Xp:n asennusongelma

...---...

Olen saanut AcerAspire 3100-läppärin. Minulla ei ole siihen palautuslevyjä. Asennusmedialta asennettaessa asennus pysähtyy alun asennusajurien laiton jälkeen vilkkuvaan kursoriin. Puuttuuko koneelta joku asennuksen tarvitsema ajuri?

Tällaiseen johtopäätökseen olen tullut, kun vastaavasti Windows_7:n asennus onnistuu. Windows-7:ään ei vain saa kaikkia koneen tarvitsemia ajureita, joten Xp:n asennus pitäis saada onnistumaan.

Mistä kiikastaa?
Läppärissä on AtiRadeon Xpress 1100-piirisarja

Toinen mahdollisuus olisi se, että Acerilla on oma käynnistyslohko, MBR, mutta eihän sitä tarvitse, kun asennuksen palauttamisesta ei ole kysymys ja vastaavasti Windows-7 asennus onnistuu. Levy on osioitu uudelleen, formatoitu ja XP:n MBR myös ajettu levylle. (Saadessani koneen, siinä oli Linux).

Eli löytyykö täältä asiantuntijaa, joka tietäis, minkä takia Windows Xp:n asennus pysähtyy alkuunsa. Jos se on joku asennusajurin puutos, mistä sellaisen sais?

Olen kohtalaisen hyvin perillä tietokoneista ja asennuksesta, mutta nämä merkkikoneiden metkut yllättää.

12

162

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juk

      siis onko sinulla joku xp oem asennuslevy? ja millä servicepackillä se on.oletko biossista laittanut D2D recoveveryn disable ja myös networkboot,ja laita boot optionista käynnistymään dvd asema ekaksi ja kiintolevy toiseksi.

    • Jos se on orkkis xp, ei sillä ole saanut asennettua mitään moneen vuoteen.
      Pitäisi saada siihen asennuslevylle service pack 3, vähintään sp1

      http://www.nliteos.com/

      • ...---...

        Mulla on slipstreamattu SP3, joka on toimiva. Laitoin jo D2D:n disable, samoin muutin käynnistysjärjestystä, (oli sata 1:senä, vaikka sitä ei ole käytössä). Ei vaikutusta. Pitää vielä kokeilla disabloida networkboot.


    • juk

      mihin se sitten tökkää kun boottaa levyltä?saatko osiot tehtyä.

      • ...---...

        Se teki ne alkutoimet, eli asentaa tiedostoja, mutta juuttui sen alkutoimien loputtua, eli kursori jäi vilkkumaan.

        Mutta nyt selvisi se homma. Kokeilin asennuslevyä, missä ei ole servicepackeja. Sillä näyttää toimivan, eli jatkaa ainakin formatointiin asti.

        Omituista. Tuo WinXpHome:n SP3 on varmasti toimiva. Mutta joku kummallinen asia, miksi SP3 ei toimi. Pitää sitten asentaa ServicePackit erikseen.

        Muuten tänään selasin nettiä, ja joku väitti samaa tuosta samasta koneesta. Onko siellä biosissa tallennettu asennusversiot, jotka kelpaavat?


    • juk

      tuossa mallissa juuri on biosversio oltava tietty muistaakseni 2.74 vähintään kun vistan laitto,mutta luulisin että uusin 3.13 toimii millä käyttisversiolla tahansa,tai sitten dvd asemasi on hieman ronkeli tietyistä poltetuista levyistä esim.sony,jos se slipstreamattu xp kerta muissa vehkeissä toimii.

      • ...---...

        Biosversio on tuo 3.13. En usko DVD-aseman lukuvaikeuksiin, kun asennus kyllä ilmoittaa, jos ei voi lukea jotain tiedostoa levyltä.

        Tuossa linkissä eräs kaveri väitti samaa, että tuo Acer on tarkka versiosta ja uudemmat ei toimi:
        http://murobbs.plaza.fi/ohjelmat-kayttojarjestelmat-ja-ajurit/794922-windows-xp-asennus-ei-loyda-kovalevya.html#post1707027000

        En kyllä aluksi uskonut tuota linkkiä, mutta heti on uskottava, koska SP3:sta kokeilin useilla levymerkeillä ja tuo ilman servicepackkeja oleva levykin oli poltettu.
        Edes SP1 ei toimi, mutta ilman sevicepackeja toimii. (SP2 myös kokeilin, mutta siinä levyssä oli lukuvirhe, jonka asennus ilmoitti) Voin tehdä huomenna vielä täydentäviä kokeita, mutta vaikuttaa nyt vahvasti Acerin kummallisuuksilta.


