Ilmava100 pysähtelee pakkasella

Kyllästynyt>*>

Muutimme syksyllä omakotitaloon jossa on ilmava100 ilmanvaihtojärjestelmä. Laite on toiminut moitteettomasti, kunnes tuli pakkaset. Sisäilmapuhallus pysähtelee nyt jatkuvasti ja mitä kovemmat pakkaset sitä enemmän. Luimme ilmavan käyttöohjeista, että pysähtely on normaalia pakkasella, mutta rajansa kai silläkin? 15 asteen pakkasella koneemme on päällä minuutin ja hiljaa neljä minuuttia. Poistoilman kone imee normaalisti.

Meillä ei ole aikaisempaa kokemusta koneellisesta ilmanvaihdosta ja nyt täytyy sanoa, että olen ihmeissäni. Jos ilman kuuluisi vaihtua kahden tunnin välein, jotta ilma pysyy raikkaana ja terveellisenä, miten on mahdollista, että tuloilman jatkuva pysähtely on sallittua pakkasella? Meidän tapauksessa saamme tuloilmaa 20% normaalista tilasta. Se taas tarkoittaa ymmärtääkseni, että ilmanvaihto ei ole tasapainossa. Taloon syntyy alipaine ja korvausilmaa tulee ties mistä viemäreistä ja ikkunan koloista. Eikö ihmisen tarvitse hengittää puhdasta ilmaa talvella?

Soitin Vallox- ilmavan huoltomiehelle ja hän ei osannut sanoa mitään järkevää. Olemme säätäneet anturia, joka on lähellä lämmöntalteenottokennoa, laihoin tuloksin.

Olemme pakkasten aikaan yskineet ja niistäneet koko perhe, pahinta on aamulla. Aikaisemmin meillä ei ole ollut mitään oireita. Kahdesta paikasta haisee nyt viemäri.

Jos jollakin teistä on jotain kokemuksia tai hyviä neuvoja, niin otetaan mielellään vastaan. Huoltomiehen kutsuminen on seuraava etappi, mutta pelkäämpä, että sieltäkin sanotaan, että pysähtely on normaalia talvella, huoh....

62

8383

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fallos/ilmavaiva

      Sen tuloilmapuhaltimen pätkimisen tarkoituksena on pitää lämön talteenotto kenno (LTO) sulana.
      Tuo yskiminen ja niistäminen voi sitten taas johtua liian kuivasta huone ilmasta.
      Viemärin haju pakkasella taas voi johtua viemärin tuuletusputken huurtumisesta, joka aiheuttaa vesilukkojen tyhjentymisen.
      Näin nyt ensialkuun... aika erikoinen tuo Vallox-sin "huoltomies".

    • r3425

      Laita kiertoilamputki ja venttiili, niin pätkiminen loppuu. Koneessa ehkä on liitäntäkin tätä varten, 5 reikää näkyy päällä olevan. Tai sitten se 5. reikä on typerästi keittiörasvoille.

    • =18

      Järkevintä on tässäkin tapauksessa vaihtaa kone sellaiseen malliin joka ei pätki tulopuhallinta, tulopuhallinta pätkivät laitteet on täysin susia.
      Mene siis kauppaan ja pyydä myyjältä sellainen kone jossa kennon sulatus on järjestetty muulla tavalla kuin puhallinta pätkimällä.
      Minä en todellakaan ymmärrä miksi terveyden kustannuksella pitäisi leikkiä pätkivien koneiden kanssa, kun kunnollisiakin koneita saa kaupasta kun ottaa asian puheeksi myyjän kanssa.

      • ?L))("

        Jos tarkoitat frisbeekoneita, ne kannattaa jättää kauppaan hajuja levittävinä ja kiellettyinä koneina.

        Kuutiokone kiertoilmaputkella on yksinkertaisin ja paras.


      • =25
        ?L))(" kirjoitti:

        Jos tarkoitat frisbeekoneita, ne kannattaa jättää kauppaan hajuja levittävinä ja kiellettyinä koneina.

        Kuutiokone kiertoilmaputkella on yksinkertaisin ja paras.

        Näiden y-haara skeida miesten juttuja ei sitten kenenkään kannata ottaa tosissaan, mutta onneksi fiksuimmat varmasti jo näitä hölynpöly kirjoituksia lukemalla tajuavat sivuuttaa nämä kommentit.


      • r44433
        =25 kirjoitti:

        Näiden y-haara skeida miesten juttuja ei sitten kenenkään kannata ottaa tosissaan, mutta onneksi fiksuimmat varmasti jo näitä hölynpöly kirjoituksia lukemalla tajuavat sivuuttaa nämä kommentit.

        frisbeekoneet on kielletty sairaaloissa ja kerrostaloissa 189 hajuja levittävän sisäisen y-haaran takia.


    • Ilto Kuutio

      Ilton kuutiokone tuloilma käy minuutin ja sulattaa minuutin .Ulkona pakkasta -28 astetta.Sulatus alkaa,kun poistoilman lämpötila laskee 7 asteeseen.Näillä arvoilla ilton kenno pysyy sulana.
      Jäätymisestotermostaatilla säädetään poistoilman lämpötila.Itse laitoin anturimittarin mittaamaan poistoilman lämpötilaa,josta sitä on helppo seurata ulkopuolelta.
      Jos omat kyvyt ei riitä lämpötilojen säätöihin niin tilaa alan ammattilainen säätämään ilmastointikoneesi.
      Yskiminen ja niistäminen on seurausta siitä,ettei kaikki ole kohdallaan ilmastoinnissa.

    • jokin mättää

      > Jos ilman kuuluisi vaihtua kahden tunnin välein, jotta ilma pysyy raikkaana ja terveellisenä, miten on mahdollista, että tuloilman jatkuva pysähtely on sallittua pakkasella?

      No vaihtuuhan se ilma edelleen, koska poistoilmapuoli on jatkuvasti toiminnassa. Tuloilmapuhaltimen pätkiminen on periaatteessa LTO-kennon ohitussäätö, mutta mahdollisimman halvalla toteutettuna.

      Siis jäteilman lämpötilaa pidetään yli X astetta (X koneesta riippuen 3-8 °C) jottei LTO pääse huurtumaan umpeen ohjaamalla Y % tuloilmasta kennon ohi. Oikeassa ohitussäädössä koneen sisällä on moottoripelti, jonka kautta ilmaa päästetään kennon ohi. Pätkimissäädössä tuloilmapuhallin sammutellaan ajoittain, jolloin rakennuksen alipaine kasvaa ja ilmaa tulee vuotoina rakenteiden läpi (=kennon ohi).

      Mutta ei sitä vuotoilman määrää pysty pelkästään puhaltimen käyntijaksoista päättelemään. Vaikka tuloilmapuhallin on seis, imee alipaine ilmaa edelleen koneenkin läpi. Tämän takia seisomisjaksot ovat pitempiä kuin pelkän lämpötilan pohjalta tehty laskelma ennustaa.

      Esim. ulkoilma -15°C, koneelle tuleva poistoilma 21 °C ja LTO hyötysuhde 60 % -> jäteilma jäähtyy suunnilleen 0 °C lämpötilaan (kun huomioidaan, että poistoilmavirta on hieman suurempi kuin tuloilmavirta).

      Jotta jäteilman saisi pysymään min. 7°C, pitää kolmasosa tuloilmasta ohjata kennon ohi. Siis pätkimissäätöä käytettäessä tuloilmapuhallin olisi 2 min käynnissä ja 1 min seis JOS koneessa olisi sulkupelti, joka estää ilmavirtauksen, kun tuloilmapuhallin on seis.

      Mutta kun ei näissä pikku koneissa ole peltejä, ulkoilmaa virtaa LTO:n läpi myös tuloilmapuhaltimen seistessä, hidastaen lämpenemistä ja pidentäen seisontajaksoja. Mutta ilmavirtojen suhteen pitäisi siitä huolimatta mennä em. laskelman mukaan.

      1 min käynnissä ja 4 min seis menee kyllä "pitkäksi" tuossa ulkolämpötilassa .... siis jotain häikkää on.

      - rajatermostaatti säädetty liian ylös (joku viluinen on käynyt ronkkimassa konetta ja kuvitellut saavansa lämpimämpää tuloilmaa, kun kääntää kaikki nupit kaakkoon)

      - poistoilmasuodatin on tukossa (poistopuoli likaantuu talvella nopeammin kuin tulo) -> poistoilmavirta on pienempi kuin tuloilmavirta

      - poistoilmaventtiilit osittain tukossa (pölyä)

      - poistoilma jäähtyy kanavistossa, kanavat kylmässä tilassa (ullakko), pitkiä vetoja ja huono eristys (kanavissa usein vain 100 mm villaa, siis paljon vähemmän kuin seinissä/yläpohjassa)

      Että jotta pysähtely on normaalia, mutta ei se nyt noin paljon pitäisi huilitaukoja pitää vielä -15 lämpötilassa.

      • esilämmitys auttaa

        Niijoo, ja se korjaus

        - termostaatin asetus kuntoon

        - ilmavirrat kuntoon (siis jos suodattimet/venttiilit tukossa huonepölystä)

        - poistokanavien eristys paremmaksi (jos ilma jäähtyy kanavistossa, kannattaa mitata, minkä lämpöistä ilmaa koneelle tulee)

        - jos ei nuo tepsi, niin sitten kone fiksummaksi malliksi TAI esilämmitys ulkoilmakanavaan

        Pätkimisen pitäisi alkaa vasta ulkolämpötilan ollessa jossain -7...-10°C, joten pätkimisen saa estettyä ulkoilmakanavassa olevalla esilämmittimellä, joka pitää koneelle tulevan ilman lämpötilan yli em. arvon.

