H vs. Hai 2000

hpdi

Olen suunnitellut H-veneen hankintaa kevään aikana, mutta nyt silmiin osui Hai 2000 myynti-ilmoitus. Ensisilmäyksellä tuntuu että suunnilleen kaksinkertaiselle hinnalle saisi katetta Hain ollessa 20-30 nuorempi kuin pääosa kaupan olevista H-veneistä.
Hankin venettä purjehduksen opettelua varten itselleni ja tyttärelleni. Kertokaapa viisaammat mitä eroa näillä veneillä on lajin opiskelun kannalta.

30

4535

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • r34553

      Kummassakaan ei ole kaiteita vakiona. Ikävä lapsiperheelle ja muutenkin. Hitaita myöskin ovat kumpikin kevyttuuliselle itämerelle. Hyviä veneitä ovat esim albin express, x-79 ja inferno 26. Niillä on kiva purjehtia vuosienkin päästä taitojen lisääntyessä. Myöskin niihin mahtuu enemmän miehistöä kuin h tai hai veneisiin.

      • varoitus hpdi

        Tämän kaverin viestejä ei kenenkään, eikä varsinkaan hpdi:n kannata ottaa vakavasti.


      • varoitus hpdi
        varoitus hpdi kirjoitti:

        Tämän kaverin viestejä ei kenenkään, eikä varsinkaan hpdi:n kannata ottaa vakavasti.

        Tuollaisten aiheeseen liittymättömien viestien kirjoittajat ovat surkean venevalintansa takia tuollaisia luusereita. Älä lankea samaan kurjuuteen vaan valitse nopea ja hauska purjevene.


      • edes mutua
        varoitus hpdi kirjoitti:

        Tuollaisten aiheeseen liittymättömien viestien kirjoittajat ovat surkean venevalintansa takia tuollaisia luusereita. Älä lankea samaan kurjuuteen vaan valitse nopea ja hauska purjevene.

        Jopa vakuuttavasti r34553 vahvisti esitetyn varoituksen aiheellisuuden. Toisaalla sama kaveri lyttää monet turvallisuuteen tähtäävät toimet, väittää kallioiden olevan säännöllisen muotoisia ja tässä sitten kaiteiden puuttuminen on H:n ja Hain kelvoton ominaisuus.

        Todellisuudessa H on aivan mainio vene opetteluun. Riittävän herkkä kertomaan pinnatuntumalla, koska asiat ovat oikein ja koska väärin, luokkaliitostakin saa apuja trimmeihin yms. Mutta samalla havainto siitä, että suurin osa tarjolla olevasta kalustosta on vanhaa, on tosi. En ole tilannetta seurannut, mutta olettaisin niiden harvojen uudempien olevan myös selvästi kalliimpia. H-veneitähän on viime aikoina osteltu ainoastaan kilpailukäyttöön ja vain muutamia. Purjehdusvarustus niissä on varmasti paras mahdollinen, mutta retkikäyttöön pitäisi luultavasti varustusta parantaa.

        Hai 2000 on jäänyt tietääkseni aika pieniin tuotantomääriin. Kun en venettä itse sen enempää tunne, pitää vain päältä päin nähneenä arvella, että opettelun kannalta se olisi H.n veroinen valinta. Se, kannattaako hintaero maksaa, on luullakseni itse päätettävissä. H-veneissä on laatueroja valmistajasta riippuen, Hai 2000 on sen suhteen varma valinta.

        Enimmäkseen tuli siis mutua, mutta kun kukaan asioista paremmin perillä oleva viitsinyt. Jospa joku tästä kimmokkeen saisi.


      • varoitus hpdi
        edes mutua kirjoitti:

        Jopa vakuuttavasti r34553 vahvisti esitetyn varoituksen aiheellisuuden. Toisaalla sama kaveri lyttää monet turvallisuuteen tähtäävät toimet, väittää kallioiden olevan säännöllisen muotoisia ja tässä sitten kaiteiden puuttuminen on H:n ja Hain kelvoton ominaisuus.

        Todellisuudessa H on aivan mainio vene opetteluun. Riittävän herkkä kertomaan pinnatuntumalla, koska asiat ovat oikein ja koska väärin, luokkaliitostakin saa apuja trimmeihin yms. Mutta samalla havainto siitä, että suurin osa tarjolla olevasta kalustosta on vanhaa, on tosi. En ole tilannetta seurannut, mutta olettaisin niiden harvojen uudempien olevan myös selvästi kalliimpia. H-veneitähän on viime aikoina osteltu ainoastaan kilpailukäyttöön ja vain muutamia. Purjehdusvarustus niissä on varmasti paras mahdollinen, mutta retkikäyttöön pitäisi luultavasti varustusta parantaa.

