En koskaan pyydä anteeksi

Kylmät kädet

Jos pyydän, en tarkoita sitä. En kykene katumaan mitään tekojani tai kirjoituksiani.

Omaan aspergerin syndroomaan liittyviä ominaisuuksia. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö minulla olisi tunteita.

Se on väärä uskomus.

31

2520

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sait liian vähän remmiä lapsena, siksi olet tuollainen.

      • Kylmät kädet

        Eikö nykytutkimus ole todistanut asian juuri päinvastaiseksi?


      • ...ja varpaat myös.

        Luuletko noin, kattelin niitä ominaisuuksia ja omaan niistä noin puolet.
        Eikä ole vakavampia ongelmia ollut, lähipiiti ilmeisesti tottunut käytökseen ja ne jotka eivät totu saavat mennä.

        Millään kallonkutistajalla en ole käynyt eli käsitykseni perustuu lähinnä omaan arvioon.

        Osasta piirteistä on todella paljon hyötyä ja osasta hieman haittaa, esim uusia ihmissuhteita jos halajaa.


    • ts

      ahaa

    • .

      joo

    • kati

      Mieheni ei juuri koskaan pyydä anteeksi. Oletan, että johtuu ankarasta kotikurista ja huonosta mallista vanhemmilta, jotka eivät myöskään juuri anteeksi pyydelleet.

      • anteeksi vaan

        Meillä ei kuria juurikaan vanhempien suunnalta ollut, mutta ei anteeksikaan pyydelty kuin ihan vasta teinivuosien loppuvaiheilla (olen katraan nuorimmainen, en tiedä mitä isosisaruksilleni on käynyt)..

        Sisarusten kasvattamana minä olin se, joka useimmiten joutui pyytämään (myös syyttä) anteeksi. Kuitenkin opin myös sanattoman anteeksipyytämisen merkityksen. Sen vaan tietää, kun oikeasti joku pyytää anteeksi (sanoin tai sanoitta) tai jos valehtelee, eli ei tosissaan tarkoita.

        Mielestäni sanoin anteeksipyytäminen on turhaa, ellei ole oikeasti hyvin painava asia. Sen sijaan tekoja voi hyvittää hyvittänyt - itse pyydän paljon anteeksi teoin. Jos vahingossa rikon / satutan, korjaan tai hoidan asian kuntoon. Ei siinä paljon anteeksipyyntelyt auta. Kuitenkin varsinkin sanallisiin loukkauksiin, joita pyrin välttelemään parhaani mukaan, on vaikea teoilla vastata... Siispä sana anteeksi tulee käyttöön vain silloin. Eli harvoin.

        Oletko nähnyt, että miehesi toimisi samoin kuin minä?


    • huvitus

      Ettäkö "kylmät kädet" pystyy ihan itse päättämään mitä oireita tämä asperger hänessä aiheuttaa. :D On päättänyt ettei tarkoita mitään anteeksi pyytäessään.

    • Toinen kylmät kädet

      Miksi sitten pyydät anteeksi? Tunnetko velvollisuutta pyytää anteeksi, vai tuottaisiko anteeksi pyytämättä jättäminen kuitenkin jotakin tuskaa, vai mikä muu olisi kenties syynä siihen, että mahdollisesti pyydät anteeksi kuin että jättäisit pyytämättä? Minkälaisissa tilanteissa huomaat usein pyytäväsi anteeksi?

    • Kylmä maailma

      En ymmärrä mistä näitä "kylmiä" ihmisi'ä tulee ja kuka niitä saa aikaan? Ei tunteita, ei kiitosta, ei anteeksipyytämistä, raakuuksia, raukkamaisuutta, hakkamista, kiusaamista ja ties millaista kylmyyttä ja perheväkivaltaa.

      Millainen maa tämä Suomi oikein on ja sen eläjät nykyään. Millään ei ole enää mitään väliä ja kenestekään muusta kuin itsestä välitetään eli oma napa tärkein, jota tuijotetaan koko ajan.

