ex ravuri ensihepaksi?

lv exravuri

mietin jos lv ex ravuri sopisi ensihepaksi? yleensähän ne ovat kilttejä ja tottuneita käsittelyyn, niin eikö se olisi aika hyvä ensimmäiseksi hevoseksi?=)

19

340

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • _katherine_

      ei ole hyvä ensihepaksi, ellet sitten osaa ajaa ja ole kiinnostunut ajamisesta.

      Ratsuksi kannattaa hankkia koulutettu ratsu, joka on väh HeB-tasolle. (toki jos löydät tämän tasoisen lämppärin, niin kyllähän se menee).

    • lv exravuri

      okei, mutta entä jos se on koulutettu ratsuksi ja on jo HeB tasolla?=)

    • _katherine_

      Toki, jos hevonen on jo koulutettu ja ihan jopa suht osaava, niin hyvinhän sellaisen voi ensihevoseksikin hankkia.
      Tosin siinäkni tulee muistaa, että ex-ravuri on aina ravuri. Se ei välttämättä ole siksi samanlainen ratsastaa kuin ihan ratsuiksi varsasta asti koulutetut ja siihen jalostetut hevoset.
      Ex-ravureilla esimerkiksi laukasta ei tule välttämättä koskaan täydellisen kolmitahtista ja siksi hevonen voi olla varsinkin laukassa haastava ratsastaa ja hyppäämisessä on myös omat juttunsa.

      Paras olisi, että olisi jo ennestään kokemusta ex-ravureilla ratsastuksesta, jotta tiedät millaisia ne oikeasti on.
      Älä osta ex-ravuri8a vain siksi, että saat sen halvalla.

    • Jos sulla on kokemusta ex-ravureihin niin mikäs siinä. Itse vuokrailen ex-ravuria ja on aika osaava. Laukka on kyllä ihan oikan lainen jne..muista ex ravureista kokemusta on ihan hypätessäkin ja se ei ollut kovin miellyttävää mutta jokainen hevonen on oma yksilö..käy ihmeessä kokeilemassa eri vaihtoehtoja ja sitten tiedät mikä oli paras. Toki voit itse sitä ex ravuria koulutella jos taidot riittää ;D

    • warm-blooded

      Ite ostin ex- ravuri tamman ensihevoseks. totta on että on hyvä käsitellä, ottaa esim. kuolaimet tosi hyvin. Laukka piti kouluttaa uudelleen. Kannattaa kysellä onko kuinka pitkä ravitausta koska usein ravureilla on jotakin rasitevammaa jaloissa. Ite tuli huomattua puol vuiotta oston jäkeen, eikä hepasta ole hyppääjäksi. Muuten lämminveriset ovat tosi mukavia käsitellä, ja ovat tottuneita matkustajia, mutta jos sinulla ei ole aijempaa kokemusta lämppäreistä kannattaa ensin tutustua ravitalilla tai ratsastustalilla jossa on lv:tä koska omaavat kisaajan luonteen ja rauhallisinkin ruuna saattaa kuumeta. Itellä on nyt koulutettavana 12 v. tamma, jolla on lyhyt ravitausta, Hyvä ratsun alku, puhtaat askeleet. Laukka tosin ei ole puoliverisen tasoa. Toivottavasti oli apua.

    • khohk

      itse en suosittele,koska saatttaa kuumua ja siinä on sitten omat niksinsä miten saa pyaäytettyä,eli jos vauhti yltyy niin ei siinä monellakaan pysäytys onnistu ku veät ohjista koska ne yltyy vain siis vauhti.koska ne on koulutettu siihen että vauhtia lissää ku vetään ohjista.ei hyvä .en suosittele!!.muutenkin tosi herkkiä ovat.

    • Prime

      Se oikeastaan ihan omassa harkinnassasi. Itselläni on kokemusta kahdentyyppisistä ex-ravureista. Ensimmäinen eksä oli kuuma ja muutenkin kinkkinen käsitellä, sillä sillä oli paljon omia ajatuksia ja mielipiteitä. Toinen on varsinainen helmi hevoseksi. Luonteeltaan voisi sanoa, että on täysi kymppi ja ratsastaessa myös aika ihana kokemus. Ei todellakaan keksi yleensä mitään omia kekkuloita. Laukka on tosin hieman vaiheessa, mutta se tuntuu kuitenkin olevan tietyllä säällä ihan herkässä ;)
      Eli ehdottomasti, jos ostat halvan ex-ravurin, niin ratsasta sillä ehdottomasti, tutki sen yleisilmettä, sillä se kertoo todella paljon. Jos olet enemmän ratsastanut, niin huomaat kyllä hyvin pian soveltuuko hevonen ylipäätään turvalliseksi menopeliksi. Ja jos sinua yhtään epäilyttää hevosen suhteen, niin jätä mielummin pois laskuista kuin ostat jotain, mikä saattaa räjähtää silmille.

    • cecilia99999

      se riippuu täysin hevosesta. itselläni on kuusivuotias ex-ravuri täysveritamma vaikka olen ratsastanut vain 5 vuotta. toimii hyvin. :)

    • uu

      Ensin kannattais ottaa joku poni . Riippuu tietty sun pituudesta ja painosta. Ottaisin ensin oikean ratsun :-)

    • eX-ravurit kaakkeja?

      Itse vuokraan ex-ravuria, täys unelma!

    • onnellinen ex.ravuri

      Sain ekan hevosen 12-vuotiaana neljän vuoden ratsastuskokemuksella. Heppa oli 10-vuotias ex-ravuri ja monteratsu. Etsin ensin ratsua ja kävinkin ensin kokeilemassa yhtä vuonista, ei napannut. Toinen jota kävin katsomassa oli tämä nykyinen hevonen. Tiesin jo silloi kun herra asteli tallinovesta ulos et tässä se on. En ollut ikinä ratsastanut ravurilla, mutta tuntui jotenkin oikealta istua sen satulassa. Kokeilin jarrut ja miten kovaa kulkee. Vartissa olin varma siitä että tämä on se oikea. Sitten kirjotettiin paperit valmiiks ja olin onnellinen hevosen omistaja. Tuli vähän kiire kolmessa päivässä tehdä aitaus, raivata ja korjata talli, hankkia heinät... Kaikki on menny hyvin näinä kolmena ihanana vuonna jonka olen saanut viettää rakkaan ravurini kanssa joka tykkää ratsuna olemisesta saadessaan myös olla kärryjen edessä.

    • kokemuksella

      Mulla on oma lämppäri täysin ex-ravuri. Totta että maastossa saattaa kuumua mutta eipä hirveän paljoa ainakaan. Ite opetin sen ratsastuksen 13 w olen. pari kuukautta meni ja jos on täysin opettamaton kannattaa ensin harjotella kulmat kentältä ja ympyrät. Muista että saattaa olla herkkä esim. pohkeista!! Mun mielestä on hyvä ensi hepaks jos vain on halua!!

    • Mun mielestä ex-ravuri on iha ok jos jaksaa kouluttaa sitä,yhel mun kaveril on ex-ravuri ja se on ainaki saanu koulutettuuu sen aika hyvin,ja se mun kamu on vasta 13!!! Mut on niitäki päiviä ollu et se sanoo: mä haluun kilpaponin! Mut nykyään se kilpaa montes! onnee vaa!!!

    • onnellinen ex.ravuri

      Yks kysymus: Miten se kilpailee montessa hevosella, vaikka se on 13-vuotias? Kortin saa 16.vuotiaana

    • magicallight

      Tämä mun ensimmäinen hevonen on lämppäri, tosin ei ole elämässään yhtään starttia juossut. Alkuun oli toki ongelmaa monissakin asioissa, mut oikean valmentajan kanssa päästy paljon eteenpäin. Koulutustasoltaan n. heB ja hypätty reilua 90. senttiä.

      Laukasta on todellakin mahdollista saada pehmeää ja pyöreää, riippuen tosin yksilöstä. Hevonen hyppää mielellään ja hyvällä tekniikalla selkä pyöreänä, eikä kiletele kuin ratsastajan huonojen lähestymisten tai epävarmuuden takia. Moni henkilökin on sanonut, että ei ole lainkaan enää lv:n näköinen ja jopa verrattavissa pv:hen. :D

      Asioiden eteen kannattaa olla valmis tekemään töitä, jos lämpöstä meinaa ensimmäiseksi hevoseksi hankkia. (:

    • öäasetjdjf

      Itellä on sama lämppäri joka kesä "hoidossa", talvisin käyn joka viikonloppu moikkaamassa. Eli kevyellä liikutuksella, laiduntelemassa meillä pihassa ponin kanssa. Tän lämppärin 0-3v-menneisyyttä en tiedä, mutta nyt viiden vuoden ajan olen tamman kanssa touhunnut. Jotain vikaa etujaloissa on, että hyppäämisiä ei olla otettu ollenkaan, paljon jänteitä rasittavat puuhaamisetkin jätetty pois kokonaan.

      Luonne on ihan mukava, vaikkakin on aika arvaamaton ja ei luota kauhean helposti uusiin ihmisiin. Kisaa heppakaverinsa kanssa aina kun mahdollista, ratsastuksen ns. kaahottelupätkät ovat aika jännittäviä kaverin kanssa. Tuppaa kuumumaan mahdottomaksi jos laukkaa pyytää (nelitahtilaukka on), ravissa ja käynnissäkin mieluummin juoksisi kunnolla kuin menisi maltillisesti. Eli kuuma luonne on silti, vaikka ei ole ainuttakaan starttia. Taitaa olla, että lämpösissä on vähän kuumumisen ja kisaajan vikaa, kun kovaa juoksemaan on koulutettu.
      Mutta kyllä lämppärit sopii ihan yhtä hyvin ensihevosiksi kuin suomiputetkin, kunhan ei mitään huipputason kisaratsua haaveile. :)

    • heppa4

      toki ex-ravuri on useimmin hyvä ensihevoseksi, minäkin käyn ratsastamassa yhtä ex-ravuria mikä on koulutettu ihan ratsuksi. Mutta kumminkin aina pitää muistaa että se on silti se ravuri, joten minäkin aina saan olla hereillä ja ratsastaa sitä aivan eri tavalla kuin puskaponeja :) Onnea hankintaan!

    • aikuinen5

      katherine, miksi leikit täällä jotain "heppa-asioihin vastaavaa" tai ammattilaista? :)

      oon huomannut että tietämyksesi on aika laimeaa tasoa, ihan oikeesti. oot varmaan vaan joku pikkutyttö joka haaveilee tietävänsä :)

      kannattaa mennä sinne talille asioita opettelemaan, eikä tulla jokaiseen topikkiin muille vääntämään paskapuheita ja mukamas viisauksia.

      • joopajoo14

        katherine on myös aika epä kohtalias, sanoo liian suoraan joka tuntuu vähä pahalta D: on tultu koettuu... ;/ ja monet muutki tääl on törkeit... :/


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 121
      2753
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      67
      2520
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2111
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1747
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1658
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1479
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1439
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1403
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1377
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1302
    Aihe