Saattohoito mitä se

sairas minäkin

on sairaalassa ? Onko niitä paljonkin tälläisiä yksiköitä Millainen hoito mahtaa olla?

15

255

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jk

en tiedä

• Inhimillistä

"Saatto- eli terminaalihoidolla tarkoitetaan hoitoa, jota annetaan potilaalle sairauden siinä vaiheessa, kun käytettävissä olevilla hoitomenetelmillä ei enää ole mahdollista parantaa potilaan sairauden ennustetta, sekä hoitoa kuoleman lähestyessä. Terminaalihoito sisältää potilaan riittävän oireenmukaisen perushoidon ja kaiken muun ihmisarvoa kunnioittavan huolenpidon sekä hänelle läheisten henkilöiden henkisen tukemisen. Sellaisia tutkimus- ja hoitotoimia ei suoriteta, joilla ei kyetä parantamaan potilaan tilaa tai sairauden ennustetta.
      ---
      Hyvällä perushoidolla pyritään ehkäisemään ja vähentämään kaikkia niitä somaattisia ja psyykkisiä oireita, joita terminaalivaiheen potilailla esiintyy." (Ote Lääkintöhallituksen ohjekirjeestä)

Saattohoitoa voi saada sairaalan lisäksi missä tahansa hoito- ja / tai hoivalaitoksessa ja se voidaan järjestää myös kotiin kuolevan potilaan niin halutessa ja omaisten hyväksyessä.

Hyvä fyysinen perushoito saattohoidossa tarkoittaa kaikista ihmisen perustoiminnoista (syöminen, juominen, hengittäminen, nukkuminen / unettomuus, ihonhoito, hygienia, suolen ja rakon toiminta) huolehtimista.

Kivun hoito on tärkeää ja sen pitää olla riittävää ellei potilas itse ole siitä kieltäytynyt. Ja ehkä kaikista tärkein: kommunikointi, puhuminen ja kuuntelu, asioiden selvittäminen ja läpi käyminen, niin elämän kuin kuoleman asioiden. Jos omaiset eivät siihen kykene, niin hoitajan on oltava koulutettu perusjuttujen lisäksi myös kohtaamaan ihmisen henkinen hätä. Jos ei ole, niin sitten pappia tai lääkäriä apuun.

• isot korvat

Ihmisen toiveiden kuuleminen on tärkeintä. Joskus voi seurakunnan vapaaehtoinen tai joku muu työntekijä kuin pappi olla tärkeä vierellä.

• Sanat auttavat
        isot korvat kirjoitti:

Ihmisen toiveiden kuuleminen on tärkeintä. Joskus voi seurakunnan vapaaehtoinen tai joku muu työntekijä kuin pappi olla tärkeä vierellä.

Tästä juolahti mieleen, että aika usein se "joku muu kuin pappi", sellainen, jolla on puheen taito ja -lahja, on paljon pappia parempi vaihtoehto.

Olen tainnut useammankin kerran kuulla ne papin jutut vakavasti sairaan vuoteen vierellä ja jos sielun paimenella ei ole muuta sanomista kuin kirkon liturgia, niin joskus voisi olla parempi jättää käynti väliin. Sillä kirkon hengellistä kaavaa ei halua kuunnella kukaan muu kuin hurskas tosiuskovainen. Sen sijaan muuta puhetta, ihan henkistäkin, kaipaa ihan joka ainoa ihmismieli viimeistään sitten, kun kuolo kolkuttaa kynnyksellä.

• Helmi
        Sanat auttavat kirjoitti:

Tästä juolahti mieleen, että aika usein se "joku muu kuin pappi", sellainen, jolla on puheen taito ja -lahja, on paljon pappia parempi vaihtoehto.

Olen tainnut useammankin kerran kuulla ne papin jutut vakavasti sairaan vuoteen vierellä ja jos sielun paimenella ei ole muuta sanomista kuin kirkon liturgia, niin joskus voisi olla parempi jättää käynti väliin. Sillä kirkon hengellistä kaavaa ei halua kuunnella kukaan muu kuin hurskas tosiuskovainen. Sen sijaan muuta puhetta, ihan henkistäkin, kaipaa ihan joka ainoa ihmismieli viimeistään sitten, kun kuolo kolkuttaa kynnyksellä.

Usein kuitenkin vakavasti sairas tietää itse nimetä henkilön jonka haluaa vierelleen keskustelemaan tulevan. Jos kirkon liturgia on hänelle hyvä niin silloinhan kaikki on ok.

• Helmi

Kun mennään saattohoitoon, ei ehkä syöminen ole enää niin oleellista, juomista annetaan sen verran mitä kykenee ottamaan. Tippahoidosta soivitaan lääkärin ja omaisten kanssa tapauskohtaisesti aina erikseen, näin luulen.
        Hyvä perushoito, se että sairas kokee olonsa mahdollisimman hyväksi ja mukavaksi, turvalliseksi, on tärkeintä. Ja mielellään läheisiä vierelle saattamaan.

Kaikissa paikoissa ei saattohoitopotilaallekaan ole varattu omahoitajaa, joka olisi vain ja ainoastaan häntä varten, keskusteluun ei aina aole riittävästi aikaa tällöin.

• Kunto ja jaksaminen
        Helmi kirjoitti:

Kun mennään saattohoitoon, ei ehkä syöminen ole enää niin oleellista, juomista annetaan sen verran mitä kykenee ottamaan. Tippahoidosta soivitaan lääkärin ja omaisten kanssa tapauskohtaisesti aina erikseen, näin luulen.
        Hyvä perushoito, se että sairas kokee olonsa mahdollisimman hyväksi ja mukavaksi, turvalliseksi, on tärkeintä. Ja mielellään läheisiä vierelle saattamaan.

