Joh. 12:24
Totisesti, totisesti: jos vehnänjyvä ei putoa maahan ja kuole, se jää vain yhdeksi jyväksi, mutta jos se kuolee, se tuottaa runsaan sadon.
Eikö nyt jo kannattaisi antaa uskovaisten päättää koulujen biologian opetuksesta, kun tulee niin väkevää todistusta.
Raamatun biologian opetusta
40
176
Vastaukset
- jk
Mitähän kummaa tekstin kirjoittaja on ajatellut, koska asiahan on täsmälleen päinvastoin. Jos vehnänjyvä kuolee, niin ei se siitä enää mihinkään kasva. Kuivuu vain kokoon ja pilaantuu.
Lienee niitä vertauksia, joita ei ymmärrä ilman Uskoa. Mutta pian on lauantai.- AntiChrisu
Ei ole mitään vertauksia, elämme uudessa liitossa ja raamattua pitää tulkita kirjaimellisesti.
AntiChrisu kirjoitti:
Ei ole mitään vertauksia, elämme uudessa liitossa ja raamattua pitää tulkita kirjaimellisesti.
AntiChrisu sanoi :
Ei ole mitään vertauksia, elämme UUDESSA LIITOSSA ja raamattua pitää tulkita kirjaimellisesti.
[ Joh. 12:24
Totisesti, totisesti: jos vehnänjyvä ei putoa maahan ja kuole, se jää vain yhdeksi jyväksi, mutta jos se kuolee, se tuottaa runsaan sadon.
Eikö nyt jo kannattaisi antaa uskovaisten päättää koulujen biologian opetuksesta, kun tulee niin väkevää todistusta ]
Tyypillinen esimerkki siitä, kuinka virheellinen käsitys ateisteilla on Raamatusta, kun eivät ole uskossa.
He eivät tajua, että kysymyksessä on vertaus itselle kuolemisesta. Kun ihminen tulee uskoon, hän kuolee vanhalle elämälle. Vehnänjyvän kylvämistä maahan voidaan siten verrata myös hautaamiseen. Vasta sen jälkeen se tuottaa kasvun ja sadon..- Kristitty45
Ei ollut Jeesuksella mitään tietoa biologiasta. Jos siemen kuolee niin se kuolee eikä tuota satoa. Vain elävä siemen tuottaa sadon. Samoin Jeesus väitti sinapinsiementä pienimmäksi siemeneksi. Todellisuudessa sinapinsiemen on suuri verrattuna tuhansiin muihin paljon pienempiin siemeniin. Lisäksi Jeesus uskoi sairauksien aiheutuvan riivaajista. Raamattu ei ole biologian eikä myöskään lääketieteen oppikirja.
Jaakob. Näytti kyllä siltä, että Jeesus sanoi vielä selityksi, että "joka vihaa elämäänsä, on säilyttävä sen iankaikkiseen elämään". Vihaatko sinä elämääsi, JAAKOB? Muuten sulla ei ole paljon toivoa. Mä ainakin välillä vihaan. Oon kai puolivälissä iankaikkiseeen elämään. Mutta Jeesus sanoi myös, että ne. jotka auttavat huono-osoitoita, pääsevät taivaaseen. Mä oon kai ainakin 75%:sti menossa taivaaseen. Mutta ei sillä oo mulle väliä.
Kristitty45 kirjoitti:
Ei ollut Jeesuksella mitään tietoa biologiasta. Jos siemen kuolee niin se kuolee eikä tuota satoa. Vain elävä siemen tuottaa sadon. Samoin Jeesus väitti sinapinsiementä pienimmäksi siemeneksi. Todellisuudessa sinapinsiemen on suuri verrattuna tuhansiin muihin paljon pienempiin siemeniin. Lisäksi Jeesus uskoi sairauksien aiheutuvan riivaajista. Raamattu ei ole biologian eikä myöskään lääketieteen oppikirja.