    • juk

      niin jos kovalevy ei löydy asennuksessa niin silloin sata ajuri puuttuu(mihin linkkikin viittaa),onko mallisi sata vai ide versio?kun on molemmilla tehty tuota mallia ja monella eri kiintolevy merkillä.tuo taas viittaa "Kokeilin asennuslevyä, missä ei ole servicepackeja. Sillä näyttää toimivan, eli jatkaa ainakin formatointiin asti."että kyseessä ide malli.jos ide malli niin asennus medialla ei ole mitään merkitystä oli siinä spt tai ei niin pitää toimia.joko kiintolevyllä on jäänyt jotain piilotiedostoja/vikaa mikä sekottaa homman tai edelleen aseman luku vaikeuksia mikä on erittäin tuttu ilmiö vanhemmissa koneissa.olen törmännyt monesti läppäri/pöytäkoneis että asennus ei etene koska on lukevinaan levyä mutta jäätyy silti,ei siitä tule mitään virheilmoitusta,aseman vaihto/muu asennustapa korjaa tilanteen,myös alkuperäinen asennusmedia on jäänyt lukematta muutamissa asemissa.voi olla spekulointia mutta itse ainakin alottaisin kiintolevyn kunnon formatoinnilla,eli kiintolevyn valmistajan sivulta hakee boottiversion kiintolevyn formatointiin/osiointiin ja varoiks vielä diagnoosi työkalu,jos seagate malli niin disk wizard seatools hoitaa hommat.yks hyvä on myös killdisk boottiversio.tarkasta ja formatoi kiintolevy kunnolla, jos se ei vieläkään ala asentuu niin tee xpn asennus usb tikulle niin asema ongelmat selvii ellei sitten ole ulkoista usb asemaa,kone tukee usb boottia.

      • juk

        niin ja biossista sen verran että lueskelin foorumeilla eriversioista ongelmia mutta nekin oli xpstä siirtyminen vistaan mikä vaati uudemman biossin.sekin on helppo kokeilla asentamalla niin sanottu first biossi jos se epäilyttää xpn osalta.luulis kyllä uusin tukevan kaikki versiot,acer bios informaatiot on aina ollu surkeita ei kerrota mitä korjaa ja mitä ei.


      • ...---...

        Kovalevy on IDE. Tuolla asennusmedialla ilman servicepackkeja asennus onnistui, olen nyt asentamassa servipack_2:sen sitten 3:n perään.

        Kovalevyn pitäis olla tyhjä. On moneen kertaan osioitu ja formatoitu, sekä MBR kirjoitettu uudestaan. Kovalevy on muutenkin kunnossa ja testattu. Ja kuten avausviestissä sanoin Windows 7 asennus onnistui normaalisti, mutta joitain ajureita ei ole saatavana Windows seiskalle.
        Tietysti Vistakin kävis, mutta mulla ei ole asennusmediaa ja tuon Xp:n lisenssitarrakin on vielä koneessa..
        Koneessa on tarra "Windows Vista Premium Ready"

        Olisko tuo AtiRadeon Xpress 1100-piirisarja niin oikukas, jotta tuo Xp:n asennus ei onnistu Xp_Sp-versioilla. Joku tärkeä asennuksenaikainen tiedosto puuttuu?

        Minunkin mielestä todella outoa, mutta tuolle koneelle kelpasi vain Xp ilman servicePackia. Enkä vieläkään usko, että DVD-aseman lukuvaikeuksista olisi kysymys. Samanmerkkisellä poltetulla asennusmedialla Sp-versiot ei toimi, mutta ilman SP:tä asennus toimii.

        Olen kyllä tehnyt paljon Windows_asennuksia, mutta tuollaista probleemaa ei ole aikaisemmin tullut vastaan. Kun sain koneen, siinä oli toimiva Linux. Mutta kun tulee vaimolle, niin Windows on hänelle tutumpi.


    • juk

      juu oudolta kuulostaa ettei servicepackeil asennu,en ole törmännyt Atin eXpress 1100 piirillä olevis koneis samanlaisiin ongelmiin,mutta joku vanhempi atin erillis näytönohjain on joskus kiusannu asennuksessa ilmoittamalla ettei voi asentaa ajuria/jotain osaa ja on pyytänyt levyä mutta siitä pääsee eroon kun painaa ohita niin xp jatkaa asennusta.vinkkinä seuraavaan kerran kun asentelet niin sp1 jälkeen asenna sp3 suoraan niin ei tarvi sp2 asentaa välis,hyvät et lähti toimii kaikkee sitä kuulee.

    • ...---...

      Kyllä se liittyy jotenkin siihen, että asennusmedian SP-versiot eivät lue kiintolevyä tai sotkevat IDE-levyn SATA-levyyn, jota tuossa ei ole, vaikka sellaiseen on mahdollisuus. Eli tuo läppäri tukee myös sata-levyä.
      Eli perimmiltään asia liittynee jotenkin AtiRadeon Xpress 1100-piirisarjaan.

      Juttu on varmasti erilainen, jos käyttää Acerin omaa asennusmediaa, jolloin SP-versiotkin toimii (räätälöity tuolle piirisarjalle).

      Mutta pitää nyt tyytyä tuohon, että asentaa SP2 ja SP3 erikseen, vaikka se teettääkin lisää työtä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      95
      2555
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2213
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1917
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1661
    5. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1635
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1616
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      34
      1578
    8. 76
      1484
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      112
      1397
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1264
    Aihe