        Esim. -15 °C pakkasella ja 50 l/s ilmamäärällä ilman lämmittämiseen -15 -> -7 °C tarvitaan 0,48 kW. Siis jo 0,5 kW lämmitin vähentää pätkimistä oleellisesti ja 1 kW lämmitin riittäisi poistamaan sen lähes kokonaan.

        Eikä esilämmitys edes lisää energiankulutusta! Kas kun tämäkin on vain yksi tapa estää LTO:n huurtuminen ja KAIKKI huurumisenestoratkaisut tosiasiassa säätävät jäteilman lämpötilaa = kasvattavat lämmönhukkaa.


      • 3125415
        esilämmitys auttaa kirjoitti:

        Niijoo, ja se korjaus

        - termostaatin asetus kuntoon

        - ilmavirrat kuntoon (siis jos suodattimet/venttiilit tukossa huonepölystä)

        - poistokanavien eristys paremmaksi (jos ilma jäähtyy kanavistossa, kannattaa mitata, minkä lämpöistä ilmaa koneelle tulee)

        - jos ei nuo tepsi, niin sitten kone fiksummaksi malliksi TAI esilämmitys ulkoilmakanavaan

        Pätkimisen pitäisi alkaa vasta ulkolämpötilan ollessa jossain -7...-10°C, joten pätkimisen saa estettyä ulkoilmakanavassa olevalla esilämmittimellä, joka pitää koneelle tulevan ilman lämpötilan yli em. arvon.

        Esim. -15 °C pakkasella ja 50 l/s ilmamäärällä ilman lämmittämiseen -15 -> -7 °C tarvitaan 0,48 kW. Siis jo 0,5 kW lämmitin vähentää pätkimistä oleellisesti ja 1 kW lämmitin riittäisi poistamaan sen lähes kokonaan.

        Eikä esilämmitys edes lisää energiankulutusta! Kas kun tämäkin on vain yksi tapa estää LTO:n huurtuminen ja KAIKKI huurumisenestoratkaisut tosiasiassa säätävät jäteilman lämpötilaa = kasvattavat lämmönhukkaa.

        Kiertoilma esilämmittä aivan tarpeeksi ulkoilmaa ,etuvastukset huuhaata ja nostaa vain pari astetta kiertoilman nostaessa 10 astetta.


      • 963
        3125415 kirjoitti:

        Kiertoilma esilämmittä aivan tarpeeksi ulkoilmaa ,etuvastukset huuhaata ja nostaa vain pari astetta kiertoilman nostaessa 10 astetta.

        "etuvastukset huuhaata ja nostaa vain pari astetta"

        Siinä oli amatöörin vastaus, meillä etuvastus lämmittää kevyesti -20ast --> 0ast:een johon termari on säädetty.


      • +öl2223
        963 kirjoitti:

        "etuvastukset huuhaata ja nostaa vain pari astetta"

        Siinä oli amatöörin vastaus, meillä etuvastus lämmittää kevyesti -20ast --> 0ast:een johon termari on säädetty.

        Jaa, meillä 1kw jälkilämmitysvastus nostaa vain pari astetta ja rahaa kuluisi 400 eur/6kk, jos ei olisi kiertoilmaa ja jälkilämmitysvastusta käytettäisiin.


      • t43242345
        +öl2223 kirjoitti:

        Jaa, meillä 1kw jälkilämmitysvastus nostaa vain pari astetta ja rahaa kuluisi 400 eur/6kk, jos ei olisi kiertoilmaa ja jälkilämmitysvastusta käytettäisiin.

        Eli jos etuvastus olisi jotenkin merkittävästi parempi, ivkoneiden valmistajat olisivat laittaneet etuvastukset eikä jälkilämmitysvastukset vakiona.


      • +öl2223 kirjoitti:

        Jaa, meillä 1kw jälkilämmitysvastus nostaa vain pari astetta ja rahaa kuluisi 400 eur/6kk, jos ei olisi kiertoilmaa ja jälkilämmitysvastusta käytettäisiin.

        Faktaa jälleen kehiin:

        1kW nostaa ilman lämpötilla

        dt = P/(V*Roo*C) , jossa

        P= teho (W),
        V= ilmavirta (l/s)
        Roo = ilman tiheys n 1.2 kg/m3
        C = ilman ominaislämpökapasiteetti, noin 1 kJ/(kg*K)

        sijoittamalla arvot saadaan esim 50 l/s:lle 1kW patterilla nousuksi 16,7 C ja 100 l/s:lle 8,3C jne .
        "Pari astetta" nousu on jos ilmavirta on n 420 l/s.

        :)


      • r43t4345
        R_oi kirjoitti:

        Faktaa jälleen kehiin:

        1kW nostaa ilman lämpötilla

        dt = P/(V*Roo*C) , jossa

        P= teho (W),
        V= ilmavirta (l/s)
        Roo = ilman tiheys n 1.2 kg/m3
        C = ilman ominaislämpökapasiteetti, noin 1 kJ/(kg*K)

        sijoittamalla arvot saadaan esim 50 l/s:lle 1kW patterilla nousuksi 16,7 C ja 100 l/s:lle 8,3C jne .
        "Pari astetta" nousu on jos ilmavirta on n 420 l/s.

        :)

        Tuossa kaavassa ei ole laisinkaa otettu huomioon ulkolämpötilaa. Fatka on että pakkaskeleillä lämmtys vaati enemmän energiaa kuin lämpimälllä. Siispä -10 pakkaseklissä 1kw etuvastuksen antama nousu on korkeintaan 2 astetta, jos ilmavirran nopeus on 50- 70 l/s.

        Tuolla kaavalla meidän jälkilämmitysvastus nostaisi kennonjälkeisen 15 asteisen ilman 31 asteiseksi, joka olisi hienoa ja toivottavaa, mutta käytännössä vastus nostaa vain 2 astetta.


      • 2343244
        R_oi kirjoitti:

        Faktaa jälleen kehiin:

        1kW nostaa ilman lämpötilla

        dt = P/(V*Roo*C) , jossa

        P= teho (W),
        V= ilmavirta (l/s)
        Roo = ilman tiheys n 1.2 kg/m3
        C = ilman ominaislämpökapasiteetti, noin 1 kJ/(kg*K)

        sijoittamalla arvot saadaan esim 50 l/s:lle 1kW patterilla nousuksi 16,7 C ja 100 l/s:lle 8,3C jne .
        "Pari astetta" nousu on jos ilmavirta on n 420 l/s.

        :)

        Koska sulla on painovoimatalo, on turha selitellä jotain aataminaikasta kirjallisuustietoa.


      • r3r324
        r43t4345 kirjoitti:

        Tuossa kaavassa ei ole laisinkaa otettu huomioon ulkolämpötilaa. Fatka on että pakkaskeleillä lämmtys vaati enemmän energiaa kuin lämpimälllä. Siispä -10 pakkaseklissä 1kw etuvastuksen antama nousu on korkeintaan 2 astetta, jos ilmavirran nopeus on 50- 70 l/s.

        Tuolla kaavalla meidän jälkilämmitysvastus nostaisi kennonjälkeisen 15 asteisen ilman 31 asteiseksi, joka olisi hienoa ja toivottavaa, mutta käytännössä vastus nostaa vain 2 astetta.

        Siis tuon painovoimanhörhön kaava ei ota huomioon putkiston lämpöhäviöitä. Kyllä meidänkin jäikilämitysvastustilassakin lämpö on 38 astetta, mutta koska ilma liikku vaihdilla ja ilmaa jaetaan moneen huoneeseen, tuloilmaventtilleissä vastuksella saatava nosto on parisen astetta max.


      • r3425235
        R_oi kirjoitti:

        Faktaa jälleen kehiin:

        1kW nostaa ilman lämpötilla

        dt = P/(V*Roo*C) , jossa

        P= teho (W),
        V= ilmavirta (l/s)
        Roo = ilman tiheys n 1.2 kg/m3
        C = ilman ominaislämpökapasiteetti, noin 1 kJ/(kg*K)

        sijoittamalla arvot saadaan esim 50 l/s:lle 1kW patterilla nousuksi 16,7 C ja 100 l/s:lle 8,3C jne .
        "Pari astetta" nousu on jos ilmavirta on n 420 l/s.

        :)

        Selitä sitten painovoimahönö, miksi etuvastus ei ole vakiona ivkoneissa vaan jälkilämmitysvastus.


      • r3425235 kirjoitti:

        Selitä sitten painovoimahönö, miksi etuvastus ei ole vakiona ivkoneissa vaan jälkilämmitysvastus.

        Mistähän tulee näitä typeryksiä, jotka asettavat fysiikan lait kyseenalaiseksi! Onnea valitsemallanne uralla!

        Etuvastusta koskien paremman puutteessa siteeraan itseäni vuodelta 2006:
        _________________
        Sanoisin
        ettei tuota taas voi nauramatta lukea.
        Ensin tehdään laite, jolla otetaan lämpöä talteen. Tarkoituksella tehdään kuitenkin niin huono, että se tarvitsee jälkilämmityksen. Kun siitä tulikin vielä huonompi ts se lämmöntalteenotto ei toimikaan silloin kun sitä eniten tarvitaan, paikataan sitä myös etupuolelta. Muuten OK mutta se samalla leikkaa lto:n hyötysuhdetta.
        Laitteessa on vielä kehittämisen varaa, voisi esim lämmittää sähköllä poistoilmaa ennen lto:ta.

        Vasta sitten kun lämmitetään sähköllä myös jäteilmaa luultaasti tyhmimmätkin levysiirrinfanit heräävät.