      Katseeni kohdistuu sairaisiin kasvattajiin, kylmiin ihmisiin ja koko yhteiskunnan kylmyyteen ja ihmiset jätetään heitteille.Erilaiset yhteisöt ja lasten seksuaalinen hyväksikäyttö taitaa olla yleistä. Varsinkin näissä uskonveljissä. Jos asiaa vielä syvällisemmin tutkittaisiin niin kuinka monta lasta olisikaan hyväksikäytetty.
      Yleensä sekin oman suvun ja perheen tai yhteisön sisällä tapahtunut!

      Anteeksi ei osata, haluta, ei ole opittu tai perheessä jokin paha valuvika. Asioita pidetään sisällä ja niistä ei uskalleta kertoa vasta kun aikuisena. Millainen "perhehelvetti" tai vastaava on ollut.

      Kyllä sitä apua pitää hakea ajoissa ettei koko lapsuus ja elämä mene siitä kamppailessa. Kyllä Suomessakin löytyy sairaita kasvattajia, perheitä ja vielä paljon julkisuuden takaa. Ihme ja kumma mutta mikä salailijoiden maa tämä Suomi on. Ura tärkein mutta vaikka lapset ja perhe kärsii niin eletään ns. pumpuliunelmaa. Meillä löytyy myös pers.häiriöisiä, narsisteja ja mieleltään epävakaita ihmisiä joiden pitäisi olla eläkkeellä eikä työelämässä laisinkaan.

      Mutta eikö tämä nykyinen maailmakin kerro kylmyydestä ja eriarvoisuudesta. Mitä pidemmälle mennään erilaisissa vallankäytöissä koskien perhettä, työmaailmaa ai yhteiskunnallisia päättäjiä niin sen kovemmaksi ja raadollisemmaksi ihmisten hyväksikäyttö menee. Työt pois, palkat alas ja ihmiset pistetään ruotuun kuin jossain muinaisajalla. Tähän on tultu ja paluuta vanhaan hyvään ei enää ole koskaan!

      • vauhtia masiinaan

        Ei se ole maailman vika, että se kylmä on. Ei se ole minun vika, mikäli joku
        putoaa kyydistä. Maailma kulkee painollaan ja ihmiset yrittävät saada jotakin
        aikaan, onnistuen tai sitten ei. Näin se vaan on.

        Outoa syyllistämistä ja kategorioimista, kun ihmistä velvoitetaan aina vaan,
        uudestaan ja uudestaan. Välitä muista, palvele muita, auta muita jne.....

        Mihin on tultu ja mihin vielä mennään.........oikotietä helvetiin.
        Täytyy ottaa pyyhe mukaan, ettei pala perse lautehilla.


    • mude_

      Mikähän kirjoituksesi pointti oli? Mitä halusit itsellesi tai muille tällä viestiä? Näitä asioita jäin lähinnä miettimään, kun luin tekstisi. Tuntuu, että piiloudut tuon diagnoosisi taakse ja selität sillä enemmän itsellesi kuin muille omaa käytöstäsi.

      En yhtään epäile, etteikö sinulla olisi tunteita. Ei jokin diagnoosi poista ihmisistä niitä. Voit kuitenkin itse päättää, miten käyttäydyt toisia kohtaan ja harjoitella hyvää käytöstä. Anteeksikin tuntuu hyvältä pyytää. Jos sinusta tuntuu, ettet itse tarkoita sitä, voit ajatella että se on sille toiselle ihmiselle tärkeää ja pyydät sen takia. Opettele välittämään toisista ihmisistä diagnooseilla tai ilman :)

      Hyvää tulevaa ystävänpäivää Sinulle!

    • älä jauha skeidaa

      Tuota nyt meni pieleen. Kyllä oikeasti aspergerin syndroomasta kärsivätkin osaavat pyytää anteeksi ja tarkoittaa sitä. Minulla on tälläinen poika ja pyytää anteeksi, ihan tosissaan jos jotain syytä on.

    • Jääsydän maailmalle

      Sinun kirjoituksesi perusteella olet itsesäälivä, silti itsekeskeinen. Ei kenellekään muullekaan ole mitään "tarkoitettu" ja "olemassa" tuosta vaan! Mieti vähäsen, häpeäpilkkumainen-paska!