        Hai 2000 on jäänyt tietääkseni aika pieniin tuotantomääriin. Kun en venettä itse sen enempää tunne, pitää vain päältä päin nähneenä arvella, että opettelun kannalta se olisi H.n veroinen valinta. Se, kannattaako hintaero maksaa, on luullakseni itse päätettävissä. H-veneissä on laatueroja valmistajasta riippuen, Hai 2000 on sen suhteen varma valinta.

        Enimmäkseen tuli siis mutua, mutta kun kukaan asioista paremmin perillä oleva viitsinyt. Jospa joku tästä kimmokkeen saisi.

        H ei ole herkkä vene keveissä tuulissa, koska se kulje mihinkään. Aikansa tuote eikä mitenkään nykypäivää, kuten uudemmat designit.

        "H-vene on suomalaisen Hans Groopin vuonna 1967 suunnittelema"

        "X-79 esiteltiin vuonna 1979, veneestä tuli Niels Jeppesenin läpimurto venesuunnittelijana ja samalla se oli alku tanskalaiselle X-Yachtin veistämölle."


      • oma lehmä
        varoitus hpdi kirjoitti:

        H ei ole herkkä vene keveissä tuulissa, koska se kulje mihinkään. Aikansa tuote eikä mitenkään nykypäivää, kuten uudemmat designit.

        "H-vene on suomalaisen Hans Groopin vuonna 1967 suunnittelema"

        "X-79 esiteltiin vuonna 1979, veneestä tuli Niels Jeppesenin läpimurto venesuunnittelijana ja samalla se oli alku tanskalaiselle X-Yachtin veistämölle."

        mutta et vaan saa myytyä sitä jälkimmäistä


      • Sulla enemmän
        oma lehmä kirjoitti:

        mutta et vaan saa myytyä sitä jälkimmäistä

        Lukuisia (tänään nettiveneessä 8 kpl) h-veneitä on myymättä. Kuten myös muita merkkeja ja malleja. Käytettyjen tarjonta on niin suurta, että kauppa on hidasta. Kuten myös uusien veneiden kauppa on hidasta niiden hinnan takia.


      • H.ta paljon
        Sulla enemmän kirjoitti:

        Lukuisia (tänään nettiveneessä 8 kpl) h-veneitä on myymättä. Kuten myös muita merkkeja ja malleja. Käytettyjen tarjonta on niin suurta, että kauppa on hidasta. Kuten myös uusien veneiden kauppa on hidasta niiden hinnan takia.

        Ne myytävät H -veneet palstoilla vaan vaihtuvatkin, ei samat roiku siellä vuodesta toiseen.


    • H-moilanen

      Hai 2000:sta ei ole kokemusta, mutta H:sta on, se oli aikoinaan ensimmäinen purjeveneeni. Kisavarustetussa H:ssa oli kaikki säädöt, joten eri narujen merkitys tuli hyvin selville. Pieni ja ahdashan se on nykymittapuun mukaan, mutta purjehdukseen loistava klassikko mielestäni. Myös Albin express on hyvä valinta, joskin hieman kalliimpi. H:n ja hain pahin vika taitaa olla perämoottorin sijainti, mutta sehän ei purjehdusta haittaa.

      Sellainen pointti pähkintääsi, että H:ssa on pienempi summa kiinni rahaa, ja uskaltaisin melkein väittää, että siitä on helpompi päästä muutaman vuoden päästä eroon, kun päivität veneen isompaan... ;^)

      • hpdi

        Kiitos kommenteista
        Sisätilat ja retkeilyominaisuudet eivät tässä projektissa ole ykköskriteeri, koska ainakin lähivuodet teen ne reissut moottoriveneellä. Tarkoitus on siis todella opetella purjehdusta ja tartuttaa kipinä teini-ikäiseen tyttäreen.
        H-veneitä katsastaessani usein on tullut juttua vaativista korjauksista joita niihin on tehty. Itselläni ei oikein olisi aikaa vastaavia remontteja tehdä, joten tarjolla olevan Hain ikä kyllä painaa vaakakupissa. Toki Hai tuo kokonsa myötä hiukan lisää telakointi ym. työtä, eli suo siellä vetelä täällä.
        Jos Hai 2000:n omistajia on linjoilla, niin kommentit edelleen kiinnostavat.
        Moilasen pointti veneen realisoinnista osuneen kaikin tavoin kohdalleen.