Kristitty45 sanoi :
Ei ollut Jeesuksella mitään tietoa biologiasta
12:24 Totisesti, totisesti minä sanon teille: jos ei nisun jyvä putoa maahan ja kuole, niin se jää yksin; mutta jos se kuolee, niin se tuottaa paljon hedelmää.- jk
pertsa2012 kirjoitti:
Kristitty45 sanoi :
12:24 Totisesti, totisesti minä sanon teille: jos ei nisun jyvä putoa maahan ja kuole, niin se jää yksin; mutta jos se kuolee, niin se tuottaa paljon hedelmää.Tästä ei todellakaan voi olla toista mieltä.
Raamatussa, eri uskontojen kirjallisuudessa ja muissa teksteissä sekä uskovien puheessa on oma kielenkäyttönsä, jota normaali ihminen ei ymmärrä.
Uskovat käyttävät yleisesti käytössä olevia sanoja muissa yhteyksissä ja toisissa merkityksissä kuin tavallisesti. Näiden lisäksi keksitään uusia sanoja joko yhdyssanoina tai kokonaan uusia. Näiden tarkempi merkitys on aina suljetun piirin tiedossa eikä sitä paljasteta ulkopuolisille.
Ihminen on uskova, mutta usein käytetään muotoja 'olla uskossa' tai 'on uskomassa'. Mikä näiden ero on? 'Armotalous', mikä se sitten on?
Usein myös lauserakenne on outo ja osittain runomuotoon taipuva. Tästä syystä sen täsmällinen merkitys jää epäselväksi. Tämä johtunee ahkerasta Raamatun lukemisesta, josta omaksutaan vanhahtava tyyli.
Usein näkee lauseen 'Jumala on', mutta ei kerrota mitä. Vihreä? - Mirka ...
Eiköhän se ole niin että uskovaiset eivät itse tajua että raamattu on pelkkää satua ja höpötystä, kannesta kanteen. PUAAAHHHHH ... HEH HEH HEH ... ONNEKSI EN OLE USKIS.
- Kristitty45
pertsa2012 kirjoitti:
Kristitty45 sanoi :
12:24 Totisesti, totisesti minä sanon teille: jos ei nisun jyvä putoa maahan ja kuole, niin se jää yksin; mutta jos se kuolee, niin se tuottaa paljon hedelmää.En ole ateisti, ja Raamattua varmasti ymmärrän ainakin yhtä hyvin kuin sinäkin. Tämän voit ymmärtää apukoulupohjaltakin: Jos nisunjyvä on kuollut, se on silloin kuollut, eikä idä eikä tuota mitään hedelmää.
Kristitty45 kirjoitti:
En ole ateisti, ja Raamattua varmasti ymmärrän ainakin yhtä hyvin kuin sinäkin. Tämän voit ymmärtää apukoulupohjaltakin: Jos nisunjyvä on kuollut, se on silloin kuollut, eikä idä eikä tuota mitään hedelmää.
Kristitty45 sanoi :
Jos nisunjyvä on kuollut, se on silloin kuollut, eikä idä eikä tuota mitään hedelmää.
Sinä et ymmärrä Raamatun tekstejä laisinkaan,mutta se on asia joka ei ole
enää tässä vaiheessa historiaasi korjattavissa.- dfjdfjdgjfgjfgjfghjf
Kristitty45 kirjoitti:
Jeesuksellahan on kaikki tieto kaikesta... Kuulijoilla ei ollut tietoa.
- jk
"He eivät tajua, että kysymyksessä on vertaus itselle kuolemisesta. Kun ihminen tulee uskoon, hän kuolee vanhalle elämälle."
Mitä ihmettä on 'itselle kuoleminen' ja 'kuolee vanhalle elämälle?
Tarkoittaako se, että kaikki mitä on tehnyt ja ihmiset, jotka on tuntenut, häviävät ajatuksista tälle ihmiselle, joka tulee uskoon. Sehän on tavallaan kuin päähän kohdistuneen iskun tai jonkin vakavan trauman aiheuttama muistinmenetys.
