Purjeveneen avotilaan mahdollisimman iso, kirkasnäyttöinen ja vedenpitävä karttaplotteri. Tonni on kipuraja.
Kumpikohan noista on esimerkiksi tehokkaampi ja sulavampi karttanäytön päivittymisessä? Onko näytön kirkkaudessa eroa?
Kokemuksia?
Raymarine A70D vai Lawrance HDS-7m ?
18
2029
Vastaukset
- miksei Garmin
Garmin 720 ainakin näkyi auringossa, eikä näytön scrollaus tai zuumaus tahmannut yhden kauden kokemuksella. Hinnat ei kai yleensä noissa laitteissa nouse ja viimevuotinen oli alle kipurajan. Vain yksi pieni painike, kaikki muu kosketusnäytön ohjauksella, eli kotelon mittoihin max näytön koko.
- GPS1
Ajattelin, että Garmin 720:n kosketusnäyttö ei olisi niin hyvä kuin mekaaniset napit. Eikös Garminin kosketusnapit kuitenkin vie tilaa itse karttanäytöltä myös? 720:n näyttö on vissiin 0.6" isompi kuin noiden kahden muun merkin näytöt.
Joutuiko Garminisi sateeseen yms.? Vaikuttaako vesitiiviys hyvältä? - Sateen sattuessa
Garmin on varmaan ihan ok muilta osin, mutta märällä kelillä saattaa tulla vaikeuksia kosketusnäytön kanssa:
http://www.youtube.com/watch?v=5QGRpyrVHGg - miksei Garmin
GPS1 kirjoitti:
Ajattelin, että Garmin 720:n kosketusnäyttö ei olisi niin hyvä kuin mekaaniset napit. Eikös Garminin kosketusnapit kuitenkin vie tilaa itse karttanäytöltä myös? 720:n näyttö on vissiin 0.6" isompi kuin noiden kahden muun merkin näytöt.
Joutuiko Garminisi sateeseen yms.? Vaikuttaako vesitiiviys hyvältä?Joutuuhan se plotteri ruoritolpassa sateeseen ja roiskeisiin. Rakenne selviää niistä näissä maisemissa oikein hyvin, tropiikissa kaikki muovikuoriset ovat vaikeuksissa tiiveyden kanssa. Kosketusnapit eivät havaittavasti vie tilaa näytöltä ja niiden näkymistä voi hallita. Kosketusnäyttö toimi alempana esitetystä youtube-pätkästä huolimatta aivan samalla tavalla märkänä ja kuivana, siitä otin selvää jo ennen ostoa. Ainoastaan hanskat kädessä tuli ongelmia.
- A70 ollut ok
Minäkään en ole käytännön navigoinnissa vertaillut noita kahta keskenään, Lawrencea vain messuilla. Kumpikin käyttää Navionicsin karttoja. Itselläni on muutaman vuoden ajan ollut Raymarinen A70 sprayhoodin alla (veneessäni on pinnaohjaus). Ainakin se näkyy auringossa kohtuullisen hyvin ja on yksinkertainen käyttää. Itse epäilisin garmin 720 kosketusnäytön käytännöllisyyttä varsinkin kylmillä keleillä, kun ollaan hanskat tai tumput käsissä.
A70 (tuskin myöskään vast. kokoinen Lawrance) ei kylläkään ole "mahdollisimman iso". Kartan yksityiskohtia et näe kovin etäältä.
Jos haluamasi karttaplotterin koko määrittyy vain sen perusteella, mihin rahat juuri ja juuri riittävät, teet varmaankin kompromissin. Toivottavasti et kadu, jos näyttö osoittautuukin hankalan pieneksi!
Hintavertailut tietenkin teet myös ulkolaisista nettikaupoista ennenkuin ratkaiset, mitä ostat.- suunnitteluasteella
Kerrotko, miten olet asentanut plotterin sprayhoodin alle, onko kiinteä- vai irroitettava
asennus? Miten johdotit? Itse pitäis ratkaista plotterin paikka pinnaveneessä
tänä keväänä.
- Geofence Sucks
Vuosi sitten Vene-lehti testasi 7 tuuman Plotterit, /Vene 1/2-2011) ja nuo kaksi oli siellä mukana. Taisi saada Lowrance kehuja näytön kirkkaudesta, kun Raymarinea moitittiin samasta asiasta.
Itsellä on HDS-7, joka on siis sama plotterin osalta kuin 7m. Näyttö on kirkas ja näkyy hyvin myös auringonpaisteessa. Näytön päivittymisen osalta en ole havainnut mitään ongelmia.