      • .,m,jfdw
        hpdi kirjoitti:

        Kiitos kommenteista
        Sisätilat ja retkeilyominaisuudet eivät tässä projektissa ole ykköskriteeri, koska ainakin lähivuodet teen ne reissut moottoriveneellä. Tarkoitus on siis todella opetella purjehdusta ja tartuttaa kipinä teini-ikäiseen tyttäreen.
        H-veneitä katsastaessani usein on tullut juttua vaativista korjauksista joita niihin on tehty. Itselläni ei oikein olisi aikaa vastaavia remontteja tehdä, joten tarjolla olevan Hain ikä kyllä painaa vaakakupissa. Toki Hai tuo kokonsa myötä hiukan lisää telakointi ym. työtä, eli suo siellä vetelä täällä.
        Jos Hai 2000:n omistajia on linjoilla, niin kommentit edelleen kiinnostavat.
        Moilasen pointti veneen realisoinnista osuneen kaikin tavoin kohdalleen.

        Hommatkaa jokin kahden purjehdittava purjejolla, on helpompi ja halvempi manageerata kuin kölivene. Esim 470 on hauska ja nopea ja vanhoja saa halvalla. Purjejollassa saa paremmin tuntuman prujehduksen elementteihin. Painavassa köliveneessä ei välttämättä koskaan.

        http://www.amazon.com/Sailing-Smart-Winning-Techniques-Strategies/dp/0805003517


      • FF 27
        .,m,jfdw kirjoitti:

        Hommatkaa jokin kahden purjehdittava purjejolla, on helpompi ja halvempi manageerata kuin kölivene. Esim 470 on hauska ja nopea ja vanhoja saa halvalla. Purjejollassa saa paremmin tuntuman prujehduksen elementteihin. Painavassa köliveneessä ei välttämättä koskaan.

        http://www.amazon.com/Sailing-Smart-Winning-Techniques-Strategies/dp/0805003517

        Yhdellä inttikaverilla oli daysailerinä Sun 2000. Voisi olla aika huoleton vaihtoehto tällaisessa tapauksessa.

        http://www.youtube.com/watch?v=TEpu_EZlCCk


    • Ho-hoo

      Laitetaanpa vielä vähän jatkoa H-moilasen tyylillä, nyt Hain harmiksi.

      Hait ovat klassikkoja Suomessa ja mm. Ranskassa. Hieno peli, mutta tunnetaan etupäässä kovan tuulen hyvistä ominaisuuksistaan ja painon ollessa pari tonnia ja märkäpinnan iso, voi tuolla veneellä varmasti harjoitella sujuvasti "isommalla veneellä" ajoa. Sen sijaan venemalli etenkin muovisena on jäänyt harvinaiseksi ja myynti eteenpäin on vaikeaa.

      H:ita piisaa! Niitä on helppo löytää eri kuntoisina ja -hintaisina, ominaisuudet ovat palkitsevat ja hallinta on helppoa. Retkikäytössäkin tilaa on parille aikuiselle ja parille junnarille mitä puu-Haista löytyy vähemmän ja mahdollisesti muovi-haista hiukan edellistä enemmän.

      Molemmilla pääsee siis alkuun mutta H on kevyempänä helpompi mm. kuljettaa trailerilla säilytykseen tai muille vesille. Samaa ominaisuutta ei tuolla edellä mainituissa muissa veneissä oikein ole, ainakaan henkilöauton toimiessa veturina. Muilla veneillä on myös huomattavasti pienemmät markkinat kuin H-veneillä joten tuplahintaisesta veneestä ei kauppoja heti synny.

      H-veneistä paljon asiaa osoitteessa H-vene.net. Hai 2000-veneille löytyy ainakin sivut hai2000.fi.

    • H-purjehtija

      Minulla on jo toinen H-vene menossa (välissä meni n. 15v isompien veneiden parissa). Hai-veneistä ei ole omakohtaista kokemusta, mutta yritän pysyä objektiivisena:

      hdpi arveli ensimmäisessä viestissä saavansa katetta "suunnilleen kaksinkertaiselle hinnalle" Hai 2000:sta. Kun ei ollut aavistustakaan mitä sellainen maksaa, niin kurkkasin nettiveneen puolelle. Siellä oli yksi Hai 2000 myynnissä 12900 euron pyyntihinnalla. Silloin kyseessä lienee tuon vertaaminen n. 6000-7000 euron H-veneisiin? Tuon hintaluokan H:t edustavat 70-lukua. Ovat tyypillisesti retkikäytössä olleita veneitä ja kunto vaihtelee; joukkoon mahtuu todellisia helmiä sekä harjoitteluun käytettyjä "kiertopalkintoja". Valinnanvaraa riittää, joten jos on vähän kärsivällisyyttä etsiä sopivaa, niin tuosta joukosta voi hyvinkin löytää erinomaisessa kunnossa olevan veneen purjehduksen harjoittelemiseen.