Tämä on pakotie sellaiselle ihmiselle, joka häpeää menneisyyttään jostain syystä ja haluaa unohtaa sen täysin. Hän haluaa aloittaa elämänsä puhtaalta pöydältä.
Onkohan tässä syy sille, että rikolliset ja muulla tavalla elämänsä pilanneet tulevat uskoon?
"Vehnänjyvän kylvämistä maahan voidaan siten verrata myös hautaamiseen. Vasta sen jälkeen se tuottaa kasvun ja sadon.."
Jos 'kuollut' jyvä tai henkisesti kuollut ihminen 'haudataan' kuvainnollisesti, niin mitähän siitä kasvaa?
Eiköhän se 'jyvä' sisällä täsmälleen ne samat vialliset rakennusaineet kuin aiemminkin. Ei ihmisluonne ja ominaisuudet muutu mihinkään sillä, että tulee uskoon. Uskoon tullut roisto voi sen sijaan olla paljon pahempi tapaus ihmisenä kuin uskonnoton. Ne omat viat ja pahat teot kun voi uutena uskovana siirtää Jeesuksen harteille ja omatunto on jälleen kerran puhdas, kun pahat teot on tunnustettu ja anteeksi annettu.
Toista on uskonnottomalla. Itse pitää kantaa vastuu omista teoista ja tekemättä jättämisistä.
Ei! Uskonnolla ei ole yhtään mitään annettavaa minulle, joka olen elänyt hyvän elämän enkä häpeä aiempia tekojani!- K
Kehotan sinua ottamaan selvää, mitä tarkoittaa "itselle kuoleminen", niin ettet puhuisi ihan höpöjä.
- jk
K kirjoitti:
Kehotan sinua ottamaan selvää, mitä tarkoittaa "itselle kuoleminen", niin ettet puhuisi ihan höpöjä.
"Kehotan sinua ottamaan selvää, mitä tarkoittaa "itselle kuoleminen", niin ettet puhuisi ihan höpöjä."
Otetaan nyt sitten selvää. Minä kysyn nyt sinulta mitä se sinun mielestäsi tarkoittaa.
Tunnustan aivan rehellisesti, että minä en tiedä. Tiedän kyllä mitä sanat erillisinä tarkoittavat, mutta kyseinen yhdistelmä tässä muodossa on minulle täysin tuntematon. Mitään järkevää mielikuvaa en saa siitä irti.
Tällaisia sanapareja voi keksiä itsekin. Ja niille selityksen.
Kerropa mitä sinun mielestäsi tarkoittaa 'hänelle kuuleminen' lauseessa:
Kun otin kirjan hyllystä, niin huomasin sen olevan hänelle kuuleminen. - jk
K kirjoitti:
Eräs mahdollinen selitys näille hassuille sanapareille ja väkisin käännetyille yhdyssanoille voi tietysti olla täysin taitamaton kielenkääntäjä, joka vääntää hänelle tuntematonta tekstiä sanakirjan avulla kielelle, joka on hänelle jossain määrin outo.
Tällaisia tulee vastaan Googlen kääntäjällä. Sekin kehittyy kieltämättä koko ajan. - hmm...
jk kirjoitti:
"Kehotan sinua ottamaan selvää, mitä tarkoittaa "itselle kuoleminen", niin ettet puhuisi ihan höpöjä."
Otetaan nyt sitten selvää. Minä kysyn nyt sinulta mitä se sinun mielestäsi tarkoittaa.
Tunnustan aivan rehellisesti, että minä en tiedä. Tiedän kyllä mitä sanat erillisinä tarkoittavat, mutta kyseinen yhdistelmä tässä muodossa on minulle täysin tuntematon. Mitään järkevää mielikuvaa en saa siitä irti.
Tällaisia sanapareja voi keksiä itsekin. Ja niille selityksen.
