Mitä ja miten vauvan allergioita testataan?

Lillukka

Eli olemme menossa maitoaltistukseen ja se onkin esikoisen ajalta jo tuttua kauraa, mutta epäilen tämän nuorimmaisen olevan allerginen muullekin, epäilen munaa, pähkinöitä ja appelsiinia. Vauvalla on ikää 5 kk ja on täysimetyksellä. Olen nyt pari viikkoa vältellyt maitoproteiineja ja pähkinöitä. Eilen söin appelsiinin ja tänäaamuna vauvan reidet olivat aivan kammottavat! Ihan punaiset ja todella arat, myös posket olivat punaiset. En ainakaan muuta keksi syöneeni (erikoista siis) kuin tuon appelsiinin. Aiemmin söin pähkinäsuklaata ja vauva huusi tunti tolkulla selkä kaaressa, mutta en tiedä johtuiko suklaasta, pähkinöistä vai molemmista..

Kysymykseni siis kuuluukin, miten kananmuna-altistus tehdään, vai tehdäänkö sellaista? Entä miten pähkinäallergiaa selvitellään? Tuota appelsiinia ei varmaankaan testata erikseen, käsketään vain välttämään?

3

281

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • allergikkojen äiti

Meillä altistettu erikseen vain maito, soija ja viljat. Munaa testattiin toisella allergikollamme (silloin 2v), mutta ei suostunut sitä sairaalassa syömään. Toisella ei ole edes altistettu. Muita vaan vältetään. Näin meillä, mutta vaihtelee varmaan lääkärin mukaan. Vanhempana olet itse aika paljon vastuussa siitä, että pidät antennit esillä ja itse havannoit oireita.

• allergisen äiti

Sairaalassa altistetaan vain maito ja kotimaiset viljat. Kananmuna voidaan altistaa sairaalassa, silloin kun sen epäillään aiheuttavan hengenvaarallisia oireita.
      .
      Muutoin altistukset tehdään kotona. Eli ihan samalla lailla kun sairaalassa vältetään ensin epäiltyä ruokaa 2 viikkoa ja sitten kokeillaan ensin ihan pienellä määrällä ja sitten enemmän. Jos oireita ei tule ekana päivänä niin jatketaan viikko syömällä ko. ruokaa joka päivä. Jos oireita tulee niin ko. ruoka allergisoi ja sitä vältetään.

Tosin, jos oireet ovat lieviä, niin ko. ruokaa voi syödä syödä silloin tällöin pieniä määriä (eli esim. jos tomaatti tekee lievää oiretta niin salaattia voi syödä niin, että nostaa vain tomaatin palat lautasen reunalle, tomaatista salaatin joukkoon irronnutta mehua ei tarvitse välttää). Sen sijaan jos oireet ovat voimakkaita vältellään ko. ruokaa kokonaan.

• allergisten äiti

Ei ole olemassa mitään menetelmää, millä pienen vauvan allergioita voisi sulkea pois. Eli ainut konsti on se, että vältetään epäiltyjä ruoka-aineita 2 viikkoa, ja sitten otetaan niitä yksitellen takaisin, ja jos oireita tulee taas, jatketaan välttämistä.

Minä sain ohjeen, että ennen vauvan maitoaltistusta pitäisi imettävän äidin välttää maidon lisäksi myös kananmunaa. En tiedä miksi. Itse vältin sitä jo valmiiksi, koska poika sai selviä oireita minun syömästä kananmunasta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ja taas ammuttu kokkolassa

Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.
      Kokkola
      72
      6358
    2. Mitä siellä ABC on tapahtunut

Tavallista isompi operaatio näkyy olevan kyseessä.
      Alajärvi
      138
      5804
    3. Helena Koivu on äiti

Mitä hyötyä on Mikko Koivulla kohdella LASTENSA äitiä huonosti . Vie lapset tutuista ympyröistä pois . Lasten kodista.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      492
      3675
    4. Ovatko naiset lopettaneet sen vähäisenkin vaivannäön Tinderissa?

Meinaan vaan profiileja selatessa nykyään valtaosalla ei ole minkäänlaista kirjoitettua tekstiä siellä. Juuri ja juuri s
      Nettideittailu
      120
      2089
    5. Kuvaile elämäsi naista

Millainen hän on? Mikä tekee hänestä sinulle erityisen?
      Ikävä
      39
      1371
    6. Suomi vietiin Natoon väärin perustein. Viides artikla on hölynpölyä. Yksin jäämme.

Kuka vielä uskoo, että viides artikla takaa Suomelle avun, jos Suomeen hyökätään. Liikuttavasti täällä on uskottu ja ved
      Maailman menoa
      403
      1351
    7. Et ilmeisesti aio enää ikinä olla tekemisissä

Että näinkö se menee
      Ikävä
      73
      1173
    8. Sydämeni on sinun luona

Koko ajan. Oli ympärilläni ketä oli niin sinä olet vain ajatuksissa ja tunteissa. En halua muiden kosketusta kuin sinun
      Ikävä
      47
      1034
    9. Jatkuva stressitila

On sinun vuoksesi kun en tiedä missä mennään mutta tunteeni tiedän ainoastaan
      Ikävä
      56
      960
    10. Trump ja Venäjä

Huomasitteko muuten... Käytännössä ainoat valtiot, joille Trump EI eilen asettanut typeriä tariffejaan, olivat Venäjä ja
      Maailman menoa
      110
      952
    Aihe