      Jos taas verrataan saman hintaluokan H-veneisiin, niin 10000-15000 eurolla pitäisi saada jo 80-luvun tåysin kisakelpoisia veneitä hyvillä purjeilla. Sellaisiakin on myynnissä useita joka vuosi. Veneiden myyntikausi ei vain oikein ole alkanut vielä.

      Ihan uudet H:t maksavat sitten n. 50-60 tuhatta. Joka vuosi niitäkin myydään, valmistajia on tällä hetkellä kolme (yksi suomessa, kaksi keskieuroopassa). Mutta ei niitä uusia hankita kuin kilpakäyttöön, koska vanhemmatkin veneet ovat ihan yhtä hyviä varsinkin jos kisaaminen huipputasolla ei ole veneilyn päätarkoitus.

      H on rakenteellisesti vahva, luokkasäännöt määräävät rakenteista hyvin paljon. "Laatuerot valmistajasta riippuen" onkin aika yleinen myytti H-veneisiin liittyen. Kun asiaa on koitettu selvitellä, niin mitään faktaa ei ole tuntunut löytyvän. Sehän on selvää, että jos valmistajia on jollekin venetyypille ollut vain yksi, niin veneyksilöt voivat olla keskenään enemmän samankaltaisia. Mutta miksi kilpailun puuttuminen olisi tarkoittanut parempaa laatua? Yleensä se taitaa mennä päinvastoin.

      En ole kuulut, että yksikään H olisi ikänsä puolesta olisi vaatinut "vaativia korjauksia" joihin hdpi myöhempänä viittaa. Olisikin mielenkiintoista kuulla mistä on kyse? Kaikki veneet vaativat säännöllistä huoltoa, ihan ilmaisesksi ei minkään köliveneen kanssa pääse keväisin. Mutta sekä H että Hai 2000 ovat huollon suhteen yksinkertaisia: Ei sisäkonetta, ei vessaa, ei pentterivarustusta, jne => kaikki tuo tarkoittaa, että vuosihuollot on helppoja.
      Voi tietysti olla kyseessä sekin, että minun käsitys helposta ja hdpi:n käsitys "vaativasta" menevät ristiin (?)

      hdpi kirjoitti myös "Toki Hai tuo kokonsa myötä hiukan lisää telakointi ym. työtä, eli suo siellä vetelä täällä" ja jos tuossakin on kyseessä Hain ja H:n vertaaminen, niin oletus kyllä menee metsään. Ulkoisesti ja huollon kannalta ne ovat saman kokoluokan veneitä. Toinen vähän pitempi ja hieman painavampi (Hai), toinen vähän leveämpi (H). Mutta oleellista eroa ei kokoluokassa ole. Jos sisätiloja ei lasketa; H on käsittääkseni selkeästi tilavampi sisältä kuin Hai, niin ovat ainakin puu-Haista H-veneeseen vaihtaneet vanhemmat purjehtijat joskus kertoneet.

      Miten sitä purjehdusta muuten oli tarkoitus opetella? Monet sanovat, että vain kilpailemalla oppii purjehtimaan. Itse en tuota ajatusta täysin allekirjoita, mutta kehotan silti selvittämään onko hdpi:n suunnitelluilla purjehdusseuduilla kisoja, joissa pääsisi kokeilemaan omia taitoja toisia samanlaisia veneitä vastaan, mihin venetyyppiin sitten päätyykin. Aika monet kuitenkin menevät jossakin vaiheessa vähintään joihinkin veneseurojen järjestämiin viikkokisoihin tms. Ja sellaisissa todennäköisyys kohdata H-veneitä on edes kohtuullinen.

      Olettaisin, että kumpikin vene loppujen lopuksi sopii kyllä hdpi:n käyttötarkoitukseen. Mutta jos sitä "katteen saamistakin" pitää pohtia nyt, niin kannattaa muistaa, että veneilyn kustannukset muodostuvat lopulta vuotuisista kuluista ja osto- sekä myyntihinnan erotuksesta.

      En tiedä millaiset jälkimarkkinat Hai-veneillä on, mutta H:n osalta ne ainakin toimivat; eroon veneestä pääsee sitten kun se tulee tarpeelliseksi. Ilman mitään suurempia tappioita, ainakin jos niitä vuotuisia kuluja ei lasketa. Ja ennen sitä veneen myyntiä, kun tulee tarve päivittää varusteita, niin esim. käytettyjä purjeita on aika hyvin tarjolla H-veneille, joten vuotuisiakin kuluja voi "optimoida" (monet kisaajat vaihtavat purjeensa suht. usein. Nykyisistä materiaaleista tehdyt käytetyt kilpapurjeet ovat kuitenkin täysin sopivia opettelu- ja retkikäyttöön, sillä H:ssa kisapurjeetkin on dacronia. Ns. eksoottiset materiaalit on kielletty luokkasäännöissä)

      • H-purjehtija

        Sorry, katsoinkin vähän huolimattomasti aloittajan nimimerkin, ei ollut tarkoituksella kirjoitettu d ja p väärinpäin joka kohdassa...


      • hpdi

        Kiitos kommenteistasi
        Muutama H-kauppias on kertonut uusineensa veneeseen peräsimen ja painottaneet, myymässä kun ovat, korjauksen kalleutta ja todennäköisyyttä, jos se vielä on tekemättä. Tätä tarkoitin kirjoittaessani vaativista remonteista.
        Telakointiin liittyvä komentti perustui kokemukseeni moottoriveneistä. Olen kehittänyt veneen kokoon liittyvän säännön: "metri lisää pituutta = tupla vaivat". H:sta Haihin siirtyminen saattaisi minulla tarkoittaa muunmuassa eri talvitelakointipaikkaa. Käyttämälläni telakalla ei ole muita purjeveneitä, joten jo H:n nosto olisi uutta ja ihmeellista isommasta Haista puhumattakaan.
        Mutta yhteenvetona voin kai todeta kirjoittajien antaneen enemmän puoltoääniä H:lle. Pidän sen mielessäni päätöstä tehdessäni.


      • +054326
        hpdi kirjoitti:

        Kiitos kommenteistasi
        Muutama H-kauppias on kertonut uusineensa veneeseen peräsimen ja painottaneet, myymässä kun ovat, korjauksen kalleutta ja todennäköisyyttä, jos se vielä on tekemättä. Tätä tarkoitin kirjoittaessani vaativista remonteista.
        Telakointiin liittyvä komentti perustui kokemukseeni moottoriveneistä. Olen kehittänyt veneen kokoon liittyvän säännön: "metri lisää pituutta = tupla vaivat". H:sta Haihin siirtyminen saattaisi minulla tarkoittaa muunmuassa eri talvitelakointipaikkaa. Käyttämälläni telakalla ei ole muita purjeveneitä, joten jo H:n nosto olisi uutta ja ihmeellista isommasta Haista puhumattakaan.
        Mutta yhteenvetona voin kai todeta kirjoittajien antaneen enemmän puoltoääniä H:lle. Pidän sen mielessäni päätöstä tehdessäni.

        "Mutta yhteenvetona voin kai todeta kirjoittajien antaneen enemmän puoltoääniä H:lle. Pidän sen mielessäni päätöstä tehdessäni. "

        Tottakai h-veneilijät ovat enemmän äänessä, onhan heillä nettiveneessä 8 myymätöntä paattia.


      • ostaisitko tältä
        +054326 kirjoitti:

        "Mutta yhteenvetona voin kai todeta kirjoittajien antaneen enemmän puoltoääniä H:lle. Pidän sen mielessäni päätöstä tehdessäni. "

        Tottakai h-veneilijät ovat enemmän äänessä, onhan heillä nettiveneessä 8 myymätöntä paattia.

        Holkkeja on Suomessa kymmeniä kertoja enemmän kuin Hai kaksitonnisia. Totta kai silloin on suurempi määrä nykyisiä ja entisiä omistajiakin äänessä. Kahdeksan tarjolla olevaa H.ta on aika pieni määrä fleetin kokoon nähden ja asialliset niistä vaihtavat äkkiä omistjaa. Eivät ne siellä loju kenellekään kelpaamattomina, kuten eräskin Wannabe.


      • utelias3124
        ostaisitko tältä kirjoitti:

        Holkkeja on Suomessa kymmeniä kertoja enemmän kuin Hai kaksitonnisia. Totta kai silloin on suurempi määrä nykyisiä ja entisiä omistajiakin äänessä. Kahdeksan tarjolla olevaa H.ta on aika pieni määrä fleetin kokoon nähden ja asialliset niistä vaihtavat äkkiä omistjaa. Eivät ne siellä loju kenellekään kelpaamattomina, kuten eräskin Wannabe.

        Mikä Wannabe?


    • H-purjehtija

      Veneen koon ja "vaivan" eli työmäärän kasvamisen sääntö ei toimi H:n ja Hai 2000:n vertaamisessa. Sääntö pätee kyllä, jos veneen mittasuhteet kasvavat samassa suhteessa (1m pituutta => ehkä 30cm leveyttä lisää tms), moottoriveneissä niin taitaa usein ollakin.

      Mutta purjeveneiden mittasuhteet vaihtelevat paljon enemmän. Erityisesti tässä tapauksessa toisen suurempi pituus neutraloituu pienemmän leveyden takia:

      H on karkeasti ottaen 15% leveämpi kuin Hai, Hai taas 15% pidempi kuin H. Siten kannella on pinta-alaa suunnilleen saman verran. Saman kokoluokan veneitä ne siis ovat.

      Oletko käynyt katsomassa jo molempia, kun kovasti tunnut uskovan että pidempi Hai olisi jotenkin suurempi vene ja vaatisi erilaisen talvisäilytyspaikankin? Ainoa suoraan mieleen peruste tuolle olisi halli, jossa sisäpituus riittää vain H:lle.

      Siitä ensimmäisestä H-venestä isompaan vaihtaessa luulin muuten minäkin, että tuollainen pituuteen sidottu sääntö jotakin kertoisi. "Uusi" vene kun oli jokseenkin H:n pituinen, niin kuvittelin että esim. keväiset pesut ja kylkien vahaukset menisivät samalla työmäärällä. Ei ihan toiminut; n. 60cm leveämpi vene sisäkoneineen yms. tarkoitti vähintään kaksinkertaista huoltotyömäärää.

      Useissa H-veneissä on muuten ns. 1-pistenostovalmius, eli pilssissä kölipulteissa kiinni lenkki josta veneen voi nostaa. Mm. kaikki kisaveneet nostaan sellaisella järjestelyllä, on nopea ja helppo. Saattaa olla että Haissakin olisi sellainen järjestely.

      "Puoltoääniä" H saa takuuvarmasti enemmän jo siitäkin syystä, että H-veneitä on useita kymmeniä kertoja enemmän täällä.

      • hpdi

        En ole nähnyt Haita. Olen vain katsellut samaa ilmoitusta mihin aiemmin taisitkin viitata. Eli kokoero on ollut vain oma ja ilmeisesti virheellinen mielikuvani.
        Kertomasi 1-pistenostovalmius on minulle uusi ja positiivinen tieto.


      • Haipurjehtijat
        hpdi kirjoitti:

        En ole nähnyt Haita. Olen vain katsellut samaa ilmoitusta mihin aiemmin taisitkin viitata. Eli kokoero on ollut vain oma ja ilmeisesti virheellinen mielikuvani.
        Kertomasi 1-pistenostovalmius on minulle uusi ja positiivinen tieto.

        Ilmeisesti talviunessa, mutta herätellään. Jos alkuperäinen asiaa pohtiva hpdi haluaa todellisen klassikon on se tietysti alkuperäinen puuhai. Perinteinen perhevene kolmelle hengelle tai pienelle perheelle, mutta sisätilat edellyttävät matalaa profiilia. Tilaa pituussuuntaan on kyllä miltei 10 metriä, mutta käytännössä keula- ja peräpiikki ovat tavoittamattomissa tai sitten miehistöön pitää kuulua tosi soukka "noutaja". Pituudesta ja matalasta varalaidasta johtuen meri tulee todella lähelle, kyyti kelissä on märkää vaikka sitlooda sinänsä on varsin suojainen. Niin se on meno H:ssakin. 2000:sen tai Requinin olettaisin olevan sisältä aavistuksen tilavamman - kaaria vähemmän ja ainakin Requin on varustettu umpinaisella, välikannellisella sitlootalla toisin kuin vanhat. 2000:sen hinnalla saisi jo aikamoisen klassikkokaunottaren, tuskin sentään Göran Schildtin yhä purjetivaa Galateaa.

        Haita Suomessa on rakennettu numeroon n. 290 ja Requinia Ranskassa n. 500. Suomesta viety Yhdysvaltoihin, Saksaan ja Baltian maihin.

        Miten niin opetteluvene? Sekä Hai että H ovat ihan oikeita köliveneitä, ominaisuuksiltaan monessa suhteessa vaativampia ja antoisampia kuin nykymalliset asuntolaivat. Vai siksikö, mutta tässäkin ketjussa on joitakin juurilleen palanneita.

        http://www.youtube.com/watch?v=RCsMe1hpOvg

        http://en.wikipedia.org/wiki/Hai_(keelboat)

        http://www.sailsandsea.fi/erikoisluokat_special_classes/hai-veneet_haj_boats/

        http://www.kaptah.net/html/historia.php


    • Antilla-36

      Tuossa on paljon kommentteja, mutta yksi aika oleellinen puuttuu.
      Hai 2000 on pitkäkölinen vene ja H taas eväkölinen.
      Sanoisin, että H:lla purjehduksen opettelu on varmasti helpompaa ja varmaankin myös järkevämpää. Eli jos ostat myöhemmin isomman veneen, niin tuskinpa pitkäköliseen päädyt.
      Hai 2000 oli muistaakseni aika kallis vene tullessaan markkinoille eli tuo myynnissä oleva on aika edullien alkuperäiseen hintaan nähden.
      H-vene on varmasti helpompi myydä eteenpäin ja esim. kauden-pari vanhoja purjeita löytyy pilvin pimein. Molemmat kyllä kelpaa tarkoitukseesi, mutta suosittelin sinulle H-venettä. Itse olen Hailla (puu) ja H:lla kisannut.
      Hai 2000 on korkeampi takila, kuin puisessa esikuvassaan. Hai 2000 on myös hieman nopeampi, kuin H-vene, mutta ero on hyvin pieni.

      • H-purjehtija

        Se mikä on oleellista kenellekin lienee varmaankin aika henkilökohtainen asia, mutta lisätään nyt listaan yksi juttu joka oli minulle aika oleellinen: H on käytännössä suurin vene jota voi vetää trailerilla "normaalilla" autolla. Sen mukaisesti miten minä nyt auton määrittelen; nelivetoinen farmari riittää, ei tarvita isoja maastoautoja.

        H painaa trailerin kanssa alle 2000kg (vene nimellisesti 1450kg, trailerit tyypillisesti 300-500 kg). Jossakin määrin samaan venekategoriaan kuuluvat Hai, Folkkari ja Louhi menevät kaikki yli tuosta maagisesta rajasta. Yhdistelmän vetoauton löytäminen vaikeutuu oleellisesti jos 2000kg ei riitä, varsinkin kun auto on olemassa meillä pääasissa muuta käyttöä varten kuin veneen vetämiseen.

        ---

        Nimimerkki Haipurjehtijat tuntui kyseenalaistavan sen miksi nämä olisivat opetteluveneitä (".. ovat ihan oikeita köliveneitä, ominaisuuksiltaan monessa suhteessa vaativampia..")

        Minusta H kyllä soveltuu ihan hyvin opetteluveneeksikin, eikä se ole ominaisuuksiltaan välttämättä mitenkään vaativa. Eli aloituskynnys H:lla ei ole mitenkään korkealla.

        Sen sijaan voidaan sanoa, että siinä on "kasvunvaraa", veneen ominaisuudet eivät lopu ihan heti kesken taitojen kasvaessa. Ennemminkin minusta on vaikuttanut, että nykyisin useilta kisaajilta loppuu kärsivällisyys kesken ennen kuin taidot on saatu hiottua kohdalleen ja venevauhti löytynyt. Ikään kuin olisi veneen vika, jos ei pärjää luokan huipuille ja asian voisi korjata a) vaihtamalla ns. nopeampaan veneluokkaan ja b) mankumalla vaikkapa tällä palstalla miten nuo klassiset veneet ovat hitaita ja vanhentuneita.

        Tuota "kasvunvaraa" ei tosiaan pääsääntöisesti löydy ns. asuntolaivoista. Eikä monesta muusta saman hinta/kokoluokan veneestäkään, joten tässä suhteessa hpdi on kyllä ihan hyvillä jäljillä näiden kahden venetyypin kanssa.


    • hpdi

      Kiitän vielä kertaalleen kirjoittajia mielenkiitoisista teksteistä.
      Täytynee mielenkiinnosta käydä tuo Hai katsomassa, mutta hankinta suuntautunee sittenkin H:hon.
      Messuja odotellessa...

      • Haipurjehtijat

        Käy toki, Requin se Hai 2000 on, muotit ja takila Ranskasta. Katso ja ihastu; no kauneus on katsojan silmässä, mutta pääsisitpä koepurjehdukselle!


      • Tuossa vielä

      • H-purjehtija
        Tuossa vielä kirjoitti:

        Hiukkasen edullisempi Hai2000

        http://www.nettivene.com/purjevene/hai/453703

        Tuon ilmoituksen lisätiedoissa olevasta linkistä (http://boatstar.fi/fi/node/258) löytyikin todella paljon kuvia, selvensivät paljon siitä millainen venetyyppi tuo on.

        Vaikuttaa oleellisesti enemmän kilpa- kuin retkipurjehdukseen suuntautuneelta. Jos vertailukohtana on H, jolla onnistuu mukavasti molemmat.

        Hai2000:n istumalaatikko näyttäisi olevan tarkoitettu lähinnä reunalla istumiseen kisoissa, kunnollisia penkkejä ei ole? Edessä näyttäisi olevan liian kapeat ja takana pinnamiehellä ei ollenkaan istumapaikkaa laitojen sisäpuolella. Tässä taitaa olla aika suuri ero puu-hain kaukaloon, jossa myös rauhallisempi istuskelu tietääkseni onnistuu. Sekä tietenkin H:n istumalaatikkoon.

        Myös sisustuksen osalta vertailun tulos on aika selvä. Hai2000:n askeettisuus voittaa ainakin puhtaanapidon helppoudessa, tuollaisen voi varmaankin pestä myös sisäpuolelta painepesurilla :)

        Se yksipistenostokysymyskin selvisi, siellähän näkyy olevan nostoketjukin paikallaan. Tavallaan siis Hai nostetaan kahdesta pisteestä, ketju sitten yhdistää ne nosturin koukkuun yhdeksi.

        Tuossa veneyksilössä näyttäisi olevan aika suuri määrä kolhuja ikään nähden, tai sitten kuvien määrä johtaa harhaan. Mutta parempi noin, että paikatut kolhut on esitelty, niin eipä tule tunnetta että myyjä yrittäisi jotakin peitellä, päinvastoin.

        Ihmetyttää onko Hai2000-luokka jotenkin kuivahtanut totaalisesti alkuinnostuksen jälkeen? hai2000.fi-sivuilla uusimmat jutut ovat jostakin 2007-2008 paikkeilta ja jos noita veneitäkin nyt on parikin myynnissä hyvin paljon edullisemmin kuin mitä ne uutena ovat maksaneet, niin ei kovin hyvältä vaikuta luokan kannalta.


    • H-moilanen

      Valitettavasti messuilla ei taida olla kumpaakaan näytillä... vitsi vitsi...

      Käy ihmeessä katsomassa se Hai2000, saat perspektiiviä tuohon asuttavuusasiaankin. Me veneilimme aikoinaan nelihenkisenä perheenä H:lla kesälomareissut, ja ahdastahan se oli, mutta mahduttiin.

      Purjehtimaan oppii varmaan molemmilla, H:lla ehkä lähempänä nykypäivää? Osta kumpi vaan, kunhan aloitat hyvän harrastuksen.

      • Vuorineuvos

        Tämä klassikko-Hain omistaja osoittaa hienoa alan huumorintajua seuraavalla linkillään:

        http://kaptah.net/html/suomalainen_hai.php

        Mahtoiko Vuorenjuurella olla vaan luja usko parempaan tulevaisuuteen vai miksi mahtoi Haista noin pahasti pistellä?

        Hauska kirja muuten tuo Purjevenekirja, kannattaa lueskella aina kun alkaa tuntua että plaanaavat veneilijät alkavat leijua "moderneilla konstruktioillaan" köliveneiden kustannuksella.

        Oma Hai-kokemukseni on hyvin rajallinen enkä nyt osaa sanoa muuta kun että kovemman tuulen venehän se on jo painonsakin puolesta.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miten reagoisit

      Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      77
      3184
    2. Olisiko kaivattusi

      Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      49
      2400
    3. Ihana nainen

      Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      32
      2117
    4. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

      Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      481
      2112
    5. Ootko koskaan miettinyt että

      miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      137
      1879
    6. Huomenta ihana

      Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1745
    7. Ryöstö hyrynsalmella!

      Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      29
      1731
    8. Sukuvikaako ?

      Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      10
      1569
    9. Joskus mietin

      miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      5
      1290
    10. Hyvää yötä

      Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      6
      1254
    Aihe