        Nyt siis esitetään, että tehtäisiin kaikki typeryydet samaan vaippaan: epäonnistunut siirrinvalinta, idioottimainen esilämmitys, ei huurteenestoa vaan alkeellinen sulatus ja kaiken kukkuraksi alimitoitetaan em. idioottimainen esilämmitys!!
        ___________________

        Toivottavasti ylläoleva uppoa jopa teidänkin kaaliinne, jota tosin hieman epäilen.


      • taukkikastiin mars
        R_oi kirjoitti:

        Mistähän tulee näitä typeryksiä, jotka asettavat fysiikan lait kyseenalaiseksi! Onnea valitsemallanne uralla!

        Etuvastusta koskien paremman puutteessa siteeraan itseäni vuodelta 2006:
        _________________
        Sanoisin
        ettei tuota taas voi nauramatta lukea.
        Ensin tehdään laite, jolla otetaan lämpöä talteen. Tarkoituksella tehdään kuitenkin niin huono, että se tarvitsee jälkilämmityksen. Kun siitä tulikin vielä huonompi ts se lämmöntalteenotto ei toimikaan silloin kun sitä eniten tarvitaan, paikataan sitä myös etupuolelta. Muuten OK mutta se samalla leikkaa lto:n hyötysuhdetta.
        Laitteessa on vielä kehittämisen varaa, voisi esim lämmittää sähköllä poistoilmaa ennen lto:ta.

        Vasta sitten kun lämmitetään sähköllä myös jäteilmaa luultaasti tyhmimmätkin levysiirrinfanit heräävät.

        Nyt siis esitetään, että tehtäisiin kaikki typeryydet samaan vaippaan: epäonnistunut siirrinvalinta, idioottimainen esilämmitys, ei huurteenestoa vaan alkeellinen sulatus ja kaiken kukkuraksi alimitoitetaan em. idioottimainen esilämmitys!!
        ___________________

        Toivottavasti ylläoleva uppoa jopa teidänkin kaaliinne, jota tosin hieman epäilen.

        > Mistähän tulee näitä typeryksiä, jotka asettavat fysiikan lait kyseenalaiseksi!

        Tuota sinun kannattaa kysyä äiteeltäsi.

        Nimittäin tiputit itsesikin juuri tähän samaan kastiin julistuksella, jossa kerroit ymmärtäväsi LTO:n energiatehokkuudesta yhtä vähän kuin sika hopealusikasta.


      • taukkikastiin mars kirjoitti:

        > Mistähän tulee näitä typeryksiä, jotka asettavat fysiikan lait kyseenalaiseksi!

        Tuota sinun kannattaa kysyä äiteeltäsi.

        Nimittäin tiputit itsesikin juuri tähän samaan kastiin julistuksella, jossa kerroit ymmärtäväsi LTO:n energiatehokkuudesta yhtä vähän kuin sika hopealusikasta.

        :)


      • =OLLKK#
        R_oi kirjoitti:

        Mistähän tulee näitä typeryksiä, jotka asettavat fysiikan lait kyseenalaiseksi! Onnea valitsemallanne uralla!

        Etuvastusta koskien paremman puutteessa siteeraan itseäni vuodelta 2006:
        _________________
        Sanoisin
        ettei tuota taas voi nauramatta lukea.
        Ensin tehdään laite, jolla otetaan lämpöä talteen. Tarkoituksella tehdään kuitenkin niin huono, että se tarvitsee jälkilämmityksen. Kun siitä tulikin vielä huonompi ts se lämmöntalteenotto ei toimikaan silloin kun sitä eniten tarvitaan, paikataan sitä myös etupuolelta. Muuten OK mutta se samalla leikkaa lto:n hyötysuhdetta.
        Laitteessa on vielä kehittämisen varaa, voisi esim lämmittää sähköllä poistoilmaa ennen lto:ta.

        Vasta sitten kun lämmitetään sähköllä myös jäteilmaa luultaasti tyhmimmätkin levysiirrinfanit heräävät.

        Nyt siis esitetään, että tehtäisiin kaikki typeryydet samaan vaippaan: epäonnistunut siirrinvalinta, idioottimainen esilämmitys, ei huurteenestoa vaan alkeellinen sulatus ja kaiken kukkuraksi alimitoitetaan em. idioottimainen esilämmitys!!
        ___________________

        Toivottavasti ylläoleva uppoa jopa teidänkin kaaliinne, jota tosin hieman epäilen.

        Pelle, vastaa nyt suoraan ja lyhyesti miksi ei ole etuvastusta vaan on jälkilämmitysvastus vakiona.

        Kaavasi perusteella 16 astetta ulkoilman lämpötilan nosto 1kw vastuksella on jo nobelin arvoinen suoritus. Onko nobelin palkinto jo takanreunalla?


      • itku pitkästä ilosta
        R_oi kirjoitti:

        :)

        Hyvä, että jaksaa omat typeryydet naurattaa.

        Avataanpa niitä vähän muillekin

        #1, hyvästä hyötysuhteesta ei ole hyötyä

        Poistoilma 20, ulkoilma -30, vastakkain ristivirtasiirrin 50 % ja vastavirtasiirrin 70 % hyötysuhteella. Molemmissa huurteenestotermostaatin asetus 5 °C.

        Nyt tarkastellaan pelkästään jäteilman lämpötilaa, koska se YKSINÄÄN ratkaisee, paljonko ilmanvaihto haaskaa lämpöenergiaa.

        Ristivirta-LTO saisi jäteilman jäähtymään -5 °C, lämpötilaan, mutta huurteenesto rajoittaa jäteilman lämpötilaksi min. 5 °C, joten LTO toimiikin -30 pakkasella ainoastaan 30 % hyötysuhteella.

        Vastavirta-LTO saisi jäteilman jäähtymään -15 °C lämpötilaan mutta huurteenesto rajoittaa jäteilman lämpötilaksi min. 5 °C, joten LTO toimiikin -30 pakkasella ainoastaan 30 % hyötysuhteella.

        Hätähousun johtopäätös: parempi LTO on hyödytön.

        Mutta lauhemmalla säällä tilanne onkin toisenlainen. Ulkoilman lämpötilahan on suurimman osan ajasta nollan kieppeillä...

        Ulkolämpötilan ollessa 0 °C ristivirta saa aikaiseksi 10 °C jäteilmaa ja vastavirta 6 °C jäteilmaa. Eli kovimpia pakkasia (mitä ei vuodessa montaa viikkoa ole) lukuunottamatta tehokkaampi siirrin tahkoaa enemmän säästöä.

        #2 Esilämmitys tuhlaa energiaa.

        Tuloilmavirta 50 l/s = 0,060 kg/s, poistoilmavirta 55 l/s = 0,066 kg/s. Loput 0,006 kg/s tulee vuotoina rakenteiden läpi.

        Poistoilman lämpötila 20, ulkoilman lämpötila -20 °C.

        a) huurteenesto tulopuhallinta pätkimällä

        Huurteenestotermostaatti pitää jäteilman lämpötilan 5 asteessa, joten ilmanvaihdon lämmönhukka on ( 5-(-20))*0,066*1,0 = 1,65 kW.

        b) huurteenesto esilämmityksellä, ristivirtasiirrin 50 % hyötysuhteella

        Esilämmityspatteri lämmittää ulkoilman -20 -> -10 °C, joten LTO:n yli vaikuttaakin 40 °C sijaan 30 °C lämpötilaero. Poistoilma jäähtyy LTO:ssa nyt 15 °C ja jäteilman lämpötila on 5 °C. Lämmönhukka on
        ( 5-(-20))*0,066*1,0 = 1,65 kW. Hupsankeikkaa, ihan sama tulos kuin tuloilmapuhallinta pätkimällä, mutta parempi mukavuuden kannalta, kun ei revitä pakkasilmaa lattialistojen raoista yms.

        c) huurteenesto esilämmityksellä, vastavirtasiirrin 70 % hyötysuhteella

        Esilämmityspatteri lämmittää ulkoilman -20 -> -1,4 °C, joten LTO:n yli vaikuttaakin 40 °C sijaan 21,4 °C lämpötilaero. Poistoilma jäähtyy LTO:ssa nyt 15 °C ja jäteilman lämpötila on 5 °C. Lämmönhukka on
        ( 5-(-20))*0,066*1,0 = 1,65 kW.

        Toki esilämmityksellä saa tuhlattua energiaa, jos esilämmitystermostaatin asetus on liian korkea. Esim. jos ristivirtasiirtimelle syötetään 0 °C ilmaa, vaikka -10 riittäsi, niin jäteilman lämpötila nousee 5 -> 10 °C ja lämmönhukka kasvaa 20 %.


      • =OLLKK# kirjoitti:

        Pelle, vastaa nyt suoraan ja lyhyesti miksi ei ole etuvastusta vaan on jälkilämmitysvastus vakiona.

        Kaavasi perusteella 16 astetta ulkoilman lämpötilan nosto 1kw vastuksella on jo nobelin arvoinen suoritus. Onko nobelin palkinto jo takanreunalla?

        Epäilyt siitä, ettei uppoa kaaliin, osuivat oikeaan vaikka vastaus lukee selvällä suomen kielellä yllä. Koska sitä ei ole onnistuttu ymmärtämään, otan sen tähän erikseen. Lue tarkasti:

        ..., paikataan sitä myös etupuolelta. Muuten OK mutta se samalla leikkaa lto:n hyötysuhdetta.

        :)


      • itku pitkästä ilosta kirjoitti:

        Hyvä, että jaksaa omat typeryydet naurattaa.

