosiaan se kun moottoriki kävi kuitenki. Jos se meni poikki kunnolla vasta sitten uuvelleen käynnistäessä,kun sammutin auton,mutta tuskin. Makso tarkastus mitä makso,mut vaivaa asia ja luottoauto ollu silti ja pistän kuntoon,jos 500e seleviää.
500E on moniin automerkkeihin hihnanvaihdon hinta, ja kaikkiin ei edes riitä. Jos auto on muuten hyvässä kunnossa, niin kannattaa siihen kansityö tehdä, vaikka se enemmän maksaakin kuin pelkkä hihnatyö.
- a
Vapaastipyörivät koneet on sellaisia, joissa moottorin alakerta ja yläkerta pyöriessään eritahtiin hihnan katkeamisen jälkeen eivät osu toisiinsa. Yleensä vanhemmat ja 8 venttiiliset koneet ovat tällaisia, mutta myös 16 venttiiliä vapaastipyöriviä on, esim suurinosa toyotan hihnalla olevista koneista. Uudemmissa moottoreissa on yleensä ketju, eivätkä ne ole vapaastipyöriviä.
Tuo 1.8 ei ilmeisesti ole vapaastipyörivä, eli todennäköisesti venttiilit ovat vääntyneet. Puristus- tai ohivuototesti antaisi asiasta varmuuden.
Oliko hihnalla kuinkapaljon ikää? Vuosia? Kilometrejä?
http://rostislav.ponca.sweb.cz/Timing belt replacement interva2.pdf
tuolta linkistä löytyy tuo tieto että kone ei ole vapaastipyörivä, hihnan suositeltu vaihtoväli, ja ohjeet hihnan vaihtoon.- Fordsson V6
.
Fordsson v-6:sta saattoi lähteä jakopään pahvirattaasta pala pois mutta ei haitannut menoa
.
- Haappo
Jep,kiitosta.
- hurraa ranskalaiset!
Ainakin osassa ranskalaisia diesel-koneita on apulaitehihnan siivapyörä kiinni tärinänvaimentimella kampiakselissa, tai oikeastaan siiväpyörässä on sisäänrakennettu tärinänvaimennin.
Ikäänytneet ja väsyneet vaimennikumit saavat siivapyörän pyörimään hieman vinossa. (kireä hihna panttaa)
Vino siivapyörä turmelee apulaitehihnan, jonka riippet joissain malleissa pääsevät alhaalta auki olevasta nokkahihnan kotelosta nokkahihnan väliin.
Seurakset tietenkin aika selvät.
Kannattaisi kuulemma aina tuo siivapyörä vaihtaa, kun apulaitehihnakin, ei vaan ole huolto-ohjelmassa.
-Ainiin saamme pian - tai ehkä joskus ainakin - ranskalaisvalmisteisen ydinvoimalan! - yliasentaja
Joko on selvinnyt, mikä vika autossasi oli?
- Haappo
Ei oo selvinnynä,vaikka pariviikkua sitten aikoivat kahtua. Sanoin kyllä ettei autolla kiire ole,niin oiskohan ottaneet liian kirjaimellisesti. :) Alkaa tuntumaan ihmeelliseltä,kun moottori kävi normaalisti,mutta kaasuun vaan ei yhtäkkiä enää vastannut. Kun pyysin katsomaan kannen alle,niin mitään ei ole kuulunut. Tuntuu vaan,että onko sielä jakohihna poikki ylipäätänsä,kunhan sanovat ja vaikea laskuttaa asiakasta turhastakaan työstä. Saavat kyllä ite soittaa minulle ja valehdella päin naamaa,jos näin on asia. Numero heillä kyllä on,kun olen asioinut siellä useasti. Tietysti siellä vika on,mutta mikä? Toisen auton jo ostin 3vk sitten. Noh,koitan tässä oottaa soittoa hyvässä uskossa. Taitaa olla kiireellisempiä töitä nii paljon.
- citroen mekaanikko
Haappo kirjoitti:
Ei oo selvinnynä,vaikka pariviikkua sitten aikoivat kahtua. Sanoin kyllä ettei autolla kiire ole,niin oiskohan ottaneet liian kirjaimellisesti. :) Alkaa tuntumaan ihmeelliseltä,kun moottori kävi normaalisti,mutta kaasuun vaan ei yhtäkkiä enää vastannut. Kun pyysin katsomaan kannen alle,niin mitään ei ole kuulunut. Tuntuu vaan,että onko sielä jakohihna poikki ylipäätänsä,kunhan sanovat ja vaikea laskuttaa asiakasta turhastakaan työstä. Saavat kyllä ite soittaa minulle ja valehdella päin naamaa,jos näin on asia. Numero heillä kyllä on,kun olen asioinut siellä useasti. Tietysti siellä vika on,mutta mikä? Toisen auton jo ostin 3vk sitten. Noh,koitan tässä oottaa soittoa hyvässä uskossa. Taitaa olla kiireellisempiä töitä nii paljon.
jako voinut hypätä. tai sitten sillontällön noissa jää venttiilin nostajat jumiin jolloin häviää puristukset. mutta on toki muitakin vaihtoehtoja.
- yliasentaja
Haappo kirjoitti:
Ei oo selvinnynä,vaikka pariviikkua sitten aikoivat kahtua. Sanoin kyllä ettei autolla kiire ole,niin oiskohan ottaneet liian kirjaimellisesti. :) Alkaa tuntumaan ihmeelliseltä,kun moottori kävi normaalisti,mutta kaasuun vaan ei yhtäkkiä enää vastannut. Kun pyysin katsomaan kannen alle,niin mitään ei ole kuulunut. Tuntuu vaan,että onko sielä jakohihna poikki ylipäätänsä,kunhan sanovat ja vaikea laskuttaa asiakasta turhastakaan työstä. Saavat kyllä ite soittaa minulle ja valehdella päin naamaa,jos näin on asia. Numero heillä kyllä on,kun olen asioinut siellä useasti. Tietysti siellä vika on,mutta mikä? Toisen auton jo ostin 3vk sitten. Noh,koitan tässä oottaa soittoa hyvässä uskossa. Taitaa olla kiireellisempiä töitä nii paljon.
Joko ovat kerenneet tutkia vian aiheuttajan?
- Auto Masentaja 2
yliasentaja kirjoitti:
Joko ovat kerenneet tutkia vian aiheuttajan?
Provohan tuo oli koko aloitus.
- yliasentaja
Auto Masentaja 2 kirjoitti:
Provohan tuo oli koko aloitus.
Olet oikeassa. Monet muutkin aloitukset ovat selvästi kaljapäissään keksittyjä.
yliasentaja kirjoitti:
Olet oikeassa. Monet muutkin aloitukset ovat selvästi kaljapäissään keksittyjä.
Provojapa hyvinkin, ainakin minun kirjoittamani aloitukset ja Tohjotaa solvaavat vastaukset. En skitsofreenikkona ja ankarana narsistina malta pysyä millään hiljaa vaan spämmään palstoille kärähtämisestäni huolimatta 18-20h/vrk. Ja kaikki taatusti pelkkää paskaa.
- naukkarine
jepjep
- citroen123
Hei,
Mulla kävi vähän samalla tavalla kuin AP:lla, samasta -99 vuoden automallin2.0HDi koneesta irtos jakohihna, kun apulaitehihna katkesi. Meniköhän siinä sitten venttiilit mutkille?- hesu.
valitettavasti, diesel moottorin jakohihnan katketessa/irrotessa, hajoaa aina moottorista jotakin muutakin.
- Anonyymi
hesu. kirjoitti:
valitettavasti, diesel moottorin jakohihnan katketessa/irrotessa, hajoaa aina moottorista jotakin muutakin.
Totta Mondeo 2017 odottaa avaamista hihnan vaihdon jälkeen kesti viikon kun hajosi,laitan lisää kun tiedän enemmän.
- Anonyymi
Hei Citikkamies. Juuri koskaan ei hihna mene poikki vaan irtoaa kumihampaita ja tällöin menee hammaspyörien ja venttiilien toiminta sekaisin ja yleensä ainakin kansiremontti. MUTTA tässä sinun tapauksessa ehdotan analyysiksi, että hihna hyppäsi yhden hampaan verran hammapyörän kehällä ja täten ilmeisesti selviät vähillä kustannuksilla. Terv. jakohihnaexpert.
- Anonyymi
Eiköhän juttu ole jo ratkennut, aloitus on tehty 9 vuotta sitten.
- Anonyymi
Jos venttiilit lyövät mäntiin hihnan katketessa , on kyseessä ns. interferenssimoottori.
Mitsubishin V6 ei ollut sellainen , kun hihna katkesi Chryslerissä. - Anonyymi
Onkos teitI saanu jo sen sitikan korjaamolta?
- Anonyymi
Mitenkä on onko jollakin tietoo mazda323f.vm 91,meneekö venttiilit mutkalle
- Anonyymi
Meneekö mazda 323f vm.91 venttiilit paskax kun hihna menee poikki
- Anonyymi
Käynnistin opel Astra 1.6 pensaa niin kuulu nakutusta ja sen jälkeen ei lähtenyt käytiin ja ei ole koneessa puristuksia mikä mahdollisesti hajalla
- Anonyymi
Olen huomannut, että aloituksen teon jälkeen kirjoitus häviää hetkessä tosi syvälle 24: n syövereihin enkä jaksa kaivaa niin paljon taaksepäin. Tässä on saattanut käydä samoin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581381Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491205Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä241149Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2111080- 1261051
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223984Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk307957- 42929
- 72895
- 73869