Kerropa mitä sinun mielestäsi tarkoittaa 'hänelle kuuleminen' lauseessa:
Kun otin kirjan hyllystä, niin huomasin sen olevan hänelle kuuleminen.Kuolla jollekin=lakata jollekin olemasta. Joku voi sanoa, että se ihminen on minulle kuin kuollut.
Kuolla itselleen=lakata itselleen olemasta=vanha minäni kuolee eli lakkaa olemasta uudelle minälleni. Vanha minä yrittää olla itse oma herransa, ja on kuin itämätön vehnänjyvä.
Heippa
Minäkin ajattelen, että tässä puhutaan itselle kuolemisesta. Mitähän se itselle kuoleminen voisi olla?
Minulle se on itsekkyydestä luopumista. Elämän antamista toisten hyväksi, elämistä niin, että elämä kantaa ”hedelmää”: rakkautta. En mitenkään voi ymmärtää, että se tarkoittaisi sitä, että ”kaikki mitä on tehnyt ja ihmiset, jotka on tuntenut, häviävät ajatuksista tälle ihmiselle, joka tulee uskoon.”
Ajattelen vielä niin, että tämä ”Itselle kuoleminen” ja itsekkyydestä luopuminen on jatkuvan kilvoittelun aihe, ei ”kertasuoritus”.
Minun mielestäni kristityn tulee kantaa vastuu teoistaan ja tekemättä jättämisestään. Jumala armahtaa ja antaa anteeksi. Ihmisten edessä pahat teot on sovittava ja korvattava – jos mahdollista.
Anna-Maija Raittilan yhdessä virressä lauletaan tästä tekstistä, virsi 61:
1.
Ken tahtoo käydä Herran askelissa,
ken tahtoo käydä Herran askelissa,
käy tietä vehnänsiemenen:
kuin siemen hänkin kuolee,
kuin siemen hänkin kuolee.
2.
Hän kulkee tietä kaiken luomakunnan,
hän kulkee tietä kaiken luomakunnan.
Se täytyy loppuun kulkea.
Ja elämän se antaa,
ja elämän se antaa.
3.
Ja vuoroin polttaa helle, vuoroin routa,
ja vuoroin polttaa helle, vuoroin routa,
ja myrskytuulet pyyhkivät.
Ja pieni siemen kuolee,
ja pieni siemen kuolee.
4.
Niin toisen täytyy kuolla toisen tähden,
niin toisen täytyy kuolla toisen tähden,
ja siemen muuttuu leiväksi.
Ja toinen ruokkii toista,
ja toinen ruokkii toista.
5.
Sen tien on Herra käynyt loppuun saakka,
sen tien on Herra käynyt loppuun saakka,
ja nyt hän meille kaikille
on elämä ja autuus,
on elämä ja autuus.
Kirkko kuulolla
Päivi Aikasalo, pappi Hämeenlinnasta- EL.a . K:IM
http://mina.suomi24.fi/kuunteleva_kirkko
Kyllä siinä puhutaan ihan oikeasta kuolemasta.
Siitä puusta ei saanut syödä, mikä antaa ikuisen elämän. - ...
EL.a . K:IM kirjoitti:
http://mina.suomi24.fi/kuunteleva_kirkko
Kyllä siinä puhutaan ihan oikeasta kuolemasta.
Siitä puusta ei saanut syödä, mikä antaa ikuisen elämän.jos siinä ei tarkalleen kerrota mistä puhutaan niin ainahan voi uskoa, että se kertoo jostain tietystä asiasta.
- PSARI
kirkko_kuuulolla ja Päivi Aikasalo, pappi Hämeenlinnasta,
Joh. 12:24
Jae tarkoittaa juuri sitä, mitä siinä lukee. Jos pudottaa maahan jyvän ja se jää maanpinnalle, niin ei se pysty tuottamaan viljankortta ja viljaa.
Jos vehnänjyvä kuolee eli laitetaan mullan alle, niin se lähtee itämään ja tuottaa korren, jossa kasvaa lukuisia uusia venhänjyviä.
Jakeessa tarkoitetaan kuolee -sanalla mullan alle hautaamista kuten kuolleille ihmisille tehdään eli laitetaan mullan alle.
Jakeessa ei tarkoiteta mitään itselle kuolemista tms., vaan kyseessä on aivan luonnollinen asia. Raamattuun voisi tämänkin kohdan korjata sen oikeaan ymmärrettävään muotoon.- Täh??!!
Täh??!!
- Mirka ...
"""Jakeessa tarkoitetaan kuolee -sanalla mullan alle hautaamista kuten kuolleille ihmisille tehdään eli laitetaan mullan alle""
Toi on vain sinun omaa henkilökohtaista tulkintaa raamatusta. HEH HEH HEH ... Raamattua voi jokainen tulkita ihan miten vaan ja uskontoja on just niin paljon kuin on näitä tulkitsijoitakin. Mitään järjellistä siinä ei ole. - PSARI
Mirka ... kirjoitti:
"""Jakeessa tarkoitetaan kuolee -sanalla mullan alle hautaamista kuten kuolleille ihmisille tehdään eli laitetaan mullan alle""
Toi on vain sinun omaa henkilökohtaista tulkintaa raamatusta. HEH HEH HEH ... Raamattua voi jokainen tulkita ihan miten vaan ja uskontoja on just niin paljon kuin on näitä tulkitsijoitakin. Mitään järjellistä siinä ei ole.Mirka,
oletko siis sitä mieltä noiden uskovaisten kanssa, ettei jakeessa ole kyse aivan tavallisesta asiasta eli siitä, kun normaalisti keväällä kylvetään vaikkapa kukkien siemenet maahan ja peitetään mullalla, niin ne mullan alla olevat siemenet lähtevät kasvamaan, mutta siemenet, jotka jäävät mullan pinnalle itävät erittäin harvoin.
Minä olen käytännön ihminen, enkä piittaa jakeista uskonnolliselta ja vertauskuvalliselta kannalta, vaan itse olen kylvänyt siemeniä maahan ja nähnyt miten mullalla peitetty siemen lähtee hyvin kasvamaan, mutta aurinkoon jäänyt siemen jää itämättä.
Ohessa kreikankielinen selostus kyseisestä jakeesta
http://biblos.com/john/12-24.htm Täh??!! kirjoitti:
Täh??!!
Täh??!! sanoi :
Älä ihmettele - PSARI kuuluu ateistikaartiin ja "Pyhän Olevaisensa" opetuslapsiin.- PSARI
pertsa2012 kirjoitti:
Täh??!! sanoi :
Älä ihmettele - PSARI kuuluu ateistikaartiin ja "Pyhän Olevaisensa" opetuslapsiin.pertsa2012,
minä en edusta minkäänlaista maallista uskontoa, mutta sinä itse kuulut juutalaisten Jumalan ja Jeesuksen opetuslapsiin, joten osoita sormellasi itseäsi. PSARI kirjoitti:
pertsa2012,
minä en edusta minkäänlaista maallista uskontoa, mutta sinä itse kuulut juutalaisten Jumalan ja Jeesuksen opetuslapsiin, joten osoita sormellasi itseäsi.PSARI sanoi :
minä en edusta minkäänlaista maallista uskontoa, mutta sinä itse kuulut juutalaisten Jumalan ja Jeesuksen opetuslapsiin, joten osoita sormellasi itseäsi
Kirjassasi posmotat kuitenkin kovasti niistä "olevaisistasi"
- Ellei nisunjyväputoa
Antirisulla on huonot biologian tiedot, on näet niin, että miltei kaikki siemenet, kun puhutaan kasveista, tavallaan kuolevat, kun niitä kuivataan, ennen maahan joutumista, vasta silloin ne alkavat tuottaa satoa.
- eivät kuole
Eivät kuole, kuolleita ne ovat vasta sitten kun ovat menettäneet itämiskykykynsä.
- dikduk
"Tavallaan kuolevat " ennen maahan joutumista... ?
- AntiChrisu
Okei, täällä väitetään että kyseessä on vertaus (tiesinhän minäkin sen vaikka en uskossa, toivossa tai muissakaan miehissä elävä uskontoloinen ole)
Mutta tässä looginen ongelma, kun on kyseessä vertaus, niin verrattavan pitäisi olla järkevää. Eli ei vertausta voi tehdä sellaiseen mikä ei pidä paikkansa. Jeesus siis vertasi uskoa epätoteen eli uskonto on valhetta. Logiikkaa hieman hyvät uskovaiset!!- -
Ei minusta tuossa vertauksessa ole mitään, mikä ei pitäisi paikkaansa.
Maahan pudottuaan vehnänjyvä itää ja itäessään kuolee, mutta tuottaa sadon. Muussa tapauksessa se jää eläväksi eli itämiskykyiseksi, mutta yksin, eikä tuota satoa.
Eiköhän Jeesus tarkoita tässä kuolemalla sitä, että vehnänjyvä luopuu alkuperäisestä ja turvallisesta olemuksestaan vehnänkorteen kiinnittyneenä jyväsenä?
On vähän hassua (ja hermeneuttisessa mielessä väärin) olettaa, että pari tuhatta vuotta sitten kirjoitetussa tekstissä termit ja käsitteet kantaisivat niiden nykyisiä merkityksiä ja että näiden tekstien sisältöä voitaisiin yksiselitteisesti arvioida tämän päivän käsitysten perusteella. Jeesuksen maailma oli eri maailma kuin tämä nykyinen.
Toistan myös tämän jo kliseeksi kuluneen lausahduksen: Raamattu ei ole biologian oppikirja.Tässä ketjussa tulee hyvin ilmi se, kuinka aika yksikertaistakin asiaa voidaan tulkita monin tavoin.
Niin, mitä jyvälle tapahtuu kun se kypsyy? Luonnon vilja lakoontuu, talvehtii ja sen kuori alkaa maatua. Se taas aloittaa siemen sisällä uuden kasvun. Ellei tuota kuoren maatumista ole, ei viljakaan idä. Siinä on siis kaksi prosessia yhtä aikaa kuolema ja syntymä. Ne tarvitsevat toisiaan.
Kuollut jyvä on tavallaan silloin, kun se on kuivattu, tai lopullisesti kuollut kun se ei pääsekään itämään vaan mädäntyy sisuksiaan myöten.
Tästä taas voidaan pohtia, mitä tuo Jeesuksen vertaus tarkoittaa. Itse ymmärrän sen niin että aina täytyy kuolla jotain vanhaa pois, jotta jotain uutta voisi syntyä. Oli se sitten usko tai vaikka joku paha tapa (tupakointi?)- girl22gr
jatkoa Joh. 12:25
Joka rakastaa elämäänsä, kadottaa sen, mutta joka tässä maailmassa panee alttiiksi elämänsä, saa osakseen ikuisen elämän.
sinänsä biologian kans ei mittään tekemistä... - Kylväjä...
Oletteko joskus kylväneet keväällä siemeniä maahan. Siemenissä on yleensä osa kuolleita siemeniä eivätkä ne silloin idä eivätkä tuota mitään satoa.
Kuollut mikä kuollut. Meidän aikamme puusepätkin ymmärtävät biologiasta onneksi jo enemmän kuin Jeesus.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Näin kun katsoit salaa ja
Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku604726Katu täyttyy...
Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt362169Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."
No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti521733- 1841712
Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.
Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj1661548Sari Multala teki "riikkapurrat"
Sekoili humalassa Ruisrokissa kuten Purra Lohjan torilla. Kovia dokaamaan nuo nykyiset ministerit.2811401Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"
Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm2001240- 881159
- 2051146
- 651104