        Avataanpa niitä vähän muillekin

        #1, hyvästä hyötysuhteesta ei ole hyötyä

        Poistoilma 20, ulkoilma -30, vastakkain ristivirtasiirrin 50 % ja vastavirtasiirrin 70 % hyötysuhteella. Molemmissa huurteenestotermostaatin asetus 5 °C.

        Nyt tarkastellaan pelkästään jäteilman lämpötilaa, koska se YKSINÄÄN ratkaisee, paljonko ilmanvaihto haaskaa lämpöenergiaa.

        Ristivirta-LTO saisi jäteilman jäähtymään -5 °C, lämpötilaan, mutta huurteenesto rajoittaa jäteilman lämpötilaksi min. 5 °C, joten LTO toimiikin -30 pakkasella ainoastaan 30 % hyötysuhteella.

        Vastavirta-LTO saisi jäteilman jäähtymään -15 °C lämpötilaan mutta huurteenesto rajoittaa jäteilman lämpötilaksi min. 5 °C, joten LTO toimiikin -30 pakkasella ainoastaan 30 % hyötysuhteella.

        Hätähousun johtopäätös: parempi LTO on hyödytön.

        Mutta lauhemmalla säällä tilanne onkin toisenlainen. Ulkoilman lämpötilahan on suurimman osan ajasta nollan kieppeillä...

        Ulkolämpötilan ollessa 0 °C ristivirta saa aikaiseksi 10 °C jäteilmaa ja vastavirta 6 °C jäteilmaa. Eli kovimpia pakkasia (mitä ei vuodessa montaa viikkoa ole) lukuunottamatta tehokkaampi siirrin tahkoaa enemmän säästöä.

        #2 Esilämmitys tuhlaa energiaa.

        Tuloilmavirta 50 l/s = 0,060 kg/s, poistoilmavirta 55 l/s = 0,066 kg/s. Loput 0,006 kg/s tulee vuotoina rakenteiden läpi.

        Poistoilman lämpötila 20, ulkoilman lämpötila -20 °C.

        a) huurteenesto tulopuhallinta pätkimällä

        Huurteenestotermostaatti pitää jäteilman lämpötilan 5 asteessa, joten ilmanvaihdon lämmönhukka on ( 5-(-20))*0,066*1,0 = 1,65 kW.

        b) huurteenesto esilämmityksellä, ristivirtasiirrin 50 % hyötysuhteella

        Esilämmityspatteri lämmittää ulkoilman -20 -> -10 °C, joten LTO:n yli vaikuttaakin 40 °C sijaan 30 °C lämpötilaero. Poistoilma jäähtyy LTO:ssa nyt 15 °C ja jäteilman lämpötila on 5 °C. Lämmönhukka on
        ( 5-(-20))*0,066*1,0 = 1,65 kW. Hupsankeikkaa, ihan sama tulos kuin tuloilmapuhallinta pätkimällä, mutta parempi mukavuuden kannalta, kun ei revitä pakkasilmaa lattialistojen raoista yms.

        c) huurteenesto esilämmityksellä, vastavirtasiirrin 70 % hyötysuhteella

        Esilämmityspatteri lämmittää ulkoilman -20 -> -1,4 °C, joten LTO:n yli vaikuttaakin 40 °C sijaan 21,4 °C lämpötilaero. Poistoilma jäähtyy LTO:ssa nyt 15 °C ja jäteilman lämpötila on 5 °C. Lämmönhukka on
        ( 5-(-20))*0,066*1,0 = 1,65 kW.

        Toki esilämmityksellä saa tuhlattua energiaa, jos esilämmitystermostaatin asetus on liian korkea. Esim. jos ristivirtasiirtimelle syötetään 0 °C ilmaa, vaikka -10 riittäsi, niin jäteilman lämpötila nousee 5 -> 10 °C ja lämmönhukka kasvaa 20 %.

        Missä olenkaan vertaillut ristivirta- ja vastavirtakennoratkaisua keskenään? Molemmathan ovat niin huonoja, että on sama kumpi niistä on surkeampi. Mikä tahansa regeretatiivinen hakkaa nuo menne tullen.
        Pätkimiskonemallit ovat kaikki täyttä pa:ta, joten vertailu siitä millä tavoin niiden vikoja korjataan eri levysiirrintapauksissa , ei ole vaivan arvoista.
        :)


      • mies vai hiiri
        R_oi kirjoitti:

        Missä olenkaan vertaillut ristivirta- ja vastavirtakennoratkaisua keskenään? Molemmathan ovat niin huonoja, että on sama kumpi niistä on surkeampi. Mikä tahansa regeretatiivinen hakkaa nuo menne tullen.
        Pätkimiskonemallit ovat kaikki täyttä pa:ta, joten vertailu siitä millä tavoin niiden vikoja korjataan eri levysiirrintapauksissa , ei ole vaivan arvoista.
        :)

        Entäs nuo möläytyksesi? Pystyykö kiekkouskis myöntämään virheensä vai jatkatko valheiden saarnaamista?


      • mies vai hiiri kirjoitti:

        Entäs nuo möläytyksesi? Pystyykö kiekkouskis myöntämään virheensä vai jatkatko valheiden saarnaamista?

        Täsmennä mitä tarkoitat? Mitkä virheet?


      • itku pitkästä ilosta kirjoitti:

        Hyvä, että jaksaa omat typeryydet naurattaa.

        Avataanpa niitä vähän muillekin

        #1, hyvästä hyötysuhteesta ei ole hyötyä

        Poistoilma 20, ulkoilma -30, vastakkain ristivirtasiirrin 50 % ja vastavirtasiirrin 70 % hyötysuhteella. Molemmissa huurteenestotermostaatin asetus 5 °C.

        Nyt tarkastellaan pelkästään jäteilman lämpötilaa, koska se YKSINÄÄN ratkaisee, paljonko ilmanvaihto haaskaa lämpöenergiaa.

        Ristivirta-LTO saisi jäteilman jäähtymään -5 °C, lämpötilaan, mutta huurteenesto rajoittaa jäteilman lämpötilaksi min. 5 °C, joten LTO toimiikin -30 pakkasella ainoastaan 30 % hyötysuhteella.

        Vastavirta-LTO saisi jäteilman jäähtymään -15 °C lämpötilaan mutta huurteenesto rajoittaa jäteilman lämpötilaksi min. 5 °C, joten LTO toimiikin -30 pakkasella ainoastaan 30 % hyötysuhteella.

        Hätähousun johtopäätös: parempi LTO on hyödytön.

        Mutta lauhemmalla säällä tilanne onkin toisenlainen. Ulkoilman lämpötilahan on suurimman osan ajasta nollan kieppeillä...

        Ulkolämpötilan ollessa 0 °C ristivirta saa aikaiseksi 10 °C jäteilmaa ja vastavirta 6 °C jäteilmaa. Eli kovimpia pakkasia (mitä ei vuodessa montaa viikkoa ole) lukuunottamatta tehokkaampi siirrin tahkoaa enemmän säästöä.

        #2 Esilämmitys tuhlaa energiaa.

        Tuloilmavirta 50 l/s = 0,060 kg/s, poistoilmavirta 55 l/s = 0,066 kg/s. Loput 0,006 kg/s tulee vuotoina rakenteiden läpi.

        Poistoilman lämpötila 20, ulkoilman lämpötila -20 °C.

        a) huurteenesto tulopuhallinta pätkimällä

        Huurteenestotermostaatti pitää jäteilman lämpötilan 5 asteessa, joten ilmanvaihdon lämmönhukka on ( 5-(-20))*0,066*1,0 = 1,65 kW.

        b) huurteenesto esilämmityksellä, ristivirtasiirrin 50 % hyötysuhteella

        Esilämmityspatteri lämmittää ulkoilman -20 -> -10 °C, joten LTO:n yli vaikuttaakin 40 °C sijaan 30 °C lämpötilaero. Poistoilma jäähtyy LTO:ssa nyt 15 °C ja jäteilman lämpötila on 5 °C. Lämmönhukka on
        ( 5-(-20))*0,066*1,0 = 1,65 kW. Hupsankeikkaa, ihan sama tulos kuin tuloilmapuhallinta pätkimällä, mutta parempi mukavuuden kannalta, kun ei revitä pakkasilmaa lattialistojen raoista yms.

        c) huurteenesto esilämmityksellä, vastavirtasiirrin 70 % hyötysuhteella

        Esilämmityspatteri lämmittää ulkoilman -20 -> -1,4 °C, joten LTO:n yli vaikuttaakin 40 °C sijaan 21,4 °C lämpötilaero. Poistoilma jäähtyy LTO:ssa nyt 15 °C ja jäteilman lämpötila on 5 °C. Lämmönhukka on
        ( 5-(-20))*0,066*1,0 = 1,65 kW.

        Toki esilämmityksellä saa tuhlattua energiaa, jos esilämmitystermostaatin asetus on liian korkea. Esim. jos ristivirtasiirtimelle syötetään 0 °C ilmaa, vaikka -10 riittäsi, niin jäteilman lämpötila nousee 5 -> 10 °C ja lämmönhukka kasvaa 20 %.

        Yleisön pyynnöstä verrataan nyt sitten erilaisia lämmöntalteenottoratkaisuja:

        Pelkästään poistoilmaa tarkastelemalla, kuten yllä on tehty, mennään täyttä vauhtia syvälle metsään.