    • Tahto asia

      Meitä ihmisiä on moneen junaan. Toiset ei kerkiä junaan ollenkaan, vaan jäävät asemalle. Tässä yksi asemalle jäänyt. Ei ole mitään sellaista sairautta, ettei voisi anteeksi pyytää tai kiittää. Pystytkö sanomaan ei, jos tarjotaan hyvää ruokaa tai jotain herkkuasi ?!
      Tahdosta tässä elämässä on moni asia kiinni. Symbatiaa ei tuon kaltaisille heru.
      Mitähän yrität sanoa, tuolla väitteelläsi ?
      Ehdottaisin, että menet hyvälle lääkärille ja sanot mikä sinua oikeasti vaivaa.
      Ilmeisesti sinut on heitetty kaksi kertaa ilmaan ja otettu kerran vastaan.
      Tämän vuoden tärkein tehtäväsi on hoitaa itsesi kuntoon.

    • marleena1

      niin..mitähän tunteita sulla sitten on..ylipäätään??

    • syytön123456789

      Älä huoli en minäkään koskaan pyydä anteeksi, koska en kadu yhtään mitään. En vain tunne syyllisyyttä.
      Normaalia? En tiedä, eikä kiinnosta, Pääsee ainakin helpommalla elämässä.

      • Kylmät kädet

        Tätä minäkin tarkoitin.

        En kykene tuntemaan nimenomaan syyllisyyttä. Kaikki teot, jotka olisi voinut ehkä jättää tekemättäkin, ovat muokanneet elämääni ja itseäni ihmisenä. Jos pystyisin perumaan joitakin tekojani, joista on tullut ankarasti sanomista, en olisi enää sama ihminen, joka olen nyt.


    • liikaa mammonaa

      Siinäpä se ongelma taitaa olla. Kaikesta luistetaan kuin koira veräjästä. Tämmöisiä kakaroita on maailma puolillaan. Millään ei ole mitään väliä. Yhä vaikeammaksi käy normaalielämä maailmassa. Tunnekylmät ihmiset kasvattavat tunnekylmiä lapsia. Juostaan rahan ja mammonan perässä keinolla millä hyvänsä ja eniten siitä kärsivät seuraavat sukupolvet. Ihmiset eivät ymmärrä ja näe, miten syvällä he ovat omassa oravanpyörässään. Minulla ei ole vastausta, miten maailmaa voisi muuttaa. Toivottavasti joskus ymmärretään rahanahneuden oravanpyörä ja hellitetään.

    • Riggedus 68C

      Oon itekki AS, ja osaan silti katua tekojani. Joskus kyl suutun jos tuntuu et mulle on tehty vääryyttä, ja saatan sillon kyl rangaista niit ns."väärintekijöitä" tyyliin omankädenoikeudella - haistattelen tms. jopa omii vanhempiiki jos ne on tehny jotenki väärin mua kohtaan. Mut mä osaan kyl katuu sitä jos mä meen ehkä hieman äärimmäisyyksiin niis rangaistusten antamises ja pyydän anteeks...
      Nii et kyl tää aaässä osaa katuu!!!

    • homo33

      koska oot v1tun ku51pää ja et tiä tunteista v1ttu p4sk44k44n

    • ..

      Minä pyydän anteeksi, kadun loukkaavia sanojani. "pö, hei, ei mitään pelättävää"

    • Kylmä pää

      Tiedän yhden kataisesi ihmisen. Ehkä se olet sinä.

      Mutta..

      Moni tunnistaa kaltaisesi narsistin joka on yleensä myös ylimielinen ja muita itsestään selvyytenä pitävä. Ylimielisyys myös tuli kirjoituksessasi hyvin selkeästi esille.

      Monikaan ei halua mitään ko. riippakiveä harmikseen enkä yhtään ihmettele. Siksi aitoja ystäviä on vaikea saada. Ehkä ei niinkään vaikea aina saada mutta pitää ystävät ne lähellä on kaltaisillesi ihmisille vaikeaa.

      Olen samaa mieltä kuin kouluttajamme että kysymys ei ole sairaudesta, vaan käytös -ja elintavoista. Kouluttajamme varoitti ja samalla kehotti pitämään pään kylmänä ja pysymään hyvin kaukana kaltaisistasi ihmisistä.