Jos päädyt HDS-7m:ään, ja ajattelit ostaa netin kautta ulkomailta, muista, että Lowrancet on geo-fenchattu, eli älä osta Ameriikka-versiota, jollet ole valmis hyväksymään sen pikku ominaisuuksia...- reiskamies
Ja saman yhtymän Kippari testasi samat laitteet aikaisemmin jossa Raymarine A50 voitti juurikin hyvän näyttönsä vuoksi. Noi suomalaisten lehtien elektroniikkatestit ovat kyllä niin ala-arvoisia ettei niistä kannata ostopäätöstään tehdää.
- Louranssi
Täältä myös ääni Lowrancelle. Purkkarissa ollut tuollainen 7 tuuman näytöllä, joskin vanhempaa mallia. Osta mahdollisimman suurella näytöllä jos on varaa, tuo käyttömukavuutta kummasti. Mulla on ollut kiinni kajuutan aukkoon sopivassa ovilevyssä, ratkaisu on toiminut hyvin.
- Seiwa SW701i
Raymarinen ja Lowrancen lisäksi löytyi vielä SW701i. Siinä on 7" näyttö, eikä vain 6.4".
HDS-7 vai SW701i? Seiwassa toimii C-Mapin kartta. - Garmin 720
Kesän kokemuksen perusteella ääni Garmin 720:lle. Kaikki tuntuu löytyvän helpostia ja toimii.
Yöllä kannattaa käyttää päivä näyttöä (himmeänä). Yö näyttö liian himmeä Suomen valoisiin kesiin. Jos näytön kirkkauteen (tai yö / päivä näyttö) tarvitsee koskea, niin valinta löytyy helpoiten painamalla kevyesti virtakytkintä.
Kosketusnäyttö on toiminut odotuksia paremmin kelissä kuin kelissä.
Polaroid lasien kanssa näyttö himmenee toisella halssilla veneen kallistuessa, mutta sama juttu taitaa olla plotterista riippumatta.- Karmini
Täältä myös ääni Garmin 720 aparaatille. Perusteina suuri näyttö ja pieni koko, koska painikkeet puuttuu. Toimi Suomen kesässä sateessa ja paisteessa. Lisäksi mielestäni Garminin kartat ovat paremmat kuin C-MAP tai Navionics. Kokemuksia on kaikista noista kartoista, tosin Navionics vain iPhonessa.
Reittisuunnittelu Garminin autoroutella toimii avovesillä tosi hyvin, rannikolla ja saaristossa ei niin hyvin, koska ajattaa väylien ulkopuolella ja mahdollisesti karikkojen välistä. Mutta PC:n avulla reittisuunnittelu on helppoa.
Viime vuonna venemessujen tarjouksena oli Garmin 720 HomePort PC-karttasofta pakettina 990 euroa.
- T
Yhden kesän (noin 200h) on ollut tuo Raymarine käytössä pulpettiveneessä. Ei pahaa sanottavaa, tosin liki kaikkia plotteripuolen ominaisuuksia ei tullut testattua. Karttanäyttö päivittyi sujuvasti vielä 50 km/h vauhdissa. Näyttö ei ollut ainakaan liian iso, lähinnä siksi että pidin samaan aikaan näkyvillä karttaa ja kaikua (A70D on yhdistelmälaite). Käyttöliittymä olisi voinut olla sujuvampikin, mutta kyllä tuon oppi ensikertalainenkin.
Hinta oli vuosi sitten toukokuussa alan liikkeen kampanjassa tasan tonni. Hintaan sisältyi tarvittavat anturit ja Navionics Gold 44XG kartta. Halvemmalla en ole vielä kartan kanssa nähnyt. - Plot
Missä liikkeessä kyseinen A70D 44 GX oli tonnin pakettihintaan?
- Karmini
Se oli Marineassa messujen aikana ja on näköjään vieläkin. Silti suosittelisin harkitsemaan Garminia, käyttölogiikka on todella fiksu ja näppäimet eivät vie tilaa. Prosessorissakin on mukavasti tehoa ja kartan vieritys on hirrrveeen helppoa sormenpäillä.
- paras näyttö
Paras plotteri:
http://www.yachtbits.com/standard_horizon/_cp300i_7_colour_chartplotter_with_internal_gps.php
Siihen kartat:
http://www.marinea.fi/shop/product_details.php?p=1236- on se ok!
Miksi suosittelet karttakortin ostamista eri paikasta kuin plotterin? Onko marinean hinta edullisin?
nimim. Stardard Horizoniin tyytyväinen
- sama...
Kortit ovat jotakuinkin samanhintaisia ympäri euroopan. Vaikea sanoa mitä karttaa kysyjä tarvitsee.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 683219
Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)753087Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.682952On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle662631Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli442132- 611699
Huomenna heitän järjen
romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,251667Hyvää huomenta
Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.181659- 351655
- 591576