        Otetaan vertailukohdaksi levysiirtimelle regeneratiivinen, joka olisi niin huono hyötysuhteinen, että siinä poisto laskisi vain 20=> 0 C:en. Mitään tuloilman esilämmitystä eikä poistoilman rajoituksia tarvita. Jälkilämmitystarve olkoon 0=> 20 eli =20*0,6 =1200 W

        50%:n levysiirrinkone Arvot yllä olevasta tekstistä.
        esilämmitys -20 -> -10 °C =600 W
        lto -10-> 5°C
        jälkilämmitys 5- -> 20 °C =900 W
        yhteensä 1500 W
        (tämähän pätkii vielä tälläkin ulkoilman lämpötilalla, mutta olkoon ...)

        70%:n vastavirtalevysiirrinkone. Arvot yllä olevasta tekstistä
        esilämmitys -20 -> -1,4 °C = 1116 W
        lto -1,4-> 13,6 °C
        jälkilämmitys 13,6 -> 20 °C =384 W
        yhteensä 1500 W
        (Huomaa, että 70% siirrin ei ole yhtään parempi tässä kuin tässä tilanteessa kuin 50% siirrin)

        Regeneratiivisen normaalikojeen lämmitystehon tarve todellisuudessa on tietenkin vain
        jälkilämmitys 15- -> 20 °C =300 W

        Noista arvoista nähdään, että pelkkä etulämmitys nostaa tehontarvetta 1200 -> 1500 W:in ja levysiirrin tässä suhteessa on regereratiiviseen nähden 1500/300= viisikertaisen huono..


      • pyörällä päästään
        R_oi kirjoitti:

        Yleisön pyynnöstä verrataan nyt sitten erilaisia lämmöntalteenottoratkaisuja:

        Pelkästään poistoilmaa tarkastelemalla, kuten yllä on tehty, mennään täyttä vauhtia syvälle metsään.

        Otetaan vertailukohdaksi levysiirtimelle regeneratiivinen, joka olisi niin huono hyötysuhteinen, että siinä poisto laskisi vain 20=> 0 C:en. Mitään tuloilman esilämmitystä eikä poistoilman rajoituksia tarvita. Jälkilämmitystarve olkoon 0=> 20 eli =20*0,6 =1200 W

        50%:n levysiirrinkone Arvot yllä olevasta tekstistä.
        esilämmitys -20 -> -10 °C =600 W
        lto -10-> 5°C
        jälkilämmitys 5- -> 20 °C =900 W
        yhteensä 1500 W
        (tämähän pätkii vielä tälläkin ulkoilman lämpötilalla, mutta olkoon ...)

        70%:n vastavirtalevysiirrinkone. Arvot yllä olevasta tekstistä
        esilämmitys -20 -> -1,4 °C = 1116 W
        lto -1,4-> 13,6 °C
        jälkilämmitys 13,6 -> 20 °C =384 W
        yhteensä 1500 W
        (Huomaa, että 70% siirrin ei ole yhtään parempi tässä kuin tässä tilanteessa kuin 50% siirrin)

        Regeneratiivisen normaalikojeen lämmitystehon tarve todellisuudessa on tietenkin vain
        jälkilämmitys 15- -> 20 °C =300 W

        Noista arvoista nähdään, että pelkkä etulämmitys nostaa tehontarvetta 1200 -> 1500 W:in ja levysiirrin tässä suhteessa on regereratiiviseen nähden 1500/300= viisikertaisen huono..

        > Pelkästään poistoilmaa tarkastelemalla, kuten yllä on tehty, mennään täyttä vauhtia syvälle metsään.

        V_oi ressukkaa, joka ei ymmärrä, että ilmanvaihdon lämmönhukka = ilman massavirta * lämpökapasiteetti * (talosta poistuvan ilman lämpötila - taloon virtaavan ilman lämpötila).

        Luonnollisesti talosta poistuvan ilman lämpötila = jäteilman lämpötila ja taloon virtaavan ilman lämpötila = ulkoilman lämpötila.

        Kaikki talon sisällä oleva tekniikka on siis taserajan sisällä = ei tarvitse piitata siitä, mihin kohtaan ketjua lisälämpö syötetään. Merkitystä on vain sillä, paljonko koko talosta karkaa energiaa.

        Jos R_eppana ei edes näin perusjuttuja tiedä, olisi parempi olla jakelematta vääriä neuvoja.

        Mutta uskonlahkostahan näissä kiekkomiehissä kyse onkin ja siinä ei paljoa faktat paina, kun vastassa on Jumalallinen Totuus.


      • y34737
        R_oi kirjoitti:

        Täsmennä mitä tarkoitat? Mitkä virheet?

        Virhe on siinä ,että hehkutat kiekkokoneita, jotka ovat kiellettyjä rakennusmääräyksissä. Ainoa laillinen ja oikea tapa hoitaa lto on kuutio. Kiertoilmalla iv koneen hyötysuhdetta voi nostaa huimasti ja jäätymispistettä voi laskea huomattavasti. Nyt esim. täällä on ulkona -20 pakkasta ja ei pätki ilto 440 ja ole jäässä, kiitos kiertoilman.


      • pyörällä päästään kirjoitti:

        > Pelkästään poistoilmaa tarkastelemalla, kuten yllä on tehty, mennään täyttä vauhtia syvälle metsään.

        V_oi ressukkaa, joka ei ymmärrä, että ilmanvaihdon lämmönhukka = ilman massavirta * lämpökapasiteetti * (talosta poistuvan ilman lämpötila - taloon virtaavan ilman lämpötila).

        Luonnollisesti talosta poistuvan ilman lämpötila = jäteilman lämpötila ja taloon virtaavan ilman lämpötila = ulkoilman lämpötila.

        Kaikki talon sisällä oleva tekniikka on siis taserajan sisällä = ei tarvitse piitata siitä, mihin kohtaan ketjua lisälämpö syötetään. Merkitystä on vain sillä, paljonko koko talosta karkaa energiaa.

        Jos R_eppana ei edes näin perusjuttuja tiedä, olisi parempi olla jakelematta vääriä neuvoja.

        Mutta uskonlahkostahan näissä kiekkomiehissä kyse onkin ja siinä ei paljoa faktat paina, kun vastassa on Jumalallinen Totuus.

        PIdäppä pelle luulosi ja surkuttele vain omasta puolestasi.
        Jos tarkastellaan pelkkiä levysiirrinkoneiden jäteilmalämpötiloja, kuten olet tehnyt, kuljetaan silmät lapuilla yrittäen ruokkia suurinta sutta mitä pientaloihin on tehty ja tehdään.

        Et osoittanut kuitenkaan yhtään virhettä noissa laskelmissa. Olisi voinut odottaa tuon pettymyksen äänensävyllä lausutus luuseripurkauksen sijaan.
        Et osoittanut siksi, että ne ovat oikein.

        Karu tosiasia siis on: Tälläkin hetkellä , mittarissa -20, levysiirrinkojeet syövät lämmitysenergiaa NELJÄN-VIISINKERTAISEN määrän roottorikojeisiin nähden.

        Onhan se ymmärrettävää että kun tuon tajuaa, alkaa kojevalinta harmittaa vietävästi ...


      • cdddee33
        R_oi kirjoitti:

        PIdäppä pelle luulosi ja surkuttele vain omasta puolestasi.
        Jos tarkastellaan pelkkiä levysiirrinkoneiden jäteilmalämpötiloja, kuten olet tehnyt, kuljetaan silmät lapuilla yrittäen ruokkia suurinta sutta mitä pientaloihin on tehty ja tehdään.

        Et osoittanut kuitenkaan yhtään virhettä noissa laskelmissa. Olisi voinut odottaa tuon pettymyksen äänensävyllä lausutus luuseripurkauksen sijaan.
        Et osoittanut siksi, että ne ovat oikein.

        Karu tosiasia siis on: Tälläkin hetkellä , mittarissa -20, levysiirrinkojeet syövät lämmitysenergiaa NELJÄN-VIISINKERTAISEN määrän roottorikojeisiin nähden.

        Onhan se ymmärrettävää että kun tuon tajuaa, alkaa kojevalinta harmittaa vietävästi ...

        "Karu tosiasia siis on: Tälläkin hetkellä , mittarissa -20, levysiirrinkojeet syövät lämmitysenergiaa NELJÄN-VIISINKERTAISEN määrän roottorikojeisiin nähden."

        Päin vastoin, roottoikoneissa pyörii kolme sähkömoottoria, kun taas kuutiokoneissa kaksi. LTO hytösuhteet ovat aivan samat vaikka vanhalla ilto 440:lla (kiertoilmalla) ja uudella enerventrimpulalla, kummatkin käyttävät kiertoilmaa.


      • cdddee33 kirjoitti:

        "Karu tosiasia siis on: Tälläkin hetkellä , mittarissa -20, levysiirrinkojeet syövät lämmitysenergiaa NELJÄN-VIISINKERTAISEN määrän roottorikojeisiin nähden."

        Päin vastoin, roottoikoneissa pyörii kolme sähkömoottoria, kun taas kuutiokoneissa kaksi. LTO hytösuhteet ovat aivan samat vaikka vanhalla ilto 440:lla (kiertoilmalla) ja uudella enerventrimpulalla, kummatkin käyttävät kiertoilmaa.

        Toinen pelle aukomassa asiattomuuksia!
        Levysiirrinkoje risti tai vastavirta, jossa jäteilmaa pidetään älyttömän korkealla tasolla tarvitsee yllä olevan mukaisesti 1500 W lisälämpöä. Vastaavasti roottorikoje tarvitsee 300W. Siinä ei 8W pyörittäjämoottori paljon paina.


      • y34737 kirjoitti:

        Virhe on siinä ,että hehkutat kiekkokoneita, jotka ovat kiellettyjä rakennusmääräyksissä. Ainoa laillinen ja oikea tapa hoitaa lto on kuutio. Kiertoilmalla iv koneen hyötysuhdetta voi nostaa huimasti ja jäätymispistettä voi laskea huomattavasti. Nyt esim. täällä on ulkona -20 pakkasta ja ei pätki ilto 440 ja ole jäässä, kiitos kiertoilman.

        Älä puhu paskaa


      • R_oisto hus pois
        R_oi kirjoitti:

        PIdäppä pelle luulosi ja surkuttele vain omasta puolestasi.
        Jos tarkastellaan pelkkiä levysiirrinkoneiden jäteilmalämpötiloja, kuten olet tehnyt, kuljetaan silmät lapuilla yrittäen ruokkia suurinta sutta mitä pientaloihin on tehty ja tehdään.

        Et osoittanut kuitenkaan yhtään virhettä noissa laskelmissa. Olisi voinut odottaa tuon pettymyksen äänensävyllä lausutus luuseripurkauksen sijaan.
        Et osoittanut siksi, että ne ovat oikein.

        Karu tosiasia siis on: Tälläkin hetkellä , mittarissa -20, levysiirrinkojeet syövät lämmitysenergiaa NELJÄN-VIISINKERTAISEN määrän roottorikojeisiin nähden.

        Onhan se ymmärrettävää että kun tuon tajuaa, alkaa kojevalinta harmittaa vietävästi ...

        > Jos tarkastellaan pelkkiä levysiirrinkoneiden jäteilmalämpötiloja, kuten olet tehnyt, kuljetaan silmät lapuilla yrittäen ruokkia suurinta sutta mitä pientaloihin on tehty ja tehdään.

        Piirretään talon ympärille taserasa. Sisään menee x kg/s ilmaa (tuloilma koneen kautta vuotoilma rakenteiden läpi) lämpötilassa y astetta.

        Ulos tulee x kg/s ilmaa (jäteilma) lämpötilassa z astetta.

        Vain ja ainoastaan x, y ja z määräävät, kuinka paljon ilmanvaihdon mukana talosta karkaa lämpöenergiaa.

        Mutta eihän kiekkoUSKOVAINEN voi tätä myöntää, vaan rupeaa vanha levy/kiekko taas pyörimään - länkytetään ylivertaisesta tuloilman lämpötilahyötysuhteesta / pienestä jälkilämmitystarpeesta .... jotka saa molemmat kaunisteltua mm. säätämällä tuloilmavirran paljon poistoa pienemmäksi.

        Häpeäisit edes, pelle. Mutta turhahan se on uskikselle järkeä puhua.


      • R_oisto hus pois kirjoitti:

        > Jos tarkastellaan pelkkiä levysiirrinkoneiden jäteilmalämpötiloja, kuten olet tehnyt, kuljetaan silmät lapuilla yrittäen ruokkia suurinta sutta mitä pientaloihin on tehty ja tehdään.

        Piirretään talon ympärille taserasa. Sisään menee x kg/s ilmaa (tuloilma koneen kautta vuotoilma rakenteiden läpi) lämpötilassa y astetta.

        Ulos tulee x kg/s ilmaa (jäteilma) lämpötilassa z astetta.

        Vain ja ainoastaan x, y ja z määräävät, kuinka paljon ilmanvaihdon mukana talosta karkaa lämpöenergiaa.

        Mutta eihän kiekkoUSKOVAINEN voi tätä myöntää, vaan rupeaa vanha levy/kiekko taas pyörimään - länkytetään ylivertaisesta tuloilman lämpötilahyötysuhteesta / pienestä jälkilämmitystarpeesta .... jotka saa molemmat kaunisteltua mm. säätämällä tuloilmavirran paljon poistoa pienemmäksi.

        Häpeäisit edes, pelle. Mutta turhahan se on uskikselle järkeä puhua.

        Kyllä tämä energiataseasia on täysin hallinnassa.
        Kuutionhakkaajille totuus on katkeraa nieltävää.


    • digit se

      Jos pystyt säädä se jäteilman lämpötila 4ast/5ast.

    • Ihan pahaa tekee lukea taas näitä jokavuotisia kuutiokojeiden pätkimisjuttuja. Kojevalmistajat ovat toimineet ja toimivat edelleen aivan edesvastuuttomasti valmistaessaan ja myydessään noita Suomen olosuhteisiin.

      Kuitenkin nyt kun tilanne on tällainen, mielestäni ainoa keino on laittaa semmoinen etuvastus, että se varmasti riittää. Eli mitoitetaan vastus nostamaan ulkoilma n -30C => n 0 C . Tehoa siihen tarvitaan ilmavirrasta riippuen n 30x1,2x50 eli1800 W termostaattiohjattuna, anturi ennen lto:ta asetus ehkä jonnekin -3 ja nollan väliin.
      Hukkaanhan osa tehosta menee siirtimessä, mutta ainakin pätkiminen loppuu varmasti.

      • 653426

        Kiertoilmaputki kannatta laittaa ennemmin, niin riittää pienempi etuvastuskin jos se pelkkä kiertoilma ei -20 seuduilla riitä.

        Painvoimasessa asuvan kannattaisi olla aivan hiljaa, koska ei mitää ivkoneista tiedä ja ymmärä. Pelkkiä tyhjän päällä olevia kaavoja esittää se.


      • taas tätä

        Jos osaat antaa vain vääriä neuvoja, olisi parempi, ettet antaisi ollenkaan.


    • iltoilto

      Aloittajan ongelma on tuttu täälläkin. Laitten valmistajan (Ilto) mukaan ulkoilmakanavaan ei saa laittaa esilämmitystä. Sisäilman kierron lisääminen saattaisi auttaa, mutta ainakin maallikkona luulisin, että koneen tarkoitus on vaihtaa ilmaa, eikä kierrättää sitä. Lisäksi venttiileitä ei viitsi alkaa säätelemään ilman kunnollisia mittareita.

      Kuutiokoneista keskusteleminen on vähän samanlaista kuin ohjelmistotoimittajien kanssa keskusteleminen. Vaikka kuinka yrität todistaa, että lopputulos on käyttäjän kannalta päin v1ttua, niin vastapuoli pystyy ainakin itselleen todistamaan, että järjestelmä toimii aivan oikein.

      • Ilto Kuutio

        Ei auta sisäkierron lisääminen.Itse poistin koko sisäkierron aivan turhana kapistuksena.Aivan turhaa kierrättää ilmaa edestakaisin.
        Jäätymisenestotermostaattia säätämällä löytyy optimaalinen säätö.Oma kuutio-ilto käy minuutin ja on pysähdyksissä minuutin.Pakkasta -32 astetta.Mutta jos tälläisellä pakkasella saunoo,niin satavarmasti kenno on jäässä kahden tunnin päästä saunomisen päättymisestä.


      • Lämpötenikko
        Ilto Kuutio kirjoitti:

        Ei auta sisäkierron lisääminen.Itse poistin koko sisäkierron aivan turhana kapistuksena.Aivan turhaa kierrättää ilmaa edestakaisin.
        Jäätymisenestotermostaattia säätämällä löytyy optimaalinen säätö.Oma kuutio-ilto käy minuutin ja on pysähdyksissä minuutin.Pakkasta -32 astetta.Mutta jos tälläisellä pakkasella saunoo,niin satavarmasti kenno on jäässä kahden tunnin päästä saunomisen päättymisestä.

        Onpa täällä huuhaata. Kerrotaan, että pakkasella ilma vaatii enemmän tehoa lämmitykseen astetta kohti. Ei käytännön merkitystä. Aiotaan laittaa poistoilman lämmitys. Siitä ei seuraa kuin häviöitä, kun poistoilma lämmittää tuloilmaa alle 100 %:n hyötysuhteella. Aina kannattaa lämmittää suoraan sitä virtaa, jota halutaan lämpimäks.
        Ainoa ratkaisu on, että on tuloilman esilämmitys termostaatilla, kuten uusimmissa laitteissa on. Sen voi myös ostaa erillisenä. Säätö esim. 5 °C. Miten sen voi kieltää? Eihän LTO-laite tiedä, tuleeko se suoraan ulkoilmasta. Kertoisiko joku mikä osa tästä lämmityksestä menee hukkaan. Ei mikään.
        Sitten juttua, miten onnettomia LTO-laitteet ovat. Jos osaatte laskea käytetyn sähkötehon verrattuna saatuun lämpötehoon itse laitteessa, niin ei lämpöpumpuissa päästä yhtä hyvään tulokseen,


      • Hevon kuuseen
        Lämpötenikko kirjoitti:

        Onpa täällä huuhaata. Kerrotaan, että pakkasella ilma vaatii enemmän tehoa lämmitykseen astetta kohti. Ei käytännön merkitystä. Aiotaan laittaa poistoilman lämmitys. Siitä ei seuraa kuin häviöitä, kun poistoilma lämmittää tuloilmaa alle 100 %:n hyötysuhteella. Aina kannattaa lämmittää suoraan sitä virtaa, jota halutaan lämpimäks.
        Ainoa ratkaisu on, että on tuloilman esilämmitys termostaatilla, kuten uusimmissa laitteissa on. Sen voi myös ostaa erillisenä. Säätö esim. 5 °C. Miten sen voi kieltää? Eihän LTO-laite tiedä, tuleeko se suoraan ulkoilmasta. Kertoisiko joku mikä osa tästä lämmityksestä menee hukkaan. Ei mikään.
        Sitten juttua, miten onnettomia LTO-laitteet ovat. Jos osaatte laskea käytetyn sähkötehon verrattuna saatuun lämpötehoon itse laitteessa, niin ei lämpöpumpuissa päästä yhtä hyvään tulokseen,

        Hetken jo pelkäsin, että oikein lämpöteknikko alkaa puuttuua asioihin joista ei ymmärrä mitään, mutta onneksi se olikin vain tenikko, mitä se sitten tarkoittaneekin. Väitteistä päätellen ei ole kyse panovirheestä ja/tai huuhaasta.