      • Kylmät kädet

        Kylmä pää, eikös tämä ole hiukan ennakkoluuloista ja stereotypiaa pahimmillaan? "..ja pysymään hyvin kaukana kaltaisistasi ihmisistä."

        Sama, kuin minä sanoisin, että kannattaa pysyä romananeista eli mustalaisista erittäin kaukana.

        Joka tosin on pelkkää tervettä järkeä.


    • Vaahtokassi
    • Assin isä

      Assit ovata usein vaan sellaisia että eivät osaa "näytellä" tai esittää mitään sellaista tunnetta jos eivät ole sitä mieltä.Se on sitä totuudentorvien ongelmaa ja monesti Assit pahoittavat mielensä kun muut eivät ymmärrä hänen ajatuksenjuoksuaan.Se ei ole mitenkään remmistä eikä kuristuksella hoidettavaa,! Se vaatii vanhemmilta ohjausta ja lapsen "opettamista" että pärjää sosiaaliseissa suhteissa ja yhteiskunnan normien mukaan.Assit eivät ole kuitenkaan tunteettomia konei-
      ta vaan samat tunteen löytyvät heiltäkin-ne voivat vaan ilmetä eri asioissa.Oma poikamme on vahvasti Assi..ja kyllä pärjää nykyään ok kun on oppinut monien pettymysten ja harjoitusten avulla sosiaalisia kuvioita.

      • lämminhanska

        ja lisäyksenä edellisen kirjoitukseen että assit todellakin tottelevat annettuja sääntöjä

        empatiakyvyttömyys ei oikein kuulosta assilta

        ehkä ap on yksinkertaisesti vain kylmä ihminen, ns kusipää, ei lasena laitettu rajoja ja tunnepuolikin jäänyt vähän repsalleen, eihän se helppoa ole varmaan kenellekään olle tunnevammainen saati lähimmäinen tollaiselle en ainakaan mä jaksais katsella sääliä kyllä tuntisin


      • Kylmät kädet
        lämminhanska kirjoitti:

        ja lisäyksenä edellisen kirjoitukseen että assit todellakin tottelevat annettuja sääntöjä

        empatiakyvyttömyys ei oikein kuulosta assilta

        ehkä ap on yksinkertaisesti vain kylmä ihminen, ns kusipää, ei lasena laitettu rajoja ja tunnepuolikin jäänyt vähän repsalleen, eihän se helppoa ole varmaan kenellekään olle tunnevammainen saati lähimmäinen tollaiselle en ainakaan mä jaksais katsella sääliä kyllä tuntisin

        Rakastan kyllä monia ihmisiä (uskoisin), mutta en osaa surra heitä, jos ne katoaa elämästäni. Jotenkin kytken vain aivoistani sen osa-alueen poissa käytöstä, joka aiheuttaa minulle tuskaa.

        Oli kyse sitten fyysisestä tai henkisestä kivusta.


    • Chang'e 3

      Aspergerin syndrooma(=lievä autismi) on tila, jossa henkilöillä on huomattavia vaikeuksia sosiaalisessa vuorovaikutuksessa.
      Autistiset piirteet ilmenevät pääasiallisesti käyttäytymisessä, jossa erilaisuus näkyy sosiaalisessa kanssakäymisessä ja kommunikoinnissa ihmisten kanssa.
      Sosiaalisen vuorovaikutuksen ongelmat vaihtelevat lievästä hyvin vaikeaan.
      Asperger syndroomassa sosiaalisten sääntöjen ymmärtäminen on puutteellista=kyvyttömyyttä ymmärtää sosiaalisia vuorovaikutuksen viestejä.
      Ns.Assi ei yleensä ymmärrä milloin tulee pyytää anteeksi ja ei saati edes tiedosta loukanneensa toista.
      Toki assi oppii sosiaalisia koodeja,mutta ne ovat opittuja käyttäytymiskoodeja(ulkoapäinohjautuvaa käytöstä) ilman tunne älyä,joka assilta puuttuu.
      Assit eivät kykene ns.lukemaan tilanteita ja ymmärtämään sanatonta viestintää=toisten tunnetiloja.

    • muuta siperiaan

      tollasilla persuilla ei ole mitään sijaa modernissa suomessa

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3879
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2759
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2144
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2091
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe