Verenpaine 140/100 ja ikää vasta 26

painevammainen

Eli mitä kannattaa tehdä näiden verenpaineiden kanssa? Minulla on astmalääkitys mikä voi nostaa verenpainetta. Muutoin ei elämäntavoissa juuri paranneltavaa, en tupakoi (enkä ole koskaan tupakoinut), olen kasvissyöjä, en käytä valmisruokia enkä lisää suolaa ruokaan, painoindeksi 19.5 joten en voi korjata verenpainetta laihduttamallakaan... Alkoholia käytän ehkä 1-4 kertaa kuussa, en kuitenkaan aivan joka viikko ja jonan viikonloppuna saatan maistella kahtena päivänä putkeen, kerralla max 4-5 annosta koska isommasta määrästä tulee armoton krapula. Liikuntaa harrastan astman määrittelemissä rajoissa, kovin rankkaan urheiluun en kykene ja astman pahetessa liikkumiseen voi tulla parinkin kuukauden tauko kunnes tilanne helpottaa.

10

877

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Up.

      Up.

    • Liäcär

      Lopeta se kännääminen ja juo kohtuudella tai ei lainkaan. Jos nuo on lepopaineet, niin ei hyvältä näytä. Beetasalpaajat avuksi alkuun, niin pitkään, että paineet laskee normaalille tasolle elintapamuutosten tms. myötä, jotta ei käy hullusti.

      • painevammainen

        Mikä on sinun käsityksesi alkoholin kohtuukäytöstä? Minusta 1-4 kertaa KUUKAUDESSA on kohtuukäyttöä! Nytkään en ole kahteen viikkoon alkoholiin koskenut, silti paineet tuota luokkaa, ja levossa vieläpä. Siitäkin huolimatta ajattelin tänään uhkarohkeasti saunaoluen juoda, jos se minut tappaa niin tappakoot.

        Mitä elintapamuutoksia voin vielä tehdä?

        Beetasalpaajat ei käy, koska astma.


    • painevammainen

      Kävin tänään lääkärissä, saan lähetteen erikoissairaanhoitoon jos löytyisi jokin syy tähän verenpaineeseen. Sydämessä sivuääni, mutta sellainen on aina ollutkin. Sydänsähkökäyrät täysin normaalit. Tutkitaan kai kilpirauhanen ja lisämunuaiset.

    • kotkotkoo

      eikö kannata yrittää toista astmalääkettä jos paine nousee ? onko perinnöllistä ?

      ei millään pahalla mutta ihmetyttää miten astma ei salli liikkua kun ajattelee norjalaisia hiihtäjiä jotka ottavat lääkkeitä. itse olen sitä mieltä että astma potilas ei voi liikkua astmansa takia. miten tuo sittten on ?
      yritä olla juomatta pari kuukautta ja katso jso paine laskee.

      olen tupakoitsija ja liikunnalla ja vähän ruokavaliolla laskin oman paineeni.
      125/75 ennen 135/85 ikää vajaat viiskyt. ei paljoa sydän stressaa vaikka poltankin, siinä ne lekureitten puheet taas näkee. en halua puolustaa polttamista , sillä tekeehän se tuhoja kehossa kuitenkin.

      • painevammainen

        Astmalääkettä ei voi vaihtaa, jonotan erikoissairaanhoitoon. Olen monille lääkkeille allerginen ja yhdestä astmalääkkeestä tuli paha takykardia...

        Astma ei salli liikkua silloin kun astma on huonompana. Pahenemisvaiheessa muu liikunta kuin kävely ei ole suositeltua eikä aina sekään onnistu kun meinaa lähteä taju päästä. Monesti flunssan jälkeen tulee keuhkoputkentulehdus ja silloin jää kuume päälle viikkokausiksi. Lääkärin mukaan ei saa liikkua niin kauaa kun kuumetta tai liikkuessa olo pahenee selkeästi. Eipä näitä astma-asioita taida muut ymmärtääkään kuin toiset astmaatikot, joten miksi edes yritän selittää...

        Norjalaiset voivat hiihtää koska heillä astma lievää muotoa.


    • voi hyvin

      Uusimmassa Voi Hyvin lehdessä on lääkärin artikkeli verenpaineen hoidosta. Käy lukemassa vaikka kirjastossa.

      Lehti on 2/2012 eli helmikuun lehti.

    • Apua löytänyt

      Minulla ja miehelläni on nyt melkein vuoden kokemukset luontaistuotteesta Klarin Perfektistä jonka sisältävä pyknogenooli luonnollisella tavalla alentaa verenpaineen. Meidän molempien verenpaine on alentunut reilusti. Lisäksi tuote sisältää monta eri vitamiinia, mineraalia, omegaöljyä sekä silmille hyviä aineita luteiinia ja zeaksantiinia. Meidän molempien näkö on myös samalla parantunut selvästi.

    • rr74

      Hei! Olen 38 ja kärsinyt verenpainetaudista koko ikäni. Niin ikään synnynnäinen sydänvika (kammioväliseinäaukko, jossa virtaus äärirajalla. Seuraavaksi jos lisääntyy virtaus, on avosydänleikkaus edessä) ja astmakin diagnosoitu.
      Lääkityksenä emconcor 5 mg suosituksena 2 tbl päivässä.
      Verenpainearvot on 156/105 ja pulssi on yli 100. Verenpainelääke ei laske lainkaan arvoja. Jos jätän ottamatta sen, laskee hiukan ylä - ja alapaine. Mutta muutaman päivän kuluttua tulee migreeni, jota emconcor ehkäisee. Otan vain tabletin päivässä.
      Kaikki hokee, että pitäisi saada verenpainetta alemmaksi... kammioväliseinämä on paksuuntunut sen vuoksi.
      Lääkäri pitää astmaatikolle sopivana emconcoria, joka on beetasalpaaja.
      Ja mitä alkoholiin tulee, se lienee lekurikohtaista. Nimittäin on myös kohonnut kolestroli, perintötekijät siihen vaikuttaa ja eräs sydäntautien lääkäri kehoitti nauttimaan tilkan ( 10 ml ) konjakkia eli lääkemukillisesta puolet ja sillä sain kolestrolit laskuun, eikä nostanut verenpainetta. Sydämen rytmi rauhoittui myös ja ekg:stä hävisi tiheälyöntisyys, tuli normaaliksi. Ja toisille lääkäreille on konjakki kauhistus. Minulla on huonontunut verenkierto ja ei konjakki pahaa tee.
      Yhtä kaikki, toivottavasti löytyy apu. Matalampi saisi verenpaineesi olla, mutta...

      Hyvää kesää, ystävällisin terveisin rr74

      • huolehtikaa

        Meillä suvussa on tämä sydä/verenpaine- riesa. Kaikki on kuolleet siihen mikä minkin ikäisenä, toiset myöhemmin kun ovat älynneet hoitaa itsensä, lääkärissä käymättömät miehet saaneet sydänkohtauksen jo 42 v. kuten setäni joka otti asian todesta ja elää vielä nyt 95 v. täyttää tänä vuonna mutta on sydänleikattu ja pallolaajennuksia tehty ties miten monesti.
        Mutta kannattaa hoitaa itsensä, minäkin sain lääkkeet 38 vuotiaana, nyt olen 64 v näinen, poikani nuorempi 25 vuotiaana, kaikki on tutkittu mistä johtuu ja perintötekijät on etusijalla.
        Toinen poika on säästynyt tänne saakka on 41 v.
        Siis jos alapaine pyörii 100 -asteikolla kannattaa ehdottomasti seurata paineita eikä jäädä ottamaan että jotain tulee muutakin.
        Naapurin poika nimittäin sai sydänkohtauksen ja kuoli 19 vuotiaana, hänellä oli ainaina ollut korkea verenpaine, oli vaan sanottu että ei voi olla noin nuorella mittarit näyttää punaista ja hän ei saanut lääkettä koska kuulemma se ei voinut olla oikeaa verenpainetta. Siinä melkein meni isäkin suruun ja hyvä kun järki säilyi.
        Jotta verenpaineen kanssa ei ole leikkimistä ja en halua pelotella, mutta realiteetit pitää ottaa huomioon.
        Veljeni kuoli -07 aivoinfarktiin ja hänellä oli kanssa verenpaine ja yksi kohtaus takana, ikää oli vain 62 v.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2743
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2330
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2090
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      15
      1847
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1721
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      38
      1715
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1696
    8. 100
      1646
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      129
      1477
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1294
    Aihe