Kaikissa paikoissa ei saattohoitopotilaallekaan ole varattu omahoitajaa, joka olisi vain ja ainoastaan häntä varten, keskusteluun ei aina aole riittävästi aikaa tällöin.

Ehkäpä se syöminen ja juominen on kuitenkin kiinni siitä, missä kohtaa pois saattaminen alkaa. Itse tiedän monen monta, jotka syövät ja juovat normaalisti vielä pitkän pitkän aikaa ja joskus itsenäisestikin, vaikka hoidon nimi on jo muuttunut saatoksi.

• Helmi
        Kunto ja jaksaminen kirjoitti:

Ehkäpä se syöminen ja juominen on kuitenkin kiinni siitä, missä kohtaa pois saattaminen alkaa. Itse tiedän monen monta, jotka syövät ja juovat normaalisti vielä pitkän pitkän aikaa ja joskus itsenäisestikin, vaikka hoidon nimi on jo muuttunut saatoksi.

Jos syövät ja juovat asia on ok, kyse olikin siitä kuinka oleellisena syömistä pidetään sen jälkeen kun saattohoitoon on siirrytty. Minun kokemissani tapauksissa palliatiivinen hoito on edeltänyt saattohoitoa. Saattohoitopäätös on tehty siinä vaiheessa kun ihminen on jo niin huonossa kunnossa että kyse on enää viikosta tai päivistä. Silloin ei suinkaan enää minun mielestäni ole oleellisinta syökö ihminen vaan ei, koska sillä ei ole enää mitään merkitystä lopputuloksen kannalta.

• Osa hyvää hoitoa
        Helmi kirjoitti:

Jos syövät ja juovat asia on ok, kyse olikin siitä kuinka oleellisena syömistä pidetään sen jälkeen kun saattohoitoon on siirrytty. Minun kokemissani tapauksissa palliatiivinen hoito on edeltänyt saattohoitoa. Saattohoitopäätös on tehty siinä vaiheessa kun ihminen on jo niin huonossa kunnossa että kyse on enää viikosta tai päivistä. Silloin ei suinkaan enää minun mielestäni ole oleellisinta syökö ihminen vaan ei, koska sillä ei ole enää mitään merkitystä lopputuloksen kannalta.

Olipa hoito palliatiivista tai saattoa, niin ihmiselle annetaan ruokaa ja juomaa juuri niin kauan aikaa kuin sitä alas kurkusta menee. Oli sillä merkitystä lopputuloksen kannalta tai ei.

• Helmi
        Osa hyvää hoitoa kirjoitti:

Olipa hoito palliatiivista tai saattoa, niin ihmiselle annetaan ruokaa ja juomaa juuri niin kauan aikaa kuin sitä alas kurkusta menee. Oli sillä merkitystä lopputuloksen kannalta tai ei.

No niinniin sitähän minäkin mutta eiks kyse ollutkin siitä annetaanko sitä nerstettä tai ruokaa sitten muuta kuin luonnollista kautta :-).

• vai niin jassoo

KYlläpä on kaunista ja hyvää hoivaa, mutta kuka sen valvooo että näin on käytäntö?

• wwqqee

Epäiletkö hoitajien ammattitaitoa ? Ja moraalien noudattamista. Jos niin miksi ?

• niinpä kaiketi

En epäile mutta saahan kai sentäs kyseenalaistaa tätäkin? Onhan nyt kaikenlaista sattunut viimeaikoinakin.Niin kuka valvoo yleensä? Ja mitkä ovat tulokset.

• Sinä, minä, hän ...

Viime kädessä valvoja on, tai pitäisi olla, jokaisen yksityisen ihmisen, joka näkee, huomaa, kokee ... väärinkäytöksiä, huonoa hoitoa, virheitä, epäammattimaista asennetta, jne ...

Immeiset eivät taida hirveän yleisesti tietää, että aina kun vastaan em. laisia epäkohtia tulee ja niitä huomaa, pitäisi tehdä huomautus, muistutus, reklamaatio tai mikä ilmoitus vain. Joko ylemmälle esimiehelle tai tämän maan ylimmälle terveysviranomaiselle, kuitenkin niin, että ilmoituksen tekeminen tulee varmasti huomioiduksi ja asiasta jää mustaa valkoisella.

Sillä lailla osaamaton ja väärässä paikassa työssä oleva jää jossakin vaiheessa kiinni ja joutuu vastuuseen vinksahtaneesta työmoraalistaan ja -motivaatiostaan.

• Helmi

"Viime kädessä valvoja on, tai pitäisi olla, jokaisen yksityisen ihmisen, joka näkee, huomaa, kokee ... väärinkäytöksiä, huonoa hoitoa, virheitä, epäammattimaista asennetta, jne ..."

Nimenomaan näin. Vastuu on jokaisen, myös hoitajien ja naapureiden kuuluu tehdä reklamaatioita siitä jos näkee kotihoidossa jotain väärinkäytöksiä tai huonoa hoitoa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      67
      4421
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      68
      4271
    3. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      111
      2947
    4. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      66
      2835
    5. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      21
      2119
    6. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      55
      2002
    7. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      15
      1689
    8. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1513
    9. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      111
      1373
    10. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      182
      1286
    Aihe