        Kysyt väittäen:
        * Kertoisiko joku mikä osa tästä (esi-) lämmityksestä menee hukkaan. Ei mikään.

        Vastaan:
        * Laitappas vaikka roottorin eteen esilämmitys, niin ymmärtänet asian. 75% esilämmitysenergiastasi häipyy takaisin jäteilman mukana ns hevon kuuseen, joten vain 25% tulee hyödyksi sisään.


      • jouko8657
        Ilto Kuutio kirjoitti:

        Ei auta sisäkierron lisääminen.Itse poistin koko sisäkierron aivan turhana kapistuksena.Aivan turhaa kierrättää ilmaa edestakaisin.
        Jäätymisenestotermostaattia säätämällä löytyy optimaalinen säätö.Oma kuutio-ilto käy minuutin ja on pysähdyksissä minuutin.Pakkasta -32 astetta.Mutta jos tälläisellä pakkasella saunoo,niin satavarmasti kenno on jäässä kahden tunnin päästä saunomisen päättymisestä.

        Meillä NILAN LÄMPÖPUMPPU ja eipähän jäädy kone koskaan. Nyt ulkona -26C ja kone pukkaa 28,3C , mutta Ilmalämpöpumputhan ei kuulu näihin ns.Levylämmönsiirtimiin joten ei niitä oikein voi sillä lailla laittaa samalle viivalle.


      • Iltoilto
        Lämpötenikko kirjoitti:

        Onpa täällä huuhaata. Kerrotaan, että pakkasella ilma vaatii enemmän tehoa lämmitykseen astetta kohti. Ei käytännön merkitystä. Aiotaan laittaa poistoilman lämmitys. Siitä ei seuraa kuin häviöitä, kun poistoilma lämmittää tuloilmaa alle 100 %:n hyötysuhteella. Aina kannattaa lämmittää suoraan sitä virtaa, jota halutaan lämpimäks.
        Ainoa ratkaisu on, että on tuloilman esilämmitys termostaatilla, kuten uusimmissa laitteissa on. Sen voi myös ostaa erillisenä. Säätö esim. 5 °C. Miten sen voi kieltää? Eihän LTO-laite tiedä, tuleeko se suoraan ulkoilmasta. Kertoisiko joku mikä osa tästä lämmityksestä menee hukkaan. Ei mikään.
        Sitten juttua, miten onnettomia LTO-laitteet ovat. Jos osaatte laskea käytetyn sähkötehon verrattuna saatuun lämpötehoon itse laitteessa, niin ei lämpöpumpuissa päästä yhtä hyvään tulokseen,

        "Ainoa ratkaisu on, että on tuloilman esilämmitys termostaatilla, kuten uusimmissa laitteissa on. Sen voi myös ostaa erillisenä. Säätö esim. 5 °C. Miten sen voi kieltää? Eihän LTO-laite tiedä, tuleeko se suoraan ulkoilmasta."

        Näin minäkin sen ajattelisin, mutta jos valmistaja sanoo toista, niin uskonko ennemmin valmistajaa vai Suomi24 kirjoittajaa? Vai johtuuko valmistajan ohje vain siitä, ettei heillä ole sellaista tarjota?

        Laittakaas linkkiä sopivaan lämmittimeen.


      • yks linkki
        Iltoilto kirjoitti:

        "Ainoa ratkaisu on, että on tuloilman esilämmitys termostaatilla, kuten uusimmissa laitteissa on. Sen voi myös ostaa erillisenä. Säätö esim. 5 °C. Miten sen voi kieltää? Eihän LTO-laite tiedä, tuleeko se suoraan ulkoilmasta."

        Näin minäkin sen ajattelisin, mutta jos valmistaja sanoo toista, niin uskonko ennemmin valmistajaa vai Suomi24 kirjoittajaa? Vai johtuuko valmistajan ohje vain siitä, ettei heillä ole sellaista tarjota?

        Laittakaas linkkiä sopivaan lämmittimeen.

        http://www.vallox.com/vallox-tuloilmalammittimet


      • kiekkoon uskomme

        > Laitten valmistajan (Ilto) mukaan ulkoilmakanavaan ei saa laittaa esilämmitystä.

        Kumpaa uskomme, suoli24 experttiä vaiko Ilmavaiva 100:n käyttöohjetta, jossa kerrotaan, että koneeseen saa lisävarusteena MUH 1000 esilämmittimen ulkoilmakanavaan.

        Tässä tapauksessa esilämmitintä ohjaava termostaatti asennetaan poistoilmapuolelle, LTO:n jälkeen ja sen asetusarvoksi pitäisi laittaa jotain 5 ja 10 °C väliltä, jotta esilämmitys käynnistyy ennen LTO:n sulatusta (joka tapahtuu pysäyttämällä tuloilmapuhallin).

        > Kuutiokoneista keskusteleminen on vähän samanlaista kuin ohjelmistotoimittajien kanssa keskusteleminen. Vaikka kuinka yrität todistaa, että lopputulos on käyttäjän kannalta päin v1ttua, niin vastapuoli pystyy ainakin itselleen todistamaan, että järjestelmä toimii aivan oikein.

        Ahh, menit kuitenkin paljastamaan todellisen karvasi. Kukas muu se siellä taas väärää tietoa jakeleekaan kuin kiekkouskis.
        Hassu juttu, että Ilmavaiva 100 esitteessä mainitaan lisävarusteena saatava MUH 1000 esilämmitin.


      • f431246
        Ilto Kuutio kirjoitti:

        Ei auta sisäkierron lisääminen.Itse poistin koko sisäkierron aivan turhana kapistuksena.Aivan turhaa kierrättää ilmaa edestakaisin.
        Jäätymisenestotermostaattia säätämällä löytyy optimaalinen säätö.Oma kuutio-ilto käy minuutin ja on pysähdyksissä minuutin.Pakkasta -32 astetta.Mutta jos tälläisellä pakkasella saunoo,niin satavarmasti kenno on jäässä kahden tunnin päästä saunomisen päättymisestä.

        Tuskin poistit kiertoilmaputkea, sen hyöty on lyömätön ilmojen kylmetessä ja ollessa poakkasen puolella.

        Taitaa taas olla enervent myyntimiehen kirjoitus. Kas kun ei kirjoittanut, että poisti koko kiertoilmakiekon enerventistä.


      • g5467
        jouko8657 kirjoitti:

        Meillä NILAN LÄMPÖPUMPPU ja eipähän jäädy kone koskaan. Nyt ulkona -26C ja kone pukkaa 28,3C , mutta Ilmalämpöpumputhan ei kuulu näihin ns.Levylämmönsiirtimiin joten ei niitä oikein voi sillä lailla laittaa samalle viivalle.

        Ilppihän levittää pölyjä, joten ei todellakaan kannata laittaa samalle viivalle ivkoneiden kanssa. Saisi minäkin ilto 440:sta vaikka minkälämpöistä tuloilmaa tykittämällä kuumaa ilmaa vaikka sähköpuhaltimella kiertoilmaputkeen.


      • iltoilto
        kiekkoon uskomme kirjoitti:

        > Laitten valmistajan (Ilto) mukaan ulkoilmakanavaan ei saa laittaa esilämmitystä.

        Kumpaa uskomme, suoli24 experttiä vaiko Ilmavaiva 100:n käyttöohjetta, jossa kerrotaan, että koneeseen saa lisävarusteena MUH 1000 esilämmittimen ulkoilmakanavaan.

        Tässä tapauksessa esilämmitintä ohjaava termostaatti asennetaan poistoilmapuolelle, LTO:n jälkeen ja sen asetusarvoksi pitäisi laittaa jotain 5 ja 10 °C väliltä, jotta esilämmitys käynnistyy ennen LTO:n sulatusta (joka tapahtuu pysäyttämällä tuloilmapuhallin).

        > Kuutiokoneista keskusteleminen on vähän samanlaista kuin ohjelmistotoimittajien kanssa keskusteleminen. Vaikka kuinka yrität todistaa, että lopputulos on käyttäjän kannalta päin v1ttua, niin vastapuoli pystyy ainakin itselleen todistamaan, että järjestelmä toimii aivan oikein.

        Ahh, menit kuitenkin paljastamaan todellisen karvasi. Kukas muu se siellä taas väärää tietoa jakeleekaan kuin kiekkouskis.
        Hassu juttu, että Ilmavaiva 100 esitteessä mainitaan lisävarusteena saatava MUH 1000 esilämmitin.

        "Ahh, menit kuitenkin paljastamaan todellisen karvasi. Kukas muu se siellä taas väärää tietoa jakeleekaan kuin kiekkouskis.
        Hassu juttu, että Ilmavaiva 100 esitteessä mainitaan lisävarusteena saatava MUH 1000 esilämmitin. "

        Miten Ilmavan esite liittyy Iltoon?

        Ilton manuaaleissakin kyllä mainitaan etuvastus. Mutta se on tehdasasenteinen lisävaruste, jota ei Ilton edustajan mukaan pysty asentamaan jälkikäteen.

        Mutta kaippa sinne kanavaan voisi laittaa jonkun erillisen vastuksen. Aika hankalaksi vain menee, kun ennen sitä pitäisi varmasti jokin suodatuskin saada.


      • kiekkouskis
        iltoilto kirjoitti:

        "Ahh, menit kuitenkin paljastamaan todellisen karvasi. Kukas muu se siellä taas väärää tietoa jakeleekaan kuin kiekkouskis.
        Hassu juttu, että Ilmavaiva 100 esitteessä mainitaan lisävarusteena saatava MUH 1000 esilämmitin. "

        Miten Ilmavan esite liittyy Iltoon?

        Ilton manuaaleissakin kyllä mainitaan etuvastus. Mutta se on tehdasasenteinen lisävaruste, jota ei Ilton edustajan mukaan pysty asentamaan jälkikäteen.

        Mutta kaippa sinne kanavaan voisi laittaa jonkun erillisen vastuksen. Aika hankalaksi vain menee, kun ennen sitä pitäisi varmasti jokin suodatuskin saada.

        Pistä tämä on suodatin valmiina.

        http://www.vallox.com/vallox-tuloilmalammittimet


      • Iltoilto

      • eristäjakiertoilmaa
        Iltoilto kirjoitti:

        Missäköhän hintaluokassa tuollainen olisi asennettuna?

        Vähän joutuu tutkimaan mistä sille löytyisi järkevä paikka.

        Kyllä enerventkauppais on nyt taas kädetön jos ei osaa kiertoilmavennttili käyttää ja sulkea eikä vastuspeltiboksia ulkoilmaputkeen asentaa.

        Ilman etuvastusta ja kiertoilmalla meillä nyt tulee tuloilmaventtilleistä 20 asteista ilmaa. Jälkilämmitysvastus on päällä ja ulkona pakkasta -22, huonelämpö 20-21, ilto 440.


      • kiekkouskis
        Iltoilto kirjoitti:

        Missäköhän hintaluokassa tuollainen olisi asennettuna?

        Vähän joutuu tutkimaan mistä sille löytyisi järkevä paikka.

        Niin konehan on varmaan katonrajassa eli putket menee suoraan yläpohjan villoihin.
        Hankalahan se on mutta sisätiloihin toi etulämmitin pitäis kuitenkin saada eli johonkin kohtaan kattoa 160mm reijät ja niiden välille etulämmitin.
        Hinta täytyy selvittää jostain asennusliikkeestä.


      • ilto kuutio
        f431246 kirjoitti:

        Tuskin poistit kiertoilmaputkea, sen hyöty on lyömätön ilmojen kylmetessä ja ollessa poakkasen puolella.

        Taitaa taas olla enervent myyntimiehen kirjoitus. Kas kun ei kirjoittanut, että poisti koko kiertoilmakiekon enerventistä.

        Kerro lisää lyömättömistä hyödyistä?
        Iltossa sisäkierto ohittaa lto-kennon.Pakkasta -32 ja saunomisen jälkeen parin tunnin päästä kennosta oli puolet jäässä ja hiustenkuivaajalla sulatus.
        Iltomies ei mainosta vaan kertoo omia kokemuksiaan omakotitalo asumisen riemuista.


      • frisbeeskeida lentää
        ilto kuutio kirjoitti:

        Kerro lisää lyömättömistä hyödyistä?
        Iltossa sisäkierto ohittaa lto-kennon.Pakkasta -32 ja saunomisen jälkeen parin tunnin päästä kennosta oli puolet jäässä ja hiustenkuivaajalla sulatus.
        Iltomies ei mainosta vaan kertoo omia kokemuksiaan omakotitalo asumisen riemuista.

        Ilto 440:ssa kiertoilma päätyy kennon alle ja lämmittää kennoa ja koko konetta, kuten myös jälkilämmitysvastus. Lämpöä tiivissä rautakotelossa on siis yllikyllin pitämään kenno sulana vaikak saunoisikin.


      • fdddd
        kiekkouskis kirjoitti:

        Niin konehan on varmaan katonrajassa eli putket menee suoraan yläpohjan villoihin.
        Hankalahan se on mutta sisätiloihin toi etulämmitin pitäis kuitenkin saada eli johonkin kohtaan kattoa 160mm reijät ja niiden välille etulämmitin.
        Hinta täytyy selvittää jostain asennusliikkeestä.

        Meillä ivkone on vintillä ja ei ole ongelma laittaa 280 eur maksava vastuspurkki ulkoilmaputkeen. Ei vaan ole mitään järkeä, koska kiertoilma lämmitää ivkonetta aivan riittävästi.


      • +5 vai -5?
        Lämpötenikko kirjoitti:

        Onpa täällä huuhaata. Kerrotaan, että pakkasella ilma vaatii enemmän tehoa lämmitykseen astetta kohti. Ei käytännön merkitystä. Aiotaan laittaa poistoilman lämmitys. Siitä ei seuraa kuin häviöitä, kun poistoilma lämmittää tuloilmaa alle 100 %:n hyötysuhteella. Aina kannattaa lämmittää suoraan sitä virtaa, jota halutaan lämpimäks.
        Ainoa ratkaisu on, että on tuloilman esilämmitys termostaatilla, kuten uusimmissa laitteissa on. Sen voi myös ostaa erillisenä. Säätö esim. 5 °C. Miten sen voi kieltää? Eihän LTO-laite tiedä, tuleeko se suoraan ulkoilmasta. Kertoisiko joku mikä osa tästä lämmityksestä menee hukkaan. Ei mikään.
        Sitten juttua, miten onnettomia LTO-laitteet ovat. Jos osaatte laskea käytetyn sähkötehon verrattuna saatuun lämpötehoon itse laitteessa, niin ei lämpöpumpuissa päästä yhtä hyvään tulokseen,

        > Ainoa ratkaisu on, että on tuloilman esilämmitys termostaatilla, kuten uusimmissa laitteissa on. Sen voi myös ostaa erillisenä. Säätö esim. 5 °C.

        Oikea säätö riippuu termostaatin paikasta ynnä LTO:n jäätymisherkkyydestä. Ei kennolle tulevan tulo/ulkoilman tarvitse edes olla plussan puolella, riittää kun ei mene jäteilma liian kylmäksi.

        Ristivirta-LTO:lla varustetut laitteet rupeavat sulattelemaan LTO:ta, kun jäteilman lämpötila painuu 5 °C tienoille (jolloin osa kennosta on jo pakkasen puolella). Mikä tulee eteen vasta ulkolämpötilan ollessa -10 °C kieppeillä.

        Tällöin sulatustarpeen saa poistettua esilämmittämällä tulo/ulkoilman esim. -7 °C lämpötilaan.

        Vastavirta-LTO jäätyy herkemmin, joten termostaatti täytyy asettaa ylemmäksi, nollan kieppeille. Toisaalta parempi hyötysuhde vetää jäteilman lämpötilan silti yhtä kylmäksi kuin ristivirtasiirrin -7 °C esilämmitetyllä ilmalla. Kovalla pakkasella molemmat ottavat yhtä paljon/vähän lämpöä talteen, mutta lauhalla säällä vastavirta on parempi. Ei kannata unohtaa sitä, että -5... 10 kelejä on PALJON enemmän kuin paukkupakkasia.

        Toinen, esim. Ilmavaiva 100 käyttöohjeessa esitetty tapa, on sijoittaa termostaatti poistoilmapuolelle, LTO:n jälkeen. Tällöin esilämmityksen termostaatti ja LTO:n sulatusta ohjaava termostaatti pitää porrastaa sopivasti (ottaen huomioon myös mek. termostaateille ominaisen suuripiirteisyyden & hystereesin eli 3 °C eron kytkentä- ja katkaisulämpötilan välillä) niin, että esilämmitys käynnistyy varmasti ennen sulatusta. Esim. esilämmityksen käynnistys, kun jäteilman lämpötila on 7 °C ja sulatuksen käynnistys 3 asteessa.

        Esilämmittimessä pitää myös olla ylilämpösuoja ... ettei toimintasavut karkaa tuloilmapuhaltimen pysähtyessä syystä tai toisesta.

        Näköjään Valloxin kanavalämmittimien termostaatteja ei saa säädettyä pakkasen puolelle. Tällöin oikea tapa olisi nimenomaan

        - Vallox 1000 sis. rak. termostaatti toimii lämpötilanrajoittimena/ylilämpenemissuojana
        - esilämmityksen ohjaus erillisellä kanavatermostaatilla (esim. Vallox 0-40) jäteilmakanavasta/LTO:n jälkeen

        Ohjaus poistoilmapuolelta on siinäkin mielessä parempi, että se huomioi myös poistoilman lämmönvaihtelut kosteuden lauhtumisesta saatavan lämmön (esilämmitystarve pienenee, jos käytössä on ylimääräistä lämpöä vaikkapa saunomisen seurauksena), mitä tuloilmapuolelta tapahtuva ohjaus ei tee.


    • jouko8657

      Onko koneessa ns. tuloilman lämmitin. . Ja Ja onko kanavat hyvin eristetty. Jos siellä on lämpöhukkaa niin sitten se poistoilma ei jaksa pitää sulana kennoa ja kone pätkii jatkuvasti.

      • 0ooi

        Kiertoilma ulkoilmaputkeen tai kennon alle yhdistettynä lämmittää ilmaiseksi kennoa ja tuloilmaa.


    • 16+8

      Asenna se kiertoilmaputki ulkoilmaputkeen niin loppuu jäätyminen, kiertoilma lämmittää ulkoilmaa niin paljon että kenno ei enään jäädy.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan uusi poikakaveri

      Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3141
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

      Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1600
    3. Laita mulle viesti!!

      Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1462
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

      Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1369
    5. Vanhemmalle naiselle

      alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1324
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

      No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      156
      1236
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1178
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

      "Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1009
    9. Miehelle...

      Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      922
    10. Tuntuu liian hankalalta

      Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe